Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 вересня 2024 р. № 520/20339/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Спірідонова М.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Комунального підприємства Донецької селищної ради "П`ЯТИГІРСЬКЕ" (вул. Шкільна, буд. 3, с-ще П`ятигірське, Ізюмський р-н, Харківська обл., 64252) до Західниого офісу Держаудитслужби (вул. Костюшка, буд. 8, м. Львів, 79007) про визнання протиправним та скасування висновку,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач, Комунальне підприємство Донецької селищної ради "П`ЯТИГІРСЬКЕ", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом до Західниого офісу Держаудитслужби, в якому просить суд:
1. Визнати протиправним та скасувати висновок про результати моніторингу процедури закупівлі код ДК 021:2015 - 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (труба, коліно) № UA-2024-04-02- 012126-a, складений Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 08.07.2024.
2. Судові витрати покласти на відповідача.
В обґрунтування позову зазначено, що висновок про результати моніторингу процедури закупівлі код ДК 021:2015 - 44160000-9 - Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (труба, коліно) № UA-2024-04-02- 012126-a, складений Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 08.07.2024 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 23.07.2024 року відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Представником відповідача 09.08.2024 року надано відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, та зазначає, що оскаржуваний позивачем висновок про результати моніторингу процедури закупівлі код ДК 021:2015 - 44160000-9 - Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (труба, коліно) № UA-2024-04-02- 012126-a, складений Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 08.07.2024 є таким, що не підлягає скасуванню.
15.08.2024 року до суду від представника відповідача надійшла відповідь на відзив, в якій позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити в повному обсязі.
Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України зазначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
З огляду на вищезазначені приписи Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності сторін в порядку письмового провадження за наявними в матеріалах справи доказами.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовані спірні правовідносини вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав та мотивів.
Судом встановлено, що відповідно до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області «Про початок моніторингу закупівель» від 18.06.2024 № 36-з, та на підставі виявлених органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, було проведено моніторинг закупівлі процедури закупівлі код ДК 021:2015 - 44160000-9 Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (труба, коліно)», за результатами якого Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області складено Висновок від 08.07.2024 (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель Prozorro за номером ID: UA-2024-04-02-012126-a), очікувана вартість - 6 130 511,00 гривень.
Позивач, з зазначеним висновком не погоджується, у зв`язку з чим звернувся з даним позовом до суду.
Також, під час розгляду справи, судом встановлено, дата початку моніторингу: 18 червня 2024 року, дата закінчення моніторингу: 08 липня 2024 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані на 2024 рік, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями, дотримання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (далі - Постанова № 710) в частині оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон № 922-VIII) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (в редакції від 14.03.2024, що діяла станом на період проведення процедури закупівлі, далі - Особливості), надання роз`яснення до процедури, розгляду тендерних пропозицій на відповідність умовам тендерної документації та вимогам законодавства, наявності підстав для надання вимоги про усунення невідповідностей, надання документів переможцем з урахуванням Особливостей, своєчасності укладання договору, наявності підстав для укладання додаткової угоди, виконання рішення постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі - колегія АМКУ, орган оскарження) від 24.05.2024 № 9145-р/пк- пз, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922- VIII.
Під час моніторингу відповідачем було проаналізовано: річний план закупівель комунального підприємства Донецької селищної ради «П`ятигірське» (далі - Замовник) на 2024 рік; оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію зі змінами, затверджену протоколом уповноваженої особи від 18 квітня 2024 року № 2-18/04- 2024; наявності підстав для розміщення повідомлення про усунення невідповідностей; тендерні пропозиції товариств з обмеженою відповідальністю «Ельпласт-Львів», «КОРПОРАЦІЯ «ЕНЕРГОРЕСУРС-ІНВЕСТ» ПГ «ТерПолімерГаз» та «ПТЗ» (далі - ТОВ «Ельпласт-Львів», ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «ЕНЕРГОРЕСУРС-ІНВЕСТ», ТОВ ПГ «ТерПолімерГаз» та ТОВ «ПТЗ»), тендерну пропозицію фізичної особи - підприємця «ГАВРІШОВА СВІТЛАНА ОЛЕКСАНДРІВНА» (далі - ФОП « ОСОБА_1 »); протоколи уповноваженої особи щодо відхилення тендерних пропозицій ТОВ ПГ «ТерПолімерГаз» від 07.05.2024 № 2-07/05-2024, ТОВ «ПТЗ» від № 1-07/05-2024, ТОВ «КОРПОРАЦІЯ «ЕНЕРГОРЕСУРСІНВЕСТ» від 02.05.2024 № 1-02/05-2024, ТОВ «ЕльпластЛьвів» від 29.04.2024 №1-29/04-2024; протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою про визначення переможця та про намір укласти договір з ФОП « ОСОБА_1 » від 21.06.2024 №1-21/06; повідомлення про намір укласти договір від 21.06.2024 року; рішення постійно діючої адміністративної колегії АМКУ з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 24.05.2024 № 9145-р/пк-пз; договір про закупівлю товару від № 01/02-07, додаткову угоду від 02.07.2024 № 1, пояснення Замовника, надані через електронну систему закупівель на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 24 червня та 01 липня 2024 року.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ ПГ "ТерПолімерГаз" встановлено порушення вимог абзацу першого пункту 43 та абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, в частині безпідставного відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції.
За результатами проведеного моніторингу установлено порушення вимог пунктів 2, 5 частини першої статті 5 Закону № 922-VIII.
Суд наголошує, що згідно з пунктом 3 Особливостей Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом № 922- VIII.
Згідно з пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (в редакції від 14.03.2024, що діяла станом на період проведення процедури закупівлі, далі - Особливості) Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон № 922-VIII), проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до п. п. 3, 7 п. 4 Положення про Управління Західного офісу Держаудистлужби в Закарпатській області, затвердженого наказом Держаудитслужби від 22.02.2022 № 114, Управління відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює контроль за дотриманням законодавства про закупівлі; вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 23.01.1993 № 2939-ХІІ (зі змінами, далі - Закон № 2939-ХІІ) головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Статтею 8 Закону України Закону № 922-УІІІ моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:
1)дані автоматичних індикаторів ризиків;
2)інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
3)повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
4)виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;
5)інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
6)Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:
інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;
інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.
Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.
За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - Висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий Висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання. Оприлюднений висновок має містити відомості визначені частиною сьомою статті 8 Закону № 922-УІІІ.
У висновку обов`язково зазначаються:
1)найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;
2)назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;
3)унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
4)опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
5)зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Метою Закону № 922-УІІІ є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель (пункт 14 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII).
У процесі проведення моніторингу закупівлі органом державного фінансового контролю не було порушено жодної норми Закону № 2939-ХІІ.
Таким чином суд дійшов висновку, що моніторинг закупівлі відповідачем проведено з дотриманням вимог Закону № 922-УІІІ. Висновок оформлений у відповідності до Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженого наказу Міністерства фінансів України від 08.09.2020 №522, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.10.2020 (в редакції, чинній на момент проведення моніторингу процедури закупівлі).
Також суд зазначає, що відповідачем за результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ ПГ «ТерПолімерГаз» та наявності підстав для її відхилення встановлено, що згідно наявної в електронній системі закупівель інформації встановлено, що Уповноваженою особою Замовника прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ ПГ «ТерПолімерГаз» на підставі абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а саме: тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей, У протоколі уповноваженої особи зазначено наступне: «...Учасником ТОВ ПГ "ТерПолімерГаз" в складі тендерної пропозиції надано:
- Файл «Технічна специфікація.pdf» де міститься інформація про технічні, якісні, кількісні та інші характеристики (вимоги) до предмета закупівлі вих.: № 08/04-24-06 Від 08.04.2024р., в якій зазначено: найменування
1.Труба п/е 250x14,8 питна (Ру = 10) SDR 17; ПЕ 100 - 3300 м;
2.Коліно стикове лите Дн250х45° SDR 17-4 шт;
3.Коліно стикове лите Дн250 SDR 17-2 шт.;
Із наведеного слідує, що учасник пропонує Коліно стикове лите.Дн250 SDR 17. Відповідно до інформації про технічні, якісні, кількісні та інші характеристики (вимоги) до предмета закупівлі (додаток 3 до тендерної документації) предметом закупівлі є:
Найменування Кількість
1.Труба п/е 250x14,8 питна (Ру = 10) SDR 17; ПЕ 100 3300 м
2.Коліно стикове лите Дн250х45° SDR 17 4 шт
3.Коліно стикове лите Дн250 х90° SDR 17 2 шт
Із наведеного слідує, що учасник пропонує коліно стикове лите Дн250 SDR 17, що не відповідає технічним характеристикам предмету закупівлі згідно додатку 3, а саме коліно стикове лите Дн250 х90' SDR 17...».
Так, відповідно до пункту 6 розділу 3 тендерної документації вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону зазначено в додатку 3 тендерної документації.
Додаток 3 до тендерної документації містить інформацію про технічні, якісні, кількісні та інші характеристики (вимоги) до предмета закупівлі: Труба п/е 250x14,8 питна (Ру = 10) SDR 17, ПЕ 100 3300 м; Коліно стикове лите Дн250х45° SDR 17-4 шт; Коліно стикове лите Дн250 х90° SDR 17-2 шт.
Товар має бути новим, якісним, упакованим та маркованим згідно діючих стандартів. Якість Товару, якість матеріалів та сировини виготовлення цього Товару повинні відповідати діючим в Україні державним стандартам або затвердженим в установленому порядку технічним умовам і підтверджуватись документами, що передбачені діючим законодавством України. Товар має відповідати вимогам охорони праці, екології та пожежної безпеки, а також вимогам ГОСТ, ДСТУ, ТУ, іншим вимогам що ставляться до такого виду товару.
Постачальник при поставці кожної партії Товару зобов`язаний надати Покупцю відповідні товаророзпорядчі та товаросупровідні документи: видаткову накладну, документи, що підтверджують якість товару, що постачається.
Відповідачем в ході аналізу документів, наданих учасником ТОВ ПГ «ТерПолімерГаз» у складі тендерної пропозиції, яку завантажено в електронну систему закупівель щодо документального підтвердження інформації про технічні, якісні, кількісні та інші характеристики (вимоги) до предмета закупівлі надано файл «Технічна специфікація.pdf», в якому міститься інформація про технічні, якісні, кількісні та інші характеристики (вимоги) до предмета закупівлі (Вих.: № 08/04-24-06 від 08.04.2024) де зазначено найменування, кількість, технічні та якісні характеристики, окрім зазначення градусної міри кута.
Таким чином, існує невідповідність в інформації та/або документах, які надані учасником процедури закупівлі ТОВ ПГ «ТерПолімерГаз» на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, що є помилкою, виправлення якої не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Суд зазначає, що пунктом 43 Особливостей імперативно визначені наступні умови та зобов`язання: якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/ або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції-).
Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Однак позивач в порушення пункту 43 Особливостей Замовник не розмістив повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей учаснику ТОВ ПГ «ТерПолімерГаз» в електронній системі закупівель та тим самим не надав можливість учаснику усунути невідповідності в інформації та/або документах, які надані учасником процедури закупівлі на виконання умов технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, зокрема, коліно стикове лите Дн250 SDR 17, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
З огляду на вищевикладене, під час здійснення моніторингу процедури закупівлі Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 27 червня 2024 року було направлено запит про надання пояснень.
З приводу запитуваного Замовником надано пояснення, в якому зазначено наступне: «Відповідно до пункту 1 розділу 3 Документації Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема, інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, підготовлені у відповідності з вимогами п.6 розділу 3 тендерної документації та Додатку 3 до цієї тендерної документації з наданням окремої технічної специфікації, в якій обов`язково має бути зазначено найменування та кількість.
Відповідно до пункту 6 розділу 3 тендерної документації вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону зазначено в додатку 3 тендерної документації. Додаток 3 до тендерної документації містить інформацію про технічні, якісні, кількісні та інші характеристики (вимоги) до предмета закупівлі: Труба п/е 250x14,8 питна (Ру = 10) SDR 17, ПЕ 100 3300 м; Коліно стикове лите Дн250х45°SDR 17 4 шт. та Коліно стикове лите Дн250 х90° SDR 17 2 шт. Товар має бути новим, якісним, упакованим та маркованим згідно діючих стандартів. Якість Товару, якість матеріалів та сировини виготовлення цього Товару повинні відповідати діючим в Україні державнім стандартам або затвердженим в установленому порядку технічним умовам і підтверджуватись документами, що передбачені діючим законодавством України. Товар має відповідати вимогам охорони праці, екології та пожежної безпеки, а також вимогам ГОСТ, ДСТУ, ТУ, іншим вимогам що ставляться до такого виду товару.
Постачальник при поставці кожної партії Товару зобов`язаний надати Покупцю відповідні товаророзпорядчі та товаросупровідні документи: видаткову накладну,документи, що підтверджують якість товару, що постачається. Учасником ТОВ ПГ "ТерПолімерГаз" в складі тендерної пропозиції надав: - Файл «Технічна специфікація. pdf» де міститься ІНФОРМАЦІЯ про технічні, якісні, кількісні та інші характеристики (вимоги) до предмета закупівлі вих.: № 08/04-24-06 Від 08.04.2024р., в якій зазначено: найменування 1. Труба п/е 250x14,8 питна (Ру = 10) SDR 17; ПЕ 100 - 3300 м; 2. Коліно стикове лите Дн250х45° SDR 17-4 шт; 3. Коліно стикове лите Дн25О SDR 17-2 шт.; - Файл «Тендерна пропозиція.рсД» де міститься Тендерна пропозиція Вих.: № 08/04-24-05 Від 08.04.2024р., в якій пропонується найменування товару: Труба п/е 250x14,8 питна (Ру = 10) SDR 17; ПЕ 100 - 3300 м, Коліно стикове лите Дн250х45° SDR 17-4 шт., Коліно стикове лите Дн250 SDR 17 - 2 шт. Тобто, в зазначених документах Учасником ТОВ ПГ "ТерПолімерГаз" пропонується, зокрема, коліно стикове лите Дн250 SDR 17-2 шт., яке не є предметом закупівлі згідно вимог додатку 3 до тендерної документації. Коліно стикове лите Дн250 SDR 17 не відповідає технічним характеристикам предмету закупівлі згідно додатку 3, а саме коліно стикове лите Дн250 х90 ° SDR 17.
Відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/ або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета та закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Слід зазначити, що наведені вище документи не відносяться до документів, визначених пунктом 43 Особливостей, тому Замовник не мав права звертатись до зазначеного учасника на підставі вимог пункту 43 Особливостей за усуненням невідповідностей у зазначених вище документах, оскільки виправлення вказаних помилок призведе до зміни предмета закупівлі запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції. Законодавством не передбачено усунення учасником невідповідностей у таких випадках як, зокрема, відсутність інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції.
Враховуючи наведене, тендерна пропозицію учасника ТОВ ПГ "ТерПолімерГаз", не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації та була відхилена згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей...».
Враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку, що пояснення, надані позивачем, не обґрунтовують прийняте рішення про відхилення учасника ТОВ ПГ "ТерПолімерГаз", тендерна пропозиція якого є найбільш економічно вигідною, оскільки Замовника на законодавчому рівні зобов`язано розміщувати в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, виявлених ним під час розгляду тендерних пропозицій учасників процедур закупівель за виключенням випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів") про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції.
Отже, позивачем в порушення абзацу першого пункту 43 Особливостей не розміщено у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Таким чином, за результатами аналізу питання дотримання позивачем законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ ПГ "ТерПолімерГаз" відповідачем правомірно встановлено, що позивачем безпідставно відхилено найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника ТОВ ПГ "ТерПолімерГаз", як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, чим порушено вимоги абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
При цьому, позивачем відхилено тендерну пропозицію ТОВ ПГ "ТерПолімерГаз", яка є нижчою на 607 418,00 гривень за тендерну пропозицію ФОП « ОСОБА_1 » (5 708 348,00 гривень), з якою позивачем укладено договір про закупівлю товарів від 02.07.2024 № 01/02-07.
Таким чином суд зазначає, що позивачем порушені принципи здійснення публічних закупівель, визначених пунктами 2 та 5 частини першої статті 5 Закону № 922-VIII, а саме: максимальна економія, ефективність та пропорційність, об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, що може призвести до неефективного та нераціонального використання бюджетних коштів та можуть призвести до не раціонального та не ефективного використання коштів місцевого бюджету на суму 607 418,00 гривень.
Таким чином, за результатами аналізу питання дотримання позивачем законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ ПГ "ТерПолімерГаз" установлено порушення вимог пунктів 2, 5 частини першої статті 5 Закону № 922-VIII, абзацу першого пункту 43 та абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Також судом встановлено, що з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-ХІІ, статтею 8 Закону № 922- VIII, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області зобов`язало здійснити заходи в установленому законодавством порядку, направлені на усунення порушень, допущених при розгляді тендерної пропозиції ТОВ ПГ "ТерПолімерГаз", зокрема, шляхом припинення зобов`язань за договором з ФОП « ОСОБА_1 » від 02.07.2024 № 01/02-07 з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України, статті 651 Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Верховний суд України зазначає, що можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі замовника для усунення порушень.
Зобов`язальний характер вимоги щодо усунення правопорушення свідчить як про виявлення цього порушення, так і визначення імперативного обов`язкового способу його усунення.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду: від 11.10.2018 у справі №813/4101/17; від 08.05.2018 у справі №2826/3350/17; від 10.12.2019 у справі №2160/9513/18.
Таким чином суд зазначає, що в процесі проведення моніторингу закупівлі органом державного фінансового контролю не порушено норм Закону України № 2939-ХІІ та статті 8 Закону № 922-VIII.
В свою чергу, метою Закону № 922 є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 1 Закону 922 моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
У процесі проведення моніторингу закупівлі органом державного фінансового контролю не порушено норми Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-ХІІ (далі - Закон № 2939).
Моніторинг закупівлі проведено з дотриманням вимог Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі - Закон № 922).
Висновок оформлений відповідно до Порядку № 552.
Також суд зазначає, що відповідно до пункту 3 розділу III Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552, який зареєстровано у Міністерстві юстиції України від 01 жовтня 2020 за № 958/35241 (далі Наказ № 552) визначено, що у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель Висновок має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.
Пунктом 5 частини 7 статті 8 Закону № 922-VIII визначено, що у Висновку обов`язково зазначається, зокрема, зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Враховуючи порушення, встановлені в ході проведення моніторингу, у пункті 3 «Зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень)» розділу II «КОНСТАТУЮЧА ЧАСТИНА» Висновку закупівлі зазначено про зобов`язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за договором з ФОП « ОСОБА_1 » від 02.07.2024 № 01/02-07 з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України, статті 651 Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Отже, зважаючи на зазначене, Управління зобов`язало Замовника усунути встановлені порушення та запропонувало один із можливих шляхів усунення цих порушень шляхом припинення зобов`язань за договором з ФОП « ОСОБА_1 » від 02.07.2024 № 01/02-07 з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України, статті 651 Цивільного кодексу України та не вийшло за межі своїх повноважень.
Таким чином Управління при зобов`язанні усунення порушення чітко дотримувалося норм та вимог, установлених Законом, та не порушило прав та охоронюваних інтересів позивача.
Суд наголошує, що норми Закону № 922-VIII є спеціальними і такими, якими Управління керується при здійсненні моніторингу публічних закупівель.
Згідно із частиною шостою статті 1 Закону № 922-VIII договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
У відповідності до пункту 17 Особливостей - договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону № 922-VIII, крім частин другої - п`ятої, сьомої - дев`ятої статті 41 Закону № 922^111 та цих особливостей.
Також, частиною першою статті 41 Закону № 922-VIII визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України за особливостями, визначеними цим Законом.
Оскільки позивач уклав договір за результатами процедури закупівлі, яка проведена з порушеннями вимог Закону № 922-VIII та Особливостей, Управління у Висновку зобов`язало здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов`язань за договором з ФОП « ОСОБА_2 » від 02.07.2024 № 01/02-07 з дотриманням статті 188 Господарського кодексу України, статті 651 Цивільного кодексу України, оскільки договір про закупівлю є результатом процедури закупівлі.
Закон № 922-VIII та Особливості встановлюють правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.
Метою Закону № 922-VIII та Особливостей є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII закріплені основні принципи, за якими зобов`язані здійснюватися закупівлі: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; не дискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Разом з тим, відповідно до вимог підпункту 2 пункту 50 Особливостей встановлено імперативну умову, що замовник відміняє відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
При цьому, Закон № 922-VIII та Особливості не містять інших альтернативних наслідків у вказаних ситуаціях. Крім того, відповідно до позиції Верховного Суду, в пункті 49 постанови від 24.09.2020 по справі № 240/9464/19, зазначено інформацію наступного змісту: «Відповідно до вимог абзацу 3 частини 1 статті 31 Закону № 922-VIII України «Про публічні закупівлі» (у діючій на той час редакції), неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель, є підставою для відміни торгів».
В разі відміни торгів, договір, укладений за результатами проведення таких торгів має бути припиненим.
Відповідно до частини 1 статті 215 Цивільного Кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Згідно з частиною 1 статті 203 Цивільного Кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам суспільства, його моральним засадам. Відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 4 Цивільного Кодексу України актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України.
В свою чергу, загальні умови припинення господарських зобов`язань передбачені статтею 202 Господарського кодексу України. Так, частиною першою вказаної статті передбачає, що господарське зобов`язання припиняється: виконанням, проведеним належним чином; зарахуванням зустрічної однорідної вимоги або страхового зобов`язання; у разі поєднання управненої та зобов`язаної сторін в одній особі; за згодою сторін; через неможливість виконання та в інших випадках, передбачених цим Кодексом або іншими законами. Зокрема, частиною другою вказаної статті визначено, що господарське зобов`язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду.
З на вищевикладене суд зазначає, що такий спосіб усунення порушення є пропорційний виявленим порушенням законодавства у сфері закупівель та направлений на упередження заходів щодо недопущення не раціонального та не ефективного використання коштів місцевого бюджету на суму 607 418,00 гривень.
Зазначена позиція суду узгоджується з позицією Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах у постанові від 26.10.2022 у справі № 420/693/21 в якій Верховний Суд зазначає: «Варіант усунення порушення шляхом розірвання договору направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан. У разі не дотримання учасником процедури закупівлі усіх кваліфікаційних вимог зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону № 922-VIII повинен відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю, що робить укладання договору взагалі неможливим. Отже, у разі дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» відносини між переможцем закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір про закупівлю не було б укладено. Таким чином, аналіз статей, які стали підставою для відкриття касаційного провадження дає Суду підстави для висновку, що укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та, як наслідок, укладення договору є підставою для розірвання такого договору. Південний офіс Держаудитслужби конкретизував, яких саме заходів має вжити позивач, визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність. Тобто вимоги, зазначені у спірному висновку про результати моніторингу процедури закупівлі шляхом розірвання договору підлягали виконанню».
Аналогічні позиції, щодо однотипних порушень та шляхів усунення порушень висловлені у постановах Верховного Суду від 17.08.2022 у справі № 520/14902/20, від 26.10.2022 у справі № 420/693/21, від 02.11.2022 у справі за № 120/14951/21-а, від 31.01.2023 у справі № 260/2993/21, від 10.11.2022 у справі № 200/10092/20-а, від 17.11.2022 у справі № 620/6135/20.
Відповідно до вимог абзацу 2 частини 8 статті 8 Закону № 922 протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Стосовно наявності повноважень органу державного фінансового контролю щодо формування вимоги про розірвання договору у Висновку про результати моніторингу, Верховним Судом у справі №640/17543/20 (постанова від 04.05.2023 №640/17543/20) проаналізовано ст.8 Закону №922 та пункт 3 розділу III Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 №552, за результатами чого Верховний Суд дійшов висновку, що після оприлюднення висновку замовник має три варіанти поведінки:
- усунути викладені в ньому порушення законодавства у сфері публічних закупівель та надати документи, що підтверджують це органу фінансового контролю;
-надати аргументовані заперечення до висновку;
- надати інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Верховний Суд зауважує, що усунення порушення шляхом розірвання договору є варіантом правомірної поведінки замовника при усуненні порушень, що направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан.
Тобто, у разі дотримання замовником вимог Закону № 922 (в даному випадку, з урахуванням Особливостей №1178), відносини між переможцем закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір не було б укладено.
Оскільки укладення договору є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та як наслідок укладення договору є підставою для розірвання такого договору.
Подібні висновки викладені в рішеннях Верховного Суду від 26.10.2022 №420/693/21, від 10.11.2022 № 200/10092/20а.
Враховуючи виявлені моніторингом порушення, з поміж яких порушення принципів здійснення публічних закупівель, визначених пунктами 2 та 5 частини першої статті 5 Закону №922-УІІІ, вимог абзацу першого пункту 43 та абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178, в частині безпідставного відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, суд дійшов висновку, що вимога органу фінансового контролю, в тому числі щодо розірвання договору в установленому порядку, є такою, що відповідає вимогам чинного законодавства України, що регулює спірні правовідносини, а тому підлягає виконанню.
З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку, що оскаржуваний позивачем висновок про результати моніторингу процедури закупівлі код ДК 021:2015 - 44160000-9 - Магістралі, трубопроводи, труби, обсадні труби, тюбінги та супутні вироби (труба, коліно) № UA-2024-04-02- 012126-a, складений Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 08.07.2024 є таким, що не підлягає скасуванню.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Комунального підприємства Донецької селищної ради "П`ЯТИГІРСЬКЕ" (вул. Шкільна, буд. 3, с-ще П`ятигірське, Ізюмський р-н, Харківська обл., 64252) до Західниого офісу Держаудитслужби (вул. Костюшка, буд. 8, м. Львів, 79007) про визнання протиправним та скасування висновку - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Спірідонов М.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2024 |
Оприлюднено | 11.09.2024 |
Номер документу | 121478092 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Спірідонов М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні