ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2024 р. Справа № 615/1446/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Кононенко З.О.,
Суддів: Мінаєвої О.М. , Калиновського В.А. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами Валківської міської ради Богодухівського району Харківсько області, ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 02.09.2024, головуючий суддя І інстанції: Заічко О.В., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 02.09.24 по справі № 615/1446/21
за позовом ОСОБА_2
до Валківської міської ради Богодухівського району Харківсько області треті особи ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1
про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просив суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області № 1200-VII від 07.10.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_4 ;
- визнати протиправними та скасувати рішення Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області № 1188-VII від 07.10.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 ;
- визнати протиправними та скасувати рішення Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області № 1107-VII від 09.09.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 .
В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 19.05.2020 визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 30.03.2020 року № 6567-СГ «Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою» і зобов`язано установу повторно розглянути заяву від 12.02.2020 та надати позивачці дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2,000 га, що розташована на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області з цільовим призначенням земельної ділянки «для ведення особистого селянського господарства» 24.09.2020 за № 16536-СГ ГУ Держгеокадастру у Харківській області прийнято наказ, яким виконано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 19.05.2020, та надано позивачці дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області. У цьому ж наказі № 16536-СГ від 24.09.2020 зазначено, що земельна ділянка, яку бажає отримати у власність ОСОБА_2 , розташована в межах смт. Ков`яги та належить до земель комунальної власності, оскільки рішенням Валківської районної ради від 21.08.2020 за №918-VІІ затверджені нові межі смт. Ков`яги. 08.10.2020 за № 02-20/717 Ков`язька селищна рада Валківського району Харківської області надала відповідь позивачу, якою повідомила, що на LXII сесії VII від 04.09.2020 депутатами Ков`язької селищної ради розглядалися заяви від громадян, яким були надані дозволи на виготовлення землевпорядної документації на земельні ділянки, які згідно наданого позивачем викопіювання приходяться на земельну ділянку, на яку наданий дозвіл ГУ Держгеокадастру у Харківській області за № 16536-СГ від 24.09.2020. Також зазначили, що на момент прийняття наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області дана земля перебувала у підпорядкуванні Ков`язької селищної ради, тому було прийнято колегіальне рішення не скасовувати прийняті на LXII сесії VII від 04.09.2020 рішення про виготовлення землевпорядної документації на земельні ділянки.На думку позивачці, дії, вчиненні Ков`язькою селищною радою Валківського району Харківської області щодо надання дозволу на розробку проектів землеустрою на земельну ділянку, яка була предметом розгляду в суді, іншим особам є протиправними та такими, що зневажають судову систему взагалі.Через неправомірні дії Ков`язької селищної ради позивачка позбавлена можливості на належне виконання рішення суду та реалізацію першочергового права на отримання безоплатно у власність земельної ділянки, оскільки надання дозволу на розробку проекту землеустрою двом окремим громадянам щодо однієї і тієї ж земельної ділянки сприяє позбавленню одного з них можливості завершити розпочату відповідно до вимог чинного законодавства процедуру отримання у власність земельної ділянки.Вважає, що Ков`язька селищна рада Валківського району Харківської області, всупереч застереженням, які містяться в ч. 7 ст. 118 ЗК України, розглядаючи клопотання відповідачів, не пересвідчилась у відповідності розташування об`єкта вимогам законодавства та не врахувала вимог норм законів та підзаконних актів, метою яких і є уникнення конфлікту між заінтересованими особами, не врахувала положень Конституції України щодо обов`язку органів державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, забезпечувати рівність конституційних прав і свобод громадян, та всупереч наданим їй повноваженням не ухвалила рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проектів землеустрою відповідачу, чим суттєво порушила права позивача, як першого заявника на отримання у власність земельної ділянки.
Рішенням Харківскього окружного адміністративного суду від 02.09.2024 року адміністративний позов ОСОБА_2 до Валківської міської ради Богодухівського району Харківської області, треті особи: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 про визнання протиправними та скасування рішень - задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області № 1200-VII від 07.10.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_5 .
Визнано протиправним та скасовано рішення Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області № 1188-VII від 07.10.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 .
Визнано протиправним та скасовано рішення Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області № 1107-VII від 09.09.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 .
Стягнуто на користь ОСОБА_2 за рахунок бюджетних асигнувань Валківської міської ради Богодухівського району Харківської області суму сплаченого судового збору у розмірі 908,0 грн.
Відповідач, Валківська міська рада Богодухівського району Харківсько області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.
Так, представник Валківської міської ради Богодухівського району Харківсько області, в апеляційній скарзі зазначає, що рішенням Валківської районної ради Харківської області від 22.05.2020 № 901-VII (зі змінами на підставі рішення від 21.08.2020 № 918-VII) встановлено (змінено) межі населеного пункту смт. Ков`яги та затверджено проект землеустрою щодо зміни меж населеного пункту. Вказані рішення публічно розміщувалися (оприлюднювалися) на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування. На підставі відповідних рішень Валківської районної ради Харківської області до Ков`язької селищної ради перейшли в розпорядження землі, розпорядником яких було ГУ Держгеокадастру у Харківській області, зокрема й земельна ділянка, яку бажає отримати у власність позивач на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 24.09.2020 № 16536-СГ.
Відповідач наполягає, що на момент ухвалення та набрання рішенням Харківського окружного адміністративного суду законної сили, видання наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 24.09.2020 № 16536-СГ, повноваження розпоряджатися спірною земельною ділянкою належало Ков`язькій селищній раді. При цьому, позивач не здійснив жодних заходів щодо залучення до розгляду відповідної справи Ков`язьку селищну раду, як учасника справи.
На думку представника відповідача, Харківський окружний адміністративний суд ухвалив рішення, яким зобов`язав державний орган, який не був розпорядником земель, що належали до комунальної власності, надати дозвіл на розробку документації із землеустрою позивачці. Відповідач зауважив, що під час видачі наказу від 24.09.2020 № 16536-СГ ГУ Держгеокадастру у Харківській області не було розпорядником земельної ділянки, орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої за території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області, що відноситься до земель комунальної власності.
Зазначив, що у зазначеному наказі вказано, що за інформацією Міжрайонного управління у Валківському та Коломацькому районах ГУ Держгеокадастру у Харківській області земельна ділянка, яку бажає отримати у власність позивач, розташована в межах смт. Ков`яги та належить до земель комунальної власності.Натомість, Ков`язька селищна рада, як орган місцевого самоврядування, що є розпорядником земель комунальної власності в межах наданих повноважень та на підставі ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», ЗК України, 09.09.2020 прийняла рішення № 1107-VII, 07.10.2020 - № 1188-VIІ та № 1200-VII про надання дозволів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_1 на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, орієнтовними площами 1,3000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованих на території Ков`язької селищної ради. На момент прийняття даного рішення, Ков`язькій селищній раді не було відомо про ухвалене рішення Харківського окружного адміністративного суду.
Відповідач зазначив, що Ков`язька селищна рада листами від 08.10.2020 та 11.11.2020 повідомляла позивачці про встановлення (зміну) меж населеного пункту смт. Ков`яги на підставі рішення Валківської районної ради Харківської області від 22.05.2020 № 901-VIІ (зі змінами на підставі рішення від 21.08.2020 № 918-VІІ), та про прийняття рішень про надання іншим громадянам дозволів на розроблення документації із землеустрою.
За результатами розгляду звернення представника позивача від 24.03.2021 Валківська міська рада прийняла рішення від 25.06.2021 № 404 «Про відмову в скасуванні рішень та наданні дозволів на розроблення документації із землеустрою», яким відмовлено в скасуванні рішень Ков`язької селищної ради LХIV сесії VII скликання від 09.09.2020 № 1107-VІІ, LХV сесії VІІ скликання від 07.10.2020 № 1188-VІІ та 1200-VІІ та відмовлено позивачці та іншим особам у наданні дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з наданням таких дозволів ГУ Держгеокадастру у Харківській області.
Третя особа, ОСОБА_1 , не погодившись з рішенням суду першої інстанції, також подала власну апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги ОСОБА_1 зазначає, що рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не є правовстановлюючим актом. Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою з приводу відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність або користування (оренду). Надання будь-яким особам дозволів на розроблення відповідних проектів землеустрою є лише первісним етапом процедури відведення земельних ділянок і не означає, що такі проекти землеустрою в наступному будуть затверджені компетентним суб`єктом владних повноважень, а земельні ділянки - передані заявникам.
Отже, на думку представника третьої особи, з наведеного правого регулювання вбачається, що орган місцевого самоврядування може надати дозволи на розробку проекту землеустрою необмеженій кількості осіб щодо однієї і тієї ж земельної ділянки. При цьому, громадянин, який звернувся за отриманням дозволу вперше не набуває перевагу при подальшому отриманні в користування земельної ділянки порівняно з тим хто звернувся пізніше.
Позивач не скористалась своїм правом та не надала до Другого апеляційного адміністративного суду відзиви на апеляційні скарги відповідача та третьої особи.
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційних скарг, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційні скарги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області.
Наказом ГУ Держгеокадастру в Харківській області від 30.03.2020 № 6567-СГ «Про відмову в наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» позивачці відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 19.05.2020 у справі №520/4802/2020 задоволено адміністративний позов ОСОБА_2 .. Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Харківській області про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 30.03.2020 № 6567-СГ. Зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяву та надати дозвіл ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,000 га, що розташована на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області з цільовим призначенням земельної ділянки «для ведення особистого селянського господарства».
Наказом ГУ Держгеокадастру в Харківській області від 24.09.2020 № 16536-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області, орієнтовною площею 2,0000 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.
Рішенням LXІV сесії VII скликання Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області №1107-VII від 09.09.2020, ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 1,3000 га (КВЦПЗ розділ 01, підрозділ 01.03) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення за адресою: поле «Курятник» смт. Ков`яги Валківського району Харківської області на території Ков`язької селищної ради.
Рішенням LXV сесії VII скликання Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області №1188-VII від 07.10.2020 року, ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 1,3000 га (КВЦПЗ розділ 01, підрозділ 01.03) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення за адресою: поле «Курятник» смт. Ков`яги Валківського району Харківської області на території Ков`язької селищної ради.
Рішенням LXV сесії VII скликання Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області №1200-VII від 07.10.2020 року, ОСОБА_5 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтованою площею 1,3000 га (КВЦПЗ розділ 01, підрозділ 01.03) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення за адресою: поле «Курятник» смт. Ков`яги Валківського району Харківської області на території Ков`язької селищної ради.
Листом Ков`язької селищної ради від 08.10.2020 № 02-20/717 позивача повідомлено, що земельна ділянка згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області за № 16536-СГ від 24.09.2020 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» на земельну ділянку орієнтованою площею 2,0000 га у даний час відноситься до земель комунальної власності Ков`язької селищної ради в межах населеного пункту смт. Ков`яги. Межі населеного пункту смт. Ков`яги затверджені рішенням Валківської районної ради №901-VII від 22.05.2020 та рішенням зі змінами та доповненнями №918-VII від 21.08.2020, які встановлюють (змінюють) межі населеного пункту смт. Ков`яги Ков`язької селищної ради та затверджують проект землеустрою щодо його зміни з наданням можливості розпоряджуватися увійшовшими землями Ков`язькій селищній раді.
На LXІІІ сесії VII скликання від 04.09.2020 депутатами Ков`язької селищної ради розглядалися заяви від громадян, яким були надані дозволи на виготовлення землевпорядної документації на земельні ділянки, які згідно викопіювання приходяться на земельну ділянку, на яку наданий дозвіл ГУ Держгеокадастру у Харківській області за №16536-СГ від 24.09.2020, тому було прийнято колегіально рішення, беручі до уваги, що на момент прийняття наказу ГУ Держгеокадастру у Харківській області, дана земля перебувала у підпорядкуванні Ков`язької селищної ради, не скасовувати прийняті на LXІІІ сесії VII скликання від 04.09.2020 рішення про виготовлення землевпорядної документації на земельні ділянки.
Зі змісту листа Ков`язької селищної ради від 11.11.2020 № 02-20/808 слідує, що на LXІІІ сесії VII скликання від 04.09.2020, LXІV сесії VII скликання від 09.09.2020 року та LXV сесії VII скликання від 07.10.2020 депутатами Ков`язької селищної ради розглядалися заяви від громадян, яким були надані дозволи на виготовлення землевпорядної документації на земельні ділянки, які згідно викопіювання приходиться на поле («Курятник»), дані рішення виносилися згідно ст. 12, 118, 121 ЗК України та інших документів, які передбачають можливість надавати дані землі виключно органам місцевого самоврядування, а саме Ков`язькій селищній раді.
Оскільки наказ ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 24.09.2020 за № 16536-СГ не відповідає та є грубим порушенням ЗК України, тому що прийнятий після затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж населеного пункту смт. Ков`яги Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області, та надання дозволу на розроблення документації із землеустрою земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, які перебувають в межах населеного пункту смт. Ков`яги на території Ков`язької селищної ради є прерогатива органів місцевого самоврядування - Ков`язької селищної ради, беручи до уваги, що землі - поля («Курятник») надані іншим громадянам, які розробляють документацію із землеустрою, позивачці відмовлено в погоджені меж земельної ділянки.
Згідно відповіді Валківської міської ради Харківської області № 04-39/2160 від 15.06.2021, в зв`язку з тим, що на земельні ділянки, запроектовані для відведення ОСОБА_2 , Ков`язькою селищною радою були надані рішення іншим громадянам на оформлення прав на землю, якими вже розроблені проекти землеустрою щодо їх відведення, питання по спірним земельним ділянкам розглядаються депутатською комісією. Представник Валківської міської ради до прийняття відповідних рішень утримується від погоджень акту погодження меж.
На думку позивачки, дії, вчиненні Ков`язькою селищною радою Валківського району Харківської області щодо надання дозволу на розробку проектів землеустрою на земельну ділянку, яка була предметом розгляду в суді, іншим особам є протиправними та такими, що зневажають судову систему взагалі.
Через неправомірні дії Ков`язької селищної ради позивачка позбавлена можливості на належне виконання рішення суду та реалізацію першочергового права на отримання безоплатно у власність земельної ділянки, оскільки надання дозволу на розробку проекту землеустрою двом окремим громадянам щодо однієї і тієї ж земельної ділянки сприяє позбавленню одного з них можливості завершити розпочату відповідно до вимог чинного законодавства процедуру отримання у власність земельної ділянки.
Вважає, що Ков`язька селищна рада Валківського району Харківської області, всупереч застереженням, які містяться в ч. 7 ст. 118 ЗК України, розглядаючи клопотання відповідачів, не пересвідчилась у відповідності розташування об`єкта вимогам законодавства та не врахувала вимог норм законів та підзаконних актів, метою яких і є уникнення конфлікту між заінтересованими особами, не врахувала положень Конституції України щодо обов`язку органів державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, забезпечувати рівність конституційних прав і свобод громадян, та всупереч наданим їй повноваженням не ухвалила рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проектів землеустрою відповідачу, чим суттєво порушила права позивача, як першого заявника на отримання у власність земельної ділянки.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскільки встановлено факт порушення передбаченої чинним законодавством процедури надання Ков`язькою селищною радою Валківського району Харківської області ОСОБА_5 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, позовні вимоги про визнання протиправними та скасування рішень Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області №1200-VII, №1188-VII від 07.10.2020 року та №1107-VII від 09.09.2020 року є обґрунтованими та такими, що відповідають обставинам справи.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову з наступних підстав.
Відповідно до статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до статті 3 Земельного Кодексу України(надалі ЗК) земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.Згідно з частиною другою статті 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Згідно п. «а» ч. 2 ст. 22 ЗК України до земель сільськогосподарського призначення належать, зокрема, сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).
За правилами пункту «а» частини третьої статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Ст. 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до положення ст.122 Земельного кодексу України, Головне управління Держгеокадастру в Харківській області передає земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених ч.8 цієї статті, у власність або в користування для всіх потреб.
З матеріалів справи колегією суддів встановлено, що 12 лютого 2020 року позивач звернулася до Головного управління Держгеокадастру в Харківській області з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2, 000 га для відведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Ков`язької селищної ради Банківського району Харківської області.
Головне управління Держгеокадастру в Харківській області за наслідками розгляду відповідної заяви видало наказ від 30.03.2020 року № 6567-СГ, яким відмовило Позивачу в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, мотивуючи тим, що проводиться державна інвентаризація земельних ділянок на території Харківської області.
Позивач після відмови Головного управління Держгеокадастру в Харківській області звернулася з адміністративним позовом до Харківського окружного адміністративного суду про визнання дій відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин протиправними, зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 19.05.2020 року в справі № 520/4802/2020 визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру в Харківській області від 30.03.2020 року № 6567-СГ та зобов`язано відповідний державний орган повторно розглянути клопотання від 12.02.2020 року шляхом надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2, 000 га для відведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області.
Відповідно до даного рішення від 19.05.2020 року, Головним управлінням Держгеокадастру в Харківській області було видано наказ від 24 вересня 2020 року № 16536-СГ про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2, 000 га для відведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області.
22.05.2020 року рішенням Банківської районної ради Харківської області № 901-VII (зі змінами на підставі рішення від 21 серпня 2020 року № 918-VII) було встановлено (змінено) межі населеного пункту смт Ков`яги та затверджено проект землеустрою щодо змін меж населеного пункту.
На підставі відповідних рішень Банківської районної ради Харківської області до Ков`язької селищної ради перейшли в розпорядження землі (розпорядником яких було Головне Управління Держгеокадастру в Харківській області), зокрема й спірна земельна ділянка.
Таким чином, при виданні наказу від 24.09.2020 року № 16536-СГ Головне управління Держгеокадастру в Харківській області не було розпорядником земельної ділянки, орієнтовною площею 2, 000 га для відведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населених пунктів на території Ков`язької селищної ради Валківського району Харківської області, що відноситься до земель комунальної власності.
Відповідно до ст.118 ЗК України, порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянам передбачає визначену земельно-правову процедуру, яка включає такі послідовні стадії:
1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;
2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову в його наданні);
3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів ст.186-1 ЗК України;
4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;
5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення.
Тобто громадянам, зацікавленим в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки з земель державної або комунальної власності необхідно звернутися з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст.122 Земельного кодексу України, а саме; сільської, селищної, міської ради (якщо питання стосуються земель комунальної власності, які розташовані в населених пунктах).
Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання в сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України.
Зміст ст.79-1 ЗК України свідчить, що метою надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок є формування земельної ділянки, яке полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, в порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією з землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Згідно зі ст.25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до виключної компетенції пленарних засідань сільських, селищних, міських рад віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Положеннями ст.123 ЗК України визначено, що передача земельних ділянок відбувається шляхом прийняття рішення на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Особа, зацікавлена в одержанні в користування земельної ділянки з земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову в його наданні.
Згідно з ч.б ст.186 ЗК України, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею.
Аналізуючи наведене правове регулювання колегія суддів доходить висновку, що набуття особами права власності або користування на земельну ділянку відбувається поетапно: починаючи з отримання дозволу на розробку проекту землеустрою, який оформлюється відповідним рішенням органу місцевого самоврядування або органу державної влади, погодження та затвердження такого проекту землеустрою та завершується рішенням про передачу земельної ділянки у власність або користування.
Рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не є правовстановлюючим актом.
Аналогічного висновку дійшла Великої Палати Верховного Суду України у постанові від від 17.10.2018 року справа № 380/624/16-ц.
Згідно з правовою позицією Верховного Суду за справою № 463/3375/15-а від 27.03.2018 року, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою з приводу відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність або користування (оренду).
Аналогічна правова позиція висловлена колегією суддів судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України в постановах від 10 грудня 2013 року (справа № 21-358а13) та від 07 червня 2016 року (справа № 21-1391а16).
Крім того, Верховний Суд у постанові від 18.10.2018 р. у справі № 818/1976/17 дійшов висновку, що надання будь-яким особам дозволів на розроблення відповідних проектів землеустрою є лише первісним етапом процедури відведення земельних ділянок і не означає, що такі проекти землеустрою в наступному будуть затверджені компетентним суб`єктом владних повноважень, а земельні ділянки - передані заявникам.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27 лютого 2018 року в справі № 545/808/17.
Отже, з наведеного правого регулювання та висновків Верховного Суду вбачається, що орган місцевого самоврядування може надати дозволи на розробку проекту землеустрою необмеженій кількості осіб щодо однієї і тієї ж земельної ділянки.
При цьому, громадянин, який звернувся за отриманням дозволу вперше не набуває перевагу при подальшому отриманні в користування земельної ділянки порівняно з тим хто звернувся пізніше.
У даному випадку як Позивач, ОСОБА_2 , та третя особа, ОСОБА_1 , мають рівне право розробити проекти землеустрою, подальше затвердження яких відбувається з кінцевим визначенням особи, що отримає право власності або користування (оренду) на ділянку.
Тому не має підстав вважати пріоритетність того чи іншого заявника на стадії надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а відтак і порушеного права позивача.
Позивачем не надано належних та допустимих доказів, що таке рішення селищної ради є неправомірним.
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_2 .
Аналізуючи наведені нормативно - правові акти, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, зробив помилкові висновки.
Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
У відповідності до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Таким чином, з огляду на викладене вище, колегія суддів приходить до висновку, що рішення Харківського окружного адміністративного суду від 02.09.2024 року по справі № 615/1446/21, прийнято з помилковим застосуванням норм матеріального права та підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 Кодексу адміністративного судочинства України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення
Відповідно до п. 4 ч. 1, ч. 2 ст. 317 КАС України, підстави для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню. Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Валківської міської ради Богодухівського району Харківсько області, ОСОБА_1 - задовольнити.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 02.09.2024 по справі № 615/1446/21 - скасувати.
Прийняти постанову, якою в задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 до Валківської міської ради Богодухівського району Харківської області треті особи ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя (підпис)З.О. Кононенко Судді(підпис) (підпис) О.М. Мінаєва В.А. Калиновський
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123177907 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Кононенко З.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні