УХВАЛА
м. Вінниця
26 вересня 2024 р.Справа № 120/12578/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Бошкової Юлії Миколаївни, розглянувши у письмовому порядку заяву про забезпечення позову в справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Вінницької районної військової (державної) адміністрації, Державної інспекції архітектури та містобудування України, третіх осіб - Агрономічної сільської ради, ОСОБА_3 про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду 24.09.2024 надійшла позовна заява ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Вінницької районної військової (державної) адміністрації, Державної інспекції архітектури та містобудування України, третіх осіб Агрономічної сільської ради, ОСОБА_3 за змістом якої позивачі просять суд: - скасувати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 42, затверджені Наказом начальника відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, енергетики та захисту довкілля Вінницької районної державної адміністрації № 52 від 07.08.2020 року щодо будівництва «Нове будівництво житлового будинку по вул. Гагаріна, 9, в с. Агрономічне, Вінницького району, Вінницької області», видані ОСОБА_3 ;
- скасувати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 43, затверджені Наказом начальника відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, енергетики та захисту довкілля Вінницької районної державної адміністрації № 53 від 07.08.2020 року щодо будівництва «Нове будівництво житлового будинку по АДРЕСА_1 », видані ОСОБА_3 ;
- скасувати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 44, затверджені Наказом начальника відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, енергетики та захисту довкілля Вінницької районної державної адміністрації № 54 від 07.08.2020 року щодо будівництва «Нове будівництво житлового будинку по АДРЕСА_1 », видані ОСОБА_3 ;
- скасувати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 45, затверджені Наказом начальника відділу житлово-комунального господарства, містобудування, архітектури, енергетики та захисту довкілля Вінницької районної державної адміністрації № 55 від 07.08.2020 року щодо будівництва «Нове будівництво житлового будинку по АДРЕСА_1 », видані ОСОБА_3 ;
- зобов`язати Державну інспекцію архітектури та містобудування України провести перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил щодо будівництва житлового будинку в АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки 0520680200:03:002:0481), яке проводиться ОСОБА_3 на підставі Повідомлення про початок будівельних робіт № BH051201230298 від 06.01.2021 року;
- зобов`язати Державну інспекцію архітектури та містобудування України провести перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил щодо будівництва житлового будинку в АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки 0520680200:03:002:0482), яке проводиться ОСОБА_3 на підставі Повідомлення про початок будівельних робіт № BH051201230475 від 06.01.2021 року;
- зобов`язати Державну інспекцію архітектури та містобудування України провести перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил щодо будівництва житлового будинку в АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки 0520680200:03:002:0483), яке проводиться ОСОБА_3 на підставі Повідомлення про початок будівельних робіт № BH051201230192 від 06.01.2021 року;
- зобов`язати Державну інспекцію архітектури та містобудування України провести перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил щодо будівництва житлового будинку в АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки 0520680200:03:002:0484), яке проводиться ОСОБА_3 на підставі Повідомлення про початок будівельних робіт №BH051201230218 від 06.01.2021 року.
Одночасно із позовною заявою позивачами подано заяву про забезпечення позову шляхом встановлення заборони ОСОБА_3 та/або будь-яким іншим особам за його дорученням чи за договором, здійснювати будь-які будівельні роботи на земельних ділянках кадастрові номери 0520680200:03:002:0481, 0520680200:03:002:0482, 0520680200:03: 002:0483, 0520680200:03:002:0484, розташованих за адресою: АДРЕСА_1 .
- заборонити Державній інспекції архітектури та містобудування України реєструвати повідомлення про готовність об`єктів до експлуатації, розташованих на земельних ділянках кадастрові номери 0520680200:03:002:0481, 0520680200:03:002:0482, 0520680200:03:002:0483, 0520680200:03:002:0484, за адресою: АДРЕСА_1 .
Обґрунтовуючи підстави для постановлення ухвали про забезпечення позову представник позивачів зазначає, що відповідно до Повідомлень про початок будівельних робіт ВН051201230298, ВН51201230192 від 06.01.2021 року та ВН051201230218 від 29.12.2021, зареєстрованих Департаментом архітектурно-будівельної інспекції у Вінницькій області, ОСОБА_3 здійснюється нове будівництво житлового будинку (код ДКБС: НОМЕР_1 Будинки садибного типу) за адресою: АДРЕСА_1 , на земельних ділянках за кадастровими номерами 0520680200:03:002:0481, 0520680200:03:002:0482, 0520680200:03:002:0483, 0520680200:03:002:0484.
Так, відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється містобудівною документацією на місцевому рівні.
Відповідно до ч. 4 ст. 26 того ж Закону право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Однак, на думку позивачів, всупереч вищенаведеним нормам законодавства, ОСОБА_3 проводиться будівництво з порушенням містобудівної документації, a саме провадиться будівництво багатоквартирного житлового будинку (житлового комплексу «Озерний») із порушенням містобудівної документації, а саме плану зонування села Агрономічне, оскільки у зоні Ж-1, яка призначена для розташування одноквартирних житлових будинків до 3-х поверхів із земельними ділянками та зблокованих одно-двоквартирних житлових будинків на суміжних земельних ділянках, оскільки зводиться багатоквартирний житловий будинок, висотою 4 поверхи, без мансарди.
При цьому, представник позивачів наголошує, що 4 поверх маскується під мансарду шляхом подовження (спуску країв) даху до середини 4 поверху, однак без похилої стелі всередині приміщення. Таким чином, оскільки приміщення 4-го поверху кожного із задекларованих як житлові, чотирьох будинків, не відповідають вказаним критеріям щодо визначення приміщення (поверху), як мансардного, 4 поверх даного будівництва не є мансардним, а будівництво є не триповерховим з мансардою, а чотириповерховим.
З підстав зазначеного представник просить суд про застосування заходів забезпечення позову шляхом накладення заборони виконання будівельних робіт та накладення заборони Державній інспекції архітектури та містобудування України реєструвати повідомлення про готовність об`єктів до експлуатації.
Відповідно до частини 1 статті 154 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.
Суд дійшов висновку, що розгляд заяви про забезпечення позову здійснювати в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали заяви про забезпечення позову, виходячи з меж поданої заяви, системного аналізу положень чинного законодавства України, суд при вирішенні питання про забезпечення позову враховує наступне.
Відповідно до частин першої та другої статті 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:
1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду;
2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Відтак, заходи забезпечення позову можуть вживатися виключно у випадках, коли невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Згідно з Рекомендацією № R (89) 8 про тимчасовий судовий захист в адміністративних справах, прийнятій Комітетом Ради Європи 13 вересня 1989 року, рішення про вжиття заходів тимчасового захисту може, зокрема, прийматися у разі, якщо виконання адміністративного акта може спричинити значну шкоду, відшкодування якої неминуче пов`язано з труднощами, і якщо на перший погляд наявні достатньо вагомі підстави для сумнівів у правомірності такого акта. Суд, який постановляє вжити такий захід, не зобов`язаний одночасно висловлювати думку щодо законності чи правомірності відповідного адміністративного акта; його рішення стосовно вжиття таких заходів жодним чином не повинно мати визначального впливу на рішення, яке згодом має бути ухвалено у зв`язку з оскарженням адміністративного акта.
Тобто, інститут забезпечення адміністративного позову є однією з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів юридичних та фізичних осіб - позивача в адміністративному процесі, механізмом, який покликаний забезпечити реальне та неухильне виконання судового рішення прийнятого в адміністративній справі.
Згідно з частиною 1 статті 151 КАС України позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб (частина 2 статті 151 КАС України).
В ухвалі про забезпечення позову суд зазначає вид забезпечення позову та підстави його обрання (частина 6 статті 154 КАС України).
При розгляді заяви про забезпечення позову суд має з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх доводів, пересвідчитись, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з`ясувати обсяг позовних вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулась з такою заявою, позовним вимогам.
Отже, заходи забезпечення мають бути вжиті лише в межах позовних вимог та бути співмірними з позовними вимогами.
Співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії.
Зі змісту заяви про забезпечення позову слідує, що ОСОБА_3 провадить будівництво з порушенням містобудівної документації, а саме здійснює будівництво багатоквартирного житлового будинку із порушенням плану зонування села Агрономічне, оскільки у зоні Ж-1, яка призначена для розташування одноквартирних житлових будинків до 3-х поверхів із земельними ділянками та зблокованих одно-двоквартирних житлових будинків на суміжних земельних ділянках, зводиться багатоквартирний житловий будинок, висотою до 4 поверхів, без мансарди. Тому, відбувається використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, а об`єкти будуються на земельних ділянках, що не були відведенні для цієї мети. При цьому, на думку заявників, в разі незастосування заходів забезпечення позову буде унеможливлений ефективний захист їх прав та інтересів.
Водночас, представником позивачів у заяві про забезпечення позову жодним чином не обґрунтовано, у чому саме полягає невідворотна шкода, що може бути завдана позивачам, як членам територіальної громади, у разі невжиття відповідних заходів.
Більше того, позивачі у поданій заяві не обґрунтовують чому невжиття заходів забезпечення унеможливить ефективний захист їх прав та інтересів після винесення рішення по суті спору.
Тобто, у заяві про забезпечення позову наведено лише нормативну підставу вжиття відповідних заходів, що передбачена пунктом 1 частини 2 статті 150 КАС України, без наведення її обґрунтування, що свідчить про необґрунтованість поданої заяви.
В контексті наведеного, суд звертає увагу, що Містобудівні умови та обмеження і дозвіл на виконання будівельних робіт надаються в рамках чинного законодавства та регулюють порядок підготовчих і будівельних робіт. Разом з тим, ці документи не можуть бути підставою для автоматичного виконання підготовчих робіт до завершення всієї процедури, яка включає реєстрацію повідомлень про готовність об`єкта до експлуатації, оскільки право на виконання підготовчих робіт виникає лише після отримання відповідних дозволів і дотримання всіх необхідних юридичних вимог.
Отже, наведене спонукає до формування висновку про те, що будь-яких переконливих обґрунтувань того, що існує очевидна небезпека заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам заявникам або захист цих прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття заходів забезпечення позову після набрання законної сили рішенням в адміністративній справі у разі задоволення позову, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, заявниками до заяви про забезпечення позову не надано.
Більше того, обраний заявниками захід забезпечення позову, фактично за своїм змістом є ухваленням рішення без розгляду справи по суті, водночас, зазначене не відповідає меті застосування правового інституту забезпечення позову.
При цьому, суд звертає увагу, що у даному випадку встановлення порушення забудовником містобудівної документації, може бути виявлено судом тільки на підставі з`ясування фактичних обставин справи, а також оцінки належності, допустимості і достовірності як кожного доказу окремо, так і достатності та взаємного зв`язку наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності.
Окремо суд вважає за належне зазначити щодо заборони Державній інспекції архітектури та містобудування України реєструвати повідомлення про готовність об`єктів до експлуатації, розташованих на земельних ділянках за адресою: АДРЕСА_1 .
Так, зазначений заявниками захід забезпечення позовної заяви не знаходиться у взаємозв`язку із предметом заявленого позову. У межах цієї справи, заявниками не оскаржуються будь-які дії, рішення стосовно означених вище документів, зокрема, повідомлень про готовність об`єктів до експлуатації, розташованих за адресою: АДРЕСА_1 , на земельних ділянках за кадастровими номерами 0520680200:03:002:0481, 0520680200:03:002:0482, 0520680200:03:002:0483, 0520680200:03:002:0484.
Тому, з огляду на норму ч. 2 ст. 151 КАС України та правові позиції, викладені у постановах Верховного Суду: від 11.01.2022 року у справі №640/18852/21, від 16.12.2020 року у справі №640/6840/20, від 25.04.2019 року у справі №826/10936/18, у яких зазначено, що відсутність зв`язку заходів забезпечення позову із предметом (позовними вимогами) такого є недопустимо. При цьому, відсутність зв`язку вказує й на неможливість дотримання критеріїв співмірності та адекватності пропонованого до вжиття заходу забезпечення.
У зв`язку з чим, суд вважає, що запропонований заявниками захід забезпечення позову не відповідає приписам процесуального законодавства, зокрема, вимогам розумності, обґрунтованості, збалансованості інтересів сторін та за даних обставин є неспіврозмірним із заявленими вимогами, оскільки спричиняє невиправдане обмеження у реалізації суб`єктом владних повноважень їх повноважень.
Отже, наведені обставини свідчать про відсутність підстав для вжиття заходів забезпечення позову, а тому заяву про забезпечення позову слід залишити без задоволення.
Керуючись ст.ст. 150-154, 156, 248, 256, 294 КАС України, -
УХВАЛИВ:
У задоволенні заяви про забезпечення позову відмовити.
Ухвала з питань забезпечення адміністративного позову може бути оскаржена. Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає подальшому розгляду справи.
Ухвала набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 256 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення (складання).
СуддяБошкова Юлія Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121901553 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Бошкова Юлія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні