Рішення
від 13.09.2024 по справі 400/4428/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 вересня 2024 р. № 400/4428/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2

до відповідачаУправління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради, вул. Адміральська, 14,м. Миколаїв,Миколаївська обл., Миколаївський р-н,54001,

провизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі- позивач) звернувся з позовом до Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради (далі- відповідач) та просив: визнати протиправною бездіяльність Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради щодо невстановлення, ненарахування та неоплати роботи у вихідні та святкові дні, а саме 10.05.2013; 24.06.2013; 01.01.2014; 09.03.2014; 03.05.2014; 08.06.2014; 25.08.2014; 12.04.2015; 01.06.2015; 12.09.2015; 09.01.2016; 16.10.2016; 02.01.2017; 06.01.2018; 09.03.2018; 30.06.2018; 25.12.2018; 29.04.2019; 09.03.2019 ОСОБА_1 ; зобов`язати Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради встановити, нарахувати та оплатити ОСОБА_1 роботу у вказаній установі у вихідні та святкові дні, а саме 10.05.2013; 24.06.2013; 01.01.2014; 09.03.2014; 03.05.2014; 08.06.2014; 25.08.2014; 12.04.2015; 01.06.2015; 12.09.2015; 09.01.2016; 16.10.2016; 02.01.2017; 06.01.2018; 09.03.2018; 30.06.2018; 25.12.2018; 29.04.2019; 09.03.2019, відповідно до вимог ст. 107 КЗпП України з індексацією таких виплат відповідно до чинного законодавства.

Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 20.06.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, та призначено судове засідання

Позивач надав до суду клопотання про розгляд справи без участі позивача, позовні вимоги підтримав в повному обсязі просив їх задовольнити.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачу оплата за роботу у вихідні та святкові дні у якості проводилась. Згідно довідки Управління від 18.01.2022 № 2, за період роботи останній залучався до чергування по Управлінню 19 разів, а саме: 10.05.2013; 24.06.2013; 01.01.2014; 09.03.2014; 03.05.2014; 08.06.2014; 25.08.2014; 12.04.2015; 01.06.2015; 12.09.2015; 09.01.2016; 16.10.2016; 02.01.2017; 06.01.2018; 09.03.2018; 30.06.2018; 25.12.2018; 29.04.2019; 09.03.2019. Вихідні в інші дні за вказані чергування позивач не отримував, тому і звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.Відповідачем надано відзив на позов згідно якого чергування може застосовуватися у виняткових випадках і лише за згодою виборного органу профспілки. Не допускається залучення працівника до чергувань частіше одного разу на місяць. Чергові не повинні виконувати обов`язків щодо перевірки перепусток на вході й виході з підприємства, обов`язків сторожів, приймання пошти, прибирання приміщень тощо. У разі залучення до чергування після закінчення робочого дня початок наступного робочого дня має бути перенесено на пізніший час. Тривалість чергування або роботи разом з чергуванням не може перевищувати нормальної тривалості робочого дня. Чергування у вихідні й святкові (неробочі) дні компенсуються наданням відгулу тієї ж тривалості, що і чергування в найближчі 10 днів.Чергування необхідно відрізняти від виконання працівником його звичайних трудових обов`язків на змінних роботах, на роботах, що виконуються за графіком у вихідні, святкові (неробочі) дні, в нічний час. Окрім цього, деякі нормативно-правові акти містять норми про чергування, але таке чергування є виконанням працівником своїх трудових обов`язків з відповідною оплатою. Така праця не належить до чергування згідно з постановою №233. Відповідно до листа Міністерства праці та соціальної політики України від 02.04.2010 р. №89/13/116-10, графік чергування затверджується роботодавцем за погодженням з профспілковим органом. Залучення працівників до чергування провадиться за письмовим наказом (розпорядженням) роботодавця (копії наказів наявні в матеріалах справи). Позивач був залучений у вихідні та святкові дні саме до чергування за адресою: АДРЕСА_3 , а не до роботи за місцем розташування відділу з питань НС та ЦЗН в Заводському районі за адресою: вул. Погранична, 9 (будівля адміністраціі Заводського району Миколаївської міської ради), оскільки під час чергування обов`язки за трудовим договором не виконуються. Чергування у вихідний день не підлягає оплаті, а за нього надається відгул і в табелі обліку використання робочого часу ці години чергування не зазначаються. Відносно того, що позивач не отримував відгулів, відповідач вказує, що ним не надано доказів відмови надання відгулів за рахунок чергування.

За весь час роботи в управлінні, та під час звільнення, позивачем не були пред`явлені вимоги (зауваження) щодо не своєчасного надання, або відмови в наданні йому відгулів за чергування відповідно до умов колективного договору, на підставі вказаного просить в задоволенні позову відмовити.

Позивач надав до суду відповідь на відзив в якій вказує, що посилання відповідача на пропущений строк не підлягають задоволенню, так як строк пропущено з поважних причин, та надав до суду клопотання з цього приводу та судом було відкрито провадження Твердження відповідача вважає некоректним і таким що порушує такі законодавчо визначені принципи служби в органах місцевого самоврядування, як професіоналізм та доброчесність: адже відповідач не надавав повної інформації з питань роботи у вихідні та святкові дні, і це було однією з причин пропущення строку на звернення до суду. Відповідач не спростував доводів щодо позовних вимог, наведених у позовній заяві, а також доданих до неї доказів, а власні докази на підтвердження викладеного у відзиві не надав, просить задовольнити позовні вимоги.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Суд оцінив доводи сторін, дослідив наявні в матеріалах справи докази, надав їм оцінку та встановив наступне.

20.02.2013 року гр. ОСОБА_1 був прийнятий на посаду спеціаліста 1 категорії відділу з питань НС та ЦЗН в Заводському районі міста Миколаєва Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради яке є органом місцевого самоврядування. У квітні 2017 року цей відділ був реформований у сектор відділу з питань НС та ЦЗН в Заводському районі міста Миколаєва Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради.

25.07.2019 року ОСОБА_1 , наказом № 46-к Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради, яке є органом місцевого самоврядування, звільнено із займаної посади спеціаліста 1 категорії відділу з питань НС та ЦЗН в Заводському районі міста Миколаєва Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради (далі - Управління).

З метою підвищення оперативної готовності та своєчасного реагування на виникнення надзвичайних ситуацій і подій, на підставі наказів начальника Управління позивач був задіяний на роботу у вихідні та святкові дні у якості чергового по Управлінню.

Оплата за роботу у вихідні та святкові дня у якості чергового по Управлінню не проводилась. Згідно довідки Управління від 18.01.2022 № 2, за період роботи позивач залучався до чергування по Управлінню 19 разів, а саме: 10.05.2013; 24.06.2013; 01.01.2014; 09.03.2014; 03.05.2014; 08.06.2014; 25.08.2014; 12.04.2015; 01.06.2015; 12.09.2015; 09.01.2016; 16.10.2016; 02.01.2017; 06.01.2018; 09.03.2018; 30.06.2018; 25.12.2018; 29.04.2019; 09.03.2019. Вихідні в інший день за вказані чергування позивач не отримував. Позивач вважає, що робота у святковий і неробочий день (ч. 4 ст. 73 КЗпП України) оплачується у подвійному розмірі: 1) відрядникам - за подвійними відрядними розцінками; 2) працівникам, праця яких оплачується за годинними або денними ставками, - у розмірі подвійної годинної або денної ставки; 3) працівникам, які одержують місячний оклад, - у розмірі одинарної годинної або денної ставки зверх окладу, якщо робота у святковий і неробочий день провадилася у межах місячної норми робочого часу, і в розмірі подвійної годинної або денної ставки зверх окладу, якщо робота провадилася понад місячну норму. За зазначену роботу у вихідні та святкові дні оплати не отримував.

11.04.2024 позивач звернувся до позивача з приводу оплати вихідних та святкових днів. Листом від 08.05.2024, відповідач конкретної відповіді про згоду або відмову щодо оплати за роботу у вихідні та святкові дні не надав, відповідач відмовив в нарахуванні та оплаті роботи у вихідні та святкові дні, посилаючись на постанову Всесоюзної центральної ради професійних спілок від 02.04.1954 № 233 «Про чергування на підприємствах і в установах», а також на Колективний договір.

Позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.

Суд надаючи оцінку діям відповідача виходить з наступних положень діючого законодавства, відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.п. 1.1.-1.4. Положення про Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 23.02.2017 №16/32 (зі змінами та доповненнями) (режим доступу: https://mkrada.gov.ua/documents/26076.htm) (далі Положення) управління є виконавчим органом Миколаївської міської ради.

Управління підзвітне і підконтрольне міській раді, підпорядковане виконавчому комітету міської ради, міському голові, заступнику міського голови відповідно до розподілу обов`язків. У своїй діяльності управління керується Конституцією України, законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів виконавчої влади, рішеннями міської ради, рішеннями виконавчого комітету міської ради, розпорядженнями міського голови, цим Положенням, іншими нормативними актами.

Рекомендації постійних комісій міської ради підлягають обов`язковому розгляду. Про результати розгляду і вжиті заходи повинно бути повідомлено комісіям у встановлений ними строк.

Управління є юридичною особою, укладає від свого імені угоди в межах чинного законодавства, може бути позивачем та відповідачем у судах.

Управління має самостійний баланс, печатку із зображенням Державного Герба України, штампи, бланки із своїм найменуванням, розрахункові рахунки в установах банків та рахунки в органах Державної казначейської служби України.

Вiдповiдно до ст. 10 Кодексу законiв про працю Украiни (далi КЗпП України) колективний договiр укладається на основі законодавства, прийнятих сторонамиизобов`язань з метою регулювання виробничих, трудових і соціально-економічних відносин, і узгодження інтересів працівників та роботодавців.

Також нормами частини 1 статті 15 Закону України «Про оплату праці» визначено, що форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, схеми посадових інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною, галузевими (міжгалузевими) і територіальними угодами. У разі, коли колективний договір на підприємстві не укладено, роботодавець зобов`язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності з іншим уповноваженим на представництво органом.

Згiдно зi ст.18 КЗпП України положення колективного договору поширюються на всіх працівників підприємства, установи, організації, фізичної особи, яка використовує найману працю, незалежно від того, чи є вони членами професійної спілки, і є обов`язковими як для власника або уповноваженого ним органу, фізичної особи, яка використовує найману працю, так і для працівників.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про колективнi договори i угоди» умови колективних договорів і угод, укладених відповідно до чинного законодавства, є обов`язковими для підприємств, на які вони поширюються, та сторін, які їх уклали.

Умови колективних договорів або угод, що погіршують порівняно з чинним законодавством становище працівників, є недійсними, і забороняється включати їх до договорів і угод.

Забороняється включати до трудових договорів умови, що погіршують становище працівників порівняно з чинним законодавством, колективними договорами та угодами.

Колективний договiр між роботодавцем та профспiлковим комітетом управлiння з питань НС та ЦЗН ММР на 2017-2022 роки (далі Колективний договір) схвалено на загальних зборах трудового колективу та зареєстровано в департаменті праці та соцiального захисту населення Миколаївської міської ради.

Роздiлом 3 «Трудовi вiдносини» Колективного договору визначено, що працівникам за кожне чергування у вихiдний та святковий день надається відгул - 1 календарний день за кожне чергування протягом 10 календарних днiв пiсля чергування.

Питання щодо конкретної дати надання вiдгулу за чергування у вихідний день вирішується за погодженням мiж працівником та роботодавцем з урахуванням інтересів обох сторін.

Правилами внутрішнього трудового розпорядку для працівників Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Миколаївської міської ради, затвердженими наказом начальника від 24.01.2008 №6 у розділі V визначено робочий час і його використання, час відпочинку.

Відповідно до п.27 Правил внутрішнього трудового розпорядку чергування - це знаходження посадової особи на службі за розпорядженням керівника у вихідні, святкові та неробочі дні для оперативного вирішення невідкладних питань.

Забороняється залучати працівника до чергування частіше одного разу на місяць. Тривалість чергування не може перевищувати нормальної тривалості робочого дня.

Чергування в вихідні і святкові дні компенсується наданням відгулу тієї ж тривалості. Відгул надається безпосередньо після вихідного дня, в який проводилась робота, або в інший день на протязі 10 днів. Постановою Секретаріату ВЦРПС від 02.04.54 р. №233 « Про чергування на підприємствах і в установах», яка діє в Україні відповідно до Постанови ВРУ від 12.09.91 р. №1545 «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу СРСР» в частині, яка не врегульована законодавством України, визначено, що чергування це знаходження працівника на підприємстві за розпорядженням власника або уповноваженого ним органу до початку або після закінчення робочого дня, у вихідні або святкові (неробочі) дні для оперативного розв`язання невідкладних питань, які не входять до кола обов`язків працівника за трудовим договором.

Чергування може застосовуватися у виняткових випадках і лише за згодою виборного органу профспілки. Не допускається залучення працівника до чергувань частіше одного разу на місяць. Чергові не повинні виконувати обов`язків щодо перевірки перепусток на вході й виході з підприємства, обов`язків сторожів, приймання пошти, прибирання приміщень тощо. У разі залучення до чергування після закінчення робочого дня початок наступного робочого дня має бути перенесено на пізніший час. Тривалість чергування або роботи разом з чергуванням не може перевищувати нормальної тривалості робочого дня. Чергування у вихідні й святкові (неробочі) дні компенсуються наданням відгулу тієї ж тривалості, що і чергування в найближчі 10 днів.

Чергування необхідно відрізняти від виконання працівником його звичайних трудових обов`язків на змінних роботах, на роботах, що виконуються за графіком у вихідні, святкові (неробочі) дні, в нічний час.

Окрім цього, деякі нормативно-правові акти містять норми про чергування, але таке чергування є виконанням працівником своїх трудових обов`язків з відповідною оплатою. Така праця не належить до чергування згідно з постановою №233.

Відповідно до листа Міністерства праці та соціальної політики України від 02.04.2010 р. №89/13/116-10, графік чергування затверджується роботодавцем за погодженням з профспілковим органом. Залучення працівників до чергування провадиться за письмовим наказом (розпорядженням) роботодавця (копії наказів наявні в матеріалах справи).

Судом встановлено, що позивач був залучений у вихiднi та святковi днi саме до чергyвання за адресою: вул. Адмiральська, 14, а не до роботи за мiсцем розташування вiддiлу з питань НС та ЦЗН в Заводському районi за адресою: вул. Погранична, 9 (будiвля адмiнiстрацii Заводського району Миколаївської міської ради), оскільки під час чергування обов`язки за трудовим договором не виконуються.

Отже, чергування у вихідний день не підлягає оплаті, а за нього надається відгул і в табелі обліку використання робочого часу ці години чергування не зазначаються.

Відносно того, що позивач не отримував відгулів, суд зазначає, що ним не надано доказів відмови від надання відгулів за рахунок чергування.

Крім того суд зауважує, що строки позовної давності, як процесуальний інститут існують саме з метою уникнення ситуацій щодо унеможливлення збирання доказів по тій чи іншій спірній ситуації. Позивач фактично тривалий час жодним чином не намагався порушити питання відносно оплати праці чи надання відгулів.

За час роботи в управлiннi, та пiд час звiльнення, позивачем не були пред`явленi вимоги (зауваження) щодо не своєчасного надання, або вiдмови в наданнi йому вiдгулiв за чергyвання вiдповiдно до умов колективного договору.

У відповідності до ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд встановив фактичні обставини справи, надав їм всебічну оцінку та дійшов висновку, що позивач не довів свою правову позицію, натомість Відповідач навів достатні докази правомірності своїх дій, тому в задоволенні позовних вимог необхідно відмовити.

Судові витрати по справі відсутні.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя О.М. Мельник

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121602522
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —400/4428/24

Ухвала від 12.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Загороднюк А.Г.

Постанова від 22.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 13.09.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 20.06.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні