ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" вересня 2024 р. справа № 300/3262/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Болехівської міської ради Івано-Франківської області до Долинської міської ради Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача комунальне підприємство "Водоканал" Долинської міської ради Івано-Франківської області про зупинення виконання та визнання протиправним і скасування пункту 1, підпунктів 2.2, 2.3, 2.4 пункту 2 рішення Долинської міської ради від 23.01.2024 за №2540-43/2024, -
В С Т А Н О В И В:
Болехівська міська рада Івано-Франківської області (надалі по тексту також позивач, Болехівська міська рада) звернулася в суд з адміністративним позовом до Долинської міської ради Івано-Франківської області (надалі по тексту також відповідач, Долинська міська рада), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача комунальне підприємство "Водоканал" Долинської міської ради Івано-Франківської області (надалі по тексту також КП "Водоканал", комунальне підприємство "Водоканал"), в якому просить:
-зупинити виконання пункту 1, підпунктів 2.2, 2.3, 2.4 пункту 2 рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 23.06.2024 за №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області" в частині, що стосується Болехівської міської ради;
-визнати протиправним і скасувати пункт 1, підпункти 2.2, 2.3, 2.4 пункту 2 рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 23.06.2024 за №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області" в частині, що стосується Болехівської міської ради.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Долинська міська рада 23.01.2024 прийняла рішення за №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області", в яким вирішила:
"1. Передати безоплатно у комунальну власність Болехівській територіальній громаді Івано-Франківської області, Вигодській територіальній громаді Івано-Франківської області, Моршинській територіальній громаді Львівської області відповідну мережу водопроводів та обладнання на цій мережі, що перебувають на територіях цих громад, починаючи від точок розмежування, на яких встановлено вузли обліку води відповідно до рішення виконавчого комітету Долинської міської ради №799 від 31.10.2023.
2.Комунальному підприємству "Водоканал" Долинської міської ради ( ОСОБА_1 ):
2.1) до 01.03.2024 забезпечити проведення переговорів із представниками Болехівської міської ради, Вигодської селищної ради, Моршинської міської ради щодо реалізацій цього рішення;
2.2) до 01.03.2024 подати на затвердження виконавчому комітету Долинської міської ради розрахунок тарифу на централізоване водопостачання для споживачів, що є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання з метою забезпечення водою населених пунктів Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад, відповідно до пункту 25 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання централізоване водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за №869 від 01.06.2011;
2.3) не пізніше, ніж 01.05.2024 забезпечити подачу води до населених пунктів Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад з точок розмежування згідно пунктом 2 цього рішення лише шляхом її постачання єдиним суб`єктам господарювання, які безпосередньо забезпечуватимуть централізованим водопостачанням споживачів у відповідно на територіях Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад;
2.4) надання послуг централізованого водопостачання на територія Болехівської, Вигодської тa Моршинської територіальних громад безпосередньо до споживачів цих послуг здійснювати до 30 квітня 2024 року. Надалі забезпечення водопостачанням цих населених пунктів здійснювати лише через укладення угоди про постачання води єдиним суб`єктам господарювання згідно підпунктом 3.3. пункту 3 цього рішення".
Болехівська міська рада не погоджується із зазначеним рішення, в частині що стосується останньої з огляду на наступне. Як зазначає позивач Болехівська міська рада Івано-Франківської області не входить до складу Долинської міської територіальної громади, а отже у Долиинської міської ради, як органу місцевого самоврядування відсутні повноваження щодо визначення умов забезпечення централізованим водопостачанням на території Болехівської міської ради.
На переконання позивача, у статті 4 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 за №2189-VIII (надалі по тексту також Закон № 2189-VIII) чітко визначені повноваження органів місцевого самоврядування у сфері комунальних послуг, а тому Долинська міська рада як власник КП "Водоканал" не може ініціювати зміни в організації водопостачання на території Болехівської міської ради.
Позивач вказує, що відповідно до статей 1 та 5 Закону України "Про природні монополії" від 20.04.2000 за №1682-III (надалі по тексту також Закон №1682-ІІІ) КП "Водоканал", як підприємство яке здійснює діяльність у сфері централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, належить до суб`єктів природних монополій. Згідно частини 2 статті 10 Закону №1682-ІІІ суб`єкти природних монополій не можуть вчиняти дії, які призводять або можуть призвести до неможливості виробництва (реалізації) товарів, щодо яких здійснюється регулювання відповідно до цього Закону, або до заміни їх іншими товарами, не однаковими за споживчими характеристиками.
Мотивуючи свою позицію, Болехівська міська рада також звертає увагу суду на те, що Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 за №2189-VIII не визначено, хто ж цей "Єдиний суб`єкт господарювання", який безпосередньо забезпечуватиме централізованим водопостачанням споживачів на території Болехівської міської ради. А відтак позивач переконаний, що така вимого рішення Долинської міської ради від 23.01.2024 за №2540-43/2024 немає жодного правового обґрунтування.
Окрім цього, Болехівська міська рада зазначає, що пункт 1 та підпункти 2.3, 2.4 пункту 2 рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 23.06.2024 за №2540-43/2024 не відповідають вимогам діючого законодавства, оскільки, законодавством у сфері житлово-комунальних послуг не передбачено повноваження органів місцевого самоврядування щодо відключення послуг з централізованого водопостачання.
Вважаючи протиправним пункт 1, підпункти 2.2, 2.3, 2.4 пункту 2 рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 23.06.2024 за №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області" в частині, що стосується Болехівської міської ради, позивач звернулася до суду із адміністративним позовом.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.05.2024 позовну заяву Болехівської міської ради залишено без руху, позивачу встановлено десятиденний строк для усунення недоліків (а.с.24-25).
14.05.2024 на адресу суду надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви від 10.05.2024 за №1513/021-16/24 (а.с.29-36).
Болехівська міська рада 14.05.2024 подала на адресу суду клопотання про витребування доказів від 10.06.2024 за №1513/021-16/24 (а.с.37-39) Позивач зазначив, що 02.05.2024 звертався до відповідача із листом, в якому просив надати належним чином засвідчені копії:
-рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 23.01.2024 за №2540-43/2024;
-рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 21.04.2021 за №276-9/2021;
-статут комунального підприємства "Водоканал" Долинської міської ради, затвердженого 21.04.2024 за №276-9/2021;
-рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 23.12.2020 за №8-1/2020,
однак, як вказує позивач, станом на 10.05.2024, відповіді від відповідача, останній так і не отримав. З урахуванням зазначеного Болехівська міська рада просила витребувати зазначені докази у Долинської міської ради.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 20.05.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін за наявними матеріалами (а.с.41-43). Пунктом 8 резолютивної частини зазначеної ухвали судом витребувано у Долинської міської ради:
-рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 23.01.2024 за №2540-43/2024;
-рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 21.04.2021 за №276-9/2021;
-рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 23.12.2020 за №8-1/2020;
-статут комунального підприємства "Водоканал"Долинської міської ради, затвердженого 21.04.2024 за №276-9/2021.
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву від 03.06.2024 за №612/05-28/14в, який надійшов на адресу суду 07.06.2024 (а.с.52-80). Заперечуючи щодо заявлених позовних вимог, Долинська міська рада зазначає, що згідно статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування" від 21.05.1997 за №280/97-ВР (надалі по тексту також Закон №280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад віднесено забезпечення соціально-культурних закладів, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, а також населення паливом, електроенергією, газом та іншими енергоносіями; вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води.
Окрім цього, відповідач звертає увагу, що статтею 13 Закону №2918-ІІІ визначено повноваження органів місцевого самоврядування сфері питної води та питного водопостачання, перелік яких є невичерпним.
На підставі зазначеного Долинська міська рада Івано-Франківської області просить відмовити в задоволенні позовних вимог Болехівської міської ради в повному обсязі.
07.06.2024 відповідач подав до суду пояснення від 03.06.2024 за №613/05-28/14в (а.с.81-85). Долинська міська рада зазначила, що внаслідок проведеної адміністративної реформи у червні 2020 року була утворена Болехівська міська громада, яка не входить до складу Долинської територіальної громади (також це стосується Моршинської та Вигодської громад).
Як вказує відповідач, з метою дотримання законодавства та для надання можливості Болехівській міській раді самостійно вирішувати питання водопостачання на території Болехівської громади 23.01.2024 Долинською міською радою було прийнято рішення за №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області", згідно якого Долинська міська рада готова до передачі усіх водопровідних мереж, що знаходяться на території міста Болехів, які забезпечують подачу води до абонентів від точки розмежування на яких встановлено вузли обліку.
Також відповідач зазначив, що на підставі рішення виконавчого комітету Долинської міської ради від 31.10.2023 за №799 "Про встановлення контрольних точок вузлів обліку" встановлено вузли обліку з метою контролю обсягів споживання та реалізації води. Як аргументує Долинська міська рада, за результатами показників лічильників КП "Водоканал" було встановлено значну відмінність між подачею обсягів води та її фактичною реалізацією. Вказані обставини свідчать про прямі збитки, які зазнає КП "Водоканал" Долинської міської ради при здійсненні водопостачання споживачам м. Болехів, смт. Вигода, с. Гузіїв, с.Лисовичі, м. Моршин, а також об`єктивну неможливість утримувати таку мережу трубопроводів в належному стані, спричиненою економічною складовою, що як наслідок може призвести до негативних наслідків у вигляді перебоїв водопостачання, а також відсутністю належного врегулювання утримання мережі водопроводу.
Позивач скористався правом подати відповідь на відзив від 12.06.2024 за №1893/02.1-17/24, яка надійшла на адресу суду 17.06.2024 (а.с.88-91).
Долинська міська рада 24.06.2024 подала на адресу суду заперечення від 20.06.2024 за №665/05-28/14в (а.с.94-95).
Позивач 02.08.2024 подав заяву про уточнення позовних вимог, якою просить: визнати протиправним та скасувати пункт 1, підпункти 2.2, 2.3, 2.4 пункту 2 рішення Долинської міської ради від 23 січня 2024 року №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області" зі змінами внесеними рішенням Долинської міської ради Івано-Франківської області від 11.04.2024 за №2727- 47/2024 "Про внесення змін до рішення міської ради від 23.01.2024 №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області" в частині, що стосується Болехівської міської ради Івано-Франківської області (а.с.98-104, 105-112).
В силу вимог частини 1 статті 47 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі по тексту також КАС України) позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.
Ухвалою суд про відкриття провадження у справі визначено судовий розгляд здійснювати за правилами статті 262 КАС України.
Частиною 2 і 3 статті 262 КАС України визначено, що розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Зважаючи на вказане та обставину відкриття провадження у справі 20.05.2024, позивач, подаючи 02.08.2024 заяву про уточнення позовний вимог, недотримався положень частини 1 статті 47 КАС України, у зв`язку із чим без постановлення окремої письмової ухвали на підставі пункту 7 частини 1, частини 2 статті 167 КАС України заява від 02.08.2024 підлягає поверненню без розгляду.
Окремо суд відзначає, що позивач серед додатків до коментованої заяви не получив рішення Долинської міської ради від 11 квітня 2024 року №2727-47/2024.
Отримавши 24.05.204 ухвалу про відкриття провадження у справі комунальне підприємство "Водоканал" не скористалося право на подання пояснення по справі (а.с.44).
Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), вивчивши зміст позовної заяви, відзиву на позов, відповідь на відзив, заперечення, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення проти них, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.
Як свідчить рішення Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області від 23.12.2020 за №8-41/2020 "Про безплатне прийняття Долинського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства до комунальної власності Долинської територіальної громади" Долинська міська рада прийняла безоплатно та увійшла до складу засновників Долинського виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства, яке передано із спільної власності територіальної громад сіл, селища, міста Долинського району до комунальної власності Долинської територіальної громади в особі Долинської міської ради (а.с.56).
Рішенням Долинської міської ради Івано-Франківської області від 21.04.2021 за №276-9/2021 "Про комунальне підприємство "Водоканал" Долинської міської ради" найменування "Комунальне підприємство "Долинське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства" змінено на Комунальне підприємство "Водоканал"Долинської міської ради" (а.с.57).
На підставі рішення Долинської міської ради від 31.10.2023 за №799 "Про встановлення контрольних вузлів обліку водопостачання" КП "Водоканал" у точках №№1, 2, 3, 4.1, 4.2 зазначених на карті в додатках №№1, 2, 3, 4 до зазначеного рішення встановили вузли обліку води з метою контролю обсягів водоспоживання, що здійснюється групами споживачів за напрямками, які знаходяться в додатках №№1, 2, 3, 4 (а.с.70-74).
КП "Водоканал" звернулося до міського голови Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області з листом від 10.01.2024 за №221 (а.с.75), яким проінформувало Долинську міську раду, що за результатами показників лічильників за грудень 2023 року отримано наступні результати:
-Вигодській об`єднаній територіальній громаді (надалі по тексту також ОТГ) подано 23 936 м.куб. води, а реалізовано 5 122 м.куб. води, що у відсотковому еквіваленті складає 21,4%;
-Болехівській ОТГ (включає м. Болехів та с. Гузіїв) подано 46 122 м.куб. води, а реалізовано 8 343 м.куб. води, що у відсотковому еквіваленті складає 18,08%;
-Моршинській ОТГ (Баня Лисовецька) подано 10 681 м.куб. води, а реалізовано 1 253 м.куб. води, що у відсотковому еквіваленті складає 11,7%.
КП "Водоканал" в згаданому листі зазначило наступне:
такі результати однозначно свідчать про збитки, які зазначає підприємство, щоб здійснювати водопостачання споживачів м. Болехів, смт. Вигода, с. Гузіїв, с. Лисовичі і м.Моршин;
з урахуванням відсутності допомоги для утримання та оновлення мереж водопостачання зі сторони органів місцевого самоврядування територіальних громад м.Болехіва, смт. Вигода, с. Гузіїв, с. Лисовичі і м. Моршин, КП "Водоканал" вважає, що з метою подальшого уникнення заподіяння збитків останньому, найбільш ефективним способом вирішення ситуації буде передача всіх мереж, які є на балансі КП "Водоканал" на баланс суб`єктів господарювання відповідних територіальних громад м. Болехів, смт. Вигода, с. Гузіїв, с. Лисовичі і м. Моршин, які в свою чергу самостійно здійснюватимуть водопостачання кінцевим споживачам відповідної громади (а.с.75- зворотній бік а.с.75).
23.01.2024 Долинська міська рада прийняла рішення за №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області" (а.с.76), в якому вирішила:
"1. Передати безоплатно у комунальну власність Болехівській територіальній громаді Івано-Франківської області, Вигодській територіальній громаді Івано-Франківської області, Моршинській територіальній громаді Львівської області відповідну мережу водопроводів та обладнання на цій мережі, що перебувають на територіях цих громад, починаючи від точок розмежування, на яких встановлено вузли обліку води відповідно до рішення виконавчого комітету Долинської міської ради №799 від 31.10.2023.
2.Комунальному підприємству "Водоканал" Долинської міської ради (Яремків С.Л.):
2.1) до 01.03.2024 забезпечити проведення переговорів із представниками Болехівської міської ради, Вигодської селищної ради, Моршинської міської ради щодо реалізацій цього рішення;
2.2) до 01.03.2024 подати на затвердження виконавчому комітету Долинської міської ради розрахунок тарифу на централізоване водопостачання для споживачів, що є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання з метою забезпечення водою населених пунктів Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад, відповідно до пункту 25 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання централізоване водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за №869 від 01.06.2011;
2.3) не пізніше, ніж 01.05.2024 забезпечити подачу води до населених пунктів Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад з точок розмежування згідно пунктом 2 цього рішення лише шляхом її постачання єдиним суб`єктам господарювання, які безпосередньо забезпечуватимуть централізованим водопостачанням споживачів у відповідно на територіях Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад;
2.4) надання послуг централізованого водопостачання на територія Болехівської, Вигодської тa Моршинської територіальних громад безпосередньо до споживачів цих послуг здійснювати до 30 квітня 2024 року. Надалі забезпечення водопостачанням цих населених пунктів здійснювати лише через укладення угоди про постачання води єдиним суб`єктам господарювання згідно підпунктом 3.3. пункту 3 цього рішення".
Позивач, вважаючи протиправним пункт 1, підпункти 2.2, 2.3, 2.4 пункту 2 рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 23.06.2024 за №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області" в частині, що стосується Болехівської міської ради, звернувся до суду за захистом свого порушеного права.
Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступних підстав та мотивів.
Відповідно до частин 1, 2 статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Частиною 3 статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо так і через органи місцевого самоврядування.
Предмет адміністративного позову між позивачем та відповідачем врегульований положеннями Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 за №280/97-ВР, Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" від 10.01.2002 за №2918-III (надалі по тексту також Закон №2918ІІІ), Закону України "Про природні монополії" від 20.04.2000 за №1682-III, Водним кодексом України (надалі по тексту також ВК України) та іншими нормативно правовими актами.
За приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Конституції України гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі. Органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Приписи статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування встановлюють, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.
В силу вимог частини 1 статті 2 Закону №280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
За змістом частини 1 статті 16 Закону №280/97-ВР органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи, у відповідності до статті 24 Закону №280/97-ВР, діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно пункту 5 частини 1 статті 30 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, поряд з іншим, належать вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води.
Відповідно до статті 13 Закону №2918-ІІІ до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належать: затвердження з урахуванням вимог законодавства у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення проектів містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, іншої містобудівної документації; затвердження та реалізація місцевих програм у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення, участь у розробленні та реалізації відповідних державних і місцевих програм; надання згоди на розміщення на відповідній території нових або реконструкцію діючих об`єктів, діяльність яких може завдати шкоди джерелам та системам питного водопостачання та/або системам водовідведення; затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів; впровадження централізованого водовідведення у населених пунктах, популяційний еквівалент яких становить 2 тисячі і більше; визначення популяційного еквівалента населеного пункту, уразливих та менш уразливих зон відповідно до порядку визначення популяційного еквівалента населеного пункту та критеріїв визначення уразливих та менш уразливих зон, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища; прийняття рішень з проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи проектів господарської діяльності, що можуть негативно вплинути на якість питної води та системи питного водопостачання; здійснення контролю за якістю питної води, використанням та охороною джерел і систем питного водопостачання та водовідведення; забезпечення інформування населення про якість питної води та стан питного водопостачання та водовідведення; встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення (крім тарифів на ці послуги, які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг); обмеження, тимчасова заборона діяльності підприємств у разі порушення ними вимог законодавства у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення в межах своїх повноважень; встановлення правил користування водозабірними спорудами, призначеними для задоволення потреб споживачів у питній воді; встановлення зон санітарної охорони джерел та об`єктів централізованого питного водопостачання та санітарно-захисних зон об`єктів централізованого водовідведення; обмеження або заборона використання підприємствами питної води для промислових цілей; погодження інвестиційних програм стосовно об`єктів водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності; сприяння провадженню інвестиційної діяльності у сфері централізованого водопостачання та водовідведення; вирішення інших питань у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення відповідно до законів України.
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос (частини 1-2 статті 59 Закону №280/97-ВР).
Повертаючись до фактичних обставин у справі та, зважаючи на доводи і вимоги позовної заяви, суд надає оцінку кожному із оскаржуваних частин рішення, зокрема, пункту 1, підпунктам 2.2, 2.3, 2.4 пункту 2 рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 23.06.2024 за №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області".
Так, пунктом 1 резолютивної частини рішення Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області від 23.01.2024 за №2540-43/2024, вирішено: "Передати безоплатно у комунальну власність Болехівській територіальній громаді Івано-Франківської області, Вигодській територіальній громаді Івано-Франківської області, Моршинській територіальній громаді Львівської області відповідну мережу водопроводів та обладнання на цій мережі, та перебувають на територіях цих громад, починаючи від точок розмежування, на яких встановлено вузли обліку води відповідно до рішення виконавчого комітету Долинської міської ради №799 від 31.10.2023 року".
В контексті вказаного питання суд звертається до наявного в матеріалах справи Статуту КП "Водоканал", затвердженого рішенням Долинської міської ради від 21.04.2021 за №276-9/2021 (надалі по тексту також Статут КП "Водоканал"), у відповідності до пунктом 1.2 Розділу 1 "Загальні положення" якого Підприємство засновано на комунальній власності Долинської територіальної громади. Власником є Долинська міська рада Івано-Франківської області (а.с.14-18, 64-68).
Підприємство для виконання статутних завдань має майно, яке є комунальною власністю територіальної громади передане йому в господарське відання або за договором управління.
Майно, передане в управління за договором управління, відокремлене від майна Підприємства на окремому балансі, і щодо нього ведеться окремий облік. Здійснюючи право управління Підприємством володіє та користується зазначеним майном на свій розсуд, вчиняючи щодо нього будь-які дії, які не суперечать чинному законодавству та цьому Статуту, крім відчуження (пункт 4.1 Розділу 4 "Майно підприємства "Статуту КП "Водоканал").
Згідно пункту 4.6 Розділу 4 "Майно підприємства"Статуту КП "Водоканал" відчуження майна підприємства здійснюється за погодженням з Долинською міською у порядку, що визначений чинним законодавством. Одержані в результаті відчуження зазначеного майна кошти спрямовуються до бюджету міста Долини, або за рішенням Власника інвестуються на розвиток Підприємства.
За приписами пункту 6.1 Розділу 6 "Управління підприємством" Статуту КП "Водоканал" вищим органом управління Підприємством є Власник.
До виключної компетенції Власника належить, зокрема надання дозволу на відчуження та передачу в оренду нерухомого майна (пункту 6.2 "Управління підприємством" Статуту КП "Водоканал").
Відповідно до статті 1 Закону №280/97-ВР право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування;
Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, в силу правового регулювання частини 1 статті 60 Закону №280/97-ВР, належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
У відповідності до частини 5 статті 16 Закону №280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
За змістом абзацу 1 пункту 30 частини 1 статті 26 Закону №280/97-ВР прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, прийняття рішення про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності, у тому числі на умовах концесії, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом (частина 2 статті 60 Закону №280/97-ВР).
З урахуванням зазначеного, беручи до уваги те, що згідно Статуту КП "Водоканал" усе майно КП "Водоканал" є комунальною власністю Долинської територіальної громади, суд дійшов висновку, що Долинська міська рада мала право прийняти рішення, про передання безоплатно у комунальну власність, зокрема Болехівської територіальної громади (відчуження) мережі водопроводів та обладнання на цій мережі.
Окремо суд відзначає, що оформлення передачі-приймання мережі водопроводів та обладнання на цій мережі, які перебувають на території Белехівської міської територіальної громади, визначення місця розмежування такої мережі, а також відмова чи небажання позивача приймати вказане майно на безоплатній основі, зважаючи на описану частину оскаржуваного рішення, знаходиться поза межами перевірки в даній справі, а, на переконання суду, й не підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства.
Оскаржувана частина рішення не містить вказівки на примусову передачу відповідного майна, чи зобов`язання відповідну територіальну громаду чи створений нею суб`єкт господарської діяльності в безальтернативному порядку прийняти у власність мережі водопроводів та обладнання на цій мережі.
Оцінюючи аргументів Болехівської міської ради про протиправність підпунктів 2.2, 2.3, 2.4 пункту 2 рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 23.06.2024 за №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області" в частині, що стосується Болехівської міської ради, суд керується наступними мотивами.
Згідно частини 1 статті 1 Закону №2918-ІІІ централізоване питне водопостачання - господарська діяльність із забезпечення споживачів питною водою за допомогою комплексу об`єктів, споруд, розподільних водопровідних мереж, пов`язаних єдиним технологічним процесом виробництва та транспортування питної води.
За приписами частини 1 статті 4 Закону №2918-ІІІ суб`єктами відносин у сфері питної води, питного водопостачання є:
-органи державної влади, до сфери управління яких належать об`єкти питного водопостачання;
-органи місцевого самоврядування, до сфери управління яких належать об`єкти питного водопостачання;
-підприємства питного водопостачання;
-споживачі питної води.
Відповідно до статті 42 ВК України водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Водокористувачі можуть бути первинними і вторинними.
Первинні водокористувачі - це ті, які мають власні водозабірні споруди і відповідне обладнання для забору води, а також отримують воду з каналів зрошувальних і осушувальних систем, водосховищ, ставків, водогосподарських систем, каналів та водогонів (водопроводів) міжбасейнового та внутрішньобасейнового перерозподілу водних ресурсів.
Забір та використання води первинними водокористувачами з каналів зрошувальних і осушувальних систем, водосховищ, ставків, водогосподарських систем, каналів та водогонів (водопроводів) міжбасейнового та внутрішньобасейнового перерозподілу водних ресурсів здійснюються на платній основі на підставі договору з підприємствами, установами та організаціями, що забезпечують перерозподіл (перекидання) водних ресурсів, у тому числі в маловодні регіони, та за наявності дозволу на спеціальне водокористування. Укладення договору є обов`язковим.
Вторинні водокористувачі (абоненти) - це ті, які не мають власних водозабірних споруд, отримують воду з водозабірних споруд первинних водокористувачів та скидають стічні води у системи таких первинних водокористувачів на підставі договору про водопостачання (поставку води) та/або про водовідведення без отримання дозволу на спеціальне водокористування.
Вторинні водокористувачі здійснюють скидання стічних вод у водні об`єкти на підставі дозволів на спеціальне водокористування.
Згідно пункту 1 частини 1 статті 43 ВК України водокористувачі мають право здійснювати загальне та спеціальне водокористування.
Спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб (частини 1 та 2 статті 48 ВК України)
Забезпечення споживачів питної води централізованим питним водопостачанням, а також за допомогою пунктів розливу питної води (в тому числі пересувних) або фасованою питною водою здійснюють підприємства питного водопостачання (стаття 16 Закону №2918-ІІІ).
Згідно пункту 1.1 Розділу 1 "Загальні положення" Статуту комунального підприємства "Водоканал" Долинської міської ради комунальне підприємство "Водоканал" Долинської міської ради є комерційним підприємством, що надає послуги з централізованого водопостачання, водовідведення споживачам шляхом систематичного здійснення виробничої та іншої господарської діяльності (а.с.14-18, 64-68).
Позивач у позовній заяві вказує, що статтею 4 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 за №2189-VIII чітко визначено повноваження органів місцевого самоврядування у сфері комунальних послуг, тому Долинська міська рада як власник КП "Водоканал" не може ініціювати зміни в організації водопостачання на території Болехівської міської ради, стосовно чого суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно частини 1 статті 2 Закону №2189-VIII предметом регулювання цього Закону є відносини, які виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та управління побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.
За змістом частини 3 статті 4 Закону №2189-VIII до повноважень органів місцевого самоврядування належать:
1) затвердження та виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, участь у розробленні та виконанні відповідних державних і регіональних програм;
2) встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону;
3) затвердження норм споживання комунальних послуг;
4) інформування населення відповідно до законодавства про стан виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, а також про відповідність якості житлово-комунальних послуг нормативам, нормам, стандартам та правилам;
5) здійснення моніторингу стану виконання місцевих програм розвитку житлово-комунального господарства;
6) встановлення одиниці виміру обсягу наданих послуг з управління побутовими відходами;
7) прийняття рішення про початок та закінчення опалювального періоду з урахуванням кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, державними санітарними нормами і правилами та іншими нормативними документами;
8) передача відомостей до електронного реєстру багатоквартирних будинків;
9) зберігання та забезпечення доступу до технічної та іншої передбаченої законодавством документації на багатоквартирні будинки та їх прибудинкові території, зокрема документів за обов`язковим переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері житлово-комунального господарства, документів, на підставі яких багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічних паспортів будинків, планів інженерних мереж, документів, що засвідчують право власності чи користування земельними ділянками, документації щодо проведення робіт з капітального ремонту в багатоквартирних будинках;
10) зберігання примірників рішень (протоколів) загальних зборів співвласників багатоквартирних будинків та розміщення на своїх офіційних веб-сайтах інформації про рішення, прийняті такими зборами.
Однак, суд вважає за необхідне відзначити, що частиною 3 статті 1 коментованого Закону передбачено, що норми цього Закону застосовуються з урахуванням особливостей, встановлених законами, що регулюють відносини у сферах постачання та розподілу електричної енергії і природного газу, постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, управління побутовими відходами.
За змістом статті 2 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" від 10.01.2002 за №2918-III дія цього Закону поширюється на всіх суб`єктів господарювання, що виробляють питну воду, забезпечують міста, інші населені пункти, окремо розташовані об`єкти питною водою шляхом централізованого питного водопостачання або за допомогою пунктів розливу води (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв), інших засобів нецентралізованого водопостачання, а також на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють регулювання, нагляд і контроль за якістю питної води, станом джерел, систем питного водопостачання, а також споживачів питної води.
Суд вкотре звертає увагу, що відповідно до статті 13 Закону №2918-ІІІ до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належать: затвердження з урахуванням вимог законодавства у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення проектів містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, іншої містобудівної документації; затвердження та реалізація місцевих програм у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення, участь у розробленні та реалізації відповідних державних і місцевих програм; надання згоди на розміщення на відповідній території нових або реконструкцію діючих об`єктів, діяльність яких може завдати шкоди джерелам та системам питного водопостачання та/або системам водовідведення; затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів; впровадження централізованого водовідведення у населених пунктах, популяційний еквівалент яких становить 2 тисячі і більше; визначення популяційного еквівалента населеного пункту, уразливих та менш уразливих зон відповідно до порядку визначення популяційного еквівалента населеного пункту та критеріїв визначення уразливих та менш уразливих зон, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища; прийняття рішень з проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи проектів господарської діяльності, що можуть негативно вплинути на якість питної води та системи питного водопостачання; здійснення контролю за якістю питної води, використанням та охороною джерел і систем питного водопостачання та водовідведення; забезпечення інформування населення про якість питної води та стан питного водопостачання та водовідведення; встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення (крім тарифів на ці послуги, які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг); обмеження, тимчасова заборона діяльності підприємств у разі порушення ними вимог законодавства у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення в межах своїх повноважень; встановлення правил користування водозабірними спорудами, призначеними для задоволення потреб споживачів у питній воді; встановлення зон санітарної охорони джерел та об`єктів централізованого питного водопостачання та санітарно-захисних зон об`єктів централізованого водовідведення; обмеження або заборона використання підприємствами питної води для промислових цілей; погодження інвестиційних програм стосовно об`єктів водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності; сприяння провадженню інвестиційної діяльності у сфері централізованого водопостачання та водовідведення; вирішення інших питань у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення відповідно до законів України.
Аналіз вищенаведеної норми дає підстави стверджувати, що перелік повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення є невичерпним, а обсяг і зміст таких повноважень може бути обмежений законами України.
Також, мотивуючи свою позицію Болехівська міська рада зазначила, що пункт 1 та підпункти 2.3, 2.4 пункту 2 рішення Долинської міської ради Івано-Франківської області від 23.06.2024 за №2540-43/2024 не відповідають вимогам діючого законодавства, оскільки, законодавством у сфері житлово-комунальних послуг не передбачено повноваження органів місцевого самоврядування щодо "відключення" (за визначенням позивача) послуг з централізованого водопостачання, стосовно чого суд вважає за необхідне відзначити наступне.
Відповідно до частин 1-3 статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" від 11.01.2001 за №2210-III (надалі по тексту також Закон №2210-ІІІ) суб`єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо:
на цьому ринку у нього немає жодного конкурента;
не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб`єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар`єрів для доступу на ринок інших суб`єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин.
Монопольним (домінуючим) вважається становище суб`єкта господарювання, частка якого на ринку товару перевищує 35 відсотків, якщо він не доведе, що зазнає значної конкуренції.
Монопольним (домінуючим) також може бути визнане становище суб`єкта господарювання, якщо його частка на ринку товару становить 35 або менше відсотків, але він не зазнає значної конкуренції, зокрема внаслідок порівняно невеликого розміру часток ринку, які належать конкурентам.
За приписами частини 1 статті 5 Закону України "Про природні монополії" від 20.04.2000 за №1682-III (надалі по тексту також Закон №1682-ІІІ) відповідно до цього Закону регулюється діяльність суб`єктів природних монополій зокрема у сфері централізованого водопостачання, централізованого водовідведення.
Згідно пункту 1 частини 1 статті 1 Закону №1682-ІІІ природна монополія - стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв`язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб`єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв`язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги).
Суб`єкт природної монополії - суб`єкт господарювання (юридична особа) будь-якої форми власності, який виробляє (реалізує) товари на ринку, що перебуває у стані природної монополії (пункт 3 частини 1 статті 1 Закону №1682-ІІІ).
Як свідчать відомості Реєстру суб`єктів природних монополій у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (https://www.nerc.gov.ua/reyestri-nkrekp/reyestri-subyektiv-prirodnih-monopolij-nkrekp/reyestr-subyektiv-prirodnih-monopolij-u-sferah-teplopostachannya-centralizovanogo-vodopostachannya-ta-centralizovanogo-vodovidvedennya) комунальне підприємство "Водоканал" Долинської міської ради (ідентифікаційний код юридичної особи, код ЄДРПОУ 03361626) є суб`єктом природної монополії у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Так, частиною 2 статті 10 Закону №1682-ІІІ передбачено, що суб`єкти природних монополій не можуть вчиняти дії, які призводять або можуть призвести до неможливості виробництва (реалізації) товарів, щодо яких здійснюється регулювання відповідно до цього Закону, або до заміни їх іншими товарами, не однаковими за споживчими характеристиками.
Згідно пунктів 7 та 12 Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 085.07.2019 за №690 "Про затвердження Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення" (надалі по тексту також Правила №690), виконавець забезпечує безпечне та безперервне постачання питної води споживачу, якість та тиск якої повинні відповідати вимогам законодавства та умовам договору. Послуги надаються споживачам безперервно, крім часу перерв, визначених частиною першою статті 16 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
За приписами частини 1 статті 16 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" надання комунальних послуг та надання послуги з управління багатоквартирним будинком здійснюються безперервно, крім часу перерв на:
1) проведення ремонтних і профілактичних робіт згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації і користування, положеннями про проведення поточного і капітального ремонтів та іншими нормативно-правовими актами;
2) міжопалювальний період для мереж (систем) опалення (теплопостачання) виходячи з кліматичних умов згідно з нормативно-правовими актами;
3) ліквідацію наслідків аварії.
Враховуючи наведене, чинним законодавством передбачено можливість припинення або обмеження надання комунальних послуг виключно випадках передбачених законом.
Однак, суд звертає увагу, що у даному випадку відповідачем у оскаржуваних підпунктах 2.3 та 2.4 пункту 2 рішення Долинської міської ради від 23.01.2024 за №2540-43/2024 у відношенні до Комунального підприємства "Водоканал" Долинської міської ради вирішено ( ОСОБА_2 ):
"2.3) не пізніше, ніж 01.05.2024 забезпечити подачу води до населених пунктів Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад з точок розмежування згідно пункту 2 цього рішення лише шляхом її постачання єдиним суб`єктам господарювання, які безпосередньо забезпечуватимуть централізованим водопостачанням споживачів у відповідно на територіях Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад;
2.4) надання послуг централізованого водопостачання на територія Болехівської, Вигодської тa Моршинської територіальних громад безпосередньо до споживачів цих послуг здійснювати до 30 квітня 2024 року. Надалі забезпечення водопостачанням цих населених пунктів здійснювати лише через укладення угоди про постачання води єдиним суб`єктам господарювання згідно пункту 3.3. пункту 3 цього рішення".
Отже, у даному випадку не йде мова про "дії, які призведуть або можуть призвести до неможливості виробництва (реалізації) товарів" чи припинення водопостачання, оскільки КП "Водоканал" підпунктами 2.3 та 2.4 пункту 2 оскаржуваного рішення доручено до 30 квітня 2024 року надавати послуги централізованого водопостачання на території Болехівської, Вигодської тa Моршинської територіальних громад безпосередньо до споживачів цих послуг, а не пізніше ніж 01 травня 2024 року забезпечити подачу води до населених пунктів Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад з точок розмежування лише шляхом її постачання єдиним суб`єктам господарювання, які безпосередньо забезпечуватимуть централізованим водопостачанням споживачів на територіях Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад. Тобто, йде мова про безперервне постачання водопостачання.
Також, не може йти мова про "заміни їх іншими товарами, не однаковими за споживчими характеристиками", оскільки в оскаржуваному рішенні не йдеться про створення/використання інших водозабірних споруд, забір води з інших джерел питного водопостачання, чи будь які інші обставини, які можуть свідчити про здійснення водопостачання питною водою з іншими споживчими характеристиками.
Болехівська міська рада не надала суду жодних доказів, які б свідчили про виконання оскаржуваного рішення станом на дату ухвалення рішення та будь яких негативних наслідків для відповідача, які виникли в наслідок виконання оскаржуваного рішення.
Оскаржувана частина рішення Долинської міської ради (підпункти 2.3, 2.4 пункту 2) не містять вказівки чи владно-управлінського, розпорядчого рішення, яке б в розумінні частини 2 статті 10 Закону №1682-ІІІ зобов`язувала чи визначала для Комунального підприємства "Водоканал" Долинської міської ради як суб`єкта природної монополії вчинення дії, які призводять або можуть призвести до неможливості виробництва (реалізації) товарів або до заміни їх іншими товарами, не однаковими за споживчими характеристиками.
Суд вважає за необхідне відзначити, що пункт 2 оскаржуваного рішення адресований КП "Водоканал" та передбачає виникнення певних обов`язків саме для цього суб`єкта господарювання.
Тобто, всі заходи щодо проведення відповідних переговорів із представниками територіальних громад, в тому числі Болехівською, здійснення розрахунку тарифу на центральне водопостачання для споживачів, що є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання з метою забезпечення водою населених пунктів, в тому числі позивача, а також забезпечення водо постання до 30 квітня 2024 року і після цієї календарної дати без та через укладення угоди про постачання води єдиним є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання, оскаржуваним рішенням адресовані та визначенні саме у відношенні до Комунального підприємства "Водоканал" Долинської міської ради.
У Болехівської міської ради, зважаючи на зміст пункту 2 оскаржуваного рішення, не виникають обов`язки, а про порушення інтересів територіальної громади, яку представляє позивач у даній справі, станом на дату ухвалення рішення, доказів не надано.
Необхідно зазначити, що відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
При цьому, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.
Частиною 1 статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Відповідно до пункту 4 частини 4 статті 246 КАС України у мотивувальній частині рішення зазначаються: чи були і ким порушені, не визнані або оспорювані права чи інтереси, за захистом яких мало місце звернення до суду, та мотиви такого висновку.
Згідно із частиною 7 статті 246 КАС України висновок суду про задоволення позову чи про відмову в позові повністю або частково щодо кожної із заявлених вимог не може залежати від настання або ненастання певних обставин (умовне рішення).
Системний аналіз, зазначених норм КАС України дає підстави дійти висновку про те, що в порядку адміністративного судочинства здійснюється захист уже порушених прав особи (при цьому, між сторонами уже виникли правовідносини, з яких у свою чергу виник публічно-правовий спір), а не захист від можливих порушень прав у майбутньому.
В той же час, в спірних правовідносинах позивач фактично вказує про захист від можливого порушення його прав у майбутньому, вплив на які може вчинити Комунальне підприємство "Водоканал" Долинської міської ради, та не надає суду доказів порушення таких прав при зверненні до суду, в тому числі при вирішенні справи по суті.
При цьому, позивачу варто мати на увазі, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є саме наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.
Таке порушення має бути реальним, обґрунтованим, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи - позивача з боку відповідача, яка стверджує про їх порушення. Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 15.08.2019 у справі № 1340/4630/18.
Отже, у разі наявності порушення вимог закону рішеннями, діями суб`єкта владних повноважень, зазначене не є достатньою і самостійною підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання таких протиправними є доведеність позивачем порушених його прав цими рішеннями/діями.
Продовжуючи формувати висновки в цій частині аргументів суд також вказує на те, що, як свідчать матеріали справи, після подання позовної заяви і відкриття провадження у справі Долинська міської ради Івано-Франківської області 11 липня 2024 року прийняла рішення №2727-47/2024 "Про внесення змін до рішення міської ради від 23.01.2024 №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області", яким викладено в наступній редакції підпункти 2.2, 2.3 і 2.4 пункту 2 оскаржуваного рішення, зокрема:
"2.2) до 01.08.2024 подати на затвердження виконавчому комітету Долинської міської ради розрахунок тарифу на централізоване водопостачання для споживачів, що є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання з метою забезпечення водою населених пунктів Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад, відповідно до пункту 25 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання централізоване водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за №869 від 01.06.2011";
"2.3) не пізніше, ніж 01.09.2024 забезпечити подачу води до населених пунктів Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад з точок розмежування згідно пунктом 2 цього рішення лише шляхом її постачання єдиним суб`єктам господарювання, які безпосередньо забезпечуватимуть централізованим водопостачанням споживачів у відповідно на територіях Болехівської, Вигодської та Моршинської територіальних громад";
"2.4) надання послуг централізованого водопостачання на територія Болехівської, Вигодської тa Моршинської територіальних громад безпосередньо до споживачів цих послуг здійснювати до 31.08.2024. Надалі забезпечення водопостачанням цих населених пунктів здійснювати лише через укладення угоди про постачання води єдиним суб`єктам господарювання згідно підпунктом 2.3. пункту 2 цього рішення" (а.с.10-110).
Вказані обставини дають для суду можливість сформувати наступні висновки:
по перше, частина оскаржуваного рішення (підпунктів 2.2, 2.3, 2.4 пункту 2) в первинній його редакції від 23.01.2024 за №2540-43/2024 втрати чинність та юридичну силу;
по друге, є очевидним, що, станом на 11.07.2024, підпункти 2.2, 2.3, 2.4 пункту 2 від 23.01.2024 за №2540-43/2024 не були виконані, в тому числі у суду відсутні докази виконання чи наміру реалізації рішення відповідача від 11.07.2024 за №2727-47/2024 на день вирішення спору по суті;
по третє, прийняття Долинською міською радою рішення від 11.07.2024 за №2727-47/2024 не змінює правових висновків по даній справі, сформованих вище по тексті рішення суду.
Окрім цього, суд вважає, недоречними доводи позивача про протиправність оскаржуваного рішення, оскільки Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 за №2189-VIII не визначено, хто ж цей "Єдиний суб`єкт господарювання", який безпосередньо забезпечуватиме централізованим водопостачанням споживачів на території Болехівської міської ради, з огляду на наступне.
Так, Законом України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 за №2189-VIII не передбачено здійснення централізованого водопостачання суб`єктом господарювання, який не має власних водозабірних споруд, однак як вже зазначалося судом вище по тексту судового рішення, відносини у сфері централізованого водопостачання регулюються й іншими нормативно-правовими актами.
Зокрема, відповідно до статті 42 ВК України водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Водокористувачі можуть бути первинними і вторинними.
Первинні водокористувачі - це ті, які мають власні водозабірні споруди і відповідне обладнання для забору води, а також отримують воду з каналів зрошувальних і осушувальних систем, водосховищ, ставків, водогосподарських систем, каналів та водогонів (водопроводів) міжбасейнового та внутрішньобасейнового перерозподілу водних ресурсів.
Вторинні водокористувачі (абоненти) - це ті, які не мають власних водозабірних споруд, отримують воду з водозабірних споруд первинних водокористувачів та скидають стічні води у системи таких первинних водокористувачів на підставі договору про водопостачання (поставку води) та/або про водовідведення без отримання дозволу на спеціальне водокористування.
Згідно підпунктів 6, 10 та 11 пункту 3 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 за №869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги" (надалі по тексту також Порядок №869):
-ліцензіат - суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення;
-споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, - ліцензіати, які придбавають в іншого ліцензіата питну воду з метою її подальшої реалізації споживачам та/або подають стічні води на очищення іншому ліцензіату за окремими тарифами на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення;
-споживачі, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, - фізичні чи юридичні особи, які отримують або мають намір отримати послуги з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення.
За змістом підпункту 5 пункту 1.3 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг "Про затвердження Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення" від 10.03.2016 за №302 (надалі по тексту також Порядок №302) ліцензіат - суб`єкт господарювання, який має ліцензію на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення.
Підпунктами 8 та 9 пункту 1.3 Порядку №302 визначено, що:
споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення - ліцензіати, які придбавають в іншого ліцензіата питну воду з метою її подальшої реалізації споживачам та/або подають стічні води для централізованого водовідведення іншому ліцензіату за тарифами, розрахованими відповідно до глав 4 та 5 цього Порядку;
споживачі, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення - фізичні чи юридичні особи, які отримують або мають намір отримувати централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення.
Беручи до уваги зазначено, суд дійшов висновку, що чинним законодавством визначено "споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення" який, на переконання суду, і є або може бути "Єдиним суб`єкт господарювання" в контексті оскаржуваного рішення.
Також, із аналізу наведеного слідує, що один суб`єкт господарювання може придбавати в іншого суб`єкта господарювання питну воду з метою її подальшої реалізації споживачам.
Решта доводів учасників справи на спірні правовідносини не впливають та висновків суду по суті спору не змінюють.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Позивач не довів перед судом свої вимоги про протиправність оскаржуваного рішення.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
З врахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що Долинська міська рада прийняла рішення від 23.01.2024 за №2540-43/2024 "Про умови забезпечення централізованим водопостачанням населених пунктів за межами Долинської територіальної громади Івано-Франківської області" в межах своїх повноважень.
За таких обставин позовні вимоги є необґрунтованими, а позов таким, що не підлягає до задоволення.
З приводу розподілу судових витрат суд зазначає, що позивач за подання до суду адміністративного позову немайнового характеру сплачено судовий збір в розмірі 3028, 00 гривень, на підтвердження чого в матеріалах справи міститься платіжна інструкція від 08.052024 за №1267 (а.с.33).
Зважаючи на висновок суду про необґрунтованість адміністративного позову в силу вимог статті 139 КАС України не підлягають стягненню із відповідача суб`єкта владних повноважень судового збору.
Сторонами не подано до суду будь-яких доказів про понесення ними інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо їх розподілу.
На підставі статті 1291 Конституції України, керуючись статтями134,139,241-246,250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач Болехівська міська рада Івано-Франківської області (реєстраційний номер облікової картки платника податків 04054270), адреса реєстрації: пл.. Івана-Франка, буд. 12, м. Болехів, Калуський район, Івано-Франківська область, 77202;
відповідач Долинська міська рада Івано-Франківської області (ідентифікаційний код юридичної особи, код ЄДРПОУ 04054317), проспект Незалежності, буд. 5, м. Долина, 77504;
третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Комунальне підприємство "Водоканал" Долинської міської ради Івано-Франківської області (ідентифікаційний код юридичної особи, код ЄДРПОУ 03361626) вул.Б.Хмельницького, буд. 57, м. Долина, 77503;
Суддя Чуприна О.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121573003 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Чуприна О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні