номер провадження справи 22/29/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.09.2024 Справа № 908/156/24
м. Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Ярешко О.В.,
При секретарі судового засідання Красніковій С.І.
За участю представників учасників справи:
від позивача Шурига Д.О., посвідчення № 986 від 07.09.2024
від відповідача адвокат Вакуленко Д.О., ордер АР № 1166922 від 19.03.2024
Розглянувши в судовому засіданні матеріали справи № 908/156/24
за позовом: Запорізької міської ради (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю ВІТАН (вул. Миру, буд. 2, м. Запоріжжя, 69037)
про внесення змін до договору
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог та заяви позивача
19.01.2024 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява (вих. № 02/09.3-20/00105 від 09.01.2024) Запорізької міської ради до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю ВІТАН, згідно якої просила:
1. Змінити п. 5 договору оренди землі від 08.11.2007, який зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах від 16.01.2008 № 040826100070, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю ВІТАН про оренду земельної ділянки площею 0,1341 га, кадастровий номер 2310100000:05:008:0084 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Мира, 2, виклавши його в такій редакції: 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5278358 грн. 44 коп. (п`ять мільйонів двісті сімдесят вісім тисяч триста п`ятдесят вісім грн. 44 коп.) в цінах 2023 року.
2. Змінити п. 9 договору оренди землі від 08.11.2007, який зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах від 16.01.2008 № 040826100070, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю ВІТАН про оренду земельної ділянки площею 0,1341 га, кадастровий номер 2310100000:05:008:0084 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Мира, 2, виклавши його в такій редакції: 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі: 158350 грн. 75 коп. (сто п`ятдесят вісім тисяч триста п`ятдесят грн.. 75 коп.), що складає 3% нормативно грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2023 року.
01.01.2016 набрало чинності рішення Запорізької міської ради № 7 від 30.06.2015 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя. 01.01.2019 введено в дію рішення Запорізької міської ради № 26 від 28.11.2018 Про встановлення розміру орендної плати, відповідно до якого розмір за використання відповідачем земельної ділянки має становити 3% від нормативної грошової оцінки землі. Позивачем отримано витяг щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:008:0084, яку передано в користуванню відповідачу. Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки в цінах 2023 з урахуванням коефіцієнтів індексації становить 5278358,44 грн. Розмір орендної плати в цінах 2023 складає 158350,75 грн. Таким чином, договір оренди землі підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення до нього відповідних змін. Пунктом 12 договору передбачено перегляд розміру орендної плати в разі затвердження нової грошової оцінки землі.
Інші заяви по суті справи до суду не надходили.
2. Позиція (аргументи) відповідача. Заяви відповідача
Відзив на позов не надійшов.
20.03.2024 через систему «Електронний суд» надійшли пояснення по справі. З позовними вимогами не погодився. За даними ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 26.02.2024 № 170/33-24, а саме: витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № НВ-2300028048024 від 23.02.2024, який витребувано відповідачем під час судового розгляду справи № 908/156/24, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 2310100000:05:008:0084, складає 4451261,76 грн. З огляду на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є безумовною підставою для перегляду розміру орендної плати, вважає, що відсутні підстави у задоволені позовних вимог про внесення змін до договору оренди щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.
26.08.2024 через систему «Електронний суд», на виконання ухвали суду від 16.08.2024, надійшли пояснення по справі. З посиланням на постанову Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2024 у справі № 914/2848/22 просив відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.
Інші заяви по суті справи до суду не надходили.
3. Процесуальні питання, вирішені судом
Відповідно до протоколу розподілу судової справи між суддями від 19.01.2024 здійснено автоматизований розподіл позовної заяви між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 908/156/24 та визначено до розгляду судді Ярешко О.В.
Ухвалою суду від 24.01.2024 суддею Ярешко О.В. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/156/24 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 22.02.2024.
Ухвалою суду від 22.02.2024 застосовано до ТОВ ВІТАН захід процесуального примусу попередження, за невиконання ухвали Господарського суду Запорізької області від 24.01.2024 щодо обов`язкової явки. Підготовче засідання за клопотанням відповідача відкладено на 21.03.2024.
Ухвалою суду від 21.03.2024, за клопотанням відповідача, на підставі ч. 3 ст. 177 ГПК України продовжено строк підготовчого провадження до 23.04.2024 включно. Підготовче засідання відкладено на 23.04.2024.
Ухвалою суду від 23.04.2024 зупинено провадження в справі № 908/156/24 до закінчення перегляду справи № 914/2848/22 у касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду.
Ухвалою суду від 16.08.2024, у зв`язку з усуненням обставин, що викликали зупинення провадження в цій справі, на підставі ст. 230 ГПК України провадження в справі № 908/156/24 поновлено. У зв`язку зі спливом строку підготовчого провадження, закрито підготовче провадження в справі. Призначено судове засідання з розгляду справи по суті на 05.09.2024.
У судове засідання 05.09.2024 з`явилися представники сторін.
Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
У судовому засіданні 05.09.2024 справу розглянуто по суті, підписано та проголошено та вступну резолютивну частини рішення.
4. Обставини справи, встановлені судом, та докази що їх підтверджують
08.11.2007 між Запорізькою міською радою (орендодавець за договором, позивач у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю ВІТАН (орендар, відповідач) укладено договір оренди землі, за умовами якого (пункти 1, 2, 14) орендодавець, відповідно до рішення 14 сесії 5 скликання Запорізької міської ради № 77/231 від 29.08.2007 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,1341 га для розташування виробничо-торгівельної бази, яка знаходиться у м. Запоріжжі, вул. Миру, 2.
Згідно п. 8, договір укладається на 19 років.
Відповідно до п.п. 5, 9 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1161507,15 грн. в цінах 2007 року. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 23230 грн. 14 коп., що складає 2% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2007 року.
Відповідно до п. 10, обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Орендна плата, відповідно пункту 11, вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Відповідно п. 12, розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.
Орендар зобов`язався самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством (п. 30).
За умовами п. 32, зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.
Договір зареєстровано в Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 16.01.2008 за № 040826100070.
Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки загальною площею 0,1341 га, кадастровий номер 2310100000:05:008:008, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Миру, 2, підтверджується актом прийому-передачі земельної ділянки від 16.01.2008, який підписано орендодавцем і орендарем.
Додатковим договором № 201305000300006 від 20.02.2013 сторонами, зокрема викладено пункти 5 та 9 договору оренди в іншій редакції та визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1170666,18 грн. в цінах 2012 року. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 35119 грн. 98 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2012 року.
Згідно інформаційної довідки № 359504468 від 21.12.2023, за орендарем (відповідачем) зареєстровано 19.05.2015 право оренди на вказану земельні ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:008:008.
Позивачем отримано Витяг (вих. № 3461/207-19 від 30.08.2019) із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1341,00 кв.м, кадастровий номер 2310100000:05:008:008, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4172615,37 грн.
Позивачем на адресу відповідача була надіслана пропозиція від 13.09.2023 за № 2125/01/01-07 щодо внесення змін до діючого договору оренди землі, шляхом викладення умов договору в наступній редакції: 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4172615 грн. 37 коп. в цінах 2019 року; 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі: 158350 грн. 75 коп. (сто п`ятдесят вісім тисяч триста п`ятдесят грн.. 75 коп.), що складає 3% нормативно грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2023 року.
До пропозиції додано відповідний проєкт додаткової угоди до договору оренди землі від 16.01.2008 № 040826100070, підписаний з боку орендодавця (позивача).
Поштове відправлення з вказаною пропозицією, що надсилалося на адресу місцезнаходження відповідача, було вручено відповідачу 18.09.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
На момент звернення до суду відповідач додаткову угоду не уклав, що стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом про внесення змін до договору оренди землі.
Відповідачем отримано Витяг № НВ-2300028042024 від 23.02.2024 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 2310100000:05:008:008, складає 4451261,76 грн.
5. Норми права та мотиви, з яких виходить господарський суд при ухваленні рішення
Згідно ч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно частини 9 статті 93 Земельного кодексу України, відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно ст. 1 Закону України Про оренду землі, оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
У відповідності до ст. 13 та ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
У статті 627 ЦК України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно ч.ч. 1, 2 ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до частин першої - третьої статті 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Згідно із частиною першою статті 652 ЦК України, у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.
Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі»).
Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що орендна плата для цілей розділу XII цього Кодексу - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди.
Нормою пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України закріплено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, поряд із земельним податком, є формою плати за землю.
Базою оподаткування, відповідно до пп. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 ПК України, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Основною підставою для нарахування орендної плати за землю є договір оренди земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", п. 288.1 ст. 288 ПК України).
Відповідно ст. 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок є капіталізованим рентним доходом із земельної ділянки, визначеним за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст. 5 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно ст. 18 даного Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку землі").
За змістом ст. 23 цього ж Закону, технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Відповідно до положень п. 289.2 ст. 289 ПК України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = І:100, де І індекс споживчих цін за попередній рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Отже вищенаведеними нормами чинного законодавства, визначена індексація нормативно грошової оцінки земельної ділянки в порядку, визначеному Податковим кодексом, та індексація орендної плати згідно з Законом України Про оренду землі.
Оскільки обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абзац другий частини першої статті 13 Закону України «Про оцінку земель»), то в разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати. Зазначене відповідає положенням частини другої статті 632 ЦК України, відповідно до якої зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до норм ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
01.01.2016 набрало чинності рішення Запорізької міської ради № 7 від 30.06.2015 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, визначено термін введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста з 01.01.2016. Визначено, що нормативна грошова оцінка земель міста Запоріжжя підлягає щорічній індексації відповідно до вимог діючого законодавства.
01.01.2019 введено в дію рішення Запорізької міської ради № 26 від 28.11.2018 Про встановлення розміру орендної плати, яким встановлено на території м. Запоріжжя розміри орендної плати згідно з додатком.
Відповідно до додатку до вказаного рішення, розмір орендної плати за використання відповідачем земельної ділянки має становити 3% від нормативної грошової оцінки землі.
Як вказано в постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2024 у справі № 914/2848/22, Велика Палата Верховного Суду висновує, що з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки.
Суд зазначає, що в пункті 30 договору оренди землі від 08.11.2007 визначено зобов`язання орендаря самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.
Позивачем заявлено позовну вимогу щодо внесення змін до договору оренди землі від 08.11.2007, які стосуються зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки в зв`язку з її індексацією та, відповідно, зміни в зв`язку з цим розміру орендної плати.
Відповідно до ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Відповідно до правових висновків Верховного Суду, надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту, судам належить зважати і на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції. Так, у рішенні від 15 листопада 1996 року у справі «Чахал проти Об`єднаного Королівства» Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі засоби правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави-учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань.
Вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування. Тобто, ефективний спосіб захисту має бути таким, що відповідає змісту порушеного права, та таким, що забезпечує реальне поновлення прав особи, за захистом яких вона звернулась до суду, відповідно до вимог законодавства.
Відповідно до абз. 10 п. 9 рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003 у справі № 1-12/2003, за своєю суттю в цілому правосуддя в Україні як таке, що відбулося та фактично було реальним, а не формальним, визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
Велика Палата Верховного Суду зауважувала, що судовий захист повинен бути повним та відповідати принципу процесуальної економії, тобто забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту. Такі висновки сформульовані в пункті 63 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18 (провадження № 12-204гс19).
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2024 у справі № 914/2848/22, викладено правовий висновок: «задоволення позовної вимоги про визнання укладеною спірної додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності, які пов`язані тільки зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, не приведе до захисту прав чи інтересів позивача, оскільки судове рішення про визнання укладеною спірної додаткової угоди не матиме наслідком стягнення з відповідача орендної плати відповідно до зміненого розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Отже, зазначена позовна вимога не відповідає критеріям належного та ефективного способу захисту прав. Нормативне регулювання визначення розміру орендної плати за оренду земельних ділянок державної або комунальної власності відбувається за імперативно встановленою формулою множення нормативної грошової оцінки на коефіцієнт, який погоджується сторонами в договорі, але у законодавчо встановлених межах. Розмір нормативної грошової оцінки згідно з наведеними вище законодавчими нормами встановлюється відповідним органом місцевого самоврядування. Орендодавець у випадку зміни розміру орендної плати у зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної чи комунальної власності вправі вимагати від орендаря сплати орендної плати у зміненому розмірі, в тому числі і шляхом звернення до суду з позовом про стягнення спірної суми. Належному способу захисту орендодавця у такому випадку відповідає позовна вимога про стягнення орендної плати, не сплаченої орендарем. Водночас несплачена орендна плата підлягає стягненню за весь період прострочення з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення ради щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності».
Відповідно ч. 4 ст. 236 ГПК України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи наведені вище приписи матеріального законодавства, з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної або комунальної власності, автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, визначеної у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки.
У таких правовідносинах відсутній обов`язок сторін вносити зміни до договору оренди, оскільки обов`язок сплачувати орендну плату відповідно до зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки виникає в орендаря з моменту початку застосування такої нормативної грошової оцінки.
У цій справі суд дійшов висновку, що належному способу захисту орендодавця земельної ділянки комунальної власності, що передана в оренду відповідачу, відповідає позовна вимога про стягнення орендної плати, не сплаченої орендарем.
Обираючи спосіб захисту, позивач насамперед повинен перевірити, чи не передбачає закон або договір ефективного способу захисту.
Якщо такий спосіб захисту законом або договором передбачено, позивач повинен обрати саме цей спосіб.
Якщо позивач обрав інший спосіб захисту, суд має відмовити у задоволенні позову, крім випадку, коли з урахуванням положень частини другої статті 5 Господарського процесуального кодексу України дійде висновку, що обраний позивачем спосіб захисту спроможний більш ефективно захистити порушені права, свободи чи інтереси особи, але за умови, що такий спосіб захисту є адекватним обставинам справи.
Суд не має визначати ефективний спосіб захисту права замість позивача, тобто виходити за межі позовних вимог у випадку, якщо обраний позивачем спосіб захисту права не є ефективним.
Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.
Наведена правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 28.02.2018 у справі № 917/467/17, від 25.06.2018 у справі № 910/24249/16, від 17.07.2018 у справі № 910/237/18, від 14.08.2018 у справі № 910/1972/17, від 23.05.2019 у справі № 920/301/18, від 25.06.2019 у справі № 922/1500/18, від 24.12.2019 у справі № 902/377/19.
На підставі викладеного вище, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІТАН», оскільки обраний позивачем спосіб захисту щодо відповідача не є належним.
7. Судові витрати
Відповідно п. 1 ч. 1, п. 2 ч. 4 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача.
Таким чином, судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Судові витрати покласти на позивача.
Відповідно ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено згідно з вимогами ст. 238 ГПК України та підписано 11 вересня 2024.
Рішення розміщується в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.
Суддя О.В. Ярешко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2024 |
Оприлюднено | 13.09.2024 |
Номер документу | 121542527 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Ярешко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні