Постанова
від 12.09.2024 по справі 140/2609/24
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2024 рокуЛьвівСправа № 140/2609/24 пров. № А/857/16159/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого суддіКузьмича С. М.,

суддівГудима Л.Я., Качмара В.Я.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 травня 2024 року (ухвалене головуючим суддею Смокович В.І., у м. Луцьк) у справі № 140/2609/24 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Паливно-торгова фірма «Центр» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення про визнання протиправним і скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду із адміністративним позовом до відповідача в якому просив:

визнати протиправним та скасувати розпорядження ГУ ДПС у Волинській області № 53-р від 06.03.2024 про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним: №03110314202300016, терміном дії з 16.11.2023 до 16.11.2028, за адресою місця торгівлі: Волинська область, Камінь-Каширський район, село Оконськ , вулиця Київська, 3, АЗС №1 з магазином; №03190314202200006, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, місто Нововолинськ, вулиця Дорошенка, 51, АЗС №1 з магазином;

зобов`язати ГУ ДПС у Волинській області виключити (видалити) з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництво, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію (записи, відомості) про анулювання ТОВ «ПТФ «Центр» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №03110314202300016, терміном дії з 16.11.2023 до 16.11.2028, за адресою місця торгівлі: Волинська область, Камінь-Каширський район, село Оконськ , вул. Київська, З, АЗС №1 з магазином та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №03190314202200006, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Дорошенка, 51, АЗС №1 з магазином.

В обґрунтування позовних вимог вказував на те, що вказане розпорядження винесене всупереч нормам чинного законодавства та є протиправними, оскільки у податкового органу були відсутні підстави для анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, у зв`язку з встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензій. Також у спірних розпорядженнях не вказано та не конкретизовано, які саме документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, містять недостовірні дані та які саме дані є недостовірними.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 27.05.2024 адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано розпорядження Головного управління ДПС у Волинській області №53-р від 06.03.2024 про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним: №03110314202300016, терміном дії з 16.11.2023 до 16.11.2028, за адресою місця торгівлі: Волинська область, Камінь-Каширський район, село Оконськ , вулиця Київська, 3, АЗС №1 з магазином; №03190314202200006, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, місто Нововолинськ, вулиця Дорошенка, 51, АЗС №1 з магазином. Зобов`язано Головне управління ДПС у Волинській області виключити (видалити) з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництво, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію (записи, відомості) про анулювання ТОВ «ПТФ «Центр» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним: №03110314202300016, терміном дії з 16.11.2023 до 16.11.2028, за адресою місця торгівлі: Волинська область, Камінь-Каширський район, село Оконськ, вул. Київська, З, АЗС №1 з магазином та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №03190314202200006, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Дорошенка, 51, АЗС №1 з магазином.

Приймаючи оскаржене рішення суд першої інстанції виходив з того, що у матеріалах справи відсутні належні докази того, що позивачем було надано недостовірні дані у документах, поданих разом із заявами на отримання ліцензій, та, як наслідок, не доведено правомірність анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним.

Вказане рішення в апеляційному порядку оскаржив відповідач, у апеляційній скарзі покликається на те, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права, з неповним з`ясуванням обставин справи та є незаконним, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.

Зокрема в апеляційній скарзі зазначає, що законодавством передбачено можливість анулювання контролюючим органом раніше виданої ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, зокрема на підставі встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Виявлення контролюючим органом у наступному, після видачі заявнику ліцензії, відсутності в пакеті поданих ним документів відповідного документа за переліком, визначеним законодавством, зокрема акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, та інші документи, що підтверджують прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства, або копії документів, що підтверджують право власності на АЗС чи будь-який інший об`єкт роздрібної торгівлі пальним, виданих у встановленому законодавством порядку до 01.01.2014, тягне правові наслідки у вигляді анулювання відповідної ліцензії.

Позивач скористався своїм правом та подав відзив на апеляційну скаргу в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Оскільки апеляційну скаргу подану на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження, колегія суддів, керуючись п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, вирішила розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, з наступних підстав.

З матеріалів справи слідує, що ГУ ДПС у Волинській області видано ТОВ «ПТФ «Центр» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним: №03110314202300016, терміном дії з 16.11.2023 до 16.11.2028, за адресою місця торгівлі: Волинська область, Камінь-Каширський район, село Оконськ, вулиця Київська, 3, АЗС №1 з магазином та №03190314202200006, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, місто Нововолинськ, вулиця Дорошенка, 51, АЗС №1 з магазином (арк. спр. 9).

Відповідно до акта про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пальним від 31.01.2024 №03/1823/09-02/44613659, ГУ ДПС у Волинській області проведена фактична перевірка дотримання вимог чинного законодавства щодо обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального господарської одиниці АЗС №1 з магазином (місце роздрібної торгівлі пальним), що розташоване за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Дорошенка, 51 та належить суб`єкту господарювання ТОВ «ПТФ «Центр».

Серед іншого даною перевіркою встановлено подання ТОВ «ПТФ «Центр» недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №03190314202200006 від 02 вересня 2023 року термін дії з 18.08.2022 до 18.08.2027 за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Дорошенка, 51 (арк. спр. 158-162).

Актом про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пальним від 31.01.2024 №03/1826/09-02/44613659, ГУ ДПС у Волинській області проведена фактична перевірка дотримання вимог чинного законодавства щодо обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального господарської одиниці АЗС №1 з магазином (місце роздрібної торгівлі пальним), що розташоване за адресою: Волинська область, Камінь-Каширський район, с. Оконськ, вул. Київська, 3 та належить суб`єкту господарювання ТОВ «ПТФ «Центр».

Даною перевіркою, серед іншого, встановлено подання ТОВ «ПТФ «Центр» недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним №03110314202300016 від 17.11.2023 за адресою: Волинська область, Камінь-Каширський р-н., с. Оконськ, вул. Київська, 3. (арк. спр. 165-169).

Згідно із доповідною запискою від 21.02.2024 (арк. спр. 154) зазначено про необхідність анулювання позивачу ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, відповідно до статті 15 Закону №481/95-ВР, а саме:

1. за адресою: Волинська область, місто Нововолинськ, вулиця Дорошенка, 51, яка зазначена у ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №03190314202200006 від 02.09.2023 термін дії з 18.08.2022 до 18.08.2027 експлуатує витратомір - лічильник Шельф 100-50-2-1-2 заводський номер: 16006 та Nova - А2.2 заводський номер: 1896, резервуар для газу скрапленого типу 3.Г-10.Н-1-УХД1 (заводський номер 3623) об`ємом 9,83 м .куб., рівноміром УУС-01 (заводський номер 4288) та витратоміром Шельф LPG 100-1 (заводський номер 15820), які відсутні в Дозволі на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки управління Держпраці у Житомирській області №207.22.18 від 06.07.2022 та встановлено реалізацію газу до дати видачі дозволу №ДЗ-3800/Ц3/1-23.

2. за адресою: Волинська область, Камінь-Каширський район, село Оконськ, вулиця Київська 3, відсутній Дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки до резервуара для газу скрапленого типу З.Г-10.Н-1-УХЛ1 (заводський номер 3626) об`ємом 9,83 м.куб. з рівнеміром УУС-01 (заводський номер 4294) та витратоміром Шельф LPG 100-1 (заводський номер 15822).

В подальшому, ГУ ДПС у Волинській області пунктом 2 розпорядження від 06.03.2024 №53-р анульовані ліцензії на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, алкогольними напоями сидром та перрі (без додавання спирту) , тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального, витяги про внесення місць зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів суб`єктам господарювання, у відповідності до вимог статті 15 Закону №481/95-ВР, у зв`язку із встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії: №03110314202300016, терміном дії з 16.11.2023 до 16.11.2028, за адресою місця торгівлі: Волинська область, Камінь-Каширський район, село Оконськ, вулиця Київська, 3, АЗС №1 з магазином та №03190314202200006, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, місто Нововолинськ, вулиця Дорошенка, 51, АЗС №1 з магазином (арк. спр. 163-164).

Позивач вважаючи протиправним розпорядження відповідача про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, звернувся до суду з відповідними позовними вимогами.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України регламентовано приписами Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі Закон № 481/95-ВР).

Згідно зі ст. 1 Закону № 481/95-ВР ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта підприємницької діяльності на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

Статтею 15 Закону № 481/95-ВР визначено, роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин, а для малих виробників виноробної продукції алкогольних напоїв без додавання спирту: вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Річна плата за ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним становить 2000 гривень на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним справляється щорічно і зараховується до місцевих бюджетів згідно із законодавством.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво).

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.

У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення, фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.

Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.

Як вірно зазначено судом, з наведених правових норм слід зробити висновок, що для здійснення господарської діяльності, зокрема, з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону № 481/95-ВР.

Цей висновок узгоджується із правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 06.04.2021 у справі № 240/8544/20, від 08.06.2022 у справі № 340/3135/20, від 09.08.2022 у справі № 580/2513/21 та від 23.02.2023 у справі №140/1784/22.

Як згадувалось вище, що відповідачем видано ТОВ «ПТФ «Центр» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним: №03110314202300016, терміном дії з 16.11.2023 до 16.11.2028, за адресою місця торгівлі: Волинська область, Камінь-Каширський район, село Оконськ, вулиця Київська, 3, АЗС №1 з магазином та №03190314202200006, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, місто Нововолинськ, вулиця Дорошенка, 51, АЗС №1 з магазином.

Підстави для анулювання ліцензії визначені ст. 15 Закону № 481/95-ВР, згідно з якою ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:

заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

несплати чергового платежу за ліцензію;

встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;

встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;

встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;

акта про встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцем провадження діяльності, яка підлягає ліцензуванню. До такого акта долучається мультимедійна інформація щодо фіксації зазначеного факту технічними приладами та/або технічними засобами, що здійснюють або мають функції фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису, та/або засобами фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису;

порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;

акта, що засвідчує факт відмови суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або його посадових (службових) осіб без законних підстав у допуску уповноважених представників контролюючого органу до проведення перевірки, складеного відповідно до вимог пункту 81.2 статті 81 Податкового кодексу України. До такого акта долучається мультимедійна інформація щодо фіксації зазначеного факту технічними приладами та/або технічними засобами, що здійснюють або мають функції фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису, та/або засобами фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису.

рішення Ради національної безпеки і оборони України, введеного в дію указом Президента України про застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбачених пунктом 6 частини першої статті 4 Закону України Про санкції.

За приписами статті 15 Закону №481/95-ВР ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.

Колегія суддів зауважує, що вказаний перелік підстав для анулювання ліцензії на оптову торгівлю є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.

Так, згідно витягів з розпорядження ГУ ДПС у Волинській області №53-р від 06.03.2024 ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним були анульовані ТОВ «ПТФ «Центр» у зв`язку з встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Надаючи оцінку таким доводам податкового органу, суд правильно зазначив, що питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає досліджено самим же відповідачем на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії.

Разом з цим, у випадку анулювання ліцензії відповідач має керуватись положеннями ст. 15 Закону №481/95-ВР, якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій податкового органу, зокрема встановлення факту подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Аналіз цієї норми свідчить про те, що вона містить конкретні умови щодо її застосування, зокрема, встановлення факту подання недостовірних даних у документах. Тобто інформація органу має стосуватись конкретно визначених документів та такі документи мають подаватись особою при отриманні ліцензії.

Відтак, відповідальність суб`єкта господарювання у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, містить недостовірну інформацію.

Колегія суддів зазначає, що видавши позивачу зазначені вище ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на підставі доданих до заяви ТОВ «ПТФ Центр» документів та визнавши їх достатніми для їх отримання, ГУ ДПС у Волинській області у подальшому не вправі посилатися на їх неповноту (чи недостовірність) як підставу для анулювання раніше виданої ліцензії.

Аналогічний правовий висновок у подібних правовідносинах викладено у постановах Верховного Суду від 01.11.2022 у справі № 560/377/20, від 21.11.2023 у справі №580/7822/21, від 04.05.2023 у справі №380/12161/21.

Апеляційний суд також поділяє доводи суду першої інстанції, що оскаржувані розпорядження не містять жодних відомостей щодо того, в яких із поданих разом із заявою на отримання ліцензії документах містяться недостовірні дані, в чому така недостовірність полягає, в який спосіб встановлено факт подання заявником недостовірних даних.

Фактів подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, матеріали справи також не містять.

Колегія суддів вважає за потрібне відмітити, що за висновками актів перевірок АЗС з магазином (місце роздрібної торгівлі пальним), податковим органом встановлено порушення позивачем пунктів 1, 2, 12 статті 3 Закону №265/95-BP, підпунктів 230.1.2, 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 ПК України, п. 85.2 ст. 85 та ст. 44 ПК України, що виходячи із вичерпного переліку підстав, встановлених нормами ст. 15 Закону №481/95-ВР не може слугувати правовою підставою для анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

Ба більше, хоча акти фактичних перевірок і містять формально висновки про порушення позивачем ст. 15 Закону №481/95-ВР, однак зі змісту таких актів не можливо встановити про порушення яких саме норм вказаної статті йде мова, та яким чином подальша експлуатація позивачем витратомірів лічильників, які відсутні в дозволі на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки управління Держпраці у Житомирській області може свідчити про недостовірних даних у документах, поданих разом із заявами на отримання ліцензії.

Судом першої інстанції вірно також враховано, що у справах №140/7212/22 та №140/2059/23 рішеннями судів, що набрали законної сили уже було визнано протиправними та скасовано розпорядження ГУ ДПС у Волинській області про анулювання ліцензій, у тому числі тих, які є предметом розгляду даної справи та поновлено дії таких ліцензій на АЗС.

У вказаних справах суд відхилив посилання відповідача на отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких були подані позивачем разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами, з огляду на те, що Управління Держпраці у Житомирській області (територіальний орган Держпраці за місцем державної реєстрації позивача, який уповноважений на видачу таких дозволів) підтвердило факт видачі позивачу дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та дозволу на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Враховуючи наведене вище, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що відповідачем, як суду першої, так і апеляційної інстанції не доведено належними та допустимими доказами встановлення факту подання ТОВ «ПТФ Центр» недостовірних даних у документах, поданих разом із заявами на отримання ліцензій, та, як наслідок, не доведено правомірність анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним. Оскаржуване розпорядження прийнято безпідставно, необґрунтовано та без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Колегія суддів також погоджується з обраним судом першої інстанції способом захисту прав, шляхом зобов`язання відповідача виключити (видалити) з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництво, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію (записи, відомості) про анулювання ТОВ «ПТФ «Центр» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним: №03110314202300016, терміном дії з 16.11.2023 до 16.11.2028, за адресою місця торгівлі: Волинська область, Камінь-Каширський район, село Оконськ, вул. Київська, З, АЗС №1 з магазином та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №03190314202200006, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Дорошенка, 51, АЗС №1 з магазином, враховуючи вимоги Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 545

Таким чином, суд вважає, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на викладене вище, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції було правильно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення суду без змін. Доводи апеляційної скарги не спростовують рішення суду першої інстанції.

Щодо розподілу судових витрат, то такий у відповідності до ст. 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись статтями 139, 229, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 травня 2024 року у справі № 140/2609/24 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя С. М. Кузьмич судді Л. Я. Гудим В. Я. Качмар

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121576926
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —140/2609/24

Постанова від 20.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Ухвала від 16.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Постанова від 12.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Рішення від 27.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Постанова від 14.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні