Справа № 420/8089/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 вересня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю САНСТОР УКРАЇНА до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень і зобов`язання вчинити певні дії,-
встановив:
13.03.2024 року до суду надійшов адміністративний позов ТОВ САНСТОР УКРАЇНА до ГУ ДПС в Одеській області, ДПС України, в якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних голови комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №10037665/45154482 від 28.11.2023, №10037664/45154482 від 28.11.2023, №10037666/45154482 від 28.11.2023, №10037663/45154482 від 28.11.2023, №10061984/45154482 від 30.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні ТОВ САНСТОР УКРАЇНА: від 31.10.2023 р. за № 731 на суму 84 972,00 грн. (в тому числі ПДВ 14 162,00 грн.) в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання, а саме 31.10.2023 року, від 31.10.2023 р. за № 732 на суму 99 021,54 грн. (в тому числі ПДВ 16 503,59 грн.) в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання, а саме 31.10.2023 року, від 31.10.2023 р. за № 733 на суму 101 601,72 грн. (в тому числі ПДВ 16 933,62 грн.) в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання, а саме 31.10.2023 року, від 25.10.2023 р. за № 586 на суму 24 925,86 грн. (в тому числі ПДВ 4 154,31 грн.) в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання, а саме 25.10.2023 року, від 31.10.2023 р. за № 735 на суму 38 239,38 грн. (в тому числі ПДВ 6 373,23 грн.) в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання, а саме 31.10.2023 року.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 18.03.2024 року у справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Згідно із протоколом від 27.06.2024 року повторно справу розподілено судді Одеського окружного адміністративного суду Попову В.Ф.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що за результатами господарської діяльності з контрагентами ТОВ «АПФЕЛЬ-ГРУП», ТОВ «БЦ АГРОТРАНСКОМ», ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «БЕЙДІНГ КРЕЙВ» були складені та направлені на реєстрацію податкові накладні, реєстрація яких Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області була зупинена, а в подальшому відмовлено у реєстрації з підстав відповідності п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Всі податкові накладні були видані на підставі первинних документів та проведених розрахунків. Податковому органу на їх вимогу були надані всі необхідні документи, що підтверджували зазначене, а тому рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.
ГУ ДПС в Одеській області та ДПС України відзиви на позовну заяву не надали. Ухвала про відкриття провадження з роз`ясненням прав сторонам, в тому числі і про надання відзиву відповідачам направлена до електронного кабінету в системі «Електронний суд», що дає підстави для висновку про належне повідомлення сторін щодо цього спору.
Судом встановлені такі обставини по справі.
ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» є офіційним єдиним дистриб`ютором Упонор ГмбХ (Uponor GmbH) згідно контракту №26012023S від 26.01.2023 р. між ТОВ "САНСТОР УКРАЇНА" та Uponor GmbH та імпортує продукцію ТМ Uponor для подальшої реалізації клієнтам в Україні.
Для здійснення господарської діяльності ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» має орендовані приміщення, складські приміщення, трудові ресурси, укладено договори надання послуг вантажного транспорту:
1. Договір №03/02-1 від 03.02.2023р. з ТОВ «ТМ ТРАНС» (43952671).
2. Договір №757223 від 22.02.2023 з ТОВ «Нова Пошта» (31316718)
3. Договір №11Т від 01.07.2023р з ФОП ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ).
4. Договір № 1876 від 05.12.2023р з ТОВ «Норберт Дніпро».
Позивач мав господарські операції з контрагентами ТОВ «АПФЕЛЬ-ГРУП», ТОВ «БЦ АГРОТРАНСКОМ», ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «БЕЙДІНГ КРЕЙВ».
І. Відповідно до Договору поставки № 16-01/2023 між ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» (постачальник) та ТОВ "АПФЕЛЬ-ГРУП" (покупець), постачальник зобов`язується поставити покупцеві товар, а покупець сплатити його вартість.
Згідно п. 8.1-8.3 договору, оплата здійснюється шляхом перерахування коштів на рахунок, попередня оплата здійснюється на підставі рахунку фактури, виписаного Постачальником відповідно до погодженого сторонами асортименту, кількості, ціни та вартості товару. Разом з підтвердженням заявки Постачальник виставляє Покупцю рахунок-фактуру, який повинен бути оплачений Покупцем протягом 3 (трьох) днів.
ТОВ «АПФЕЛЬ-ГРУП» здійснило замовлення товару ТМ Uponor у ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» за укладеним договором поставки:
1) 30.10.2023 р. згідно рахунку на оплату по замовленню №4270 на суму 84 972,00 грн. (Додаток №21)
2) 31.10.2023 р. згідно рахунку на оплату по замовленню №4350 на суму 99 021,54 грн. (Додаток №22)
3) 31.10.2023 р. згідно рахунку на оплату по замовленню №4351 на суму 101 601,72 грн. (Додаток №23)
31.10.2023 р. ТОВ «АПФЕЛЬ-ГРУП» здійснило 100% передоплату за товар згідно платіжних інструкцій №№ 2592423479, 2592423480, 2592423481.
За результатами вказаної господарської операції були складені податкові накладні №№ 731,732,733 від 31.10.2023 року, які виписані по першій події на суми коштів, що надійшли на поточний рахунок ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА», як попередня оплата (аванс) від ТОВ «АПФЕЛЬ-ГРУП» згідно Договору поставки №16- 01/2023 від 16.01.2023р. та були направлені на реєстрацію до ЄРПН.
Згідно з квитанцією від 16.11.2023 №9310984926 щодо п/н №731, квитанцією від 16.11.2023 №9310988746 щодо п/н №732, квитанцією від 16.11.2023 №9310986697 щодо п/н №733 реєстрація податкових накладних зупинена так як «обсяг постачання товару/послуги 9032 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
З метою підтвердження реальності здійснення операцій по податковим накладним №731,732,733, ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України направило відповідачу повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів від 24.11.2023 р. про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена.
До пояснень було додано:
1) Копію договору купівлі-продажу № 26012023S від 26.01.2023 р. між ТОВ "САНСТОР УКРАЇНА" та "Uponor GmbH" (Додаток №8).
2) Копію замовлення №4423135 від 15.11.2023 ТОВ "САНСТОР УКРАЇНА" у Упонор ГмбХ. (Додаток №19)
3) Копію Договору поставки № 16-01/2023 від 16.01.2023 р. між ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» та ТОВ «АПФЕЛЬ-ГРУП». (Додаток №20).
4) Копію рахунку на оплату по замовленню №4270 від 30.10.2023 р. на суму 84 972,00 грн. за Договором поставки № 16-01/2023 від 16.01.2023 р. (Додаток №21).
5) Копію рахунку на оплату по замовленню №4350 від 31.10.2023 р. на суму 99 021,54 грн. за Договором поставки № 16-01/2023 від 16.01.2023 р. (Додаток №22).
6) Копію рахунку на оплату по замовленню №4351 від 31.10.2023 р. на суму 101 601,72 грн. за Договором поставки № 16-01/2023 від 16.01.2023 р. (Додаток №23).
7) Копію платіжної інструкції № 2592423479 від 31.10.2023 р. ТОВ"АПФЕЛЬ-ГРУП" на суму 84 972,00 грн. із призначенням платежу «Оплата за матеріали згідно рах. №4270 від 30.10.2023».
8) Копію платіжної інструкції № 2592423480 від 31.10.2023 р. ТОВ "АПФЕЛЬ-ГРУП" на суму 99 021,54 грн. із призначенням платежу «Оплата за матеріали згідно рах. №4350 від 31.10.2023». (Додаток №25).
9) Копію платіжної інструкції № 2592423481 від 31.10.2023 р. ТОВ"АПФЕЛЬ-ГРУП" на суму 101 601,72 грн. із призначенням платежу «Оплата за матеріали згідно рах. №4351 від 31.10.2023». (Додаток №26).
10) Копію Договору суборенди нежитлового приміщення №01-02/23-1 від 01.02.23 між ТОВ "БІЗНЕС ХОЛДИНГ" та ТОВ "САНСТОР Україна". (Додаток №5).
28.11.2023 р. Комісією ГУ ДПС в Одеській області прийняті такі рішення:
1) №10037665/45154482 про відмову у реєстрації податкової накладної №731;
2) №10037664/45154482 про відмову у реєстрації податкової накладної №732;
3) №10037666/45154482 про відмову у реєстрації податкової накладної №733, з підстав надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Зазначені рішення про відмову в реєстрації податкових накладної №№731,732,733 були оскаржені в адміністративному порядку до ДПС України.
Рішеннями ДПС України від 18.12.2023 р. №№ 86262/45154482/2, 86263/45154482/2, 86264/45154482/2 (Додатки №№ 42,43,44) скарги залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання i транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (iнвентаризацiйнi описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
З підстав наведених у позові позивач вважає рішення податкового органу про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними.
ІІ. Між ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» (як Постачальником) та ТОВ «БЦ АГРОТРАНСКОМ» (як Покупцем) було укладено договір поставки №08-02/2023 від 08.02.2023 року (додаток №49).
Відповідно до п. 1.1 Договору поставки Постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні Покупцеві товар (товари), а Покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму.
Згідно з п. 1.4 Договору поставки, найменування та асортимент товару визначається накладною та Специфікацією, що є невід`ємною частиною договору.
Згідно з п.8.1, 8.2, 8.3 Договору поставки, оплата за цим Договором здійснюється Покупцем у безготівковій формі, шляхом перерахування 100% оплати на банківський рахунок Постачальника. Оплата здійснюється покупцем на підставі цього Договору та рахунку-фактури, виставленої Постачальником на вартість поставленої партії товару.
Попередня оплата здійснюється на підставі рахунку-фактури, виписаного Постачальником відповідно до погодженого сторонами асортименту, кількості, ціни та вартості товару. Разом з підтвердженням заявки Постачальник виставляє Покупцю рахунок-фактуру, який повинен бути оплачений Покупцем протягом 3 (трьох) днів.
30.10.2023 р. ТОВ «БЦ АГРОТРАНСКОМ» здійснило замовлення товару ТМ Uponor у ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» за укладеним договором поставки згідно рахунку на оплату по замовленню №4095 на суму 24 925,86 грн. (Додаток №50)
25.10.2023 р. ТОВ «БЦ АГРОТРАНСКОМ» здійснило 100% передоплату за товар згідно платіжної інструкції № 567 (Додаток №51).
В результаті вказаної господарської операції було складено податкову накладну №586 від 25.10.2023 року у відповідності до п. 201.7 ПК України по першій події на суму коштів 24 925,86 грн., в т.ч. ПДВ 20% 4 154,31 грн., що надійшли на рахунок ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА», як попередня оплата (аванс) від ТОВ «БЦ АГРОТРАНСКОМ» згідно укладеного Договору поставки №08-02/2023 від 08.02.2023р.
Податкову накладну від « 25» жовтня 2023 р. за № 586 було направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанцією від 15.11.2023 №9309691771 її реєстрація зупинена. Підставою для зупинення реєстрації накладних зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), реєстрація податкової накладної №586 зупинена, так як «обсяг постачання товару/послуги 7326 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=1.6837%, "P"=1006152.27».
З метою підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній № 586 ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України направило відповідачу Повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів від 24.11.2023 р. про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме:
1. Копія Договору суборенди №01-02/23-1 від 01.02.2023p. (Додаток №5)
2. Копія Контракту з Uponor GmbH №26012023S від 26.01.2023р. (Додаток №8)
3. Копія Договору поставки з ТОВ «БЦ АГРОТРАНСКОМ» №08-02/2023 від 08.02.2023p. (Додаток №49)
4. Копія рахунку №4095 від 24.10.2023р. (Додаток №50)
5. Копія платіжної інструкції №567 від 25.10.2023p. (Додаток №51)
6. Копія Видаткової накладної № 3413 від 26.10.2023p. (Додаток №52)
7. Копія МД 23UA100430475273U5 від 08.08.2023 p. (Додаток №53)
8. Копія інвойсу №. 7223058885-86 від 31.07.2023 р. (Додаток №54)
9. Копія CMR 11419197 від 01.08.2023 р. (Додаток №55) 10. Копія Довідки транспорт б/н від 03.08.2023 р. (Додаток №56)
11. Копія Акту транспортних послуг №108 від 09.08.2023 р. (Додаток №57)
12. Копія платіжної інструкції транспорт №284 від 11.08.2023 р. (Додаток №58)
13. Копія платіжної інструкції №42 від 10.10.2023 р. (Додаток №59)
14. Копія платіжної інструкції №45 від 19.10.2023 р. (Додаток №60)
15. Копія платіжної інструкції №49 від 26.10.2023 р. (Додаток №61)
28.11.2023 р. Комісією ГУ ДПС в Одеській області, прийнято рішення №10037663/45154482 про відмову у реєстрації податкової накладної №586 з підстав «надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства».
Рішення про відмову в реєстрації податкових накладної №586 було оскаржено в адміністративному порядку до ДПС України.
Рішеннями ДПС України від 19.12.2023 р. 86654/45154482/2 скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання i транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (iнвентаризацiйнi описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
З підстав наведених у позові позивач вважає рішення податкового органу про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними.
ІІІ. Між ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» (як Постачальником) та ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «БЕЙДІНГ КРЕЙВ» (як Покупцем) було укладено договір поставки №02- 10/2023 від 02.10.2023 року.
Відповідно до п. 1.1 Договору поставки Постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні Покупцеві товар (товари), а Покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму.
Згідно з п. 1.4 Договору поставки, найменування та асортимент товару визначається накладною та Специфікацією, що є невід`ємною частиною договору.
Згідно з п.8.1, 8.2, 8.3 Договору поставки, оплата за цим Договором здійснюється Покупцем у безготівковій формі, шляхом перерахування 100% оплати на банківський рахунок Постачальника. Оплата здійснюється покупцем на підставі цього Договору та рахунку-фактури, виставленої Постачальником на вартість поставленої партії товару.
Попередня оплата здійснюється на підставі рахунку-фактури, виписаного Постачальником відповідно до погодженого сторонами асортименту, кількості, ціни та вартості товару. Разом з підтвердженням заявки Постачальник виставляє Покупцю рахунок-фактуру, який повинен бути оплачений Покупцем протягом 3 (трьох) днів.
10.10.2023 р. ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «БЕЙДІНГ КРЕЙВ» здійснило замовлення товару ТМ Uponor у ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» за укладеним договором поставки згідно рахунку на оплату по замовленню №3575 на суму 38 239,38 грн.
31.10.2023 р. ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «БЕЙДІНГ КРЕЙВ» здійснило 100% передоплату за товар згідно платіжних інструкцій №№ 478,479 (Додатки №№74,75).
За результатами вказаної господарської операції було складено податкову накладну №735 від 31.10.2023 року у відповідності до п. 201.7 ПК України по першій події на суму коштів 38 239,38 грн., в т.ч. ПДВ 20% 6 373,23 грн., що надійшли на рахунок ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА», як попередня оплата (аванс) від ТОВ БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «БЕЙДІНГ КРЕЙВ» згідно укладеного Договору поставки №02-10/2023 від 02.10.2023р. та містить номенклатуру товару, який ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА»:
- імпортувало згідно контракту з Упонор ГмбХ № 26012023S від 26.01.2023, який був ввезений на митну територію України згідно МД 23UA100430475273U5 від 08.08.2023р. (Копії МД, інвойсу, СМR, довідки, акту транспорту Додатки 53-57 та інші документи додавалися до скарги);
- придбало, а саме "Шафа металева зовнішня 1030 х 580 х 110 мм (замок під монету) Сapricorn S.A." (7326909890) у ТОВ "ЛЕОН-СЕРВІС ПЛЮС" згідно Договору поставки №267 від 02.01.2023р. (Додаток №82), згідно Рахунку №2085050 від 31.10.2023р. (Додаток №83), видаткової накладної №2056453 від 02.11.2023р. (Додаток №76).
10.11.2023р. замовлений ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «БЕЙДІНГ КРЕЙВ» товар було відвантажено згідно видаткової накладної №3920 та товарно-транспортної накладної №P3920 від 10.11.2023 року.
Податкову накладну від 31 жовтня 2023 р. №735 направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з отриманою квитанцією від 16.11.2023 №9310986813 її реєстрація зупинена. Підставою для зупинення реєстрації накладних зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), реєстрація податкової накладної №735 зупинена, так як «обсяг постачання товару/послуги 7326 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=1.6837%, "P"=1497046.83» Контролюючим органом помилок у складанні податкової накладної не виявлено. (Додаток №70)
З метою пiдтвердження реальностi здiйснення операцiй по податковій накладній № 735 ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України направило відповідачу Повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів від 27.11.2023 р., а саме:
1. Копія Договору суборенди №01-02/23-1 від 01.02.2023p. (Додаток №5)
2. Копія Контракту з "Uponor GmbH" №26012023S від 26.01.2023р. (Додаток №8)
3. Копія Договору поставки з ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «БЕЙДІНГ КРЕЙВ» №02-10/2023 від 02.10.2023р. (Додаток №72)
4. Копія рахунку №3575 від 10.10.2023p. (Додаток №73)
5. Копія платіжної інструкції №478 від 31.10.2023p. (Додаток №74
6. Копія платіжної інструкції №479 від 31.10.2023р. (Додаток №75)
7. Копія МД № 23UA100430475273U5 від 08.08.2023p. (Додаток №53)
8. Копія інвойсу №7223058885-86 від 31.07.2023p. (Додаток №54)
9. Копія CMR 11419197 від 01.08.2023p. (Додаток №55)
10. Копія Довідки транспорт б/н від 03.08.2023р. (Додаток №56)
11. Копія Акту транспортних послуг №108 від 09.08.2023р. (Додаток №57)
12. Копія платіжної інструкції транспорт №284 від 11.08.2023р. (Додаток №284)
13. Копія Видаткової накладної ТОВ "ЛЕОН-СЕРВІС ПЛЮС" №2056453 від 02.11.2023p. (Додаток №76)
14. Копія Видаткової накладної №3920 від 10.11.2023p. (Додаток №77)
15. Копія платіжної інструкції №589 від 27.11.2023 р. (Додаток №78)
16. Платіжна інструкція в іноземній валюті № 42 від "10" жовтня 2023p. (Додаток №59)
17. Платіжна інструкція в іноземній валюті № 45 від "19" жовтня 2023p. (Додаток №60)
18.Платіжна інструкція в іноземній валюті № 49 від "26" жовтня 2023p. (Додаток №61)
30.11.2023 р. Комісією ГУ ДПС в Одеській області, прийнято рішення №10061984/45154482 про відмову у реєстрації податкової накладної №735 з підстав надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про відмову в реєстрації податкових накладної №735 було оскаржено в адміністративному порядку до ДПС України.
Рішеннями ДПС України від 20.12.2023 р. 86921/45154482/2 скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН без змін з підстав «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання i транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (iнвентаризацiйнi описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти прийманняпередачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
Вивчивши позиції сторін викладені у їх заявах по суті, дослідивши письмові докази та враховуючи приписи діючого законодавства, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають повному задоволенню виходячи із такого.
Спірні правовідносини врегульовують Податковий кодекс України (далі - ПК України), постанова Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Постанова №1246), Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 (далі - Порядок №520).
Відповідно до п.п.14.1.60 п.14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами. (далі ЄРПН)
Підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податків зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Положеннями пункту 74.2. статті 74 Податкового кодексу України встановлено, що в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.
Виходячи з аналізу положень ПК України, які регламентують порядок формування податкового кредиту, підставою для виникнення у платника права на податковий кредит з податку на додану вартість є факт реального здійснення операцій з придбання товарно-матеріальних цінностей та послуг з метою їх використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку, а також оформлення відповідних операцій належним чином складеними первинними документами, які містять достовірні відомості про їх обсяг та зміст.
Ці положення стосуються також порядку корегування податкового кредиту шляхом подання відповідних розрахунків.
Постановою Кабінету Міністрів України №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Згідно п. 3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
П. 5. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
П. 6. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, ризиковості здійснення операції, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування зупиняється.
З аналізу положень Порядку №1165 вбачається, що саме у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація ПН/РК зупиняється, а платник має право подати документи, необхідні для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Отже, саме для вирішення питання виключення платника з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості Комісія регіонального рівня має дослідити договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності та інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 20.2 ст. 20 Податкового кодексу України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Для реалізації цієї норми Наказом Міністерства Фінансів України №520 від 12.12.2019, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Пунктами 4, 5 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.
Порядком передбачено, що у разі зупинення податкової накладної платник подає на комісію документи, а саме: договори, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктами 9, 10, 11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Приймаючи рішення за результатами розгляду наданих позивачем документів, комісією регіонального рівня встановлено ненадання/часткове наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, платником податку.
Суд не погоджується з рішеннями комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, оскільки позивачем надані пояснення та копії первинних документів, які є достатніми для прийняття рішення про їх реєстрацію.
Зазначаючи в рішенні про відмову у реєстрації ПН про те, що наданні платником податку копії документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, а при розгляді скарги в адміністративному порядку, що не надано копії документів відповідач не наводить жодних конкретних обставин та не вказує яких саме із витребуваних документів їм не надано, або чому надані у своїй сукупності не задовольняють вимоги податкового органу чи з якими порушеннями законодавства вони складені.
Суд зазначає, що контролюючий орган при зупиненні реєстрації податкової накладної повинен не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п. 5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено.
В іншому випадку, така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з причин ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.
Крім того, суд зазначає, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).
Суд наголошує, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
ТОВ САНСТОР УКРАЇНА вважає рішення ГУ ДПС в Одеській області протиправними оскільки у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначено лише посилання на відповідність Критеріїв ризиковості здійснення операцій та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі або відмову в такій реєстрації. Вказана податковим органом підстава для відмови в реєстрації податкових накладних є формальною, оскільки не містить чіткого визначення, що безпосередньо порушено товариством, в оскаржуваних рішеннях не вказано які саме документи відповідно до встановленого законом переліку складені/оформлені із порушенням законодавства, з посилання на конкретну норму.
Водночас, ТОВ САНСТОР УКРАЇНА зазначає, що реальність господарських операцій за Договорами поставки з ТОВ «АПФЕЛЬ-ГРУП», ТОВ «БЦ АГРОТРАНСКОМ», ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «БЕЙДІНГ КРЕЙВ» підтверджує договірна документація з компаніями, що надані контролюючому органу, що ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України виконало зобов`язання скласти на дату надходження авансових платежів податкових накладних №№ 586,731,732,733,735 та направлення їх для реєстрації в ЄРПН, що в розумінні підпункту (а) пункту 187.1 статті 187 ПКУ є першою подією, що зумовлює виникнення в ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг.
ГУ ДПС в Одеській області, ДПС України відзив на позовну заяву не надали і свою правову позицію щодо позовних вимог не виклали.
Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАСУ подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
У цій справі суд вважає можливим застосувати приписи вказаної статті та кваліфікувати неподання відзиву як визнання позову.
При цьому суд зазначає, що зазначене не є єдиною підставою для задоволення позовних вимог, оскільки позивач надав суду належні та допустимі докази, виклав правові обґрунтування правомірності заявлених позовних вимог.
Суд зазначає, що досліджені та проаналізовані надані позивачем документи підтверджують реальність господарських операцій та правомірність виписаних податкових накладних за їх наслідками.
Таким чином, на момент прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, а надані ним документи та пояснення є достатніми для їх реєстрації. Відмова в реєстрації ПН є протиправною, а прийняті рішення підлягають скасуванню.
Суд вважає, що оскільки встановлено, що Комісія протиправно відмовила у реєстрації ПН, а також прийнявши до уваги наявність у позивача права на реєстрацію ПН належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України його зареєструвати.
При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав позивача.
Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.
Суд зазначає, що відповідачі не довели правомірність прийнятого ними рішення, а тому воно є протиправним та підлягає скасуванню, як таке, що не відповідає вимогам зазначеним у ч. 2 ст.2 КАС України.
У підсумку, з урахуванням вищезазначеного, у сукупності суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Судові витрати у вигляді судового збору підлягають стягненню на користь позивача.
Щодо витрат на правничу допомогу позивач зазначив, що має намір її стягнення, але доказів понесення суду не надавав.
Керуючись ст. 241-246 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Позовні вимоги ТОВ САНСТОР УКРАЇНА задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань реєстрації/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області в Єдиному реєстрі податкових накладних: №10037665/45154482 від 28.11.2023, №10037664/45154482 від 28.11.2023, №10037666/45154482 від 28.11.2023, №10037663/45154482 від 28.11.2023, №10061984/45154482 від 30.11.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» (ЄДРПОУ 45154482):
від 31.10.2023 р. за № 731 на суму 84 972,00 грн.,
від 31.10.2023 р. за № 732 на суму 99 021,54 грн.,
від 31.10.2023 р. за № 733 на суму 101 601,72 грн,
від 25.10.2023 р. за № 586 на суму 24 925,86 грн.,
від 31.10.2023 р. за № 735 на суму 38 239,38 грн. датою подання їх на реєстрацію.
Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Одеській області на користь ТОВ «САНСТОР УКРАЇНА» (65113, м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога 170/1 А, ЄДРПОУ 45154482) судовий збір в сумі 12 112,00 грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Попов В.Ф.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2024 |
Оприлюднено | 25.09.2024 |
Номер документу | 121805510 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Попов В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні