Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
16 вересня 2024 року № 520/12262/24
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Рубан В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації (вул. Незалежності, буд.3, смт.Покотилівка, Харківський район, Харківська область, 62458, код ЄДРПОУ03196541) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації, в якому просить суд:
- визнати неправомірною повторну відмову Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації від 31.01.2024р. №464ВС щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 одноразової компенсації за встановлення ІІІ групи інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС) в розмірі 30 мінімальних заробітних плат на момент виплати, та різницю в сумах одноразових компенсацій між II та III групами інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕ) в розмірі 15 мінімальних заробітних плат на момент виплати відповідно до ст.48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 одноразову компенсацію 30 мінімальних заробітних плат (1118х30=33540грн.), встановлених на момент встановлення ІІІ групи інвалідності (03.10.2012 року), захворювання пов`язано з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, з урахуванням раніше виплачених сум (189,60грн), в розмірі 33350,40 (Тридцять три тисячі триста п`ятдесят грн. 40 коп.);
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 15 мінімальних заробітних плат (1218х15=18270грн.), як різницю в одноразовій компенсації між виплатами за встановлення ІІ та ІІІ групами інвалідності у зв`язку з встановленням ІІ групи інвалідності, захворювання пов`язано з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС станом на 16.10.2014 року, з урахуванням раніше виплачених сум (94,80грн.), в розмірі 18175,20 грн. (Вісімнадцять тисяч сто сімдесят п`ять грн. 20 коп.);
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації надати звіт про виконання судового рішення протягом 50 днів з дати набрання законної сили рішення суду.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 є ліквідатором аварії на ЧАЕС 1 категорії, інвалід 2-ї групи з захворюванням пов`язаним з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС. 03.10.2012 року ОСОБА_1 встановлена 3-я група інвалідності з захворюванням пов`язаним з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС. 16.10.2014 року ОСОБА_1 встановлена 2-а група інвалідності з захворюванням пов`язаним з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС.
05.11.2012 року ОСОБА_1 призначена та виплачена одноразова компенсація, як особі з інвалідністю 3-ї групи (захворювання пов`язаним з ліквідацією наслідків аварії на АЕС) у розмірі 189,60 грн.
02.12.2014 у зв`язку з встановленням 2-ї інвалідності (захворювання пов`язаним з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС) мені була призначена та виплачена різниця у одноразових компенсаціях як особі з інвалідністю 2-ї групи (захворювання пов`язаним з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС) у розмірі 94,80 грн.
Позивач зазначає, що має право на виплату одноразової компенсації за встановлення ІІІ групи інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС) в розмірі 30 мінімальних заробітних плат на момент виплати, та різницю в сумах одноразових компенсацій між II та III групами інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕ) в розмірі 15 мінімальних заробітних плат на момент виплати відповідно до ст.48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Судом встановлено, що позивач звернувся до відповідача із відповідною заявою та документами про нарахування і виплату одноразової компенсації за встановлення групи інвалідності як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, який став інвалідом внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Листом відповідач відмовив позивачу в нарахуванні та виплаті одноразової компенсації за встановлення групи інвалідності як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, який став інвалідом внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 03.12.2021 року у справі № 520/17966/21 адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) до Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації (просп. Гагаріна, буд. 157 "а", м. Харків, 61124, код ЄДРПОУ03196541) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково.
Визнано неправомірною відмову Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації від 08.06.2021р. №06-18/3063 щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 одноразової компенсації за встановлення III групи інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС) в розмірі 30 мінімальних заробітних плат на момент виплати, та різницю в сумах одноразових компенсацій між II та III групами інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕ) в розмірі 15 мінімальних заробітних плат на момент виплати відповідно до ст.48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Зобов`язано Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 31.05.2021 року щодо нарахування та виплати одноразової компенсації за встановлення III групи інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС) в розмірі 30 мінімальних заробітних плат на момент виплати, та різницю в сумах одноразових компенсацій між II та III групами інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕ), у зв`язку з встановлення II групи інвалідності, в розмірі 15 мінімальних заробітних плат на момент виплати відповідно до ст.48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Рішення набрало законної сили 04.01.2022 року.
17.01.2024 року повторно звернувся до Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації з заявою з наступними вимогами:
- виплатити одноразову компенсацію 30 мінімальних заробітних плат (1118х30=33540 грн.), встановлених на момент встановлення ІІІ групи інвалідності (03.10.2012 року), захворювання пов`язано з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з урахуванням раніше виплачених сум (189,60грн) в розмірі 33350,40 (Тридцять три тисячі триста п`ятдесят грн. 40 коп.);
- виплатити 15 мінімальних заробітних плат (1218х15=18270 грн.), як різницю в одноразовій компенсації між виплатами за встановлення ІІ та ІІІ групами інвалідності у зв`язку з встановленням ІІ групи інвалідності, захворювання пов`язано з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС станом на 16.10.2014 року, з урахуванням раніше виплачених сум (94,80грн) що складає 18175,20 грн. (Вісімнадцять тисяч сто сімдесят п`ять грн. 20 коп.)
Відповідач повторно відмовив ОСОБА_1 щодо нарахування та виплати одноразової компенсації за встановлення ІІІ групи інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС) в розмірі 30 мінімальних заробітних плат на момент виплати, та різницю в сумах одноразових компенсацій між II та III групами інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕ) в розмірі 15 мінімальних заробітних плат на момент виплати відповідно до ст.48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Позивач вважає такі дії Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації протиправними, у зв`язку з чим звернувся до суду.
До суду надійшов письмовий відзив на адміністративний позов, в якому відповідач просив в задоволенні позову відмовити повністю.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що позивач є особою, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 категорія 1, виданого 29.03.2019 відповідно до Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
03.10.2012 року ОСОБА_1 встановлена 3-я група інвалідності з захворюванням пов`язаним з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС.
16.10.2014 року ОСОБА_1 встановлена 2-а група інвалідності з захворюванням пов`язаним з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС.
05.11.2012 року ОСОБА_1 призначена та виплачена одноразова компенсація, як особі з інвалідністю 3-ї групи (захворювання пов`язаним з ліквідацією наслідків аварії на АЕС) у розмірі 189,60 грн.
02.12.2014 у зв`язку з встановленням 2-ї інвалідності (захворювання пов`язаним з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС) мені була призначена та виплачена різниця у одноразових компенсаціях як особі з інвалідністю 2-ї групи (захворювання пов`язаним з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС) у розмірі 94,80 грн.
Позивач звернувся до відповідача із відповідною заявою та документами про нарахування і виплату одноразової компенсації за встановлення групи інвалідності як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, який став інвалідом внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Листом відповідач відмовив позивачу в нарахуванні та виплаті одноразової компенсації за встановлення групи інвалідності як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, який став інвалідом внаслідок Чорнобильської катастрофи.
На виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03.12.2021 року у справі № 520/17966/21 17.01.2024 року повторно звернувся до Управління соціального захисту населення Харківської районної державної адміністрації з заявою про нарахування та виплати одноразової компенсації за встановлення ІІІ групи інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС) в розмірі 30 мінімальних заробітних плат на момент виплати, та різницю в сумах одноразових компенсацій між II та III групами інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕ) в розмірі 15 мінімальних заробітних плат на момент виплати відповідно до ст.48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Відповідач повторно відмовив ОСОБА_1 щодо нарахування та виплати одноразової компенсації за встановлення ІІІ групи інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС) в розмірі 30 мінімальних заробітних плат на момент виплати, та різницю в сумах одноразових компенсацій між II та III групами інвалідності (захворювання пов`язане з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕ) в розмірі 15 мінімальних заробітних плат на момент виплати відповідно до ст.48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Позивач, вбачаючи в зазначеному порушення своїх прав, звернувся до суду.
Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.
Вирішуючи спір по суті суд зазначає, що відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я, соціального захисту потерпілого населення визначає Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 № 796-XII (далі за текстом - Закон № 796-XII).
Статтею 48 Закону № 796-XII визначено умови виплати компенсації за шкоду, заподіяну здоров`ю, особам, які стали особами з інвалідністю внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, інших ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, сім`ям у зв`язку із втратою годувальника та щорічна допомога на оздоровлення.
Відповідно до частини першої статті 48 Закону № 796-XII, у редакції Закону від 06.06.1996 № 230/96-ВР, одноразова компенсація учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи, та сім`ям, які втратили годувальника із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, виплачується в таких розмірах: інвалідам I групи - 60 мінімальних заробітних плат; інвалідам II групи - 45 мінімальних заробітних плат; інвалідам III групи - 30 мінімальних заробітних плат.
Частина перша статті 48 Закону № 796-XII, у редакції підпункту 11 пункту 28 розділу II Закону від 28.12.2007 № 107-VI, мала наступний зміст: одноразова компенсація учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи, та сім`ям, які втратили годувальника із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, щорічна допомога на оздоровлення виплачується в порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Зміни, внесені підпунктом 11 пункту 28 розділу II Закону України від 28.12.2007 № 107-VI, визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.1996 № 836 "Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", яка втратила чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 285 від 14.05.2015, було установлено такі розміри виплат, передбачених Законом № 796-XII: одноразової компенсації учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи, та сім`ям, які втратили годувальника із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, виплачуються в таких розмірах: інвалідам I групи - 37930 тис. карбованців; інвалідам II групи - 28440 тис. карбованців; інвалідам III групи - 18960 тис. карбованців.
Пунктом 3 Прикінцеві положення Закону України Про Державний бюджет України на 2012 рік встановлено що норми і положення статей 20, 21, 22, 23, 30, 31, 37, 39, 48, 50, 51, 52 та 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи застосовується у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2012 рік.
Пунктом 6 ,7 Прикінцеві положення Закону України Про Державний бюджет України на 2014 рік встановлено що норми і положення статей 20, 21, 22, 23, 30, 31, 37, 39, 48, 50, 51, 52 та 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи застосовується у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2014 рік.
Пункт 4 розділу VII Прикінцевих положень визнано конституційним згідно з Рішенням Конституційного Суду № 20-рп/2011 від 26.12.2011.
Згідно із пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" від 22.12.2011 № 4282-VI, який набрав чинності з 01.01.2012, у 2012 році норми і положення статей 20, 21, 22, 23, 30, 31, 37, 39, 48, 50, 51, 52 та 54 Закону № 796-XII застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2012 рік.
Відповідно до ст. 48 Закону № 796-XII, в редакції, станом на час виплати компенсації: одноразова компенсація учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи, дітям-інвалідам, сім`ям, які втратили годувальника із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, батькам померлого, щорічна допомога на оздоровлення виплачується у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Ураховуючи наведене, при визначені розміру одноразової компенсації при встановленні інвалідності ІІІ групи внаслідок Чорнобильської катастрофи у 2012 році, та ІІ групи у 2014 році застосовувалися розміри компенсацій визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.1996 № 836 Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Позивачу призначена 05.11.2012 року та після надходження бюджетних коштів виплачена одноразова компенсація, як особі з інвалідністю ІІІ групи (захворювання пов`язано з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС) у розмірі 189 грн. 60 коп.
Позивачу 02.12.2014 року у зв`язку з встановленням інвалідності ІІ групи, призначена та після надходження бюджетних коштів виплачена відповідачем різниця у компенсаціях, як особі з інвалідністю II групи (захворювання пов`язано з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС) у розмірі 94 грн. 80 коп.
Таким чином, суд приходить до висновку, що спірні виплати здійснені відповідачем в належних розмірах, отже відмовляючи позивачу в задоволенні його заяви відповідач діяв правомірно.
З огляду на викладене, оцінюючи зібрані у справі докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про необґрунтованість та безпідставність позовних вимог, у зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення позову.
Інші доводи позивача є безпідставними та не впливають на висновки суду.
Позивач від сплати судового збору звільнений, доказів щодо понесення інших судових витрат позивачем не надано.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 19, 241-247, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Рубан В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2024 |
Оприлюднено | 18.09.2024 |
Номер документу | 121637219 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Рубан В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні