Рішення
від 02.09.2024 по справі 615/1446/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 вересня 2024 року № 615/1446/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Валківської міської ради Богодухівського району Харківської області (вул. Харківська, б. 17, м. Валки, Богодухівський район, Харківська область, 63002, код ЄДРПОУ 04058657), треті особи: ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 ), про визнання протиправними та скасування рішень, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області № 1200-VII від 07.10.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 ;

- визнати протиправними та скасувати рішення Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області № 1188-VII від 07.10.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 ;

- визнати протиправними та скасувати рішення Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області № 1107-VII від 09.09.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 .

В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 19.05.2020 визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 30.03.2020 року № 6567-СГ «Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою» і зобов`язано установу повторно розглянути заяву від 12.02.2020 та надати позивачці дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2,000 га, що розташована на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області з цільовим призначенням земельної ділянки «для ведення особистого селянського господарства» 24.09.2020 за № 16536-СГ ГУ Держгеокадастру у Харківській області прийнято наказ, яким виконано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 19.05.2020, та надано позивачці дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області. У цьому ж наказі № 16536-СГ від 24.09.2020 зазначено, що земельна ділянка, яку бажає отримати у власність ОСОБА_1 , розташована в межах смт. Ков`яги та належить до земель комунальної власності, оскільки рішенням Валківської районної ради від 21.08.2020 за №918-VІІ затверджені нові межі смт. Ков`яги. 08.10.2020 за № 02-20/717 Ков`язька селищна рада Валківського району Харківської області надала відповідь позивачу, якою повідомила, що на LXII сесії VII від 04.09.2020 депутатами Ков`язької селищної ради розглядалися заяви від громадян, яким були надані дозволи на виготовлення землевпорядної документації на земельні ділянки, які згідно наданого позивачем викопіювання приходяться на земельну ділянку, на яку наданий дозвіл ГУ Держгеокадастру у Харківській області за № 16536-СГ від 24.09.2020. Також зазначили, що на момент прийняття наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області дана земля перебувала у підпорядкуванні Ков`язької селищної ради, тому було прийнято колегіальне рішення не скасовувати прийняті на LXII сесії VII від 04.09.2020 рішення про виготовлення землевпорядної документації на земельні ділянки.На думку позивачці, дії, вчиненні Ков`язькою селищною радою Валківського району Харківської області щодо надання дозволу на розробку проектів землеустрою на земельну ділянку, яка була предметом розгляду в суді, іншим особам є протиправними та такими, що зневажають судову систему взагалі.Через неправомірні дії Ков`язької селищної ради позивачка позбавлена можливості на належне виконання рішення суду та реалізацію першочергового права на отримання безоплатно у власність земельної ділянки, оскільки надання дозволу на розробку проекту землеустрою двом окремим громадянам щодо однієї і тієї ж земельної ділянки сприяє позбавленню одного з них можливості завершити розпочату відповідно до вимог чинного законодавства процедуру отримання у власність земельної ділянки.Вважає, що Ков`язька селищна рада Валківського району Харківської області, всупереч застереженням, які містяться в ч. 7 ст. 118 ЗК України, розглядаючи клопотання відповідачів, не пересвідчилась у відповідності розташування об`єкта вимогам законодавства та не врахувала вимог норм законів та підзаконних актів, метою яких і є уникнення конфлікту між заінтересованими особами, не врахувала положень Конституції України щодо обов`язку органів державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, забезпечувати рівність конституційних прав і свобод громадян, та всупереч наданим їй повноваженням не ухвалила рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проектів землеустрою відповідачу, чим суттєво порушила права позивача, як першого заявника на отримання у власність земельної ділянки.

По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу та отримана ним.

Відповідач надав відзив на позов у якому позовні вимоги не визнав посилаючись на те, що рішенням Валківської районної ради Харківської області від 22.05.2020 № 901-VII (зі змінами на підставі рішення від 21.08.2020 № 918-VII) встановлено (змінено) межі населеного пункту смт. Ков`яги та затверджено проект землеустрою щодо зміни меж населеного пункту. Вказані рішення публічно розміщувалися (оприлюднювалися) на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування. На підставі відповідних рішень Валківської районної ради Харківської області до Ков`язької селищної ради перейшли в розпорядження землі, розпорядником яких було ГУ Держгеокадастру у Харківській області, зокрема й земельна ділянка, яку бажає отримати у власність позивач на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 24.09.2020 № 16536-СГ. Відповідач наполягає, що на момент ухвалення та набрання рішенням Харківського окружного адміністративного суду законної сили, видання наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 24.09.2020 № 16536-СГ, повноваження розпоряджатися спірною земельною ділянкою належало Ков`язькій селищній раді. При цьому, позивач не здійснив жодних заходів щодо залучення до розгляду відповідної справи Ков`язьку селищну раду, як учасника справи.На думку представника відповідача, Харківський окружний адміністративний суд ухвалив рішення, яким зобов`язав державний орган, який не був розпорядником земель, що належали до комунальної власності, надати дозвіл на розробку документації із землеустрою позивачці. Відповідач зауважив, що під час видачі наказу від 24.09.2020 № 16536-СГ ГУ Держгеокадастру у Харківській області не було розпорядником земельної ділянки, орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої за території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області, що відноситься до земель комунальної власності. Звернув увагу, що у зазначеному наказі вказано, що за інформацією Міжрайонного управління у Валківському та Коломацькому районах ГУ Держгеокадастру у Харківській області земельна ділянка, яку бажає отримати у власність позивач, розташована в межах смт. Ков`яги та належить до земель комунальної власності.Натомість, Ков`язька селищна рада, як орган місцевого самоврядування, що є розпорядником земель комунальної власності в межах наданих повноважень та на підставі ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», ЗК України, 09.09.2020 прийняла рішення № 1107-VII, 07.10.2020 - № 1188-VIІ та № 1200-VII про надання дозволів ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, орієнтовними площами 1,3000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованих на території Ков`язької селищної ради. На момент прийняття даного рішення, Ков`язькій селищній раді не було відомо про ухвалене рішення Харківського окружного адміністративного суду. Відповідач зазначив, що Ков`язька селищна рада листами від 08.10.2020 та 11.11.2020 повідомляла позивачці про встановлення (зміну) меж населеного пункту смт. Ков`яги на підставі рішення Валківської районної ради Харківської області від 22.05.2020 № 901-VIІ (зі змінами на підставі рішення від 21.08.2020 № 918-VІІ), та про прийняття рішень про надання іншим громадянам дозволів на розроблення документації із землеустрою.За результатами розгляду звернення представника позивача від 24.03.2021 Валківська міська рада прийняла рішення від 25.06.2021 № 404 «Про відмову в скасуванні рішень та наданні дозволів на розроблення документації із землеустрою», яким відмовлено в скасуванні рішень Ков`язької селищної ради LХIV сесії VII скликання від 09.09.2020 № 1107-VІІ, LХV сесії VІІ скликання від 07.10.2020 № 1188-VІІ та 1200-VІІ та відмовлено позивачці та іншим особам у наданні дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з наданням таких дозволів ГУ Держгеокадастру у Харківській області.

25.10.2021 до суду надійшли відзиви відповідачів , в яких, кожна окремо, просили відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Вказали, що позивачка не зазначає, яке порушення допущено Ков`язькою селищною радою Валківського району Харківської області при прийнятті оскаржуваних рішень та не послався на жодну відповідну норму закону. Вважають, що оскаржувані рішення Ков`язької селищної ради в повній мірі відповідають вимогам закону, ухвалені на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, тому відсутні підстави для їх скасування. На їхню думку, вони є неналежними відповідачами, оскільки не являються особами, які порушили, не визнали або оспорили права, свободи чи інтереси позивача.

04.11.2021 представником позивачці ОСОБА_5 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що після виконання ГУ Держгеокадастру у Харківській області рішення суду у справі № 520/4802/2020 та отримання позивачем наказу № 16536-СГ від 24.09.2020, в якому було зазначено про зміну розпорядника земельної ділянки, яку бажає отримати у власність ОСОБА_1 , остання направила на адресу Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області заяву, якою повідомила про рішення Харківського окружного адміністративного суду № 520/4802/20 від 19.05.2020 та просила задля уникнення непорозумінь та зняття соціальної напруги серед жителів смт. Ков`яги, не приймати рішень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою (надання дозволу на розробку проекту землеустрою іншим особам), а у разі їх прийняття - прийняти рішення про їх скасування. Звернула увагу, що Ков`язька селищна рада, як розпорядник земельної ділянки, розглядаючи клопотання відповідачів зобов`язана була перевірити шляхом надання запиту до міжрайонного управління Держгеокадастру у Валківському та Коломацькому районах, як структурного підрозділу ГУ Держгеокадстру у Харківській області, статус даної земельної ділянки, відповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, наявність наказів про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, що могли видаватися колишнім розпорядником земельної ділянки - ГУ Держгеокадастру у Харківській області, наявність судових спорів з приводу спірної земельної ділянки, наявності на дану земельну ділянку державних акті про право власності на землю, тощо.Тобто, Ков`язька селищна рада Валківського району Харківської області, всупереч застереженням, які містяться в ч. 7 ст. 118 ЗК України, розглядаючи клопотання ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , не пересвідчилась у відповідності розташування об`єкта вимогам законодавства та не врахувала вимог норм законів та підзаконних актів, метою яких є уникнення конфлікту між заінтересованими особами, і не врахувала положень Конституції України щодо обов`язку органів державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, забезпечувати рівність конституційних прав і свобод громадян, та всупереч наданим їй повноваженням не ухвалила рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проектів землеустрою ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , чим суттєво порушило права позивача, як першого заявника на отримання у власність земельної ділянки.

Відповідно до ст. 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) , зокрема, щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.

Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, виходить з наступного.

Судом встановлено, що 12.02.2020 позивачка звернулася до ГУ Держгеокадастру в Харківській області із клопотанням про надання їй дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області.

Наказом ГУ Держгеокадастру в Харківській області від 30.03.2020 № 6567-СГ «Про відмову в наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» позивачці відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 19.05.2020 у справі №520/4802/2020 задоволено адміністративний позов ОСОБА_1 .. Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Харківській області про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 30.03.2020 № 6567-СГ. Зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяву та надати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,000 га, що розташована на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області з цільовим призначенням земельної ділянки «для ведення особистого селянського господарства».

Наказом ГУ Держгеокадастру в Харківській області від 24.09.2020 № 16536-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області, орієнтовною площею 2,0000 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

Рішенням LXІV сесії VII скликання Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області №1107-VII від 09.09.2020, ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 1,3000 га (КВЦПЗ розділ 01, підрозділ 01.03) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення за адресою: поле «Курятник» смт. Ков`яги Валківського району Харківської області на території Ков`язької селищної ради.

Рішенням LXV сесії VII скликання Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області №1188-VII від 07.10.2020 року, ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 1,3000 га (КВЦПЗ розділ 01, підрозділ 01.03) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення за адресою: поле «Курятник» смт. Ков`яги Валківського району Харківської області на території Ков`язької селищної ради.

Рішенням LXV сесії VII скликання Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області №1200-VII від 07.10.2020 року, ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 1,3000 га (КВЦПЗ розділ 01, підрозділ 01.03) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення за адресою: поле «Курятник» смт. Ков`яги Валківського району Харківської області на території Ков`язької селищної ради.

Листом Ков`язької селищної ради від 08.10.2020 № 02-20/717 позивача повідомлено, що земельна ділянка згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області за № 16536-СГ від 24.09.2020 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» на земельну ділянку орієнтованою площею 2,0000 га у даний час відноситься до земель комунальної власності Ков`язької селищної ради в межах населеного пункту смт. Ков`яги. Межі населеного пункту смт. Ков`яги затверджені рішенням Валківської районної ради №901-VII від 22.05.2020 та рішенням зі змінами та доповненнями №918-VII від 21.08.2020, які встановлюють (змінюють) межі населеного пункту смт. Ков`яги Ков`язької селищної ради та затверджують проект землеустрою щодо його зміни з наданням можливості розпоряджуватися увійшовшими землями Ков`язькій селищній раді.

На LXІІІ сесії VII скликання від 04.09.2020 депутатами Ков`язької селищної ради розглядалися заяви від громадян, яким були надані дозволи на виготовлення землевпорядної документації на земельні ділянки, які згідно викопіювання приходяться на земельну ділянку, на яку наданий дозвіл ГУ Держгеокадастру у Харківській області за №16536-СГ від 24.09.2020, тому було прийнято колегіально рішення, беручі до уваги, що на момент прийняття наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області, дана земля перебувала у підпорядкуванні Ков`язької селищної ради, не скасовувати прийняті на LXІІІ сесії VII скликання від 04.09.2020 рішення про виготовлення землевпорядної документації на земельні ділянки.

Зі змісту листа Ков`язької селищної ради від 11.11.2020 № 02-20/808 слідує, що на LXІІІ сесії VII скликання від 04.09.2020, LXІV сесії VII скликання від 09.09.2020 року та LXV сесії VII скликання від 07.10.2020 депутатами Ков`язької селищної ради розглядалися заяви від громадян, яким були надані дозволи на виготовлення землевпорядної документації на земельні ділянки, які згідно викопіювання приходиться на поле («Курятник»), дані рішення виносилися згідно ст. 12, 118, 121 ЗК України та інших документів, які передбачають можливість надавати дані землі виключно органам місцевого самоврядування, а саме Ков`язькій селищній раді.

Оскільки наказ ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 24.09.2020 за № 16536-СГ не відповідає та є грубим порушенням ЗК України, тому що прийнятий після затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту смт. Ков`яги Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області, та надання дозволу на розроблення документації із землеустрою земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, які перебувають в межах населеного пункту смт. Ков`яги на території Ков`язької селищної ради є прерогатива органів місцевого самоврядування - Ков`язької селищної ради, беручи до уваги, що землі - поля («Курятник») надані іншим громадянам, які розробляють документацію із землеустрою, позивачці відмовлено в погоджені меж земельної ділянки.

Згідно відповіді Валківської міської ради Харківської області № 04-39/2160 від 15.06.2021, в зв`язку з тим, що на земельні ділянки, запроектовані для відведення ОСОБА_1 , Ков`язькою селищною радою були надані рішення іншим громадянам на оформлення прав на землю, якими вже розроблені проекти землеустрою щодо їх відведення, питання по спірним земельним ділянкам розглядаються депутатською комісією. Представник Валківської міської ради до прийняття відповідних рішень утримується від погоджень акту погодження меж.

На думку позивачці, дії, вчиненні Ков`язькою селищною радою Валківського району Харківської області щодо надання дозволу на розробку проектів землеустрою на земельну ділянку, яка була предметом розгляду в суді, іншим особам є протиправними та такими, що зневажають судову систему взагалі.

Через неправомірні дії Ков`язької селищної ради позивачка позбавлена можливості на належне виконання рішення суду та реалізацію першочергового права на отримання безоплатно у власність земельної ділянки, оскільки надання дозволу на розробку проекту землеустрою двом окремим громадянам щодо однієї і тієї ж земельної ділянки сприяє позбавленню одного з них можливості завершити розпочату відповідно до вимог чинного законодавства процедуру отримання у власність земельної ділянки.

Вважає, що Ков`язька селищна рада Валківського району Харківської області, всупереч застереженням, які містяться в ч. 7 ст. 118 ЗК України, розглядаючи клопотання відповідачів, не пересвідчилась у відповідності розташування об`єкта вимогам законодавства та не врахувала вимог норм законів та підзаконних актів, метою яких і є уникнення конфлікту між заінтересованими особами, не врахувала положень Конституції України щодо обов`язку органів державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, забезпечувати рівність конституційних прав і свобод громадян, та всупереч наданим їй повноваженням не ухвалила рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проектів землеустрою відповідачу, чим суттєво порушила права позивача, як першого заявника на отримання у власність земельної ділянки.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Відповідно до статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 3 Земельного Кодексу України(надалі ЗК) земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.Згідно з частиною другою статті 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Згідно п. «а» ч. 2 ст. 22 ЗК України до земель сільськогосподарського призначення належать, зокрема, сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).

За правилами пункту «а» частини третьої статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Ст. 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно зі ст. 59 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених п. 4, 16 ст. 26, п. 1, 29, 31 ст. 43 та ст. 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до ЗУ «Про доступ до публічної інформації». На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради. Рішення сільської, селищної, міської ради у п`ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень. Рада зобов`язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження сільського, селищного, міського голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України).

В п. 77 постанови Великої палати Верховного Суду від 29.09.2020 року у справі №688/2908/16-ц (провадження №14-28цс20) зроблено висновок про те, що неконкурентне надання землі у користування за наявності двох або більше бажаючих не відповідає принципам забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; забезпечення гарантій прав на землю. Зокрема, не можна вважати справедливим і розумним надання землі особі, яка пізніше за інших дізналася про існування вільної земельної ділянки і звернулася з відповідною заявою.

З огляду на викладене, оскільки судом встановлено факт порушення передбаченої чинним законодавством процедури надання Ков`язькою селищною радою Валківського району Харківської області ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, позовні вимоги про визнання протиправними та скасування рішень Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області №1200-VII, №1188-VII від 07.10.2020 року та №1107-VII від 09.09.2020 року є обґрунтованими та такими, що відповідають обставинам справи.

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Валківської міської ради Богодухівського району Харківської області (вул. Харківська, б. 17, м. Валки, Богодухівський район, Харківська область, 63002, код ЄДРПОУ 04058657), треті особи: ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 ), про визнання протиправними та скасування рішень - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області № 1200-VII від 07.10.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_6 .

Визнати протиправним та скасувати рішення Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області № 1188-VII від 07.10.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 .

Визнати протиправним та скасувати рішення Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області № 1107-VII від 09.09.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 .

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Валківської міської ради Богодухівського району Харківської області (вул. Харківська, б. 17, м. Валки, Богодухівський район, Харківська область, 63002 код ЄДРПОУ 04058657) суму сплаченого судового збору у розмірі 908,0 грн (девятсот вісім гривень 00 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Заічко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2024
Оприлюднено05.09.2024
Номер документу121356136
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —615/1446/21

Постанова від 19.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Рішення від 02.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Постанова від 29.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні