Рішення
від 20.08.2024 по справі 580/3280/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 серпня 2024 року справа № 580/3280/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кульчицького С.О.,

за участю: секретаря судового засідання - Глийової В.Г.,

представника позивача - Стеченка Я.В. (за ордером),

представника третьої особи - Сіпка А.А. (у порядку самопредставництва),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Пролог-93» до Черкаської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Черкаській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «Пролог-93» (далі - позивач) з позовом до Черкаської міської ради (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Черкаській області, в якому просить (з урахуванням позовної заяви у новій редакції від 15.04.2024 вх. № 18900/24):

- визнати протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у нездійсненні заходів по виключенню з фонду захисних споруд цивільного захисту міста Черкаси підвального приміщення (цокольний поверх) ТРЦ «Дніпро-Плаза» за адресою: вул. Припортова 34 у м.Черкаси, власником якого є позивач, як захисної споруди подвійного призначення;

- зобов`язати відповідача виключити підвальне приміщення (цокольний поверх) ТРЦ «Дніпро-Плаза» за адресою: вул. Припортова 34 у м. Черкаси, власником якого є позивач, як захисну споруду подвійного призначення з фонду захисних споруд цивільного захисту міста Черкаси.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 22.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження з повідомлення (викликом) сторін.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що позивачу на праві власності належить об`єкт нерухомості Торгівельно-розважальний центр «Дніпро-Плаза», реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 102737671101, який знаходиться за адресою: вул. Припортова 34, м. Черкаси (далі - торговий центр). Комісією у складі ДСНС, Національної поліції України, органу виконавчої влади 04.06.2023 здійснено огляд торгового центру як споруди подвійного призначення та складено Акт оперативного огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення (далі - Акт огляду). Позивач зазначає, що він не надавав згоду на використання торгового центру як споруди подвійного призначення, тому на його думку, відповідачем неправомірно та без здійснення будь-яких необхідних оглядів включено цокольний поверх ТРЦ «Дніпро-Плаза» до фонду захисних споруд цивільного захисту міста Черкаси (далі фонд) як споруду подвійного призначення.

Представник позивача в судових засіданнях позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити.

Представник відповідача в судових засіданнях позовні вимоги не визнала, проти задоволення позову заперечила, надіслала через підсистему «Електронний суд» відзив на позовну заяву, в якому зазначила, що здійснення організації з проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту. Таким чином, до повноважень Черкаської міської ради не належить розгляд питання про виключення приміщень з фонду захисних споруд, тобто жодним чином не порушено права позивача, та не допущено будь-якої бездіяльності у вирішенні спірного питання.

Представником позивача подано до суду відповідь на відзив на позовну заяву, згідно якої він вважає, що доводи відповідача, які викладені у відзиві є необґрунтованими, а позов таким, що підлягає до повного задоволення, оскільки у спірних правовідносинах порушення прав позивача відбулося саме в результаті недбалого виконання Черкаською міською радою покладених на неї обов`язків, тож доводи останньої в цій частині є необґрунтованими.

Усною ухвалою суду від 04.06.2024, яка занесена секретарем судового засідання до протоколу, витребувано від учасників справи докази, пояснення та оголошено перерву в підготовчому судовому засіданні до 09 год 30 хв 21.06.2024.

21.06.2024 представник позивача надіслав до суду через підсистему «Електронний суд» клопотання про заміну первинного відповідача Черкаську міську раду на виконавчий комітет Черкаської міської ради, оскільки на його думку, саме до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні повноваження виконання вимог законодавства щодо визначення потреби, створення, використання, утримання, реконструкції та ведення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту територіальної громади, здійснення контролю за станом утримання таких споруд та готовності їх до використання за призначенням та підтримкою в належному технічному стані.

Представник третьої особи в судових засідання просив суд відмовити у задоволенні позову, 21.06.2024 надіслав до суду через підсистему «Електронний суд» пояснення на позов, в яких вказав, що згідно з наявною в Головному управлінні Інформаційної системи «Облік та візуалізація фонду захисних споруд цивільного захисту» за ТРЦ «Дніпро-Плаза», розташованого за адресою: Черкаська область, м. Черкаси, вул. Припортова 34, зареєстрована захисна споруда цивільного захисту - споруда подвійного призначення із захисними властивостями сховища. На виконання рішень засідання Кабінету Міністрів України від 01.06.2023 та наради під керівництвом Міністра внутрішніх справ України від 02.06.2023 щодо забезпечення укриття населення та готовності фонду захисних споруд цивільного захисту в червні 2023 року співробітники Головного управління приймали участь у роботі комісій місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо обстежень фонду захисних споруд цивільного захисту. Згідно з актом оперативного огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення від 04.06.2023, оцінюється як придатне для укриття персоналу. Також згідно з розпорядженням Черкаської районної військової адміністрації Черкаської області від 26.07.2023 № 76 «Про організацію обстежень об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту», представники Черкаського районного управління Головного управління залучаються до роботи районної комісії щодо щоквартальних обстежень фонду захисних споруд цивільного захисту. З липня 2023 року по теперішній час, співробітники Черкаського районного управління Головного управління на обстеження захисної споруди ТРЦ «Дніпро-Плаза» не залучались. Виключення об`єктів фонду захисних споруд з відповідного фонду оформляється організаційно-розпорядчим документом міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, місцевого органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, на території яких розташовано такий об`єкт або до сфери управління якого він віднесений. Додатково вказано, що відповідно до пункту 4 розділу ІІІ протоколу наради під головуванням Прем`єр-міністра України ОСОБА_1 від 09.02.2023 тимчасово припинено на період воєнного стану підготовку та подання на розгляд ДСНС документів щодо зняття з обліку захисних споруд цивільного захисту.

Усною ухвалою суду від 21.06.2024, яка занесена секретарем судового засідання до протоколу, відмовлено представнику позивача у задоволенні клопотання про заміну первинного відповідача Черкаської міської ради на виконавчий комітет Черкаської міської ради, продовжено термін підготовчого провадження на 30 днів та оголошено перерву в підготовчому судовому засіданні до 10 год 30 хв 05.07.2024.

05 липня 2024 року розгляд адміністративної справи №580/3280/24 відкладено у зв`язку з перебуванням головуючого судді Кульчицького С.О. у відпустці. Розгляд адміністративної справи № 580/3280/24 відкладено на 23.07.2024 о 10 год 30 хв.

23.07.2024 представник позивача надіслав до суду через підсистему «Електронний суд» клопотання про залучення до участі у справі в якості співвідповідачів - виконавчий комітет Черкаської міської ради, Управління цивільного захисту Черкаської міської ради та Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області.

23 липня 2024 року розгляд адміністративної справи № 580/3280/24 відкладено у зв`язку з перебуванням головуючого судді Кульчицького С.О. у відпустці. Розгляд адміністративної справи № 580/3280/24 відкладено на 31.07.2024 о 10 год 30 хв.

Усною ухвалою суду від 31.07.2024, яка занесена секретарем судового засідання до протоколу, відмовлено представнику позивача у задоволенні клопотання позивача про залучення до участі у справі як співвідповідачів - виконавчого комітету Черкаської міської ради, Управління цивільного захисту Черкаської міської ради та Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області, закрито підготовче провадження та призначено судове засідання з розгляду справи по суті на 10 год 30 хв 13.08.2024.

13.08.2024 представник позивача надіслав до суду через підсистему «Електронний суд» клопотання про заміну первинного відповідача Черкаської міської ради на Управління цивільного захисту Черкаської міської ради та про залучення до участі у справі в якості співвідповідача - виконавчий комітет Черкаської міської ради.

Усною ухвалою суду від 13.08.2024, яка занесена секретарем судового засідання до протоколу, розгляд адміністративної справи № 580/3280/24 по суті відкладено на 20.08.2024 о 09 год 30 хв.

Усною ухвалою суду від 20.08.2024, яка занесена секретарем судового засідання до протоколу, залишено без розгляду клопотання позивача про заміну первинного відповідача Черкаської міської ради на Управління цивільного захисту Черкаської міської ради та про залучення до участі у справі в якості співвідповідача - виконавчий комітет Черкаської міської ради.

Заслухавши пояснення учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю «Пролог-93» на праві власності належить об`єкт нерухомості торгівельно-розважальний центр «Дніпро-Плаза», реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 102737671101, який знаходиться за адресою: вул. Припортова 34, м. Черкаси.

Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.07.2018 № 595 утворено тимчасову комісію з проведення обстеження будівель і споруд комунальної, державної та приватної власності (за згодою їх власників) форм власності для встановлення можливості їх використання для укриття населення як споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

29.12.2018 вищезазначеною комісією виявлено серед інших - об`єкт, на території якого знаходиться споруда для укриття підвал (цокольний поверх), що належить ТОВ «Пролог-93» по вул. Припортова 34 в місті Черкаси та запропоновано його включити до фонду захисних споруд подвійного призначення та найпростіших укриття міста Черкаси.

Згідно з протоколом від 02.06.2023 № 14 позачергового засідання місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій створено тимчасову комісію для проведення оперативних комісійних обстежень об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, які передбачаються для укриття населення, зокрема їх готовності до використання за призначенням, забезпечення безперешкодного доступу до них населення, обладнання необхідним майном, облаштування покажчиками розміщення та руху до укриттів у складі представників: Черкаського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Черкаській області, Черкаського районного управління ГУ ДСНС України у Черкаській області. 04.06.2023 комісією за участі директора ТОВ «Пролог 93» складено акт оперативного огляду вищезазначеного об`єкта цивільного захисту щодо можливості його використання для укриття населення.

Листом від 30.08.2023 вих. № 664-Ч, ТОВ «Пролог-93» звернулось на адресу Черкаської міської ради (копія ГУ ДСНС України у Черкаській області) із заявою про виключення з фонду захисних споруд цивільного захисту міста Черкаси підвального приміщення (цокольний поверх) ТРЦ «Дніпро-Плаза», розташованого за адресою: вул. Припортова 34 в місті Черкаси, як споруди подвійного призначення, в тому числі прибрати таку інформацію з публічного доступу, тим самим не наражати населення м. Черкаси на небезпеку недостовірною інформацією про укриття.

Листом від 03.10.2023 № 13460-01-26 повідомлено Генерального директора «Пролог-93», що Управління зібрало наявні документи по укриттю за адресою: м. Черкаси, вул. Припортова 34 та направило їх на розгляд департаменту цивільного захисту, оборонної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Черкаської обласної державної адміністрації для надання роз`яснень щодо можливого зняття з обліку укриття із фонду захисних споруд цивільного захисту міста Черкаси.

У подальшому, листом від 24.01.2024 № 21718-01-26, Управління цивільного захисту Черкаської міської ради знову звернулось до Черкаського районного управління ГУ ДСНС України в Черкаській області з проханням надати погодження на виключення захисних споруд подвійного призначення, серед яких і спірна споруда, з фонду захисних споруд цивільного захисту міста Черкаси та включення їх до фонду, як найпростіших укриттів. Проте, погодження до Управління не надходило, що було б підставою для прийняття відповідного рішення, про що останнє повідомило ТОВ «Пролог-93» листом від 26.01.2024 № 21718-01-26.

Позивач вважаючи, що Черкаською міською радою неправомірно та без здійснення будь-яких необхідних оглядів включено цокольний поверх ТРЦ «Дніпро-Плаза» до фонду захисних споруд цивільного захисту міста Черкаси, як споруду подвійного призначення, тому позивач звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує, що згідно п. 4 ст. 2 Кодексу цивільного захисту населення України (далі - Кодекс), захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Пунктом 2 ст. 32 Кодексу визначено, що для укриття населення також використовуються споруди подвійного призначення - будівлі, споруди чи їх окремі частини, призначені для використання за основним функціональним призначенням з метою забезпечення суспільних або господарських потреб, а також мають відповідні захисні властивості та спроектовані, побудовані або пристосовані таким чином, щоб забезпечити умови для тимчасового перебування людей у разі виникнення небезпеки їх життю та здоров`ю під час надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів. Захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення, первинні (мобільні) та найпростіші укриття складають фонд захисних споруд цивільного захисту, є об`єктами такого фонду, мають стратегічне значення для забезпечення захисту населення і належать до засобів колективного захисту.

Пунктом 4 вищезазначеної статті регламентовано, що для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання та інші юридичні особи завчасно створюють фонд захисних споруд цивільного захисту. Потреба у фонді захисних споруд цивільного захисту визначається із розрахунку необхідності укриття всіх категорій населення за місцем роботи та за місцем проживання, а також інших категорій населення за місцем тимчасового перебування, у визначених законодавством випадках. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, включення об`єктів до складу та виключення таких об`єктів з фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 7 ст. 32 Кодексу вимоги щодо утримання, облаштування та експлуатації об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, оформлення документів, що підтверджують таку неможливість, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.

Пунктом 15 ст. 32 Кодексу визначено, що контроль за станом готовності об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та/або його територіальними органами (у разі їх утворення) спільно з відповідними центральними органами виконавчої влади, іншими органами державної влади, місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування шляхом проведення комплексних, контрольних та позапланових обстежень.

За результатами здійснення комплексних, контрольних та позапланових обстежень об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту уповноважені особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та/або його територіальних органів (у разі їх утворення) складають та в останній день заходу вручають (надсилають) балансоутримувачам акт обстеження, форма якого затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.

Акт обстеження об`єкта фонду захисних споруд цивільного захисту - це обов`язкове до виконання балансоутримувачем письмове рішення, яке містить перелік порушень (якщо вони виявлені) та строк для їх усунення (який не повинен перевищувати двох місяців з дати їх виявлення).

Матеріалами справи підтверджено, що рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.07.2018 № 595 утворено тимчасову комісію з проведення обстеження будівель і споруд комунальної, державної та приватної власності (за згодою їх власників) форм власності для встановлення можливості їх використання для укриття населення як споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Вищезазначеною комісією виявлено серед інших - об`єкт, на території якого знаходиться споруда для укриття підвал (цокольний поверх), що належить ТОВ «Пролог-93» по вул. Припортова 34 в місті Черкаси та запропоновано його включити до фонду захисних споруд подвійного призначення та найпростіших укриття міста Черкаси, як наслідок, згідно з протоколом від 02.06.2023 № 14 позачергового засідання місцевої комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій створено тимчасову комісію для проведення оперативних комісійних обстежень об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, які передбачаються для укриття населення, зокрема їх готовності до використання за призначенням, забезпечення безперешкодного доступу до них населення, обладнання необхідним майном, облаштування покажчиками розміщення та руху до укриттів у складі представників: Черкаського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Черкаській області; Черкаського районного управління ГУ ДСНС України у Черкаській області.

04.06.2023 комісією за участі директора ТОВ «Пролог-93» складено акт оперативного огляду підвального приміщення (цокольного поверху) ТРЦ «Дніпро-Плаза» ТОВ «Пролог-93» розташованого за адресою: вул. Припортова 34 в місті Черкаси щодо можливості його використання для укриття населення.

Відповідно до пунктів 28-37 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі Порядок № 138), у разі встановлення неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд (споруд подвійного призначення) у випадках, передбачених вимогами щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд (споруд подвійного призначення), оформлення документів, що підтверджують таку неможливість, визначених МВС, підготовка пропозицій щодо подальшого використання таких споруд належить до повноважень балансоутримувачів.

Пропозиції щодо подальшого використання захисних споруд (споруд подвійного призначення) можуть передбачати такі заходи, одним із яких є виключення з фонду захисних споруд. Балансоутримувач здійснює підготовку документів, пов`язаних із виключенням захисних споруд із фонду таких споруд (далі - документи), перелік, форми та порядок підготовки яких установлено вимогами щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, оформлення документів, що підтверджують таку неможливість.

З метою встановлення потреби в захисних спорудах та погодження з ДСНС виключення захисних споруд із фонду таких споруд балансоутримувачі звертаються до органів місцевого самоврядування, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій за місцезнаходженням захисних споруд, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, до сфери управління яких належать захисні споруди, з поданням пропозицій та документів. Зазначені пропозиції та матеріали надсилаються до зазначених органів у паперовій або електронній формах за умови їх оформлення в установленому законодавством порядку.

За зверненням балансоутримувачів органи місцевого самоврядування, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, районні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації за місцезнаходженням захисних споруд, міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, до сфери управління яких належать такі споруди, відповідно до повноважень, визначених Кодексом цивільного захисту України, та у визначені законодавством строки розглядають пропозиції щодо подальшого використання захисних споруд та визначають потреби фонду таких споруд.

Результати визначення потреби фонду захисних споруд оформлюються довідкою щодо потреби в захисній споруді цивільного захисту, складеною за формою, встановленою вимогами щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, оформлення документів, що підтверджують таку неможливість.

Орган, до якого звернувся балансоутримувач, здійснює погодження поданих ним пропозицій та матеріалів з іншими органами, до повноважень яких відповідно до Кодексу цивільного захисту України належать питання визначення потреб фонду захисних споруд та виключення за погодженням із ДСНС захисних споруд із фонду таких споруд, без залучення такого балансоутримувача. Міністерство, інший центральний орган виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, районна держадміністрації, орган місцевого самоврядування за місцем розташування захисної споруди в разі згоди із змістом та висновками довідки щодо потреби в захисній споруді цивільного захисту, виданої іншим органом, погоджують питання виключення захисної споруди з фонду таких споруд без складення додаткових довідок щодо потреби в захисній споруді цивільного захисту шляхом надсилання відповідного листа.

Надсилання матеріалів для погодження з ДСНС здійснює орган, до якого звернувся балансоутримувач.

Погодження та прийняття рішення про подальше використання захисної споруди, зокрема щодо її виключення з фонду захисних споруд, здійснюється за умови відповідності матеріалів вимогам законодавства та інших нормативно-правових актів, що діють у сфері цивільного захисту, а також потребам у захисних спорудах. У разі невідповідності матеріалів зазначеним вимогам орган, що здійснює їх розгляд, приймає рішення про відмову у виключенні захисної споруди з фонду захисних споруд та інформує про це балансоутримувача із зазначенням причин відмови. Матеріали, подані в паперовій формі, повертаються балансоутримувачу.

Аналіз вищезазначених вимог Порядку №138 дає підстави дійти висновку про те, що балансоутримувач оформлює відповідний пакет документів, що підтверджує неможливість подальшого утримання та експлуатації захисних споруд (подвійного призначення), визначених МВС та готує пропозиції щодо подальшого використання таких споруд та звертається до органу місцевого самоврядування, а орган місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених Кодексом цивільного захисту України, лише здійснює погодження поданих пропозицій із ДСНС.

Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку, що до повноважень Черкаської міської ради не відноситься прийняття рішення про виключення приміщень з фонду захисних споруд, тому відсутні правові підстави для задоволення позову до Черкаської міської ради.

Згідно ч. 3 ст. 9 КАС України кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається своїми вимогами на свій розсуд.

Відтак, саме позивач вирішує які вимоги заявити та як їх обґрунтувати, самостійно керує своєю процесуальною поведінкою в цьому аспекті. Питання відповідності цих вимог законодавству та їх обґрунтованості надалі вирішується судом, а суд обмежений предметом і обсягом заявлених вимог.

Принцип диспозитивності покладає на суд обов`язок вирішувати лише ті питання, за вирішенням яких позивач звернувся до адміністративного суду (ч. 2 ст. 9 КАС України).

Представником позивача подавались до суду клопотання про заміну первинного відповідача Черкаської міської ради на виконавчий комітет Черкаської міської ради, про залучення до участі у справі в якості співвідповідачів - виконавчий комітет Черкаської міської ради, Управління цивільного захисту Черкаської міської ради та Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області та про заміну первинного відповідача Черкаської міської ради на Управління цивільного захисту Черкаської міської ради.

Стосовно викладеного, судом враховано ч. 5 ст. 48 КАС України, відповідно до якої під час вирішення питання про залучення співвідповідача чи заміну належного відповідача суд враховує, зокрема, чи знав або чи міг знати позивач до подання позову у справі про підставу для залучення такого співвідповідача чи заміну неналежного відповідача, в контексті того, що в матеріалах справи містяться лист ТОВ «Пролог-93» від 30.08.2023 вих. № 664-Ч (копія ГУ ДСНС України у Черкаській області) (т. 1 а.с. 45-49) із заявою про виключення з фонду захисних споруд цивільного захисту міста Черкаси підвального приміщення (цокольний поверх) ТРЦ «Дніпро-Плаза» та відповіді Управління цивільного захисту Черкаської міської ради від 03.10.2023 № 13460-01-26 (т. 1 а.с. 154) та від 26.01.2024 № 21718-01-26 (т. 1 а.с. 55), згідно з якими погодження від Черкаського районного управління ГУ ДСНС України в Черкаській області щодо виключення приміщення позивача не надходило, а тому на переконання суду позивачу до подачі позовної заяви достеменно було відомо, який саме суб`єкт владних повноважень має бути належним відповідачем у даній справі.

Однак, представник позивача належним чином не обґрунтував, не надав жодних належних доказів того, що саме Черкаська міська рада порушила права позивача у спірних правовідносинах та ніби-то повинна відповідати за його позовом щодо виключення підвального приміщення (цокольний поверх) ТРЦ «Дніпро-Плаза», як захисної споруди подвійного призначення з фонду захисних споруд цивільного захисту міста Черкаси, враховуючи принцип диспозитивності, іншими словами право позивача вибирати оптимальну міру поведінки та позовні вимоги, тому суд вважає заявлені позовні вимоги не обґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення, а судові витрати не підлягають розподілу.

Додатково суд зазначає, що відповідно до статі 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

24.02.2022 російська федерація розпочала черговий акт збройної агресії проти України - повномасштабне вторгнення, яке за обсягами вчинених порушень міжнародного гуманітарного права та міжнародного права прав людини є найбільшим та найжорстокішим збройним конфліктом у Європі після завершення Другої світової війни.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який діє станом на час виникнення спірних правовідносин та розгляду справи по суті.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно з статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

На виконання вищезазначених вимог, пунктом 4 розділу ІІІ протоколу наради під головуванням Прем`єр-міністра України ОСОБА_1 від 09.02.2023 (вих. № 5068/0/1-23 від 15.02.2023 Департаменту забезпечення документообігу секретаріату Кабінету Міністрів України) тимчасово припинено на період воєнного стану підготовку та подання на розгляд ДСНС документів щодо зняття з обліку захисних споруд цивільного захисту.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог, судові витрати, відповідно до ст. 139 КАС України, розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 12, 72-77, 242-243, 245-246, 255, 295-297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення виготовлено 30.08.2024.

Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.08.2024
Оприлюднено02.09.2024
Номер документу121299090
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —580/3280/24

Постанова від 26.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Постанова від 26.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Рішення від 20.08.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 08.08.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні