Постанова
від 11.09.2024 по справі 908/3529/21
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.09.2024 року м.Дніпро Справа № 908/3529/21

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Іванова О.Г. (доповідач),

суддів: Верхогляд Т.А., Чередко А.Є.,

Секретар судового засідання Логвіненко І.Г.

Представники сторін не з`явилися, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області на ухвалу Господарського суду Запорізької області від 30.05.2024 (повне текст підписано 04.06.2024, суддя Ярешко О.В. ) у справі

за позовом: Акціонерного товариства Українська залізниця (вул. Єжи Гедройця, буд. 5, м. Київ, 03680) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (пр. Д. Яворницького, буд. 108, м. Дніпро, 49038)

до відповідача-1: Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області (вул. Шкільна, буд. 230, смт. МихайлІвка, Михайлівський район, Запорізька область, 72002)

до відповідача-2: Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області (бул. Центральний, буд. 6Д, м. Василівка, Василівський район, Запорізька область, 71601; поштова адреса: вул. Олександрійська, буд. 48, м. Запоріжжя, 69063)

про стягнення 1 254 629,29 грн.

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Запорізької звернулося Акціонерне товариство Українська залізниця із заявою про заміну сторони в наказі, згідно якої просив замінити боржника в наказі Господарського суду Запорізької області від 20.12.2023 по справі № 908/3529/21 Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області (ЄДРПОУ 03193092) на його правонаступника Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області (ЄДРПОУ 03193117).

Заява обґрунтована тим, що Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області є правонаступником усього майна, всіх прав та обов`язків Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області, що не пов`язується з державною реєстрацією припинення цієї юридичної особи. Датою виникнення універсального правонаступництва Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області щодо Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації, яке припиняється шляхом приєднання, слід вважати дату видання розпорядження голови районної державної адміністрації від 14 січня 2021 року № 9 Про припинення структурних підрозділів зі статусом юридичних осіб публічного права Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області шляхом приєднання до Василівської районної державної адміністрації Запорізької області.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 30.05.2024 заяву Акціонерного товариства Українська залізниця про заміну сторони в наказі в справі № 908/3529/21 - задоволено.

Замінено боржника в наказі Господарського суду Запорізької області від 20.12.2023 по справі № 908/3529/21 Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області (код ЄДРПОУ 03193092) на його правонаступника Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області (бул. Центральний, буд. 6Д, м. Василівка, Василівський район, Запорізька область, 71601; поштова адреса: вул. Олександрійська, буд. 48, м. Запоріжжя, 69063, код ЄДРПОУ 03193117).

Не погодившись із зазначеною ухвалою, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області, в якій просить скасувати ухвалу та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні заяви Акціонерного товариства Українська залізниця про заміну сторони в наказі в справі № 908/3529/21.

При цьому, скаржник в апеляційній скарзі вважає, що з огляду на те, що Розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації, від 14.01.2021 № 9, прийняте, всупереч п. 11 Порядку, та п.п. 3 п. 3 Розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації від 11.01.2021 № 17, зазначеним розпорядженням не визначено належним чином спосіб реорганізації, строк її завершення (взагалі - не зазначено) та інші необхідні умови, що в свою чергу підтверджує позицію відповідача 2 щодо відсутності передавального акту, затвердженого комісією з реорганізації Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації, внаслідок чого не відбулося переходу майна, майнових прав та обов`язків Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області до Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області. Відповідних відомостей щодо правонаступництва відповідача-2 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб не внесено.

Таким чином, до Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області, не відбулося переходу майна, майнових прав та обов`язків Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області, ані відповідно до норм ч. 5 ст. 104, ч. 8 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», ані згідно з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 14.09.2020 у справі № 296/443/16-ц, від 04.11.2020 по справі № 922/817/18, відповідно до яких правонаступництво пов`язується не з внесенням запису до державного реєстру про припинення реорганізованої юридичної особи, а з моментом затвердження передавального акту.

В свою чергу, доданий до матеріалів заяви Передавальний акт балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області до правонаступника Василівської районної державної адміністрації Запорізької області від 26.03.2021, затверджений розпорядженням голови Запорізької облдержадміністрації від 08.04.2021 № 236 свідчить лише про перехід майна, майнових прав та обов`язків між відповідними райдержадміністраціями, як юридичними особами, і, в контексті п. 8 Порядку, жодним чином не стосується майнових прав та обов`язків відповідача-2.

Отже, в розумінні норм ч. 1 ст. 52, ч. 1, 5 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), відповідач-2 не є правонаступником Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області, та, відповідно не може бути замінений, в якості боржника у наказі Суду від 20.12.2023 по справі 908/3529/21.

Позивач у відзиві, з урахуванням приписів діючого законодавства, враховуючи перехід прав та обов`язків від Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області до правонаступника - Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області, просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги, та залишити без змін ухвалу Господарського суду Запорізької області від 30.05.2024.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.06.2024 для розгляду справи визначена колегія суддів у складі: головуючого судді Іванова О.Г. (доповідач), судді Чередко А.Є., Верхогляд Т.А.

З огляду на відсутність в суді апеляційної інстанції матеріалів справи на час надходження скарги, ухвалою суду від 14.06.2024 здійснено запит матеріалів справи №908/3529/21 із Господарського суду Запорізької області та відкладено вирішення питання про рух апеляційної скарги до надходження матеріалів справи до суду апеляційної інстанції.

24.06.2024 матеріали справи №908/3529/21 надійшли до суду апеляційної інстанції.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 24.06.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області на ухвалу Господарського суду Запорізької області від 30.05.2024 у справі №908/3529/21; розглянути апеляційної скарги призначено на 11.09.2024.

В судове засідання представники сторін не з`явилися; будь-яких клопотань з цього приводу суду не подавали.

У призначений ухвалою Центрального апеляційного господарського суду час секретар судового засідання намагався вийти на зв`язок з представником позивача в режимі відеоконференції, поза межами приміщення суду, з використанням власних технічних засобів, але представник позивача на зв`язок не вийшов.

З урахуванням того, що явка сторін в судове засідання не визнавалась обов`язковою, а матеріалів справи достатньо для перегляду судового рішення першої інстанції, колегією суддів вирішено розгляд скарги здійснити без представників.

В судовому засіданні 11.09.2024 підписано вступну та резолютивну частину постанови.

Дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечень проти неї, перевіривши повноту встановлених місцевим господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів Центрального апеляційного господарського суду дійшла висновку про те, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Відповідно до вимог частин 1, 2, 5 статті 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Господарського суду Запорізької області від 16.11.2023 у справі № 908/3529/21 стягнуто з Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області (код ЄДРПОУ 03193092) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (код ЄДРПОУ 40081237) 1254629 (один мільйон двісті п`ятдесят чотири тисячі шістсот двадцять дев`ять) грн. 29 коп. збитків за пільгове перевезення пасажирів, 18819 (вісімнадцять тисяч вісімсот дев`ятнадцять) грн. 44 коп. судового збору.

20.12.2023, на виконання рішення, Господарським судом Запорізької області видано наказ, який надіслано стягувачу.

Управлінням Державної казначейської служби України у Дніпровському районі м. Запоріжжя Запорізької області, листом від 31.01.2024 № 02-06.3-08/145, вказаний наказ був повернутий стягувачу без виконання у зв`язку з реорганізацією та відсутністю відкритих рахунків Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-р здійснено реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-IX Про утворення та ліквідацію районів, шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1.

Згідно додатку 1 до вказаного розпорядження, Михайлівська райдержадміністрація Запорізької області реорганізується шляхом приєднання до Василівської райдержадміністрації Запорізької області.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1321 затверджено Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються.

Цей Порядок, згідно з п. 1, визначає механізм здійснення заходів, пов`язаних з утворенням або реорганізацією райдержадміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, у зв`язку із зміною адміністративно-територіального устрою України.

Відповідно п. 7 даного Порядку, перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі - комісія з реорганізації).

Перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації (пункт 8 Порядку).

Передавальний акт складається комісією з реорганізації та затверджується головою облдержадміністрації (пункт 9 Порядку). Райдержадміністрація, розташована в ліквідованому районі, продовжує здійснювати свої повноваження до моменту виникнення відповідного правонаступництва, передбаченого пунктами 7 і 8 цього Порядку (пункт 10 Порядку).

Райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови (пункт 11 Порядку).

Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 11.01.2021 № 17 утворено комісію з реорганізації Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області та затверджено її склад. Зобов`язано голову комісії надати не пізніше ніж 15.01.2021 обласній державній адміністрації копію розпорядження про реорганізацію структурних підрозділів Михайлівської районної державної адміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права, в якому визначені спосіб реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.

Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 08.04.2021 № 236 затверджено Передавальний акт балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів Михайлівської районної державної адміністрації; зобов`язано Василівську районну державну адміністрацію Запорізької області прийняти, як правонаступника, балансові рахунки, матеріальні цінності та активи Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької обласної, згідно з Передавальним актом.

Згідно Передавального акту від 26.03.2021 балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області до правонаступника Василівської районної державної адміністрації Запорізької області, усі зобов`язання Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області перед кредиторами, дебіторами, усі права, обов`язки та залишки, а також всі активи і пасиви переходять до правонаступника - Василівської районної державної адміністрації Запорізької області, зокрема, рахунки балансу та позабалансового обліку Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації.

У додатках №№ 8-12, 15-17 до вказаного Передавального акту визначені основні засоби Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації, що передаються.

Розпорядженням голови комісії з реорганізації Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області А. Холоши від 14.01.2021 № 9 зобов`язано:

1. Припинити структурні підрозділи зі статусом юридичних осіб публічного права Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області шляхом приєднання до Василівської районної державної адміністрації Запорізької області відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-р: 2) Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області шляхом приєднання до Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області.

2. Встановлено, що правонаступником майнових прав та обов`язків структурних підрозділів зі статусом юридичних осіб публічного права Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області, що припиняються, є відповідні структурні підрозділи зі статусом юридичних осіб публічного права Василівської районної державної адміністрації Запорізької області.

4. Створити комісію з припинення юридичної особи публічного права - Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області.

5. Установити двомісячний строк для пред`явлення кредиторами вимог до юридичних осіб публічного права Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області, що припиняються.

6. Голову комісії з припинення структурних підрозділів зі статусом юридичних осіб публічного права Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області протягом 3 робочих днів з дня видання цього розпорядження повідомити про припинення юридичної особи публічного права орган державної реєстрації та вжити організаційні заходи, пов`язані з припиненням юридичної особи публічного права.

Як визначено у ч. 2 п. 15 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1321, для здійснення своїх повноважень голова комісії з реорганізації видає розпорядження, використовуючи бланки райдержадміністрації, до якої здійснюється приєднання райдержадміністрацій, що припиняються.

Відтак, відповідно до вказаного Порядку, розпорядження голови комісії з реорганізації Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області А. Холоши від 14.01.2021 № 9, видано на бланку Василівської районної державної адміністрації Запорізької області.

Відповідно до даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 18.01.2021 до реєстру внесено запис щодо припинення Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області.

Станом на час розгляду заяви, Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області перебуває в стані припинення.

Також реорганізацію, припинення, утворення та передачу майна до правонаступника УСЗН Василівської РДА було підтверджено Запорізькою обласною військової адміністрації в поясненнях від 20.05.2024 та Василівською районною державною адміністрацією в поясненнях від 28.05.2024.

Постановляючи оскаржувану ухвалу, місцевий господарський суд взяв до уваги надані суду письмові докази, врахував приписи діючого законодавства, перехід прав та обов`язків від Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області до правонаступника - Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області.

Суд виходив з того, що згідно Передавального акту від 26.03.2021 балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області до правонаступника Василівської районної державної адміністрації Запорізької області, усі зобов`язання Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області перед кредиторами, дебіторами, усі права, обов`язки та залишки, а також всі активи і пасиви переходять до правонаступника - Василівської районної державної адміністрації Запорізької області, зокрема, рахунки балансу та позабалансового обліку Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

За приписами ч. 1 ст. 52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.

Відповідно до ст. 334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Ухвала про заміну сторони виконавчого провадження надсилається (надається) учасникам справи, а також державному виконавцю, приватному виконавцю в порядку, передбаченому статтею 242 цього Кодексу. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

Відповідно до ст. 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а в випадках установлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Згідно з ч. 1 ст. 327 ГПК України виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про виконавче провадження" поняття "виконавче провадження" розуміється як завершальна стадія судового провадження. Наведене узгоджується з практикою ЄСПЛ щодо застосування статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка гарантує право на справедливий суд. Так, у рішенні від 19.03.1997 у справі "Горнсбі проти Греції" (Case of Hornsby v.Greece) ЄСПЛ зазначив, що для цілей статті 6 Конвенції виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина "судового розгляду" (дана позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 13.06.2016 у справі №6-3172цс15).

Згідно з ч. 5 ст. 15 Закону України Про виконавче провадження, у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.

Відповідно до ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-р здійснено реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. № 807-IX Про утворення та ліквідацію районів, шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1.

Згідно з додатком 1 до вказаного розпорядження, Михайлівська райдержадміністрація Запорізької області реорганізується шляхом приєднання до Василівської райдержадміністрації Запорізької області.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1321 затверджено Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються.

Відповідно до п. 11 Порядку, райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.

Розпорядженням голови комісії з реорганізації Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області А. Холоши від 14.01.2021 № 9 припинено структурні підрозділи зі статусом юридичних осіб публічного права Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області шляхом приєднання до Василівської районної державної адміністрації Запорізької області відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-р: 2) Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області шляхом приєднання до Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області. 2. Встановлено, що правонаступником майнових прав та обов`язків структурних підрозділів зі статусом юридичних осіб публічного права Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області, що припиняються, є відповідні структурні підрозділи зі статусом юридичних осіб публічного права Василівської районної державної адміністрації Запорізької області.

Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань УСЗН Добровеличківської РДА перебуває у стані припинення на підставі внесеного рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.

Згідно з ч. 2 ст. 107 Цивільного кодексу України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.

Частиною 8 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" передбачено, що у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.

Суд враховує, що при реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент. Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності. При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків. Отже, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.

Якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями.

Вказана правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі №910/5953/17.

Також, Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду в постанові від 14.09.2020 у справі №296/443/16-ц зазначив, що у статтях 104 та 107 Цивільного кодексу України не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. Такий момент не може пов`язуватися із внесення запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий. Датою виникнення універсального правонаступництва юридичної особи відносно особи, яка припиняється шляхом приєднання, слід вважати дату видання наказу про таке приєднання.

При цьому апеляційний суд вважає за необхідне зазначити, що рішення до теперішнього часу залишається невиконаним.

Враховуючи вищевикладене, оскільки реорганізація Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області відбулася шляхом приєднання, має місце факт універсального правонаступництва, коли до правонаступника - Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області перейшли обов`язки.

Отже, до Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області перейшли всі обов`язки боржника - Управління соціального захисту населення Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької по виконавчим документам, зокрема, по наказу від 20.12.2023 у справі №908/3529/21.

У зв`язку з чим господарським судом правильно задоволено заяву Акціонерного товариства Українська залізниця про заміну сторони в наказі по справі № 908/3529/21.

Підстави для скасування оскаржуваної ухвали суду відсутні.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 275 та статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За викладених обставин, колегія суддів суду апеляційної інстанції вважає, що розглядаючи справу, суд першої інстанції дав оцінку наявним у справі доказам за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, правильно застосував норми матеріального і процесуального права, що у відповідності до ст. 276 ГПК України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду - без змін.

Зважаючи на відмову у задоволенні апеляційної скарги, судові витрати, понесені у зв`язку із апеляційним оскарженням, згідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на заявника у скарзі і відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 269, 275, 276, 282-284 ГПК України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області на ухвалу Господарського суду Запорізької області від 30.05.2024 у справі №908/3529/21 - залишити без задоволення.

Ухвалу Господарського суду Запорізької області від 30.05.2024 у справі № 908/3529/21 залишити без змін.

Судові витрати Управління соціального захисту населення Василівської районної державної адміністрації Запорізької області за подання апеляційної скарги на ухвалу суду покласти на заявника апеляційної скарги.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 12.09.2024.

Головуючий суддя О.Г. Іванов

Суддя Т.А. Верхогляд

Суддя А.Є. Чередко

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення11.09.2024
Оприлюднено13.09.2024
Номер документу121560620
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —908/3529/21

Постанова від 11.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 24.06.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 14.06.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 30.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 07.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 15.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Судовий наказ від 20.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Рішення від 16.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 17.10.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 03.10.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні