Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 вересня 2024 року Справа№320/9662/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С. розглянув за правилами спрощеного (письмового) позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, в якому просив суд визнати протиправним і скасувати рішення від 17.02.2023 у пенсійній справі № 262640005045 про відмову у призначенні пенсії по інвалідності ІІ групи та зобов`язати призначити пенсію по інвалідності ІІ групи.
Згідно з позовом рішенням відповідача протиправно відмовлено позивачу у призначенні пенсії по інвалідності з підстав відсутності стажу необхідної тривалості. Позивач зауважив, що до страхового стажу відповідачем протиправно не врахований стаж його служби в Головному управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області з 03.08.2012 по 31.10.2014, запис про роботу в якій наявний в трудовій книжці. Згідно з позовом зазначений період роботи мав враховуватися на підставі записів трудової книжки.
Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області (відповідач) проти задоволення заявлених позивачем вимог заперечував, підстави незгоди із позовом визначив в наданому до суду відзиві. Відповідач зауважив, що рішенням управління від 17.02.2023 позивачу відмовлено в призначенні пенсії по інвалідності у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу, передбаченого ст. 32 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. За доданими документами до страхового стажу зараховано всі періоди роботи згідно даних персоніфікованого обліку, страховий стаж позивача становив 04 роки 04 місяці 09 днів (при необхідних 5 роках).
Крім цього, відповідач зауважував на тому, що за наслідком повторного звернення позивача до органів пенсійного фонду із заявою від 16.04.2024 про призначення пенсії по інвалідності ІІ групи, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області таприйнято рішення про призначення пенсії заявнику з 16.04.2024.
. Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області а адресованих суд поясненнях зауважило, що у вересні 2023 року позивач звернувся до управління із заявою в якій просив надати йому довідку про те що
від працював у 4 державному пожежно-рятувальному загоні Головного управління ДСНС України у Донецькій області у м . Горлівка за період з 2012 по 2014 роки, а також просив надати довідку про його грошове забезпечення за цей період, з метою подання документів до Пенсійного Фонду України. Листом від 13.01.2023 року Головне управління ДСНС України у Донецькій області повідомило Позивача про неможливість надання запитуваної інформації у зв`язку з тим, що службова та архівна документація Головного управління ДСНС України у Донецькій області до 2014 року включно залишилася на тимчасово окупованій території за адресою: АДРЕСА_1 та за фактом незаконного захоплення документів порушено кримінальне провадження.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 14.05.2024 відкрито провадження у справі, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, ухвалою від 15.05.2024 - справу передано за підсудністю до Донецького окружного адміністративного суду.
17.07.2024 справа надійшла до Донецького окружного адміністративного суду, за наслідком автоматичного розподілу справ між суддями її передано на розгляд судді Михайлик А.С. Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 22.07.2024 справу прийнято до провадження, призначено до розгляду у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін.
Згідно з ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Відповідно до ч. 5 ст. 250 цього Кодексу датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно з довідкою до акту огляду МСЕК серії 12ААВ № 782230 позивачу під час огляду 10.01.2023 встановлено 2 групу інвалідності за загальним захворюванням безстроково.
10.02.2023 позивач звернувся із заявою до територіального органу Пенсійного фонду України про призначення пенсії по інвалідності ІІ групи.
Заяву позивача про призначення пенсії розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області, що є відповідачем у справі. Рішенням від 17.02.2023 № 262640005045 позивачу відмовлено в призначенні пенсії по інвалідності 2 групи загального захворювання відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» через відсутність страхового стажу передбаченого ст. 32 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Згідно з рішенням вік позивача на час звернення до пенсійного фонду 33 роки 8 місяців 28 днів, страховий стаж 4 роки 4 місяці 9 днів.
Відповідно до розрахунку форми РС - право позивачу до страхового стажу враховано період навчання з 01.09.2003 по 31.12.2003, період військової служби з 13.11.2008 по 20.10.2009, період безробіття з 15.10.2010 по 15.11.2010, періоди роботи з 01.06.2007 по 30.06.2007, з 01.10.2007 по 07.12.2007, з 05.0.52008 по 02.06.2008, з 07.08.2008 по 23.1.02008, з 16.11.2009 по 05.02.2010, з 15.02.2010 по 10.09.2010, з 16.11.2010 по 17.01.2012, з 01.08.2022 по 31.12.2022.
Згідно з рішенням № 262640005045 від 25.04.2024 позивачу призначено пенсію по інвалідності з 16.04.2024 довічно.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ, ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначеніЗаконом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV.
Статтею 5 Закону № 1058 передбачено, що цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного та соціального страхування. Виключно цим Законом визначаються коло осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, види пенсійних виплат, умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат.
Відповідно до ч. 1 ст. 30 Закону 1058 пенсія по інвалідності призначається в разі настання інвалідності, що спричинила повну або часткову втрату працездатності за наявності страхового стажу, передбаченого статтею 32 цього Закону.
Відповідно до ст. 32 Закону №1058 особи, яким установлено інвалідність, мають право на пенсію по інвалідності, залежно від групи інвалідності, за наявності такого страхового стажу на час настання інвалідності або на день звернення за пенсією: для осіб з інвалідністю IІ групи: від 32 років до досягнення особою 33 років включно - 5 років.
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 45 Закону № 1058, пенсія по інвалідності призначається з дня встановлення інвалідності, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня встановлення інвалідності.
Частиною 1 статті 24 Закону № 1058 страховий стаж визначено як період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Застрахованою особою є фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися в установленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
За приписами абзацу першого частини другоїстатті 24 Закону № 1058-IVстраховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цьогоЗаконуза даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цимЗаконом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до частини першої статті 14 Закону страхувальниками є, роботодавці: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - підприємці та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - підприємців, які обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 10 статті 11 цього Закону.
Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків (частини 10, 12 статті 20 Закону № 1058).
Статтею 15 Закону № 1058 передбачено, що платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону.
Згідно з частиною 1 статті 16 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування застрахована особа має право отримувати від страхувальника підтвердження про сплату страхових внесків, вимагати від страхувальників сплати внесків, у тому числі в судовому порядку тощо.
Відповідно до положень ст. 106 Закону № 1058-XV відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" затвердженийПостановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 N 22-1, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за N 1566/11846 (тут і далі у редакції, чинній на час звернення позивача за призначенням пенсії).
Перелік документів, що додаються до заяви про призначення, перерахунок та поновленняпенсії визначений розділом 2 цього Порядку.
Підпунктом 2.2 Розділу 2 Порядку № 22-1 передбачено, що до заяви про призначання пенсії по інвалідності додаються документи, перелічені впідпунктах 1-4пункту 2.1 цього розділу. Згідно з підпунктом 2 пункту 2.1. Розділу 2 Порядку № 22-1 до заяви про призначення пенсії за віком додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993№ 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу).
В пункті 1 Порядку № 637 зазначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Згідно з п. 3 цього Порядку за відсутності трудової книжки, а також у випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження стажу роботи приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а також виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ ТА ВИСНОВКИ
Питання правомірності та обґрунтованості рішення відповідача про відмову в призначенні пенсії, через неправильність визначення тривалості стажу позивача, залежить від встановлення обґрунтованості доводів позивача про безпідставне неврахування до страхового стажу періоду його роботи у ГУ ДСНС у Донецькій області з 03.08.2012 по 31.10.2014.
Так, відповідно до трудової книжки НОМЕР_1 позивач в період з 03.08.2012 по 31.10.2014 працював у 4 Державному пожежно-рятувальному загоні Головного правління ДСНС України у Донецькій області (запис № 8). У реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 03.08.2012 по 31.10.2014 відсутні відомості про нарахування заробітної плати та сплату страхових внесків. Згідно з відомостями з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про джерела/суми виплачених доходів та утримання податків станом на 22.12.2022 позивач в період з 3 кварталу 2012 року по 3 квартал 2014 року отримував доходи у вигляді заробітної плати від 4 Державного пожежно-рятувального загону ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (ЄДРПОУ 38125746).
Відповідно до наданої Головним управлінням Державної служби з надзвичайної ситуації у Донецькій області відповіді на запит позивача щодо документів про роботу позивача та сплату страхових внесків (вих. № Т-26 від 09.01.2023, реєстр. № 50 01-244/50 12 від 13.01.2023 ) запитувану інформацію надати не є можливим у зв?язку з тим, що службова та архівна документація Головного управління до 2014 року включно залишилася на тимчасово окупованій території за адресою: АДРЕСА_1 . За фактом незаконного захоплення документів Слідчим відділом Покровського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області порушено кримінальне провадження.
Положеннями Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування обов`язок щодо нарахування та сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування позивача покладений на роботодавця. За змістом наведених положень відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника. Отже, несплата чи сплата не в повному обсязі роботодавцем страхових внесків не може бути перепоною призначення пенсії працівнику. Тотожна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 27.03.2018 у справі № 208/6680/16-а, від 20.03.2019 у справі № 688/947/17, від 31.10.2019 у справі № 266/1994/17.
Оскільки обставина роботи позивача у період з 03.08.2012 по 31.10.2014 у 4 Державному пожежно-рятувальному загоні Головного правління ДСНС України у Донецькій області не є спірною у межах цієї справи та враховуючи правові позиції у рішеннях Верховного суду щодо неможливості притягнення до відповідальності платника податків за несплату страхових внесків страхувальником, суд дійшов висновку про безпідставність неврахування відповідачем до страхового стажу періоду роботи позивача з 03.08.2012 по 31.10.2014.
Неврахування відповідачем під час розгляду заяви позивача про призначення пенсії зазначеного періоду роботи призвело до неправильного визначення тривалості страхового стажу, що є підставою для скасування рішення про відмову в призначенні пенсії.
Суд не приймає до уваги посилання відповідача про те, що на сьогоднішній день пенсію позивачу призначено, оскільки згідно з наданими відповідачем документами пенсію призначено з квітня 2024 року, що не впливає на можливість надання судом оцінки рішення відповідача про відмову в призначенні пенсії на підставі заяви від 10.02.2023.
З приводу вимог позивача про зобов`язання призначити йому пенсію по інвалідності, то зазначені вимоги не підлягають задоволенню через їх передчасність, оскільки питання призначення пенсії має вирішуватися після обчислення відповідачем страхового стажу із врахуванням висновків суду, викладених в цьому рішенні, зокрема щодо наявності підстав для врахування до страхового стажу періоду з 03.08.2012 по 31.10.2014.
На підставі ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства для ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивача суд вважає за можливе вийти за межі позовних вимог та зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача про призначення пенсії за віком із врахуванням висновків суду, викладених в цьому рішенні та вирішити питання про призначення позивачу пенсії.
Таким чином, заявлені позивачем вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до частин першої, третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи часткове задоволення заявлених позивачем вимог з бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягають стягненню судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 1047,60 грн.
З огляду на викладене вище, на підставі положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.
Скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області № 262640005045 від 17.02.2023 про відмову у призначенні пенсії по інвалідності ІІ групи.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії по інвалідності ІІ групи, зарахувавши до страхового стажу періоди роботи з 03.08.2012 по 31.10.2014.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 з бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області суму судового збору в розмірі 1047 (одна тисяча сорок сім) гривень 60 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відомості про сторін:
ОСОБА_1 (позивач): адреса: АДРЕСА_2 ; місце проживання: АДРЕСА_3 , РНОКПП: НОМЕР_2 ;
Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області (відповідач): адреса: 61022, м. Харків, майдан Свободи, 5 Держпром, 3 під`їзд, 2 поверх, ЄДРПОУ 14099344;
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача): адреса: 85000, Донецька область, Покровський район, м. Добропілля, вул. Першотравнева, 54-А, ЄДРПОУ 38652962
Суддя А.С. Михайлик
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2024 |
Оприлюднено | 26.09.2024 |
Номер документу | 121833197 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Михайлик А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні