Тернопільський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/3986/24
11 вересня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунального некомерційного підприємства "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації" до Тернопільської обласної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Микулинецька селищна рада, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна військова адміністрація про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Комунальне некомерційне підприємство "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації" (далі КНП "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації", Підприємство, позивач) звернулося до суду з позовом до Тернопільської обласної ради про визнання протиправним та скасування рішення Тернопільської обласної ради від 30.11.2023 №840 "Про реорганізацію комунального некомерційного підприємства "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації" Тернопільської обласної ради".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Тернопільської обласної ради № 840 від 30.11.2023 «Про реорганізацію комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради, підписаним ОСОБА_1 , як головою Тернопільської обласної ради, який є першим заступником голови Тернопільської обласної ради, розглянувши подання Тернопільської обласної військової адміністрації від 18.08.2023 № 01-7680/05, враховуючи рекомендації постійної комісії Тернопільської обласної ради з питань охорони здоров`я, сім`ї, материнства, дитинства і додатково внесену пропозицію директора департаменту охорони здоров`я Тернопільської обласної військової адміністрації ОСОБА_2 , вирішено припинити юридичну особу - Комунальне некомерційне підприємство «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради, реорганізувавши шляхом приєднання на правах філії до Комунального некомерційного підприємства «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради (код ЄДРПОУ 02001311) (далі - КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня»).
Позивач не погоджується з цим рішення, вказуючи на такі обставини.
По перше, рішення у порушення Регламенту Тернопільської обласної ради юридично не оформлене належним чином. Так, оскаржуване рішення підписане ОСОБА_1 як головою Тернопільської обласної ради, проте він не обирався головою обласної ради, а за посадою є першим заступником голови ради. Згідно з рішенням Тернопільської обласної ради від 26.10.2023 № 814 першому заступнику голови Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 доручено здійснення повноважень /виконання обов`язків/ голови Тернопільської обласної ради.
По друге, оскаржуване рішення Тернопільської обласної ради не містить жодних об`єктивних передумов та обставин, що ґрунтуються на нормативно-правових документах України, в яких було б вказано на імперативну потребу припинення КНП "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації", тобто відсутні юридичні підстави для його прийняття, доцільність та потреба прийняття такого рішення, переслідування легітимної мети таких дій.
Враховуючи пряму заборону частини третьої статті 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» щодо скорочення існуючої мережі закладів охорони здоров`я, оскаржуване рішення носить явно протиправний характер.
Також представник позивача вказує, що згідно з додатками до протоколу № 6 засідання робочої групи Міністерства охорони здоров`я України з питань погодження пропозицій щодо визначення спроможної мережі закладів охорони здоров`я та проектів планів розвитку госпітальних округів (Тернопільський госпітальний округ - область) від 15.06.2023 та протоколу № 6/1 додаткового засідання робочої групи Міністерства охорони здоров`я України з питань погодження пропозицій щодо визначення спроможної мережі закладів охорони здоров`я та проектів планів розвитку госпітальних округів (Тернопільський госпітальний округ - область) від 26.06.2023, Підприємство не увійшло до числа закладів на припинення юридичної особи шляхом приєднання до КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради.
Вважає, що подання Тернопільської обласної військової адміністрації, рішення постійної комісії обласної ради, рішення Тернопільської обласної ради щодо припинення лікувального закладу вчинено в позапроцедурний спосіб, в обхід Міністерства охорони здоров`я України, тобто протиправно.
Зазначення у поданні про те, що воно передається на розгляд Тернопільської обласної ради з метою забезпечення функціонування Тернопільської обласної клінічної лікарні як надкластерного закладу з максимально повним переліком базових напрямів медичного обслуговування, що включає, зокрема, реабілітаційну медичну допомогу, а також у зв`язку з відсутністю приміщень та вільних площ для надання реабілітаційних послуг, є повністю надуманим, невмотивованим та безпідставним.
Представник позивача зазначив, що оскаржуване рішення Тернопільської обласної ради № 840 від 30.11.2023 суперечить актам цивільного законодавства України, порушує законні права та інтереси трудового колективу, в якому виникло невдоволення, соціальне напруження та гнів до таких дій місцевої влади, і готовність до протестів. Оскарження цього рішення зумовлене метою запобігання та уникнення соціального вибуху в колективі та Микулинецькій територіальній громаді, мешканці якої складають основну частину трудового колективу КНП "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації".
Ухвалою суду від 09.07.2024 поновлено позивачу строк звернення до суду, прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Одночасно цією ухвалою судом за клопотанням позивача залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Микулинецьку селищну раду та третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільську обласну військову адміністрацію, встановлено строки для подання заяв по суті справи.
19.07.2024, у строк встановлений судом, від Тернопільської обласної ради надійшов відзив на позов (а.с.63-75). Відповідач проти позову заперечує та вказує, що КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» є лікарняним закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги з третинної/високоспеціалізованої медичної допомоги населенню (громадянам України), іноземцям, а також іншим особам в порядку та на умовах, встановлених з вимогами чинного законодавства України та статутом.
Згідно зі статутом Підприємства власником, засновником та органом управління майном підприємства є Тернопільська обласна рада, яка здійснює управління цим об`єктом.
Тернопільська обласна рада у спірних правовідносинах виступає розпорядником майна комунальної власності, а відтак, як розпорядник майна вправі приймати рішення щодо реорганізації вказаного підприємства.
З посиланням на положення статті 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», статті 10, 16, 17, 43, 59, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтю 106 Цивільного кодексу України, статті 59, 137 Господарського кодексу України, Положенням про управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області, затвердженим рішенням Тернопільської обласної ради від 15.03.2014 № 1622 (з наступними змінами), статут КНП "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації", вказує, що відповідач як орган місцевого самоврядування уповноважений на пленарних засіданнях ради приймати рішення, зокрема, щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні цих рад, а саме щодо припинення юридичної особи в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або її ліквідації. Питання реорганізації Підприємства належить до виключної компетенції Тернопільської обласної ради, яка як засновник не обмежена нормативними документами у його вирішенні.
Щодо процедури прийняття оскаржуваного рішення, то відповідач вказує на її дотримання. Питання реорганізації КНП "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації" було предметом обговорення на засіданні профільної постійної комісії Тернопільської обласної ради з питань охорони здоров`я, сім`ї, материнства, дитинства, а також на першому пленарному засіданні сьомої сесії Тернопільської обласної ради.
Ініціатором внесення проекту рішення Тернопільської обласної ради щодо реорганізації Підприємства була Тернопільська обласна військова адміністрація, яка внесла відповідне подання від 18.08.2023 з обґрунтуванням доцільності такої реорганізації.
Подання розглядалося 03.10.2023 на засіданні постійної комісії Тернопільської обласної ради з питань охорони здоров`я, сім`ї, материнства, дитинства за участі генерального директора (головного лікаря) КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» ОСОБА_3 , який не висловлював заперечень з приводу запропонованого проведення реорганізації лікарні. Комісією підготовлено проект рішення про реорганізацію Підприємства шляхом приєднання на правах філії до КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня», який 03.10.2023 оприлюднено на офіційному веб-сайгі Тернопільської обласної ради як пропозиція до раніше внесеного Тернопільською обласною військовою адміністрацією проекту № 915 рішення Тернопільської обласної ради «Про реорганізацію комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради».
Остаточний розгляд проекту № 915 рішення Тернопільської обласної ради «Про реорганізацію комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради», з урахуванням пропозицій вказаної постійної комісії, відбувся 30.11.2023 на першому пленарному засіданні сьомої сесії Тернопільської обласної ради. Під час розгляду означеного питання інших пропозицій і зауважень не було висловлено.
З дотриманням вимог пункту 19 Регламенту, за результатами голосування (46 голосів депутатів - «за») прийнято рішення Тернопільської обласної ради № 840 «Про реорганізацію комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради».
З приводу оформлення та підписання оскаржуваного рішення, то відповідач зазначив, що на час підготовки проекту рішення головою Тернопільської обласної ради був ОСОБА_4 і в тексті запропонованого проекту рішення зазначено реквізит підпису «Голова Тернопільської обласної ради М.Й. Головко» , в такій редакції його текст був оприлюднений 29.08.2023 на офіційному веб-сайті Тернопільської обласної ради з присвоєнням реєстраційного номера 915, а також розданий депутатам у числі інших матеріалів для розгляду на сьомій сесії Тернопільської обласної ради.
Остаточний розгляд питання «Про реорганізацію комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради» відбувся на пленарному засіданні 30.11.20223. На цей час ОСОБА_4 був звільнений з посади голови Тернопільської обласної ради.
Представник відповідача пояснював, що оскільки календарним днем прийняття оскаржуваного рішення від 30.11.2023 № 840 був четвер, а відповідно до чинного законодавства прийняте рішення підлягало державній реєстрації протягом трьох робочих днів, з урахуванням дня його прийняття, то такі фактори спричинили стислі строки опрацювання його тексту і технічну описку з реквізитом підпису «Голова Тернопільської обласної ради В.М. Болєщук» замість реквізиту «Перший заступник голови Тернопільської обласної ради В.М. Болєщук».
Представник відповідача вказує, що мала місце технічна описка, яка не впливає на правомірність оскаржуваного рішення і яка на даний час виправлена шляхом проведення відповідної заміни тексту рішення з направленням зацікавленим адресатам, що підтверджується листом Тернопільської обласної ради від 17.07.2024.
Щодо обґрунтувань доцільності реорганізації Підприємства, то відповідач зазначає, що оскільки згідно з пунктом 1.4 статуту Підприємство в галузевому відношенні підпорядковується департаменту охорони здоров`я Тернопільської обласної державної (на даний час - військової) адміністрації в межах повноважень, визначених чинним законодавством України, то ініціатива щодо доцільності приєднання КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» до КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради виходила саме від Тернопільської обласної військової адміністрації.
Необхідність реорганізації лікувального закладу викладена у поданні від 18.08.2023 з посиланням на вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2023 № 174 «Деякі питання організації спроможної мережі закладів охорони здоров`я», протокол засідання робочої групи з питань погодження пропозицій щодо визначення спроможної мережі закладів охорони здоров`я та проектів планів розвитку госпітальних округів Міністерства охорони здоров`я України від 26.06.2023 № 6/1, розпорядження начальника Тернопільської обласної військової адміністрації від 05.08.2023 № 434/01.02-01 «Про затвердження переліку закладів спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу» та на мету забезпечення функціонування КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» як надкластерного закладу з максимально повним переліком базових напрямів медичного обслуговування, що включає високоспеціалізовану консультативну, багатопрофільну стаціонарну, реабілітаційну та паліативну допомогу, а також у зв`язку з відсутністю приміщень та вільних площ для надання реабілітаційних послуг.
З наведених підстав відповідач просить відмовити у позові.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Микулинецька селищна рада, у письмових поясненнях зазначила, що значну частину річного доходу місцевого бюджету складають надходження від діяльності КНП "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації". У лікарні працюють близько 160-ти мешканців територіальної громади, через оскаржуване рішення її працівників спонукали до написання відповідних заяв за два місяці до моменту ліквідації Підприємства. Оскаржуване рішення Тернопільської обласної ради викликало паніку та соціальну напругу серед трудового колективу та мешканців селища Микулинці та всієї територіальної громади.
Микулинецька селищна рада підтримує позов Підприємства та просить його задовольнити (а.с.116).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна військова адміністрація направила до суду письмові пояснення, у яких вказала на безпідставність позовних вимог з огляду на таке.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2023 № 174 «Деякі питання організації спроможної мережі закладів охорони здоров`я» (далі Постанова №174) затверджено Порядок функціонування госпітальних округів і госпітальних кластерів та встановлення їх меж, який встановлює механізм функціонування госпітальних округів і госпітальних кластерів та встановлення їх меж та механізм визначення надкластерних, кластерних, загальних та інших видів закладів охорони здоров`я, що входять до спроможної мережі закладів охорони здоров`я відповідного госпітального округу.
Відповідно до вимог цієї Постанови, враховуючи протокол засідання робочої групи з питань погодження пропозицій щодо визначення спроможної мережі закладів охорони здоров`я та проектів планів розвитку госпітальних округів Міністерства охорони здоров`я України від 26.06.2023 № 6/1, розпорядженням начальника обласної військової адміністрації від 05.08.2023 № 434/01.02-01 «Про затвердження переліку закладів спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу» затверджено перелік закладів спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу.
КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» визначено як надкластерний заклад спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу. КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» не увійшла до спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу.
Згідно з переліком мінімальних (базових) напрямів медичного обслуговування визначених Порядком функціонування госпітальних округів і госпітальних кластерів та встановлення їх меж, затвердженим Постановою №174, у надкластерних закладах надаватиметься 28 послуг. Однією із них є реабілітаційна допомога.
Враховуючи вимоги статті 16 Закону України «Основи законодавства про охорону здоров`я», положення статуту Підприємства, згоду керівників КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» (лист від 04.08.2023 № 01-2/1835) та КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» (лист від 07.08.2023 № 176), протокол засідання оперативного медичного штабу департаменту з координації дій закладів охорони здоров`я області у період введення воєнного стану в Україні від 16.06.2023 та з метою забезпечення функціонування КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» як надкластерного закладу з максимально повним переліком базових напрямів медичного обслуговування, що включає високоспеціалізовану консультативну, багатопрофільну стаціонарну, реабілітаційну та паліативну медичну допомогу, а також у зв`язку з відсутністю приміщень та вільних площ для надання реабілітаційних послуг, департаментом підготовлено лист обласної військової адміністрації (№ 01-7680/05 від 18.08.2023) щодо розгляду Тернопільською обласною радою питання про приєднання КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» до КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня».
Третя особа вважає, що така реорганізація КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» шляхом приєднання до КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» є обґрунтованою, доцільною, забезпечить практичну реалізацію інфраструктурного етапу медичної реформи та територіальну доступність до якісної медичної і реабілітаційної допомоги, Підприємство увійде у спроможну мережу закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу.
Також третя особа зазначає, що чинним законодавством не передбачено окремого погодження реорганізації закладів охорони здоров`я з Міністерством охорони здоров`я України (а.с.120-123).
01.08.2024 до суду надійшла відповідь на відзив, у якій позивач стверджує, що відповідачем викривлено і спотворено істотні для даної справи обставини та факти. Твердження відповідача про те, що питання реорганізації КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» належить до виключної компетенції Тернопільської обласної ради, яка як засновник не обмежена нормативними документами у його вирішенні, суперечить одному з основних принципів місцевого самоврядування - поєднання місцевих і державних інтересів, закріпленому у статті 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Це означає, що прийняття оскаржуваного рішення відповідач зобов`язаний був погодити з Міністерством охорони здоров`я України, чого він не зробив.
При погодженні питання визначення спроможної мережі закладів охорони здоров`я та проектів планів розвитку госпітальних округів з Міністерством охорони здоров`я України, КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» не увійшла до числа закладів на їх припинення шляхом приєднання до КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня».
Також позивач вважає правовим нігілізмом твердження відповідача про те, що вказане приєднання Підприємства до КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» (шляхом його ліквідації) дасть можливість увійти КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» у спроможну мережу закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу, бо як може увійти у спроможну мережу закладів охорони здоров`я ліквідоване підприємство?
Ще у відповіді на відзив керівник КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» стверджує, що прийняття оскаржуваного рішення Тернопільською обласною радою відбулося без його участі та без проведення з цього питання громадських слухань згідно зі статтею 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (а.с.142-143).
Інших заяв по суті справи до суду від учасників справи не надходило.
Суд, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Комунальне некомерційне підприємство «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради (код юридичної особи в ЄДРПОУ 02001038) зареєстроване як юридична особа (створене в результаті перетворення), вид діяльності 86.10 діяльність лікарняних закладів, організаційно-правова форма комунальне підприємство, орган управління Тернопільська обласна рада, на даний час у стані припинення, що підтверджується відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.23-26).
Відповідно до пунктів 1.2 - 1.4 статуту КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» у новій редакції, затвердженого рішенням Тернопільської обласної ради від 21.12.2022 № 687, Підприємство є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області в особі Тернопільської обласної ради та створене на базі майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області. Власником, засновником та органом управління майном Підприємства є Тернопільська обласна рада. Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним Тернопільській обласній раді, а в галузевому відношенні підпорядковується департаменту охорони здоров`я Тернопільської обласної державної (на даний час - військової) адміністрації в межах повноважень, визначених чинним законодавством України.
Пункт 11.1 статуту Підприємства визначає, що припинення діяльності Підприємства здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням засновника, а у випадках, передбачених законодавством України, - за рішенням суду (а.с.77-80).
30.11.2023 Тернопільською обласною радою прийнято рішення № 840 «Про реорганізацію комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради» (а.с.14-17, 85).
Рішення прийняте за результатами розгляду подання Тернопільської обласної військової адміністрації від 18.08.2023 № 01-7680/05, враховуючи рекомендації постійної комісії Тернопільської обласної ради з питань охорони здоров`я, сім`ї, материнства, дитинства і додатково внесену пропозицію директора департаменту охорони здоров`я Тернопільської обласної військової адміністрації, члена постійної комісії Тернопільської обласної ради з питань охорони здоров`я, сім`ї, материнства, дитинства Ярмоленко О.М., та керуючись статтею 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до статей 95, 104-107 Цивільного кодексу України, статей 52-54, 56-59, 78, 137 Господарського кодексу України, статті 16 Закону України «Основи законодавства про охорону здоров`я.
За змістом оскаржуваного рішення, Тернопільська обласна рада вирішила:
1. Припинити юридичну особу Комунальне некомерційне підприємство «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради (місцезнаходження: 48120, Тернопільська область, Тернопільський (раніше - Теребовлянський) район, смт Микулинці, вул. Галицька, буд. 2, код ЄДРПОУ 02001038), реорганізувавши шляхом приєднання на правах філії до комунального некомерційного підприємства «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради (код ЄДРПОУ 02001311).
2. Визначити для вказаної філії комунального некомерційного підприємства «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради:
найменування: «Філія «Микулинецька лікарня реабілітації» комунального некомерційного підприємства «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради»;
місцезнаходження: 48120, Тернопільська область, Тернопільський район, смт Микулинці, вул. Галицька, буд. 2.
3. Вважати Комунальне некомерційне підприємство «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради правонаступником прав, обов`язків і зобов`язань Комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради.
4. Передати наявне майно (в тому числі нерухоме) Комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради правонаступнику - Комунальному некомерційному підприємству «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради згідно з передавальним актом та закріпити його на праві оперативного управління.
Взяти до відома, що відповідно до статті 95 Цивільного кодексу України і статті 64 Господарського кодексу України філії підприємства не мають статусу юридичної особи, наділяються майном юридичної особи (підприємства) і діють на підставі положення про них, затвердженого юридичною особою (підприємством).
5. Утворити комісію з припинення Комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації Тернопільської обласної ради та визначено її персональний склад.
6. Встановити, що до комісії переходять повноваження щодо управління справами Комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради.
7. Встановити строк заявлення кредиторами своїх вимог протягом двох місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення Комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради шляхом його приєднання до Комунального некомерційного підприємства «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради.
Пунктом 8 визначено порядок дій та заходів комісії для проведення процедури реорганізації КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації».
З витягу протоколу першого пленарного засідання сьомої сесії сьомого скликання Тернопільської обласної ради від 30.11.2023 вбачається під час розгляду питання реорганізації КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» після інформування головуючим про проект рішення інших доповідачів, виступів та пропозицій не було, зауважень не висловлено. Результати голосування: 46 голосів депутатів - «за», 0 проти, 0 утрималися (а.с.86).
Не погоджуючись з рішенням Тернопільської обласної ради про припинення юридичної особи, Підприємство звернулося до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав від та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України від 21.05.1997 № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон №280/97-ВР; у редакції чинній на час винесення оскаржуваного рішення).
Відповідно до статті 2 зазначеного Закону місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста (частина перша статті 6 Закону №280/97-ВР).
Відповідно до частини другої статті 10 Закону №280/97-ВР обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування (частина перша статті 17 Закону №280/97-ВР).
Пунктом 20 статті 43 цього ж Закону передбачено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників, крім випадків, передбачених частиною другою статті 21 Закону України "Про культуру".
Відповідно до частини четвертої статті 60 Закону №280/97-ВР районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.
Згідно з частиною першою статті 46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян. Пропозиції щодо прийняття рішень, які відповідно до закону є регуляторними актами, вносяться з урахуванням вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності (частина 13 статті 46 Закону №280/97-ВР).
Відповідно до частини шістнадцятої статті 46 Закону №280/97-ВР протоколи сесій сільської, селищної, міської ради, прийняті нею рішення підписуються особисто сільським, селищним, міським головою, районної у місті, районної, обласної ради - головою відповідної ради.
Згідно з приписами статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням.
Статтею 16 Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров`я» від 19.11.1992 № 2801-XII (далі Закон № 2801-XII) передбачено, що органи місцевого самоврядування здійснюють планування розвитку мережі закладів охорони здоров`я комунальної форми власності, приймають рішення про створення, припинення, реорганізацію чи перепрофілювання закладів охорони здоров`я з урахуванням затвердженого у встановленому порядку плану розвитку госпітального округу.
Отже, до компетенції Тернопільської обласної ради належить здійснення розпорядчих функцій та прийняття рішень, зокрема, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади, у тому числі закладів охорони здоров`я.
Суд встановив, що відповідно до статуту позивача КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Тернопільської області в особі Тернопільської обласної ради, яка є її власником, засновником та органом управління, та за рішенням якої як засновника здійснюється припинення її діяльності шляхом реорганізації або ліквідації.
Питання реорганізації підприємства ініціювала Тернопільська обласна військова адміністрація, направивши до Тернопільської обласної ради відповідне подання від 18.08.2023 № 01-7680/05 (а.с.18-19).
У поданні зазначено, що відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2023 № 174 «Деякі питання організації спроможної мережі закладів охорони здоров`я», враховуючи витяг з протоколу засідання робочої групи з питань погодження пропозицій щодо визначення спроможної мережі закладів охорони здоров`я та проектів планів розвитку госпітальних округів Міністерства охорони здоров`я України від 26.06.2023 № 6/1, розпорядженням начальника Тернопільської обласної військової адміністрації від 05.08.2023 № 434/01.02-01 «Про затвердження переліку закладів спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу» затверджено перелік закладів спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу.
КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» визначено як надкластерний заклад спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу. Згідно з переліком мінімальних (базових) напрямів медичного обслуговування, що визначений Порядком функціонування госпітальних округів і госпітальних кластерів та встановлення їх меж, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2023 № 174, у надкластерних закладах надаватиметься 28 послуг, однією з яких є реабілітаційна допомога.
На даний час у КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» надається високоспеціалізована консультативна і стаціонарна медична допомога за напрямами: „Анестезіологія (інтенсивна терапія в невідкладних станах), „Гастроентерологія, „Гематологія, „Ендокринологія, „Інтенсивна терапія, „Кардіологія, „Кардіохірургія, „Нейрохірургія, „Нефрологія, „Отоларингологія, „Офтальмологія, „Ортопедія і травматологія, „Пульмонологія, „Ревматологія, „Судинна хірургія, „Торакальна хірургія, „Урологія, „Хірургія, „Щелепно-лицева хірургія.
Далі у поданні від 18.08.2023 зазначено, що з урахуванням наведеного та з метою забезпечення функціонування КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» як надкластерного закладу з максимально повним переліком базових напрямів медичного обслуговування, що включає високоспеціалізовану консультативну, багатопрофільну стаціонарну, реабілітаційну та паліативну допомогу, а також у зв`язку з відсутністю приміщень та вільних площ для надання реабілітаційних послуг, Тернопільська обласна військова адміністрація запропонувала розглянути питання про приєднання КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» до КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня». Така реорганізація КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» є обгрунтованим і доцільним кроком, що забезпечить практичну реалізацію інфраструктурного етапу медичної реформи та територіальну доступність до якісної медичної і реабілітаційної допомоги. Вказане приєднання дасть можливість увійти КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» у спроможну мережу закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу.
У подальшому таке подання було передано на розгляд постійної комісії Тернопільської обласної ради з питань охорони здоров`я, сім`ї, материнства, дитинства, якою
На сайті Тернопільської обласної ради (https://www.tor.gov.ua/document/) 29.08.2023 оприлюднено проект рішення від серпня 2023 року про «Про реорганізацію комунального некомерційного підприємства «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради» шляхом приєднання до КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради (без вказівки на створення філії) (а.с.147-149).
27.11.2023 оприлюднено рішення постійної комісії Тернопільської обласної ради з питань охорони здоров`я, сім`ї, материнства, дитинства від 03.10.2023 №425, відповідно до якого комісія рекомендує Тернопільській обласній раді реорганізувати (припинити) юридичну особу Комунальне некомерційне підприємство «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» Тернопільської обласної ради шляхом приєднання до комунального некомерційного підприємства «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради (код ЄДРПОУ 02001311) та створити філію комунального некомерційного підприємства «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради з назвою «Філія «Микулинецька лікарня реабілітації» комунального некомерційного підприємства «Тернопільська обласна клінічна лікарня» Тернопільської обласної ради» (а.с.20).
Розгляд вказаного питання 03.10.2023 на засіданні постійної комісії проводився за участі генерального директора (головного лікаря) КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» ОСОБА_3 та директора департаменту охорони здоров`я Тернопільської обласної військової адміністрації ОСОБА_5 , про що зазначено у рішенні комісії (а.с.20).
Отже, на офіційному веб-сайті Тернопільської обласної ради було оприлюднено первинний проект рішення Тернопільської обласної ради від серпня 2023 року та рішення постійної комісії Тернопільської обласної ради з питань охорони здоров`я, сім`ї, материнства, дитинства від 03.10.2023 №425 з пропозиціями до вже оприлюдненого проекту рішення (https://www.tor.gov.ua/document/).
Відповідно до положень статті 47 Закону №280/97-ВР постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації.
Відповідно до пунктів 8.1, 8.2 Глави 3 Регламенту Тернопільської обласної ради сьомого скликання, затвердженого рішенням Тернопільської обласної ради від 03.02.2021 №75, проекти рішень Тернопільської обласної ради (далі проекти рішень) подаються головою обласної ради, постійними комісіями обласної ради, депутатами обласної ради або їх головами, тимчасовими контрольними комісіями, депутатськими фракціями або групами, депутатами обласної ради, обласною державною адміністрацією, її структурними підрозділами не пізніш як за дванадцять робочих днів до початку пленарного засідання ради на паперових та електронних носіях.
Проекти рішень, що надійшли до Тернопільської обласної ради від ініціаторів подання, розглядаються виконавчим апаратом Тернопільської обласної ради на відповідність вимогам щодо їх оформлення та чинному законодавству України. За відсутності зауважень, такі проекти рішень скеровуються головою Тернопільської обласної ради до виконавчого апарату обласної ради для присвоєння номера, оприлюднення на офіційному веб-сайті обласної ради та на розгляд профільних постійних комісій Тернопільської обласної ради.
Порядок оформлення проектів рішень, які вносяться на розгляд Тернопільської обласної ради визначений пунктом 9 Глави 3 Регламенту Тернопільської обласної ради, який, серед іншого визначає, що у проекті рішення обласної ради, що вноситься на її розгляд, відображається короткий об`єктивний аналіз стану справ з питання, що розглядається, визначаються конкретні пропозиції щодо вирішення проблем у тій чи іншій сфері, шляхи усунення існуючих там недоліків, засоби і методи їх виконання із зазначенням виконавців га реальних строків виконання (підпункт 9.1).
Розглянуті і схвалені постійною комісією обласної ради проекти рішень обласної ради візуються першим заступником та заступником голови обласної ради, керуючим справами, керівником секретаріату, юридичною службою, керівниками відповідних структурних підрозділів виконавчого апарату, кураторами постійних комісій обласної ради. Заперечення і зауваження до проектів рішень осіб, які їх візують, подаються у письмовій формі (підпункт 9.4).
Після отримання проектів рішень обласної ради вони не пізніш як за 10 днів до початку першого пленарного засідання направляються депутатам обласної ради відповідним підрозділом виконавчого апарату обласної ради (підпункт 9.6).
Пункт 10 цього ж Регламенту визначає порядок реєстрації та процедуру проходження проекту рішення обласної ради. Так, процедуру проходження проекту рішення Тернопільської обласної ради забезпечують структурні підрозділи її виконавчого апарату відповідно до компетенції. Проекти рішень Тернопільської обласної ради оприлюднюються на офіційному веб-сайті обласної ради не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття (підпункт 10.1).
Проекти рішень обласної ради підлягають розгляду у постійних комісіях. Проекти рішень обласної ради після їх розгляду в постійних комісіях разом із запропонованими змінами та доповненнями до них подаються головою постійної комісії до виконавчого апарату обласної ради (підпункт 10.2).
Обласна рада має право провести обговорення і голосування як в цілому за рішення, так і по окремих його частинах (постатейно). Розгляд пропозицій, доповнень і уточнень до проекту рішення проводиться після прийняття його за основу (підпункт 10.3).
Відповідно до Глави 9 Регламенту Тернопільської обласної ради сьомого скликання Тернопільська обласна рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення обласної ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов`язковими для виконання організаціями, установами, підприємствами усіх форм власності, посадовими особами та громадянами на території області (підпункт 29.1).
Рішення Тернопільської обласної ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім передбачених Законом України Про місцеве самоврядування в Україні випадків (підпункт 29.2).
Розробники проектів рішень спільно з відповідальними працівниками виконавчого апарату Тернопільської обласної ради на основі проекту рішення та аудіозапису сесії Тернопільської обласної ради готують кінцевий варіант рішення обласної ради і протягом 5 робочих днів, починаючи з наступного дня після сесії, подають на підпис (головуючому на засіданні, голові обласної ради). Яке має бути підписане протягом десяти робочих днів.
Протокол сесії Тернопільської обласної ради та прийняті нею рішення підписуються особисто головою Тернопільської обласної ради, а в разі його відсутності - першим заступником або заступником голови Тернопільської обласної ради, які здійснюють повноваження голови Тернопільської обласної ради (підпункт 29.3) (а.с.90-104).
Предметом розгляду у цій справі є рішення Тернопільської обласної ради щодо припинення закладу охорони здоров`я шляхом його реорганізації через приєднання як філії до іншого закладу охорони здоров`я.
Позивач вказує на неналежне оформлення оскаржуваного рішення, бо таке підписане з зазначенням посади «голова Тернопільської обласної ради», прізвища та ініціалів « ОСОБА_1 », який фактично обіймав посаду першого заступника голову Тернопільської обласної ради.
Вище зазначені положення Регламенту стосовно порядку підписання рішень особисто головою Тернопільської обласної ради, а в разі його відсутності - першим заступником або заступником голови Тернопільської обласної ради, які здійснюють повноваження голови Тернопільської обласної ради.
Як встановив суд, фактично оскаржуване рішення Тернопільської обласної ради від 30.11.2023 підписане першим заступником голови Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 , який з 26.10.2023 у зв`язку з звільненням ОСОБА_4 з посади голови Тернопільської обласної ради почав здійснювати повноваження (виконувати обов`язки) голови Тернопільської обласної ради з правом підпису від імені Тернопільської обласної ради розпорядчих, фінансових, банківських та інших документів відповідно до рішення Тернопільської обласної ради №814 від 26.10.2023 (а.с.85).
Суд враховує пояснення представника відповідача, що мала місце технічна помилка (описка) через те, що проекти рішень готувалися під час, коли головою Тернопільської обласної ради був ОСОБА_4 , а приймалося рішення вже після звільнення голови Тернопільської обласної ради, коли повноваження голови Тернопільської обласної ради були покладені на першого заступника голови Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 . Такий недолік відповідачем відразу після його виявлення позивачем усунуто, про що направлено належну копію рішення усім зацікавленим особам (а.с.107-108).
Інших процедурних порушень чи недотримання вимог Регламенту судом не встановлено.
Іншою підставою позову позивач вказує відсутність належного обґрунтування і мотивів прийняття оскаржуваного рішення, правових підстав; непогодження припинення закладу охорону здоров`я з Міністерством охорони здоров`я України.
З приводу цього суд зазначає, що виходячи з наведених положень законодавства та Регламенту рішення має бути обґрунтованим та містити доцільність його прийняття.
Відповідно до частини першої статті 106 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
Згідно з частиною другою статті 327 ЦК України управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Законом України від 01.07.2022 № 2347-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення надання медичної допомоги» було внесено відповідні зміни до Законів України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" та "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення". Зокрема, внесено зміни до статті 16 Закону № 2801-XII.
Діюча редакція цієї статті передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування сприяють розвитку закладів охорони здоров`я усіх форм власності.
Порядок створення, припинення закладів охорони здоров`я, особливості діяльності визначаються законом.
Мережа державних і комунальних закладів охорони здоров`я формується з урахуванням планів розвитку госпітальних округів, потреб населення у медичному обслуговуванні, необхідності забезпечення належної якості такого обслуговування, своєчасності, доступності для громадян, ефективного використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів. Існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена.
З метою забезпечення територіальної доступності якісної медичної та реабілітаційної допомоги населенню визначається госпітальний округ. Госпітальний округ поділяється на госпітальні кластери, в межах яких організовано комплексний доступ населення до медичного обслуговування в стаціонарних умовах. Межі госпітальних округів та госпітальних кластерів, порядок їх визначення та функціонування, а також порядок визначення кластерних, надкластерних та інших видів закладів охорони здоров`я, що входять до спроможної мережі закладів охорони здоров`я госпітального округу, визначаються Кабінетом Міністрів України на основі потреб населення у комплексному медичному обслуговуванні в стаціонарних умовах.
Органи місцевого самоврядування здійснюють планування розвитку мережі закладів охорони здоров`я комунальної форми власності, приймають рішення про створення, припинення, реорганізацію чи перепрофілювання закладів охорони здоров`я з урахуванням затвердженого у встановленому порядку плану розвитку госпітального округу.
У статті 3 цього ж Закону наведенні визначення понять і термінів, що вживаються в законодавстві про охорону здоров`я, зокрема:
госпітальний округ - територія, у межах якої забезпечено надання якісної, комплексної, безперервної і орієнтованої на пацієнтів медичної та реабілітаційної допомоги шляхом організації спроможної мережі закладів охорони здоров`я;
загальний заклад охорони здоров`я - багатопрофільний лікарняний заклад, що надає медичну та реабілітаційну допомогу населенню територіальної громади або декількох громад та забезпечує базові напрями стаціонарної медичної допомоги відповідно до переліку, визначеного Кабінетом Міністрів України, стабілізацію стану пацієнта та його маршрутизацію до кластерних та надкластерних закладів охорони здоров`я;
заклад охорони здоров`я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації;
кластерний заклад охорони здоров`я - багатопрофільний лікарняний заклад, спроможний забезпечити на території госпітального кластера потребу населення в медичному обслуговуванні у найбільш поширених захворюваннях і станах за напрямами медичного обслуговування в стаціонарних умовах відповідно до переліку, визначеного Кабінетом Міністрів України;
надкластерний заклад охорони здоров`я - багатопрофільний лікарняний заклад, в якого наявні ресурси та технології, орієнтовані на забезпечення медичного обслуговування у найбільш складних та/або рідкісних випадках захворювань населення всього госпітального округу за напрямами медичного обслуговування в стаціонарних умовах відповідно до переліку, визначеного Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2023 № 174 «Деякі питання організації спроможної мережі закладів охорони здоров`я» затверджено Порядок функціонування госпітальних округів і госпітальних кластерів та встановлення їх меж, який встановлює механізм функціонування госпітальних округів і госпітальних кластерів та встановлення їх меж та механізм визначення надкластерних, кластерних, загальних та інших видів закладів охорони здоров`я, що входять до спроможної мережі закладів охорони здоров`я відповідного госпітального округу.
У цій справі судом встановлено, що розпорядженням Тернопільської обласної військової адміністрації від 05.08.2023 №434/01.02-01 затверджено перелік закладів спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу, до якого увійшов надкластерний заклад КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» з застереженням приєднати комунальне некомерційне підприємство „Тернопільський обласний клінічний шкірновенерологічний диспансер Тернопільської обласної ради та комунальне некомерційне підприємство „Тернопільська обласна лікарня „Хоспіс Тернопільської обласної ради (а.с.87-88). Такий перелік погоджений з Міністерством охорони здоров`я України, про що свідчить протокол №6/1 додаткового засідання робочої групи з питань погодження пропозицій щодо визначення спроможної мережі закладів охорони здоров`я та проектів планів розвитку госпітальних округів Міністерства охорони здоров`я України від 26.06.2023 (а.с.33-37).
КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» не увійшло до спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу та продовжувало функціонувати як комунальне підприємство до прийняття оскаржуваного рішення про його припинення (реорганізацію).
Як встановлено судом таку реорганізацію Підприємства ініціювала Тернопільська обласна військова адміністрація. З подання від 18.08.2023, слідує, що основним його мотивом було те, що КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» (яке визначене як надкластерний заклад спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу) немає можливості надавати реабілітаційну допомогу (що входить до переліку мінімальних (базових) напрямів медичного обслуговування, визначених Постановою №174) через відсутність приміщень та вільних площ. Для того, щоб надавати максимально повний перелік базових напрямів медичного обслуговування запропоновано приєднати КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» як філію КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня».
З приводу цього суд зазначає, що КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» вже включена до спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу як надкластерний заклад і надання чи ненадання такої медичної послуги як реабілітація на таку обставину не вплинула. Більше того, у погодженому з Міністерством охорони здоров`я України Переліку закладів спроможної мережі закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу, до якого увійшло КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня» як надкластерний заклад, зазначено приєднати лише комунальне некомерційне підприємство „Тернопільський обласний клінічний шкірновенерологічний диспансер Тернопільської обласної ради та комунальне некомерційне підприємство „Тернопільська обласна лікарня „Хоспіс Тернопільської обласної ради (а.с.87-88).
Крім цього, у поданні від 18.08.2023 Тернопільська обласна військова адміністрація помилково вказує, що внаслідок такої реорганізації КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» увійде у спроможну мережу закладів охорони здоров`я Тернопільського госпітального округу, адже внаслідок оскаржуваного рішення припинено таку юридичну особу як КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації».
Суд погоджується з тим, що Тернопільська обласна рада як засновник Підприємства має право приймати рішення про його припинення (реорганізацію), проте таке рішення повинно бути обґрунтованим та містити юридичну підставу для його прийняття.
Оскаржуване рішення Тернопільської обласної ради від 30.11.2023 №840 не містить імперативних норм щодо необхідності припинення діяльності закладу охорони здоров`я, доцільності та потреби прийняття такого рішення, переслідування легітимної мети таких дій.
Суд ще раз звертає увагу на положення статті 16 Закону № 2801-XII про те, що існуюча мережа державних і комунальних закладів охорони здоров`я не може бути скорочена; органи місцевого самоврядування здійснюють планування розвитку мережі закладів охорони здоров`я комунальної форми власності, приймають рішення про створення, припинення, реорганізацію чи перепрофілювання закладів охорони здоров`я з урахуванням затвердженого у встановленому порядку плану розвитку госпітального округу.
Відповідачем не надано суду затвердженого Плану розвитку Тернопільського госпітального округу, який би передбачав розвиток мережі закладів охорони здоров`я Тернопільщини, зокрема, у спосіб, обраний відповідачем, шляхом реорганізації КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» у філію КНП «Тернопільська обласна клінічна лікарня». Також відповідачем не доведено, що таке припинення Підприємства сприятиме розвитку закладів охорони здоров`я Тернопільщини.
Відповідач не надав жодного обгрунтування ні до оскаржуваного рішення, ні під час розгляду справи у суді на підтвердження того, що така реорганізація забезпечить надання медичних послуг реабілітації якісніше, доступніше, а так само підвищить ефективність використання бюджетних коштів, що спрямовуються на забезпечення фінансування медичної допомоги і ефективне використання матеріальних, трудових та інших ресурсів. Суд не встановив, що приймаючи оскаржуване рішення Тернопільська обласна рада діяла з метою розвитку мережі закладів охорони здоров`я і забезпечення населення лікувально-профілактичною допомогою та реабілітаційною допомогою з урахуванням нових викликів та потреб, особливо в реабілітації. На переконання суд, упорядкування мережі закладів охорони здоров`я має здійснюватися за рахунок реорганізації незатребуваних та економічно нерентабельних закладів охорони, та без скорочення в даний час діяльності закладів охорони здоров`я, які надають реабілітаційну допомогу.
Також суд зазначає, що предметом розгляду у цій справі є рішення щодо припинення закладу охорони здоров`я, яке посягає на гарантоване Конституцією України право на здоров`я широкого кола осіб. У такому випадку від суб`єкта владних повноважень вимагається не лише обов`язкове дотримання всіх вимог чинного законодавства України щодо порядку та процедури прийняття такого рішення, а й дотримання принципу гласності та пропорційності між метою, на яку спрямовано вказане рішення, та несприятливими наслідками, пов`язаними із вступом його в дію.
Саме такий висновок зробив Верховний Суд у постанові від 30.07.2024 у справі №500/320/20 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Тернопільської обласної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Комунальне некомерційне підприємство "Бережанський обласний дитячий гастроентерологічний санаторій" Тернопільської обласної ради, Комунальне некомерційне підприємство "Кременецький обласний дитячий психоневрологічний санаторій Тернопільської обласної ради, Обласний медичний центр для лікування і реабілітації учасників АТО, Тернопільський обласний центр комплексної реабілітації, про визнання протиправним та скасування рішення про ліквідацію трьох окремих закладів охорони здоров`я з утворенням нових підрозділів (відділень) на базі ліквідовуваних комунальних некомерційних підприємств та центру.
Повертаючись до спірних правовідносин, суд зазначає, що Микулинецька територіальна громада висловилася проти припинення КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації». Микулинецька селищна рада підтримала ініціативи жителів громади та прийняла звернення депутатів Микулинецької селищної ради про недопущення припинення КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації», яке направила до Тернопільської обласної ради, про що свідчить зміст рішення Микулинецької селищної ради від 12.09.2023 №2650 (а.с.55-56).
Тернопільською обласною радою такі обставини (думка громадськості, погодження рішення з територіальними громадами) взагалі не вивчалися, не бралися до уваги, не обговорювалися.
Стосовно посилань відповідача та третьої особи на стороні відповідача на те, що генеральний директор (головний лікар) КНП «Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації» ОСОБА_3 не заперечував з приводу запропонованого проведення реорганізації підприємства, про що надав свої пропозиції від 07.08.2023 №176, то суд звертає увагу, що у цих пропозиціях зазначено про приєднання і утворення окремого структурного підрозділу з певним юридичним і фінансовим забезпеченням для надання реабілітаційної допомоги до КНП «Клінічна обласна лікарня» у 2025 році (а.с.128).
Суд ще раз наголошує на тому, що відповідач має право приймати рішення про припинення юридичної особи публічного права комунальної власності, проте таке рішення у будь-якому разі має бути обгрунтованим, підставним та доцільним.
У цій справі Тернопільська обласна рада та третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна військова адміністрація, яка ініціювала питання припинення Підприємства не спростували мотиви позову в частині недоцільності припинення діяльності позивача, відсутності юридичних та фактичних підстав для припинення юридичної особи, необрунтованості оскаржуваного рішення та його прийняття без урахування інтересів територіальної громади, належного обговорення та врахування думки територіальної громади, яка заперечувала проти припинення Підприємства.
Відповідач не довів належними та допустимими доказами, що оскаржуване рішення Тернопільської обласної ради від 30.11.2023 №840 "Про реорганізацію комунального некомерційного підприємства "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації" Тернопільської обласної ради" спрямоване на покращення якості, доступності надання послуг населенню з охорони здоров`я, створення кращих умови для надання реабілітаційної допомоги та сприятиме розвитку закладів охорони здоров`я.
Отже, враховуючи наведені норми законодавства та встановлені обставини, суд вважає, що позовні вимоги є обгрунтованими та підставними, позов слід задовольнити шляхом прийняття рішення про визнання протиправним та скасування рішення Тернопільської обласної ради від 30.11.2023 №840 "Про реорганізацію комунального некомерційного підприємства "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації" Тернопільської обласної ради".
Оскільки позов підлягає задоволенню повністю, то відповідно до частини першої статті 139 КАС України позивачу слід відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір у розмірі 3028,00 грн, сплачений відповідно до платіжної інструкції №704 від 26.06.2024 (а.с.27).
У зв`язку з перебуванням судді Чепенюк О.В. у період з 26.08.2024 по 09.09.2024 у щорічній відпустці, і саме на цей період, припав сплив строку, визначеного статтею 258 КАС України, для ухвалення рішення, тому судове рішення ухвалено після закінчення відпустки.
Керуючись статтями 2, 9, 72-77, 90, 241-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Комунального некомерційного підприємства "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації" (вулиця Галицька, 2, селище Микулинці, Тернопільський район, Тернопільська область, 48120, код юридичної особи в ЄДРПОУ 02001038) до Тернопільської обласної ради (вулиця Грушевського, 8, місто Тернопіль, Тернопільська область, 46021, код ЄДРПОУ 24630220), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Микулинецька селищна рада (вулиця Поштова, 1 Б, селище Микулинці, Тернопільський район, Тернопільська область, 48120, код ЄДРПОУ 04396302), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна військова адміністрація (вулиця Грушевського, 8, місто Тернопіль, 46021, код ЄДРПОУ 00022622) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Тернопільської обласної ради від 30 листопада 2023 року №840 "Про реорганізацію комунального некомерційного підприємства "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації" Тернопільської обласної ради".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Тернопільської обласної ради на користь Комунального некомерційного підприємства "Микулинецька обласна фізіотерапевтична лікарня реабілітації" судовий збір у сумі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім грн 00 коп).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складено та підписано 11 вересня 2024 року.
СуддяЧепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121603775 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні