Рішення
від 17.09.2024 по справі 560/9253/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/9253/24

РІШЕННЯ

іменем України

17 вересня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Салюка П.І. розглянувши адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр" звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 29.03.2024 року №00/6824/0408, видане головним управлінням ДПС у Хмельницькій області, про застосування штрафу у сумі 2556835,71.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця, в якому завершується дія карантину (до 30.06.2023) не застосовується. Крім того, відповідачем невірно визначено розмір штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних відповідно Закону України "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування" №2876-ІХ від 12.01.2023, яким був доповнений розділ XX "Перехідні положення" ПК України.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 08 липня 2024 року суд відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче засідання на 06.08.2024 р. о 10:00 год. в приміщенні Хмельницького окружного адміністративного суду за адресою м. Хмельницький, вул. Козацька, 42.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказує, що тимчасово, на період воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, мораторій (зупинення) застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної не застосовується. Починаючи з 27 травня 2022 року (дня набрання чинності Законом №2260-ІХ), порушення строків реєстрації податкових накладних є підставою для притягнення до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України. Зазначає, що перевіркою даних ЄРПН встановлено порушення Приватним акціонерним товариством "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр" строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. За результатами розгляду акта перевірки ГУ ДПС відповідно до норм чинного законодавства, зокрема пункту 120-1.1 статті 120-1 Кодексу, прийнято податкове повідомлення-рішення від 29.03.2024 року №00/6824/0408 про застосування штрафної санкції у загальній сумі 2556835,71 грн. Сума штрафних санкцій розрахована відповідно до терміну затримки реєстрації ПН починаючи з 27.05.2022 року (дата поновлення Законом України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ застосування штрафних санкцій за таке порушення) - 40% від суми податку на додану вартість, зазначеної в податкових накладних, за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН.

До суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній вказує, що штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються. Просить задовільнити позовні вимоги в повному обсязі.

Головне управління ДПС у Хмельницькій області надало до суду додаткові пояснення по справі, в яких зазначило, що всі спірні податкові накладні в ЄРПН зареєстровано у період з липня по жовтень 2022 року (тобто після 15 липня 2022 року) з порушенням строків, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а тому в контролюючого органу були підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України. Вказує, що розрахунок штрафних санкцій здійснено контролюючим органом правомірно, із врахуванням норм чинного законодавства, тому підстави для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відсутні. Просить у задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 29.03.2024 року №00/6824/0408 - відмовити повністю.

Протокольною ухвалою проголошеною у судовому засіданні 05.09.2024 року, суд ухвалив закрити підготовче провадження у даній справі та призначив розгляд справи по суті.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, просила суд адміністративний позов задоволити.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила суд в задоволенні адміністративного позову відмовити, посилаючись на обставини викладені у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях.

Заслухавши пояснення представника позивача та заперечення представника відповідача, повно та всебічно дослідивши матеріали адміністративної справи у їх повному взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив наступне.

Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області проведена камеральна перевірка з питання своєчасності реєстрації податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), виписаних у серпні-грудні 2021 року та січні 2022 року по ПрАТ "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр" на підставі пункту 75.1 статті 75 розділу II, пункту 200.10 статті 200 розділу V та в порядку статті 76 розділу II Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VІ.

За результатами проведеної камеральної перевірки складено акт камеральної перевірки з питання своєчасності реєстрації податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних за серпень-грудень 2021 року та січень 2022 року №4047/22-01-04-08/05471885 від 26 лютого 2024 року.

Перевіркою встановлено наступні порушенння ПрАТ "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр":

- п. 201.10 ст. 201 Податкового Кодексу України № 2755 - VI від 02 грудня 2010 року (зі змінами та доповненнями) (далі - Кодекс) ПрАТ "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр" зареєстровано податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних за серпень-грудень 2021 року та січень 2022 року з порушенням граничних термінів реєстрації.

Проведеною камеральною перевіркою, згідно даних Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено, що ПрАТ "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр" зареєстровано податкові накладні за серпень-грудень 2021 року та січень 2022 року із порушенням граничних термінів реєстрації податкових накладних, а саме:

- податкової накладної №7, дата складання 02.08.2021, дата реєстрації податкової накладної 29.07.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 441634,70 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 63;

- податкової накладної №9, дата складання 01.12.2021, дата реєстрації податкової накладної 16.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 1116722,60 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 112;

- податкової накладної №81, дата складання 16.09.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 6900,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 108;

- податкової накладної №82, дата складання 16.09.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 1040479,50 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 108;

- податкової накладної №5, дата складання 01.10.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 66771,20 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 108;

- податкової накладної №60, дата складання 16.10.2021, дата реєстрації податкової накладної 13.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 718175,80 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 108;

- податкової накладної №4, дата складання 01.10.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 1409933,95 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 109;

- податкової накладної №152, дата складання 30.09.2021, дата реєстрації податкової накладної 19.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 833,33 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 115;

- податкової накладної №151, дата складання 30.09.2021, дата реєстрації податкової накладної 19.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 115;

- податкової накладної №153, дата складання 30.09.2021, дата реєстрації податкової накладної 19.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 115;

- податкової накладної №154, дата складання 30.09.2021, дата реєстрації податкової накладної 19.09.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50000,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 115;

- податкової накладної №12, дата складання 01.09.2021, дата реєстрації податкової накладної 26.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 19530,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 91;

- податкової накладної №11, дата складання 01.09.2021, дата реєстрації податкової накладної 26.08.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 512946,85 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 91;

- податкової накладної №49, дата складання 16.12.2021, дата реєстрації податкової накладної 19.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 28542,80 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 145;

- податкової накладної №81, дата складання 31.12.2021, дата реєстрації податкової накладної 19.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 833,33 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 145;

- податкової накладної №83, дата складання 31.12.2021, дата реєстрації податкової накладної 19.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50000,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 145;

- податкової накладної №87, дата складання 31.12.2021, дата реєстрації податкової накладної 18.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 158333,33 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 144;

- податкової накладної №89, дата складання 16.12.2021, дата реєстрації податкової накладної 18.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 83084,40 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 144;

- податкової накладної №90, дата складання 31.12.2021, дата реєстрації податкової накладної 18.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 10398,38 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 144;

- податкової накладної №122, дата складання 16.11.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 260793,30 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 138;

- податкової накладної №115, дата складання 30.11.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 138;

- податкової накладної №113, дата складання 30.11.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 138;

- податкової накладної №55, дата складання 01.11.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 30975,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 138;

- податкової накладної №3, дата складання 01.11.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 41855,25 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 138;

- податкової накладної №116, дата складання 30.11.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50000,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 138;

- податкової накладної №114, дата складання 30.11.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 833,33 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 138;

- податкової накладної №121, дата складання 30.11.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 166,67 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 138;

- податкової накладної №54, дата складання 01.11.2021, дата реєстрації податкової накладної 12.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 94569,80 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 138;

- податкової накладної №88, дата складання 31.12.2021, дата реєстрації податкової накладної 19.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 166,67 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 145;

- податкової накладної №80, дата складання 31.12.2021, дата реєстрації податкової накладної 19.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 145;

- податкової накладної №82, дата складання 31.12.2021, дата реєстрації податкової накладної 19.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 145;

- податкової накладної №116, дата складання 31.10.2021, дата реєстрації податкової накладної 07.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 133;

- податкової накладної №61, дата складання 16.10.2021, дата реєстрації податкової накладної 05.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 65800,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 131;

- податкової накладної №115, дата складання 31.10.2021, дата реєстрації податкової накладної 07.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 833,33 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 133;

- податкової накладної №128, дата складання 31.10.2021, дата реєстрації податкової накладної 07.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 166,67 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 133;

- податкової накладної №114, дата складання 31.10.2021, дата реєстрації податкової накладної 07.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 133;

- податкової накладної №117, дата складання 31.10.2021, дата реєстрації податкової накладної 07.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50000,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 133;

- податкової накладної №14, дата складання 17.01.2022, дата реєстрації податкової накладної 19.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 68440,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 145;

- податкової накладної №35, дата складання 31.01.2022, дата реєстрації податкової накладної 19.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 50,00 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 145;

- податкової накладної №14, дата складання 04.01.2022, дата реєстрації податкової накладної 19.10.2022, сума ПДВ зазначена в податковій накладній 11919,10 грн, граничний термін реєстрації - до 27.05.2022 року, порушення граничних термінів реєстрації (кількість днів) 145.

На акт камеральної перевірки ПрАТ "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр" подавало заперечення №187 від 12.03.2024 року (вх. №12707/6 від 14.03.2024 року), за результатами розгляду заперечення висновки є правомірними та відповідають вимогам Податкового кодексу України.

На підставі акту камеральної перевірки та з урахуванням висновку №53/22-01-04-08/10 від 26.03.2024 року винесено податкове повідомлення-рішення форми "Н" №00/6824/0408 від 29.03.2024 року.

Позивач, вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправним та таким що підлягає скасуванню, звернувся до суду з цим позовом.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України).

Відповідно до пункту 69.2 статті 69 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та статті 76.3 Податкового кодексу України (в редакції на час здійснення камеральної перевірки) податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються крім, зокрема, камеральних перевірок.

Камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу (1095 днів).

Статтею 75 Податкового кодексу України визначено, що предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Камеральна перевірка Приватного акціонерного товариства "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр" щодо своєчасності реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрація за період серпень-грудень 2021 року та січень 2022 року проведена відповідачем у встановлені пунктом 76.3 статті 76 ПК України строки та порядку, визначеному статтею 76 цього ж Кодексу.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (пункт 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).

З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносин Податковий кодекс України передбачав обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Аналіз наведеної норми Податкового кодексу України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України.

Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

Судом встановлено, що відповідно до інформації наведеній у матеріалах перевірки (акт перевірки, додаток до податкового повідомлення-рішення від 29.03.2024 року №00/6824/0408) перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН 40 податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних з періодами (датами) складання - серпень-грудень 2021 року (37 податкових накладних), січень 2022 року (3 податкових накладних).

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року.

Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнений пунктом 69, яким встановлено, що тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

У подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року №2260-IX.

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

"У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику".

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон №2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин, суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положенн" ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.

Оскільки податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

У той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України встановлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки зокрема щодо дотримання термінів реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

З матеріалів справи вбачається, що податкові накладні/розрахунки коригування складені позивачем в період серпень-грудень 2021 року, січень 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН в період липень-жовтень 2022 року (тобто після 15 липня 2022 року), а тому у контролюючого органу були підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

У період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами Податкового кодексу України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" цього кодексу.

Законом України від 12 січня 2023 року №2876-IX "Про внесення змін до розділу XX "Прикінцеві положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування" (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року №1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон №2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності.

Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, до внесення змін Законом №2876-IX) є неможливим.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Оскільки в межах спірних правовідносин податкові накладні позивач склав в період серпень-грудень 2021 року, січень 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН в період липень-жовтень 2022 року з порушенням строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, суд приходить до висновку про правомірність застосування контролюючим органом штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

Крім того, при прийнятті рішення по справі, суд також враховує наступне.

Підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України визначено, зокрема, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

З метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження.

Цим Порядком визначено, зокрема, підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) та правила надання заяви та документів, що доводять неможливість виконання податкових обов`язків тощо.

Згідно Порядку №225 керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку на підставі відповідної заяви платника податків.

Приватним акціонерним товариством "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр" впродовж розгляду справи не доведено наявність обставин звернення позивача до податкового органу з відповідною заявою на виконання положень Порядку №225, будь-яких доказів на підтвердження існування таких обставин не надавав, підставами позову не визначав.

Суд приходить до висновку, що посилання на сам факт запровадження воєнного стану в Україні не може безумовно вважатися поважною причиною для звільнення від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних, норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України передбачають звільнення від відповідальності, зокрема за порушення строків реєстрації податкових накладних, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, і за умови підтвердження неможливості виконання платником податків обов`язків в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду в справі №160/10740/23.

Крім того, суд звертає увагу, що податкові накладні складенні в період серпень-грудень 2021 року, січень 2022 року, були зареєстровані в ЄРПН в період липень-жовтень 2022, тобто реєстрація здійснювалась протягом трьох місяців, майже через 2 місяці від дня граничного терміну, що свідчить про пасивне відношення щодо своєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН та дотримання вимог Податкового кодексу України.

За змістом частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Оскільки тривалість граничного строку реєстрації власно виписаної податкової накладної в Реєстрі є наперед відомою платнику податків, то платник податків повинен організувати дотримання податкової дисципліни у спірних правовідносинах у спосіб реалізації щоденного наміру на реєстрацію податкової накладної в Реєстрі.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 29.03.2024 року №00/6824/0408 є правомірним та скасуванню не підлягає.

Суд враховує положення Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява №65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), "Проніна проти України" (Заява №63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява №4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до частини 1 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Згідно частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих правових підстав для відмови в задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр".

З урахуванням відмови в задоволенні адміністративного позову, розподіл судових витрат судом не здійснюється.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 23 вересня 2024 року

Позивач:Приватне акціонерне товариство "Старокостянтинівський спеціалізований кар`єр" (вул. Кар`єрна, 26, Красносілка, Хмельницька область, 31134 , код ЄДРПОУ - 05471885) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29001 , код ЄДРПОУ - 44070171)

Головуючий суддя П.І. Салюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2024
Оприлюднено25.09.2024
Номер документу121800563
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —560/9253/24

Постанова від 17.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Рішення від 17.09.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні