ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/9187/24 Суддя (судді) першої інстанції: Клопот С.Л.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2024 року м. Київ
Колегія Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача Кузьменка В.В.,
суддів: Ганечко О.М., Сорочка Є.О.,
за участю секретаря Барміної Г.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ" до Державної служби геології та надр України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРЕНДС СІСТЕМ" про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії, за апеляційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року,
В С Т А Н О В И Л А:
Товариство з обмеженою відповідальністю "СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ" звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРЕНДС СІСТЕМ», в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України «Про відмову у внесенні змін до спеціальних дозволів на користування надрами» від 10.04.2024 № 169 в частині відмови у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 за результатами розгляду заяви ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» від 06.03.2024 на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018;
- зобов`язати Державну службу геології та надр України прийняти рішення у вигляді наказу про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 в частині власника спецдозволу на підставі поданої ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» заяви від 06.03.2024 на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами №4953 від 22.12.2018;
- зобов`язати Державну службу геології та надр України внести відповідні зміни до Державного реєстру спеціальних дозволів на користування надрами та видати ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» спеціальний дозвіл на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 на новому бланку з урахуванням відповідних змін.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України «Про відмову у внесенні змін до спеціальних дозволів на користування надрами» від 10.04.2024 № 169 в частині відмови у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 за результатами розгляду заяви ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» від 06.03.2024 на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018.
Зобов`язано Державну службу геології та надр України прийняти рішення у вигляді наказу про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 в частині власника спецдозволу на підставі поданої ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» заяви від 06.03.2024 на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами №4953 від 22.12.2018.
Зобов`язано Державну службу геології та надр України внести відповідні зміни до Державного реєстру спеціальних дозволів на користування надрами та видати ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» спеціальний дозвіл на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 на новому бланку з урахуванням відповідних змін.
Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції як таке, що ухвалене з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення, яким скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 22.07.2024 та відмовити в задоволенні позовних вимог.
Доводи апелянта мотивовані тим, що у оскаржуваних правовідносинах він діяв в межах повноважень та згідно норм чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини. Згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань кінцевим бенефіціарним власником (контролером) ТОВ «ТРЕНДС СІСТЕМ» являється ОСОБА_1 . Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 23.12.2023 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», введеного в дію Указом Президента України від 23.12.2023 № 850/2023 введено персональні санкції щодо ОСОБА_1 (п. 1 Додатку до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23.12.2023), в тому числі анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, одержання (наявність) яких є умовою для здійснення певного виду діяльності, зокрема, анулювання чи зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами. Відтак, не зважаючи на факт того, що договір між ТОВ «ТРЕНДС СІСТЕМ» та ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» купівлі-продажу прав на користування надрами, наданих спеціальним дозволом на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ), газу природного, конденсату Федорівської площі, яка знаходиться у Полтавському районі Полтавської області (30 км на південних схід від м. Полтава), реєстраційний номер 4953 від 22.12.2018, був укладений 05.12.2023 року, Державна служба не мала іншої альтернативи у прийняті рішення стосовно відмови у внесенні змін до спеціального дозволу.
Представник відповідача в судовому засіданні просив задовольнити вимоги апеляційної скарги, а спірне рішення суду першої інстанції скасувати, відмовивши в задоволенні позовних вимог.
Представники позивача та третьої особи в судовому засіданні заперечили проти задоволення вимог апеляційної скарги, спірне рішення суду першої інстанції просили залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Згідно з ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Як вбачається з матеріалів справи, 22 грудня 2018 року Товариству з обмеженою відповідальністю «ТРЕНДС СІСТЕМ» надано спеціальний дозвіл на користування надрами за реєстраційним номером 4953 (спецдозвіл № 4953) з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ), а саме: газу природного, конденсату Федорівської площі, що знаходиться у Полтавській області, строком дії до 22 грудня 2038 року.
Згідно ч. 1 ст. 16-1 Кодексу України про надра надрокористувач, що має спеціальний дозвіл на користування надрами, може повністю або частково відчужувати права на користування надрами, надані йому спеціальним дозволом на користування надрами, іншій юридичній особі чи фізичній особі - підприємцю шляхом укладення договору купівлі-продажу таких прав або вносити такі права як вклад до статутного капіталу створеного за його участю суб`єкта господарювання, за умови що на гаку юридичну особу чи фізичну особу - підприємця або суб`єкта господарювання не поширюються обмеження, встановлені частинами третьою - шостою статті 13 цього Кодексу.
Надрокористувач також має право вносити права на користування надрами, надані йому спеціальним дозволом на користування надрами, як вклад у спільну діяльність.
05 грудня 2023 року ТОВ «ТРЕНДС СІСТЕМ» здійснило відчуження прав на користування надрами, наданих йому спецдозволом № 4953, Товариству з обмеженою відповідальністю «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» (ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ») шляхом укладення договору купівлі-продажу.
Через свій електронний кабінет надрокористувача позивач звернувся до Державної служби геології та надр України із заявою за вих. № 1-19/01/24 на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 року. Вказана заява була зареєстрована відповідачем 19.01.2024 за вх. № 35-3H/1-24.
26 січня 2024 року ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ», через свій електронний кабінет надрокористувача, отримало лист Державної служби геології та надр України «Щодо залишення без розгляду заяви з доданими до неї документами щодо внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами» від 25 січня 2024 року за вих. № 446/07/2-24, в якому, за результатами опрацювання заяви ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» від 19.01.2024 за вих. № 1-19/01/24 (вх. від 19.01.2024 № 35-3H/1-24), позивача повідомлено про недоліки доданих до заяви документів та про залишення у зв`язку з цим заяви ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» без розгляду.
06 березня 2024 року ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ», через свій електронний кабінет надрокористувача, звернулося до Державної служби геології та надр України із новою заявою за вих. № 1-06/03/24 на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 року.
Вказана заява була зареєстрована відповідачем 07.03.2024 за вх. № 197-ЗН/1-24.
10 квітня 2024 року ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ», через свій електронний кабінет надрокористувача, отримало наказ Державної служби геології та надр України «Про відмову у внесенні змін до спеціальних дозволів на користування надрами» від 10 квітня 2024 року за № 169 (далі - Наказ № 169), згідно якого відповідно до положень ст. 16-5 Кодексу України про надра та вимог ст. 16-3 Кодексу України про надра, у зв`язку з наявністю підстав для прийняття рішення про відмову у внесенні змін до спеціальних дозволів на користування надрами та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 09.04.2024 № 2024-16) відмовлено у внесенні змін до спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до положень статті 16-5 Кодексу України про надра та вимог ст. 16-3 Кодексу України про надра згідно з додатком до цього наказу.
Згідно з п. 1 Додатку до Наказу № 169 «Перелік суб`єктів господарювання, яким відмовляється у внесенні змін до спеціальних дозволів на користування надрами, відповідно до положень ст. 16-5 Кодексу України про надра та вимог ст. 16-3 Кодексу України про надра» за результатами розгляду заяви ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» від 06.03.2024 за вх. № 197-ЗН/1- 24 з доданими до неї документами, поданих відповідно до вимог ст. 16-5 Кодексу України про надра, враховуючи відсутність порушень надрокористувачем умов користування надрами, передбачених угодою про умови користування надрами та відсутність податкового боргу з рентної плати згідно з листом Державної податкової служби України, відмовлено у внесенні змін у зв`язку з виявленням у поданих документах недостовірних відомостей.
22 квітня 2024 року ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» отримало на свою електронну пошту лист Державної служби геології та надр України «Щодо відмови у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами» від 22 квітня 2024 року за вих. № 2748/07/2- 24.
Вважаючи таку відмову протиправною, позивач звернувся до суду з відповідним адміністративним позовом.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив зокрема з того, що такої підстави для відмови у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами, як зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, або застосування до кінцевого бенефіціарного власника надрокористувача, який здійснив відчуження своїх прав, наданих спеціальним дозволом на користування надрами спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), не передбачено Законом.
Даючи правову оцінку фактичним обставинам справи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.
Положеннями ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 6 ст. 16-1 Кодексу України про надра для набуття права на користування надрами особа, з якою власник спеціального дозволу на користування надрами уклав договір купівлі-продажу відповідних прав на користування надрами, або особа, до статутного капіталу якої внесено як вклад право користування надрами, звертається до відповідного дозвільного органу із заявою про внесення змін до такого спеціального дозволу на підставі пункту 9 частини першої статті 16-5 цього Кодексу.
Пунктом 9 ч. 1 ст. 16-5 Кодексу України про надра встановлено, що внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами здійснюється на підставі заяви надрокористувача та доданих документів у разі відчуження шляхом укладення договору купівлі-продажу права на користування надрами або внесення його як вкладу до статутного капіталу створеного за його участю суб`єкта господарювання. При цьому відповідні зміни вносяться виключно в частині власника спеціального дозволу на користування надрами.
Згідно ч. 3 ст. 16-5 Кодексу України про надра для внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами надрокористувач подає заяву, до якої додаються:
- інформація (у формі довідки, що складається надрокористувачем та засвідчується його підписом) про виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, до якого планується внести зміни, та програми робіт, виконання якої передбачено угодою про умови користування надрами;
- пояснювальна записка, що складається надрокористувачем та засвідчується його підписом, яка містить характеристику об`єкта (місцезнаходження, площа), обґрунтування необхідності внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами відповідно до підстави внесення змін.
У разі якщо заявник є юридичною особою, він також подає разом із заявою актуальну на дату подання заяви інформацію (дані), що дає змогу встановити кінцевого бенефіціарного власника, - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності), дата народження, держава громадянства (підданства), а якщо кінцевий бенефіціарний власник є іноземцем і громадянином (підданим) декількох держав - усі держави його громадянства (підданства), серія (за наявності) та номер документа (документів), що посвідчує особу та підтверджує громадянство (підданство), зокрема, але не виключно, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), характер та міра (рівень, ступінь, частка) бенефіціарного володіння (вигоди, інтересу, впливу) або обґрунтована причина його (їх) відсутності, а також актуальну інформацію (дані) щодо структури власності юридичної особи (ч. 5 ст. 16-5 Кодексу України про надра).
Згідно з ч. 9 ст. 16-5 Кодексу України про надра у випадку, передбаченому пунктом 9 частини першої цієї статті, набувач прав, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, також подає лист-згоду надрокористувача на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, засвідчений нотаріально, із зазначенням підстави відчуження права на користування надрами (шляхом купівлі-продажу або внесення як вклад до статутного капіталу іншої юридичної особи).
На виконання зазначених вище вимог ст. 16-5 Кодексу України про надра ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» 19 січня 2024 року, у порядку визначеному ч.ч. 4, 5 ст. 16 Кодексу України про надра та Положенням про електронний кабінет надрокористувача, затвердженим наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України № 177 від 28.03.2023 року, через свій електронний кабінет надрокористувача звернулося до Державної служби геології та надр України (далі - відповідач) із заявою за вих. № 1-19/01/24 на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 року. Вказана заява була зареєстрована відповідачем 19.01.2024 за вх. № 35-3H/1-24.
До вказаної заяви, у відповідності до вимог ст. 16-5 Кодексу України про надра, позивачем було додано:
- інформацію (у формі довідки, що складається надрокористувачем та засвідчується його підписом) про виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, до якого планується внести зміни, та програми робіт, виконання якої передбачено угодою про умови користування надрами;
- пояснювальну записку, що складається надрокористувачем та засвідчується його підписом, яка містить характеристику об`єкта (місцезнаходження, площа), обгрунтування необхідності внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами відповідно до підстави внесення змін;
- відомості про кінцевого бенефіціарного власника (актуальні на дату подання заяви) та актуальну інформацію (дані) щодо структури власності юридичної особи;
- лист-згоду ТОВ «ТРЕНДС СИСТЕМ» на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, засвідчений 18 січня 2024 року приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Вакуленко С.О. за р/н 111.
26 січня 2024 року ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» через свій електронний кабінет надрокористувача отримало лист Державної служби геології та надр України «Щодо залишення без розгляду заяви з доданими до неї документами щодо внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами» від 25 січня 2024 року за вих. № 446/07/2-24, в якому, за результатами опрацювання заяви ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» від 19.01.2024 за вих. № 1-19/01/24 (вх. від 19.01.2024 № 35-3H/1-24), позивача повідомлено про недоліки доданих до заяви документів та про залишення у зв`язку з цим заяви ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» без розгляду.
06 березня 2024 року ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ», усунувши недоліки, про які було зазначено у листі Державної служби геології та надр України від 25 січня 2024 року за вих. № 446/07/2-24, через свій електронний кабінет надрокористувача звернулося до Державної служби геології та надр України із новою заявою за вих. № 1-06/03/24 на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 року.
Вказана заява була зареєстрована відповідачем 07.03.2024 за вх. № 197-ЗН/1-24.
До вказаної заяви, у відповідності до вимог ст. 16-5 Кодексу України про надра, позивачем було додано:
- інформацію (у формі довідки, що складається надрокористувачем та засвідчується його підписом) про виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, до якого планується внести зміни, та програми робіт, виконання якої передбачено угодою про умови користування надрами;
- пояснювальну записку, що складається надрокористувачем та засвідчується його підписом, яка містить характеристику об`єкта (місцезнаходження, площа), обґрунтування необхідності внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами відповідно до підстави внесення змін;
- відомості про кінцевого бенефіціарного власника (актуальні на дату подання заяви) та актуальну інформацію (дані) щодо структури власності юридичної особи;
- лист-згоду ТОВ «ТРЕНДС СІСТЕМ» на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, засвідчений 18 січня 2024 року приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Вакуленко С.О. за р/н 111.
10 квітня 2024 року ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» отримало наказ Державної служби геології та надр України «Про відмову у внесенні змін до спеціальних дозволів на користування надрами» від 10 квітня 2024 року за № 169 (Наказ № 169), згідно якого відповідно до положень ст. 16-5 Кодексу України про надра та вимог ст. 16-3 Кодексу України про надра, у зв`язку з наявністю підстав для прийняття рішення про відмову у внесенні змін до спеціальних дозволів на користування надрами та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 09.04.2024 № 2024-16) відмовлено у внесенні змін до спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до положень статті 16-5 Кодексу України про надра та вимог ст. 16-3 Кодексу України про надра згідно з додатком до цього наказу.
Згідно з п. 1 Додатку до Наказу № 169 «Перелік суб`єктів господарювання, яким відмовляється у внесенні змін до спеціальних дозволів на користування надрами, відповідно до положень ст. 16-5 Кодексу України про надра та вимог ст. 16-3 Кодексу України про надра» за результатами розгляду заяви ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» від 06.03.2024 за вх. № 197-ЗН/1- 24 з доданими до неї документами, поданих відповідно до вимог ст. 16-5 Кодексу України про надра, враховуючи відсутність порушень надрокористувачем умов користування надрами, передбачених угодою про умови користування надрами та відсутність податкового боргу з рентної плати згідно з листом Державної податкової служби України, відмовлено у внесенні змін у зв`язку з виявленням у поданих документах недостовірних відомостей.
22 квітня 2024 року ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» отримало на свою електронну пошту лист Державної служби геології та надр України «Щодо відмови у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами» від 22 квітня 2024 року за вих. № 2748/07/2- 24, в якому зазначено інші підстави відмови ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 року за результатами розгляду його заяви від 06.03.2024 № 1-06/03/24 (вх. Держгеонадр від 07.03.2024 № 197-ЗН/1-24), а саме: «Відповідно до пункту 3 частини першої статті 57 Кодексу України про надра та пункту 3 частини першої статті 26 Закону України «Про нафту і газ» («застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону України «Про санкції» у вигляді зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами) з урахуванням частини сьомої статті 13 Кодексу України про надра, та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 24.01.2024 № 2024-04), наказом Держгеонадр від 25.01.2024 № 38 (пункт 3 Додатку до наказу) зупинено дію Дозволу (на підставі рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23.12.2023 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», введеного в дію Указом Президента України від 23.12.2023 № 850/2023 (пункт 1 Додатку 1 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23.12.2023 «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», введеного в дію Указом Президента України від 23.12.2023 № 850/2023».
Частинами 4, 5 ст. 16 Кодексу України про надра встановлено, що подання заяви разом з необхідними документами для отримання, продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до нього, а також внесення змін до угоди про умови користування надрами здійснюються заявником в електронній формі через електронний кабінет надрокористувача на Державному геологічному веб-порталі, формування та ведення якого забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Порядок подання заяв через електронний кабінет надрокористувача регулюється Положенням про електронний кабінет надрокористувача, яке затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища. Подання документів, що містять інформацію з обмеженим доступом, здійснюється з урахуванням вимог законодавства.
Відповідно до ч. 20 ст. 16 Кодексу України про надра внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, продовження строку його дії, зупинення, анулювання та поновлення його дії здійснюються відповідним дозвільним органом у порядку, встановленому цим Кодексом.
Пунктом 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі - Положення), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є уповноваженим органом з питань реалізації угод про розподіл продукції.
Відповідно до п. 2 Положення Держгеонадра у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Згідно пп. 11 п. 4 Положення Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: здійснює внесення змін до спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) та до угоди про умови користування надрами, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами);
Згідно ч. 4 ст. 24 Кодексу України про надра права та обов`язки користувача надр виникають з дня, наступного за днем внесення інформації про спеціальний дозвіл на користування надрами до Державного реєстру спеціальних дозволів на користування надрами, якщо в такому спеціальному дозволі на користування надрами не передбачено більш пізній строк, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено самою угодою, та діють до завершення строку дії спеціального дозволу на користування надрами або до набрання законної сили рішенням суду про дострокове припинення прав на користування надрами (анулювання спеціального дозволу на користування надрами) з підстав, встановлених цим Кодексом.
Пунктом 7 ч. 1 ст. 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр мають право повністю або частково відчужувати права на користування надрами, надані їм спеціальним дозволом на користування надрами, шляхом укладення договору купівлі- продажу або внесення таких прав як вклад до статутного капіталу створених за їх участю суб`єктів господарювання або як вклад у спільну діяльність, з урахуванням положень статті 16'1 цього Кодексу.
Згідно з ч. З ст. 16-3 Кодексу України про надра рішення про надання або відмову у наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону (електронних торгів), про продовження строку дії, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами приймається відповідним дозвільним органом протягом 25 робочих днів з дня отримання заяви разом з документами.
У разі надання спеціального дозволу на користування надрами, продовження строку його дії, внесення змін до нього відповідні відомості підлягають внесенню до Державного реєстру спеціальних дозволів на користування надрами не пізніше п`яти робочих днів після підписання заявником відповідної угоди про умови користування надрами та за умови сплати ним плати (збору), якщо таку плату (збір) встановлено статтями 28, 34 або статтею 39 цього Кодексу (ч. 4 ст. 16-3 Кодексу України про надра).
Відповідно до ч.ч. 12, 13 ст. 16-3 Кодексу України про надра підставою для прийняття рішення про відмову в наданні спеціального дозволу на користування надрами, продовженні строку його дії, внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами є:
1) виявлення у поданих документах недостовірних відомостей;
2) наявність обмежень щодо можливості заявника набувати прав користування надрами, визначених частинами третьою - шостою статті 13 цього Кодексу;
3) відсутність у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про кінцевого бенефіціарного власника або інформації про його відсутність та/або наявність невідповідності відомостей про кінцевого бенефіціарного власника, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, інформації (даним), що дає змогу встановити кінцевого бенефіціарного власника, поданій заявником, а в разі зареєстрованого іноземного представництва - інформації про кінцевого бенефіціарного власника відповідно до Закону України "Про забезпечення прозорості у видобувних галузях";
4) наявність підстав, передбачених частинами шостою - восьмою статті 16-4 цього Кодексу, - у разі подання заяви про продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами.
Підставою для прийняття рішення про відмову у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами, крім передбачених частиною одинадцятою цієї статті, також є підстави, визначені частиною чотирнадцятою статті 16-5 цього Кодексу.
У відповідності до ч. 14 ст. 16-5 Кодексу України про надра прийняття рішення про відмову у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами, залишення зазначеної заяви без розгляду здійснюється на підставах, визначених частинами одинадцятою та п`ятнадцятою статті 16-3 цього Кодексу.
Згідно з ч.ч. 11, 15 ст. 16-3 Кодексу України про надра у разі несплати у повному обсязі плати (збору) за надання спеціального дозволу на користування надрами, якщо така плата (збір) передбачена цим Кодексом, протягом 30 робочих днів з дати розміщення в електронному кабінеті надрокористувача інформаційного листа щодо розміру такої плати (збору), який одночасно направляється на адресу електронної пошти заявника, зазначену в заяві, заявник, щодо якого прийнято рішення про надання спеціального дозволу на користування надрами, втрачає право на його отримання, а зазначене рішення скасовується.
Дозвільний орган протягом п`яти робочих днів з дня одержання заяви про отримання спеціального дозволу на користування надрами, продовження строку дії, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами встановлює наявність або відсутність підстав для залишення такої заяви без розгляду і в разі їх наявності приймає відповідне рішення.
06 березня 2024 року ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» звернулося до Державної служби геології та надр України із заявою за вих. № 1-06/03/24 на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 року, до якої був доданий повний пакет документів, передбачених ст. 16-5 Кодексу України про надра, що підтверджується доданою до позову копією заяви від 06.03.2024 року за вих. № 1-06/03/24 із доданими до неї документами.
Підставою відмови Державної служби геології та надр України ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 року, в частині власника спецдозволу, за результатами розгляду заяви позивача від 06.03.2024 року за вих. № 1-06/03/24 у прийнятому рішенні у вигляді Наказу № 169 зазначено: виявлення у поданих документах недостовірних відомостей.
При цьому, які саме «недостовірні відомості» були виявлені в поданих ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» документах, відповідачем не зазначено.
Як зазначалось судом, до заяви від 06.03.2024 року за вих. № 1-06/03/24 ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» було додано згідно встановленого ст. 16-5 Кодексу України про надра переліку наступні додатки:
- інформацію (у формі довідки, що складається надрокористувачем та засвідчується його підписом) про виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами, до якого планується внести зміни, та програми робіт, виконання якої передбачено угодою про умови користування надрами - в якій зазначено достовірні відомості про виконання ТОВ «ТРЕНДС СІСТЕМ» особливих умов спецдозволу та програми робіт, що підтверджується безпосередньо відповідачем у п. 1 Додатку до Наказу № 169: «враховуючи відсутність порушень надрокористувачем умов користування надрами, передбачених угодою про умови користування надрами...»;
- пояснювальну записку, що складається надрокористувачем та засвідчується його підписом, яка містить характеристику об`єкта (місцезнаходження, площа), обґрунтування необхідності внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами відповідно до підстави внесення змін - в якій також зазначено достовірні відомості: характеристика об`єкта зазначена у повній відповідності із спеціальним дозволом на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 року, копія якого додана до позову, а в якості обґрунтування необхідності внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами - зазначено відчуження ТОВ «ТРЕНДС СІСТЕМ» прав на користування надрами, наданих йому спецдозволом № 4953, шляхом укладення договору купівлі- продажу від 05.12.2023 року з ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ», що також відповідає дійсності та підтверджується доданою до позову копією договору купівлі-продажу;
- відомості про кінцевого бенефіціарного власника (актуальні на дату подання заяви) та актуальну інформацію (дані) щодо структури власності юридичної особи - також є достовірними, що підтверджується витягом з ЄДРЮОФОПГФ станом на 06.03.2024, який додано до позову;
- лист-згоду ТОВ «ТРЕНДС СІСТЕМ» на внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, засвідчений 18 січня 2024 року приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Вакуленко С.О. за р/н 111 - достовірність згоди в листі підтверджена нотаріусом.
Суд першої інстанції цілком обґрунтовано вказав, що підстава, зазначена Державною службою геології та надр України у наказі № 169 - не відповідає дійсності, зокрема, з тих підстав, що у повідомленні щодо відмови у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами» від 22 квітня 2024 року за вих. № 2748/07/2-24, який було надіслано вже після прийняття оскаржуваного рішення у вигляді Наказу № 169, Державна служба геології та надр України зазначила інші підстави відмови ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 року за результатами розгляду його заяви від 06.03.2024 № 1-06/03/24, а саме: зупинення 25.01.2024 року дії спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 року у зв`язку із застосуванням до кінцевого бенефіціарного власника ТОВ «ТРЕНДС СІСТЕМ» спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), що підтверджує той факт, що відмова ТОВ «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» з такої підстави, як «виявлення у поданих документах недостовірних відомостей» була безпідставною.
Водночас, законом не встановлено підстави для відмови у внесенні змін до спеціального дозволу на користування надрами, як зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, або застосування до кінцевого бенефіціарного власника надрокористувача, який здійснив відчуження своїх прав, наданих спеціальним дозволом на користування надрами спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій).
Апелянт у оскаржуваному наказі формально застосував п. 1 ч. 12 ст. 16-3 Кодексу України про надра (виявлення у поданих документах недостовірних відомостей), при цьому під час розгляду справи у суді першої інстанції, обґрунтовував законність рішення непередбаченою ст. 16-3 Кодексу України про надра підставою, при цьому не надавши жодного належного доказу на обґрунтування офіційної підстави винесення оскаржуваного наказу.
Колегія суддів при апеляційному розгляді справи акцентує увагу на тому, що відчуження ТОВ «ТРЕНДС СИСТЕМ» прав на користування надрами, наданих йому спеціальним дозволом на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 року, Товариству з обмеженою відповідальністю «СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ» шляхом укладення договору купівлі-продажу 05.12.2023 року відбулося до застосування до кінцевого бенефіціарного власника ТОВ «ТРЕНДС СІСТЕМ» спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) 23.12.2023, та до зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4953 від 22.12.2018 року 25.01.2024 року, що не спростовано апелянтом жодними доводами чи доказами, та свідчить про непослідовність аргументів відповідача в межах спірних правовідносин.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, оскільки не спростовують висновки суду першої інстанції. Належних обґрунтувань неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права апеляційна скарга відповідача не містить.
Згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
Перевіривши мотивування судового рішення та доводи апеляційної скарги, відповідно до вимог ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо справедливого судового розгляду, врахувавши ст. 6 КАС України, відповідно до якої суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, судова колегія вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України,
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СТК РЕАЛ ЕСТЕЙТ" до Державної служби геології та надр України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРЕНДС СІСТЕМ" про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Суддя-доповідач В. В. Кузьменко
Судді: О. М. Ганечко
Є. О. Сорочко
Повний текст постанови складено 26.09.2024.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121938215 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні