Справа № 420/15382/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лебедєвої Г.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради про визнання дій незаконними та зобов`язання відновити соціальні виплати, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Департамент праці та соціальної політики Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси, в якому позивач просила суд:
- визнати дії Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо припинення виплати соціальної допомоги ОСОБА_1 починаючи з 01.11.2023 року незаконними;
- поновити виплату державної соціальної допомоги, яка призначена ОСОБА_1 від 01.11.2023 року.
Ухвалою суду від 25.03.2024 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху, позивачу надано час для усунення недоліків шляхом надання до суду: уточненої позовної заяви з урахуванням висновків викладених в ухвалі суду, з копіями відповідно до кількості учасників справи.
30.05.2024 року до Одеського окружного адміністративного суду від позивача надійшла уточнена позовна заява ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, в якій позивач просить суд:
- визнати дії Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо припинення виплати соціальної допомоги ОСОБА_1 починаючи з 01.11.2023 року незаконними;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси Департаменту праці поновити виплату державної соціальної допомоги на проживання, яка призначена ОСОБА_1 та виплата якої була припинена з 01.11.2023 року починаючи з дня припинення такої виплати, тобто з 01.11.2023 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.10.2018 року № 439 було надано сім`ї ОСОБА_1 двокімнатну квартиру за адресою: АДРЕСА_1 . Вказане рішення було прийнято і відповідно надана квартира була на підставі ст. ст. 29, 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. ст. 132-1, 132-2 Житлового кодексу Української РСР, постанови Кабінету міністрів України від 31 березня 2004 року № 422 «Про затвердження Порядку формування фондів житла для тимчасового проживання та Порядку надання і користування житловими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання», рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 26.01.2017 року № 06 «Про формування фонду житла для тимчасового проживання».
Позивач перебуває на обліку, як внутрішньо переміщена особа з 09.11.2018 року за адресою фактичного місця мешкання: АДРЕСА_1 , та отримує допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 26.10.2023 року № 364 було продовжено строк проживання ОСОБА_1 у житловому приміщенні із фонду житла для тимчасового проживання, з метою забезпечення житлом громадянки, яка вимушена залишити житлове приміщення. Строк проживання було продовжено терміном на один рік.
Повідомленням Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики від 23.11.2023 року № 4171/17.01.06 позивача було повідомлено, що з 01.11.2023 року їй припинено виплату допомоги на проживання, у зв`язку з тим, що 10.10.2023 року управлінням отримано лист від Департаменту міського господарства від 02.10.2023 року № 01-57/755 вих. з інформацією про те, що рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.10.2018 року №№ 439 родині позивача було надано житлове приміщення з фонду житла для тимчасового проживання, розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , та в якому вона продовжуєте проживати, оскільки позивач проживає у житловому приміщенні з фонду житла для тимчасового проживання, то враховуючи вимоги чинного законодавства, їй припинено виплату допомоги на проживання з 01.11.2023 року.
Позивач вказує, що вона отримала від Виконавчого комітету Одеської міської ради квартиру за адресою: АДРЕСА_1 , як особа, яка втратила житло, що потребує допомоги для тимчасового проживання в порядку постанови Кабінету міністрів України від 31 березня 2004 року № 422, а не постанови Постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 № 495 для забезпечення тимчасового проживання внутрішньо перемішених осіб. При цьому за грошову допомогу від УСЗН для внутрішньо переміщеної особи вона сплачує комунальні послуги щодо утримання квартири, в якій наразі продовжує проживати, про що прямо зазначається в частині 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 року № 332 «Про деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам». Жодних рішень про переведення квартири за адресою: АДРЕСА_1 до іншого фонду станом на теперішній час Виконавчим комітетом Одеської міської ради не приймалось.
З огляду на викладене, позивач вважає, що будь-якої підстави для припинення виплати їй допомоги як внутрішньо переміщеної особи не має, а тому дії Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо припинення виплати їй соціальної допомоги починаючи з 01.11.2023 року є незаконними, що у свою чергу стало підставою для звернення до суду з даною позовною заявою.
Ухвалою від 04.06.2024 року Одеський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 420/15382/24 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ст. 262 КАС України.
11.06.2024 року до Одеського окружного адміністративного суду від Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (далі - Департамент) надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що відповідно до Положення про Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 08.02.2023 № 1099- VIIІ, Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради - є виконавчим органом Одеської міської ради і створюється відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування». До структури Департаменту входять структурні підрозділи Департаменту (управління, відділи, сектори). Відповідно до Положення про управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (далі - управління), управління є територіальним структурним підрозділом Департаменту без права юридичної особи. Управління підпорядковується директору Департаменту. Координує діяльність управління директор Департаменту. Тому належним відповідачем є Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради.
Також, у відзиві Департамент заперечує проти позовних вимог та просить відмовити в їх задоволення. В обґрунтування своєї позиції Департамент зазначає, що під час призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам Департамент керується вимогами, визначеними в Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332. 11.07.2023 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 709 «Деякі питання підтримки внутрішньо переміщених осіб», якою було затверджено нову редакцію Порядку. Відповідно до вищезазначених змін, абз. 1 п. 11 Порядку було викладено в наступній редакції: у разі відновлення житлового приміщення, забезпечення житлом для постійного проживання або житлом, віднесеним до фондів тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, або коштів благодійних чи міжнародних організацій, або власних коштів особи (крім місць компактного поселення) виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем встановлення такого факту (за умови документального підтвердження або офіційного підтвердження від органів місцевого самоврядування, благодійних чи міжнародних організацій. Статус внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 разом з сином, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , отримали в управлінні соціального захисту населення в Пересипському районі Департаменту 14.10.2014. З 09.11.2018 родина перебуває на обліку як внутрішньо переміщені особи в управлінні соціального захисту населення в Хаджибейському районі Департаменту за адресою фактичного місця проживання: АДРЕСА_1 . Допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам заявниця отримувала з 14.10.2014 по 31.10.2023 з урахуванням сина. 10.10.2023 до управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі Департаменту надійшов лист від Департаменту міського господарства від 02.10.2023 № 01-57/755 з інформацією про те, що рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.10.2018 № 439 сім`ям внутрішньо переміщених осіб, зокрема сім`ї ОСОБА_1 , було надано житлове приміщення з фонду житла для тимчасового проживання, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 ., в якому родина продовжує проживати (копія листа додається). Відповідно до п. 3 Порядку надання та користування житловими приміщеннями з фонду житла для тимчасового проживання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004 № 422 (у редакції, чинній на момент прийняття відповідних рішень Виконавчого комітету Одеської міської ради), передбачено, що житлові приміщення з фондів житла для тимчасового проживання надаються за рішенням виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, Київської та Севастопольської міськдержадміністрацій, зокрема, внутрішньо переміщеним особам та громадянам, які вимушені залишити житлові приміщення внаслідок його аварійного стану, стихійного лиха або з інших підстав, які загрожують життю та здоров`ю особи або стану та безпеці відповідного приміщення. Таким чином, посилання позивача на той факт, що даний фонд житла передбачений для іншої категорії осіб, не відповідає дійсності. Порядком № 422 передбачено, що таке житло може надаватися для внутрішньо переміщених осіб. Крім того, Позивач забезпечена житлом за рахунок бюджету. Оскільки сім`я ОСОБА_1 продовжує проживати у житловому приміщенні з фонду житла для тимчасового проживання, враховуючи вимоги чинного законодавства, виплату допомоги на проживання було припинено з 01.11.2023 року.
Ухвалою від 17.06.2024 року Одеський окружний адміністративний суд залучив до участі у справі № 420/15382/24 у якості другого відповідача Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради (вул. Косовська, 2-Д, м. Одеса, 65022, код ЄДРПОУ 36290160) та розпочав спочатку розгляд адміністративної справи зі стадії відкриття провадження.
11.06.2024 року до Одеського окружного адміністративного суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій представник позивача зазначає, що лист разом із викладеним в ньому рішенням про припинення виплати від 23.11.2023 року було сформовано та направлено саме Управлінням соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси в межах їх повноважень. Жодних окремих рішень щодо зупинення виплат Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради до позивача не надходило. Також від відповідача до суду не надходило клопотань про заміну неналежного відповідача по справі. З урахуванням зазначеного, сторона позивача вважає невірним твердження, що позов заявлено не до юридичної особи, а до її структурного підрозділу.
Також представник позивача вважає, що відповідач не вірно тлумачить певні терміни та постанови Кабінету міністрів України порушуючи права позивача на отримання певної допомоги не відрізняючи різні фонди житла та статус забезпечених громадян. Так відповідно до останніх змін втратили право на соціально допомогу лише особи забезпечені житлом «віднесеним до фондів тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб», а не «тимчасовим житлом» з інших не пов`язаних фондів.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 з 09.11.2018 року перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення в Хаджибейському (Малиновському) районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради як внутрішньо переміщена особа, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 000064790, та отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Відповідно до змісту вказаної довідки, зареєстроване місце проживання позивача: АДРЕСА_2 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_3 .
Рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 439 від 25.10.2018 р. «Про надання житлового приміщення сім`ї гр. ОСОБА_1 із фонду житла для тимчасового проживання», відповідно до статей 29, 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статей 132-1, 132-2 Житлового кодексу Української РСР, постанови Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 року № 422 «Про затвердження Порядку формування фондів житла для тимчасового проживання та Порядку надання і користування житловими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання», рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 26 січня 2017 року № 06 «Про формування фонду житла для тимчасового проживання», з метою забезпечення житлом громадянки, яка вимушена залишити житлове приміщення, виконавчий комітет Одеської міської ради, вирішено надати сім`ї гр. ОСОБА_1 двокімнатну квартиру загальною площею 78,0 кв.м, житловою площею 36,2 кв.м із фонду житла для тимчасового проживання, розташовану за адресою: АДРЕСА_4 , у зв`язку з необхідністю залишити житлове приміщення (пункт 1). Доручено департаменту міського господарства Одеської міської ради: 2.1. Видати гр. ОСОБА_1 ордер на вселення до житлового приміщення згідно з пунктом 1 цього рішення; 2.2. Укласти договір найму житлового приміщення з гр. ОСОБА_1 під час видачі ордеру на житлове приміщення із фонду житла для тимчасового проживання.
Рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 374 від 31.10.2019 р. «Про продовження строку проживання сім`ї гр. ОСОБА_1 у житловому приміщенні із фонду житла для тимчасового проживання» продовжено строк проживання сім`ї гр. ОСОБА_1 у двокімнатній квартирі загальною площею 78,0 кв.м, житловою площею 36,2 кв.м із фонду житла для тимчасового проживання, розташованій за адресою: АДРЕСА_1 (пункт 1). Доручено департаменту міського господарства Одеської міської ради укласти додаткову угоду до договору найму житлового приміщення з гр. ОСОБА_1 згідно з пунктом 1 цього рішення.
Рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 33 від 27.01.2021 р. «Про продовження строку проживання сім`ї гр. ОСОБА_1 у житловому приміщенні із фонду житла для тимчасового проживання» продовжено строк проживання сім`ї гр. ОСОБА_1 у двокімнатній квартирі загальною площею 78,0 кв.м, житловою площею 36,2 кв.м із фонду житла для тимчасового проживання, розташованій за адресою: АДРЕСА_1 (пункт 1). Доручено департаменту міського господарства Одеської міської ради укласти додаткову угоду до договору найму житлового приміщення з гр. ОСОБА_1 згідно з пунктом 1 цього рішення.
Рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 358 від 25.11.2021 р. «Про продовження строку проживання сім`ї ОСОБА_1 у житловому приміщенні із фонду житла для тимчасового проживання» продовжено строк проживання сім`ї ОСОБА_1 у двокімнатній квартирі загальною площею 78,0 кв.м, житловою площею 36,2 кв.м, із фонду житла для тимчасового проживання, розташованій за адресою: АДРЕСА_1 , терміном на один рік (пункт 1). Доручено Департаменту міського господарства Одеської міської ради укласти додаткову угоду до договору найму житлового приміщення з ОСОБА_1 згідно з пунктом 1 цього рішення.
Рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 254 від 27.10.2022 р. «Про продовження строку проживання сім`ї гр. ОСОБА_1 у житловому приміщенні із фонду житла для тимчасового проживання» продовжено строк проживання сім`ї гр. ОСОБА_1 у двокімнатній квартирі загальною площею 78,0 кв.м, житловою площею 36,2 кв.м, із фонду житла для тимчасового проживання, розташованій за адресою: АДРЕСА_4 , терміном на один рік(пункт 1). Доручено Департаменту міського господарства Одеської міської ради укласти додаткову угоду до договору найму житлового приміщення з гр. ОСОБА_1 згідно з пунктом 1 цього рішення.
Департаментом міського господарства Одеської міської ради направлено на адресу Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси ради лист № 01.-57/755вих. від 02.10.2023 року, яким проінформовано, що рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.10.2018 № 439 сім`ї внутрішньо переміщеної особи гр. ОСОБА_1 було надане житлове приміщення з фонду житла для тимчасового проживання. В подальшому строк проживання вказаних громадян у житлових приміщеннях з фонду житла для тимчасового проживання у зв`язку з неспроможністю змінити місце проживання продовжувався строком на 1 рік. Також зазначено, що п. 3 Порядку надання та користування житловими приміщеннями з фонду житла для тимчасового проживання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004 № 422 (у редакції, чинній на момент прийняття відповідних рішень Виконавчого комітету Одеської міської ради), передбачалося , що житлові приміщення з фондів житла для тимчасового проживання надаються за рішенням виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, Київської та Севастопольської міськдержадміністрацій: громадянам, які втратили житло внаслідок звернення стягнення на житлові приміщення, що були придбані ними за рахунок кредиту (позики) банку чи іншої особи, повернення якого забезпечене іпотекою відповідного приміщення; біженцям, які набули цього статусу відповідно до Закону України "Про біженців", внутрішньо переміщеним особам та громадянам, які вимушені залишити житлові приміщення внаслідок його аварійного стану, стихійного лиха або з інших підстав, які загрожують життю та здоров`ю особи або стану та безпеці відповідного приміщення. Крім того, вказано, що сім`я гр. ОСОБА_1 продовжує проживати у житловому приміщенні з фонду житла для тимчасового проживання, розташованому за адресою: АДРЕСА_1 . Зважаючи на викладене, Департаментом міського господарства Одеської міської ради просив Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси проаналізувати зазначену інформацію, в межах компетенції та, у разі необхідності, вжити заходи передбачені Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від11.07.2023 № 709).
Рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 364 від 26.10.2023 р. «Про продовження строку проживання сім`ї ОСОБА_1 у житловому приміщенні із фонду житла для тимчасового проживання» продовжено строк проживання сім`ї ОСОБА_1 у двокімнатній квартирі загальною площею 78,0 кв.м, житловою площею 36,2 кв.м із фонду житла для тимчасового проживання, розташованій за адресою: АДРЕСА_4 , терміном на один рік(пункт 1). Доручено Департаменту міського господарства Одеської міської ради укласти додаткову угоду до договору найму житлового приміщення з ОСОБА_1 згідно з пунктом 1 цього рішення.
01.11.2023 року між Департаментом міського господарства Одеської міської ради, ОСОБА_1 та ОСББ «ЖК Прохоровський» укладено Додаткову угоду № 5 до Договору найму житлового приміщення з фонду житла для тимчасового проживання від 01.11.2018р. № 16, якою внесено зміни до п. 1.1. Договору та викладено його у наступній редакції: « 1.1. Наймодавець надає наймачу і членам його сім`ї: ОСОБА_3 - мати; ОСОБА_2 - син, у тимчасове користування житло на строк до 31.10.2024 року квартиру за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 78,0 кв.м., що складається: з 2 кімнат житловою площею 36,2 кв.м.».
Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради направило на адресу ОСОБА_1 лист № 4171/17.01-06 від 23.11.2023 року, яким повідомило: «Механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам визначено Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 року № 332 (далі-Постанова).
Внесеними змінами до Постанови (постанова КМУ №709 від 11.07.2023 року) пунктом 11 визначено, що у разі забезпечення житлом, віднесеним до фондів тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, (крім місць компактного поселення) виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем встановлення такого факту (за умови документального підтвердження).
Ваша родина перебуває на обліку в управлінні, як внутрішньо переміщені особи з 09.11.2018 року за адресою фактичного місця мешкання: АДРЕСА_1 , та отримує допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам.
10.10.2023 року управлінням отримано лист від Департамента міського господарства від 02.10.2023 року № 01-57/755 вих. з інформацією про те, що рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.10.2018 року № 439 Вашій родині, було надано житлове приміщення з фонду житла для тимчасового проживання, розташованому за адресою: АДРЕСА_1 , та в якому Ви продовжуєте проживати.
Оскільки, Ви проживаєте у житловому приміщенні з фонду житла , тимчасового проживання, то враховуючи вимоги чинного законодавства, Вам припинено виплату допомоги на проживання з 01.11.2023 року.».
Позивач, не погоджуючись з діями Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо припинення виплати їй з 01.11.2023 року допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, звернулась до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб, відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, встановлює Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 № 1706-VII (далі Закон № 1706).
Відповідно до статті 2 Закону № 1706 Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.
Частинами першою, третьою статті 4 Закону № 1706 визначено, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.
Для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи така особа звертається із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Форма заяви затверджується центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сферах соціального захисту, соціального обслуговування населення, волонтерської діяльності, з питань сім`ї та дітей, оздоровлення та відпочинку дітей, а також захисту прав депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну.
Згідно з пунктом 2 частини 8 статті 11 Закону № 1706 місцеві державні адміністрації в межах своїх повноважень забезпечують взяття на облік внутрішньо переміщеної особи в порядку, встановленому статтею 4 цього Закону.
Кабінету Міністрів України прийнято постанову від 01 жовтня 2014 року № 505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг», якою установлено щомісячну адресну допомогу особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
Затверджено Порядок надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
Суд зазначає, що 20.03.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», якою затверджено Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі Порядок № 332).
З прийняттям цієї постанови, постанова Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» втратила чинність.
Згідно пункту 3 Порядку № 332 допомога на проживання призначається автоматично без подання додаткового звернення внутрішньо переміщеним особам, які станом на 1 березня 2022 р. отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505 "Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг" (Офіційний вісник України, 2014 р., № 80, ст. 2271). Виплата допомоги внутрішньо переміщеним особам за місяці, у яких вони отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, не здійснюється.
15 липня 2023 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання підтримки внутрішньо переміщених осіб» від 11 липня 2023 року № 709 (далі Постанова № 709), якою Порядок № 332 викладено в новій редакції.
Згідно з пунктами 1-3 Порядку № 332 (тут і надалі в редакції Постанови № 709 чинній на момент виникнення спірних правовідносин) цей Порядок визначає механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - допомога).
Допомога призначається для забезпечення соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб із числа незахищених верств населення та стимулювання до працевлаштування внутрішньо переміщених осіб працездатного віку.
З 1 серпня 2023 р. допомога призначається на шість місяців внутрішньо переміщеній особі, яка вперше звернулася за призначенням допомоги, та виплачується щомісяця внутрішньо переміщеній особі або уповноваженій особі на внутрішньо переміщену особу у випадку недієздатності отримувача або дитину (далі - уповноважена особа) у такому розмірі:
для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень;
для інших осіб - 2000 гривень.
Допомога призначається на кожну внутрішньо переміщену особу (далі - отримувач), відомості про якого включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Допомога призначається за повний місяць, у якому уповноважена особа звернулася за її наданням, незалежно від дати такого звернення.
З 1 листопада 2023 р. допомога призначається на шість місяців на сім`ю, яка вперше звернулася за призначенням допомоги, та виплачується щомісяця одному з членів сім`ї (далі - уповноважена особа) у такому розмірі: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.
Допомога призначається на кожного члена сім`ї (далі - отримувач), відомості про якого включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Допомога призначається за повний місяць, у якому уповноважена особа звернулася за її наданням, незалежно від дати такого звернення.
До складу сім`ї уповноваженої особи включаються (незалежно від наявності відомостей щодо включення їх до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб) чоловік, дружина, діти, прийомні діти, діти, які виховуються батьками-вихователями в дитячих будинках сімейного типу, усиновлені діти, діти, над якими встановлено опіку або піклування, а також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (зокрема у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; діти з інвалідністю після досягнення ними 18-річного віку до визнання їх особами з інвалідністю з дитинства I та II групи; не перебувають в шлюбі повнолітні діти; визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи, які проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи та доглядає за нею; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю і мають спільних дітей, та/або особи, які встановили у судовому порядку факт проживання однією сім`єю. Членом сім`ї може вважатися одинока особа, а також неповнолітня дитина, якщо така особа не входить до складу сім`ї.
Склад сім`ї уповноваженої особи визначається на дату звернення за призначенням допомоги.
Згідно з пунктами 11 Порядку № 332 у разі відновлення житлового приміщення, забезпечення житлом для постійного проживання або житлом, віднесеним до фондів тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, або коштів благодійних чи міжнародних організацій, або власних коштів особи (крім місць компактного поселення) виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем встановлення такого факту (за умови документального підтвердження або офіційного підтвердження від органів місцевого самоврядування, благодійних чи міжнародних організацій).
Судом встановлено, що ОСОБА_1 з 09.11.2018 року перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення в Хаджибейському (Малиновському) районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 000064790, та отримувала щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, а після прийняття постанови Кабінету Міністрів України № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Як вбачається з відзиву на позовну заяву, статус внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 разом з сином ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , отримали в управлінні соціального захисту населення в Пересипському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради 14.10.2014 року та з 14.10.2014 року по 31.10.2023 року позивач отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з урахуванням сина, що не заперечувалося стороною позивача.
З 01.11.2023 року ОСОБА_1 припинено виплату допомоги на проживання, про що Управління соціального захисту населення в Хаджибейському (Малиновському) районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради повідомило останню листом № 4171/17.01-06 від 23.11.2023 року.
Припинення виплати допомоги на проживання, Управління соціального захисту населення в Хаджибейському (Малиновському) районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради обґрунтовано тим, що внесеними змінами до Постанови № 332 (в редакції постанови КМУ №709 від 11.07.2023 року) пунктом 11 визначено, що у разі забезпечення житлом, віднесеним до фондів тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, (крім місць компактного поселення) виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем встановлення такого факту (за умови документального підтвердження). Оскільки 10.10.2023 року управлінням отримано лист від Департаменту міського господарства від 02.10.2023 року № 01-57/755 вих. з інформацією про те, що рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.10.2018 року № 439 родині позивача, було надано житлове приміщення з фонду житла для тимчасового проживання, розташованому за адресою: АДРЕСА_1 , та в якому вона продовжуєте проживати, тому враховуючи вимоги чинного законодавства за адресою: АДРЕСА_1 , позивачу припинено виплату допомоги на проживання з 01.11.2023 року.
Судом встановлено, що рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 06 від 26.01.2017р. «Про формування фонду житла для тимчасового проживання» відповідно до статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статей 132-1, 132-2 Житлового кодексу Української РСР, постанови Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 року № 422 «Про затвердження Порядку формування фондів житла для тимчасового проживання та Порядку надання і користування житловими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання», рішення Одеської міської ради від 07 грудня 2016 року № 1349-VII «Про надання згоди на придбання в комунальну власність територіальної громади м. Одеси квартир для створення фонду житла для тимчасового проживання», з метою забезпечення житлом громадян, які не мають або втратили житло внаслідок звернення стягнення на житлові приміщення, що були придбані ними за рахунок кредиту (позики) банку чи іншої особи, повернення якого забезпечене іпотекою відповідного приміщення, а також біженців та громадян, які вимушені залишити житлове приміщення внаслідок його аварійного стану, стихійного лиха або з інших підстав, які загрожують стану та безпеці відповідного житлового приміщення, сформовано фонд житла для тимчасового проживання із включенням до нього вільних житлових приміщень комунальної власності територіальної громади м. Одеси згідно з переліком, що додається (пункт 1). Доручити департаменту міського господарства Одеської міської ради: вести облік жилих приміщень для тимчасового проживання та реєстр заяв громадян, які потребують надання житлових приміщень з фонду житла для тимчасового проживання; розглядати заяви громадян, які потребують надання житлового приміщення з фонду житла для тимчасового проживання; видавати ордери на вселення до жилих приміщень, визначених пунктом 1 цього рішення, на підставі рішення виконавчого комітету Одеської міської ради; укладати договори найму житлових приміщень з громадянами під час видачі ордерів на житлові приміщення з фонду житла для тимчасового проживання.
Додатком до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 26.01.2017р. № 06 встановлено Перелік житлових приміщень комунальної власності, включених до фонду житла для тимчасового проживання: 1. АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 , АДРЕСА_8 , АДРЕСА_9 ; 2. АДРЕСА_10 ; 3. АДРЕСА_11 ; 4. АДРЕСА_12 .
Рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 62 від 28.02.2018 р. «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 26 січня 2017 року № 06 «Про формування фонду житла для тимчасового проживання», зокрема, несено наступні зміни до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 26 січня 2017 року № 06 «Про формування фонду житла для тимчасового проживання»: 1.1. Викласти пункт 4 додатка у наступній редакції: « 4. АДРЕСА_13 , АДРЕСА_14 , АДРЕСА_15 , АДРЕСА_16 , АДРЕСА_17 ».
Рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 439 від 25.10.2018 р. «Про надання житлового приміщення сім`ї гр. ОСОБА_1 із фонду житла для тимчасового проживання», відповідно до статей 29, 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статей 132-1, 132-2 Житлового кодексу Української РСР, постанови Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 року № 422 «Про затвердження Порядку формування фондів житла для тимчасового проживання та Порядку надання і користування житловими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання», рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 26 січня 2017 року № 06 «Про формування фонду житла для тимчасового проживання», з метою забезпечення житлом громадянки, яка вимушена залишити житлове приміщення, виконавчий комітет Одеської міської ради, вирішено надати сім`ї гр. ОСОБА_1 двокімнатну квартиру загальною площею 78,0 кв.м, житловою площею 36,2 кв.м із фонду житла для тимчасового проживання, розташовану за адресою: АДРЕСА_4 , у зв`язку з необхідністю залишити житлове приміщення (пункт 1). Доручено департаменту міського господарства Одеської міської ради: 2.1. Видати гр. ОСОБА_1 ордер на вселення до житлового приміщення згідно з пунктом 1 цього рішення; 2.2. Укласти договір найму житлового приміщення з гр. ОСОБА_1 під час видачі ордеру на житлове приміщення із фонду житла для тимчасового проживання.
Департаментом міського господарства Одеської міської ради з позивачем укладено договір найму житлового приміщення за адресою: АДРЕСА_1 .
Рішеннями виконавчого комітету Одеської міської ради неодноразово продовжувався строк проживання сім`ї ОСОБА_1 у вказаному житловому приміщенні, востаннє рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 364 від 26.10.2023 р. «Про продовження строку проживання сім`ї ОСОБА_1 у житловому приміщенні із фонду житла для тимчасового проживання», яким продовжено строк проживання сім`ї ОСОБА_1 у двокімнатній квартирі загальною площею 78,0 кв.м, житловою площею 36,2 кв.м із фонду житла для тимчасового проживання, розташованій за адресою: АДРЕСА_4 , терміном на один рік (пункт 1). Доручено Департаменту міського господарства Одеської міської ради укласти додаткову угоду до договору найму житлового приміщення з ОСОБА_1 згідно з пунктом 1 цього рішення.
01.11.2023 року між Департаментом міського господарства Одеської міської ради, ОСОБА_1 та ОСББ «ЖК Прохоровський» укладено Додаткову угоду № 5 до Договору найму житлового приміщення з фонду житла для тимчасового проживання від 01.11.2018р. № 16, якою внесено зміни до п. 1.1. Договору та викладено його у наступній редакції: « 1.1. Наймодавець надає наймачу і членам його сім`ї: ОСОБА_3 - мати; ОСОБА_2 - син, у тимчасове користування житло на строк до 31.10.2024 року квартиру за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 78,0 кв.м., що складається: з 2 кімнат житловою площею 36,2 кв.м.».
З огляду на викладене вбачається, що станом на момент припинення виплати допомоги на проживання ОСОБА_1 була забезпечена житлом із фонду житла для тимчасового проживання сформованого рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 06 від 26.01.2017р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 року № 422 «Про затвердження Порядку формування фондів житла для тимчасового проживання та Порядку надання і користування житловими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання».
Відповідно до п. 3 Порядку надання та користування житловими приміщеннями з фонду житла для тимчасового проживання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004 № 422 (у редакції, чинній на момент прийняття відповідних рішень Виконавчого комітету Одеської міської ради про надання та продовження строку надання позивачу квартири із фонду житла для тимчасового проживання), передбачалося, що житлові приміщення з фондів житла для тимчасового проживання надаються за рішенням виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, Київської та Севастопольської міськдержадміністрацій:
- громадянам, які втратили житло внаслідок звернення стягнення на житлові приміщення, що були придбані ними за рахунок кредиту (позики) банку чи іншої особи, повернення якого забезпечене іпотекою відповідного приміщення;
- біженцям, які набули цього статусу відповідно до Закону України "Про біженців" (2557-14), внутрішньо переміщеним особам та громадянам, які вимушені залишити житлові приміщення внаслідок його аварійного стану, стихійного лиха або з інших підстав, які загрожують життю та здоров`ю особи або стану та безпеці відповідного приміщення.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 № 495 «Деякі заходи з формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб» затверджено, зокрема, Порядок формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб.
Рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 91 від 10.06.2022 «Про формування фонду житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб», відповідно до статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», частини 2 статті 132-2 Житлового кодексу України, Порядку формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 року № 495, з метою забезпечення внутрішньо переміщених осіб, які фактично проживають / перебувають на території м. Одеси, житлом для тимчасового проживання, сформовано фонд житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб (далі - Фонд). Включено до Фонду вільні житлові приміщення комунальної власності територіальної громади м. Одеси згідно з переліком, що додається. Визначено Департамент міського господарства Одеської міської ради органом, що: забезпечує ведення обліку житлових приміщень, включених до Фонду; приймає заяви про взяття на облік громадян, що потребують надання житлових приміщень для тимчасового проживання з Фонду у порядку, визначеному чинним законодавством України; веде та зберігає облікові справи внутрішньо переміщених осіб або сімей, що потребують надання житлових приміщень з Фонду; приймає рішення про взяття або відмову у взятті внутрішньо переміщених осіб на облік громадян, що потребують житла для тимчасового проживання; за результатами нарахування балів за бальною системою оцінювання потреби в житлі для внутрішньо переміщених осіб визначає осіб, яким можуть бути надані житлові приміщення з Фонду, та надає відповідні пропозиції на розгляд Виконавчому комітету Одеської міської ради у строки, визначені чинним законодавством України; на підставі рішень Виконавчого комітету Одеської міської ради про надання внутрішньо переміщеним особам та членам їх сімей житлових приміщень з Фонду видає ордери на вселення в житлові приміщення та укладає договори найму житлового приміщення у порядку та за формами, визначеними чинним законодавством України.
Рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 186 від 07.09.2022 «Про внесення змін до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 10 червня 2022 року № 91 «Про формування фонду житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб», відповідно до статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», частини 2 статті 132-2 Житлового кодексу України, Порядку формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 року № 495, з метою ефективної реалізації завдань щодо забезпечення внутрішньо переміщених осіб, які фактично проживають / перебувають на території м. Одеси, житлом для тимчасового проживання, внесено зміни до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 10 червня 2022 року № 91 «Про формування фонду житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб», замінивши у пункті 3 слова «Департамент міського господарства Одеської міської ради» на слова «Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради». В пункті 2 вказаного рішення зазначено, що Департаменту міського господарства Одеської міської ради, Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради в десятиденний термін з дня прийняття рішення забезпечити приймання-передачу документів, отриманих та створених Департаментом міського господарства Одеської міської ради на виконання пункту 3 рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 10 червня 2022 року № 91 «Про формування фонду житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб».
З огляду на викладене вбачається, що внутрішньо переміщені особи можуть бути забезпечені житлом для тимчасового проживання, як із фонд житла для тимчасового проживання сформованого рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 06 від 26.01.2017р. «Про формування фонду житла для тимчасового проживання» у відповідності постанови Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 року № 422 «Про затвердження Порядку формування фондів житла для тимчасового проживання та Порядку надання і користування житловими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання», так із фонд житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб сформованого рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 91 від 10.06.2022 «Про формування фонду житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб» відповідно до Порядку формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 року № 495.
У своїх доводах сторона позивача наполягає на тому, що позивач отримала від Виконавчого комітету Одеської міської ради квартиру за адресою: АДРЕСА_1 , як особа, яка втратила житло, що потребує допомоги для тимчасового проживання в порядку постанови Кабінету міністрів України від 31 березня 2004 року № 422, а не Постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 № 495 для забезпечення тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, а відповідно до останніх змін втратили право на соціально допомогу лише особи забезпечені житлом «віднесеним до фондів тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб», а не «тимчасовим житлом» з інших не пов`язаних фондів.
Надаючи оцінку доводам сторони позивача, суд зазначає наступне.
Так, з пункту 3 Порядку надання та користування житловими приміщеннями з фонду житла для тимчасового проживання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004 № 422, вбачається, що житлові приміщення з фондів житла для тимчасового проживання можуть надаватися:
- громадянам, які втратили житло внаслідок звернення стягнення на житлові приміщення, що були придбані ними за рахунок кредиту (позики) банку чи іншої особи, повернення якого забезпечене іпотекою відповідного приміщення;
- біженцям, які набули цього статусу відповідно до Закону України "Про біженців";
- внутрішньо переміщеним особам;
- громадянам, які вимушені залишити житлові приміщення внаслідок його аварійного стану, стихійного лиха або з інших підстав, які загрожують життю та здоров`ю особи або стану та безпеці відповідного приміщення.
Пунктами 8-10 вказаного порядку встановлено, що для взяття на облік громадян, які потребують надання житлового приміщення з фондів житла для тимчасового проживання, до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, Київської і Севастопольської міськдержадміністрації подається заява з підписами всіх повнолітніх членів сім`ї.
До заяви додаються: копії документів, що посвідчують особу заявника; довідки про дохід заявника та всіх членів його сім`ї; довідка бюро технічної інвентаризації про відсутність у громадянина іншого житла для проживання за місцем отримання житла з фонду житла для тимчасового проживання, а у разі прибуття громадянина з іншого регіону (крім внутрішньо переміщених осіб) - зазначена довідка з попереднього місця проживання; копії документів про підтвердження набуття першочергового права на забезпечення житловим приміщенням з фондів житла для тимчасового проживання (сім`ї з неповнолітніми дітьми, вагітні жінки, особи, які втратили працездатність, та особи пенсійного віку); копії документів, виданих органами державної реєстрації актів цивільного стану або судом, що підтверджують сімейні, родинні відносини заявника та всіх членів його сім`ї (свідоцтво про народження, свідоцтво про державну реєстрацію шлюбу, посвідчення опікуна або піклувальника), або довідка про склад сім`ї.
Громадяни, які втратили житло внаслідок звернення стягнення на житлові приміщення, що були придбані ними за рахунок кредиту (позики) банку чи іншої особи, повернення якого забезпечено іпотекою відповідного приміщення, крім документів, передбачених пунктом 7 цього Порядку, подають: рішення кредитора про звернення стягнення на передане в іпотеку житлове приміщення та письмову вимогу кредитора або нового власника цього житлового приміщення щодо його звільнення - у разі добровільного виселення; витяг з рішення суду щодо примусового виселення з житлового приміщення - у разі примусового виселення.
Біженці крім документів, передбачених пунктом 7 цього Порядку, подають довідки, видані органом міграційної служби за місцем проживання біженця: про реєстрацію за місцем проживання біженця; про відсутність житла у пункті тимчасового розміщення біженців чи відсутність такого пункту.
Громадяни, які вимушені залишити житлове приміщення внаслідок його аварійного стану, стихійного лиха або з інших підстав, що загрожують стану та безпеці відповідного житлового приміщення, крім документів, передбачених пунктом 7 цього Положення, подають довідку, видану місцевим органом виконавчої влади або виконавчим органом місцевого самоврядування за попереднім місцем проживання, про непридатність наявного у них житла для подальшого проживання.
Внутрішньо переміщені особи за умови наявності у них житла, непридатного для подальшого проживання, яке розташоване на території України (крім тимчасово окупованої території України та/або населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення), надають довідку про визнання жилого будинку (жилого приміщення) таким, що не відповідає санітарним і технічним вимогам, яка видається місцевим органом виконавчої влади або виконавчим органом місцевого самоврядування за місцем розташування такого житла.
Таким чином, позивачу житло із фонд житла для тимчасового проживання, сформованого в порядку постанови Кабінету міністрів України від 31 березня 2004 року № 422, як особі яка втратила житло, могло надаватися лише в разі втрати житла внаслідок звернення стягнення на житлові приміщення, що були придбані ними за рахунок кредиту (позики) банку чи іншої особи, повернення якого забезпечене іпотекою відповідного приміщення, однак відповідних доказів до суду не надано.
Також не надано доказів того, що позивач вимушена залишити житлове приміщення внаслідок його аварійного стану, стихійного лиха або з інших підстав, що загрожують стану та безпеці відповідного житлового приміщення, а саме довідки, виданої місцевим органом виконавчої влади або виконавчим органом місцевого самоврядування за попереднім місцем проживання, про непридатність наявного у них житла для подальшого проживання, до суду не надано.
Разом з тим, з листа Департаменту міського господарства Одеської міської ради № 01.-57/755вих. від 02.10.2023 року, вбачається рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.10.2018 № 439 було надане житлове приміщення з фонду житла для тимчасового проживання сім`ї ОСОБА_1 як внутрішньо переміщеній особі.
З рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.10.2018 № 439 вбачається, що вказане житлове приміщення надано було надано позивачу «у зв`язку з необхідністю залишити житлове приміщення», а не «як особі, яка втратила житло», як зазначає в своїх доводах позивач.
Згідно ч. 1 статті 1 Закону № 1706 внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
З огляду на викладе, хоча в рішенні Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.10.2018 № 439 про це прямо й не зазначено, можна зробити висновок, що житлове приміщення із фонда житла для тимчасового проживання, сформованого рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 06 від 26.01.2017р. «Про формування фонду житла для тимчасового проживання» у відповідності постанови Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 року № 422 «Про затвердження Порядку формування фондів житла для тимчасового проживання та Порядку надання і користування житловими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання», надавалася ОСОБА_1 як внутрішньо переміщеній особі.
Пункт 11 Порядку № 332, яким керувалося Управління соціального захисту населення в Хаджибейському (Малиновському) районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, припиняючи з 01.11.2023 року виплату допомоги на проживання ОСОБА_1 , зокрема, передбачає, що у разі забезпечення житлом, віднесеним до фондів тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем встановлення такого факту (за умови документального підтвердження).
Таким чином, враховуючи можливість забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, як із фонду житла для тимчасового проживання сформованого рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 06 від 26.01.2017р. «Про формування фонду житла для тимчасового проживання» у відповідності постанови Кабінету Міністрів України від 31 березня 2004 року № 422 «Про затвердження Порядку формування фондів житла для тимчасового проживання та Порядку надання і користування житловими приміщеннями з фондів житла для тимчасового проживання», так із фонду житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, сформованого рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради № 91 від 10.06.2022 «Про формування фонду житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб» відповідно до Порядку формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання, обліку та надання такого житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 року № 495, Управління соціального захисту населення в Хаджибейському (Малиновському) районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради отримавши офіційного підтвердження від органів місцевого самоврядування, в даному випадку лист від Департаменту міського господарства від 02.10.2023 року № 01-57/755 вих. з інформацією про те, що рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.10.2018 року № 439 родині позивача, було надано житлове приміщення з фонду житла для тимчасового проживання, розташованому за адресою: АДРЕСА_1 , та в якому вона продовжує проживати, діяло правомірно, припинивши позивачу виплату допомоги на проживання з 01.11.2023 року.
Суд зазначає, що установлені в межах розгляду справи фактичні обставини та зроблені судом висновки у повному обсязі спростовують наведені позивачем в обґрунтування позовних вимог твердження.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії"). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії"). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, відповідно до основних засад адміністративного судочинства, вимог законодавства України, що регулює спірні правовідносини, суд вважає, що позовні вимоги не належать до задоволення.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір, позивач була звільнена від сплати судового збору, відповідно, підстави для розподілу судових витрат в порядку, передбаченому ст. 139 КАС України, відсутні.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_18 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (вул. Косовська, 2-Д, м. Одеса, 65022), Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (вул. Косовська, 2-Д, м. Одеса, 65022, код ЄДРПОУ 36290160) про визнання дій Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо припинення виплати соціальної допомоги ОСОБА_1 починаючи з 01.11.2023 року незаконними; зобов`язання Управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі м. Одеси Департаменту праці поновити виплату державної соціальної допомоги на проживання, яка призначена ОСОБА_1 та виплата якої була припинена з 01.11.2023 року починаючи з дня припинення такої виплати, тобто з 01.11.2023 року - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст рішення складено та підписано суддею 19.09.2024 року.
Суддя Г. В. Лебедєва
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121734790 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Лебедєва Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні