П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 січня 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/17938/24
Перша інстанція: суддя Бжассо Н.В.,
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Домусчі С.Д.
суддів: Федусика А.Г., Шляхтицького О.І.
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ІМПЕРКС ТРЕЙД на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2024 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІМПЕРКС ТРЕЙД до Одеської митниці (відокремленого підрозділу Держмитслужби, без статусу юридичної особи публічного права) про визнання протиправними дії щодо скасування преференційного режиму оподаткування вивізним митом під час митного оформлення експорту товару насіння соняшника за митними деклараціями від 07.03.2024 № 24UА500090002749U6 та № 24UА500090002748U7 та анулюванні сертифікатів з перевезення товару форми ЄУР.1 від 07.03.2024 № А500.086823 та № А500.086822, зобов`язання застосувати преференційний режим оподаткування вивізним митом під час митного оформлення експорту товару насіння соняшника за митними деклараціями від 07.03.2024 №24UА500090002749U6 та №24UА500090002748U7,
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю ІМПЕРКС ТРЕЙД звернулось з позовом до Одеської митниці (відокремленого підрозділу Держмитслужби, без статусу юридичної особи публічного права), в якому просило суд:
- визнати протиправними дії Одеської митниці щодо скасування преференційного режиму оподаткування вивізним митом під час митного оформлення експорту товару насіння соняшника за митними деклараціями від 07.03.2024 № 24UА500090002749U6 та № 24UА500090002748U7 та анулюванні сертифікатів з перевезення товару форми ЄУР.1 від 07.03.2024 № А500.086823 та № А500.086822;
- зобов`язати Одеську митницю застосувати преференційний режим оподаткування вивізним митом під час митного оформлення експорту товару насіння соняшника за митними деклараціями від 07.03.2024 №24UА500090002749U6 та №24UА500090002748U7.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД в Одеській митниці було отримано сертифікати з перевезення товару форми EUR.1 від 07.03.2024 № А500.086823 та № А500.086822 на підставі яких застосовано преференційний режим оподаткування вивізним митом під час митного оформлення експорту товару насіння соняшника за митними деклараціями від 07.03.2024 № 24UА500090002749U6 та № 24UА500090002748U7.Однак, в подальшому посадові особи Одеської митниці дійшли висновку, що ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД заявлені недостовірні відомості стосовно країни походження товару насіння соняшника, що стало підставою для анулювання сертифікатів EUR.1. Позивач не погоджується із такими діями та рішенням Одеської митниці, оскільки позивач не отримував від відповідача повідомлення про надання документів, які підтверджують походження товару.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2024 року, ухваленим в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження, відмовлено у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю ІМПЕРКС ТРЕЙД до Одеської митниці про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії.
Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю ІМПЕРКС ТРЕЙД подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає про протиправність висновку суду першої інстанції, що відповідач направив повідомлення на адресу ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» про необхідність надання документів, що підтверджують походження товару, засобами поштового зв`язку та вказав, що «факт недотримання порядку надіслання запиту про надання документів, є формальним», оскільки такий висновок суду протирічить принципу «належного урядування», який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовний спосіб. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (справа «Рисовський проти України», заява № 29979/04, рішення ЄСПЛ від 20.01.2012, пункти 70, 71).
Також, апелянт вказує на помилковість висновку, що ТОВ «ІМПЕРКС ТРЕЙД» заявлені недостовірні відомості стосовно країни походження товару «насіння соняшника», що стало підставою для анулювання сертифікатів EUR.1.
У відзиві на апеляційну скаргу, відповідач, посилається на правомірність оскаржуваного рішення та просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін.
Апеляційний суд, заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Суд встановив, що ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД (Комісіонер) згідно умов договору комісії від 05.02.2024 № 05-02/1, укладеним з ТОВ ДП ПІВДЕННЕ (Комітент) зобов`язувалось за дорученням Комітента за комісійну плату вчинити правочин щодо продажу продукції Комітента насіння соняшника у кількості 4 500 т.
Згідно умов договору комісії від 05.02.2024 № 05-02/2, укладеного між ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД (Комісіонер) та ТОВ СГВП БЕРЕЗНЕГУВАТЕ (Комітент), Комісіонер зобов`язувався за дорученням Комітента за комісійну плату вчинити правочин щодо продажу продукції Комітента насіння соняшника у кількості 12 500 т.
Суд встановив, що товар насіння соняшнику у загальній кількості 17000 т було відправлено на експорт ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД за митними деклараціями від 07.03.2024 № 24UА500090002749U6 та № 24UА500090002748U7 за контрактом № 2024/1202 від 12.02.2024, укладеним з Компанією ASM PROVENTURES SDN.BHD на підставі договорів комісії від 05.02.2024 № 05-02/1, № 05-02/2.
Так, 07.03.2024 декларантом ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД з метою експорту товару та його митного оформлення до Одеської митниці були подані додаткові митні декларації №24UA500090002749U6 і № 24UA500090002748U7, одержувач товару "ASM PROVENTURES SDN.BHD", із заявленим в графі 36 Преференція тарифної пільги під кодом 410.
За митною декларацією № 24UA500090002749U6 було заявлено товар: № 1 - насіння соняшника, не насіннєве, не подрібнене, насипом, українського походження, врожаю 2023. Кількість 4500,000 тон нетто; Торговельна марка немає даних. Виробник - ТОВ ДП "ПІВДЕННЕ". Країна виробництва - UA.
Разом із митною декларацією ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД надало: рахунок-фактура (iнвойс) (Commercial invoice) № 2 від 06.03.2024; коносамент (Bill of lading) № 1 від 06.03.2024; вантажна вiдомiсть (Cargo Manifest) б/н від 06.03.2024; декларацiя про походження товару (Declaration of origin) № 2 від 06.03.2024; сертифікат з перевезення (походження) товару форми EUR.1 (Movement certificate EUR. 1) № A500.086823 від 07.03.2024; зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу товарів (крім позначеного кодом 4104), подання якого для митного оформлення не супроводжується поданням пов`язаних з ним посередницьких (зовнішньоекономічних та/або внутрішніх) договорів № 2024/1202 від 12.02.2024; внутрішній договір (контракт) комісії № 05-02/1 від 05.02.2024; договір про надання послуг митного брокера № 20022024-1 від 20.02.2024; ліцензія на експорт товарів № 4432-11/533-07 від 23.02.2024; Акт-приймання передачі від 20.02.2024№ 005; Довідка № 05/02 від 05.02.2024; Довідка експортера № 20-02/1 від 20.02.2024; звіт № 29-сг від 04.01.2024.
За митною декларацією № 24UA500090002748U7 було заявлено товар: № 1 - насіння соняшника, не насіннєве, не подрібнене, насипом, українського походження, врожаю 2023. Кількість 12500,000 тон нетто; Торговельна марка - немає даних. Виробник - ТОВ СГВП "БЕРЕЗНЕГУВАТЕ". Країна виробництва - UA.
Разом із митною декларацією ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД надало: рахунок-фактура (iнвойс) (Commercial invoice) № 1 від 06.03.2024; коносамент (Bill of lading)№ 1 від 06.03.2024; вантажна вiдомiсть (Cargo Manifest) б/н від 06.03.2024; декларацiя про походження товару (Declaration of origin) № 1 від 06.03.2024; сертифікат з перевезення (походження) товару форми EUR.1 (Movement certificate EUR. 1) № A500.086822 від 07.03.2024; зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу товарів (крім позначеного кодом 4104), подання якого для митного оформлення не супроводжується поданням пов`язаних з ним посередницьких (зовнішньоекономічних та/або внутрішніх) договорів № 2024/1202 від 12.02.2024; внутрішній договір (контракт) комісії № 05-02/2 від 05.02.2024; договір про надання послуг митного брокера № 20022024-1 від 20.02.2024; ліцензія на експорт товарів № 4432-11/533-07 від 23.02.2024; Акт-приймання передачі № 006 від 20.02.2024; Довідка № 8/17-24 від 06.02.2024; Довідка експортера) № 20-02/1 від20.02.2024 року; звіт № 29-сг від 05.02.2024.
Після розгляду наданих документів, Одеською митницею було оформлено заявлений товар ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД та випущено його у вільний обіг.
Суд встановив, що з метою дотримання вимог статті 16 Доповнення I до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження, Одеською митницею на адресу експортера ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД (код ЄДРПОУ 45216281), яка міститься в обліковій картці митниці та у податковій базі даних, направлено лист від 21.03.2024 № 7.10-2/15-04/13/5337 щодо надання документів, які підтверджують виконання умов набуття преференційного українського походження товаром, на який експортеру видано сертифікати з перевезення товару форми EUR.1 від 07.03.2024 № A500.086823 та № A500.086822, на підставі яких застосовано тарифну преференцію зі сплати вивізного мита за кодом 410 під час митного оформлення товару насіння соняшника за МД від 07.03.2024 № 24UA500090002749U6 та № 24UA500090002748U7.
Згідно з повідомленням про вручення поштового відправлення. № 0600901703040, вказаний лист ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД не вручений та повернутий відправнику з відміткою за закінченням терміну зберігання.
24.04.2024 року Управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Одеської митниці було повідомлено митний пост Чорноморськ про проведення моніторингу митних оформлень товарів із застосуванням режиму вільної торгівлі при експорті товарів, щодо застосування преференційного режиму оподаткування вивізним митом під час митного оформлення товару насіння соняшника ТОВ "ІМПЕРКС ТРЕЙД" за МД від 07.03.2024 N№ 24UA500090002749U6 та № 24UA500090002748U7.
За результатом проведених перевірочних заходів встановлено, що ТОВ "ІМПЕРКС ТРЕЙД" не надані документи, що містять достовірні відомості про преференційне походження товару.
На підставі цього, посадовими особами митного поста Чорноморськ Одеської митниці були анульовані сертифікати з перевезення товару EUR.1 від 07.03.2024 № А500.086823 та № А500.086822 на товар насіння соняшника, видані ТОВ "ІМПЕРКС ТРЕЙД", про що повідомлено ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД листом від 25.04.2024 № 7.10- 2/15-04/13/7459.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що ТОВ "ІМПЕРКС ТРЕЙД" не надані документи, що містять достовірні відомості про преференційне походження товару.
Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, апеляційний суд дійшов такого висновку.
У силу вимог частини другої ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Митним кодексом України від 13.03.2012 №4495-VІ (далі - МК України, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено порядок визначення митної вартості імпортованих товарів та правила її декларування.
Відповідно до частини першої статті 246 МК України, метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
За приписами частини першої статті 44 Митного кодексу України для підтвердження країни походження товару орган доходів і зборів у передбачених законом випадках має право вимагати та отримувати документи про походження такого товару.
У разі ввезення товару на митну територію України документ, що підтверджує країну походження товару, подається обов`язково лише у разі, якщо це необхідно для застосування митно-тарифних заходів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, кількісних обмежень (квот), інших заходів економічного або торговельного характеру, що здійснюються в односторонньому порядку або відповідно до двосторонніх чи багатосторонніх міжнародних договорів, укладених відповідно до закону, або заходів, що здійснюються відповідно до закону для забезпечення здоров`я населення чи суспільного порядку, а також у разі, якщо в органу доходів і зборів є підстави для підозри в тому, що товар походить з країни, товари якої заборонені до переміщення через митний кордон України згідно із законодавством України (частина друга статті 44 Митного кодексу України).
Відповідно до частин першої-третьої статті 36 Митного кодексу України країна походження товару визначається з метою оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, заборон та/або обмежень щодо переміщення через митний кордон України, а також забезпечення обліку цих товарів у статистиці зовнішньої торгівлі.
Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю вироблений або підданий достатній переробці відповідно до критеріїв, встановлених цим Кодексом.
Під країною походження товару можуть розумітися група країн, митні союзи країн, регіон чи частина країни, якщо є необхідність їх виділення з метою визначення походження товару.
У свою чергу, у силу вимог приписів статті 43 МК України документами, що підтверджують країну походження товару, є сертифікат про походження товару, засвідчена декларація про походження товару, декларація про походження товару, сертифікат про регіональне найменування товару.
При цьому, декларація про походження товару - це письмова заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару.
Статтею 44 МК України встановлено випадки обов`язкового подання сертифіката про походження товару.
Так, частиною третьою статті 44 Митного кодексу України передбачено, що у разі ввезення товару на митну територію України сертифікат про походження товару подається обов`язково:
1) на товари, до яких застосовуються преференційні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України;
2) на товари, щодо ввезення яких в Україну застосовуються кількісні обмеження (квоти) або заходи, вжиті органами державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності в межах повноважень, визначених законами України «Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорт», «Про захист національного товаровиробника від субсидованого імпорту», «Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну», «Про зовнішньоекономічну діяльність»;
3) якщо це передбачено законами України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Документи, які підтверджують країну походження товару, не вимагаються у разі, якщо:
1) товари, що переміщуються через митний кордон України, не підлягають письмовому декларуванню відповідно до цього Кодексу;
2) товари ввозяться громадянами та оподатковуються за єдиною ставкою мита відповідно до розділу XII цього Кодексу;
3) товари ввозяться на митну територію України в режимі тимчасового ввезення з умовним повним звільненням від оподаткування;
4) товари переміщуються митною територією України в режимі транзиту;
5) це передбачено міжнародним договором, згоду на обов`язковість якого надано Верховною Радою України;
6) через митний кордон України переміщуються зразки флори, фауни, ґрунтів, каміння тощо для наукових досліджень, відібрані на об`єктах України, які розташовані в полярних регіонах або на островах у нейтральних водах Світового океану, що знаходяться у сфері наукових інтересів України (частина четверта статті 44 Митного кодексу України).
З огляду на викладене вбачається, що необхідною умовою для незастосування особливих видів мита є подання органам доходів і зборів документів, що підтверджують країну походження товару, до яких віднесено сертифікат про походження товару, засвідчену декларацію про походження товару, декларацію про походження товару, сертифікат про регіональне найменування товару.
При цьому, слід зауважити, що Законом України «Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони» від 16.09.2014 № 1678-VII, ратифіковано Угоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі - Угода).
Згідно із ст.ст. 26, 31 глави 1 Розділу IV Угоди положення цієї Глави застосовуються до торгівлі товарами - 2, що походять з територій Сторін.
Для цілей цієї Глави «походження» означає, що товар підпадає під правила походження, викладені в Протоколі I до цієї Угоди («Щодо визначення концепції «походження товарів» і методів адміністративного співробітництва»).
Сторони не повинні запроваджувати або зберігати в силі будь-які мита, податки або будь-які інші заходи еквівалентної дії, що накладаються на вивезення товарів або запроваджується у зв`язку з вивезенням товарів на іншу територію.
Згідно зі ст. 13 Протоколу 1 до Угоди преференційний режим, передбачений цією Угодою, застосовуються лише до товарів, які виконують умови цього Протоколу, транспортованих безпосередньо між Європейським Союзом та Україною. Проте товари у складі однієї партії можуть бути транспортовані через інші території з перевантаженням або тимчасовим зберіганням на цій території (за необхідності) за умови постійного перебування цих товарів під наглядом митних органів у країні транзиту чи зберігання, і якщо з цими товарами не виконуватиметься жодних операцій окрім розвантаження, перевантаження та заходів, необхідних для збереження в належному стані.
Товари, що походять з певної країни, можуть бути транспортовані по трубопроводу через територію країн, іншої, ніж країни Європейського Союзу та України.
Приписами ст. 16 Протоколу 1 до Угоди передбачено, що товари, що походять з Європейського Союзу, і товари, що походять з України, після ввезення до України чи Європейського Союзу відповідно підпадають під дію цієї Угоди за умови подання одного з таких документів: сертифікат з перевезення товару EUR.1, зразок якого наведений у Додатку III до цього Протоколу; або у випадках, вказаних у статті 22(1) цього Протоколу, декларація, що надалі іменуватиметься «декларацією інвойс», надана експортером до інвойсу, повідомлення про доставку чи будь-якого іншого комерційного документа, який описує розглядувані товари достатньо детально для того, щоб їх можна було ідентифікувати; текст декларації інвойс наведений у Додатку IV до цього Протоколу.
У відповідності до статті 17 Протоколу 1 до Угоди сертифікат з перевезення товару EUR.1 має бути виданий митними органами країни експорту на письмову заяву експортера або, під відповідальність експортера, його уповноваженим представником.
Для цього експортер або його уповноважений представник має заповнити сертифікат з перевезення товару EUR.1, а також бланк заяви, зразок якої наведений у Додатку III. Ці бланки мають бути заповнені однією з мов, якими складено цю Угоду, і згідно з нормами законодавства країни експорту. Якщо їх заповнюють від руки, це має бути зроблено чорнилом і друкованими літерами. Опис товарів потрібно викласти у виділеній для цього комірці, не залишаючи вільних рядків. Якщо комірка заповнена не повністю, під останнім рядком опису потрібно накреслити горизонтальну лінію й перекреслити вільний залишок комірки.
Експортер, який подає заяву про видачу сертифіката з перевезення товару EUR.1, повинен бути готовим у будь-який час на вимогу митних органів країни експорту, у якій видається сертифікат з перевезення товару EUR.1, надати всі належні документи на підтвердження статусу походження розглядуваних товарів, а також виконання інших умов цього Протоколу.
Сертифікат з перевезення товару EUR.1 має бут виданий митними органами країни-члена Європейського Союзу або України, якщо розглядувані товари можуть бути визнаними такими, що походять з Європейського Союзу або України, і задовольняють іншим умовам цього Протоколу.
Митні органи, які видають сертифікати з перевезення товару EUR.1, повинні вжити всіх необхідних заходів для перевірки статусу походження товарів, а також виконання інших умов цього Протоколу. Для виконання цього завдання вони мають право вимагати будь-яких доказів і здійснювати будь-яку перевірку рахунків експортера та інші перевірки, які вважатимуть належними. Ці органи також мають забезпечити правильне заповнення бланків, зазначених у пункті 2 цієї статті. Вони зокрема повинні перевірити, чи заповнена комірка, призначена для опису товарів, таким чином, щоб запобігти зловмисному дописуванню.
Дата видачі сертифіката з перевезення товару EUR.1 повинна бути вказана в Комірці 11 цього сертифіката.
Сертифікат з перевезення товару EUR.1 має бути виданий митними органами й переданий експортерові одразу ж після здійснення чи забезпечення фактичного експортування товару.
Згідно пункту 1 ст. 16 Протоколу І товари, що походять з Європейського Союзу, і товари, що походять з України, після ввезення до України чи Європейського Союзу, відповідно, підпадають під дію цієї Угоди за умови подання одного з таких документів:
(a) сертифікат з перевезення товару EUR.1, зразок якого наведений у Додатку III до цього Протоколу; або
(b) у випадках, вказаних у статті 22(1) цього Протоколу, - декларація, що надалі іменуватиметься «декларацією інвойс», надана експортером до інвойсу, повідомлення про доставку чи будь-якого іншого комерційного документа, який описує розглядувані товари достатньо детально для того, щоб їх можна було ідентифікувати; текст декларації інвойс наведений у Додатку IV до цього Протоколу.
Статтею 18 Протоколу 1 передбачено випадки видачі сертифіката з перевезення товарів EUR.1 після експорту товару, якщо:
(a) він не був виданий під час експортування через помилки чи ненавмисний недогляд або через особливі обставини; або
(b) було доведено перед митними органами, що сертифікат з перевезення товару EUR.1 був виданий, але не прийнятий під час імпортування з технічних причин.
Строк дії сертифіката з перевезення товарів EUR.1 та декларації інвойс складає чотири місяці з дати видачі у країні експорту, які повинні бути надані в межах зазначеного періоду митним органам країни імпорту (стаття 24 Протоколу 1).
Таким чином, до товарів може бути відновлено режим вільної торгівлі в рамках Угоди про асоціацію між Україною та ЄС за умови подання митниці: сертифіката з перевезення товарів EUR.1 протягом чотирьох місяців з дати видачі його у країні-експорту, але не пізніше 1095 днів від дня виникнення надміру сплаченої суми; декларації інвойс протягом чотирьох місяців з дати видачі її у країні-експорту, але не пізніше двох років ввезення товарів, яких вона стосується від дня виникнення надміру сплаченої суми.
Аналіз наведених норм міжнародного законодавства та законодавства України дає підстави для висновку, що однією із передумов для використання переваг, передбачених Угодою про асоціацію, є надання документа, що підтверджує походження товару, зокрема сертифіката з перевезення товару EUR.1.
Згідно із статтею 45 МК України у разі виникнення сумнівів з приводу дійсності документів про походження товару чи достовірності відомостей, що в них містяться, включаючи відомості про країну походження товару, митний орган може звернутися до компетентного органу, що видав документ, або до компетентних організацій країни, зазначеної як країна походження товару, із запитом про проведення перевірки цих документів про походження товару чи надання додаткових відомостей.
Статтею 33 Протоколу 1 до Угоди передбачено порядок такої перевірки підтверджень походження товарів. Митні органи, на запит яких була здійснена перевірка, мають бути повідомлені про її результати якомога раніше. Ці результати повинні чітко вказувати на те, чи є перевірені документи достовірними та чи розглядувані товари можуть бути визнані такими, що походять з Європейського Союзу або України і відповідають іншим вимогам цього Протоколу. Якщо у випадку обґрунтованих сумнівів відповідь на запит про перевірку не надійшла протягом десяти місяців з дати подання цього запиту, або якщо відповідь не містить достатньої інформації для визначення достовірності розглядуваного документа або справжнього походження товарів, митні органи, що подали запит, повинні за відсутності виняткових обставин відмовити у наданні права на преференції.
З огляду на викладене, міжнародним договором передбачено чіткий алгоритм дій митного органу у випадку виникнення сумнівів з приводу дійсності документів про походження товару чи достовірності відомостей, що в них містяться, включаючи відомості про країну походження товару.
Як вбачається з матеріалів справи, за результатом проведених перевірочних заходів встановлено, що ТОВ "ІМПЕРКС ТРЕЙД" не надані документи, що містять достовірні відомості про преференційне походження товару.
На підставі цього, посадовими особами митного поста Чорноморськ Одеської митниці були анульовані сертифікати з перевезення товару EUR.1 від 07.03.2024 № А500.086823 та № А500.086822 на товар насіння соняшника, видані ТОВ "ІМПЕРКС ТРЕЙД", про що повідомлено ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД листом від 25.04.2024 № 7.10- 2/15-04/13/7459.
З огляду на те, що митним органом здійснювалися заходи з проведенням перевірки підтвердження преференційного походження товару, доводи апелянта про бездіяльність відповідача є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Як правильно встановив суд першої інстанції, відповідач направив повідомлення на адресу ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД про необхідність надання документів, що підтверджують походження товару засобами поштового зв`язку.
З огляду на положення ст. 337-1 МК України, митний орган повинен був сформувати електронне повідомлення про надання документів.
Однак, суд враховує, що письмова форма звернення до декларанта не заборонена положеннями МК України і відповідає вимогам ст. 45 МК України. Недотримання форми звернення не виключає факту ненадання позивачем запитуваних документів.
Посилання на факт недотримання порядку надіслання запиту про надання документів, на думку суду, є формальним.
Щодо неотримання листа з повідомлення про необхідність надання документів, які підтверджують походження товару, суд зазначає, що відсутність у цьому вини відповідача свідчить факт отримання ТОВ ІМПЕРКС ТРЕЙД за вказаною ж адресою листа від 25.04.2024 року № 7.10-2/15-04/13/7459.
Отже, відповідач обґрунтовано відмовив у відновленні преференційного режиму до товару.
Доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, оскільки зводяться до незгоди з оскаржуваним судовим рішенням.
Доводи апеляційної скарги не містять належних та обґрунтованих міркувань, які б спростовували висновки суду першої інстанції.
У ній також не наведено інших міркувань, які б не були предметом перевірки судом першої інстанції та щодо яких не наведено мотивів відхилення наведеного аргументу.
Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Таким чином, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, внаслідок чого апеляційна скарга залишається без задоволення, а оскаржуване судове рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 2-12, 72-78, 242, 257, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ІМПЕРКС ТРЕЙД - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2024 року у справі № 420/17938/24 залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, за наявності яких постанова апеляційного суду може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складений 20.01.2025
Суддя-доповідач С.Д. ДомусчіСудді А.Г. Федусик О.І. Шляхтицький
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 22.01.2025 |
Номер документу | 124538437 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Домусчі С.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні