Рішення
від 02.09.2009 по справі 17/141-08-4634
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ



ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"02" вересня 2009 р. Справа № 17/141-08-4634

За позовом: Одеського м іжрайонного природоохоронн ого прокурора Одеської облас ті в інтересах держави, в особ і Саратської районної держав ної адміністрації Одеської о бласті;

до відповідача: Фізично ї особи - підприємця ОСОБА _1;

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предме т спору на стороні позивача: Управління з контролю за в икористанням та охороною зем ель в Одеській області;

про визнання незаконним ро зпорядження та дострокове ро зірвання договору.

Суддя Зуєва Л.Є.

Представники:

від прокуратури: Кравч енко А.В. - на підставі посв ідчення №739.

від позивача: не з' явив ся;

від відповідача: не з' я вився;

від 3-ої особи: не з' явив ся.

Суть спору: Одес ький міжрайонний природоохо ронний прокурор Одеської обл асті звернувся до господарсь кого суду Одеської області з позовом від 03.11.2008р. вхід.№6380, в яко му просить визнати розпорядж ення №352А-07 від 21.08.2007р. Саратської райдержадміністрації незак онним та скасувати його, а так ож достроково розірвати дого вір оренди земельної ділянки , укладений 22.08.2007р. між ФОП ОСО БА_1 та Саратською райдержа дміністрацією Одеської обла сті.

Відповідач в судові засіда ння призначені по справі з' явився, письмовий відзив на п озов надав, в якому заявлені д о нього позовні вимоги не виз нав та просив суд у задоволен ні позову відмовити, з підста в викладених у відзиві.

По справі у відповідності д о вимог ст. 77 ГПК України оголо шувалася перерва, починаючи з 18.02.2009р. по 01.04.2009р. о 10 год. 00 хв.

Розглядом матеріалів с прави встановлено.

Управлінням з контролю за використанням та охороно ю земель у Одеській області п роведена перевірка дотриман ня земельного законодавства суб' єктами господарювання , в ході якої встановлено, що з емельна ділянка площею 11 га (п оліпшені пасовища) із земель державної власності, що пере бувають у запасі, використов уються ФОП ОСОБА_1 відпові дно до договору оренди земел ьної ділянки укладеного з Са ратською РДА на підставі роз порядження №352А-07 від 21.08.2007р.

На підставі проведеної пер евірки складено акт перевірк и дотримання вимог земельног о законодавства від 27.10.2008р., в як ому зазначено, що вищевказан е розпорядження Саратської Р ДА прийнято з порушенням вим ог ст.ст. 124,118 ЗК України, а догов ір оренди укладений в супере ч вимог ст.ст. 15, 18, 20 ЗУ „Про оренд у землі”.

24.10.2008р. Управління з конт ролю за використанням та охо роною земель у Одеській обла сті направило на адресу Сара тської РДА Одеської області клопотання щодо усунення пор ушень допущених внаслідок ви несення розпорядження та укл адання договору оренди земел ьної ділянки.

Однак вищевказані порушен ня чинного законодавства усу нуті не були.

Зазначені обставини спону кали Одеського міжрайонного природоохоронного прокурор а Одеської області в інтерес ах держави в особі Саратсько ї РДА Одеської області зверн утися до господарського суду Одеської області з позовною заявою (від 03.11.2008р. вхід.№6380) до ві дповідача ФОП ОСОБА_1, за у частю третьої особи, яка не за являє самостійних позовних в имог на предмет спору на стор оні позивача Управління з контролю за використанням та охороною земель в Одеські й області про визнання незак онним розпорядження та достр окове розірвання договору.

Ухвалою господарського су ду Одеської області від 07.11.2008р., порушено провадження у спра ві №17/141-08-4634 за позовом Одеського міжрайонного природоохорон ного прокурора Одеської обла сті в інтересах держави, в осо бі Саратської районної держа вної адміністрації Одеської області до ФОП ОСОБА_1, за у частю третьої особи, яка не за являє самостійних позовних в имог на предмет спору на стор оні позивача Управління з контролю за використанням та охороною земель в Одеські й області про визнання незак онним розпорядження та достр окове розірвання договору.

27.01.2009р. Одеська міжрайонна пр иродоохоронна прокуратура О деської області звернулася д о господарського суду Одеськ ої області з заявою про зміну позовних вимог, в якій просит ь суд визнати незаконним роз порядження Саратської РДА №3 52А-07 від 21.08.2007р. та визнати догові р оренди недійсним, посилаюч ись на підстави викладені у з аяві.

Розглянувши матеріали спр ави, дослідивши докази надан і у ході розгляду справи, суд в становив, що позовні вимоги О деського міжрайонного приро доохоронного прокурора Одес ької області в інтересах дер жави, в особі Саратської РДА Одеської області, підлягають задоволенню у повному обсяз і, з урахуванням наданих уточ нень та змін, з наступних прав ових підстав.

Розглянувши уточненні п озові вимоги про визнання не законним розпорядження Сара тської РДА Одеської області №352А-07 від 21.08.2007р., суд дійшов висно вку, що вказані позовні вимог и слід розглядати в порядку т а за правилами Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни, оскільки предметом спо ру по справі є передбачене до говором право оренди земельн ої ділянки. Цей спір не пов' я заний із захистом прав, свобо д органів державної влади, що виключає розгляд справи у по рядку адміністративного суд очинства.

Заявлені вимоги випливают ь із відносин, що мають приват ноправовий характер, а тому С аратська РДА виступає як суб ' єкт права власності, а не як суб' єкт владних повноважен ь. Прийняті адміністрацією р ішення є етапом реалізації в олі власника на укладання до говору і не змінюють правову природу спірних відносин і н е перетворюють цей спір у пуб лічно-правовий, з огляду на ст . 17 Кодексу адміністративного судочинства України.

У відповідності до вимог ч . 1 ст. 6 Закону України „Про орен ду землі”, орендарі набувают ь права оренди земельної діл янки на підставах і в порядку , передбачених Земельним код ексом України, Цивільним код ексом України, Господарським кодексом України, цим та інши ми законами України і догово ром оренди землі.

Згідно п. «в»ч. 1 ст. 20 Закону Ук раїни „Про землеустрій”, на з емлях усіх категорій незалеж но від форм власності в разі н адання земельних ділянок в о бов'язковому порядку проводи ться землеустрій.

Відповідно до п. 9 Порядку розроблення проектів землеу строю щодо відведення земель них ділянок, затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 26.05.2004 р. № 677, проект в ідведення земельної ділянки погоджується із землевласни ком або землекористувачем, о рганом земельних ресурсів, п риродоохоронним органом, сан ітарно-епідеміологічною слу жбою, органом містобудування і архітектури та охорони кул ьтурної спадщини. Після цьог о погоджений проект відведен ня земельної ділянки підляга є державній експертизі (п. 10 По рядку).

Проекти землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок підлягають обов'язковій дер жавній експертизі землевпор ядної документації також і в ідповідно до ст. 9 Закону Украї ни „Про державну експертизу землевпорядної документаці ї”.

Відповідно до ст. 35 вищезазн аченого Закону, результатом проведення державної експер тизи є висновок державної ек спертизи. Позитивні висновки державної експертизи є підс тавою для прийняття відповід ного рішення органами місцев ого самоврядування.

При цьому, згідно з частиною 5 зазначеної статті, реалізац ія заходів, передбачених док ументацією із землеустрою бе з позитивних висновків держа вної експертизи забороняєть ся.

Нарешті, згідно п. 11 п. 9 Поряд ку розроблення проектів земл еустрою щодо відведення земе льних ділянок, після одержан ня позитивного висновку держ авної експертизи, проект від ведення земельної ділянки ро зглядається сільською, селищ ною, міською радою або районн ою державною адміністрацією і затверджується ними.

Відповідно до ст. 123 Земельно го кодексу України проект ві дведення земельної ділянки п огоджується із землекористу вачем, органом по земельних р есурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітект ури та охорони культурної сп адщини.

У відповідності до ст. 118 ЗК У країни (в якій передбачено по рядок та строки передачі зем ельних ділянок громадянам) р айонна. Київська чи Севастоп ольська міська державна адмі ністрація або сільська, сели щна, міська рада у місячний ст рок розглядає проект відведе ння земельної ділянки у влас ність (оренду).

Матеріалами справи встано влено, що Саратська РДА Одесь кої області в супереч ст. 118 Зем ельного кодексу України, без проекту землеустрою щодо ві дведення земельної ділянки в довгострокову оренду на під ставі розпорядження №352А-07 від 21.08.2007р., надала згоду на передач у громадянину ОСОБА_1 в до вгострокову оренду терміном на 10 років земельну ділянку, з агальною площею 11 га, що переб уває у державній власності н а території М.-Новоросійськ ої сільської ради Саратськ ого району Одеської області, за межами населеного пункту , для ведення сільськогоспод арського виробництва, внаслі док чого суд дійшов висновку , що позовні вимоги Одеського міжрайонного природоохорон ного прокурора Одеської обла сті в інтересах держави в осо бі Саратської РДА Одеської о бласті щодо визнання незакон ним вищевказаного розпорядж ення ґрунтуються на вимогах діючого законодавства та під лягають задоволенню.

Розглядом матеріалів спра ви встановлено, що на момент у кладання договору оренди ме жі земельної ділянки, яка бул а передана в оренду відповід ачу, в натурі (на місцевості) н е визначалися, проект землеу строю щодо відведення ФОП О СОБА_1 в оренду земельної ді лянки загальною площею 11 га, щ о розташована на території М.Новоросійської сільсько ї ради для ведення сільськог осподарського виробництва, с троком на 10 років взагалі не б ув ані розроблений, ані погод жений з відповідними органам и. Позитивних висновків держ авної землевпорядної експер тизи цей проект землеустрою не отримував і у встановлено му порядку не затверджувався , про що не заперечував і відпо відач у наданому письмовому відзиві на позов.

Згідно ст. 50 Закону України „Про землеустрій”, у разі над ання, передачі, вилучення (вик упу), відчуження земельних ді лянок, складаються проекти з емлеустрою щодо відведення з емельних ділянок.

Крім того, при наданні ФОП ОСОБА_1 земельної ділянки в оренду не було дотримане по ложення ст. 124 Земельного коде ксу України, згідно з яким наб уття права оренди земельних ділянок, що перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, здійснюється виключно на аукціонах.

У відповідності до вимог с т. 18 ЗУ „Про оренду землі”, дого вір оренди землі набирає чин ності після його державної р еєстрації.

Вимогами ст. 20 ЗУ „Про оренду землі” встановлено, що уклад ений договір оренди землі пі длягає державній реєстрації . Державна реєстрація догово рів оренди землі проводиться у порядку, встановленому зак оном.

Статтею 125 Земельного кодек су України передбачено, що па во власності на земельну діл янку, а також право постійног о користування та право орен ди земельної ділянки виникаю ть з моменту державної реєст рації цих прав.

Отже, матеріалами справи вс тановлено, що укладений між С аратською РДА Одеської облас ті та ФОП ОСОБА_1 договір о ренди від 22.08.2007р. не пройшов дер жавну реєстрацію, внаслідок чого було порушено вимоги ст .ст. 18, 20 ЗУ „Про оренду землі” та ст. 125 Земельного кодексу Укра їни.

Вимогами п. 3 ст. 640 ЦК України п ередбачено, що договір, який п ідлягає нотаріальному посві дченню або державній реєстра ції, є укладеним з моменту йог о нотаріального посвідчення або державної реєстрації...

Оскільки, як встановлено су дом, спірний договір не відпо відає вимогам закону, зокрем а, Закону України „Про оренду землі” від 6.10.1998 року № 161-ХIV та Зем ельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III, то він підл ягає визнанню недійсним.

Пункту 3 статті 215 ЦК України визначає, якщо недійсність п равочину прямо не встановлен о законом, але одна із сторін а бо інша заінтересована особа заперечує його дійсності на підставах, встановлених зак оном, такий правочин може бут и визнаний судом недійсним (о спорюванний правочин).

Пунктом 1 статті 215 ЦК України встановлено, що підставою не дійсності правочину є недоде ржання в момент вчинення пра вочину стороною (сторонами) в имог, які встановлені частин ами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодекс у.

Відповідно до п. 1 ст. 203 ЦК Укра їни, зміст правочину не може с уперечити цьому Кодексу, інш им актам цивільного законода вства, а також моральним заса дам суспільства.

Положенням ст. 236 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-IV, якими визначається момент, з якого угода вважаєт ься недійсною, хоч за загальн им правилом угода визнана не дійсною, вважається недійсно ю з моменту укладення, однак, я кщо з самого змісту угоди вип ливає, що вона може бути припи нена лише на майбутнє, угода в изнається недійсною і припин яється на майбутнє. Згідно з ч астинами першою та другою п. 3. 2 Роз'яснення Вищого арбітраж ного суду України № 02-5/111 від 12.03.1999 року за загальним правилом у года, визнана недійсною, вваж ається такою з моменту її укл адання. Винятком з цього прав ила становлять угоди, зі зміс ту яких випливає, що вони можу ть бути припинені лише на май бутнє, оскільки неможливо по вернути усе одержане за ними .

Відповідно до ч. 4 ст. 21 Закону України „Про оренду землі” у разі визнання у судовому пор ядку договору оренди землі н едійсним отримана орендодав цем орендна плата за фактичн ий строк оренди землі не пове ртається.

В той же час, враховуючи хар актер такого виду угоди як ор енда, договір оренди належит ь до категорії договорів, за я ким відновити сторони в перв инне положення практично нем ожливо, оскільки факт корист ування майном - річ безповоро тна, тобто повернути користу вання майном в натурі неможл иво, отже у такій ситуації при пинення угоди, визнаної судо м недійсною відбувається на майбутній час.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст. 6, 18, 20, 21 Закону У країни „Про оренду землі”, ст .ст. 20, 35, 50 Закону України „Про зе млеустрій”, ст.ст. 118, 123, 124, 125 Земел ьного кодексу України, ст.ст. 2 03, 215, 236, 640 Цивільного кодексу Укр аїни, суд дійшов висновку, що р озпорядження Саратської РДА Одеської області №352А-07 від 21.08.200 7р. слід визнати незаконним та скасувати , крім того оскіль ки договір оренди земельної ділянки від 21.08.2007 року , укладен ий між Саратською районною д ержавною адміністрацією Оде ської області та ФОП О СОБА_1, укладений в порушенн я вимог діючого законодавств а, позовні вимоги Одеського м іжрайонного природоохоронн ого прокурора Одеської облас ті в інтересах держави, в особ і Саратської районної держав ної адміністрації підлягают ь задоволенню у повному обся зі, з урахуванням заяви про зм іну позовних вимог від 27.01.2009р. в хід.№2071.

Судові витрати по держми ту, витрати на інформаційно-т ехнічне забезпечення судово го процесу покласти на відпо відача, згідно зі ст.ст. 44, 49 ГПК У країни.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 ГПК У країни, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позовну заяву задов ольнити.

2. Визнати розпорядження Са ратської районної державної адміністрації Одеської обла сті „Про згоду на передачу ОСОБА_1 в довгострокову оре нду терміном на 10 років земель ної ділянки площею 11га на тери торії М.Новоросійської с ільської ради” №352А-07 від 21.08.2009р. - незаконним.

2. Договір оренди земельної ділянки загальною площею 11 га , із земель, що розташовані на території М.Новоросійсько ї сільської ради Саратсько го району Одеської області, у кладений 22.08.2007 року між Саратсь кою районною державною адмін істрацією Одеської області т а фізичною особою - підприєм цем ОСОБА_1 - визнати неді йсним на майбутнє.

3. Стягнути з ОСОБА_1 /АД РЕСА_1, ідентифікаційний ко д НОМЕР_1/ до державного бю джету (р/р 31114095700008, одержувач ГУДК У в Одеській області, код ЄДРП ОУ 23213460, банк одержувача ГУДКУ в Одеській області, МФО 828011, код б юджетної класифікації 22090200) д ержмито у сумі 85грн. 00 коп. / віс імдесят п' ять грн. 00 коп./.

Наказ видати.

4. Стягнути з ОСОБА_1 /АД РЕСА_1, ідентифікаційний ко д НОМЕР_1/ на користь держа вного бюджету (р/р 31217259700008, одержу вач ГУДКУ в Одеській області , код ЄДРПОУ 23213460, банк одержувач а ГУДКУ в Одеській області, МФ О 828011, код бюджетної класифікац ії 22050000) витрати на ІТЗ судовог о процесу у сумі 118 грн. 00 коп. /ст о вісімнадцять грн. 00 коп./.

Наказ видати.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченом у ст. 85 ГПК України.

Наказ видати після вступу рішення в законну силу.

Повний текст рішення скла дено та підписано 08.09.2009р.

Суддя

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення02.09.2009
Оприлюднено15.11.2010
Номер документу12188589
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —17/141-08-4634

Ухвала від 22.09.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Мамонтова О.М.

Ухвала від 12.07.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Рішення від 02.09.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 18.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 01.04.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 01.04.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 02.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 24.06.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 03.07.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 01.07.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні