ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
16.09.2024справа №910/6991/24
Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В., за участю секретаря судового засідання Роздобудько В.В., розглянув у відкритому судовому засіданні
справу № 910/6991/24
до Приватного акціонерного товариства «Солді і Ко» (вул. Сирецька, буд. 28/2, м. Київ, 04073; ідентифікаційний код 23162981; далі - Товариство)
про стягнення 373 965,98 грн,
та за зустрічним позовом Товариства
до Компанії
про стягнення 26 932,86 грн,
за участю представників:
Компанії - Козлюка М.М. (витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; в режимі відеоконференції з використанням сервісу «Система захищеного відеоконференцзв`язку з судом»);
Товариства - Погорілця Р.В. (ордер від 09.01.2024 серія АІ №1524688).
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Стислий виклад первісних позовних вимог
Компанія звернулася до Господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з Товариства 373 965,98 грн штрафних санкцій, нарахованих за порушення зобов`язання за договором поставки від 30.03.2023 №53124-01-23-19766 (далі - Договір), з яких:
- 5 217,67 грн пені та 2 268 грн штрафу за заявкою 1 за Договором;
- 235 435,01 грн пені та 131 045,30 грн штрафу за заявкою 2 за Договором.
Позов мотивовано тим, що:
- 30.03.2023 Державним підприємством «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» в особі Відокремленого підрозділу «Хмельницька атомна електрична станція» (покупець; після перетворення Компанія в особі Філії «Відокремлений підрозділ «Хмельницька атомна електрична станція»; далі - Філія) та Товариством Підрозділ «Солді-Хмельницький» (постачальник) було укладено Договір, за умовами якого постачальник зобов`язався поставити і передати у власність покупцю у передбачені Договором строки (строки, визначені у специфікації №1 (додаток 1) та технічній специфікації (додаток 2) до Договору) товар (код ДК 021:2015-44530000-4 - Кріпильні деталі), а покупець зобов`язався прийняти та оплатити цей товар;
- 05.04.2023 на виконання пункту 3.1 Договору на електронні пошти ІНФОРМАЦІЯ_1, ІНФОРМАЦІЯ_2 з електронної адреси office@khnpp.atom.gov.ua надіслано письмову заявку від 05.04.2023 №61-3170/5354 «Щодо постачання метизів в асортименті» (далі - заявка 1);
- передбачений заявкою 1 та Договором товар на суму 911 659,38 грн, в тому числі ПДВ, мав бути поставлений постачальником для покупця на склад вантажоодержувача у строк не пізніше 25.04.2023, а першим днем прострочення поставки є 26.04.2023;
- на виконання умов Договору постачальник поставив для покупця передбачений Договором та заявкою 1 товар загальною вартістю 911 659,38 грн, в тому числі ПДВ, частинами (партіями) у такі строки та порядку: 14.04.2023 на суму 469 273,14 грн, в тому числі ПДВ, згідно з видатковою накладною від 12.04.2023 №61010; 21.04.2023 на суму 343 722,24 грн, в тому числі ПДВ, відповідно до видаткової накладної від 20.04.2023 №66427; 19.05.2023 на суму 66 264 грн, в тому числі ПДВ, згідно з видатковою накладною від 17.05.2023 №86577; 18.08.2023 на суму 32 400 грн, в тому числі ПДВ, відповідно до видаткової накладної від 07.08.2023 №154581;
- 09.06.2023 на виконання пункту 3.1 Договору на електронні пошти ІНФОРМАЦІЯ_1, ІНФОРМАЦІЯ_2 з електронної адреси office@khnpp.atom.gov.ua надіслано письмову заявку від 09.06.2023 №61-5737/9720 «Щодо постачання метизів в асортименті» (далі - заявка 2);
- передбачений заявкою 2 та Договором товар на суму 1 969 071,72 грн, в тому числі ПДВ, мав бути поставлений постачальником для покупця на склад вантажоодержувача у строк не пізніше 29.06.2023, а першим днем прострочення поставки є 30.06.2023;
- на виконання умов Договору постачальник поставив для покупця передбачений Договором та заявкою 2 товар загальною вартістю 1 969 071,72 грн частинами (партіями) у такі строки та порядку: 30.06.2023 на суму 96 996,00 грн, в тому числі ПДВ, згідно з видатковою накладною від 29.06.2023 №123132; 09.08.2023 на суму 52 060,20 грн, в тому числі ПДВ, відповідно до видаткової накладної від 07.08.2023 №154591; 18.08.2023 на суму 130 544,40 грн, в тому числі ПДВ, згідно з видатковою накладною від 17.08.2023 №164669; 11.09.2023 на суму 159 008,76 грн, в тому числі ПДВ, відповідно до видаткової накладної від 07.09.2023 №183237; 03.11.2023 на суму 252 800,40 грн, в тому числі ПДВ, згідно з видатковою накладною від 01.11.2023 №234002; 10.11.2023 на суму 356 234,16 грн, в тому числі ПДВ, відповідно до видаткової накладної від 08.11.2023 №239940; 17.11.2023 на суму 378 679,80 грн, в тому числі ПДВ, згідно з видатковою накладною від 15.11.2023 №246122; 17.11.2023 на суму 111 000 грн, в тому числі ПДВ, відповідно до видаткової накладної від 16.11.2023 №247268; 24.11.2023 на суму 199 788 грн, в тому числі ПДВ, згідно з видатковою накладною від 22.11.2023 №252135; 01.12.2023 на суму 73 500 грн, в тому числі ПДВ, відповідно до видаткової накладної від 30.11.2023 №258677; 15.12.2023 на суму 140 460 грн, в тому числі ПДВ, згідно з видатковою накладною від 13.12.2023 №270846; 25.12.2023 на суму 18 000 грн, в тому числі ПДВ, відповідно до видаткової накладної від 28.12.2023 №282544;
- на підставі пункту 8.2 Договору позивачем нараховано відповідачу 5 217,67 грн пені та 2 268 грн штрафу за заявкою 1, і 235 435,01 грн пені та 131 045,30 грн штрафу за заявкою 2.
2. Стислий виклад заперечень відповідача за первісним позовом
Товариство 25.04.2024 подало суду відзив на позовну заяву, в якому визнало позов щодо стягнення штрафних санкцій за прострочення строку поставки товару за заявками 1 і 2 відповідно до пункту 8.2 Договору у сумі 373 965,98 грн, яка заявлена Компанією; крім того, Товариство просило суд вирішити питання про повернення Компанії з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
3. Стислий виклад зустрічних позовних вимог
Товариство 25.06.2024 подало суду зустрічний позов про стягнення з Компанії 25 419,48 грн втрат від інфляції та 1 513,38 грн 0,3% річних, нарахованих за порушення зобов`язання за Договором, а всього 26 932,86 грн.
Зустрічний позов мотивований тим, що:
- відповідно до пункту 5.1 Договору оплату за поставлений товар покупець здійснює шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника протягом 60 календарних днів з дати оформлення ярлика на придатний товар згідно з СОУ НАЕК 038:2021 «Управління закупівлями продукції. Організація вхідного контролю продукції для ВП Компанії»;
- покупець здійснив оплату товару в повному обсязі, проте несвоєчасно;
- згідно з пунктом 8.4 Договору у випадку порушення строків оплати товару покупець на вимогу постачальника, відповідно до частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), сплачує суму боргу з урахування встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 0,3% річних від простроченої суми;
- за порушення договірних зобов`язань Компанія має сплатити Товариству 25 419,48 грн втрат від інфляції та 1 513,38 грн 0,3% річних.
4. Стислий виклад заперечень відповідача за зустрічним позовом
Компанією 08.07.2024 подано суду відзив на зустрічний позов, в якому заперечує проти задоволення зустрічного позову, оскільки:
- Товариством не надано суду будь-яких належних, допустимих і достатніх доказів, які б підтверджували факт заподіяння останньому будь-яких збитків або шкоди у зв`язку з несвоєчасною оплатою Філією поставленого за Договором товару;
- зважаючи на наявну фактичну ситуацію, що склалися у сфері енергосистеми України, з метою забезпечення енергетичної безпеки нашої країни, захисту інтересів населення, наявні передбачені чинним законодавством підстави для зменшення на 90% розміру штрафних санкцій, відсотків річних та інфляційних втрат, нарахованих позивачем для Філії за прострочення оплати поставленого товару за Договором, відповідно до статті 233 Господарського кодексу України та частини третьої статті 551 Цивільного кодексу України;
- Філія не мала можливості в строк, встановлений Договором, сплатити для позивача товар за Договором поставки у зв`язку з вкрай важким фінансовим становищем Філії, в якому вона опинилась в умовах законодавчих змін, що відбулися в енергетичному ринку країни, а також в результаті окупації військовими формуваннями Російської Федерації частини виробничих потужностей Філії в ході військової агресії Російської Федерації проти України.
5. Стислий виклад відповіді позивача за зустрічним позовом на відзив
Товариство 09.07.2024 подало суду відповідь на відзив на зустрічний позов, в якій зазначило, що: оскільки стягнення втрат від інфляції спрямоване на те, щоб боржник сплачував кредитору грошові кошти тієї ж цінності на момент, коли такі кошти мали були сплачені, правові підстави для зменшення розміру втрат від інфляції відсутні; 0,3% річних є незначними нарахуваннями та встановлені і так у зменшеному розмірі, аніж вимагають чинні норми цивільного законодавства, тому підстави для відмови у їх стягненні відсутні; посилання Компанії на скрутне фінансове становище не може вважатись форс-мажорною обставиною, оскільки за умовами статті 617 Цивільного кодексу України не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.
6. Процесуальні дії у справі
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 11.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.07.2024 прийнято зустрічний позов до спільного розгляду з первісним позовом; розгляд справи призначено в порядку загального позовного провадження; вимоги за зустрічним позовом об`єднано в одне провадження з первісним позовом; підготовче засідання призначено на 19.08.2024.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 19.08.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 16.09.2024.
Представник Компанії у судовому засіданні 16.09.2024 оголосив вступне слово та підтримав первісні позовні вимоги у повному обсязі.
Представник Товариства оголосив вступне слово, визнав первісні позовні вимоги та підтримав зустрічні позовні вимоги.
Представник Компанії заперечив проти задоволення зустрічних позовних вимог.
Суд, заслухавши вступне слово представників сторін, з`ясувавши обставини, на які посилаються сторони, дослідив в порядку статей 209 і 210 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) докази у справі.
Після закінчення з`ясування обставин справи та перевірки їх доказами суд перейшов до судових дебатів.
Представники сторін виступили з промовами (заключним словом), в яких посилалися на обставини і докази, досліджені у судовому засіданні.
У судовому засіданні 16.09.2024 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення відповідно до статті 233 ГПК України.
Судом згідно з вимогами статей 222 і 223 ГПК України здійснювалося повне фіксування судового засідання технічними засобами та секретарем судового засідання велися протоколи судових засідань, які долучені до матеріалів справи.
ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ
30.03.2023 Державним підприємством «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» в особі Відокремленого підрозділу «Хмельницька атомна електрична станція» (покупець; після перетворення Компанія в особі Філії) та Товариством Підрозділ «Солді-Хмельницький» (постачальник) було укладено Договір, за умовами якого:
- постачальник зобов`язується поставити і передати у власність покупцю в передбачені Договором строки товар, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити даний товар відповідно до найменування, асортименту, виробника, кількості, ціни та з кодом згідно з УКТ ЗЕД товару, які зазначаються у специфікації №1 (додаток 1 до Договору), та є невід`ємною частиною Договору (пункт 1.1 Договору);
- предметом поставки за Договором є товар, а саме: метизи в асортименті відповідно до ДК 021:2015- 44530000-4 (Кріпильні деталі) (пункт 1.2 Договору);
- строк поставки товару протягом 20-ти календарних днів з дати надіслання покупцем письмової заявки постачальнику на поставку партії товару, яка надсилається на електронну адресу постачальника ІНФОРМАЦІЯ_1, ІНФОРМАЦІЯ_2 з електронної адреси office@khnpp.atom.gov.ua (пункт 3.1 Договору);
- поставка товару згідно із специфікацією здійснюється транспортом і за рахунок постачальника на умовах DDP відповідно до Інкотермс 2020 на склад вантажоодержувача за адресою: Хмельницьке відділення ВП «Складське господарство» склад №5, вул. Енергетиків, 36, м. Нетішин, Хмельницька область, 30100 (пункт 3.2 Договору);
- постачальник за 3 дні до відвантаження надсилає покупцю письмове повідомлення про готовність товару до відвантаження на електронну пошту ІНФОРМАЦІЯ_3 (пункт 3.3 Договору);
- датою поставки є дата підписання видаткової накладної вантажоодержувачем; ризик випадкового пошкодження або випадкового знищення товару переходить до покупця з моменту поставки товару (пункт 3.5 Договору);
- приймання товару здійснюється на складі вантажоодержувача відповідно до супровідних документів (пункт 3.7 Договору);
- ціна товару за Договором становить 2 400 609,25 грн, крім того ПДВ 20% - 480 121,85 грн, а всього 2 880 731,10 грн (пункт 4.1 Договору);
- ціна за одиницю товару, кількість та загальна ціна товару за Договором визначаються специфікацією №1 (додаток 1 до Договору) (пункт 4.2 Договору);
- оплату за поставлений товар покупець здійснює шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника протягом 60 календарних днів з дати оформлення ярлика на придатний товар згідно з СОУ НАЕК 038:2021 «Управління закупівлями продукції. Організація вхідного контролю продукції для ВП Компанії» (пункт 5.1 Договору);
- за порушення строку поставки товару постачальник сплачує покупцю пеню в розмірі 0,1% від вартості не поставленого (недопоставленого) в строк товару за кожен день прострочення, а за прострочення поставки понад 30 днів постачальник додатково сплачує покупцю штраф в розмірі 7% від вказаної вартості (пункт 8.2 Договору);
- у випадку порушення строків оплати товару покупець на вимогу постачальника, відповідно до частини другої статті 625 ЦК України, сплачує суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 0,3% річних від простроченої суми; пеня за порушення строку оплати товару не нараховується (пункт 8.4 Договору);
- Договір вважається укладеним і набирає чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення печатками (за наявності) і діє до повного виконання сторонами взятих на себе зобов`язань (пункт 11.1 Договору).
Так, 05.04.2023 Компанією на електронні пошти ІНФОРМАЦІЯ_1, ІНФОРМАЦІЯ_2 з електронної адреси office@khnpp.atom.gov.ua надіслано заявку 1.
Передбачений заявкою 1 товар на суму 911 659,38 грн (з ПДВ) мав бути поставлений постачальником на склад вантажоодержувача до 25.04.2023 включно.
Товариством передбачений заявкою 1 товар було поставлено частинами (партіями), що підтверджується видатковими накладними від 12.04.2023 №61010 на суму 469 273,14 грн (товар отримано 14.04.2023), від 20.04.2023 №66427 на суму 343 722,24 грн (товар отримано 21.04.2023), від 17.05.2023 №86577 на суму 66 264 грн (товар отримано 19.05.2023) і від 07.08.2023 №154581 на суму 32 400 грн (товар отримано 18.08.2023).
Таким чином, Товариством було прострочено поставку товару за заявкою 1 за видатковими накладними від 17.05.2023 №86577 і від 07.08.2023 №154581.
09.06.2023 Компанією на електронні пошти ІНФОРМАЦІЯ_1, ІНФОРМАЦІЯ_2 з електронної адреси office@khnpp.atom.gov.ua надіслано письмову заявку 2.
Передбачений заявкою 2 товар на суму 1 969 071,72 грн (з ПДВ) мав бути поставлений постачальником на склад вантажоодержувача до 29.06.2024 включно.
Товариством передбачений заявкою 2 товар було поставлено частинами (партіями), що підтверджується видатковими накладними від 29.06.2023 №123132 на суму 96 996 грн (товар отримано 30.06.2023), від 07.08.2023 №154591 на суму 52 060,20 грн (товар отримано 09.08.2023), від 17.08.2023 №164669 на суму 130 544,40 грн (товар отримано 18.08.2023), від 07.09.2023 №183237 на суму 159 008,76 грн (товар отримано 11.09.2023), від 01.11.2023 №234002 на суму 252 800,40 грн (товар отримано 03.11.2023), від 08.11.2023 №239940 на суму 356 234,16 грн (товар отримано 10.11.2023), від 15.11.2023 №246122 на суму 378 679,80 грн (товар отримано 17.11.2023), від 16.11.2023 №247268 на суму 111 000 грн (товар отримано 17.11.2023), від 22.11.2023 №252135 на суму 199 788 грн (товар отримано 24.11.2023), від 30.11.2023 №258677 на суму 73 500 грн (товар отримано 01.12.2023), від 13.12.2023 №270846 на суму 140 460 грн (товар отримано 15.12.2023) і від 28.12.2023 №282544 на суму 18 000 грн (товар отримано 25.12.2023).
Тобто Товариством прострочено поставку товару за заявкою 2 за всіма наведеними видатковими накладними.
В той же час, Компанією було порушено строк оплати поставленого Товариством товару, а саме:
- ярлик на придатну продукцію, що була поставлена згідно з видатковою накладною від 12.04.2023 №61010 на суму 469 273,14 грн, було оформлено 27.04.2023; тобто, оплата за поставлену продукцію за вказаною накладною мала бути здійснена в строк до 26.06.2023 включно; покупець здійснив оплату: 19.06.2023 у сумах 5 220 грн, 1 482 грн, 6 402 грн, 4 596 грн, 1 170 грн, 7 656 грн, 2 991,60 грн, 1 356 грн, 22 908 грн, 1 364,58 грн, 59 736 грн, 156 грн, 432 грн, 90 грн, 744 грн і 900 грн; 04.07.2023 у сумі 60 000 грн; 15.08.2023 у сумі 101 664,96 грн; 07.11.2023 у сумі 190 404 грн.
- ярлик на придатну продукцію, яка була поставлена відповідно до видаткової накладної від 20.04.2023 №66427 на суму 343 722,24 грн, було оформлено 04.05.2023; отже, оплата за поставлену продукцію за зазначеною накладною мала бути здійснена в строк до 03.07.2023 включно; покупець здійснив оплату: 02.08.2023 у сумі 124 162,80 грн; 29.08.2023 у сумах 65 268 грн, 18 720 грн і 21 720 грн; 07.11.2023 у сумах 4 320 грн, 2 640 грн, 1 104 грн, 15 840 грн, 21 774,72 грн, 697,20 грн, 240 грн і 240 грн; 14.11.2023 у сумі 19 753,92 грн і 47 241,60 грн;
- ярлик на придатну продукцію, що була поставлена згідно з видатковою накладною від 17.05.2023 №86577 на суму 66 264 грн, було оформлено 23.05.2023; тобто, оплата за поставлену продукцію за вказаною накладною мала бути здійснена в строк до 22.07.2023 включно; покупець здійснив оплату 14.11.2023 у сумах 9 912 грн, 9 720 грн, 20 760 грн і 25 872 грн;
- ярлик на придатну продукцію, яка була поставлена відповідно до видаткової накладної від 29.06.2023 №123132 на суму 96 996 грн, було оформлено 05.07.2023; отже, оплата за поставлену продукцію за зазначеною накладною мала бути здійснена в строк до 03.09.2023 включно; покупець здійснив оплату: 07.11.2023 у сумах 5 088 грн, 648 грн, 1 320 грн і 1 320 грн; 14.11.2023 у сумах 9 048 грн і 64 500 грн; 20.11.2023 у сумі 15 072 грн;
- ярлик на придатну продукцію, що була поставлена згідно з видатковою накладною від 07.08.2023 №154581 на суму 32 400 грн, було оформлено 22.08.2023; тобто, оплата за поставлену продукцію за вказаною накладною мала бути здійснена в строк до 21.10.2023 включно; покупець здійснив оплату 19.12.2023 у сумах 30 600 грн і 1 800 грн;
- ярлик на придатну продукцію, яка була поставлена відповідно до видаткової накладної від 07.08.2023 №154591 на суму 52 060,20 грн, було оформлено 10.08.2023; отже, оплата за поставлену продукцію за зазначеною накладною мала бути здійснена в строк до 09.10.2023 включно; покупець здійснив оплату: 07.11.2023 у сумах 840 грн, 324 грн, 360 грн і 72 грн; 20.11.2023 у сумах 7 830 грн, 7 680 грн, 2 400 грн і 5 040 грн; 19.12.2023 у сумах 20 014,20 грн, 2 700 грн і 4 800 грн;
- ярлик на придатну продукцію, що була поставлена згідно з видатковою накладною від 17.08.2023 №164669 на суму 130 544,40 грн, було оформлено 22.08.2023; тобто, оплата за поставлену продукцію за вказаною накладною мала бути здійснена в строк до 21.10.2023 включно; покупець здійснив оплату: 12.12.2023 у сумі 87 402 грн; 19.12.2023 у сумах 4,80 грн, 792 грн, 840 грн, 252 грн, 1 080 грн, 2 580 грн, 16 740 грн, 16 176 грн і 4 677,60 грн;
- ярлик на придатну продукцію, яка була поставлена відповідно до видаткової накладної від 07.09.2023 №183237 на суму 159 008,76 грн, було оформлено 14.09.2023; отже, оплата за поставлену продукцію за зазначеною накладною мала бути здійснена в строк до 13.11.2023 включно; покупець здійснив оплату: 28.11.2023 у сумі 137 952 грн; 19.12.2023 у сумах 1 320 грн, 2 700 грн, 7 911 грн і 9 125,76 грн;
- ярлик на придатну продукцію, що була поставлена згідно з видатковою накладною від 01.11.2023 №234002 на суму 252 800,40 грн, було оформлено 09.11.2023; тобто, оплата за поставлену продукцію за вказаною накладною мала бути здійснена в строк до 08.01.2024 включно; покупець здійснив оплату: 19.12.2023 у сумах 780 грн, 715,20 грн, 1 140 грн, 28 116 грн, 11 811,60 грн, 2 244 грн, 5 280 грн, 13 104 грн, 1 140 грн і 36 грн; 26.03.2024 у сумах 6 480 грн і 7 377,60 грн; 23.04.2024 у сумах 28 080 грн і 146 496 грн;
- ярлик на придатну продукцію, яка була поставлена відповідно до видаткової накладної від 08.11.2023 №239940 на суму 356 234,16 грн, було оформлено 14.11.2023; отже, оплата за поставлену продукцію за зазначено накладною мала бути здійснена в строк до 13.01.2024 включно; покупець здійснив оплату: 26.03.2024 у сумах 1 888,80 грн, 2 400 грн, 480 грн, 2 712 грн, 24 грн, 17 715,36 грн, 7 200 грн, 7 200 грн і 3 960 грн; 30.04.2024 у сумах 35 586 грн, 34 440 грн і 33 600 грн; 07.06.2024 у сумі 209 028 грн;
- ярлик на придатну продукцію, що була поставлена згідно з видатковою накладною від 15.11.2023 №246122 на суму 378 679,80 грн, було оформлено 24.11.2023; тобто, оплата за поставлену продукцію за вказаною накладною мала бути здійснена в строк до 23.01.2024 включно; покупець здійснив оплату: 26.03.2024 у сумах 432 грн, 1 410 грн, 612 грн, 432 грн, 686,40 грн, 2 712 грн, 1 584 грн, 5 868 грн, 7 346,40 грн і 1 272 грн; 30.04.2024 у сумі 19 506 грн; 08.05.2024 у сумі 90 375 грн; 21.05.2024 у сумах 121 044 грн і 125 400 грн;
- ярлик на придатну продукцію, яка була поставлена відповідно до видаткової накладної від 16.11.2023 №247268 на суму 111 000 грн, було оформлено 24.11.2023; отже, оплата за поставлену продукцію за зазначено накладною мала бути здійснена в строк до 23.01.2024 включно; покупець здійснив оплату 30.04.2024 у сумі 33 000 грн та 08.05.2024 у сумі 78 000 грн;
- ярлик на придатну продукцію, що була поставлена згідно з видатковою накладною від 22.11.2023 №252135 на суму 199 788 грн, було оформлено 29.11.2023; тобто, оплата за поставлену продукцію за вказаною накладною мала бути здійснена в строк до 28.01.2024 включно; покупець здійснив оплату: 26.03.2024 у сумах 1 285,20 грн, 1 260 грн, 382,80 грн, 2 520 грн, 4 488 грн, 9 000 грн і 7 500 грн; 08.05.2024 у сумі 37 560 грн; 28.05.2024 у сумі 134 340 грн; 07.06.2024 у сумі 1 452 грн;
- ярлик на придатну продукцію, яка була поставлена відповідно до видаткової накладної від 30.11.2023 №258677 на суму 73 500 грн, було оформлено 05.12.2023; отже, оплата за поставлену продукцію за зазначеної накладною мала бути здійснена в строк до 03.02.2024 включно; покупець здійснив оплату: 26.03.2024 у сумі 7 680 грн; 08.05.2024 у сумі 64 560 грн; 07.06.2024 у сумі 1 260 грн;
- ярлик на придатну продукцію, що була поставлена згідно з видатковою накладною від 13.12.2023 №270846 на суму 140 460 грн, було оформлено 21.12.2023; тобто, оплата за поставлену продукцію за вказаною накладною мала бути здійснена в строк до 19.02.2024 включно; покупець здійснив оплату 26.03.2024 у сумах 2 400 грн і 600 грн та 07.06.2024 у сумі 137 460 грн;
- ярлик на придатну продукцію, яка була поставлена відповідно до видаткової накладної від 28.12.2023 №282544 на суму 18 000 грн, було оформлено 03.01.2024; отже, оплата за поставлену продукцію за зазначено накладною мала бути здійснена в строк до 03.03.2024 включно; покупець здійснив оплату 30.04.2024 у сумі 18 000 грн.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ. ПОЗИЦІЯ СУДУ
Частинами першою і другою статті 712 ЦК України передбачено, що за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Відповідно до статті 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Згідно з частиною першою статті 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 525 ЦК України передбачено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно зі статтею 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Частиною першою статті 546 ЦК України передбачено, що виконання зобов`язання може забезпечуватися, зокрема, неустойкою.
Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання; штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання; пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (стаття 549 ЦК України).
Відповідно до частини другої статті 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
ВИСНОВКИ
Отже, судом встановлено, що Товариством було прострочено встановлений заявками строк щодо поставки обумовленого сторонами товару, а тому Компанією нараховано Товариству 5 217,67 грн пені за заявкою 1 та 235 435,01 грн пені за заявкою 2.
Перевіривши здійснений Компанією розрахунок сум пені та періодів їх нарахування судом встановлено, що періоди нарахування визначені Компанією правильно, проте суми розраховані неправильно.
За перерахунком суду сума пені та періоди її нарахування становлять:
- 1 524,07 грн з 26.04.2023 (нарахованих на 66 264 грн за видатковою накладною від 17.05.2023 №86577) по 18.05.2023 (оскільки товар отримано 19.05.2023);
- 3 693,60 грн з 26.04.2023 (нарахованих на 32 400 грн за видатковою накладною від 07.08.2023 №154581) по 17.08.2023 (оскільки товар отримано 18.08.2023)
- 2 082,41 грн з 30.06.2023 (нарахованих на 52 060,20 грн за видатковою накладною від 07.08.2023 №154591) по 08.08.2023 (оскільки товар отримано 09.08.2023);
- 6 396,68 грн з 30.06.2023 (нарахованих на 130 544,40 грн за видатковою накладною від 17.08.2023 №164669) по 17.08.2023 (оскільки товар отримано 18.08.2023);
- 11 607,64 грн з 30.06.2023 (нарахованих на 159 008,76 грн за видатковою накладною від 07.09.2023 №183237) по 10.09.2023 (оскільки товар отримано 11.09.2023);
- 31 852,85 грн з 30.06.2023 (нарахованих на 252 800,40 грн за видатковою накладною від 01.11.2023 №234002) по 02.11.2023 (оскільки товар отримано 03.11.2023);
- 47 379,14 грн з 30.06.2023 (нарахованих на 356 234,16 грн за видатковою накладною від 08.11.2023 №239940) по 09.11.2023 (оскільки товар отримано 10.11.2023);
- 53 015,17 грн з 30.06.2023 (нарахованих на 378 679,80 грн за видатковою накладною від 15.11.2023 №246122) по 16.11.2023 (оскільки товар отримано 17.11.2023);
- 15 540 грн з 30.06.2023 (нарахованих на 111 000 грн за видатковою накладною від 16.11.2023 №247268) по 16.11.2023 (оскільки товар отримано 17.11.2023);
- 29 368,84 грн з 30.06.2023 (нарахованих на 199 788 грн за видатковою накладною від 22.11.2023 №252135) по 23.11.2023 (оскільки товар отримано 24.11.2023);
- 11 319 грн з 30.06.2023 (нарахованих на 73 500 грн за видатковою накладною від 30.11.2023 №258677) по 30.11.2023 (оскільки товар отримано 01.12.2023);
- 23 597,28 грн з 30.06.2023 (нарахованих на 140 460 грн за видатковою накладною від 13.12.2023 №270846) по 14.12.2023 (оскільки товар отримано 15.12.2023);
- 3 204 грн з 30.06.2023 (нарахованих на 18 000 грн за видатковою накладною від 28.12.2023 №282544) по 24.12.2023 (оскільки товар отримано 25.12.2023).
Відтак за перерахунком суду сума пені становить 240 580,68 грн та підлягає стягненню з Товариства; у стягненню решти суми (72 грн) пені слід відмовити.
Що ж до стягнення з Товариства 133 313,30 грн штрафу, то судом перевірено розрахунок 7% штрафу, нарахованого Компанією, та встановлено, що він правильний, а тому стягненню з Товариства підлягає наведена сума штрафу.
Також судом встановлено, що Компанією було прострочено строк оплати поставленого Товариством товару, з огляду на що останнім нараховано Компанії 25 419,48 грн втрат від інфляції та 1 513,38 грн 0,3% річних.
Перевіривши здійснений Товариством розрахунок сум втрат від інфляції та 0,3% річних і періодів їх нарахування, суд встановив, що періоди нарахування вказаних сум визначені Товариством правильно, проте суми розраховані неправильно.
За перерахунком суду суми втрат від інфляції та 0,3% річних становлять:
- за видатковою накладною від 29.06.2023 №123132 на суму 96 996 грн:
з 04.09.2023 (нарахованих на 96 996 грн заборгованості) по 06.11.2023 (оскільки 07.11.2023 Компаніє сплачено 8 376 грн) сума втрат від інфляції становить 1 756,13 грн, а 0,3% річних - 51,02 грн;
з 07.11.2023 (нарахованих на 88 620 грн заборгованості) по 13.11.2023 (оскільки 14.11.2023 Компаніє сплачено 73 548 грн) сума втрат від інфляції становить 443,10 грн, а 0,3% річних - 5,10 грн;
з 14.11.2023 (нарахованих на 15 072 грн заборгованості) по 19.11.2023 (оскільки 20.11.2023 Компанією сплачено 15 072 грн) сума втрат від інфляції становить 75,36 грн, а 0,3% річних - 0,74 грн;
- за видатковою накладною від 07.08.2023 №154581 на суму 32 400 грн:
з 22.10.2023 (нарахованих на 32 400 грн заборгованості) по 18.12.2023 (оскільки 19.12.2023 Компанією сплачено 32 400 грн) сума втрат від інфляції становить 389,93 грн, а 0,3% річних - 15,45 грн;
- за видатковою накладною від 07.08.2023 №154591 на суму 52 060,20 грн:
з 10.10.2023 (нарахованих на 52 060,20 грн заборгованості) по 06.11.2023 (оскільки 07.11.2023 Компаніє сплачено 1 596 грн) сума втрат від інфляції становить 678,87 грн, а 0,3% річних - 11,98 грн;
з 07.11.2023 (нарахованих на 50 464,20 грн заборгованості) по 19.11.2023 (оскільки 20.11.2023 Компанією сплачено 22 950 грн) сума втрат від інфляції становить 252,32 грн, а 0,3% річних - 5,39 грн;
з 20.11.2023 (нарахованих на 27 514,20 грн заборгованості) по 18.12.2023 (оскільки 19.12.2023 Компанією сплачено 27 514,20 грн) сума втрат від інфляції становить 192,60 грн, а 0,3% річних - 6,56 грн;
- за видатковою накладною від 17.08.2023 №164669 на суму 130 544,40 грн:
з 22.10.2023 (нарахованих на 130 544,40 грн заборгованості) по 11.12.2023 (оскільки 12.12.2023 Компанією сплачено 87 402 грн) сума втрат від інфляції становить 1 571,10 грн, а 0,3% річних - 54,72 грн;
з 12.12.2023 (нарахованих на 43 142,40 грн заборгованості) по 18.12.2023 (оскільки 19.12.2023 Компанією сплачено 43 142,40 грн) сума втрат від інфляції становить 302 грн, а 0,3% річних - 2,48 грн;
- за видатковою накладною від 07.09.2023 №183237 на суму 159 008,76 грн:
з 14.11.2023 (нарахованих на 159 008,76 грн заборгованості) по 27.11.2023 (оскільки 28.11.2023 Компанією сплачено 137 952 грн) сума втрат від інфляції становить 795,04 грн, а 0,3% річних - 18,30 грн;
з 28.11.2023 (нарахованих на 21 056,76 грн заборгованості) по 18.12.2023 (оскільки 19.12.2023 Компанією сплачено) сума втрат від інфляції становить 147,40 грн, а 0,3% річних - 3,63 грн;
- за видатковою накладною від 01.11.2023 №234002 на суму 252 800,40 грн:
з 09.01.2024 (нарахованих на 188 433,60 грн заборгованості) по 25.03.2024 (оскільки 26.03.2024 Компанією сплачено 13 857,60 грн) сума втрат від інфляції становить 2 270,07 грн, а 0,3% річних - 119,26 грн;
з 26.03.2024 (нарахованих на 174 576 грн заборгованості) по 22.04.2024 (оскільки 23.04.2024 Компанією сплачено 174 576 грн) сума втрат від інфляції становить 349,15 грн, а 0,3% річних - 40,18 грн;
- за видатковою накладною від 08.11.2023 №239940 на суму 356 234,16 грн
з 14.01.2024 (нарахованих на 356 234,16 грн заборгованості) по 25.03.2024 (оскільки 26.03.2024 Компанією сплачено 43 580,16 грн) сума втрат від інфляції становить 4 291,57 грн, а 0,3% річних - 210,81 грн;
з 26.03.2024 (нарахованих на 312 654 грн заборгованості) по 29.04.2024 (оскільки 30.04.2024 Компанією сплачено 103 626 грн) сума втрат від інфляції становить 625,31 грн, а 0,3% річних - 89,94 грн;
з 30.04.2024 (нарахованих на 209 028 грн заборгованості) по 06.06.2024 (оскільки 07.06.2024 Компанією сплачено 209 028 грн) сума втрат від інфляції становить 5 880,38 грн, а 0,3% річних - 65,29 грн;
- за видатковою накладною від 15.11.2023 №246122 на суму 378 679,80 грн:
з 24.01.2024 (нарахованих на 378 679,80 грн заборгованості) по 25.03.2024 (оскільки 26.03.2024 Компанією сплачено 22 354,80 грн) сума втрат від інфляції становить 3 035,12 грн, а 0,3% річних - 192,97 грн;
з 26.03.2024 (нарахованих на 356 325 грн заборгованості) по 29.04.2024 (оскільки 30.04.2024 Компанією сплачено 19 506 грн) сума втрат від інфляції становить 712,65 грн, а 0,3% річних - 102,50 грн;
з 30.04.2024 (нарахованих на 336 819 грн заборгованості) по 07.05.2024 (оскільки 08.05.2024 Компанією сплачено 90 375 грн) сума втрат від інфляції становить 2 020,91 грн, а 0,3% річних - 22,15 грн;
з 08.05.2024 (нарахованих на 246 444 грн заборгованості) по 20.05.2024 (оскільки 21.05.2024 Компанією сплачено 246 444 грн) сума втрат від інфляції становить 1 478,66 грн, а 0,3% річних - 26,33 грн;
- за видатковою накладною від 16.11.2023 №247268 на суму 111 000 грн:
з 24.01.2024 (нарахованих на 111 000 грн заборгованості) по 29.04.2024 (оскільки 30.04.2024 Компанією сплачено 33 000 грн) сума втрат від інфляції становить 1 113,44 грн, а 0,3% річних - 88,50 грн;
з 30.04.2024 (нарахованих на 78 000 грн заборгованості) по 07.05.2024 (оскільки 08.05.2024 Компанією сплачено 78 000 грн) сума втрат від інфляції становить 468 грн, а 0,3% річних - 5,13 грн;
- за видатковою накладною від 22.11.2023 №252135 на суму 199 788 грн:
з 29.01.2024 (нарахованих на 199 788 грн заборгованості) по 25.03.2024 (оскільки 26.03.2024 Компанією сплачено 26 436 грн) сума втрат від інфляції становить 1 601,30 грн, а 0,3% річних - 93,60 грн;
з 26.03.2024 (нарахованих на 173 352 грн заборгованості) по 07.05.2024 (оскільки 08.05.2024 Компанією сплачено 37 560 грн) сума втрат від інфляції становить 1 388,90 грн, а 0,3% річних - 61,27 грн;
з 08.05.2024 (нарахованих на 135 792 грн заборгованості) по 27.05.2024 (оскільки 28.05.2024 Компанією сплачено 134 340 грн) сума втрат від інфляції становить 814,75 грн, а 0,3% річних - 22,32 грн;
з 28.05.2024 (нарахованих на 1 452 грн заборгованості) по 06.06.2024 (оскільки 07.06.2024 Компанією сплачено 1 452 грн) сума втрат від інфляції становить 31,94 грн, а 0,3% річних - 0,12 грн;
- за видатковою накладною від 30.11.2023 №258677 на суму 73 500 грн:
з 04.02.2024 (нарахованих на 73 500 грн заборгованості) по 25.03.2024 (оскільки 26.03.2024 Компанією сплачено 7 680 грн) сума втрат від інфляції становить 589,10 грн, а 0,3% річних - 30,81 грн;
з 26.03.2024 (нарахованих на 65 820 грн заборгованості) по 07.05.2024 (оскільки 08.05.2024 Компанією сплачено 64 560 грн) сума втрат від інфляції становить 527,35 грн, а 0,3% річних - 23,26 грн;
з 08.05.2024 (нарахованих на 1 260 грн заборгованості) по 06.06.2024 (оскільки 07.06.2024 Компанією сплачено 1 260 грн) сума втрат від інфляції становить 35,45 грн, а 0,3% річних - 0,31 грн;
- за видатковою накладною від 13.12.2023 №270846 на суму 140 460 грн:
з 20.02.2024 (нарахованих на 140 460 грн заборгованості) по 25.03.2024 (оскільки 26.03.2024 Компанією сплачено 3 000 грн) сума втрат від інфляції становить 702,30 грн, а 0,3% річних - 40,41 грн;
з 26.03.2024 (нарахованих на 137 460 грн заборгованості) по 06.06.2024 (оскільки 07.06.2024 Компанією сплачено 137 460 грн) сума втрат від інфляції становить 4 149,68 грн, а 0,3% річних - 82,48 грн;
- за видатковою накладною від 28.12.2023 №282544 на суму 18 000 грн:
з 04.03.2024 (нарахованих на 18 000 грн заборгованості) по 29.04.2024 (оскільки 30.04.2024 Компанією сплачено 18 000 грн) сума втрат від інфляції становить 126,18 грн, а 0,3% річних - 8,43 грн.
Таким чином, за перерахунком суду сума втрат від інфляції становить 38 816,06 грн, а 0,3% річних - 1 501,44 грн.
Проте частиною другою статті 237 ГПК України передбачено, що при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог.
Отже, оскільки суд не може виходити за межі позовних вимог Товариства в частині стягнення з Компанії нарахованої суми втрат від інфляції, то стягненню з Компанії підлягає 25 419,48 грн втрат від інфляції за розрахунком Товариства і 1 501,44 грн 0,3% річних за розрахунком суду; у стягненні решти суми (11,94 грн) 0,3% річних слід відмовити.
Разом з тим, оскільки Товариство визнало позов, то у відповідності до частини першої статті 130 ГПК України і частини третьої статті 7 Закону України «Про судовий збір» поверненню Компанії з державного бюджету підлягає 50 відсотків судового збору, що складає 2 243,80 грн, сплаченого при подання позову платіжною інструкцією від 31.05.2024 №5442.
За приписами статті 129 ГПК України судові витрати зі сплати іншої частини судового збору слід покласти на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Слід зазначити, що згідно з частиною одинадцятою статті 238 ГПК України у разі часткового задоволення первісного і зустрічного позовів про стягнення грошових сум суд проводить зустрічне зарахування таких сум та стягує різницю між ними на користь сторони, якій присуджено більшу грошову суму.
Так, судом частково задоволено первісний і зустрічний позови, проте суд позбавлений можливості провести зустрічне зарахування таких сум та стягнути різницю між ними на користь сторони, якій присуджено більшу грошову суму, оскільки хоч загальна сума задоволених на користь Компанії вимог становить більшу суму, ніж стягнуто на користь Товариства, проте сума судового збору, яка підлягає стягненню з відповідача за зустрічним позовом є більшою, ніж сума судового збору, яка стягнута на користь позивача за первісним позовом.
Керуючись статтями 129, 233, 236 - 238, 240 та 241 ГПК України, Господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
1. Первісні позовні вимоги Акціонерного товариства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (вул. Назарівська, буд. 3, м. Київ, 01032; ідентифікаційний код 24584661) до Приватного акціонерного товариства «Солді і Ко» (вул. Сирецька, буд. 28/2, м. Київ, 04073; ідентифікаційний код 23162981) про стягнення 373 965,98 грн задовольнити частково.
2. Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Солді і Ко» (вул. Сирецька, буд. 28/2, м. Київ, 04073; ідентифікаційний код 23162981) на користь Акціонерного товариства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (вул. Назарівська, буд. 3, м. Київ, 01032; ідентифікаційний код 24584661): 240 580 (двісті сорок тисяч п`ятсот вісімдесят) грн 68 коп. пені; 133 313 (сто тридцять три тисячі триста тринадцять) грн 30 коп. штрафу і 2 243 (дві тисячі двісті сорок три) грн 80 коп. судового збору.
3. У задоволенні решти первісних вимог відмовити.
4. Повернути Акціонерному товариству «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (вул. Назарівська, буд. 3, м. Київ, 01032; ідентифікаційний код 24584661) з Державного бюджету 2 243 (дві тисячі двісті сорок три) грн 80 коп. судового збору, сплаченого за платіжною інструкцією від 31.05.2024 №5442.
5. Зустрічні позовні вимоги Приватного акціонерного товариства «Солді і Ко» (вул. Сирецька, буд. 28/2, м. Київ, 04073; ідентифікаційний код 23162981) до Акціонерного товариства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (вул. Назарівська, буд. 3, м. Київ, 01032; ідентифікаційний код 24584661) про стягнення 26 932,86 грн задовольнити частково.
6. Стягнути з Акціонерного товариства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (вул. Назарівська, буд. 3, м. Київ, 01032; ідентифікаційний код 24584661) на користь Приватного акціонерного товариства «Солді і Ко» (вул. Сирецька, буд. 28/2, м. Київ, 04073; ідентифікаційний код 23162981): 25 419 (двадцять п`ять тисяч чотириста дев`ятнадцять) грн 48 коп. втрат від інфляції; 1 501 (одну тисячу п`ятсот одну) грн 44 коп. 0,3% річних і 2 421 (дві тисячі чотириста двадцять одну) грн 33 коп. судового збору.
7. У задоволенні решти зустрічних позовних вимог відмовити.
Після набрання рішенням законної сили видати відповідні накази.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 23.09.2024.
Суддя Оксана Марченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2024 |
Оприлюднено | 24.09.2024 |
Номер документу | 121781644 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Марченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні