Рішення
від 18.09.2024 по справі 903/596/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18 вересня 2024 року Справа № 903/596/24

за первісним позовом: Приватного акціонерного товариства Волиньобленерго, м. Луцьк

до відповідача: ОСОБА_1 , с. Залізниця, Камінь-Каширський р-н., Волинська обл.

про стягнення 76 487 грн 54 коп.

за зустрічним позовом: ОСОБА_1 , с. Залізниця, Камінь-Каширський р-н., Волинська обл.

до відповідача: Приватного акціонерного товариства Волиньобленерго, м. Луцьк

про визнання недійсним рішення комісії з розгляду актів про порушення

Суддя Кравчук А.М.

Секретар судового засідання Мачульська Л.В.

Представники:

від позивача за первісним позовом: ОСОБА_2 , довіреність від 01.01.2024

від відповідача за первісним позовом: ОСОБА_3 , ордер від 08.07.2024

встановив: 24.06.2024 на адресу Господарського суду Волинської області надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства Волиньобленерго до ОСОБА_1 про стягнення 76 487 грн 54 коп необлікованої електричної енергії. Розгляд справи просить проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою суду від 25.06.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. Запропоновано відповідачу подати суду в порядку статей 165, 178 Господарського процесуального кодексу України не пізніше п`ятнадцяти календарних днів з дня вручення даної ухвали відзив на позов і всі документи, що підтверджують заперечення проти позову при їх наявності, одночасно копію відзиву надіслати позивачу, докази чого подати суду. У відзиві зазначити електронну адресу, іншу контакту інформацію для надіслання процесуальних документів у справі. У разі наявності заперечень щодо розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження відповідачу подати суду заяву із обґрунтуванням заперечень протягом 15 календарних днів з дня вручення даної ухвали. Попереджено сторін, що у разі не подання у встановлений строк обґрунтованих заперечень щодо розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження, вони мають право ініціювати перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження лише у випадку, якщо доведуть, що пропустили строк з поважних причин. Запропоновано позивачу подати суду відповідь на відзив не пізніше 3-х календарних днів з дня отримання відзиву з доказами надіслання відповідачу; відповідачу - заперечення на відповідь позивача протягом 3-х календарних днів з дня отримання відповіді з доказами надіслання позивачу.

Відповідач ухвалу суду отримав 29.06.2024 (а.с.)

Строк для подання відзиву по 15.07.2024.

15.07.2024 надійшов відзив відповідача, згідно якого позовні вимоги заперечує, оскільки рішення комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ є недійсним. Зазначає, що ним не підписувався акт технічної перевірки вузла обліку електричної енергії та акт про опломбування на збереження засобів обліку та пломб на них, а ОСОБА_4 , який вказаний в акті як син відповідача, не є уповноваженою особою. Позивач надав направлення на виконання робіт з засобами комерційного обліку, на проведення технічної перевірки від 17.03.2023, проте фактично така перевірка відбулась 09.08.2023 з виявленням порушення але без складання акту, і знаючи про дану обставину позивач через 8 днів 17.08.2023 з`явився для фіксації даного порушення, що фактично свідчить про намагання позивача завищити нарахування обсягів і вартості необлікованої електричної енергії. Враховуючи виявлення порушення 09.08.2023, у відповідача були відсутні підстави для нарахування необлікової електричної енергії за період, зазначений в протоколі №803, оскільки в такому випадку розрахунок мав би здійснюватися з 06.08.2023 по 09.08.2023.

ПАТ «Волиньобленерго» відзив відповідача отримало 14.07.2024.

Строк для подання відповіді на відзив по 17.07.2024.

Крім того 15.07.2024 на адресу суду надійшла зустрічна позовна заява ОСОБА_1 до ПрАТ Волиньобленерго про визнання недійсним рішення комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ ПАТ Волиньобленерго, оформленого протоколом №803 від 26.10.2023 засідання комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ ПАТ Волиньобленерго з розгляду акта про порушення №000307 від 17.08.2023.

Ухвалою суду від 16.07.2024 зустрічну позовну заяву ОСОБА_1 до Приватного акціонерного товариства Волиньобленерго про визнання недійсним рішення прийнято до спільного розгляду з первісним позовом. Вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 14.08.2024 о 12 год 30 хв. Запропоновано відповідачу за зустрічним позовом подати суду в порядку статей 165, 178 Господарського процесуального кодексу України не пізніше п`ятнадцяти календарних днів з дня вручення даної ухвали відзив на зустрічний позов і всі документи, що підтверджують заперечення проти зустрічного позову при їх наявності, копію відзиву надіслати позивачу за зустрічним позовом, докази чого подати суду; позивачу за зустрічним позовом - відповідь на відзив не пізніше 3-х календарних днів з дня отримання відзиву з доказами надіслання відповідачу за зустрічним позовом; відповідачу за зустрічним позовом - заперечення на відповідь позивача за зустрічним позовом протягом 3-х календарних днів з дня отримання відповіді з доказами надіслання позивачу за зустрічним позовом.

ПАТ «Волиньобленерго» ухвалу суду отримало 16.07.2024.

Строк для подання відзиву на зустрічний позов по 31.07.2024.

30.07.2024 надійшла заява ПАТ «Волиньобленерго», яка за своїм змістом є відзивом на зустрічну позовну заяву, згідно якої зустрічну позовну заяву заперечує. Зазначає, що за весь період надання послуг за договором, відповідач не заперечував підписання акту про пломбування та передачу на збереження засобів обліку та пломб. Акт про пломбування підписаний уповноваженими представниками оператора системи розподілу та особою, яка допустила представників оператора на об`єкт споживача для проведення технічної перевірки та опломбування з подальшою передачею на зберігання засобів обліку. Законодавством України не визначено типової форми та вимог до оформлення протоколу комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ. 09.08.2023 представниками оператора виявлено порушення ПРРЕЕ та зафіксовано на відео. Відповідач повідомив про його перебування на лікарняному та домовлено про зустріч на 17.08.2023.

05.08.2024 надійшла відповідь підприємця Лаща І.П. на відзив на зустрічну позовну заяву, згідно якої вказує, що докази підписання акту про пломбування уповноваженою особою споживача відсутні, у зв`язку з чим у нього обов`язок щодо забезпечення збереження та цілісності пломб відсутній. ПАТ «Волиньобленерго» зобов`язаний був скласти акт про порушення 09.08.2023, тобто в момент його виявлення за участі особи, яка допустила споживача для проведення перевірки.

ПАТ «Волиньобленерго» відповідь на відзив отримало 03.08.2024.

Строк для подання заперечень на відповідь на відзив по 06.08.2024.

Суд протокольною ухвалою від 14.08.2024 поновив строк для подання відповіді на відзив за зустрічною позовною заявою та долучив її до матеріалів справи, закрив підготовче провадження, розгляд справи по суті призначив на 04.09.2024 об 11 год 30 хв.

У судовому засіданні 04.09.2024 протокольною ухвалою оголошено перерву до 18.09.2024 об 11 год 00 хв.

У судовому засіданні учасники справи дали пояснення, доводи, висловили свою думку з питань, які виникли під час розгляду справи.

Згідно ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

В силу вимог ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, 1950 року, учасником якої є Україна, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (§ 66-69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").

Враховуючи вищевикладене, що норми ст. 74 ГПК України щодо обов`язку суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, п. 4 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що ним, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та вважає за необхідне розгляд справи проводити за наявними в ній матеріалами.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

в с т а н о в и в:

Взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП 14.03.2018 №312, яка набрала чинності з 11.06.2018 (далі ПРРЕЕ, Правила).

Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби (абз.2 п. 1.1.1 глави 1.1 розділу І Правил).

Пунктом 2 ПРРЕЕ (чинних на момент проведення перевірки) передбачено, що укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.

Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії (акцептування договору), у відповідності до п. 2.1.7 ПРРЕЕ, є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.

21.12.2018 підприємець Лащ І.П. приєднався до публічного договору про надання послуг з розподілу електричної енергії на умовах існуючого договору про постачання електричної енергії №531-0189000 від 22.10.2018 за об`єктом - зерносклад, розташованим за адресою с. Залізниця, просп. Циганихи, 14 (а.с. 5).

Згідно положень підпункту 2 п 8.4.2 ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень, зокрема пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах вимірювальної техніки (вузлах обліку) (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії), та/або пристроїв (шафи обліку, захисної панелі тощо), на яких встановлені такі пломби та які закривають доступ до струмоведучих частин схеми (вузла) обліку (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб);

У разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 2 - 4 пункту 8.4.2 цієї глави (у частині відсутності засобів вимірювальної техніки, пломб, індикаторів та фіксації впливу фізичних полів індикатором), обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави без проведення відповідної експертизи (п. 8.4.4).

Згідно п. 8.4.8 Правил у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 3 (у частині пошкодження/відсутності засобів вимірювальної техніки та/або пломб, та/або пристроїв (шафи обліку, захисної панелі тощо), на яких встановлені пломби) або у підпункті 4 пункту 8.4.2 цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення

Пунктом 5.2.27 Кодексу комерційного обліку електричної енергії (далі - ККО) передбачено, що факт проведення технічної перевірки вузла обліку має бути зафіксований в акті технічної перевірки, який повинен, зокрема, містити інформацію про технічні параметри та покази лічильників на момент їх пломбування. Акт технічної перевірки вузла обліку складається у двох примірниках представниками оператора системи у присутності замовника або уповноваженої ним особи та підписується ними. Один примірник акта технічної перевірки передається замовнику.

Факт установлення оператором мережі, ППКО та заінтересованими сторонами пломб, а також індикаторів та їх стан мають бути зафіксовані в акті пломбування, що складається відповідно до вимог цього Кодексу в необхідній кількості примірників представниками оператора мережі у присутності замовника та власника електроустановки, об`єкта або окремого елемента об`єкта, території, приміщення, де встановлюється вузол обліку, або уповноважених ними осіб та підписується ними. По одному примірнику акта пломбування передається замовнику та власнику об`єкта, де встановлений вузол обліку (п.5.2.28. ККО).

Власники (користувачі) електроустановок, об`єктів або окремих елементів об`єкта, території (приміщення), де встановлені ЗКО, пломби та індикатори впливу (зокрема електричного/магнітного поля) на ЗКО, а також інше обладнання вузлів обліку, відповідають за їх збереження і цілісність (зокрема дотримання обумовлених проєктом параметрів зовнішнього середовища, захист від пошкоджень та зовнішнього втручання) відповідно до акта пломбування (документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗКО, установлених пломб та індикаторів) (п.5.5.1. ККО).

Під час здійснення контрольного огляду вузлів обліку та ЗКО має бути виконаний комплекс робіт (без використання спеціальних технічних засобів) щодо візуального обстеження цілісності засобів комерційного обліку (корпусу, скла, кріплення тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та пломбувального матеріалу та наявності відбитків їх тавр, проведені візуальна перевірка стану індикаторів магнітного та/або електричного полів, встановлених на/у ЗКО, виявлення самовільних підключень, а також зняття показів засобів комерційного обліку та перевірка часу годинників інтервальних засобів комерційного обліку (п.6.5.3. ККО).

Згідно п.2.3.4 ПРРЕЕ відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.

В п.5.5.5 ПРРЕЕ визначено, що споживач зобов`язаний, зокрема, забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування.

Відповідно до п.3.3. ПКЕЕ, відповідальність за збереження і цілісність розрахункових засобів обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.

Таким чином, факт установлення оператором мережі пломб має бути підтверджений належними доказами, зокрема, актом про пломбування, що складений в порядку, передбаченому законодавством, за участю споживача чи його уповноваженого представника, а пломби передані споживачу на зберігання із зазначенням підпису особи, що їх прийняла.

Працівниками ПАТ «Волиньобленерго» складено акт від 30.11.2022 за адресою с. Залізниця, зерносклад, про пломбування та передачу на зберігання засобів обліку та пломб до них. Зі сторони споживача акт підписано ОСОБА_4 (син) (а.с. 16).

У пункті 1.1.2 ПРРЕЕ визначено, що об`єкт - це електрифікована споруда (сукупність електрифікованих споруд на одній території) або частина електрифікованої споруди, що належить суб`єкту господарювання або фізичній особі на праві власності або користування.

Згідно висновків Верховного Суду, здійснених у постанові №910/18902/20 від 17.05.2022, у юридичній практиці посвідченням особи розуміється вчинення дій щодо встановлення особи. За змістом частини третьої статті 43 Закону України «Про нотаріат» встановлення особи здійснюється за паспортом громадянина України або за іншими документами, які унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо особи. Отже, за відсутності визначення, зокрема, ПРРЕЕ, поняття «інша особа, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи)», наведеного в абзацах першому і восьмому пункту 8.2.5 ПРРЕЕ, такою особою слід вважати особу, яка: має доступ до електрифікованої споруди, частини електрифікованої споруди, сукупності електрифікованих споруд на одній території (далі - об`єкт), що належить на праві власності або користування споживачу, або має доступ до території, на якій розміщено об`єкт; має можливість допуску представників оператора системи до об`єкта, що належить на праві власності або користування споживачу, або до території, на якій розміщено об`єкт, що належить на праві власності або користування споживачу, для проведення перевірки; таку особу встановлено за документами, які унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо цієї особи. При цьому ПРРЕЕ не передбачено обов`язку зазначати в акті про порушення документ, за яким відбулось встановлення особи.

Підписання акту сином споживача, що не заперечується останнім, підтверджує обізнаність споживача про підстави та обставини складення акту про пломбування.

Таким чином, виходячи із установлених в ході розгляду справи обставин, за відсутності більш вірогідних доказів, щоб свідчили про протилежне, за висновком суду, акт від 30.11.2022 за адресою с. Залізниця, зерносклад, про пломбування та передачу на зберігання засобів обліку та пломб до них, підписаний представниками оператора системи та "іншою особою" Лащем Н.І., є таким, що відповідає пункту 8.2.5 ПРРЕЕ.

Судом враховано відсутність в акті зауважень стосовно відсутності у ОСОБА_4 повноважень на його підписання.

Крім того про прийняття відповідачем пломб на відповідальне зберігання свідчить заява відповідача від 05.08.2023 про надання дозволу на розпломбування шафи обліку для усунення дефекту (а.с. 24).

Згідно підпунктів 5, 6, 20 п.5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема, дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.

Відповідно до ст.77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несанкціоноване втручання в роботу об`єктів електроенергетики тощо.

Згідно п.1.1.2 ПРРЕЕ не облікована електрична енергія - обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно.

Відповідно до пункту 8.2.4. ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

Відповідно до п.8.2.5 ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки, оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил.

Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.

В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил, необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням ЕІС код площадки комерційного обліку, за якою виявлено порушення (за наявності), та у разі виявлення порушень, зазначених у пункті 8.4.2 глави 8.4 цього розділу:

меж балансової належності;

перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення;

номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення;

фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.

Особа, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки, має пред`явити представникам оператора системи документ, що посвідчує її особу. Відповідні дані, що посвідчують особу, зазначаються в акті про порушення (крім випадку складення акта у присутності споживача). У разі відмови особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки, пред`являти представникам оператора системи документ, що посвідчує її особу, відповідна відмова особи має фіксуватися відеозйомкою, про що зазначається в акті про порушення.

Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення та пред`являти документ, що посвідчує його особу, про що зазначається в акті про порушення.

В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. Якщо графи та рядки акта про порушення не стосуються виявленого порушення, у них проставляються прочерки.

В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.

Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.

Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки.

У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення або залишення ним місця порушення в акті про порушення робиться відповідний запис. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.

Згідно позовної заяви 09.08.2023 представниками ПАТ «Волиньобленерго» здійснювався виїзд до ЩТП - 31355 у с. Залізниця на підставі направлення на виконання робіт з засобами комерційного обліку (а.с .6), а саме заміни засобу обліку оператора системи розподілу. На момент прибуття до ЩТП -31355, інспекторами Кузьміч С.Л. та електромонтером Шукалович Т.С. за адресою с. Залізниця, просп. Циганиха, 14 (зерносклад) виявлено порушення, передбачене п.п.2 п.8.4.2 «Правил роздрібного ринку електричної енергії», а саме відсутні пломби з відбитком тавр оператора системи, установлені на (вузлах) вимірювальної техніки в місцях указаних в акті про пломбування та зафіксовано на відео. Вищевказаними працівниками був здійснений телефонний дзвінок до споживача ОСОБА_1 для складання акту про порушення ПРРЕН. Відповідач повідомив, що перебуває на лікуванні і не зможе приїхати та жодних представників не направив, у зв`язку з чим домовились про зустріч на 17.08.2023.

17.08.2023 представниками ПАТ «Волиньобленерго» складено акт про порушення №000307, яким встановлено порушення підп. 2 п. 8.4.2 ПРРЕЕ, а саме відсутність пломб, які були встановлені на засобах для опломбування трансформаторів струму; порушено підп. 1 п. 8.4.2, а саме: відсутність пломб про повірку трансформаторів струму.

Пошкодження або відсутність пломб є окремим порушенням ПРРЕЕ, передбаченим пунктом 8.4.2. В такому випадку необхідність доведення факту втручання в роботу самого засобу обліку електричної енергії спеціальними нормативними актами в галузі електроенергетики не передбачено.

Відсутність пломб про повірку трансформаторів струму споживач не заперечує.

Під час перевірки пояснив, що не знає хто зірвав пломби, проживає далеко, від підпису на акті відмовився, що підтверджено відеозаписом, здійсненим працівником позивача.

Згідно п.11 зазначеного акту повідомлено споживача про проведення 14.09.2023 о 10 год 00 хв засідання комісії по розгляду складеного акту про порушення за адресою: м. Луцьк, вул. Єршова, 4 центр обслуговування клієнтів. До акту про порушення додано: схему електроживлення споживача, фотокопії лічильника (а.с. 8-9).

Складений акт про порушення та схема електроживлення споживача підписані 2-ма представниками ПрАТ "Волиньобленерго" Шукаловичем Т.С., Кузьмичем С.Л. Споживач від підпису відмовився, про що внесено відповідну відмітку. Зауваження до складеного акту відсутні. Факт відмови від підпису зафіксовано відеозаписом.

Згідно з пунктом 8.2.6. ПРРЕЕ акт про порушення розглядається комісією з розгляду актів про порушення, що створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з трьох уповноважених представників оператора системи.

Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.

Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, у якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення.

У разі розгляду акта щодо використання на об`єкті побутового споживача електричної енергії на непобутові потреби, оператор системи додатково запрошує на засідання комісії електропостачальника та надсилає копію відповідного акта про порушення.

Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.

У разі відмови споживача або представника споживача від отримання акта про порушення, у якому визначено місце, час та дату проведення засідання комісії, або окремого повідомлення про місце, час і дату засідання комісії оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, визначену в даних щодо споживача, наявних в оператора системи, у строк до 60 календарних днів від дати складення акта (крім випадків проведення експертизи або отримання висновку заводу виробника пломби та/або індикатора, та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії; повторного розгляду акта на засіданні комісії з розгляду актів про порушення). У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення, але не пізніше 90 календарних днів від дати направлення такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну.

ПАТ «Волиньобленерго» листом від 17.08.2023 №01/3-69 повідомив ОСОБА_1 про проведення 14.09.2023 засідання комісії з розгляду акту про порушення ПРРЕЕ №000307. Зазначено, що у разі неявки на засідання комісії цей акт розглянеться без участі споживача або уповноваженої ним особи (а.с. 9а-10а).

14.09.2023 відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ та складено протокол №774а за відсутності споживача, згідно якого вирішено провести розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії по порушенню згідно п.8.4.2 пп.2 ПРРЕЕ, а саме: відсутність пломб ПАТ «Волиньобленерго», які були встановлені на засобах для опломбування трансформаторів струму. Вказано, що дата останньої технічної перевірки засобів обліку проведена 30.11.2022, останнього контрольного огляду засобів обліку - 27.07.2023. Вирішено провести розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії по порушенню згідно п. 8.4.10 ПРРЕЕ за термін 18 діб до дня виявлення порушення - 27.07.2023 (а.с .11).

Згідно рахунку №531-0189000 від 14.09.2023 обсяг та вартість необлікованої електричної енергії, внаслідок порушення ПРРЕЕ, згідно акту про порушення ПРРЕЕ №000307 від 17.08.2023 становить 19 784 кВт та складає 133 699 грн 63 коп. Термін оплати рахунку 30 днів з дати його отримання (а.с. 12).

Листом від 03.10.2023 №22/11-6083 ПАТ «Волиньобленерго» надіслано підприємцю Лащу І.П. протокол засідання комісії з розгляду акту про порушення від 17.08.2023, проведеного 14.09.2023, рахунок на оплату №531-0189000 від 14.09.2023 на суму 133 699 грн 63 коп (а.с. 13-14).

Підприємець Лащ І.П. звернувся до ПАТ «Волиньобленерго» з заявою від 18.10.2023 про повторний розгляд акту про порушення №000307 від 17.08.2023, оскільки він не згідний з даним нарахуванням. Просить провести засідання комісії 26.10.2023 (а.с. 17).

26.10.2023 відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ та складено протокол №803 за відсутності споживача, згідно якого вирішено провести розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії по порушенню згідно п.8.4.10 ПРРЕЕ, а саме: відсутність пломб ПАТ «Волиньобленерго», які були встановлені на засобах для опломбування трансформаторів струму. Вирішено провести розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії по порушенню згідно п. 8.4.10 ПРРЕЕ за термін 9 діб до дня виявлення 06.08.2023 порушення (а.с. 18).

Посилання ОСОБА_1 , що його не повідомлено про дату час та місце повторного проведення засідання комісії з розгляду акту не приймається судом до уваги, оскільки обов`язковість повідомлення спростовується п. 8.2.6 ПРРЕЕ.

Повторне засідання комісії, призначене на 26.10.2023, відбулося на підставі заяви споживача з проханням проведення засідання саме 26.10.2023.

Згідно рахунку №531-0189000 від 26.10.2023 обсяг та вартість необлікованої електричної енергії, внаслідок порушення ПРРЕЕ, згідно акту про порушення ПРРЕЕ №000307 від 17.08.2023 становить 9 729 кВт та складає 76 487 грн 54 коп. Термін оплати рахунку 30 днів з дати його отримання (а.с. 19).

Листом від 26.10.2023 №22/11-6597 ПАТ «Волиньобленерго» надіслано підприємцю Лащу І.П. протокол засідання комісії з розгляду акту про порушення від 17.08.2023, проведеного 26.10.2023, рахунок на оплату №531-0189000 від 26.10.2023 на суму 76 487 грн 54 коп (а.с. 20-21).

Відповідно до пункту 8.4.1 глави 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ оператор системи визначає обсяг та вартість електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення цих Правил та/або виявлення фактів безоблікового споживання електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без засобів вимірювальної техніки, відповідно до вимог цієї глави.

У пункті 8.4.10 ПРРЕЕ визначено формулу, за якою розраховується величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу, у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 5 пункту 8.4.2 цієї глави.

Отже, факт відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб, є достатньою правовою підставою для відповідальності споживача відповідно до ПРРЕЕ.

Судом встановлено, що позивачем нараховано обсяг необлікованої електричної енергії за період з 06.08.2023 (дата заяви відповідача про надання дозволу на розпломбування шафи обліку для усунення дефекту) по 17.08.2023 (дата акту про порушення).

Твердження відповідача про безпідставність нарахування по 17.08.2023, оскільки згідно відеозапису, долученого позивачем, порушення встановлене 09.08.2023 не приймається судом до уваги, оскільки факт відсутності пломб з відбитком тавр оператора системи зафіксовано актом про порушення від 17.08.2023.

При цьому виїзд представниками позивача 09.08.2023 здійснювався на підставі направлення на виконання робіт з засобами комерційного обліку, а саме заміна засобу обліку оператора системи розподілу.

Відповідач був повідомлений про встановлення факту зірвання пломб, проте не прибув на об`єкт, уповноваженого представника не направив.

Крім того встановлення нових пломб та передача їх на збереження відбулась 17.08.2023, що підтверджується відповідним актом (а.с. 23).

Споживання необлікованої енергії за період з 09.08.2023 по 17.08.2023 споживач не спростував.

Посилання відповідача на намагання позивачем штучного завищення обсягів та вартості необлікованої електроенергії спростовується матеріалами справи, зокрема зменшенням таких обсягів на повторному засіданні комісії, скликаної на підставі заяви відповідача.

Перевіривши розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, наведений у рішенні комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ ПрАТ «Волиньобленерго», оформленому протоколом від 26.10.2023 № 803, суд дійшов висновку про правильність визначених ПрАТ «Волиньобленерго» обсягу та вартості електричної енергії, спожитої відповідачем за точкою комерційного обліку, на якій було виявлено порушення.

При цьому матеріалами справи доведено пошкодження пломб оператора системи, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, що відповідає підпункту 2 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ.

Зважаючи на те, що факт вчинення відповідачем за первісним позовом правопорушення у сфері електроенергетики був належним чином встановлений АТ "Волиньобленерго", зафіксований в акті про порушення від 17.08.2023, що він відповідає положенням пункту 8.2.5 ПРРЕЕ та містить усі необхідні дані для проведення розрахунку вартості необлікованої електричної енергії, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення зустрічної позовної заяви про визнання недійсним рішення комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ ПАТ «Волиньобленерго», оформлене протоколом № 803 від 26.10.2023.

Оскільки відповідач за первісним позовом в добровільному порядку оплату вартості необлікованої електричної енергії не здійснив, суд дійшов висновку про задоволення первісних позовних вимог та наявність правових підстав для стягнення з підприємця Лаща Івана Петровича 76 487 грн 54 грн вартості необлікованої електричної енергії.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини при застосуванні процедурних правил варто уникати як надмірного формалізму, який буле впливати на справедливість процедури, так і зайвої гнучкості, яка призведе до нівелювання процедурних вимог, встановлених законом.

При прийнятті рішення суд виходив з вірогідності наявних у матеріалах справи доказів, керуючись ст. 79 ГПК України, відповідно до якої наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами 1, 2, 3 ст. 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Відповідно до частини 1 статті 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їй конституцією або законом. Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадянські та політичні права і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (постанова Конституційного суду України №3-рп/2003 від 30.01.2003 року).

ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

Оскільки спір за первісним позховом до розгляду суду доведено з вини відповідача, то витрати по сплаті судового збору в сумі 3 028 коп відповідно до ст.ст. 129 ГПК України слід віднести на нього.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 129, 232, 237, 238, 241, 247- 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

вирішив:

1.У задоволенні зустрічної позовної заяви ОСОБА_1 до ПрАТ Волиньобленерго про визнання недійсним рішення комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ ПАТ Волиньобленерго, оформленого протоколом №803 від 26.10.2023, відмовити.

2.Первісний позов задовольнити.

3. Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідент. код НОМЕР_1 року народження) на користь Приватного акціонерного товариства «Волиньобленерго» (вул. Єршова, 4, м. Луцьк, код ЄДРПОУ 00131512)

- 76 487 грн 54 коп вартості необлікованої електричної енергії, 3 028 грн 00 коп витрат по сплаті судового збору, а всього: 79 515 грн 54 коп (сімдесят дев`ять тисяч п`ятсот п`ятнадцять грн 54 коп).

4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду відповідно до ст. 255-256, п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.

Повний текст рішення

складений 20.09.2024.

СуддяА. М. Кравчук

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення18.09.2024
Оприлюднено23.09.2024
Номер документу121752458
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —903/596/24

Ухвала від 20.01.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Постанова від 14.01.2025

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 24.12.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 02.12.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 15.10.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Рішення від 02.10.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 24.09.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Рішення від 18.09.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 26.07.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні