РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2024 року справа № 580/12437/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Руденко А.В., розглянувши у письмовому провадженні у спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу №580/12437/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Завод електросплав Дніпро» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення,
встановив:
25.12.2023 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «Завод електросплав Дніпро» з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області, в якій просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0082790403 від 06.09.2023.
Обгрунтовуючи позовну заяву позивач зазначив, що актом від 07.08.2023 №8136/23-00-04-03-04/43003413 «Про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в ЄРПН» встановлено порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН та на підставі вказаного акту винесено податкове повідомлення-рішення від 06.09.2023 №0082790403 на суму 1 091 306,20 грн.
Позивач зазначає, що відповідачем застосовано штрафні санкції у період дії карантину, який діяв в Україні відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (із змінами) з 19.12.2020 по 30.06.2023, проте згідно пункту 521 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України штрафні санкції не застосовуються за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН у період дії карантину з 01.03.2020 і до останнього дня місяця (включно) в якому завершується дія карантину, тобто до 30.06.2023.
Позивач вважає, що до спірних відносин не підлягають застосуванню норми пункту 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, на які посилається контролюючий орган, оскільки вони не містять припису про зупинення дії пункту 521 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Граничний термін реєстрації податкових накладних в ЄРПН здійснено без урахування термінів реєстрації податкових накладних згідно пункту 89 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, передбачених Законом України від 12.01.2023 №2876, внаслідок чого контролюючим органом невірно визначено кількість днів порушення граничного терміну реєстрації податкових накладних в ЄРПН. При цьому Закон України від 12.01.2023 №2876 підлягає застосуванню до спірних правовідносин незалежно від того, що був прийнятий після реєстрації податкових накладних, зазначених у акті перевірки від 07.08.2023, оскільки ним чітко визначений проміжок часу, протягом якого діє вказаний закон, а саме: протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022.
Також розрахунок штрафних санкцій здійснено без урахування пункту 90 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, згідно з яким були змінені граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН. Враховуючи змінені строки реєстрації розмір штрафних санкцій складає 300 852,937 грн. Доводи контролюючого органу про те, що нові строки реєстрації ПН/РК, граничний термін реєстрації яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876 (тобто з датою складання з 16.01.2023) є хибними, так як законом чітко визначено часовий проміжок, протягом якого діє норма, а саме: протягом дії воєнного стану та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде скасовано.
Також відповідно до пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень про застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього розділу).
Відповідач проти позову заперечив. У відзиві на позовну заяву вказав, що згідно даних ЄРПН позивачем несвоєчасно зареєстровано 20 податкових накладних/ розрахунків коригування періодом виписки червень 2022 року серпень 2022 року, жовтень-листопад 2022 року, прострочення складає від 1 до 96 днів, чим порушено пункт 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, пункт 69.1 підрозділу 10 розділу 20 Перехідних положень Податкового кодексу України та пункт 89 розділу ХХ Перехідних положень України.
Щодо застосування пункту 521 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, згідно якого штрафні санкції не застосовуються за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН у період дії карантину з 01.03.2020 і до останнього дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, то абзацом 18 підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України з врахуванням змін, внесених Законом України від 12.05.2022 №2260-1Х «Про внесення змін до податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27 травня 2022 року, визначено, що вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Щодо розміру штрафів, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, то Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ «Про внесення зміни до розділу ХХ «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» підрозділ 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 і 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, встановлені пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, та зменшено граничні розміри штрафів за їх порушення, які встановлено пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України. Отже штрафи, визначені пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування із датою складання починаючи з 16.01.2023. Порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН припадають на період до дати набрання чинності Законом від 12.01.2023 №2876-ІХ, що тягне за собою накладання штрафів у розмірах, передбачених пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.
Зазначає, що позивач не спростовує сам факт порушення, а лише зазначає норми податкового законодавства, які на його думку зменшують розмір відповідальності.
Враховуючи зазначене вважає, що спірне податкове повідомлення-рішення прийнято на законних підставах і скасуванню не підлягає.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 29.12.2023 позовна заява прийнята до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без виклику учасників справи.
Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази суд встановив такі фактичні обставини.
Позивач у справі товариство з обмеженою відповідальністю «Завод електросплав Дніпро» зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як юридична особа, код ЄДРПОУ 43003413.
Головним управлінням ДПС у Черкаській області на підставі підпункту 191.1.1 пункту 191.1 статті 191, підпунктів 20.1.4, 20.1.19 пункту 20.1 статті 20, статей 75, 76, пункту 86.2 статті 86 Податкового кодексу України (далі ПКУ) та з урахуванням підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ проведено камеральну перевірку платника податку з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) ТОВ «Завод електросплав Дніпро», за результатами якої складено акт від 07.08.2023 №8136/23-00-04-03-04/43003413 «Про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в ЄРПН» (далі акт перевірки).
Перевіркою встановлено, що згідно інформації з ЄРПН позивачем несвоєчасно зареєстровано 20 податкових накладних/розрахунків коригування періодом виписки червень серпень 2022 року, жовтень-листопад 2022 року, граничні терміни реєстрації порушено від 1 до 96 днів, чим порушено пункт 201.10 статті 201 ПКУ, підпункт 69.1 пун6кту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ та пункт 89 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ. Перелік податкових накладних/розрахунків коригування зазначений у розділі 11 акта перевірки.
На підставі акту перевірки відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення № 0082790403 від 06.09.2023, яким згідно з пунктом 1201.1 статті 1201 ПКУ застосовано штрафні санкції в розмірі 10%, 20%, 30% та 40%, всього в сумі 1 091 306,20 грн. Розрахунок штрафних санкцій є додатком до податкового повідомлення-рішення № 0082790403 від 06.09.2023.
Не погодившись зі спірним податковим повідомленням рішенням, позивач подав скаргу до Державної податкової служби України.
Рішенням Державної податкової служби України про результати розгляду скарги від 17.11.2023 податкове повідомлення-рішення № 0082790403 від 06.09.2023 залишено без змін.
Надаючи правову оцінку встановленим фактичним обставинам суд зазначає наступне.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.
Згідно з пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконаної влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Судом встановлено, що згідно акта перевірки позивачем несвоєчасно зареєстровано 20 податкових накладних/розрахунків коригування періодом виписки червень серпень 2022 року, жовтень-листопад 2022 року, а саме:
№2 від 10.06.2022, зареєстровано 01.07.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 1;
№1 від 07.06.2022, зареєстровано 01.07.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 1;
№3 від 07.07.2022, зареєстровано 01.09.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 32;
№4 від 18.06.2022, зареєстровано 01.09.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 48;
№7 від 29.06.2022, зареєстровано 01.09.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 48;
№1 від 02.08.2022, зареєстровано 01.09.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 1;
№2 від 08.07.2022, зареєстровано 01.09.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 32;
№1 від 01.07.2022, зареєстровано 01.09.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 32;
№5 від 01.07.2022, зареєстровано 01.09.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 32;
№10 від 03.10.2022, зареєстровано 15.11.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 15;
№5 від 24.06.2022, зареєстровано 19.10.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 96;
№3 від 16.06.2022, зареєстровано 19.10.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 96;
№7 від 23.07.2022, зареєстровано 19.10.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 65;
№6 від 28.06.2022, зареєстровано 18.10.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 95;
№4 від 12.07.2022, зареєстровано 18.10.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 79;
№6 від 19.07.2022, зареєстровано 18.10.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 64;
№11 від 0.10.2022, зареєстровано 16.11.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 16;
№12 від 13.10.2022, зареєстровано 16.11.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 16;
№26 від 25.10.2022, зареєстровано 18.11.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 3;
№8 від 29.11.2022, зареєстровано 27.12.2022, кількість днів порушення терміну реєстрації 12.
Граничні терміни реєстрації порушено від 1 до 96 днів, чим порушено пункт 201.10 статті 201 ПКУ, підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ та пункт 89 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ.
Згідно пунктом 1201.1 статті1201 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Судом встановлено, що на підставі акту перевірки відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення № 0082790403 від 06.09.2023, яким згідно з пунктом 1201.1 статті 1201 ПКУ застосовано штрафні санкції в розмірі 10%, 20%, 30% та 40%, всього в сумі 1 091 306,20 грн. Розрахунок штрафних санкцій є додатком до податкового повідомлення-рішення № 0082790403 від 06.09.2023.
Встановлені обставини свідчать, що позивачем порушені граничні терміни реєстрації вищезазначених податкових накладних, і їх порушення позивачем визнається, а отже штрафні санкції, передбачені пунктом 1201.1 статті1201 ПК України, застосовані на законній підставі, тому податкове повідомлення-рішення № 0082790403 від 06.09.2023 скасуванню не підлягає.
Щодо незастосування штрафних санкцій під час дії карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 суд зазначає, що карантин був введений постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» на території України та відмінений 30 червня 2023 року постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 року № 651.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 521, яким передбачено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій, зокрема, за порушення вимог законодавства в частині нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Пункт 521 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчинені відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким передбачені особливості справляння податків і зборів на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
У подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX), яким пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено підпунктом 69.2, яким передбачено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Закон № 2260-IX набрав чинності 27.05.2022, отже з вказаної дати припинили застосовуватися положення пункту 521 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України щодо звільнення платників податку на додану вартість від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.
Оскільки порушення граничних строків реєстрації податкових накладних допущено позивачем щодо податкових накладних, складених у червні-серпні та жовтні-листопаді 2022 року, тобто після 27.05.2022, позивач несе відповідальність за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, передбачену пунктом 1201.1 статті1201 ПК України
За вказаних обставин відповідач застосував штраф за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у розмірах 10%, 20%, 30% та 40% від сум ПДВ, передбачених пунктом 1201.1 статті1201 ПК України, на законних підставах.
Щодо застосування граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, передбачених пунктом 89, та розміру штрафних санкцій, передбаченого пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, суд зазначає таке.
Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної, а тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Відтак збільшений термін реєстрації податкових накладних в ЄРПН та зменшений розмір штрафних санкцій можуть бути застосовані лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Вказані висновки зазначені у постанові Верховного Суду від 12.03.2024 у справі №160/13661/23 та у постанові Верховного Суду від 02.04.2024 у справі №520/8349/23 і відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України є обов`язковими для застосування судом.
Отже доводи позивача про те, що підлягають застосуванню строки реєстрації податкових накладних в ЄРПН, встановлені пунктом 89, та розміри штрафних санкцій, передбачені пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, є безпідставними.
Вказаним також спростовуються посилання позивача на пункт 11 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, згідно з яким штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень про застосування таких штрафних (фінансових) санкцій.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Надавши оцінку наявним в матеріалах справи письмовим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необгрунтованими і задоволенню не підлягають.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.
Суддя Алла РУДЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121905390 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Алла РУДЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні