ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" серпня 2024 р. м. Житомир Справа № 906/61/24
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Лозинської І. В.,
секретар судового засідання: Вишневська А. В.
за участю представників учасників справи:
- від прокуратури: Пустовіт М. Л., службове посвідчення №071192 від 01.03.2023
- від позивача: не прибув
- від відповідача: не прибув
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Керівника Чуднівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Романівської селищної ради Житомирської області
до Приватного підприємства "Біолаб"
про внесення змін до договору оренди землі
У засіданні суду оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду та повідомлено дату складення повного рішення відповідно до ст. 238 ГПК України.
Прокурор подав до Господарського суду Житомирської області в інтересах держави в особі Романівської селищної ради позов до ПП "Біолаб" про стягнення 13400,07 грн боргу з орендної плати за договором оренди землі від 16.06.2016; внесення змін до договору оренди землі від 16.06.2016, виклавши п. 1, 5, 9, 10 у новій редакції; стягнення судового збору.
Позовні вимоги обгрунтовані невиконанням відповідачем обов`язків, передбачених договором оренди землі від 16.06.2016, в частині своєчасної сплати орендних платежів, а також встановленням позивачем відповідачу під час укладення цього договору меншого відсотка орендної плати від нормативної грошові оцінки земельної ділянки пл. 0,2486 га.
Ухвалою від 12.01.2024 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження; призначив підготовче засідання; витребував у сторін відповідні процесуальні документи (а. с. 95).
Ухвалою від 07.02.2024 розгляд справи у підготовчому провадженні відкладено на 06.03.2024 о 12:00 (а. с. 103).
20.02.2024 на електронну пошту суду від позивача надійшли пояснення у справі від 19.02.2024, вих. №407/04-32 щодо підтримання позовних вимог та підтвердження заборгованості відповідача у розмірі 13400,07 грн (а. с. 109-119).
Ухвалою від 06.03.2024 господарський суд продовжив підготовче провадження у справі по 11.04.2024; відклав підготовче засідання на 09.04.2024 о 11:30 (а. с. 122).
Ухвалою від 09.04.2024 господарський суд, серед іншого, закрив підготовче провадження, призначив справу для розгляду по суті на 30.04.2024 10:30. (а. с. 127).
Ухвалою від 30.04.2024 господарський суд постановив перейти зі стадії розгляду справи по суті до стадії підготовчого провадження за усним клопотанням прокурора для вчинення прокурором відповідних процесуальних дій (а. с. 131).
16.05.2024 до суду від Чуднівської окружної прокуратури надійшли такі заяви:
- від 15.05.2024, №55-93-1422вих. 24 - про закриття провадження у справі в частині стягнення з відповідача боргу з орендної плати у зв`язку з її погашенням відповідачем після пред`явлення позову до суду та повернення частини судового збору (а. с. 133 - 138);
- від 15.05.2024, №55-93-1423вих. 24 - про зміну предмету позову (а. с. 140 - 145).
Ухвалою від 16.05.2024 господарський суд розгляд справи у підготовчому провадженні відклав, призначив підготовче засідання суду для розгляду справи та зазначених заяв прокурора на 20.06.2024 р. о 09:30 (а. с. 149).
Відповідними ухвалами від 20.06.2024 господарський суд постановив (а. с. 152 - 156):
- закрити провадження у справі в частині стягнення з відповідача 13400,07 грн боргу з орендної плати у зв`язку з відсутністю предмету спору за п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України; вважати заявленим до розгляду спір про внесення змін до договору оренди землі від 16.06.2016 шляхом викладення його п. 1, 5, 9, 10 у редакції, зазначеній у заяві керівника Чуднівської окружної прокуратури про зміну предмету позову за вих. №55-93-1423вих.24 від 15.05.2024 (вх. г/с №01-44/1529/24 від 16.05.2024;
- призначити підготовче засідання на 03.07.2024 о 10:00;
- повернути Житомирській обласній прокуратурі з Державного бюджету України частину судового збору в розмірі 2684,00 грн.
Ухвалою від 03.07.2024 господарський суд закрив підготовче провадження, призначив справу до судового розгляду по суті на 23.07.2024 о 10:00 (а. с. 159).
Ухвалою від 23.07.2024 господарський суд відклав розгляд справи по суті на 22.08.2024 о 14:30 (а. с. 166).
Прокурор у судовому засіданні підтримала позовні вимоги у повному обсязі.
Позивач та відповідач повноважних представників в засідання суду не направили, ПП "Біолаб" правом на подання відзиву не скористався.
Копія ухвали господарського суду про відкриття провадження у справі від 12.01.2024, що направлялась рекомендованим листом на юридичну адресу відповідача, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, повернулась до суду з відміткою відділення поштового зв`язку про відсутність адресата за вказаною адресою (а. с. 104 - 106).
За п. 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
За ч. 7 ст. 120 ГПК України у разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають електронного кабінету та яких неможливо сповістити за допомогою інших засобів зв`язку, що забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає чи не перебуває.
Також відповідач про розгляд справи господарським судом повідомлявся шляхом розміщення відповідних оголошень на сайті Господарського суду Житомирської області (а. с. 156, 161, 167).
Виходячи з того, що участь в судовому засіданні є правом, а не обов`язком сторони, суд вважає можливим розглянути справу за наявними матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
1. Фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.
16.06.2016 між Романівською селищною радою (позивач) та ПП "Біолаб" (відповідач) укладено договір оренди землі (далі - договір) (а. с. 28 - 33), за п. 1, 8 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку пл. 0,2486 га для торгово-комерційної діяльності в смт. Романів, вул. Заводська, 18-А на 25 років.
За п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 612227,22 грн.
Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 612227,22 грн х 5% = 30611,36 грн за рік оренди. Плата проводиться щомісячно в розмірі 1/12 річної орендної плати (п. 9 договору).
Пунктом 10 договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, затверджених Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Орендна плата вноситься у такі строки: до 20 числа щомісяця наступного за звітним в розмірі 1/12 річної плати, що становить 30611,36:12 =2550,95 грн (п. 11 договору).
Відповідно до п. 13 договору, розмір орендної плати переглядається Романівською селищною радою у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.
16.06.2016 сторони склали і підписали акт прийому-передачі земельної ділянки (а.с. 34).
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна на вказаній земельній ділянці знаходиться нежитлова будівля, аптечний склад №1, площею 875,1 кв. м., що належить ПП "Біолаб" на підставі свідоцтва про право власності САС № 237386 від 02.09.2008, виданого виконкомом Романівської селищної ради (а. с. 75-78); земельна ділянка площею 0,2486 га, яка знаходиться за адресою: Житомирська область, Житомирський (раніше - Романівський) район, селище Романів, вул. Заводська, 18-А та передана в оренду відповідачу, має кадастровий номер 1821455100:05:016:0161.
Рішенням Романівської селищної ради №243-7/21 від 26.03.2021 "Про затвердження порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки в межах та за межами населених пунктів Романівської селищної ради" встановлені ставки орендної плати за земельні ділянки, які надані у користування на умовах оренди фізичним та юридичним особам в межах населених пунктів Романівської селищної ради на 2021-2022 роки, зокрема, для земельних ділянок, на яких розміщені аптеки - 12% (а. с. 58 - 61).
Як вбачається з витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №НВ-1800081312023, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1821455100:05:016:0161 складає 777743,96 грн (а. с. 55).
Рішенням Адмінколегії Північного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 21.02.2023 №60/6-р/к у справі № 449/60/49-рн/к.21 визнано дії позивача, які полягають у встановленні суб`єктам господарювання, зокрема, відповідачу, що є потенційними конкурентами та діють або можуть діяти на одному товарному ринку, орендної плати за земельні ділянки з однаковим цільовим призначенням в різному відсотковому розмірі від нормативної грошової оцінки землі, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим п. 3 ст. 50, абз. 8 ч. 2 ст. 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, внаслідок яких окремим суб`єктам господарювання створюються дискримінаційні умови діяльності порівняно з конкурентами (а. с. 45-51).
На виконання вищезазначених рішень Романівська селищна рада надіслала ПП "Біолаб" листа від 03.03.2023 за вих. №626/04-32 із додатковою угодою №1 від 15.02.2023 до договору оренди землі від 16.06.2016, у якій пропонувала внести зміни до договору, а саме: у п. 1 договору після слів "смт Романів" доповнити речення словосполученням "кадастровий номер 1821455100:05:016:0161"; у п. 5 договору після цифр "612227,22 грн" доповнити текстом: "на 06.02.2023 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 777743,96 грн"; у п. 9 договору "5%" замінити на цифри "12%", цифри "612227,22 х 5% = 30611,36" замінити цифрами "777743,96 х 12%=93329,27"; у першому реченні п. 10 договору слово "приватної" замінити на "комунальної", а цифри ": 30611,36 : 12 = 2550,95" замінити на "93329,27 : 12=7777,44" (а. с. 52, 54).
Однак, вказаний лист було повернено оператором поштового зв`язку відправнику у зв`язку із відсутністю адресата за вказаною адресою (а. с. 53).
Вищевикладене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом, однак, враховуючи ухвалу господарського суду від 20.06.2024, заявленою до розгляду є позовна вимога про внесення змін до договору оренди землі від 16.06.2016, а саме, викладення п. 1, 5, 9, 10 договору у таких редакціях:
- "1. Орендодавець надає, а орендар передає в строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером 1821455100:05:016:0161 площею 0,2486 га, для торговокомерційної діяльності, яка знаходиться в смт. Романові, вул. Заводська, 18-А";
- "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 777743,96 гривень";
- "9. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 777743,96 грн х 5% = 38887,20 грн за рік оренди";
- "10. Орендна плата вноситься у такі строки: до 20 числа щомісяця наступного за звітним в розмірі 1/12 річної плати, що становить 38887,20:12=3240,59 грн".
2. Щодо представництва прокуратури інтересів держави у справі.
Прокурор подав позов в інтересах держави в особі Романівської селищної ради Житомирської області.
Згідно із ч. 4, абз. 2 ч. 5 ст. 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
За ч. 1-3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.
У п. 37 - 40, 43 - 47 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 зазначено, що прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Велика Палата ВС звернула увагу на те, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор.
Обґрунтовуючи підстави звернення до суду в інтересах держави в особі Романівської селищної ради Житомирської області (позивач), прокурор посилається на той факт, що земельна ділянка, передана в оренду відповідачеві, належить до комунальної власності та розташована на території цієї ради.
Чуднівська окружна прокуратура у листі від 20.12.2023, вих. №55-93-3898вих-23 повідомила Романівську селищну раду про виявлені порушення ПП "Біолаб" умов договору оренди землі від 16.06.2016, а орган місцевого самоврядування у листі від 26.12.2023 вих. №3491/04-32 повідомив про відсутність фінансової можливості вжиття заходів щодо стягнення заборгованості за договором, виклав пропозицію щодо вживання прокуратурою відповідних заходів (а. с. 79-81, 82-83).
Також у матеріалах справи є лист-повідомлення (у порядку ст. 23 Закону України "Про прокуратуру) від 27.12.2023 №55-93-3998вих-23, адресований позивачу, про підготовку позовної заяви у даній справі (а. с. 84-85).
Таким чином суд вважає, що заступник керівника Чуднівської окружної прокуратури дотримався порядку, передбаченого ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", при направленні вказаного позову до суду.
3. Норми права, які застосував господарський суд.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
За змістом ч. 9 ст. 93 ЗК України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
У п. 3 ч. 1 ст. 3 ЦК України закріплено, що серед загальних засад цивільного законодавства є, зокрема, свобода договору.
Згідно з ч. 1, 3 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.
За положеннями ч. 1 ст. 628 ЦК України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно із ч. 1-3 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
Зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства (ч. 1, 2 ст. 648 ЦК України).
За ч. 1-3 ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Згідно із ч. 1 ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.
Відповідно до ст. 792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
У ст. 13 Закону України "Про оренду землі" вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ст. 15 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За ч. 2 ст. 23 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.
Частиною 3 ст. 22 Закону України "Про оренду землі" визначено, що розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.
Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності, передані в оренду на земельних торгах, не може бути зменшена за згодою сторін протягом строку дії договору оренди, а також у разі його поновлення (ч. 4 ст. 23 Закону України "Про оренду землі").
4. Щодо позовної вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 16.06.2016, виклавши п. 1, 5, 9, 10 у новій редакції, зазначеній у заяві керівника Чуднівської окружної прокуратури про зміну предмету позову за вих. №55-93-1423вих.24 від 15.05.2024 (вх. г/с №01-44/1529/24) від 16.05.2024.
Зазначена вимога прокурора обгрунтована зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1821455100:05:016:0161 площею 0,2486 га, яка знаходиться в селищі Романові, вул. Заводська, 18-А та є предметом договору оренди землі від 16.06.2016.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено Законом України "Про оцінку земель".
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України Законом України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Статтею 13 Закону України Законом України "Про оцінку земель" встановлено випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок.
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України Законом України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно із ч. 1 ст. 15 Закону України Законом України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
За змістом ст. 18 Закону України Законом України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Відповідно до ч. 1, 3, 4 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України.
Згідно із п. 271.2 ст. 271 ПК України встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Положеннями п. 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Отже, нормативна грошова оцінка земель встановлюється шляхом затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою. Зазначене імперативне регулювання унеможливлює встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок договором, зокрема договором між органом місцевого самоврядування і орендарем.
Водночас обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абз. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель"). Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати. Зазначене відповідає положенням ч. 2 ст. 632 ЦК України, відповідно до якої зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 05.06.2024 у справі №914/2848/22 висновує, що з моменту початку застосування відповідно до п. 271.2 ст. 271 ПК України зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної або комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, визначеної у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки. У таких правовідносинах відсутній обов`язок сторін вносити зміни до договору оренди, в тому числі, шляхом укладення додаткової угоди, оскільки обов`язок сплачувати орендну плату відповідно до зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки виникає в орендаря з моменту початку застосування такої нормативної грошової оцінки.
Отже, зазначена позовна вимога не відповідає критеріям належного та ефективного способу захисту прав.
Належному способу захисту орендодавця у такому випадку відповідає позовна вимога про стягнення орендної плати, не сплаченої орендарем. Водночас несплачена орендна плата підлягає стягненню за весь період прострочення з моменту початку застосування відповідно до п. 271.2 ст. 271 ПК України рішення ради щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності.
Неналежність заявленого позивачем способу захисту, що є самостійною підставою для відмови у позові (постанови Великої Палати ВС від 01.03.2023 у справі №522/22473/15-ц, від 04.07.2023 у справі №373/626/17, від 10.04.2024 у справі №496/1059/18).
З огляду на викладене та беручи до уваги закриття ухвалою господарського суду від 20.06.2024 провадження у справі в частині стягнення орендної плати, суд відмовляє у задоволенні позовної вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 16.06.2016.
5. Щодо сплати судового збору.
Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Приписами ч. 2 ст. 123 ГПК України унормовано, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Зважаючи на відмову у задоволенні позову, судовий збір покладається на позивача.
Керуючись ст. 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 28.08.24
Суддя Лозинська І.В.
Віддрукувати:
1 - в справу
2 - Житомирській обласні прокуратурі (Електронний суд)
3 - Чуднівській окружній прокуратурі (Електронний суд)
4 - позивачу (Електронний суд)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 22.08.2024 |
Оприлюднено | 02.09.2024 |
Номер документу | 121272284 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Лозинська І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні