ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/4119/24 Суддя (судді) першої інстанції: Валентина ЯНКІВСЬКА
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 вересня 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Епель О.В., Файдюка В.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Відділу соціального захисту населення Медведівської сільської ради на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Відділу соціального захисту населення Медведівської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ :
ОСОБА_1 звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Відділу соціального захисту населення Медведівської сільської ради в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Відділу соціального захисту населення Медведівської сільської ради Черкаського району Черкаської області від 15.04.2024 року про відмову у призначенні ОСОБА_1 компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги на непрофесійній основі; зобов`язати Відділ соціального захисту населення Медведівської сільської ради Черкаського району Черкаської області призначити ОСОБА_1 компенсацію як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 .
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року адміністративний позов задоволено повністю.
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 є батьком позивача, що підтверджується свідоцтвом про народження.
Згідно довідки до акту огляду МСЕК від 16.08.2017 року батько позивача є особою з інвалідністю ІІ групи безтерміново з 03.08.2017 року.
Згідно висновку про наявність когнітивних порушень у громадян похилого віку, унаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги на непрофесійній основі вбачається, що батько позивача ОСОБА_2 потребує послуги з догляду на непрофесійній основі у зв`язку з наявністю ряду захворювань, діагноз: стійкі наслідки перенесеної тяжкої ЧМТ головного мозку (лівої скроневої та лобної долей) тяжкого ступеню 12.02.2021 року зі значними когнітивними вадами, вогнищевою неврологічною симптоматикою, порушення самообслуговування.
Позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Медведівської сільської ради із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, а ОСОБА_2 із заявою про згоду отримувати соціальні послуги, що не заперечується відповідачем.
Працівниками Виконавчого комітету Медведівської сільської ради складено Акт проведення обстеження сім`ї №59 від 10.04.2024 та Висновок про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг. Даними документами встановлено, що ОСОБА_2 не потребує надання соціальних послуг з догляду, оскільки сума балів індивідуальних потреб становить 91, тобто більше ніж 54 бали.
Рішенням Відділу соціального захисту населення Медведівської сільської ради Черкаського району Черкаської області від 15.04.2024 відмовлено у призначенні ОСОБА_1 компенсації як фізичній особі, яка надає соціальні послуги на непрофесійній основі.
Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, визначає Закон України "Про соціальні послуги" (далі - Закон).
Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають.
Відповідно до п. 4 ч. 6, ч. 7 ст. 13 Закону України "Про соціальні послуги" фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.
Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є, зокрема, невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, встановлює Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. №859 (далі Порядок).
На підставі п. 3 Порядку компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання/перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Відповідно до свідоцтва про народження позивача його батьком є ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Згідно довідки до акту огляду МСЕК від 16.08.2017 року батько позивача є особою з інвалідністю ІІ групи безтерміново з 03.08.2017 року.
Згідно висновку про наявність когнітивних порушень у громадян похилого віку, унаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги на непрофесійній основі вбачається, що батько позивача ОСОБА_2 потребує послуги з догляду на непрофесійній основі у зв`язку з наявністю ряду захворювань, діагноз: стійкі наслідки перенесеної тяжкої ЧМТ головного мозку (лівої скроневої та лобної долей) тяжкого ступеню 12.02.2021 року зі значними когнітивними вадами, вогнищевою неврологічною симптоматикою, порушення самообслуговування.
Отже, за наведених обставин позивач є особою, яка надає соціальні послуги з догляду, та має право на отримання компенсації за догляд на непрофесійній основі.
Відповідно до п. 7 Порядку призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, зокрема, таких документів у паперовій формі:
- заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;
- заяви про згоду отримувати соціальні послуги;
- декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги;
- висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ.
Копії поданих документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу або центру надання адміністративних послуг, який прийняв заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги.
Відповідач не заперечує, що позивачем були подані до Управління соціального захисту населення Медведівської свльської ради усі передбачені Порядком документи.
На підставі п.п. 10, 14 Порядку компенсація призначається на 12 місяців і виплачується щомісяця.
Компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.
Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.
Для підтвердження факту спільного проживання з особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та догляду за нею складається акт про проведення обстеження сім`ї фахівцями уповноваженого органу. Форма акту про проведення обстеження сім`ї затверджується Мінсоцполітики.
Якщо фізична особа надає соціальні послуги за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, але має інше зареєстроване місце проживання, обстеження сім`ї для встановлення факту догляду є обов`язковим.
Так, оскаржуване рішення про відмову в призначенні позивачці компенсації за догляд було прийняте на підставі висновку акту обстеження сім`ї від 10.04.2024 №59.
За твердженням відповідача, підставою для відмови є те, що під час комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи встановлено, що ОСОБА_2 не потребує надання соціальних послуг з догляду. Загальна сума балів при визначені ступеня індивідуальних потреб ОСОБА_2 становить 91 бал, що не підпадає, а ні під IV групу, а ні під V групу рухової активності, а отже він є особою, яка не потребує надання соціальних послуг з догляду.
У зв`язку з цим було прийнято рішення про відмову в призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги.
Суд зазначає, що відповідач не врахував висновок № 38 про наявність когнітивних порушень у громадян похилого віку, унаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги на непрофесійній основі від 25.03.2024, згідно з яким ОСОБА_2 , рекомендовано отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.
Відповідно до п. 2 Порядку компенсація не призначається:
1) фізичним особам, які надають соціальні послуги особам, зазначеним у пункті 1 цього Порядку, якщо такі особи отримують:
- соціальні послуги з догляду вдома, паліативного, стаціонарного догляду;
- виплати на догляд відповідно до Законів України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» (крім осіб з інвалідністю з дитинства I групи);
2) фізичним особам, які надають соціальні послуги та отримують допомогу на догляд відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу";
3) фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі.
Соціальних послуг та виплат, передбачених п. 2 Порядку, ОСОБА_2 не отримує, доказів цього відповідач суду не надав.
Позивач не надає соціальні послуги та не отримує допомогу на догляд відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу" та не надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі.
Таким чином, вичерпний перелік підстав для відмови в призначенні компенсації за догляд наведений у Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. При цьому підстава відмови позивачу в призначенні компенсації за догляд, зазначена відповідачем в оскаржуваному рішенні, не відповідає вказаному Порядку.
За наведеного, позивач як родич особи, яка є невиліковно хворою та через порушення функцій організму не може самостійно пересуватися та самообслуговуватися, має право на соціальний захист шляхом надання соціальних гарантій, передбачених чинним законодавством. У свою чергу, відповідачем не спростовано доводів позовної заяви, а також не доведено правомірності свого рішення про відмову в призначенні позивачу компенсації за догляд.
Враховуючи, що відповідачем не було дотримано вимог Закону України "Про соціальні послуги" та Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 859, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно з п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
Однак, згідно з п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Відділу соціального захисту населення Медведівської сільської ради залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев
cуддя О.В.Епель
суддя В.В.Файдюк
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2024 |
Оприлюднено | 11.09.2024 |
Номер документу | 121480308 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні