ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" вересня 2024 р. Справа№ 911/3794/23
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Сибіги О.М.
суддів: Вовка І.В.
Палія В.В.
секретар судового засідання: Король Д.А.
за участю представників сторін: згідно протоколу судового засідання від 04.09.2024
Розглянувши матеріали апеляційної скарги Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-cанітарної допомоги»
на рішення Господарського суду Київської області від 19.03.2024
повний текст рішення складено 12.04.2024
у справі № 911/3794/23 (суддя Черногуз А.Ф.)
за позовом Обухівської міської ради Київської області
до 1. Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-санітарної допомоги»
2. Української міської ради
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Обухівської районної ради Київської області
про визнання права власності та витребування майна з незаконного володіння
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
Обухівська міська рада Київської області звернулася до Господарського суду Київської області з позовом до Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-Санітарної допомоги» та Української міської ради про визнання права власності та витребування майна з незаконного володіння.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що спірне майно є спільною власністю Обухівської міської територіальної громади, на території якої воно знаходиться, що задовольняє потреби Обухівської міської територіальної громади і має важливе соціальне значення для забезпечення інтересів жителів сільської місцевості відповідної територіальної громади, однак, з порушенням чинного законодавства передано відповідачу 1 на підставі рішення Обухівської районної ради Київської області від 27.07.2023 №904-42-VIII.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 08.01.2024 (суддя Черногуз А.Ф.) прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання та залучено до участі у справі Обухівську районну раду Київської області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, щодо предмета спору.
Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його прийняття
Рішенням Господарського суду Київської області від 19.03.2024 по справі №911/3794/23 позов задоволено. Визнано право власності на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, загальною площею 287,7 кв. м, що розташований у с. Григорівка по вул. Соборна, буд. 2-Д. Обухівського району Київської області за Обухівською територіальною громадою в особі Обухівської міської ради Київської області. Витребувано з незаконного володіння Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, загальною площею 287,7 кв. м, що розташований у с. Григорівка по вул. Соборна, буд 2-Д, Обухівського району Київської області на користь Обухівської територіальної громади в особі Обухівської міської ради Київської області. Зобов`язано Комунальне некомерційне підприємство Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» передати громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, загальною площею 287,7 кв. м, що розташований у с. Григорівка по вул. Соборна, буд 2-Д, Обухівського району Київської області Обухівській територіальній громаді в особі Обухівської міської ради Київської області. Здійснено розподіл витрат позивача по сплаті судового збору.
В обґрунтування прийнятого рішення судом першої інстанції зазначено, що здійснення реєстрації права власності на новозбудовані приміщення амбулаторії первинної медичної допомоги в селі Григорівка по вул. Соборна, 2Д, що розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 3223182001:01:022:0019 за Комунальним некомерційним підприємством Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» є неправомірним, у зв`язку з тим, що вказане нерухоме майно є спільною комунальною власністю громад району та повинно належати на праві комунальної власності Обухівській районній раді Київської області. Під час розгляду справи суд першої інстанції встановив факт переходу права власності на спірне майно до позивача, безпідставного його перебування у володінні Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» та наявності у останнього обов`язку передати його позивачу.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-санітарної допомоги» та узагальнення її доводів
Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Київської області від 19.03.2024 по справі № 911/3794/23, 06.05.2024 Комунальне некомерційне підприємство Української міської ради «Центр первинної Медико-санітарної допомоги» (02.05.2024 згідно поштової накладної на конверті, в якому направлено апеляційну скаргу до суду) звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Київської області від 19.03.2024 та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
Вимоги апеляційної скарги мотивовано тим, що оскаржуване рішення ухвалене місцевим судом з неправильним застосуванням норм матеріального права та з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.
Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги по суті
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.05.2024, матеріали апеляційної скарги Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-Санітарної допомоги» передано на розгляд колегії суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючий суддя: Сибіга О.М., судді: Палій В.В., Вовк І.В.
10.05.2024 ухвалою Північного апеляційного господарського суду з Господарського суду Київської області витребувано матеріали справи № 911/3794/23.
22.05.2024 до Північного апеляційного господарського суду супровідним листом № 02-04/911/3794/23 від 21.05.2024 надійшли матеріали справи №911/3794/23.
28.05.2024 ухвалою Північного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-cанітарної допомоги» на рішення Господарського суду Київської області від 19.03.2024 по справі №911/3794/23 залишено без руху та зазначено, що скаржник має право усунути недоліки, а саме подати до Північного апеляційного господарського суду докази сплати судового збору у розмірі 169 857, 27 грн.
10.06.2024 Комунальне некомерційне підприємство Української міської ради «Центр первинної Медико-cанітарної допомоги» (07.06.2024 згідно поштової накладної на конверті), звернулось до Північного апеляційного господарського суду з заявою про усунення недоліків.
17.06.2024 ухвалою Північного апеляційного господарського суду відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-cанітарної допомоги» на рішення Господарського суду Київської області від 19.03.2024 у справі №911/3794/23 та призначено до розгляду на 17.07.2024.
09.07.2024 до Північного апеляційного господарського суду від представника Обухівської міської ради Київської області надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому проти доводів апеляційної скарги заперечує та наводить власні на їх спростування, просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити у повному обсязі. При цьому позивач стверджував, що відповідно до договорів підряду № 2020/03/01 від 19.03.2020 та № 2019/02/04 від 04.02.2019 будівництво амбулаторії первинної медичної допомоги в селі Григорівка по вул. Соборна, 2Д на земельній ділянці 3223182001:01:022:0019 здійснювалося за кошти державного та місцевого бюджетів, та за рахунок цільових субвенцій державного бюджету, тому новостворене нерухоме майно належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Обухівського району.
09.07.2024 до Північного апеляційного господарського суду від представника Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-Санітарної допомоги» надійшла відповідь на відзив на апеляційну скаргу.
В судовому засіданні 17.07.2024 судом оголошувалася перерва до 07.08.2024.
Розпорядженням Керівника апарату Північного апеляційного господарського суду від 02.08.2024 призначено повторний автоматизований розподіл справи у зв`язку з перебуванням судді Вовка І.В. у відпустці.
Згідно Витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.08.2024 справу № 911/3794/23 передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючого судді (судді-доповідача) Сибіги О.М., суддів Палія В.В., Кравчука Г.А.
02.08.2024 ухвалою Північного апеляційного господарського суду новоутвореною колегією прийнято до свого провадження апеляційну скаргу Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-cанітарної допомоги» на рішення Господарського суду Київської області від 19.03.2024 у справі № 911/3794/23 та призначено до розгляду на 07.08.2024.
В судовому засіданні 07.08.2024 судом оголошувалася перерва до 04.09.2024.
09.07.2024 до Північного апеляційного господарського суду від представника Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-Санітарної допомоги» надійшли додаткові пояснення у справі.
Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-cанітарної допомоги» слід залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Київської області від 19.03.2024 без змін, з наступних підстав.
Обставини справи, встановлені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції
Як вірно було встановлено Господарським судом міста Києва та перевірено судом апеляційної інстанції, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 715-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області» визначено Обухівську міську територіальну громаду у складі громад (населених пунктів), території яких входять до складу території територіальної громади, Обухівська, Германівська, Григорівська. Дерев`янська, Деремезнянська, Долинська, Копачівська, Красненська Перша, Краснослобідська, Маловільшанська, Нещерівська, Перегонівська, Першотравенська, Семенівська з адміністративним центром у місті Обухів.
14.01.2021 Обухівським міським головою листом № 95 попередньо направленим до Обухівської районної ради Київської області з проханням розгляду на черговій сесії районної ради питання щодо передачі майна, що має важливе соціальне значення для забезпечення інтересів Обухівської міської територіальної громади для надання послуг у сфері охорони здоров`я - громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії у с. Григорівка по вул. Соборна, буд 2-Д.
28.01.2021 року Обухівською міською радою Київської області прийнято рішення «Про ухвалення звернення Обухівської міської ради Київської області до Обухівської районної ради Київської області про невідкладну передачу майна закладів охорони здоров`я, надання соціальних послуг, культури та іншого. яке знаходиться (розташоване) у населених пунктах, що увійшли у сформовану Обухівську міську територіальну громаду і має значення для сталого економічного розвитку» № 696-4-VIII.
Вказаним рішенням рада вимагала виконати вимоги чинного законодавства та невідкладно, у встановленому порядку прийняти відповідні рішення та забезпечити передачу майна закладів охорони здоров`я, надання соціальних послуг, культури та іншого, яке знаходиться (розташоване) у населених пунктах, що увійшли у сформовану Обухівську міську територіальну громаду і має значення для сталого економічного розвитку Обухівської міської територіальної громади, яка у свою чергу готова забезпечувати та фінансувати надання необхідних адміністративних, житлово-комунальних та соціальних послуг на приєднаних територіях, а також планувати власний перспективний розвиток.
Відповідей на лист та звернення депутатів до Обухівської міської ради не надходило.
З державного реєстру речових прав (інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав № 349013548 від 04.10.2023) вбачається, що 14.07.2020 було проведено реєстрацію речових прав на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, загальною площею 287,7 кв. м, що розташовані у с. Григорівка за Комунальним некомерційним підприємством Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги», правонаступником якого є Комунальне некомерційне підприємство Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги».
Ця інформація підтверджена Обухівською районною радою Київської області листом № 100/02-03/266 від 25.10.2023, в якому вказано, що Обухівською районною радою своїм рішенням від 28.12.2020 № 35.3.VІII передано Комунальне некомерційне підприємство Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги», якому належала на праві власності спірна нерухомість у власність Української міської ради, яка є засновником відповідача-1.
Крім того, Обухівською районною радою Київської області було передано до Української міської ради обладнання, речі та інші матеріали, які забезпечують роботу вказаного підприємства.
27.07.2023 Обухівською міською радою Київської області прийнято рішення «Про ухвалення звернення Обухівської міської ради Київської області до Української міської ради Київської області про невідкладну передачу майна закладів охорони здоров`я сіл Григорівка та Красного Першого, що увійшли у сформовану Обухівську міську територіальну громаду і мають значення для якості надання жителям первинної медико-санітарної допомоги»» № 904 42-VIII.
Означене рішення прийнято Обухівською міською радою Київської області з метою захисту прав та інтересів жителів Обухівської міської територіальної громади у сфері охорони здоров`я та направлено до Української міської ради Київської області з вимогою прийняти рішення щодо передачі у встановленому законодавством порядку із власності Української міської територіальної громади в особі Української міської ради, як засновника та власника Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-Санітарної допомоги» до власності Обухівської міської територіальної громади Київської області в особі Обухівської міської ради Київської області об`єкти, які мають важливе соціальне значення для забезпечення інтересів жителів сільської місцевості Обухівської міської територіальної громади - організації надання послуг у сфері охорони здоров`я, у першу чергу - надання первинної медико-санітарної допомоги.
20.11.2023 до Обухівської міської ради надійшов лист від Виконавчого комітету Української міської ради № 4578/3-23 з листом Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» від 13.11.2023 № 322, у якому відповідачем-1 повідомлено, що об`єкт забезпечує потреби жителів Української територіальної громади.
З метою «перерозподілу» закладів медицини між територіальними громадами Обухівського району Обухівською районною радою було прийняте рішення від 28.12.2020 № 35.3.VII «Про передачу із спільної власності територіальних громад сіл селища, міста Обухівського району до комунальної власності Української міської ради юридичних осіб публічного права» в тому числі і Комунальне некомерційне підприємство Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» (ЄДРПОУ 37910005). Вказане рішення не оскаржувалось та у позові не поставлено під сумнів.
Позивач, посилаючись на невиконання відповідачами вимог чинного законодавства щодо передачі майна спільної комунальної власності територіальних громад району новоутвореній Обухівській міській територіальній громаді, на території якої це майно знаходиться та покликане задовольняти потреби Обухівської міської територіальної громади, звернувся до суду з даним позовом.
В свою чергу, відповідач-1 стверджував, що громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії по вул. Соборна, буд 2-Д було побудовано на підставі договорів підряду № 2019/02/04 від 04.02.2019 та № 2020/03/01 від 19.03.2020, укладених між Комунальним некомерційним підприємством Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» та ТОВ «Монтажно-будівельна компанія «Будмонтаж».
На підставі рішення № 1011.39. VII від 20.09.2018 «Про надання дозволу на укладення договору (Суперфіцію)» між Григорівською сільською радою та Комунальним некомерційним підприємством Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» (ЄДРПОУ 37910005) укладено договір «Про надання права забудови земельної ділянки (Суперфіцій)».
Крім того, відповідачем зазначено, що саме Комунальне некомерційне підприємство Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» було замовником будівництва амбулаторії на підставі Закону України від 14.11.2017 № 2206-VI «Про підвищення доступності та якості медичного обслуговування у сільській місцевості» та постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 року № 983 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, спрямованих на розвиток охорони здоров`я у сільській місцевості».
Також відповідачем-1 наголошено, що на підставі рішення Обухівської районної ради восьмого скликання від 13.10.2021 № 174.8.VIII та акту приймання-передачі від 29.10.2021 було прийнято на баланс Обухівської районної ради майно, яке знаходилось на балансі Комунального некомерційного підприємства Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги», а саме: приміщення Григорівської амбулаторії, приміщення харчоблоку Григорівської амбулаторії та приміщення гаража Григорівської амбулаторії яке знаходиться за адресою: Київська область, Обухівській район, село Григорівка, провулок Героїв Небесної Сотні, 14, яке в подальшому Обухівською районною радою було передане Обухівській міській раді.
Відповідач-2 підтримав позицію Комунального некомерційного підприємства та вказував на те, що підстави для задоволення позову відсутні. З приводу вимог щодо визнання за позивачем права власності відповідач зауважив, що позивач не обґрунтував та не надав належних доказів в підтвердження позовних вимог в частині визнання за ним права власності на нерухоме майно, з посиланням на вимоги чинного законодавства щодо набуття права власності (Глава 24 ЦК України) та щодо захисту права власності (Глава 29 ЦК України). Оскільки, саме на ліквідовані районні ради Законом покладено обов`язок передачі майна у комунальну власність територіальних громад, а не на місцеві ради та комунальні підприємства, тому відповідач-2 вважав, що позовні вимоги до Української міської ради та комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної медико-санітарної допомоги» є безпідставними.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови
Відповідно до вимог ч.ч. 1, 2, 4, 5 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Предметом спору у даній справі є належність позивачу права власності на спірне майно, підстави перебування такого майна у володінні відповідача-1 та наявність у нього обов`язку передати таке майно позивачу.
В силу статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Право на доступ до правосуддя закріплене у статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Україною.
Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Положеннями статті 16 Цивільного України, які кореспондуються зі статтею 20 Господарського кодексу України, встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Названими нормами матеріального права визначено способи захисту прав та інтересів, і цей перелік не є вичерпним.
Інтерес особи має бути законним, не суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам і відповідати критеріям охоронюваного законом інтересу.
Статтею 5 Господарського процесуального кодексу України визначено, що здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Правом на звернення до суду за захистом наділена особа у разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Вирішуючи переданий на розгляд спір по суті, суд повинен встановити наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист якого подано позов, тобто встановити чи є особа, за позовом якої (або в інтересах якої) порушено провадження у справі належним позивачем. При цьому обов`язком позивача є доведення і підтвердження в установленому законом порядку наявності факту порушення або оспорювання його прав та інтересів.
За визначенням ч. 1 ст. 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном (ч. 1 ст. 317 ЦК України).
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 319 Цивільного кодексу України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власна власний розсуд та має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Згідно з ч. 1 ст. 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ч. 1 ст. 387 ЦК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 392 Цивільного кодексу України власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Отже, позов про визнання права власності та щодо витребування власного майна від іншої особи має право пред`явити власник такого майна.
Як встановлено судом, рішенням тридцять дев`ятої сесії сьомого скликання Григорівської сільської ради від 20.09.2018 №1011.39.VII "Про надання дозволу на укладення договору (суперфіцію)" було уповноважено Григорівського сільського голову підписати договір про надання права забудови земельної ділянки (Суперфіцій), та акт прийому-передачі земельної ділянки загальною площею 0,0700 га, яка знаходиться за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Григорівка, вул. Соборна, кадастровий номер 3223182001:01:022:0019 для будівництва об`єкту містобудування «Амбулаторія первинної медичної допомоги по вул. Соборна с. Григорівка Обухівського району Київської області» та перебуває у комунальній власності Григорівської сільської ради.
Рішенням визначено суперфіціарія - Комунальне некомерційне підприємство Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико санітарної допомоги».
В матеріалах справи міститься копія договору про надання права забудови земельної ділянки (суперфіцій) від 08.10.2018, за яким Григорівська сільська рада виступала суперфіціаром, а Комунальне некомерційне підприємство Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико санітарної допомоги» суперфіціарієм.
Так, суперфіціар на підставі рішення тридцять дев`ятої сесії VII скликання Григорівської сільської ради № 1011.39.VII від 20.09.2018 «Про надання дозволу на укладання договору (Суперфіцію)» надає, а суперфіціарій приймає в строкове безоплатне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Григорівка, вул. Соборна, для будівництва об`єкту містобудування - «Амбулаторія первинної медичної допомоги по вул. Соборна в с. Григорівка Обухівського району Київської області». Земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, загальною площею 0,0700 гектара за адресою: Київська область, Обухівський район, с. Григорівка, вул. Соборна, кадастровий номер: 3223182001:01:022:0019 для будівництва об`єкту містобудування "Амбулаторія первинної медичної допомоги".
Відповідно до пункту 3.1 укладений договір є безоплатним.
До договору складено акт приймання-передачі земельної ділянки.
07.11.2018 між Комунальним некомерційним підприємством Української міської ради «Центр первинної Медико-Санітарної допомоги» та ТОВ "АРХ24" було укладено договір на виготовлення кошторисної документації, за яким ТОВ "АРХ24", як виконавець, зобов`язувалося виготовити проектно-кошторисну документацію на об`єкт "Будівництво амбулаторії первинної медичної допомоги по вул. Соборна, в с. Григорівка".
Відповідно до договору підряду № 2019/02/04 від 04.02.2019 Комунальне некомерційне підприємство Української міської ради «Центр первинної Медико-Санітарної допомоги», як замовник, доручає, а генпідрядник в особі ТОВ "Монтажно-будівельна компанія "Будмонтаж", забезпечує відповідно до проектно-кошторисної документації та умов договору виконання будівельно монтажних робіт з будівництва об`єкту: «Будівництво амбулаторії первинної медичної допомоги по вул. Соборна, в с. Григорівка Обухівського району Київської області».
За умовами договору підряду № 2020/03/01 від 19.03.2020 Комунальне некомерційне підприємство Української міської ради «Центр первинної Медико-Санітарної допомоги», як замовник, доручає, а генпідрядник в особі ТОВ "Монтажно-будівельна компанія "Будмонтаж" зобов`язується виконати роботи по об`єкту «Будівництво амбулаторії первинної медичної допомоги по вул. Соборна, в с. Григорівка, Обухівського району Київської області». Корегування, відповідно до проектної документації, державних будівельних норм, стандартів і правил, чинного законодавства в Україні, в термін який встановлюється договором.
Рішенням № 20 від 10.07.2020 виконавчого комітету Григорівської сільської ради "Про присвоєння поштової адреси об`єкту нерухомого майна" вирішено присвоїти амбулаторії первинної допомоги поштову адресу: село Григорівка, вул. Соборна 2 Д, Обухівського району Київської області.
Відповідно до витягу № 217454864 від 23.07.2020 право власності 14.07.2020 на об`єкт нерухомого майна загальною площею 287,7 «Амбулаторія первинної медичної допомоги» в селі Григорівка по вул. Соборна 2 Д, що розташована на земельній ділянці кадастровий номер 3223182001:01:022:0019 зареєстровано за Комунальним некомерційним підприємством Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги».
На підставі рішення Обухівської районної ради Київської області № 174.8.VIII від 13.10.2021 на баланс Обухівської районної ради було прийнято майно, яке знаходилося на балансі Комунального некомерційного підприємства Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» в селі Григорівка, провулок Героїв Небесної Сотні, 14, приміщення амбулаторії, приміщення харчоблоку амбулаторії, приміщення гаража амбулаторії.
В матеріалах справи міститься акт приймання-передачі об`єктів нерухомого майна (приміщень амбулаторії, гаража та харчоблоку) від 29.10.2021, з якого вбачається, що нерухоме майно визначене в ньому не є спірним майном, оскільки (Амбулаторія первинної медичної допомоги) є новозбудованим, знаходиться в селі Григорівка по вул. Соборна, 2 Д та розташоване на земельній ділянці з кадастровим номером 3223182001:01:022:0019.
З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна вбачається, що розташований в селі Григорівка по вул. Соборна 2 Д на земельній ділянці з кадастровим номером 3223182001:01:022:0019 об`єкт нерухомого майна було зареєстровано на праві власності за Комунальним некомерційним підприємством Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги». Аналогічна інформація міститься у відповіді №498661 від 19.03.2024 на запит суду до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Зі змісту договорів підряду №2020/03/01 від 19.03.2020 та №2019/02/04 від 04.02.2019 слідує, що будівництво амбулаторії первинної медичної допомоги в селі Григорівка по вул. Соборна, 2 Д на земельній ділянці 3223182001:01:022:0019 здійснювалась виключно за кошти Державного бюджету та місцевого бюджету (бюджету району).
Вказане додатково підтверджуються рішенням Обухівської районної ради від 19.10.2018 №857.33.VII та додатками до нього, зокрема додатками №3 та №6.
Наведені обставини свідчать про те, що новостворене нерухоме майно фінансувалося виключно зі спільного бюджету територіальних громад району та за рахунок цільових субвенцій Державного бюджету спрямованих на створення комунальної інфраструктури району, а саме закладів охорони здоров`я для сіл Обухівського району Київської області.
Відповідно до п. 10 розділу 5 Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи.
Таким чином, новостворене нерухоме майно - амбулаторія первинної медичної допомоги в селі Григорівка по вул. Соборна, 2 Д збудоване за кошти районного бюджету та виділені району субвенції Державного бюджету, отже є комунальним майном, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Обухівського району.
Відповідно до ст. 78 Господарського кодексу України комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління.
Частиною 3 ст. 78 Господарського кодексу України визначено, що майно комунальних унітарних підприємств перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади і закріплюється за комунальним комерційним підприємством на праві господарського відання, а за комунальним некомерційним підприємством - на праві оперативного управління.
З аналізу ст. 78 Господарського кодексу України підставним є висновок, що у комунального некомерційного підприємства майно може перебувати виключно на праві оперативного управління.
За таких обставин, реєстрація права власності на новозбудовані приміщення амбулаторії первинної медичної допомоги в селі Григорівка по вул. Соборна, 2 Д, що розташовані на земельній ділянці кадастровий номер 3223182001:01:022:0019 за Комунальним некомерційним підприємством Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» (ідентифікаційний код юридичної особи 37910005) є неправомірною, оскільки вказане нерухоме майно є спільною комунальною власністю громад району та, в силу правової природи свого створення, належить на праві комунальної власності Обухівській районній раді.
Принагідно зазначити те, що помилка під час здійснення реєстрації спірного майна не змінює його правову природу та власника, які встановлені судом вище.
Відповідно до п. 10 розділу 5 Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» за пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.
Як вбачається з матеріалів справи, листом від 14.01.2021 № 95 позивач звертався до Обухівської районної ради з пропозицією про передачу майна закладів охорони здоров`я, які знаходяться (розташовані) у населених пунктах, що увійшли у сформовану Обухівську міську територіальну громаду, зокрема, щодо передачі Обухівській міській територіальній громаді в особі Обухівської міської ради Київської області громадського будинку з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами - амбулаторію первинної медичної допомоги, загальною площею 287,7 кв.м, що розташована у в селі Григорівка по вул. Соборна, 2 Д.
Звернення аналогічного змісту також мали місце і за наслідками рішення четвертої сесії восьмого скликання Обухівської міської ради від 28.01.2021 та за наслідками рішення сорок другої сесії восьмого скликання від 27.07.2023.
Листом від 25.10.2023 Обухівською районною радою повідомлено позивача, що не є розпорядником запитуваної інформації, оскільки спірна медична амбулаторія перебувала у власності та на балансі Комунального некомерційного підприємства Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги», яке, як юридична особа публічного права, відповідно до рішення №35.3.VIII від 28.12.2020 «Про передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міст Обухівського району до комунальної власності Української міської ради юридичних осіб публічного права» було передано до Української територіальної громади.
Суд вважає наголосити на тому, що наведена норма п. 10 розділу 5 Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» містить саме імперативний обов`язок районної ради передати до комунальної власності відповідної територіальної громади, яка звернулася з пропозицією, об`єкт спільної власності територіальних громад, який знаходиться на території територіальної громади, що звернулася і задовольняє колективні потреби виключно цієї територіальної громади.
Доказів того, що Українська міська рада зверталась до Обухівської районної ради з пропозицією та обґрунтуванням підставності передачі саме їй і саме спірного нерухомого майна матеріали справи не містять, сторонами до суду не представлено.
З огляду на те, що спірна амбулаторія створювалась для обслуговування та забезпечення потреб саме громади села Григорівка, яке увійшло до складу об`єднаної Обухівської міської територіальної громади, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що спірний об`єкт спільної власності територіальних громад задовольняє виключно колективні потреби об`єднаної Обухівської міської територіальної громади, до складу якої увійшло село Григорівка, для потреб якого здійснювалось будівництво спірного об`єкту.
Доказів протилежного відповідачами не надано.
Слід зазначити, що районна рада отримавши визначену законом пропозицію позивача не виконала покладений на неї законом обов`язок з передачі спірного нерухомого майна Обухівській міській територіальній громаді, як такого, що задовольняє виключно колективні потреби останньої.
Позаяк, посилання районної ради на те, що спірне майно було зареєстроване на праві власності за Комунальним некомерційним підприємством Обухівської районної ради «Обухівський районний центр первинної медико-санітарної допомоги», а відтак передане разом з підприємством Українській міській раді є таким, що не заслуговує на увагу в силу обставин встановлених судом вище, зокрема висновку суду щодо безпідставності здійснення реєстрації права власності за відповідачем-1 на спірне майно та встановленню судом факту, що спірне нерухоме майно є спільною комунальною власністю громад району та, в силу правової природи свого створення, належить на праві комунальної власності виключно саме Обухівській районній раді, а відтак і повинно було бути передане новоутвореній об`єднаній територіальній громаді саме з урахуванням визначеного законом принципу територіальної приналежності.
Суд відмічає, що рішення про передачу конкретного об`єкту - громадського будинку з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, загальною площею 287,7 кв.м, що розташована у селі Григорівка по вул. Соборна, 2Д, Обухівська районна рада не приймала ні стосовно передачі даного майна територіальній громаді за місцем знаходження цього майна, ні Українській територіальній громаді, яка не має відношення до територіальної приналежності майна, проте отримала його у володіння після передачі їй в управління юридичної особи відповідача-1.
Рішенням № 35.3.VIII від 28.12.2020 «Про передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селища, міст Обухівського району до комунальної власності Української міської ради юридичних осіб публічного права», на яке посилаються відповідачі, питання щодо передачі конкретного об`єкту нерухомості, а саме громадського будинку з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, загальною площею 287,7 кв.м, що розташована у селі Григорівка по вул. Соборна, 2Д, не вирішувалось.
При цьому, суд звертає увагу на те, що пунктом 1 цього рішення було надано згоду на передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Обухівського району до комунальної власності Української міської ради виключно об`єктів спільної власності, які знаходяться на території Української об`єднаної територіальної громади, в той час як спірне майно не знаходилось і не знаходиться на території Української об`єднаної територіальної громади.
На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що твердження відповідачів про передачу спірного об`єкту нерухомості разом з підприємством є безпідставними додатково і з тих підстав, що згідно рішення № 35.3.VIII від 28.12.2020 передавались лише об`єкти, що знаходились на території Української об`єднаної територіальної громади.
Відповідно до пункту 10 розділу 5 Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.
З аналізу наведеної норми слідує, що законом визначено присічний строк, в межах якого районна рада зобов`язана була передати у комунальну власність позивача усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території позивача.
Як встановлено судом, обов`язок в частині передачі позивачу громадського будинку з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами амбулаторії первинної медичної допомоги, загальною площею 287,7 кв.м, що розташована на території об`єднаної територіальної громади позивача у селі Григорівка по вул. Соборна, 2Д, Обухівська районна рада не виконала, чим порушила вимоги закону та право комунальної власності Обухівської міської територіальної громади в особі Обухівської міської ради Київської області, яке останній гарантувалось в силу реалізації п. 10 розділу 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та з огляду на територіальну належність спірного нерухомого майна.
Поряд з цим, не дивлячись на виконання позивачем вимог в частині надання пропозиції щодо передачі майна та проігнорувавши вимогу закону про передачу усіх об`єктів спільної власності територіальних громад у власність територіальної громади за територіальною приналежністю, у визначений законом присічний строк, Обухівська районна рада не здійснила юридично значимих дій спрямованих на забезпечення реалізації вимог закону, які мали стати правовою підставою для реєстрації права комунальної власності на спірне майно за позивачем.
Така бездіяльність Обухівської районної ради та факт присвоєння права власності на спірне майно Комунальним некомерційним підприємством Української міської ради «Центр первинної Медико-Санітарної допомоги», а також перехід спірного майна у володіння Української територіальної громади порушили гарантоване законом право позивача на отримання у власність спірного майна та можливість реалізовувати повноваження власника щодо останнього, спрямовані на забезпечення потреб громади.
За висновком суду першої інстанції, з яким погоджується колегія суддів, в силу положень п. 10 розділу 5 Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» єдиною особою, яка після 1 липня 2021 року може володіти на праві комунальної власності спірним громадським будинком з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами - амбулаторією первинної медичної допомоги, загальною площею 287,7 кв.м, що розташована у селі Григорівка по вул. Соборна, 2Д , в аспекті закріпленого в законі принципу територіальної приналежності є позивач.
З огляду на те, що реалізувати гарантоване позивачу п. 10 розділу 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» право на отримання у комунальну власність спірного майна в порядку наведеного закону не вбачається за можливе з підстав закінчення присічного строку, до якого спірне майно Обухівська районна рада зобов`язана була передати у власність позивача, порушене право позивача підлягає захисту у судовому порядку, позаяк іншого способу реалізувати та захистити своє право на майно позивач був позбавлений діями та бездіяльністю відповідачів та Обухівської районної ради.
Встановивши обставини даної справи та надавши відповідну правову оцінку зібраним у справі доказам, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, колегія суддів дійшла висновку, що скаржником не надано до суду належних і допустимих доказів на підтвердження тих обставин, на які він посилаються в апеляційній скарзі.
На переконання колегії суддів апеляційного господарського суду, вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд першої інстанції повно та всебічно дослідив обставини справи, дав їм належну правову оцінку, дійшов правильних висновків про задоволення позовних вимог Обухівської міської ради Київської області.
З приводу решти доводів сторін, колегія суддів звертає увагу, що такі аргументи враховані апеляційним судом, при цьому оскаржуване рішення є вмотивованим, місцевим судом зазначено з достатньою ясністю підстави, на яких ґрунтуються його висновки, що відповідає практиці Європейського суду з прав людини (рішення у справах "Хаджинастасиу проти Греції", "Кузнєцов та інші проти Російської Федерації").
Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги.
Однією з засад здійснення господарського судочинства у відповідності до статті 2 Господарського процесуального кодексу України є рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом.
Відповідно до ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
У відповідності з пунктом 3 частини 2 статті 129 Конституції України та частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Частиною 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 275 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.
Отже, в задоволенні апеляційної скарги Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-cанітарної допомоги» слід відмовити, а рішення Господарського суду Київської області від 19.03.2024 залишити без змін.
Розподіл судових витрат
Згідно з ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за подачу апеляційної скарги залишається за скаржником.
Керуючись статтями 129, 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Комунального некомерційного підприємства Української міської ради «Центр первинної Медико-cанітарної допомоги» на рішення Господарського суду Київської області від 19.03.2024 у справі № 911/3794/23 - залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Київської області від 19.03.2024 у справі № 911/3794/23 - залишити без змін.
3. Судовий збір за розгляд апеляційної скарги розподіляється відповідно до ст.ст. 129 та 282 Господарського процесуального кодексу України.
4. Матеріали справи № 911/3794/23 повернути до Господарського суду Київської області.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена відповідно до ст. 287-291 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено та підписано 17.09.2024.
Головуючий суддя О.М. Сибіга
Судді І.В. Вовк
В.В. Палій
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2024 |
Оприлюднено | 19.09.2024 |
Номер документу | 121686855 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо визнання права власності |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Сибіга О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні