Рішення
від 19.09.2024 по справі 420/17938/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/17938/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого по справі судді Бжассо Н.В.,

розглянув в порядку письмового провадження в м. Одеса за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ІМПЕРКС ТРЕЙД» до Одеської митниці про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ІМПЕРКС ТРЕЙД» до Одеської митниці, за результатом розгляду якого? позивач просить суд:

Визнати протиправними дії Одеської митниці щодо скасування преференційного режиму оподаткування вивізним митом під час митного оформлення експорту товару «насіння соняшника» за митними деклараціями від 07.03.2024 № 24UА500090002749U6 та № 24UА500090002748U7 та анулюванні сертифікатів з перевезення товару форми ЄУР.1 від 07.03.2024 № А500.086823 та № А500.086822.

Зобов`язати Одеську митницю застосувати преференційний режим оподаткування вивізним митом під час митного оформлення експорту товару «насіння соняшника» за митними деклараціями від 07.03.2024 № 24UА500090002749U6 та № 24UА500090002748U7.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» в Одеській митниці було отримано сертифікати з перевезення товару форми EUR.1 від 07.03.2024 № А500.086823 та № А500.086822 на підставі яких застосовано преференційний режим оподаткування вивізним митом під час митного оформлення експорту товару «насіння соняшника» за митними деклараціями від 07.03.2024 № 24UА500090002749U6 та № 24UА500090002748U7.Однак, в подальшому посадові особи Одеської митниці дійшли до висновку, що ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» заявлені недостовірні відомості стосовно країни походження товару «насіння соняшника», що стало підставою для анулювання сертифікатів EUR.1. Позивач не погоджується із такими діями та рішенням Одеської митниці, оскільки позивач не отримував від відповідача повідомлення про надання документів, які підтверджують походження товару.

Ухвалою суду від 02.07.2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

08.07.2024 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, згідно з яким з метою дотримання вимог статті 16 Доповнення I до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження, Одеською митницею на адресу експортера ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 45216281), яка міститься в обліковій картці митниці та у податковій базі даних, направлено лист від 21.03.2024 року № 7.10-2/15-04/13/5337 щодо надання документів, які підтверджують виконання умов набуття преференційного українського походження товаром, на який експортеру видано сертифікати з перевезення товару форми EUR.1 від 07.03.2024 № A500.08682 та № A500.086822, на підставі яких застосовано тарифну преференцію зі сплати вивізного мита за кодом « 410» під час митного оформлення товару «насіння соняшника» за МД від 07.03.2024 № 24UA500090002749U6 та № 24UA500090002748U7. Зазначений лист повернуто Укрпоштою митниці, таким чином експортером на запит митниці не були надані документи, які підтверджують виконання умов набуття преференційного українського статусу товару «насіння соняшнику», на який видавалися вказані сертифікати з перевезення товару EUR.1.

Суд розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності та робить наступні висновки.

ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» (Комісіонер) згідно умов договору комісії від 05.02.2024 № 05-02/1, укладеним з ТОВ ДП «ПІВДЕННЕ» (Комітент) зобов`язувалось за дорученням Комітента за комісійну плату вчинити правочин щодо продажу продукції Комітента насіння соняшника у кількості 4 500 т.

Згідно умов договору комісії від 05.02.2024 № 05-02/2, укладеного між ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» (Комісіонер) та ТОВ «СГВП «БЕРЕЗНЕГУВАТЕ» (Комітент), Комісіонер зобов`язувався за дорученням Комітента за комісійну плату вчинити правочин щодо продажу продукції Комітента насіння соняшника у кількості 12 500 т.

Суд встановив, що товар «насіння соняшнику» у загальній кількості 17000 т було відправлено на експорт ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» за митними деклараціями від 07.03.2024 № 24UА500090002749U6 та № 24UА500090002748U7 за контрактом № 2024/1202 від 12.02.2024, укладеним з Компанією «ASM PROVENTURES SDN.BHD» на підставі договорів комісії від 05.02.2024 № 05-02/1, № 05-02/2.

Так, 07.03.2024 декларантом ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» з метою експорту товару та його митного оформлення до Одеської митниці були подані додаткові митні декларації №24UA500090002749U6 і № 24UA500090002748U7, одержувач товару "ASM PROVENTURES SDN.BHD", із заявленим в графі 36 «Преференція» тарифної пільги під кодом 410.

За митною декларацією № 24UA500090002749U6 було заявлено товар: № 1 - насіння соняшника, не насіннєве, не подрібнене, насипом, українського походження, врожаю 2023. Кількість 4500,000 тон нетто; Торговельна марка немає даних. Виробник - ТОВ ДП "ПІВДЕННЕ". Країна виробництва - UA.

Разом із митною декларацією ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» надало: рахунок-фактура (iнвойс) (Commercial invoice) № 2 від 06.03.2024; коносамент (Bill of lading) № 1 від 06.03.2024; вантажна вiдомiсть (Cargo Manifest) б/н від 06.03.2024; декларацiя про походження товару (Declaration of origin) № 2 від 06.03.2024; сертифікат з перевезення (походження) товару форми EUR.1 (Movement certificate EUR. 1) № A500.086823 від 07.03.2024; зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу товарів (крім позначеного кодом 4104), подання якого для митного оформлення не супроводжується поданням пов`язаних з ним посередницьких (зовнішньоекономічних та/або внутрішніх) договорів № 2024/1202 від 12.02.2024; внутрішній договір (контракт) комісії № 05-02/1 від 05.02.2024; договір про надання послуг митного брокера № 20022024-1 від 20.02.2024; ліцензія на експорт товарів № 4432-11/533-07 від 23.02.2024; Акт-приймання передачі від 20.02.2024№ 005; Довідка № 05/02 від 05.02.2024; Довідка експортера № 20-02/1 від 20.02.2024; звіт № 29-сг від 04.01.2024.

За митною декларацією № 24UA500090002748U7 було заявлено товар:№ 1 - насіння соняшника, не насіннєве, не подрібнене, насипом, українського походження, врожаю 2023. Кількість 12500,000 тон нетто; Торговельна марка - немає даних. Виробник - ТОВ СГВП "БЕРЕЗНЕГУВАТЕ". Країна виробництва - UA.

Разом із митною декларацією ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» надало: рахунок-фактура (iнвойс) (Commercial invoice) № 1 від 06.03.2024; коносамент (Bill of lading)№ 1 від 06.03.2024; вантажна вiдомiсть (Cargo Manifest) б/н від 06.03.2024; декларацiя про походження товару (Declaration of origin) № 1 від 06.03.2024; сертифікат з перевезення (походження) товару форми EUR.1 (Movement certificate EUR. 1) № A500.086822 від 07.03.2024; зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу товарів (крім позначеного кодом 4104), подання якого для митного оформлення не супроводжується поданням пов`язаних з ним посередницьких (зовнішньоекономічних та/або внутрішніх) договорів № 2024/1202 від 12.02.2024; внутрішній договір (контракт) комісії № 05-02/2 від 05.02.2024; договір про надання послуг митного брокера № 20022024-1 від 20.02.2024; ліцензія на експорт товарів № 4432-11/533-07 від 23.02.2024; Акт-приймання передачі № 006 від 20.02.2024; Довідка № 8/17-24 від 06.02.2024; Довідка експортера) № 20-02/1 від20.02.2024 року; звіт № 29-сг від 05.02.2024.

Після розгляду наданих документів, Одеською митницею було оформлено заявлений товар ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» та випущено його у вільний обіг.

Суд встановив, що з метою дотримання вимог статті 16 Доповнення I до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження, Одеською митницею на адресу експортера ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 45216281), яка міститься в обліковій картці митниці та у податковій базі даних, направлено лист від 21.03.2024 № 7.10-2/15-04/13/5337 щодо надання документів, які підтверджують виконання умов набуття преференційного українського походження товаром, на який експортеру видано сертифікати з перевезення товару форми EUR.1 від 07.03.2024 № A500.086823 та № A500.086822, на підставі яких застосовано тарифну преференцію зі сплати вивізного мита за кодом « 410» під час митного оформлення товару «насіння соняшника» за МД від 07.03.2024 № 24UA500090002749U6 та № 24UA500090002748U7.

Згідно з повідомленням про вручення поштового відправлення. № 0600901703040, вказаний лист ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» не вручений та повернутий відправнику з відміткою «за закінченням терміну зберігання».

24.04.2024 року Управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Одеської митниці було повідомлено митний пост «Чорноморськ» про проведення моніторингу митних оформлень товарів із застосуванням режиму вільної торгівлі при експорті товарів, щодо застосування преференційного режиму оподаткування вивізним митом під час митного оформлення товару «насіння соняшника» ТОВ "ІМПЕРКС ТРЕЙД" за МД від 07.03.2024 N№ 24UA500090002749U6 та № 24UA500090002748U7.

За результатом проведених перевірочних заходів встановлено, що ТОВ "ІМПЕРКС ТРЕЙД" не надані документи, що містять достовірні відомості про преференційне походження товару.

На підставі цього, посадовими особами митного поста «Чорноморськ» Одеської митниці були анульовані сертифікати з перевезення товару EUR.1 від 07.03.2024 № А500.086823 та № А500.086822 на товар «насіння соняшника», видані ТОВ "ІМПЕРКС ТРЕЙД", про що повідомлено ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» листом від 25.04.2024 № 7.10- 2/15-04/13/7459.

Згідно з ч.1 ст.257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Відповідно до ч.8 ст.257 МК України та наказу Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 «Про затвердження порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа», декларант в гр. 31 має вносити відомості про товар, зокрема зазначає торгівельну марку, виробника товару та найменування країни походження товарів.

Документами, що підтверджують країну походження товару, є сертифікат про походження товару або засвідчена декларація про походження товару, або декларація про походження товару, або сертифікат про регіональне найменування товару (ч.1 ст.41 МК України).

Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ порядку заповнення та видачі митницею сертифіката з перевезення (походження) товару EUR.1, затвердженого наказом Міністерством фінансів України від 02.03.2021 №139 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 березня 2021 року за № 355/35977, сертифікат видається у разі, якщо його потрібно пред`явити як доказ, що товар (и) відповідає (ють) вимогам правил визначення преференційного походження, встановлених угодами, при застосуванні преференційних ставок вивізного мита.

Згідно з п. 1 розділу VIII Порядку, митниця анулює виданий сертифікат EUR.1 або EUR-MED у разі: виявлення підробки (фальсифікації) документів, на підставі яких видано сертифікат EUR.1 або EUR-MED, або заявлення експортером недостовірних відомостей про преференційне походження товару(ів) з України при видачі сертифіката EUR.1 або EUR-MED на товари, які оподатковуються вивізним митом за зниженими ставками за Угодами.

На підставі ч.3 статті 16 Доповнення І до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження, експортер, який подає заявку про видачу сертифіката з перевезення (походження) товару форми EUR.1 або EUR-MED, повинен бути готовим у будь-який час на вимогу митних органів Договірної сторони-експортера, у якій видається сертифікат з перевезення товару форми EUR.1 або EUR-MED, надати всі належні документи на підтвердження статусу походження розглядуваних товарів, а також виконання інших умов цієї Конвенції.

Згідно з ч.ч. 1-4 ст. 45 МК України, верифікація (перевірка достовірності) сертифікатів і декларацій про походження товару з України здійснюється митними органами в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України

Компетентний орган (організація), уповноважений видавати сертифікати про походження товару з України, підприємства-виробники та/або експортери товару, які оформили декларації про походження товару з України, зобов`язані за запитом митних органів безоплатно надавати їм інформацію, пов`язану з видачею сертифікатів або оформленням декларацій, необхідну для здійснення їх верифікації.

З метою встановлення достовірності даних, зазначених у сертифікаті і декларації про походження товару з України, митні органи можуть затребувати та отримувати від підприємств-виробників та/або експортерів товару, які одержали від уповноваженого органу сертифікат про походження товару з України або оформили декларацію про походження товару з України, документацію, необхідну для перевірки даних, зазначених у такому сертифікаті або декларації, а також здійснювати безпосередньо на підприємствах перевірку виробництва товару та первинної документації, пов`язаної з таким виробництвом, у порядку, встановленому законом.

З метою встановлення достовірності даних, зазначених у сертифікаті і декларації про походження товару з України, митні органи можуть проводити дослідження (аналіз, експертизу) проб (зразків) такого товару у порядку, встановленому цим Кодексом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2015 р. № 1029 затверджено Порядок верифікації (перевірки достовірності) сертифікатів і декларацій про походження товару з України.

Згідно з п. 3 Порядку, верифікація (перевірка достовірності) сертифікатів і декларацій здійснюється на підставі отриманого Держмитслужбою запиту митного органу країни ввезення товару або відповідно до статей 337-1 та 345 Митного кодексу України.

Статтею 337-1 МК України визначено порядок проведення пост-митного контролю.

Відповідно до ст. 337-1 МК України, для цілей пост-митного контролю митні органи мають право перевіряти точність і повноту інформації, що міститься у митній декларації, загальній декларації прибуття, та наявність, точність і правильність документів, на підставі яких здійснено випуск товарів, у тому числі достовірність інформації, викладеної в заяві декларанта або уповноваженої ним особи до митної декларації, про те, що задекларовані товари за своєю характеристикою та фізико-хімічними властивостями не належать до культурних цінностей, наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв, заборонених до ввезення та застосування на території України, товарів військового призначення або товарів подвійного використання, небезпечних відходів, агрохімікатів та пестицидів, що підлягають державній реєстрації, об`єктів, торгівля якими підпадає під регулювання Конвенції про міжнародну торгівлю видами дикої фауни і флори, що перебувають під загрозою зникнення, генетично модифікованими організмами або продукцією, виробленою із застосуванням генетично модифікованих організмів, не містять озоноруйнівних речовин.

Пост-митний контроль здійснюється за результатами застосування системи управління ризиками та може бути ініційований під час митного оформлення або протягом 30 календарних днів з дня випуску товарів.

Пост-митний контроль здійснюється виключно тим митним органом, що здійснював митне оформлення товарів.

Митний орган надсилає декларанту в електронній формі повідомлення з переліком документів, які необхідно надати для здійснення пост-митного контролю.

Декларант зобов`язаний надати документи, зазначені у повідомленні митному органу для здійснення пост-митного контролю, протягом 15 календарних днів з дати отримання такого повідомлення, у вигляді оригіналів або засвідчених в установленому порядку копій на паперовому носії або електронних (сканованих) копій, на які накладено електронний підпис декларанта або уповноваженої ним особи, якщо законодавством не передбачено подання оригіналів таких документів.

Пост-митний контроль здійснюється у приміщенні митного органу.

Відомості про перелік документів, зазначених у повідомленні декларанту для здійснення пост-митного контролю, та про результати його здійснення вносяться до єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів.

Про результати пост-митного контролю митний орган повідомляє декларанта в письмовій або електронній формі.

Результати пост-митного контролю підприємства враховуються системою управління ризиками, що застосовується митними органами, та під час планування і проведення документальних перевірок.

Після завершення проведення пост-митного контролю митний орган повертає оригінали документів декларанту (у разі їх надання).

Суд встановив, що відповідач направив повідомлення на адресу ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» про необхідність надання документів, що підтверджують походження товару засобами поштового зв`язку.

З огляду на положення ст. 337-1 МК України, митний орган повинен був сформувати електронне повідомлення про надання документів.

Однак, суд враховує, що письмова форма звернення до декларанта не заборонена положеннями МК України і відповідає вимогам ст. 45 МК України. Недотримання форми звернення не виключає факту ненадання позивачем запитуваних документів.

Посилання на факт недотримання порядку надіслання запиту про надання документів, на думку суду, є формальним.

Щодо неотримання листа з повідомлення про необхідність надання документів, які підтверджують походження товару, суд зазначає, що відсутність у цьому вини відповідача свідчить факт отримання ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» за вказаною ж адресою листа від 25.04.2024 року № 7.10-2/15-04/13/7459.

Згідно з вимогами статті 78 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, суд робить висновок, що адміністративний позов ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» не належить до задоволення.

Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 205, 243, 245, 246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ІМПЕРКС ТРЕЙД» до Одеської митниці про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії.

Відповідно до статті 255 КАС України, рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «ІМПЕРКС ТРЕЙД» (проспект Науки, будинок 58, м. Харків, 61072; код ЄДРПОУ: 45216281).

Відповідач Одеська митниця (вул. Лип Івана та Юрія, 21-А, м. Одеса, 65078; код ЄДРПОУ ВП 44005631).

Повний текст рішення складений та підписаний судом 19 вересня 2024 року.

Суддя Н.В. Бжассо

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2024
Оприлюднено23.09.2024
Номер документу121734784
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —420/17938/24

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 19.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 22.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 15.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні