СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 вересня 2024 року м. Харків Справа № 917/1265/23
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Склярук О.І., суддя Гетьман Р.А. , суддя Хачатрян В.С.,
при секретарі судового засідання : Погребняк А.М.,
за участі представників сторін:
від позивача , Рудницька А.В. ,
від відповідача, Данілова Н.Н.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача, за вх. №1365 П/1 на рішення господарського суду Полтавської області від "24" квітня 2024 р. (повний текст складено 6.05.24, суддя Кльопов І. Г.) у справі № 917/1265/23
за позовною заявою Департаменту соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, м.Кременчук, Полтавська область,
до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго", м.Полтава,
про зобов`язання здійснити перерахунок вартості наданих послуг
ВСТАНОВИВ:
Департамент соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області звернулася до Господарського суду Полтавської області з позовом до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго" про зобов`язання здійснити перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем норм законодавства України при нарахуванні плати за послугу з постачання теплової енергії.
Рішенням Господарського суду Полтавської області від 24.04.24 у справі №917/1265/23 відмовлено у позові.
Не погодившись з ухваленим судом першої інстанції рішенням Департамент соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області звернувся до Східного апеляційного господарського суду зі скаргою та клопотанням. Просить рішення по справі скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог. Вважає, що рішення по справі прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права , без урахування усіх обставин справи.
Зокрема, не погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідач не має права самостійно встановлювати тарифи на послугу з постачання теплової енергії споживачам. Посилається на правові висновки, викладені у постанові Верховного Суду у справі № 917/730/23. Наполягає, що відповідачем порушено Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869.
Для розгляду справи шляхом автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено колегію суддів: головуючий суддя Склярук О.І., суддя Гетьман Р.А., суддя Хачатрян В.С.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 03.06.2024 апеляційна скарга позивача, залишена без руху з підстав висвітлених у вказаній ухвалі.
До канцелярії Східного апеляційного господарського суду надійшло клопотання стосовно виконання вимог попередньої ухвали, якими були усунуті встановлені раніше недоліки.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 25.06.2024 р. у справі №917/1265/23 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою позивача, за вх.№1365 П/1 на рішення господарського суду Полтавської області від 24.04.2024 р. у справі №917/1265/23 , встановлено учасникам справи строк до 22.07.2024 включно для подання відзивів на апеляційну скаргу з доказами їх надсилання (доданих до них документів) іншим учасникам справи, витребувано матеріали справи №917/1265/23 з Господарського суду Полтавської області.
11.07.2024 від відповідача по справі через систему Електронний суд надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просять апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення по справі залишити без змін.
Відповідно до приписів частини 1 статті 273 Господарського процесуального кодексу України, апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції розглядається протягом шістдесяти днів з дня постановлення ухвали про відкриття апеляційного провадження у справі.
24.02.2022 Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб. В подальшому строк дії воєнного стану було продовжено.
Відповідно до наказу Східного апеляційного господарського суду від 25.03.2022 №03 «Про встановлення особливого режиму роботи суду в умовах воєнного стану» встановлено особливий режим роботи Східного апеляційного господарського суду в умовах воєнного стану з 01.04.2022 та запроваджено відповідні організаційні заходи, зокрема:
- тимчасово зупинено розгляд справ у відкритих судових засіданнях за участю учасників судового процесу до усунення обставин, які в умовах воєнної агресії проти України зумовлюють загрозу життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів і працівників суду;
- запроваджено з 01.04.2022 роботу Східного апеляційного господарського суду у віддаленому режимі. Режим роботи суду може бути змінений з урахуванням об`єктивних обставин загострення збройної агресії (у тому числі ведення бойових дій) на адміністративно-територіальній одиниці місця розташування суду;
- рекомендовано учасникам судових справ утриматись від відвідування суду, свої процесуальні права та обов`язки, передбачені Господарським процесуальним кодексом України, реалізовувати з використанням офіційної електронної пошти суду: inbox@eag.court.gov.ua;
- забезпечено приймання та опрацювання вхідної кореспонденції, що надходить до суду засобами електронного зв`язку. У разі відсутності об`єктивної можливості дотримання приписів процесуального законодавства та Положення про автоматизовану систему документообігу суду, відповідні дії здійснювати після усунення обставин, що зумовили таку неможливість.
Відповідно до статті 26 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства в умовах воєнного стану забороняється.
При цьому, згідно Рекомендацій прийнятих Радою суддів України щодо роботи судів в умовах воєнного стану, при визначенні умов роботи суду у воєнний час, рекомендовано керуватися реальною поточною обстановкою, що склалася в регіоні. У випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.
На підставі вищевикладеного, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, враховуючи поточну обстановку, що склалася в місті Харкові, суд був вимушений вийти за межі строку встановленого статтею 273 Господарського процесуального кодексу України.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 14.08.2024 розгляд справи призначено на 22.08.2024 р.
У судовому засіданні, яке відбулося 22.08.2024 р., приймали участь представники позивача та відповідача, які підтримали свої вимоги та заперечення. У судовому засіданні було оголошено перерву до 09.09.2024 р.
У судовому засіданні, яке відбулося 09.09.2024 р., приймали участь представники позивача та відповідача.
Відповідно до приписів статті 269 Господарського процесуального кодексу України, Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
У суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі ( ч.1 ст.270 ГПК України).
Заслухавши доповідь головуючого по справі ( суддю доповідача), дослідивши обставини справи, апеляційну скаргу, відзив на апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представників сторін, які приймали участь у судовому засіданні, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права судова колегія зазначає наступне.
Судом першої інстанції встановлено такі обставини справи.
Починаючи з опалювального періоду 2022-2023, Позивач є споживачем теплової енергії, виконавцем якої є Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства "ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО" (в подальшому ПОКВПТГ "ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО" або Відповідач).
До листопада 2022 року виконавцем послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у м. Кременчуці було ТОВ Кременчуцька ТЕЦ.
Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 25.10.2021 № 1421 «Про встановлення товариству з обмеженою відповідальністю Кременчуцька ТЕЦ тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для категорій споживачів та рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 30.12.2021 за № 1867 Про встановлення товариству з обмеженою відповідальністю Кременчуцька ТЕЦ скоригованих тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води для категорій споживачів з 01.01.2022 були встановлені та визначені відповідні тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для споживачів міста Кременчука.
Вказаними рішеннями для ТОВ Кременчуцька ТЕЦ було встановлено для бюджетних установ одноставковий тариф, який складав з 25.10.2021 - 2 862,85 грн. за 1 Гкал., а з 30.12.2021 - 3 281,22 грн за 1 Гкал.
Даний тариф застосовувався до позивача на момент введення воєнного стану в Україні 24.02.2022, що підтверджується відповідним рахунком, направленим позивачу ТОВ Кременчуцька ТЕЦ.
З 24.02.2022 Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 в Україні введено воєнний стан, який неодноразово був продовжений і діє на сьогоднішній день.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та в результаті неодноразових ракетних ударів по м. Кременчуку, теплогенеруюче обладнання ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» було повністю зруйновано, через що товариство припинило виробництво, транспортування та постачання теплової енергії своїм споживачам.
29.04.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 502 «Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану», пунктом 1 якої рекомендовано органам, уповноваженим встановлювати тарифи, протягом дії воєнного стану в Україні, але не раніше завершення поточного опалювального періоду, не підвищувати, зокрема, тарифи на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання), у тому числі тарифи на теплову енергію, вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для населення та застосовувати їх до споживача (населення) на рівні тарифів, що застосовувалися станом на 24 лютого 2022 року.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування», який набрав чинності 19.08.2022, запроваджено мораторій на підвищення цін (тарифів) у сфері теплопостачання, зокрема, передбачено, що протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
Рішенням Полтавської обласної ради № 473 від 22.09.2022 «Про надання згоди на безоплатне прийняття з державної у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу Кременчуцька ТЕЦ» було надано згоду на безоплатне прийняття з державної у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу Кременчуцька ТЕЦ Державної установи Навчально- методичний центр з газової безпеки.
На підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.10.2022 № 894-Р «Про передачу цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу Кременчуцька ТЕЦ Державної установи Навчально-методичний центр з газової безпеки у спільну власність територіальних громад Полтавської області», Полтавською обласною радою було прийнято рішення від 14.10.2022 за № 481 "Про прийняття цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу Кременчуцька ТЕЦ Державної установи Навчально-методичний центр з газової безпеки у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області".
Пунктом 4 вказаного рішення вирішено після затвердження акту приймання - передачі передати на баланс, як внесок до статутного капіталу Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства Полтаватеплоенерго, майно, зазначене у додатку до цього рішення, а саме цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу Кременчуцька ТЕЦ.
Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 № 1508 "Про визначення Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства Полтаватеплоенерго виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води", виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води по лівобережній частині міста Кременчука з покладанням відповідних обов`язків згідно чинного законодавства визначено ПОКВПТГ Полтаватеплоенерго .
В подальшому рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 13.01.2023 № 86 було внесено зміни до вищезазначеного рішення № 1508, яким на виконання вимог ст. 1 Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» зобов`язано ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» застосовувати до своїх споживачів у м. Кременчуці тарифи на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, розмір яких не перевищує рівень тарифів, що застосовувались до цих споживачів станом на 24.02.2022.
Згідно з рішенням Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 31.10.2022 № 1574, опалювальний період 2022-2023 років для споживачів ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» у Кременчуцькій міській територіальній громаді розпочався з 01 листопада 2022 року.
Позивач і відповідач уклали Індивідуальний договір № 4142 від 01.11.2022 та договір про закупівлю теплової енергії в гарячій воді № 4142/2023 від 06.02.2023
Згідно п. 1.1. Договору №4142 від 01.11.2022 Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства "Полтаватеплоенерго" (Виконавець) зобов`язується надавати Департаменту соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (споживачу) послуги відповідної якості та в обсязі відповідно до теплового навантаження будинку, а споживач зобов`язується своєчасно та у повному обсязі оплачувати надану послугу в строки та умовах цього договору.
Згідно п. 1.1. договору про закупівлю теплової енергії в гарячій воді № 4142/2023 від 06.02.2023, Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (Учасник за договором) зобов`язується з 01.01.2023 по 31.12.2022 постачати позивачу (Замовник за договором) теплову енергію в гарячій воді для забезпечення потреб теплових установок Замовника, а Замовник - прийняти і оплатити вартість використаної (купленої) теплової енергії в гарячій воді та здійснювати інші платежі згідно з умовами цього договору.
Пунктом 1.2. Договору № 4142/2023 від 06.02.2023 сторони погодили кількість товарної продукції: очікувані обсяги постачання теплової енергії з 01.01.2023 по 31.12.2023 становлять 101,000 Гкал.
Відповідно до п. 3.1. Договору № 4142/2023 від 06.02.2023, сума цього договору становить 307 122,00 грн, у тому числі ПДВ 20% - 51 187,00 грн. Сума цього договору є орієнтовною і буде визначатися виходячи з тарифів, які встановлюються уповноваженими органами для Учасника, та фактичного обсягу спожитої Замовником товарної продукції.
Керуючись п. 7 ст. 19 Постанови № 1178, сторони погодили, що у разі зміни регульованих цін (тарифів) на теплову енергію, яка постачається на підставі Договору в порядку, передбаченому чинним законодавством України, ціна на такий товар може бути змінена шляхом укладання додаткової угоди, яка підписується уповноваженими представниками Сторін та скріплюється їх печатками і є невід`ємною частиною Договору частиною Договору ( п. 3.1 Договорів ).
Відповідно до статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги
Відповідно до частини 4 статті 9 цього Закону, структура плати виконавцю комунальної послуги визначається згідно з договором про надання відповідної комунальної послуги, укладеним за вимогами цього Закону.
Форма індивідуального договору про надання комунальної послуги, затверджена постановами Кабінету Міністрів України №1022, 1023 від 08.09.2021. Фактом приєднання споживача до умов індивідуального договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір, зокрема надання виконавцю підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка за надані послуги, факт отримання послуги.
Індивідуальні договори, що є публічними договорами приєднання та набули чинності з 01.12.2021 року встановлюють порядок та умови надання послуги з постачання теплової енергії та послуги з постачання гарячої води, текст яких розміщено на офіційному сайті підприємства: ://te.pl.ua/tarifi/tarifi-dlya-potreb-nshih-spozhivachv/.
Відповідно до умов індивідуального договору про надання послуги з постачання теплової енергії, що розміщено на офіційному веб сайті підприємства, містить умову про застосування двоставкового тарифу.
Так, у п. 30 Індивідуального договору вказано, що споживач вносить однією сумою плату виконавцю, яка складається з: плати за послугу, визначеної відповідно до Правил надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 830 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 71, ст. 2507), в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2021 р. № 1022, та Методики розподілу, що розраховується виходячи з розміру затвердженого уповноваженим органом тарифу та обсягу її споживання; плати за абонентське обслуговування в розмірі, визначеному виконавцем, але не вище граничного розміру, визначеного Кабінетом Міністрів України, інформація про яку розміщується на офіційному сайті підприємства: http://te.pl.ua/tarifi/tarifi-dlya-potreb-byudzhetnih-ustanov/.
У разі застосування двоставкового тарифу на послугу з постачання теплової енергії плата за послугу з постачання теплової енергії визначається як сума плати, розрахованої виходячи з умовно-змінної частини тарифу (протягом опалювального періоду), а також умовно-постійної частини тарифу (протягом року).
В п. 31 Індивідуального договору вказано, що вартістю послуги є встановлений відповідно до законодавства тариф на теплову енергію, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.
Розмір тарифу зазначається на офіційному сайті підприємства: http://te.pl.ua/tarifi/tarifi-dlya-potreb-byudzhetnih-ustanov/.
У разі зміни зазначеного тарифу протягом строку дії цього договору новий розмір тарифу застосовується з моменту його введення в дію без внесення сторонами додаткових змін до цього договору. Виконавець зобов`язаний забезпечити їх оприлюднення на своєму офіційному сайті.
У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну ціни/тарифу на послугу виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачу з посиланням на рішення відповідного органу.
Таким чином, починаючи з 01.11.2022 року (з початку опалювального сезону) відповідач постачає теплову енергію в гарячій воді позивачу, що визнається сторонами по справі.
У рахунках відповідач застосував тарифи, визначені у Додатку 2 рішення Полтавської обласної ради від 30.09.2022 № 477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (далі - Рішення Полтавської обласної ради № 477), яке було опубліковане на офіційному сайті Полтавської обласної ради (https://oblrada-pl.gov.ua/sites/default/files/field/docs/477.pdf), встановлених для потреб бюджетних установ.
Так, у рахунках на оплату відповідачем була обрахована вартість послуги з постачання теплової енергії із застосуванням двоставкового тарифу для потреб бюджетних установ (крім населення), встановленого Додатком 2 до Рішення Полтавської обласної ради № 477 (2 636,50грн /Гкал як умовно-змінна частина тарифу та 163 282,61 грн як умовно-постійна частина тарифу, місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження), що визнається сторонами по справі.
Не погоджуючись з застосованими відповідачем тарифами, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Як зазначалося вище, у задоволені позовних вимог було відмовлено.
Судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог враховуючи нижче викладене.
Частина 1 статті 11 Цивільного кодексу України встановлює, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. ( п.1 ч.2 ст.11 ЦК України)
Предметом спору у цій справі є вимога позивача про зобов`язання відповідача вчинити дії, а саме здійснити перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води позивачу з 01.11.2022 до дня ухвалення відповідного рішення суду.
За договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. ( ч.1 ст.275 ГК України)
Відповідно до частини 6 статті 276 Господарського кодексу України, розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених/визначених відповідно до вимог закону.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до житлово-комунальних послуг належать, крім інших, послуги з постачання теплової енергії та гарячої води.
Відповідно до приписів пункту 5 частини 2 статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач зобов`язаний оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.
Частиною 5 статті 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлено, що ціною послуги з постачання теплової енергії є тариф на теплову енергію для споживача, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.
Пунктом 2 частини 3 статті 4 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону належать до повноважень органів місцевого самоврядування.
Відповідно до частини 3 статті 20 Закону України "Про теплопостачання» тарифи на виробництво теплової енергії, у тому числі на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії, на транспортування та постачання теплової енергії встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та органами місцевого самоврядування у межах повноважень, визначених законодавством.
Статтею 16-1 Закону України "Про теплопостачання» передбачено, що до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій при регулюванні діяльності у сфері теплопостачання належить, зокрема, ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії (крім діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках), транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії в обсягах, що не перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами провадження господарської діяльності (ліцензійними умовами).
Відповідно до п. 1.4 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.03.2017 № 308 (далі - Ліцензійні умови), обласні та Київська міська державні адміністрації здійснюють ліцензування господарської діяльності з постачання теплової енергії суб`єктів господарювання у разі, якщо суб`єкт господарювання здійснює (планує здійснювати) постачання теплової енергії на території відповідної області України (території міста Київ).
ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго" внесено до ліцензійного реєстру суб`єктів господарювання (ліцензіатів), які здійснюють господарську діяльність з виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії (в тому числі з використанням альтернативних видів палива) у Полтавській області (https://poda.gov.ua/attachments/155628).
Згідно з п. 3.2. Ліцензійних умов при провадженні господарської діяльності з постачання теплової енергії ліцензіат повинен здійснювати постачання теплової енергії за тарифами, що встановлюються уповноваженим законом державним колегіальним органом або органами місцевого самоврядування в межах наданих повноважень.
Згідно з пунктом 37 частини 1 статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування" питання щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна районна чи обласна рада, а також суб`єктами господарювання, що здійснюють управління (експлуатацію) цілісними майновими комплексами таких підприємств, вирішуються виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради.
ПОКВПТГ "Полтаватеплоенерго", відповідно до власного Статуту, засновано на майні спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ і міст Полтавської області, засновником підприємства є Полтавська обласна рада (http://te.pl.ua/spozhivacham/naselennyu/dovdkov-ta-nformacyn-materali/statut-pdpriyemstva/).
Таким чином, тарифи на постачання теплової енергії відповідачем встановлюються виключно Полтавською обласною радою.
Відповідно до приписів частини 3 статті 189 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання використовують у своїй діяльності вільні та державні регульовані ціни.
Державні регульовані ціни запроваджуються Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень у встановленому законодавством порядку (ч.1 ст. 191 ГК України).
З огляду на наведене, відповідач не має права самостійно встановлювати тарифи на послугу з постачання теплової енергії споживачам, в тому числі - позивачу, а отже і не може самостійно їх змінити, а доводи заявника апеляційної скарги про те, що відповідач має право самостійно встановлювати тарифи на свої послуги спростовуються вище викладеним
Як встановлено судом першої інстанції, відповідач направив позивачу рахунки на оплату теплової енергії, поставленої відповідно до умов Договору № 4142 від 01.11.2022, в яких була визначена вартість фактично поставленої теплової енергії (умовно-змінна частина двоставкового тарифу 2 197,08 грн без ПДВ) та місячна абонентська плата за одиницю теплового навантаження (умовно-постійна частина двоставкового тарифу 136 068,84 грн без ПДВ).
У вказаних рахунках відповідачем були застосовані тарифи, визначені в Додатку 2 рішення Полтавської обласної ради від 30.09.2022 № 477 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства Полтаватеплоенерго (далі - Рішення Полтавської обласної ради № 477, яке було опубліковане на офіційному сайті Полтавської обласної ради (https://oblrada-pl.gov.ua/sites/default/files/field/docs/477.pdf).
Зі змісту п. 1 вказаного вище Рішення вбачається, що Полтавською обласною радою для споживачів послуг ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» було встановлено тарифи на теплову енергію за окремими складовими (тариф на виробництво теплової енергії; тариф на транспортування теплової енергії; тариф на постачання теплової енергії), тарифи на послугу з постачання гарячої води, а також встановлено двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії, який складається з умовно-змінної частини двоставкового тарифу та умовно-постійної частини двоставкового тарифу (місячної абонентської плати на одиницю теплового навантаження), для категорій споживачів, які зазначені в Додатку 2 до вказаного рішення, зокрема для бюджетних установ.
У направлених позивачу рахунках на оплату відповідачем обрахована вартість теплової енергії із застосуванням двоставкового тарифу для потреб бюджетних установ, встановленого Додатком 2 до Рішення Полтавської обласної ради № (2 636,50 грн з ПДВ/Гкал як умовно-змінна частина тарифу та 163 282,61 грн з ПДВ як умовно-постійна частина тарифу, місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження), що визнається сторонами по справі.
Застосування при обрахунку вартості послуги з постачання теплової енергії, яка надається позивачу, будь-яких інших тарифів, окрім тих, які були встановлені уповноваженими органами для ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» не передбачено.
Судом першої інстанції також було встановлено, що відповідач здійснював одночасно як постачання, так і транспортування позивачу теплової енергії власного виробництва.
Відповідно до приписів статті 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін; у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Як зазначалося вище, ціною послуги з постачання теплової енергії є тариф на теплову енергію для споживача, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії. ( ч.5 ст.21 Закону України «Пр житлово-комунальні послуги»)
Таким чином, визначення відповідачем в рахунках на оплату вартості теплової енергії за двоставковим тарифом на послугу з постачання теплової енергії, який був встановлений додатком 2 до Рішення Полтавської обласної ради № 477 для бюджетних установ, відповідало вимогам чинного законодавства України.
Судова колегія також бере до уваги, що Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 27.09.2023 відмовив у задоволенні позову Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області до Полтавської обласної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» про визнання протиправним та нечинним пункт 1 рішення Полтавської обласної ради від 30.09.2022 №477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства Полтаватеплоенерго» в частині встановлення Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарства «Полтаватеплоенерго» двоставкових тарифів на послугу з постачання теплової енергії за категорією споживачів «для потреб бюджетних установ» відповідно до Додатку 2. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 13.02.2024 рішення залишено без змін.
Щодо посилання заявника апеляційної скарги про те, що відповідачем порушено Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869, в подальшому Порядок № 869.
Відповідно до статуту Полтавське обласне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» засновано на майні спільної територіальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області. Засновником Підприємства є Полтавська обласна рада.
За приписами частини 1 статті 15 Закону України «Про теплопостачання» основним завданням державного регулювання діяльності у сфері теплопостачання регулювання тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії з урахуванням змін цін на енергоносії та інших витрат.
Згідно статті 20 Закону України «Про теплопостачання» тарифи на теплову енергію, реалізація якої здійснюється суб`єктами господарювання, що займають монопольне становище на ринку, є регульованими.
Відповідно до приписів статті 13 Закону України «Про теплопостачання» до основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належить встановлення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію і тарифів на виробництво теплової енергії ( крім тарифів на теплову енергію, вироблену на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях) у порядку і межах визначених законодавством.
Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими для виконання на відповідній території.
Згідно до пункту 37 частини першої статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, що надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна районна чи обласна рада, а також суб`єктами господарювання, що здійснюють управління (експлуатацію) цілісними майновими комплексами таких підприємств.
З матеріалів справи убачається, що 30.09.2022 Полтавська обласна рада, як орган, уповноважений встановлювати тарифи для ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» на пленарному засіданні 16 позачергової сесії 8 скликання, прийняла рішення № 477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуг постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго»
Стосовно посилання заявника апеляційної скарги про те, що судом першої інстанції не було враховано, що Полтавська обласна рада, будучі обізнаною з 22.09.2022 про те, що ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» буде надавати послуги позивачу під час встановлення відповідного рішення не врахувало положень Порядку № 869.
Пунктом 4 Порядку № 869 визначено, що під час формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води суб`єктам господарювання, що перебувають у спільній власності територіальних громад, вимоги цього Порядку в частині формування тарифів для кожної окремої територіальної громади, у разі провадження ліцензійної діяльності та надання комунальних послуг у декількох територіальних громадах, на таких суб`єктів господарювання не поширюється.
Враховуючи приписи пункту 4 Порядку № 869, відповідач не зобов`язаний ініціювати розгляд питання встановлення окремого тарифу для мешканців міста Кременчука, оскільки є інші суб`єкти господарювання, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області, та провидить ліцензовану діяльність і надає комунальні послуги у декількох територіальних громадах .
Що стосується посилання заявника апеляційної скарги на постанову Кабінету міністрів України № 502 від 29.04.2022 «Про деякі питання врегулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану.»
Пунктом 1 цієї постанови передбачено, що протягом дії воєнного стану в Україні, але не раніше завершення поточного опалювального періоду, рекомендувати органам, уповноваженим встановлювати тарифи, не підвищувати тарифи на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання), у тому числі тарифи на теплову енергію, вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для населення та застосовувати їх до споживача (населення) на рівні тарифів, що застосовувалися станом на 24 лютого 2022 року
З огляду на наведене, постанова КМУ № 501 від 9.04.2022 носить рекомендаційний характер для органів уповноважених встановлювати тарифи і стосується виключно категорії «населення». В той же час, позивач відноситься до категорії споживачів - «Бюджетні установи».
Щодо індивідуального договору, укладеного між відповідачем та Департаментом соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області.
Згідно з частиною 1 статті 275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується.
Відповідно до частини 6 статті 276 Господарського кодексу України розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених/визначених відповідно до вимог закону.
Пунктом 2 частини 3 статті 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що затвердження порядків формування тарифів на комунальні послуги належить до повноважень органів місцевого самоврядування.
Згідно до приписів частини 3 статті 20 Закону України «Про теплопостачання» Тарифи на виробництво теплової енергії, у тому числі на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії, на транспортування та постачання теплової енергії встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та органами місцевого самоврядування у межах повноважень, визначених законодавством.
Як зазначалося вище, відповідно до п. 1.4. Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг від 22.03.2017 № 308, обласні та Київська міська державні адміністрації, здійснюють ліцензування господарської діяльності з постачання теплової енергії суб`єктів господарювання у разі, якщо суб`єкт господарювання здійснює ( планує здійснити) постачання теплової енергії на території відповідної області.
Згідно до положень статті 9 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» ліцензіат зобов`язаний виконувати вимоги ліцензійних умов відповідного виду господарської діяльності.
Відповідно до пункту 3.2. Розділу 3 ЛІЦЕНЗІЙНИХ УМОВ, провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії магістральними і місцевими ( розподільчими) тепловими мережами, затверджених Постановою НКРЕКП № 308 від 22.03.2017 р., при провадженні ліцензійної діяльності ліцензіат повинен дотримуватися організаційних вимог, зокрема, здійснювати постачання теплової енергії за тарифами, що встановлюються уповноваженими законом державним колегіальним органом, або органом місцевого самоврядування в межах наданих повноважень.
Згідно з пунктом 37 частини 1 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування» питання щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна районна чи обласна рада, а також суб`єктів господарювання, що здійснюють управління ( експлуатацію) цілісних майнових комплексів таких підприємств, вирішуються виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради.
З огляду на наведене, відповідач зобов`язаний здійснювати постачання теплової енергії споживачам за тарифами, що встановлені Полтавською обласною радою, на недискримінаційних умовах, тобто застосовувати двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії для всіх споживачів підприємств, в тому числі і споживачів міста Кременчук, зокрема і позивача.
Судом першої інстанції встановлено та не заперечується сторонами що відносини між позивачем та відповідачем врегульовано індивідуальним договором № 4142 від 01. 11. 2022 та договором про закупівлю теплової енергії в гарячій воді № 4142/2023 від 06.02.2023
Зазначений договір є чинним, спори щодо визнання його недійсним відсутні.
Відповідно до приписів статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання.
Таким чином, у відповідача відсутні правові підстави надавати позивачу послуги з постачання теплової енергії на умовах раніше укладених договорів за тарифами встановленими для іншого суб`єкта господарювання - ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ», як і відсутні підстави для постачання теплової енергії за тарифами , які відрізняються від тих, що були встановлені саме для відповідача Полтавською обласною радою.
Щодо доводів заявника апеляційної скарги щодо порівняння тарифів на теплову енергію, іі виробництва, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії та газу, води, що були встановлені Полтавською обласної радою для відповідача рішенням №477 від 30.09.2022 з тарифами, які були встановлені виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області для іншого суб`єкта господарювання - Кременчуцька ТЕЦ.
Судова колегія зазначає, що тарифи на постачання теплової енергії у різних постачальників є різними, оскільки розмір тарифів залежить від витрат, пов`язаних з виробництвом, транспортуванням, постачанням теплової енергії і наданим послуг з постачання теплової енергії та постачанням гарячої води.
Закон України від 29.07.29022 № 2479-ІХ «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування не містить норми, яка б зобов`язувала відповідача здійснювати постачання теплової енергії споживачам за тарифами, які були встановлені для іншого постачальника іншим уповноваженим органом станом на 24.02.2022.
Що стосується посилання заявника апеляційної скарги на рішення Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 20.10.2022 № 1508.
Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради № 1508 від 20.10.2022 № 1508 «Про визнання Полтавського обласного комунального виробничого підприємства «Полтаватеплоенерго» виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води» відповідача визнано виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води по лівобережній частині міста Кременчук від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладанням відповідних обов`язків згідно з законодавством.
13.01.2023 виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради прийнято рішення № 86 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 № 1508, яким внесено зміни до рішення № 1508 від 20.10.2022, а саме це рішення доповнено пунктом 3 за змістом якого зобов`язано відповідача застосовувати до споживачів у місті Кременчук тарифи на послуги з постачання теплової енергії та гарячої води, розмір яких не перевищує рівень тарифів які застосовувалися до цих споживачів станом на 24.02.2022 та здійснити перерахунок вартості плати за комунальні послуги до цих споживачів у м.Кременчук за період у якому нарахована ціна за послуги вище, ніж станом на 24.02.2022 у м.Кременчуці шляхом зменшення плати.
Проте, рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 03.10.2023 у справі № 440/4765/23 вище зазначене рішення визнано протиправним, оскільки виконавчий комітет Кременчуцької міської ради, приймаючи спірне рішення, перевищив свої повноваження. Такі дії є втручанням у господарську діяльність ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго». Рішення від 03.10.2023 у справі № 440/ 4765/23 залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 22.05.2024 р.
Адміністративний суд, розглядаючи справу № 440/4765/23 зазначив, зокрема, що виконавчому комітету Кременчуцької міської ради на момент прийняття оскаржуваного рішення не було надано законних повноважень на покладання на ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» обов`язку щодо встановлення тарифів на послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
Судова колегія також бере до уваги, що рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 27.09.2023 у справі № 440/1693/23. відмовлено у задоволені адміністративного позову Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради про визнання протиправним та нечинним пункту 1 рішення Полтавської обласної ради від 30.09.2022 № 477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» в частині встановлення Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарства «Полтаватеплоенерго» двоставкових тарифів з постачання теплової енергії за категорією споживачів «для потреб бюджетних установ» відповідно до додатку 2.
Полтавським окружним адміністративним судом було встановлено, що чинні тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» відповідають розміру тарифів , які було встановлено Полтавської обласною радою до введення в Україні воєнного стану 24.02.2022 , у зв`язку з чим, твердження позивача про порушення Полтавської обласною радою заборони щодо підвищення тарифів, запровадженого Законом № 2479-ІХ, суд визнав помилковим.
13.02.2024 р. Другим апеляційним адміністративним судом зазначене рішення залишено без змін.
Що стосується посилання апелянта на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 04.04.2024 у справі №917/730/23, то колегія суддів зазначає, що правовідносини у справі, на яку посилається позивач не є подібними, оскільки у справі №917/1265/23 правовідносини стосуються зобов`язання відповідача здійснити перерахунок вартості вже наданих/отриманих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води позивачу на підставі індивідуального договору, з умовами якого був обізнаний позивач на час споживання послуг та отримання відповідних рахунків, тоді як у справі №917/730/23 правовідносини стосуються врегулювання переддоговірного спору в судовому порядку.
З огляду на наведене, доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції, які були зроблені на підставі повного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.
Відповідно до приписів статті 275 Господарського процесуального кодексу України, Суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право, зокрема, залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення; скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення;
Суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. ( ст.276 ГПК України)
В даному випадку, судова колегія приходить до висновку, що рішення по справі судом першої інстанції прийнята з додержанням норм матеріального та процесуального права у зв`язку з чим, рішення по справі залишається без змін, а апеляційна скарга без задоволення.
Судові витрати покладаються на заявника апеляційної скарги.
Керуючись ст. ст. 269,270, 275,276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Апеляційну скаргу Департаменту соціального захисту населення Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, м.Кременчук, Полтавська область, на рішення господарського суду Полтавської області від 24.04.2024 у справі №917/1265/23 - залишити без задоволення.
2.Рішення господарського суду Полтавської області від 24.04.2024 у справі №917/1265/23 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження передбачено ст. 286 -289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 16.09.2024
Головуючий суддя О.І. Склярук
Суддя Р.А. Гетьман
Суддя В.С. Хачатрян
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2024 |
Оприлюднено | 17.09.2024 |
Номер документу | 121619082 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Склярук Ольга Ігорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні