Рішення
від 09.09.2024 по справі 552/908/24
КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ПОЛТАВИ

КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД м. ПОЛТАВИ

Справа №552/908/24

Провадження № 2/552/1362/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09.09.2024 року Київський районний суд м.Полтави у складі:

головуючого судді Кузіної Ж.В.

секретаря судового засідання Кумир О.О.

за участю представника позивача ОСОБА_1 , представника відповідача Кобрись О.М. , представника третьої особи Вірич М.Є.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом ОСОБА_4 до Комунального підприємства «Об?єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров?я Полтавської області Полтавської обласної ради», треті особи: Північно-Східне міжрегіональне управління державної служби з питань праці, Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про встановлення факту нещасного випадку на виробництві та зобов?язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_4 звернувся в суд з позовом до Комунального підприємства «Об?єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров?я Полтавської області Полтавської обласної ради» про встановлення факту нещасного випадку на виробництві та зобов?язання вчинити дії посилаючись на те, що він з 2002 року працює водієм спеціального автомобіля швидкої медичної допомоги. 26 лютого 2022 року о 20 год. заступив на чергування водія спеціального автомобіля швидкої медичної допомоги PEUGEOT НОМЕР_1 . В ніч з 26 на 27 лютого 2022 року від диспетчера швидкої медичної допомоги отримав вказівку виїхати на виклик до хворого в с. Сергіївка, Миргородського району, Полтавської області. Рухаючись по автодорозі Гадяч-Лохвиця, приблизно о 00 год. 05 хв. 27.02.2022 року, проїжджаючи поруч с.Осняги, Миргородського району Полтавської області, невстановлені особи у формі військовослужбовців відкрили вогонь із автоматичної зброї по автомобілю екстреної медичної допомоги , в наслідок чого службовий автомобіль був пошкоджений, а ОСОБА_4 отримав кульове вогнепальне поранення в голову. У зв`язку з пораненням тривалий час перебував на лікуванні та з 01.07.202 року, безтерміново, є особою з інвалідністю третьої групи.

22.06.2022 року щодо вказаної події зареєстроване кримінальне провадження №42022100000000301 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 414 КК України, далі перекваліфіковано на ч.2 ст.15 ч.1 ст.115 КК України.

У зв`язку з тим, що зазначена подія відбулася під час виконання робочих обов`язків

розпочато розслідування нещасного випадку.

На даний час розслідування нещасного випадку не завершене, позивач не має змоги оформити документи щодо нещасного випадку на виробництві, а тому звернувся до суду та просить встановити факт настання нещасного випадку на виробництві, який стався з позивачем 27.02.2022 року приблизно о 00 год. 05 хв. на ділянці автодороги Гадяч-Лохвиця, поруч с. Осняги, Миргородського району Полтавської області, що призвело до отримання позивачем вогнепального поранення в голову, під час виконання ним обов`язків водія екстреної швидкої медичної допомоги Комунального підприємства «Об`єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров·я Полтавської області Полтавської обласної Ради» та зобов`язати відповідача скласти Акт (тимчасовий акт) за формою Н-1 про факт нещасногq випадку на виробництві .

Ухвалою Київського районного суду м. Полтави від 13 лютого 2024 року відкрито загальне позовне провадження по справі.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу від 27.03.2024 року справу передано на розгляд судді Кузіній Ж.В.

Ухвалою Київського районного суду м.Полтави від 28.03.2024 року справу прийнято до провадження та призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 21 травня 2024 року закрито підготовче засідання, справа призначена до розгляду.

У судовому засіданні представник позивача ОСОБА_1 підтримала позовні вимоги , пославшись на викладені в позовній заяві обставини. Обставини на які посилається представник відповідача у відзиві не визнала, посилаючись на їх безпідставність.

Представник відповідача Кобрись О.М. позовні вимоги не визнав, підтримав наданий відзив та пояснив, що згідно Постанови · КМУ від 17.04.2019 року № 337 «Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві» ( далі Порядок) акт за формою Н-1 про факт нещасного випадку на виробництві складається комісійно, а тому залучення лише даного підприємства до складу відповідачів є незрозумілим, оскільки до компетенції відповідача не входить складання одноособово акту за формою Н-1. Комісія виконала дії передбачені Процедурою проведення розслідування нещасних випадків зазначених у Порядку. Згідно відповіді Полтавської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони центрального регіону у кримінальному провадженні № 42022100000000301 за ознаками кримінального правопорушення , передбаченого ч. 2 ст.15, ч. ст. 115 КК України повідомлення про підозру жодній особі не вручалося. Тобто розслідується як замах на вбивство, а не воєнний чи військовий злочин. На даний час у комісії немає висновку компетентних орrанів, про підтвердження або спростування з`ясування з іншою особою особистих стосунків невиробничоrо характеру, у результаті якого позивач отримав вогнепальне поранення . Просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Представник третьої особи Північно-східного міжрегіонального управління служби з питань праці Вірич М.Є. підтримала надані суду пояснення, де викладенні нормативні акти , що регламентують процедуру проведення розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, які просила врахувати при ухваленні рішення.

Представник третьої особи Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області в судове засідання не з`явився, надав письмові пояснення , що зводяться до цитування законодавства, просив справу розглянути в його відсутність.

Враховуючи наявність в справі достатніх матеріалів про права та правовідносини сторін, приймаючи до уваги відсутність підстав, передбачених ст.223 ЦПК України для відкладення розгляду справи, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності осіб, що в судове засідання не з`явились.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, представника третьої особи, дослідивши докази по справі, дійшов до наступного висновку.

Судом установлено, що позивач перебуває у трудових відносинах з Комунальним підприємством «Об?єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров?я Полтавської області Полтавської обласної ради», працює на посаді водія.

Згідно картки виклику швидкої медичної допомоги № 983 від 26 лютого 2022 року та шляхового листа № 159346 від 26.02.2022 року, позивач, як водій автомобіля екстренної медичної допомоги виїхав на виклик до хворого в с. Сергіївка, Миргородського району, Полтавської області. Рухаючись по автодорозі Гадяч-Лохвиця, приблизно о 00 год. 05 хв. 27.02.2022 року, проїжджаючи поруч с. Осняги Миргородського району Полтавської області, внаслідок обстрілу автомобіля екстренної медичної допомоги, позивач ОСОБА_4 отримав вогнепальне поранення та в той же день був доставлений до лікарні з попереднім діагнозом: відкриті рани голови, гематома правої скроні.

У послідуючому тривалий час перебував на лікуванні, а саме з 27 лютого по 01 березня 2022 року з діагнозом: Виробнича травма ( 27.02.2022). Скалкове вогнепальне поранення лобно-скроневої ділянки голови локальний ушиб САК лівої скроневої ділянки головного мозку. Поранення з наявністю осколків лобно-скороневої ділянки; з 01.03 по 17.03.2022 року, з 25.04 по 04.05.2024 року, з 20 по 30.05.2024 року, 10.06.2022 року встановлений діагноз: Вогнищевий забій головного мозку, з 08 по 15 серпня 2023 року.

Згідно довідки до акту медико-соціальною експертною комісією позивачу ОСОБА_4 встановлена третя група інвалідності, загальне захворювання.

Наказом Комунального підприємства «Об?єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров?я Полтавської області Полтавської обласної ради» № 53-од від 10 березня 2022 року створено комісію з розслідування нещасного випадку у зв`язку з травмуванням водія автотранспортних засобів ОСОБА_4 .

Відповідно до наказу Комунального підприємства «Об?єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров?я Полтавської області Полтавської обласної ради» № 59- од від 24 березня 2022 року , комісії із розслідування нещасного випадку продовжено розслідування до отримання необхідних висновків.

Як встановлено з листа Полтавської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Центрального регіону № 43-2902 від 01.08. 2024 року, даною прокуратурою здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні № 42022100000000301 від 22.06.2022 року за ознаками вчинення кримінального правопорушення , передбаченого ч.2 ст.15, ч.1 ст. 115 КК України, досудове розслідування здійснюється слідчими СУ ГУНП в Полтавській області . На даний час у кримінальному провадженні проводяться слідчі (процесуальні) дії з метою встановлення всіх фактичних обставин вчинення кримінального правопорушення , про підозру нікого не повідомлялось.

Згідно із частинами першою, другою статті 153 КЗпП України на всіх підприємствах, в установах, організаціях створюються безпечні і нешкідливі умови праці. Забезпечення безпечних і нешкідливих умов праці покладається на власника або уповноважений ним орган, крім випадків укладення між працівником та власником або уповноваженим ним органом трудового договору про дистанційну роботу.

У частинах першій та другій статті 13 Закону України «Про охорону праці» передбачено, що роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

Згідно з пунктом 5 частини першої статті 1 Закону України «Про загальнообов`язкове соціальне страхування» нещасний випадок - обмежена в часі подія або раптовий вплив на працівника небезпечного виробничого фактора чи середовища, що сталися у процесі виконання ним трудових обов`язків, внаслідок яких заподіяно шкоду здоров`ю працівника або настала його смерть.

Відповідно до частини другої статті 30 Закону України «Про загальнообов`язкове соціальне страхування» факт нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання розслідується в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, відповідно до Закону України «Про охорону праці».

Згідно зі статтею 171 КЗпП України роботодавець повинен проводити розслідування та вести облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві відповідно до порядку, встановленого Кабінетом Міністрів України.

Статтею 22 Закону України «Про охорону праці» також установлено, що роботодавець повинен організовувати розслідування та вести облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій відповідно до положення, що затверджується Кабінетом Міністрів України за погодженням із всеукраїнськими об`єднаннями профспілок. За підсумками розслідування нещасного випадку, професійного захворювання або аварії роботодавець складає акт за встановленою формою, один примірник якого він зобов`язаний видати потерпілому або іншій заінтересованій особі не пізніше трьох днів з моменту закінчення розслідування. У разі відмови роботодавця скласти акт про нещасний випадок чи незгоди потерпілого з його змістом питання вирішуються посадовою особою органу державного нагляду за охороною праці, рішення якої є обов`язковим для роботодавця. Рішення посадової особи органу державного нагляду за охороною праці може бути оскаржене в судовому порядку.

Отже, обов`язок провести розслідування нещасного випадку та оформити відповідні документи покладено на роботодавця, а в разі його відмови таке питання вирішується посадовою особою органу державного нагляду за охороною праці.

Процедура проведення розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві врегульована Порядком № 337.

Пунктом 12 Порядку № 337 визначено, що на підприємстві (в установі, організації) утворюється комісія з розслідування нещасних випадків та/або гострих професійних захворювань (отруєнь), що не підлягають спеціальному розслідуванню (далі - комісія). Комісія утворюється наказом роботодавця не пізніше наступного робочого дня після отримання інформації про нещасний випадок та/або гостре професійне захворювання (отруєння) від безпосереднього керівника робіт, повідомлення від закладу охорони здоров`я, заяви потерпілого, членів його сім`ї чи уповноваженої ним особи.

Пунктом 29 указаного Порядку визначено, що факт настання нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) на виробництві може бути встановлено в судовому порядку. Якщо такий факт встановлено в судовому порядку і нещасний випадок та/або гостре професійне захворювання (отруєння) не підлягають спеціальному розслідуванню, розслідування організовує підприємство (установа, організація), де сталися такі випадок та/або гостре професійне захворювання (отруєння), або його правонаступник у разі реорганізації цього підприємства (установи, організації).

Пунктом 33 Порядку № 337 передбачено, що комісія (спеціальна комісія) зобов`язана:

- провести засідання комісії (спеціальної комісії) з розслідування нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння), на якому розглянути інформацію про нещасний випадок та/або гостре професійне захворювання (отруєння), розподілити функції між членами комісії, провести зустріч з потерпілим (членами його сім`ї чи уповноваженою ними особою) та скласти протоколи засідання комісії згідно з додатком 4;

- обстежити місце, де сталися нещасний випадок та/або гостре професійне захворювання (отруєння), аварія, та скласти відповідний протокол згідно з додатком 5, розробити ескіз місця, де сталися нещасний випадок та/або гостре професійне захворювання (отруєння), аварія, згідно з додатком 6 і провести фотографування місця настання нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння), аварії (у разі потреби та можливості); одержати письмові пояснення від роботодавця та його представників, посадових осіб, працівників підприємства (установи, організації), потерпілого (якщо це можливо) згідно з додатком 7, опитати осіб - свідків нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) та осіб, причетних до них, згідно з додатком 8;

- вивчити наявні на підприємстві документи та матеріали стосовно нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) та у разі потреби надіслати запити до відповідних закладів охорони здоров`я для отримання медичних висновків щодо зв`язку нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) з впливом на потерпілого небезпечних (шкідливих) виробничих факторів та/або факторів важкості та напруженості трудового процесу;

- визначити вид події, що призвела до нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння), причини нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) та обладнання, устатковання, машини, механізми, транспортні засоби, експлуатація яких призвела до настання нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння), відповідно до Класифікатора видів подій, причин, обладнання, устатковання, машин, механізмів, транспортних засобів, що призвели до настання нещасного випадку, гострого професійного захворювання (отруєння), аварії, згідно з додатком 9;

- визначити відповідність умов праці та її безпеки вимогам законодавства про охорону праці;

- визначити необхідність проведення лабораторних досліджень, випробувань, технічних розрахунків, експертизи тощо для встановлення причин настання нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння);

- з`ясувати обставини та причини настання нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння);

- визначити, пов`язані чи не пов`язані нещасний випадок та/або гостре професійне захворювання (отруєння) з виробництвом;

- установити осіб, які допустили порушення вимог нормативно-правових актів з охорони праці;

- розробити план заходів щодо запобігання подібним нещасним випадкам та/або гострим професійним захворюванням (отруєнням), у тому числі пропозиції щодо внесення змін до нормативно-правових актів з охорони праці;

- скласти акти за формою Н-1 (тимчасові акти за формою Н-1 у разі їх складення) згідно з додатком 11 у кількості, визначеній рішенням комісії (спеціальної комісії); у разі настання групових нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) скласти акти за формою Н-1 на кожного потерпілого;

- розглянути та підписати примірники актів за формою Н-1 (тимчасові акти за формою Н-1 у разі їх складення), а у разі незгоди члена комісії (спеціальної комісії) із змістом розділів 5, 6, 8, 9 такого акта - обов`язково підписати ці акти з відміткою про наявність окремої думки, яка викладається членом комісії письмово, в якій він обґрунтовано викладає пропозиції до змісту розділів 5, 6, 8, 9 акта (окрема думка додається до цих актів та є їх невід`ємною частиною);

- передати не пізніше наступного робочого дня після підписання актів за формою Н-1 матеріали розслідування та примірники таких актів керівнику підприємства (установи, організації) або органу, що утворив комісію (спеціальну комісію), для їх розгляду та затвердження;

- дотримуватися вимог законодавства про інформацію щодо захисту персональних даних потерпілих та інших осіб, які зібрані в межах повноважень комісії (спеціальної комісії) під час проведення розслідування та задокументовані в акті за формою Н-1.

Згідно з пунктом 34 Порядку № 337 рішення щодо визнання нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) пов`язаними чи не пов`язаними з виробництвом приймається комісією (спеціальною комісією) шляхом голосування простою більшістю голосів. У разі рівної кількості голосів членів комісії (спеціальної комісії) голос голови комісії (спеціальної комісії) є вирішальним.

Відповідно до пункту 52 Порядку № 337 обставинами, за яких нещасний випадок та/або гостре професійне захворювання (отруєння) визнаються пов`язаними з виробництвом, серед інших, є також:

- перебування потерпілого на робочому місці, на території підприємства (установи, організації) або в іншому місці під час виконання трудових (посадових) обов`язків чи завдань роботодавця з моменту прибуття на підприємство (в установу, організацію) до відбуття з нього, що фіксується відповідно до правил внутрішнього трудового розпорядку підприємства (установи, організації), у тому числі в робочий і надурочний час;

- підготовка до роботи та приведення в порядок після закінчення роботи знарядь виробництва, засобів захисту, одягу, а також здійснення заходів щодо особистої гігієни, пересування працівника з цією метою по території підприємства (установи, організації) перед початком роботи та після її закінчення;

- раптове погіршення стану здоров`я потерпілого, одержання травм або його смерть під час виконання трудових (посадових) обов`язків внаслідок впливу шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу, що підтверджено медичним висновком, або у разі, коли потерпілий не пройшов обов`язкового медичного огляду відповідно до законодавства, а робота, що виконувалася, протипоказана потерпілому відповідно до медичного висновку;

Пунктом 53 Порядку № 337 визначено, що нещасний випадок та/або гостре професійне захворювання (отруєння) визнаються не пов`язаними з виробництвом у разі вчинення потерпілим кримінального правопорушення, що встановлено обвинувальним вироком суду або постановою (ухвалою) про закриття кримінального провадження за нереабілітуючими підставами; смерті працівника від загального захворювання або самогубства, що підтверджено висновками судово-медичної експертизи та/або відповідною постановою про закриття кримінального провадження.

Відповідно до пункту 58 Порядку № 337 протягом трьох років з дати отримання акта за формою Н-1 потерпілий, член його сім`ї чи уповноважена ними особа або органи, установи та організації, представники яких брали участь у розслідуванні нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння), мають право звернутися до роботодавця, Держпраці або її територіального органу щодо призначення повторного розслідування (спеціального розслідування) у зв`язку з незгодою з обставинами та причинами настання нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) та/або з висновком комісії, які викладені в акті за формою Н-1. За наявності документів, що можуть суттєво вплинути на висновки комісії (спеціальної комісії), роботодавцем, Держпраці або її територіальним органом (або юридичною особою, яка утворювала комісію, та її органом управління) вживаються заходи до призначення повторного розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння). Голова Держпраці або керівник її територіального органу у разі невиконання спеціальною комісією визначених цим Порядком обов`язків має право призначити повторне спеціальне розслідування нещасного випадку, притягти до відповідальності посадових осіб територіального органу Держпраці та підприємства (установи, організації), які допустили порушення вимог цього Порядку. Повторне розслідування (спеціальне розслідування) нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) проводиться комісією (спеціальною комісією) в іншому складі (із заміною всіх членів комісії). Висновки повторного спеціального розслідування нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) можуть бути оскаржені лише у судовому порядку.

Зазначені положення Порядку дають підстави дійти висновку, що до виключної компетенції комісії (спеціальної комісії) по розслідуванню нещасного випадку належать повноваження з визнання нещасного випадку таким, що пов`язаний з виробництвом, і такий факт не може бути визнаний таким у судовому порядку. Саме комісія (спеціальна комісія) встановлює факт пов`язаності чи непов`язаності нещасного випадку з виробництвом.

Рішення комісії (спеціальної комісії) та відповідний акт можуть бути оскаржені до суду. У цьому випадку суд має встановити наявність або відсутність порушень при їх складанні, у тому числі й перевірити обґрунтованість визнання комісією нещасного випадку таким, що пов`язаний / не пов`язаний з виробництвом, і відповідно до цього ухвалити рішення.

Суд не уповноважений встановлювати або вважати доведеним факт пов`язаності чи не пов`язаності нещасного випадку з виробництвом.

Про це Велика Палата Верховного Суду зазначила у постанові від 22 травня 2024 року по справі № 227/2301/21.

Враховуючи вищевикладені обставини, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Керуючись ст..ст.10,12,76-81 , 259, 263-265 ЦПК України, суд,-

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_4 до Комунального підприємства «Об?єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров?я Полтавської області Полтавської обласної ради» про встановлення факту нещасного випадку на виробництві та зобов?язання вчинити дії відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено до Полтавського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: ОСОБА_4 (місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ).

Відповідач: Комунальне підприємство «Об?єднане автогосподарство закладів та установ охорони здоров?я Полтавської області Полтавської обласної ради» (місце знаходження: м. Полтава, вул. Коцюбинського,7, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 22548359).

Треті особи: Північно-Східне міжрегіональне управління державної служби з питань праці ( місце знаходження м. Полтава, вул.. Юліана Матвійчука,119, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 44730367),

Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області ( місце знаходження м. Полтава, вул.. Гоголя,34, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 13967927)

Повний текст судового рішення виготовлений 13 вересня 2024 року.

Головуючий Ж.В. Кузіна

СудКиївський районний суд м. Полтави
Дата ухвалення рішення09.09.2024
Оприлюднено18.09.2024
Номер документу121615745
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —552/908/24

Ухвала від 06.11.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Панченко О. О.

Рішення від 09.09.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Кузіна Ж. В.

Рішення від 09.09.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Кузіна Ж. В.

Ухвала від 21.05.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Кузіна Ж. В.

Ухвала від 28.03.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Кузіна Ж. В.

Ухвала від 13.02.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Миронець-Мельничук О. К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні