Справа № 947/24808/24
Провадження № 1-кс/947/10770/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.08.2024 року м. Одеса
Слідчий суддя Київського районного суду м. Одеси ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , слідчий слідчого ОСОБА_3 розглянувши у судовому засіданні клопотання слідчого СВ ОРУП №1 ГУНП в Одеській області ОСОБА_3 погоджене з прокурором відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_4 про проведення огляду, -
В С Т А Н О В И В:
До Київського районного суду м. Одеси надійшло клопотання слідчого ОСОБА_3 розглянувши усудовому засіданніклопотання слідчогоСВ ОРУП№1ГУНП вОдеській області ОСОБА_3 погоджене зпрокурором відділуОдеської обласноїпрокуратури ОСОБА_4 про проведення огляду земельної ділянки із кадастровим номером 5122083600:01:003:0031 та усіх будівель, споруд, та інших об`єктів нерухомості розташованих на ній.
В судовому засіданні слідчий подане клопотання підтримав в повному обсязі та просив його задовольнити.
В обґрунтування поданого клопотання зазначив, що Слідчим управління Головного управління Національної поліції в Одеській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12024162160000930 від 19.07.2024, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 240 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що службові особи КП «Ізмаїльське Виробниче Управління Водопровідно-Каналізаційного господарства» (КП «ІВУВКГ», код ЄДРПОУ 03350137, юридична адреса: Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Дмитрівська 65) здійснюють незаконне видобування корисних копалин місцевого значення, а саме видобування підземних питних та технічних вод з Ізмаїльського родовища водозаборів «Матроска» та «Фортеця» у Одеській області.
Встановлено, що 22.03.2000 року КП «ІВУВКГ» було видано спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування питних підземних вод №2162, строком на 20 років. Так, 20.03.2020 строк дії спеціального дозволу було завершено та службові особи КП «ІВУВКГ» з метою продовження строку дії спеціального дозволу або з метою отримання нового дозволу не зверталися, однак продовжили надавати послуги, щодо передачі води населенню та вторинним водокористувачам, які прямо пов`язані з видобуванням підземних питних та технічних вод.
Видобування технічних питних та підземних вод здійснюється з Ізмаїльського родовища, водозаборів «Матроска» та «Фортеця», які розташовані на:
-Земельна ділянка державної власності із кадастровим номером: 5122083600:01:001:0146 категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для обслуговування об`єктів забезпечення інфраструктури водозабезпечення населених пунктів;
-Земельна ділянка державної власності із кадастровим номером: 5122083600:01:003:0031 категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для обслуговування об`єктів забезпечення інфраструктури водозабезпечення населених пунктів;
-Земельна ділянка державної власності із кадастровим номером: 5122083600:01:003:0032 категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для обслуговування об`єктів забезпечення інфраструктури водозабезпечення населених пунктів
Статтею 240 Кримінального кодексу України, передбачене кримінально карне діяння у вигляд незаконного видобування корисних копалин, яке полягає у видобуванні копалин без відповідного спеціального дозволу.
Кодексом України про надра, встановлено, що користування надрами у вигляді видобутку корисних копалин здійснюється на підставі спеціального дозволу.
Відповідно до ст. 24 Кодексу України про надра, встановлено, що користувачі надр мають право здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу;
Права та обов`язки користувача надр виникають з дня, наступного за днем внесення інформації про спеціальний дозвіл на користування надрами до Державного реєстру спеціальних дозволів на користування надрами, якщо в такому спеціальному дозволі на користування надрами не передбачено більш пізній строк, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено самою угодою, та діють до завершення строку дії спеціального дозволу на користування надрами або до набрання законної сили рішенням суду про дострокове припинення прав на користування надрами (анулювання спеціального дозволу на користування надрами) з підстав, встановлених цим Кодексом.
Крім того, статтею 16-4 Кодексу України про надра передбачено, що для продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами надрокористувач не пізніш як за три місяці до дати його закінчення подає заяву, а також документи, визначеністаттею 16-2цього Кодексу для отримання відповідного спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону (електронних торгів). Подана надрокористувачем заява про продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами розглядається у порядку та строки, визначеністаттею 16-3цього Кодексу.
Також відповідно до ст. 26 Кодексу України про надра, встановлено, що право користування надрами припиняється у разі закінчення встановленого строку користування надрами, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з відчуженням прав на користування надрами шляхом укладення договору купівлі-продажу чи внесення таких прав як вклад до статутного капіталу суб`єктів господарювання, анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Статтею 56Кодексу Українипро надразазначено,що основнимивимогами вгалузі охоронинадр уданому випадку додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами.
Відповідно дост.65Кодексу Українипро надра відповідальністьза порушеннязаконодавства пронадра несутьособи,винні у самовільному користуванні надрами.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно земельна ділянка із кадастровим номером 5122083600:01:003:0031 належить на праві комунальної власності Саф`янівській сільській раді Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області та перебуває на праві постійного користування КП «ІВУВКГ».
Згідно ст. 27, ч. 4 ст. 107 КПК України, під час розгляду клопотання здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою технічних засобів.
Прокурор. в судовому засіданні клопотання підтримав з мотивів наведених у ньому.
Статтею 13 КПК України встановлено, що не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим судовим рішенням, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до статті 30 Конституції України, не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду. У невідкладних випадках, пов`язаних із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочину, можливий інший, встановлений законом, порядок проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду і обшуку.
Статтею 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Одним з напрямів ефективного функціонування державної влади в Україні є забезпечення законності діяльності органів досудового розслідування, які виходячи з принципу верховенства права, зобов`язані керуватись законом при здійсненні своїх повноважень. Саме тому об`єктивно необхідним є створення надійного і ефективного механізму судового контролю за діяльністю органів досудового розслідування, оскільки саме судовий контроль справедливо вважається найбільш дієвим інструментом забезпечення прав і свобод громадян.
Кримінальним процесуальним законом здійснення судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні віднесено до повноважень слідчого судді, який є суддею суду першої інстанції, а у випадку, передбаченому статтею 247 КПК України, - голова чи за його визначенням інший суддя відповідного апеляційного суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 237 КПК України з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення слідчий, прокурор проводять огляд місцевості, приміщення, речей, документів та комп`ютерних даних.
Згідно з ч. 2 ст. 237 КПК України огляд житла чи іншого володіння особи здійснюється згідно з правилами цього Кодексу, передбаченими для обшуку житла чи іншого володіння особи.
Відповідно до ст. 234 КПК України, обшук проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб.
Системний аналіз положень КПК України дає підстави для висновку, що застосування до ухвал слідчого судді про надання дозволу на обшук положень, які регламентують загальні вимоги щодо судового рішення можливо лише з врахуванням особливостей стадії досудового розслідування, яка є відмінною від судового розгляду. Таким чином, розглядаючи подане клопотання та наводячи мотиви ухваленого судового рішення, враховую положення КПК України щодо дотримання меж, які не розкривають таємницю досудового розслідування, а також практику ЄСПЛ, який неодноразово у своїх рішеннях зазначав, що хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Дослідивши матеріали клопотання, приходжу до висновку про наявність достатніх підстав вважати, що було вчинено кримінальне правопорушення, водночас враховую, що факти, які породжують таку підозру, не повинні знаходитися на однаковому рівні з тими, що необхідні для виправдання, засудження чи навіть пред`явлення обвинувачення та з`являються на подальшому етапі кримінального розслідування; відшукувані речі і документи мають значення для проведення об`єктивного досудового розслідування, оскільки прямо стосуються предмету доказування у даному провадженні та можуть знаходитись у наведеному слідчим володінні; відомості, які містяться у відшукуваних речах (предметах, документах), можуть мати доказове значення та можуть бути використані як докази під час судового розгляду; речі (предмети, документи), щодо відшукання яких надійшло клопотання знаходяться у володінні особи, вказаної у клопотанні, що підтверджується долученими до клопотання матеріалами, тому, враховуючи обґрунтування того, що доступ до речей, документів або відомостей, які можуть у них міститися, неможливо отримати органом досудового розслідування у добровільному порядку шляхом витребування речей, документів, відомостей відповідно до частини другої статті 93 КПК України, або за допомогою інших слідчих дій, передбачених цим Кодексом, тобто зважаючи на необхідність збереження доказів для досудового розслідування, забезпечення неможливості їх знищення чи приховування, вважаю найбільш доцільним та ефективним способом відшукання речей і документів за даних обставин є проведення обшуку, а відтак клопотання в цій частині підлягає до задоволення та слід надати згоду на проведення обшуку, з метою вилучення предметів (речей, документів), які стосуються кримінального провадження.
З урахуванням вищевикладеного, з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення, постановою прокурора в рамках даного кримінального провадження призначено судову оціночно-будівельну експертизу, а також в цілях забезпечення повноти, всебічності та об`єктивності досудового розслідування, беручи до уваги правове обґрунтування клопотання слідчого, яке в повній мірі відповідає вимогам, які ставляться до такого роду клопотань, слідчий суддя приходить до переконання, що клопотання слідчого підлягає задоволенню.
Оцінюючи питання доцільності визначенні виконавця ухвали слідчого судді, враховую правовий висновок Касаційного кримінального суду викладений у постанові від 17 лютого 2021 року (справа №263/10353/16-к, провадження № 51-4972км20) відповідно до якого, в ухвалі про надання дозволу на проведення огляду слідчий суддя не визначає конкретного слідчого або прокурора, які мають здійснювати таку слідчу (розшукову) дію, оскільки вказане питання перебуває поза межами повноважень слідчого судді з контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні.
Керуючись ст.ст. 222, 234, 235 КПК України, -
постановив:
Клопотання задовольнити.
Надати прокурорам групи прокурорів та уповноваженим слідчим у кримінальному провадженні № 12024160000000930 від 19.07.2024 року,
дозвіл на проведення огляду земельної ділянки із кадастровим номером 5122083600:01:003:0031 та усіх будівель, споруд, та інших об`єктів нерухомості розташованих на ній,
з метою виявлення та фіксації відомостей, щодо незаконного видобутку корисних копалин місцевого значення, а саме видобування підземних питних та технічних вод з Ізмаїльського родовища водозаборів «Матроска» та «Фортеця» у Одеській області вилучення необхідних зразків для проведення відповідних досліджень.
Визначити строк дії ухвали тривалістю тридцять днів, який обраховувати з дня постановлення ухвали слідчим суддею.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Київський районний суд м. Одеси |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2024 |
Оприлюднено | 11.09.2024 |
Номер документу | 121497693 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про огляд житла чи іншого володіння особи |
Кримінальне
Київський районний суд м. Одеси
Тішко Д. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні