279/2469/22
1-кс/279/1017/24
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 серпня 2024 року
Слідчий суддя Коростенського міськрайонного суду Житомирської області ОСОБА_1 , з секретарем ОСОБА_2 , розглянувши клопотання прокурора Коростенської окружної прокуратури ОСОБА_3 по матеріалах кримінального провадження. внесеного до ЄРДР за № №42022062350000035 від 22.02.2022 року за ст.190 ч.4 КК України, про арешт майна,
В С Т А Н О В И В:
Прокурор звернувся до суду з клопотання в якому зазначив, що СВ Коростенського РУП ГУНП в Житомирській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42022062350000035 по факту незаконного привласнення шляхом шахрайства службовими особами ПОСП « ІНФОРМАЦІЯ_1 », СТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », ПСП «Україна» земельних ділянок комунальної власності на території Коростенського району, за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 190 КК України.
Встановлено, що рішенням Стремигородської сільської ради народних депутатів від 06.12.1995 № 50 колективному сільськогосподарському підприємству «Зоря» передано 2237,9 га земель у колективну власність, у тому числі 240,9 га земель загального користування по вгіддям згідно додатку.
За результатами виготовлення документації по передачі земель КСП «Зоря», згідно з Державним актом серія та номер ЖТ-15-27-000001 від 27.12.1995 про право колективної власності на землі, колективному сільськогосподарському підприємству «Зоря» передано у колективну власність для виробництва товарної сільськогосподарської продукції всього 2237,9 га земель на території Стремигородської сільської ради.
У подальшому у зв`язку із прийняттям, Указу Президента України від 3 грудня 1999 року №1529/99 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектору економіки", реєстраційною дією №04053513100011038 від 07.03.2000 КСП «Зоря» перереєстроване у приватно-орендне сільськогосподарське підприємство «Зоря».
Розпорядженням голови Коростенської районної державної адміністрації від 26.09.2003 № 329, надано дозвіл на розроблення проектно-технічної документації по організації території земельних часток реформованого КСП «Зоря».
Відповідно до акту обстеження фактичного стану земель що підлягають поділу на земельні частки (паї) реформованого КСП (в ПОСП) «Зоря» від 26.09.2003 №329, за наслідками натурного обстеження земель констатовано наявність ділянок сіножатей непридатних для сільськогосподарського виробництва які заросли чагарниковою рослинністю та класифіковано як чагарники загальною площею 116,13 га в контурах окремих ділянок площа сіножатей зменшилась на 9,04 га у зв`язку із залісненням території та класифіковано їх як ліси. Ділянки пасовищ де поширені непридатні для сільськогосподарського виробництва землі, де поширені перезволожені ґрунти з дерново - чагарниковою рослинністю (береза, вільха, верба) класифікувати чагарниками загальною площею 123,11 га. В контурах інших визначених ділянок площа пасовищ зменшилась на 16,61 га в зв`язку із залісненням території та класифіковано їх як ліси. Ділянки ріллі в визначених контурах де поширені болота з характерною для неї рослинністю, вкриті чагарниковою рослинністю класифікувати як болота загальною площею 21,66 га, у визначених контурах площа ріллі зменшилась на 278,83 га в зв`язку із залісненням території, класифікувати їх як ліси.
Як наслідок вищевказані площі рекомендовано вивести із сільськогосподарського виробництва та передати до земель запасу Стремигородської сільської ради.
Крім того, зі змісту акту обстеження фактичного стану земель від 26.09.2003 року № 329 вбачається, що він погоджений головою ПОСП «Зоря».
Так, за результатами нового геодезичного обстеження земельних угідь, які підлягають розподілу на земельні частки (паї), реформованого КСП «Зоря» площа сільськогосподарських угідь становить 1429,39 га, в т.ч. ріллі - 1330,28 га, сіножаті 87,23 га, пасовища - 11,88 га.
Таким чином, із загальної площі 2237,9 га сільськогосподарських угідь, згідно державного акту на право колективної власності на землю, прийнято до розподілу на земельні частки (паї) 1429,39 га.
За наслідками розгляду матеріалів та зазначеної проектно-технічної документації, розпорядженням голови Коростенської районної державної адміністрації від 26.09.2003 № 329, затверджено акт обстеження про зміну площ сільськогосподарських угідь, які підлягають паюванню з наданням дозволу на розроблення проектно-технічної документації по організації території земельних часток (паїв) і складання державних актів на право власності на землю реформованого КСП (в ПОСП) «Зоря» Стремирогодської сільської ради, припинено право колективної власності земельними ділянками загальною площею 590,98 га, в тому числі: ріллі 300,49 га; сіножатей 127,17 га; пасовищ 139,72 га; ділянки саду 23,6 га, які не використовуються в сільськогосподарському виробництві, класифікувати їх згідно акта обстеження земельних ділянок як: чагарники 2.41,24 га; болота 21,66 га; ліс 304,48 га. Дані землі площею 567,38 га та ділянки саду площею 26,3 га віднеено до земель запасу Стремигородської сільської ради.
Згідно п. 2.1. вказаного розпорядження кількість громадян що мають право на земельну частку (пай) становить 400 чоловік.
Розпорядженням голови Коростенської районної державної адміністрації від 31.08.2004 № 273 погоджено вищезазначений проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) реформованого КСП (в ПОСП) «Зоря», в якому визначено площу земель що підлягають поділу на земельні частки, всього 1414, 82 га, в тому числі: рілля - 1320,45 га, пасовища - 8,04 га, сіножаті- 86, 33 га. Кількість громадян що мають право на земельну частку становить 400 чоловік. Припинено право колективної власності земельними ділянка загальною площею 14,57 га.
Отже, землі на території Стремигодської сільської ради, які передавались відповідно до Державного акту серії ЖТ-15-27-000001 від 27.12.1995 у колективну власність КСП «Зоря» та підлягали паюванню, відповідно до проектно-технічної документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі власникам сертифікатів реформованого КСП «Зоря» були розпайовані між членами реформованого КСП. Щодо земель, які не підлягали паюванню право колективної власності було припинено та передано до земель запасу сільської ради.
Земель, які б залишились не розпайовані або земель, які залишись у спільній власності членів реформованого КСП на території зазначеної сільської ради, не залишилось.
З вищевикладеного вбачається, що уся площа земель, яка відповідно до вимог чинного на той час законодавства підлягала розпаюванню між членами реформованого КСП «Зоря» розпайована, на іншу частину земель як малопродуктивних та загального користування право колективної власності припинено.
Підтвердженням зазначеного є в тому числі дані технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель ПСП «Зоря» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Стремигородської сільської ради розробленої у 2021 році ТОВ «Центр топографо-геодезичних технологій».
Так, згідно пояснювальної записки зазначеної технічної документації, під час розроблення документації із землеустрою було проведено комплекс топографо-геодезичних робіт і при цьому встановлено, що територія встановлення меж якої передбачено даною документацією складається із 53 ділянок загальною площею 542,7621 га. Згідно до схеми паювання запроектовані земельні ділянки не потрапляють на ділянки, які підлягають паюванню.
Відповідно до ст. 5 Земельного кодексу України в редакції від 22.06.1993, що був чинним на час видачі КСП «Зоря» державного акту у грудні 1995 року, суб`єктами права колективної власності на землю є колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.
Розпорядження земельними ділянками, що перебувають у колективній власності громадян, здійснюється за рішенням загальних зборів колективу співвласників.
У колективну власність можуть бути передані землі колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств в тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, землі садівничих товариств - за рішенням загальних зборів цих підприємств, кооперативів, товариств.
До прийняття такого рішення провадиться передача земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, до відання сільської, селищної, міської Ради народних депутатів.
Площа земель, що передаються у колективну власність, становить різницю між загальною площею земель, що знаходяться у віданні відповідної Ради і площею земель, які залишаються у державній власності (землі запасу, лісовий фонд, водний фонд, резервний фонд тощо) і у власності громадян.
Землі у колективну власність передаються безплатно.
Земельні ділянки загального користування садівницьких товариств поділу не підлягають.
Кожний член колективного сільськогосподарського підприємства,
сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства у разі виходу з нього має право одержати свою частку землі в натурі (на місцевості), яка визначається в порядку, передбаченому частинами шостою і сьомою статті 6 цього Кодексу.
Право на земельну частку може бути передано у спадщину в порядку і на умовах, передбачених цивільним законодавством щодо успадкування майна, та статутом відповідного колективного підприємства. За відсутності спадкоємців переважне право на земельну частку мають члени цих підприємств, кооперативів і товариств.
У разі продажу власником своєї земельної частки переважне право на її купівлю мають співвласники.
Землі загального користування (внутрігосподарські шляхи, полезахисні лісосмуги та інші ґрунтозахисні насадження, гідротехнічні споруди тощо) колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів та акціонерних товариств, що ліквідуються або збанкрутілі, передаються у відання відповідних місцевих Рад народних депутатів.
Сільські і селищні Ради народних депутатів створюють на своїй території резервний фонд земель за погодженням місце розташування з землекористувачем у розмірі до 15 процентів площі усіх сільськогосподарських угідь, включаючи угіддя в межах відповідних населених пунктів.
Відповідно до ст. 4 Земельного кодексу України в редакції від 22.06.1993, що був чинним на час видачі КСП «Зоря» державного акту у грудні 1995 року, не можуть передаватись у колективну та приватну власність: землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, пасовища, сінокоси, набережні, парки, міські ліси, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів), а також землі, надані для розміщення будинків органів державної влади та державної виконавчої влади; землі гірничодобувної промисловості, єдиної енергетичної та космічної систем, транспорту, зв`язку, оборони; землі природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; землі лісового фонду, за винятком невеликих (до 5 гектарів) ділянок лісів, що входять до складу угідь сільськогосподарських підприємств, селянських (фермерських) господарств; землі водного фонду, за винятком невеликих (до 3 гектарів) ділянок водойм і боліт, що входять до складу угідь сільськогосподарських підприємств, селянських (фермерських) господарств; землі сільськогосподарських науково-дослідних установ і навчальних закладів та їх дослідних господарств, учбових господарств навчальних закладів, державних сортовипробувальних станцій і сортодільниць, елітно-насінницьких і насінницьких господарств, племінних заводів, племінних радгоспів і конезаводів, господарств по вирощуванню хмелю, ефіроолійних, лікарських рослин, фруктів і винограду.
Указом Президента України від 3 грудня 1999 року № 1529/99 Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектору економіки передбачалося реформування протягом грудня 1999 року - квітня 2000 року колективних сільськогосподарських підприємств на засадах приватної власності на землю та майно шляхом: забезпечення всім членам колективних сільськогосподарських підприємств права вільного виходу з цих підприємств із земельними частками (паями) і майновими паями та створення на їх основі приватних (приватно-орендних) підприємств, селянських фермерських) господарств, господарських товариств, сільськогосподарських кооперативів, інших суб`єктів господарювання, заснованих на приватній власності.
Відповідно до ст. 60 Земельного кодексу України в редакції від 22.06.1993, що був чинним на час видачі КСП «Зоря» держакта у грудні 1995 року, колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, сільськогосподарські акціонерні товариства можуть одержувати земельні ділянки у колективну власність, користування, у тому числі в оренду.
Землі, передані цим господарствам у колективну власність, поділяються на землі загального несільськогосподарського використання і землі сільськогосподарського використання.
Радгоспи, інші державні сільськогосподарські підприємства, установи і організації одержують земельні ділянки у постійне користування для сільськогосподарського виробництва. Зазначені підприємства, установи і організації можуть додатково брати в оренду або одержувати у тимчасове користування земельні ділянки.
Сільськогосподарським кооперативам, що створюються на базі підрозділів сільськогосподарських підприємств (крім дослідних господарств) і виходять з них, за рішенням сільської, селищної, міської Ради народних депутатів передаються у колективну власність земельні ділянки із раніше оброблюваних ними земель.
Площа земельних ділянок, що передаються, визначається виходячи з розміру середньої земельної частки, обчисленої у порядку, передбаченому статтею 6 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 23 Земельного кодексу України, право власності або право постійного
користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.
Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян. До державного акта додається список цих громадян.
Форми державних актів затверджуються Верховною Радою України.
Водночас, положення щодо паювання земель сільськогосподарського призначення містить, зокрема, Указ Президента України від 08.08.1995 № 720/95 «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» , пунктом 1 якого визначено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.
Паювання земель радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства.
Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості).
Право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю (пункт 2 Указу № 720/95).
Видача громадянам сертифікатів на право на земельну частку (пай) єдиного в Україні зразка та їх реєстрація провадяться відповідною районною державною адміністрацією. У разі виходу власника земельної частки (паю) з колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства за його заявою здійснюється відведення земельної ділянки в натурі в установленому порядку і видається державний акт на право приватної власності на цю земельну ділянку. Після видачі громадянинові державного акта на право приватної власності на земельну ділянку сертифікат на право на земельну частку (пай) повертається до районної державної адміністрації (пункти 5, 6 Указу № 720/95).
Отже, наведені положення свідчать, що паювання земель сільськогосподарських підприємств як особливий порядок набуття у приватну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення є способом приватизації цих ділянок членами таких підприємств.
26.04.2003 року набрав чинності Закон України № 675-IV «Про внесення змін до Земельного кодексу України», яким пункт 8 розділу Х Земельного кодексу України доповнено абзацами, згідно з якими члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, а також пенсіонери з їх числа, які на час набрання чинності ним Кодексом не приватизували земельні ділянки шляхом оформлення права на земельну частку (пай), мають право на їх приватизацію в порядку, встановленому статтями 25 та 118 цього Кодексу. В сільськогосподарських акціонерних товариствах право на земельну частку (пай) мають лише їх члени, які працюють у товаристві, а також пенсіонери з їх числа.
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) регламентовано Законом України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)».
Статтями 1 та 2 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» в редакції від 05.06.2003, визначено, що право на земельну частку (пай) мають: колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну
частку (пай) у встановленому законодавством порядку; громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом; громадяни та юридичні особи України, які відповідно до законодавства України набули право на земельну частку (пай); громадяни України, евакуйовані із зони відчуження, відселені із зони безумовного (обов`язкового) або зони гарантованого добровільного відселення, а також громадяни України, що самостійно переселилися з територій, які зазнали радіоактивного забруднення, і які на момент евакуації, відселення або самостійного переселення були членами колективних або інших сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які проживають у сільській місцевості.
Основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай); трудова книжка члена колективного або іншого сільськогосподарського підприємства чи нотаріально засвідчена виписка з неї.
Цим Законом повноваження щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) надані сільським, селищним, міським радам.
Статтею 7 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» в редакції від 05.06.2003 із площі земельних ділянок, що підлягають розподілу, виключаються: деградовані, малопродуктивні, а також техногенно забруднені сільськогосподарські угіддя, що підлягають консервації; заболочені землі; інші землі, які недоцільно використовувати для сільськогосподарських потреб.
Отже, відповідно до зазначених указів паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність, зокрема, колективним сільськогосподарським підприємствам. А тому у КСП «Зоря» не могли залишитися спірні землі сільськогосподарського призначення, які не підлягали розпаюванню та не були розпайовані. При цьому передання сільськогосподарських угідь від колективного сільськогосподарського підприємства до власності юридичної особи, землі якої не підлягають розпаюванню відповідно до вказаних указів, спричинило б порушення прав членів колективного сільськогосподарського підприємства на одержання відповідних земельних ділянок.
Згідно з імперативними вимогами пункту 21 Розділу Х (Перехідні положення) ЗК України (у редакції, чинній з 01.01.2019), з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» (тобто з 01.01.2019) землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
Відповідно до ст. 37 ЦК УРСР (у редакції чинній на час припинення КСП «Полісся», юридична особа припиняється шляхом ліквідації або реорганізації (злиття, поділу або приєднання).
Таким чином, вимоги зазначеного п. 21 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України стосуються, як юридичних осіб, які станом на 01.01.2019 припиненні шляхом ліквідації, так і тих юридичних осіб, які припинені шляхом реорганізації.
Отже, навіть при умові, якщо б у КСП «Зоря» залишились земельні ділянки, які не були розпайовані між членами реформованого КСП «Зоря» або не передані до земель запасу Стремигородської сільської ради, вони вважалися б власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані.
Разом з тим, у порушення положень вищенаведеного законодавства у 2021 році за ПОСП «Зоря» незаконно зареєстровано право приватної власності на земельні ділянки з наступними кадастровими номерами: 1822385600:02:000:0016; 1822385600:02:000:0010; 1822385600:02:000:0009; 1822385600:02:000:0013; 1822385600:02:000:0012; 1822385600:01:000:0139; 1822385600:01:000:0147; 1822385600:01:000:0124; 1822385600:01:000:0144; 1822385600:01:000:0140; 1822385600:01:000:0153; 1822385600:02:000:0017; 1822385600:05:000:0189; 1822385600:05:000:0180; 1822385600:05:000:0190; 1822385600:05:000:0003; 1822385600:02:000:0220; 1822385600:01:000:0149; 1822385600:02:000:0018; 1822385600:02:000:0014; 1822385600:01:000:0143; 1822385600:05:000:0004; 1822385600:01:000:0145;
1822385600:01:000:0141; 1822385600:05:000:0182; 1822385600:01:000:0152; 1822385600:05:000:0187; 1822385600:02:000:0015; 1822385600:07:000:0010; 1822385600:05:000:0184; 1822385600:05:000:0181; 1822385600:05:000:0196; 1822385600:05:000:0188; 1822385600:05:000:0183; 1822385600:01:000:0151; 1822385600:01:000:0150; 1822385600:01:000:0146; 1822385600:07:000:0015; 1822385600:01:000:0142; 1822385600:01:000:0126; 1822385600:07:000:0016; 1822385600:01:000:0127; 1822385600:05:000:0185; 1822385600:01:000:0125; 1822385600:07:000:0013; 1822385600:07:000:0014; 1822385600:07:000:0011; 1822385600:07:000:0017; 1822385600:07:000:0012; 1822385600:07:000:0018; 1822385600:07:000:0027; 1822385600:05:000:0238; 1822385600:02:000:0020.
Згідно з інформацією наявною в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, підставою державної реєстрації права приватної власності на земельні ділянки за ПОСП «Зоря» є державний акт на право колективної власності на землю, серія та номер ЖТ-15-27-000001 виданий 27.12.1995 Стремигородською сільською радою Коростенського району Житомирської області, а також архівний витяг із протоколу № 1 загальних зборів уповноважених членів КСП «Зоря» щодо прийняття рішення про реорганізацію підприємства від 08.01.2000, виданий 04.02.2020 за № П/47 начальником архівного відділу Коростенської районної державної адміністрації.
Згідно державного акту на право колективної власності на землю ЖТ-15-27-000001 від 27.12.1995 на підставі рішення Стремигородської сільської ради від 06.12.1995 № 50 у колективну власність КСП «Зоря» передано 2237,9 га землі в межах згідно з планом для сільськогосподарського використання, а не ПОСП «Зоря».
Відтак, набуття приватним-орендним сільськогосподарським підприємством «Зоря» права приватної власності на вищевказані земельні ділянки в порядку правонаступництва є незаконним.
Відповідно до вимог ст. 98 Кримінального процесуального кодексу України речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
В ході розслідування кримінального правопорушення, постановою слідчого СВ Коростенського РУП ГУНП в Житомирській області вказані земельні ділянки визнані речовим доказом у кримінальному провадженні.
Крім того, ухвалою Коростенського міськрайонного суду Житомирської області від 27.03.2024 (справа № 279/2469/22) накладено арешт на всі земельні ділянки з вищезазначеними кадастровими номерами, що розташовані на території Стремигородської ради сільської ради Коростенського району Житомирської області у виді заборони розпорядження без обмеження права володіння та користування.
Також, рішенням Господарського суду Житомирської області задоволено позовну заяву щодо витребування з чужого незаконного володіння приватного-орендного сільськогосподарського підприємства «Зоря» (код ЄДРПОУ 03743552) на користь Коростенської міської територіальної громади в особі Коростенської міської ради земельні ділянки із зазначеними кадастровими номерами.
В той же час, службовими особами ПОСП «Зоря», зазначені вище земельні ділянки 01.02.2022 передані в оренду ТОВ «Фін-Інвест Полісся» код ЄДРПОУ 43162124 строком на 7 років. Крім того 14.02.2023 директором ТОВ ПОСП «Зоря» укладено договір з ФОП « ОСОБА_4 » РНОКПП НОМЕР_1 про виконання робіт з розчищення переданих в оренду земель.
Таким чином наразі, на території зазначених заліснених земельних ділянок, всупереч чинному законодавству, відбуваються масові вирубки багаторічних дерев з метою незаконного заволодіння лісоматеріалами, внаслідок чого заподіяна шкода природному навколишньому середовищу.
Так, 16.08.2024 поблизу будинку по АДРЕСА_1 виявлено колоди незаконно зрубаних дерев (кругляк в корі) порід береза, вільха та сосна різних діаметрів довжиною від 1,05 м до 4,2 м, поряд з якими знаходились транспортні засоби, а саме спеціальний вантажний лісовоз марки «Камаз» реєстраційний номер НОМЕР_2 обладнаний автонавантажувачем та спеціалізований вантажний сідловий тягач марки «Renault» реєстраційний номер НОМЕР_3 з напівпричепом НОМЕР_4 частково завантажений лісоматеріалами - кругляк в корі породи вільха та береза, без передбачених законом документів щодо походження лісоматеріалів та документів щодо права їх зберігання, або перевезення.
Того ж дня, 16.08.2024, на території лісонасаджень, на земельній ділянці з кадастровим номером 1822385600:01:000:015 неподалік від села Болярка, Коростенського району, виявлено 75 пнів незаконно зрубаних дерев без клеймувань, внаслідок чого заподіяно шкоди навколишньому природному середовищу.
Вилучені лісоматеріали, перевозились та зберігались без відповідного маркування та електронного обліку деревини, передбачених Указом Президента України № 511 «Про деякі заходи щодо збереження лісів та раціонального використання лісових ресурсів» від 09.07.2019 та Постановою Кабінету міністрів України від 04.12.2019 № 1142 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених і контролю за не перевищенням обсягу внутрішнього споживання вітчизняних лісоматеріалів необроблених».
Відповідно до статті 1 Лісового кодексу України - ліс це тип природних комплексів (екосистема), у якому поєднуються переважно деревна та чагарникова рослинність з відповідними ґрунтами, трав`яною рослинністю, тваринним світом, мікроорганізмами та іншими природними компонентами, що взаємопов`язані у своєму розвитку, впливають один на одного і на навколишнє природне середовище.
Ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місце розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах.
Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
У відповідності до ч. 1 ст. 131 КПК України заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження. Одним із таких заходів забезпечення є арешт майна.
Враховуючи, що вказані вище земельні ділянки є безпосереднім об`єктом кримінально протиправних дій, мають значення речових доказів у кримінальному провадженні, містять відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, необхідні для дослідження в незмінному стані під час проведення судових експертиз, з метою їх збереження, запобігання можливості незаконного використання (вирубування деревини на само заліснених ділянках) та відчуження, виникла необхідність у застосуванні арешту на вказані ділянки.
Арешт майна з підстав, передбачених ч. 2 ст. 170 КПК України по суті являє собою форму забезпечення доказів і є самостійною правовою підставою для арешту майна, а тому не вимагає обов`язкового оголошення підозри у кримінальному провадженні і не пов`язує особу підозрюваного з можливістю арешту такого майна.
З урахуванням наведеного прокурор просить накласти арешт на земельні ділянки з кадастровими номерами: 1822385600:02:000:0016; 1822385600:02:000:0010; 1822385600:02:000:0009; 1822385600:02:000:0013; 1822385600:02:000:0012; 1822385600:01:000:0139; 1822385600:01:000:0147; 1822385600:01:000:0124; 1822385600:01:000:0144; 1822385600:01:000:0140; 1822385600:01:000:0153; 1822385600:02:000:0017; 1822385600:05:000:0189; 1822385600:05:000:0180; 1822385600:05:000:0190; 1822385600:05:000:0003; 1822385600:02:000:0220; 1822385600:01:000:0149; 1822385600:02:000:0018; 1822385600:02:000:0014; 1822385600:01:000:0143; 1822385600:05:000:0004; 1822385600:01:000:0145; 1822385600:01:000:0141; 1822385600:05:000:0182; 1822385600:01:000:0152; 1822385600:05:000:0187; 1822385600:02:000:0015; 1822385600:07:000:0010; 1822385600:05:000:0184; 1822385600:05:000:0181; 1822385600:05:000:0196; 1822385600:05:000:0188; 1822385600:05:000:0183; 1822385600:01:000:0151; 1822385600:01:000:0150; 1822385600:01:000:0146; 1822385600:07:000:0015; 1822385600:01:000:0142; 1822385600:01:000:0126; 1822385600:07:000:0016; 1822385600:01:000:0127; 1822385600:05:000:0185; 1822385600:01:000:0125; 1822385600:07:000:0013; 1822385600:07:000:0014; 1822385600:07:000:0011; 1822385600:07:000:0017; 1822385600:07:000:0012; 1822385600:07:000:0018; 1822385600:07:000:0027; 1822385600:05:000:0238; 1822385600:02:000:0020, що розташовані на території Коростенського району Житомирської області шляхом заборони відчуження, розпорядження та користування з метою забезпечення кримінального провадження, забезпечення цивільного позову, та збереження речових доказів.
Одночасно просить розгляд клопотання проводити без виклику у судове засідання представників ПОСП «Зоря» та ТОВ «Фін-Інвест Полісся», оскільки це може призвести до дій
із псування, знищення, відчуження вказаних земельних ділянок, що негативно вплине на досягнення мети арешту, але не позбавить права звернутися до суду із клопотанням про скасування арешту.
Прокурор клопотання підтримав, про що зазначив у письмовій заяві.
Дослідивши матеріали клопотання встановлено, що 22.02.2022 року до ЄРДР внесено відомості під за №42022062350000035 за ст.190 ч.4 КК України, проводиться досудове розслідування.
Положенням ч.1 ст.131 КПК України передбачено, що одним із заходів забезпечення кримінального провадження є арешт майна.
Відповідно до ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження.
Згідно ч.2 ст.170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення: 1) збереження речових доказів; 2) спеціальної конфіскації; 3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; 4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
Згідно ст.98 КПК України, речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддями вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально-протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально-протиправним шляхом.
Встановлено, що майно, на яке прокурор просить накласти арешт, перебуває під арештом , який накладено ухвалами слідчих суддів Коростенського міськрайонного суду Житомирської області у виді заборони розпорядження , без обмеження права володіння та користування.
Наразі прокурор вказує на те, що такий спосіб не є ефективним, оскільки незважаючи на наявність судового рішення про витребування зазначених у клопотанні земельних ділянок на користь Коростенської міської ради, службові особи ПОСП "Зоря" продовжують укладати договори оренди, на підставі яких проводяться роботи з розчищення земель, вирубка дерев без відповідних дозволів.
Вирішуючи питання щодо законності і обґрунтованості арешту майна, враховується також усталена прецедентна практику ЄСПЛ на предмет відповідності втручання в право володіння майном принципу правомірного втручання, сумісного з гарантіями ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, згідно якої підлягають оцінці три головні критерії, а саме: а) чи є втручання законним; б) чи переслідує воно «суспільний інтерес»; в) чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.
До клопотання додано рішення Господарського суду Житомирської області від 31.07.2024 року яким задоволено позов прокурора та витребувано з чужого незаконного володіння Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства «Зоря» на користь Коростенської міської територіальної громади в особі Коростенської міської ради земельні ділянки з кадастровими номерами, які наведені у клопотанні.
Судове рішення ухвалено після постановлення ухвал слідчих суддів щодо арешту майна.
Отже, слідчим суддею встановлено, що запобігти протиправним діям з майном зазначеним у клопотанні, можливо лише шляхом заборони у виді відчуження, розпорядження та користування.
Суд враховує розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження, наслідки арешту майна для власника.
Враховуючи, що заявлене клопотання містить достатньо даних про майно, та належну обґрунтованість підстав для арешту майна у запропонований прокурором спосіб, воно підлягає задоволенню.
Керуючись ст.167, 170-173 КПК України,
П О С Т А Н О В И В :
Клопотання задовольнити.
Накласти арешт на земельні ділянки з кадастровими номерами: 1822385600:02:000:0016; 1822385600:02:000:0010; 1822385600:02:000:0009; 1822385600:02:000:0013; 1822385600:02:000:0012; 1822385600:01:000:0139; 1822385600:01:000:0147; 1822385600:01:000:0124; 1822385600:01:000:0144; 1822385600:01:000:0140; 1822385600:01:000:0153; 1822385600:02:000:0017; 1822385600:05:000:0189; 1822385600:05:000:0180; 1822385600:05:000:0190; 1822385600:05:000:0003; 1822385600:02:000:0220; 1822385600:01:000:0149; 1822385600:02:000:0018; 1822385600:02:000:0014; 1822385600:01:000:0143; 1822385600:05:000:0004; 1822385600:01:000:0145; 1822385600:01:000:0141; 1822385600:05:000:0182; 1822385600:01:000:0152; 1822385600:05:000:0187; 1822385600:02:000:0015; 1822385600:07:000:0010; 1822385600:05:000:0184; 1822385600:05:000:0181; 1822385600:05:000:0196; 1822385600:05:000:0188; 1822385600:05:000:0183; 1822385600:01:000:0151; 1822385600:01:000:0150; 1822385600:01:000:0146; 1822385600:07:000:0015; 1822385600:01:000:0142; 1822385600:01:000:0126; 1822385600:07:000:0016; 1822385600:01:000:0127; 1822385600:05:000:0185; 1822385600:01:000:0125; 1822385600:07:000:0013; 1822385600:07:000:0014; 1822385600:07:000:0011; 1822385600:07:000:0017; 1822385600:07:000:0012; 1822385600:07:000:0018; 1822385600:07:000:0027; 1822385600:05:000:0238; 1822385600:02:000:0020, що розташовані на території Коростенського району Житомирської області шляхом заборони відчуження, розпорядження та користування.
Копію ухвали направити ПОСП «Зоря, ЄДРПОУ 03743552 та ТОВ «Фін-Інвест Полісся», ЄДРПОУ 43162124.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку протягом 5 днів з дня її оголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Коростенський міськрайонний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 27.08.2024 |
Оприлюднено | 30.08.2024 |
Номер документу | 121246126 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Коростенський міськрайонний суд Житомирської області
Шульга О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні