ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
01 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 160/18196/23Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),
суддів: Малиш Н.І., Шлай А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Заступника керівника Дніпропетровської області прокуратури в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, Відділу цивільного захисту та оборонної роботи Павлоградської міської ради
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.04.2024, (суддя суду першої інстанції Савченко А.В.), прийняте в порядку письмового провадження в м. Дніпрі, в адміністративній справі №160/18196/23 за позовом Павлоградської окружної прокуратури до Державного підприємства «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» в особі Відокремленого підрозділу Павлоградський механічний завод Державного підприємства «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» про визнання протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
21.07.2023 Павлоградська окружна прокуратура звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому, з урахуванням уточнень, просила:
- визнати протиправною бездіяльність Державного підприємства «Виробниче об`єднання Південний Машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» в особі відокремленого підрозділу Павлоградський механічний завод Державного підприємства «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод імені О.М. Макарова» в частині невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища №15464, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, місто Павлоград» вулиця Корольова Сергія, 10/102а, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України Ms 579 від 09.07.2018 р. «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту»;
- зобов`язати Державне підприємство «Виробниче об`єднання Південний Машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» в особі відокремленого підрозділу Павлоградський механічний завод Державного підприємства «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод імені О.М. Макарова» привести у стан готовності до використання, за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище №15464, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, місто Павлоград, вулиця Корольова Сергія, 10/102а, у відповідності до Вимог щодо утримання: та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 р. «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
В обґрунтування позовних вимог зазначається, що за адресою: Дніпропетровська область, м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/102а, знаходиться захисна споруда сховище №15464. З метою отримання інформації про технічний стан споруд цивільного захисту на території міста Павлограда Дніпропетровської області Павлоградська окружна прокуратура направила звернення на адресу Павлоградської міської ради. Листом №170 від 22.04.2022 відділ з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Павлоградської міської ради повідомив, що за результатами оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту, станом на 20.04.2022 сховище №15464, розташоване за адресою: Дніпропетровська область, м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/102а, визначене як не готове до використання за призначенням. Надалі, Павлоградська окружна прокуратура повторно звернулась до Павлоградської міської ради з листом щодо надання інформації про, зокрема, технічний стан споруди цивільного захисту - сховища №15464, її власників та балансоутримувачів. Відділ з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Павлоградської міської ради листом повідомив, що балансоутримувачем споруди цивільного захисту - сховища №15464 є ПМЗ ДП «ВО ПМЗ імені О.М. Макарова». Технічний стан захисної споруди та рекомендації щодо приведення у придатний до використання стан відображено в актах перевірки технічного стану зазначеного сховища. Листом №4901-6426/4907 від 17.10.2022 Головне управління ДСНС України у Дніпропетровській області повідомило, що згідно з електронним обліком захисних споруд Дніпропетровської області обліковується сховище №15464, ІІІ класу місткістю 1000 чол., розташоване за адресою: Дніпропетровська область, м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/102а, державної форми власності, балансоутримувач Павлоградський механічний завод ДП «ВО ПМЗ ім. О.М. Макарова». Не готове до використанням за призначенням. Крім того, з метою отримання інформації про балансоутримувачів вищезазначеної споруди цивільного захисту, його характеристик та те таку додаткову винагороду з урахуванням фактично виплачених сум.
Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 24.04.2024 у задоволенні позовних вимог відмовив.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Заступник керівника Дніпропетровської області прокуратури в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, Відділу цивільного захисту та оборонної роботи Павлоградської міської ради звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог.
Апеляційна скарга обґрунтована доводами адміністративного позову. Також, заявник зазначає, що судом першої інстанції не застосовано до спірних відносин ст. 1, 8, 13 закону України «Про правовий режим воєнного стану», п. 5 Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», пп. 9, 10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та введення його обліку, затвердженого постановою КМУ від 10.03.2017 №138, п. 7 розділу ІІ, п. 6 розділу УІІІ Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України №579 від 09.07.2018 та ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Від відповідача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, який фактично обгрунтований доводами скарги.
Від позивача надійшли заперечення на відзив на апеляційну скаргу.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що за адресою: Дніпропетровська область, м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/102а, розташована захисна споруда сховище №15464.
19 січня 2015 затверджено акт про недоцільність проведення технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту сховища № 15464. Висновки комісії: захисна споруда повністю втратила властивості з прямого призначення. Пропозиції комісії: технічну інвентаризацію проводити недоцільно, клопотати перед ДСНС України щодо знаття з обліку споруди.
28 липня 2018 року видано паспорт сховища № 15464 за адресою: Дніпропетровська область, м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/102а, яке належить Павлоградському механічному заводу Державному підприємству «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова», місткість 1000 осіб, площа 1137 кв.м.
Згідно з актом перевірки (спеціального огляду) захисної споруди цивільної оборони № 15464 від 05.09.2018 р. сховище оцінюється, як не готове. З метою приведення сховища № 15464 у готовність до використання за призначенням виконати: оцінити можливість приведення сховища у працездатний стан і прийняти рішення про проведення капітального ремонту (з встановлення джерела фінансування), або знання його з обліку.
Відповідно до акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 15464 від 02.09.2019 р. сховище оцінюється, як не готове до використання за призначенням. Захисна споруда підлягає виключенню з фонду захисних споруд. Рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням: приведення у готовність до використання за призначенням технічно неможливо та економічно недоцільно. Пропозиції: клопотати перед ДСНС щодо зняття з обліку захисну споруду.
Як вбачається з акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 15464 від 03.09.2020 р., сховище оцінюється, як не готове до використання за призначенням. Спеціальний висновок: розглянути можливість виключення захисної споруди за погодженням з ДСНС з фонду захисних споруд. Рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням: приведення у готовність до використання за призначенням технічно неможливо та економічно недоцільно. Пропозиції: вивести з експлуатації та розглянути можливість виключення з фонду захисних споруд.
Відповідно до акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 15464 від 09.08.2021 р. сховище оцінюється, як не готове до використання за призначенням.
Згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 15464 від 01.07.2022 р. сховище оцінюється, як не готове до використання за призначенням.
Рішенням виконавчого комітету Павлоградської міської ради від 28.09.2022 №966, вищезазначене сховище включене до фонду захисних споруд міста Павлограда під номером 13.
15 квітня 2024 року позивач звернувся до Павлоградського міського голови з листом №04/63-1458ВИХ-22, в якому просив надати наступну інформацію:
- наявних на території міста Павлограда захисних споруд цивільного захисту, надавши перелік таких споруд із зазначенням їх місця розташування, форми власності, власника та розпорядника, технічного стану, дати останньої перевірки технічного стану уповноваженим органом;
- наявних на території міста Павлограда захисних споруд цивільного захисту, які перебувають у непридатному для використання стану, вказавши місце розташування таких споруд, їх власника та розпорядника, причини неможливості використання захисної споруди за призначенням;
- вжиття Павлоградською міською радою заходів цивільно-правового характеру щодо усунення власниками або розпорядниками захисних споруд цивільного захисту порушень, які призвели до неможливості їх використання за призначенням, надавши копії відповідних листувань, винесених приписів щодо усунення порушень, актів перевірок технічного стану, тощо;
- звернень до Павлоградської міської ради з питань неможливості використання захисних споруд цивільного захисту через його невідповідний технічний стан або відсутності доступу до нього, починаючи з 24.02.2022 по теперішній час, вказавши суть такого звернення та результат його вирішення Павлоградською міською радою.
Листом від 22.04.2022 №170 відділ з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Павлоградської міської ради повідомив, що за результатами оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту, станом на 20.04.2022 сховище №15464, розташоване за адресою: Дніпропетровська область, м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/102а, визначене як неготове до використання за призначенням.
04 жовтня 2022 року позивач звернувся до Павлоградського міського голови з листом №04/63-4085ВИХ-22, в якому просив надати інформацію щодо:
- власників та балансоутримувачів захисних споруд цивільного захисту - сховища №15465, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/3/1, №15464, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова , 10/102а, №15473, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/115, №15481, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/55, надавши копії відповідних підтверджуючих право власності або користування документів;
- технічних характеристик захисних споруд цивільного захисту - №№15465, №15464, №15473, №15481, надавши копії паспортів сховищ, облікових карток та інших відповідних документів;
- технічного стану вищевказаних сховищ, надавши копії відповідних актів перевірки технічного стану сховищ за весь час, винесених приписів щодо усунення виявлених порушень, актів перевірки виконання приписів щодо приведення вказаних сховищ у готовий до використання стан, листувань з цього питання з власником, балансоутримувачем та іншими уповноваженими органами, тощо;
- притягнення осіб, відповідальних за технічний стан сховищ №№15465, №15464, №15473. №15481, до адміністративної відповідальності за невиконання приписів щодо усунення порушень та приведення до готового стану вказаного сховища, надавши копії відповідних протоколів та результат їх розгляду;
- звернень до Павлоградської міської ради з питань неможливості використання сховищ №№15465, №15464, №15473, №15481 через їх невідповідний технічний стан або відсутності доступу до нього, починаючи з 24.02.2022 по теперішній час, вказавши суть такого звернення та результат його вирішення;
- вжиття заходів цивільно-правового характеру щодо усунення власником або балансоутримувачем споруд цивільного захисту - сховища №№15465, №15464, №15473, №15481, виявлених під час обстеження порушень та приведення їх до готового до використання стану, надавши копії відповідних підтверджуючих документів.
04 жовтня 2022 року Павлоградська окружна прокуратура з листом №04/63-4085вих-22 звернулась до Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області щодо надання інформації, зокрема, про споруди цивільного захисту- сховища №15464: - власників та балансоутримувачів; технічних характеристик; технічного стану; притягнення осіб, відповідальних за технічний стан сховища до адміністративної відповідальністю; звернень до міської ради з питань неможливості використання сховищ; вжиття заходів цивільно-правового характеру щодо усунення власником або балансоутримувачем споруд порушень.
04 жовтня 2022 року Павлоградська окружна прокуратура звернулась до Павлоградського районного управління Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області з листом №04/63-4082вих-22 щодо надання інформації, зокрема, про споруди цивільного захисту- сховища №15464: - власників та балансоутримувачів; технічних характеристик; технічного стану; притягнення осіб, відповідальних за технічний стан сховища до адміністративної відповідальністю; звернень до ДСНС з питань неможливості використання сховищ; винесення сховища до електронного реєстру; вжиття заходів цивільно-правового характеру щодо усунення власником або балансоутримувачем споруд порушень.
04 жовтня 2022 року Павлоградська окружна прокуратура звернулась до Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області з листом №04/63-4087вих-22 щодо надання інформації, зокрема, про споруди цивільного захисту- сховища №15464: - власників та балансоутримувачів; передачі споруди на баланс ПМЗ ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова»; технічного стану; притягнення осіб, відповідальних за технічний стан сховища до адміністративної відповідальності; винесення сховища до електронного реєстру; вжиття заходів цивільно-правового характеру щодо усунення власником або балансоутримувачем споруд порушень; листування з власником або балансоутримувачем з питань передачі на утримання вищевказаних споруд цивільного захисту населення, їх технічного стану та повернення.
04 жовтня 2022 року керівник прокуратури звернувся до Начальника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській області із листом №04/63-4083ВИХ-22, в якому просив надати інформацію щодо:
- власників та балансоутримувачів захисних споруд цивільного захисту - сховища №15465, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/3/1, №15464, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова , 10/102а, №15473, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/115, №15481, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/55, надавши копії відповідних підтверджуючих право власності або користування документів та вказавши правові підстави передачі на баланс або зберігання таких споруд, та надавши копії відповідних підтверджуючих документів (свідоцтва про право власності, рішення уповноваженого органу про передачу на баланс або зберігання захисної споруди, актів приймання-передавання такої споруди, договорів оренди тощо);
- листувань Регіонального відділення Фонду державного майна України по Дніпропетровській. Запорізькій та Кіровоградській областях з Павлоградським механічним заводом ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. А.М. Макарова» з питань передачі та утримання вищевказаних споруд нивільного захисту населення та їх повернення.
Відділ з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Павлоградської міської ради листом від 12.10.2022 р. № 393 повідомив, що балансоутримувачем споруди цивільного захисту-сховища №15464 є ПМЗ ДП «ВО ПМЗ імені О.М. Макарова». Орган управління ЗС як об`єктом нерухомого майна - ДП «ВО ПМЗ ім. О.М.Макарова» - Державне Космічне Агенство України. Документів підтверджуючих право власності або користування не маємо. Технічні характеристики захисних споруд цивільного захисту №15465, №15464, №15473, №15481 зазначені в облікових документах. Копії паспортів сховищ та облікових карток додаються. Технічний стан та рекомендації щодо приведення у придатний до використання стан захисних споруд цивільного захисту № 15465, № 15464, 15473, 15481 відображено в актах перевірки технічного стану сховищ (додаються). Відділ з питань НС та ЦЗН Павлоградської міської ради не має повноважень виносити приписи. Притягнення відповідальних осіб за технічний стан сховищ №15465, №15464, №15473, №15481 до адміністративної відповідальності не здійснювалося. Звернень до Павлоградської міської ради стосовно неможливості використання сховищ №15465, №15464, №15473, №15481 через їх невідповідний технічний стан, або відсутності доступу до них, починаючи з 24.02.2022 року по теперішній час, не надходило. Заходи цивільно-правового характеру щодо усунення виявлених під час обстежень порушень та приведення сховища №15488 до придатного до використання стану Павлоградською міською радою не проводилися.
Відповідно до листа Павлоградського районного управління Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області від 14.10.2022 року № 493101-1973/4931, споруда цивільного захисту - сховище №15464, розташоване за адресою: Дніпропетровська область, м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/102а, перебуває у державній власності. Балансоутримувачем є ПМЗ ДП «ВО ПМЗ імені О.М. Макарова»
17 жовтня 2022 року Головне управління ДСНС у Дніпропетровській області листом № 7919-22 повідомило керівника прокуратури про те, що:
- сховище № 15465, III класу, місткістю 800 чол., розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/3/1, державної форми власності (Державне космічне агенство України), балансоутримувач Павлоградський механічний завод ДП «ВО Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова», згідно акта оцінки стану готовності від 01.07.2022 р., обмежено готове до використання за призначенням;
- сховище № 15464, III класу, місткістю 1000 чол., розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/102а, державної форми власності (Державне космічне агенство України), балансоутримувач Павлоградський механічний завод ДП «ВО Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова», згідно акта оцінки стану готовності від 01.07.2022 р., не готове до використання за призначенням;
- сховище № 15473, III класу, місткістю 300 чол., розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/115, державної форми власності (Державне космічне агенство України), балансоутримувач Павлоградський механічний завод ДП «ВО Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова», згідно акта оцінки стану готовності від 01.07.2022 р., не готове до використання за призначенням;
- сховище № 15481, III класу, місткістю 900 чол., розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/55, державної форми власності (Державне космічне агенство України), балансоутримувач Павлоградський механічний завод ДП «ВО Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова», згідно акта оцінки стану готовності від 01.07.2022 р., не готове до використання за призначенням;
27 жовтня 2022 року листом № 10-12-03573 Фонд державного майна України по Дніпропетровській, Запорізькій та Кіровоградській області, повідомив позивача про те, що згідно даних інформаційно-пошукової підсистеми «Майно, що не увійшло до статутних капіталів господарських товариств, створених у процесі приватизації, обліковується господарськими організаціями або залишилось після ліквідації підприємств та організацій» інформаційно-пошукової системи «Етап», що веде Регіональне відділення, захисні споруди цивільного захисту, а саме: №15465 за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/3/1; №15464 за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/102а; №15473 за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/115; №15481 за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова 10/55; не значаться.
Відповідно до акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища від 01.05.2023 року №15464, встановлені такі недоліки:
загальний стан захисної споруди аварійний, непрацездатний;
- санітарний стан незадовільний;
- входи та аварійні виходи не обладнано засобами доступу для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
- в наявності 8 захисно-герметичних воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання, які зачиняються та відчиняються із зусиллям, гума не зафарбована, втратила придатність, вкриті корозією, підставки для розвантаження відсутні, захисних екранів немає;
- противовибухові пристрої із слідами корозії; - повітропроводи частково зруйновані, пошкоджені корозією;
- протипилові фільтри з ознаками корозії, не працездатні;
- фільтри-поглиначі з ознаками корозії та пошкоджені, відслужили встановлений термін; - система водопостачання не справна;
- запірна арматура потребує обслуговування;
- водопровідні труби не пофарбовано; - санвузол в неробочому стані, душові прилади відсутні, стан приміщення з ознаками підтоплення;
- система оповіщення відсутня; - схеми евакуації немає;
- плану приведення споруди у готовність немає;
- привести захисну споруду у готовність до використання за призначенням упродовж 12 годин неможливо.
Висновок про можливість використання об`єкта для укриття населення: не придатний.
13 червня 2023 року керівник прокуратури звернувся із листом № 04/63-2886ВИХ-23 до начальника Павлоградського районного управління Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області, в якому просив надати інформацію щодо:
- технічного стану споруд цивільного захисту - сховища №15465, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/3/1, №15464, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова , 10/102а, №15473, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/115, №15481, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/55, які перебувають на балансі ПМЗ ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова», надавши копії актів перевірки їх технічного стану вказаних сховищ за 2023 рік, винесених приписів щодо усунення виявлених порушень, актів перевірки виконання приписів щодо приведення вказаного сховища у придатний до використання стан, листувань з цього питання з власником, балансоутримувачем та іншими уповноваженими органами тощо, надавши копії відповідних листів за 2023 рік;
- притягнення осіб, відповідальних за технічний стан сховищ №№15465, №15464, №15473, №15481, до адміністративної відповідальності за невиконання приписів щодо усунення порушень та приведення до придатного стану вказаного сховища, надавши копії відповідних протоколів та результат їх розгляду;
- вжиття заходів цивільно-правового характеру щодо усунення власником або балансоутримувачем споруд цивільного захисту - сховищ №№15465, №15464, №15473, №15481, виявлених під час обстеження порушень та приведення їх до придатного до використання стану, надавши копії відповідних підтверджуючих документів;
- листувань з власником або балансоутримувачем з питань передачі та утримання вищевказаних споруд цивільного захисту населення, їх технічного стану та повернення, надавши копії таких листів.
13 червня 2023 року позивач звернувся до Павлоградського міського голови із листом №04/63-2889ВИХ-23, в якому просив надати інформацію щодо:
- технічного стану споруд цивільного захисту - сховища №15465, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/3/1, №15464, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова , 10/102а, №15473, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/115, №15481, розташоване за адресою: м. Павлоград, вул. Корольова, 10/55, які перебувають на балансі ПМЗ ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова», надавши копії актів перевірки їх технічного стану вказаних сховищ за 2023 рік, винесених приписів щодо усунення виявлених порушень, актів перевірки виконання приписів щодо приведення вказаного сховища у придатний до використання стан, листувань з цього питання з власником, балансоутримувачем та іншими уповноваженими органами тощо, надавши копії відповідних листів за 2023 рік;
- притягнення осіб, відповідальних за технічний стан сховищ №№15465, №15464, №15473, №15481, до адміністративної відповідальності за невиконання приписів щодо усунення порушень та приведення до придатного стану вказаного сховища, надавши копії відповідних протоколів та результат їх розгляду;
- вжиття Павлоградською міською радою або її виконавчими органами заходів цивільно-правового характеру щодо усунення власником або балансоутримувачем споруд цивільного захисту - сховищ №№15465, №15464, №15473, №15481, виявлених під час обстеження порушень та приведення їх до придатного до використання стану, надавши копії відповідних підтверджуючих документів;
- листувань з власником або балансоутримувачем з питань передачі та утримання вищевказаних споруд цивільного захисту населення, їх технічного стану та повернення, надавши копії таких листів.
Листом від 16.06.2023 року № 493101-1011/4931, ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області на лист від 13.06.2023 року № 04/63-2886ВИХ-23 Павлоградське районне управління ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області надало інформацію щодо захисних споруд цивільного захисту № 15464 (м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/102А), №15465 (м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/3/1), № 15473 (м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/115), №15481 (м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/55).
Листом від 20.06.2023 року №241 відділ цивільного захисту та оборонної роботи Павлоградської міської ради повідомило стосовно захисних споруд цивільного захисту №15464, розташованої за адресою м. Павлоград, вул. Корольова Сергія, 10/102а, наступне:
- вищезазначені сховища перебувають на балансі Павлоградського механічного заводу ДП «Виробниче обєднання південний машинобудівний завод ім.. О.М. Макарова»;
- стан готовності захисних споруд цивільного захисту відповідно до Актів стану готовності від 01.05.2023 року оцінений як: сховище №15465 - обмежено готове до використання; сховища №15464, №15473, №15481 - не готові до використання;
- згідно з Актами оперативного огляду об`єктів (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості їх використання для укриття населення: сховища №15465 визначені як придатні для укриття населення; сховища №15464, №15473, №15481 визначені як не придатні для укриття населення;
- відділ з питань НС та ЦЗН Павлоградської міської ради не видавав приписів щодо приведення сховищ №15464, №15473, №15481 у придатний до використання стан, в зв`язку з відсутністю таких повноважень;
- притягнення осіб, відповідальних за технічний стан сховиш №15464, №15473, №15481, до адміністративної відповідальності за невиконання приписів щодо усунення порушень та приведення сховищ до придатного стану, не здійснювалося;
- заходи цивільно-правового характеру щодо усунення виявлених під час обстежень порушень та приведення сховищ №15464, №15473, №15481 до придатного до використання стану Павлоградською міською радою не проводилися.
20 червня 2023 року позивач звернувся до Головного управління ДСНС із листом №04/63-2992ВИХ-23, в якому просив надати інформацію щодо:
- вжиття Головним управлінням Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області заходів цивільно-правового характеру щодо усунення Павлоградським механічним заводом ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. А.М. Макарова», яке є балансоутримувачем споруд цивільного захисту - сховищ 15465, 15464, 15473 та 15481, виявлених під час оцінки стану готовності зазначених захисних споруд порушень та приведення їх до готового для використання за призначенням стану, надавши копії відповідних підтверджуючих документів;
- листувань з Павлоградським механічним заводом ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. А.М. Макарова» з питань передачі та утримання вищевказаних споруд цивільного захисту населення, їх технічного стану та приведення до готового для використання за призначенням стану, надавши копії таких листів.
Листом від 03.07.2023 року № 4901-5612/4914, ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області повідомило позивача про те, що відповідно до вимог пункту 7 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» підставою для звернення з позовом до адміністративного суду є акт складений за результатами здійснення заходу державного нагляду (контролю), в ході якого виявлено порушення вимог законодавства. Головне управління не вживало заходів претензійно-позовного характеру про зобов`язання приведення захисної споруди у стан готовності, у зв`язку із відсутністю законних підстав на подачу такої позовної заяви до адміністративного суду.
17 липня 2023 року Павлоградським механічним заводом ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» видано наказ № 1-176 «Про організацію пропускного режиму в період військового стану», згідно з яким наказано здійснювати пропускний режим в особливий період на підставі вимог інструкції «Про пропускний режим на державному підприємстві «Виробничого об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» павлоградський механічний завод», що охороняється в/ч 3024 інв.54 дск, обліковий № 113дск від 18.10.2018 р.
Згідно з довідкою від 17.08.2023 р. № 451/257 станом на 17.08.2023 р. чисельність працівників, які працюють на Павлоградському механічному заводі ДП «Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова» становить 517 осіб.
14 серпня 2023 року позивачем в порядку ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» здійснило повідомлення Головному управлінню ДСНС у Дніпропетровській області та Відділу цивільного захисту та оборонної роботи Павлоградської міської ради, про пред`явлення Павлоградською окружною прокуратурою адміністративного позову в інтересах держави в особі Головного управління ДСНС у Дніпропетровській області та відділу цивільного захисту та оборонної роботи Павлоградської міської ради до Павлоградського механічного заводу Державного підприємства «Виробниче об`єднання південний машинобудівний завод імені О.М. Макарова» про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання привести захисну споруду цивільного захисту - сховища №15464, розташованого за адресою: Дніпропетровська область, м. Павлоград, вул. Сергія Корольова, 10/102а, у належний технічний стан та готовність до укриття населення.
Вирішуючи спір між сторонами та відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що встановлені у цій справі обставини свідчать про те, що споруда інв. №15464 взагалі не підлягає відновленню, так як ще з 2015 року затоплена грунтовими водами, що підтверджується як Актами оцінки стану готовності за 2015-2023 роки. Крім того, відомча інвентаризаційна комісія Державного космічного агентства України ще у січні 2015 року Актом визначила недоцільність проведення технічної інвентаризації та необхідність зняття з обліку захисної споруди інв. №15464. Отже, внаслідок тривалого затоплення грунтовими водами, захисна споруда повністю втратила властивості прямого призначення, її відновлення неможливе та є економічно недоцільним в період воєнного стану, коли всі трудові та матеріальні ресурси підприємства направлені на виконання державного оборонного замовлення.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Приписами ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Згідно з ч.1 ст.32 Кодексу цивільного захисту України сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів.
Положеннями ч.4 ст.32 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Згідно з ч.5 ст.32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Частиною 7 статті 32 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту.
За правилами ч.8 ст.32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку, визначений Порядком створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року №138 (далі Порядок №138).
Відповідно до п.4 Порядку №138 фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.
Пунктом 9 Порядку №138 встановлено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. У разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь в її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди.
Згідно з пунктом 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:
не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;
не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Положеннями пункту 11 Порядку №138 визначено, що вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Згідно з п.12 Порядку №138 здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.
За приписами пункту 1 Розділу ІІ Загальні вимоги до утримання та експлуатації фонду захисних споруд Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 р. № 579 Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Положеннями пункту 7 Розділу ІІ Вимог визначено, що споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.
Положеннями Підрозділу 2 Оцінка стану готовності захисних споруд до використання за призначенням Розділу VІ Організація заходів з утримання, експлуатації та обслуговування захисних споруд Вимог визначено, що для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Згідно з підпунктом 4 пункту 2 Розділу VI Вимог за результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.
Відповідно до підпункту 7 пункту 2 Розділу VI Вимог про результати щорічних оцінок стану готовності, здійснених без залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС, балансоутримувачі інформують вищезазначені органи і підрозділи з наданням копій актів, складених за їх результатами.
Підпункт 9 пункту 2 Розділу VI Вимог передбачає, що за результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.
Відповідно до пункту 6 Розділу VIII Вимог балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ.
Отже, з аналізу вищенаведених норм чинного законодавства вбачається, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено Кодексом цивільного захисту України та Порядком №138.
Разом із цим, Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018року № 579, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 р. за № 881/32333, затверджено «Вимоги щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, оформлення документів, що підтверджують таку неможливість».
Пунктом 4 зазначених Вимог встановлено, що за неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд рішення щодо виключення за погодженням із ДСНС захисних споруд із фонду таких споруд уповноваженими на це органами може бути прийнято в разі:
- набуття захисними спорудами, будівлями і спорудами, до складу яких входять захисні споруди (для вбудованих захисних споруд), аварійного стану та технічної неможливості або економічної недоцільності їх відновлення;
- технічної неможливості або економічної недоцільності збереження захисних споруд під час будівництва (нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції, реставрації);
- постійного затоплення (підтоплення) захисних споруд грунтовими чи паводковими водами і технічної неможливості або економічної недоцільності проведення заходів із водозниження (водовідведення) та/або відновлення гідроізоляції захисних споруд;
- фізичної ліквідації гірничих або шахтних виробок, виведення з експлуатації їх окремих ділянок, у яких розміщено захисні споруди;
- передання в установленому порядку територій, на яких розміщено захисні споруди, для видобутку корисних копалин загальнодержавного значення відкритим (кар`єрним) способом і відсутності потреби в таких захисних спорудах;
- за судовим рішенням, що набрало законної сили;
- встановлення під час проведення технічної інвентаризації факту відсутності як об`єктів нерухомого майна захисних споруд або будівель і споруд, до складу яких вони входили, через їх руйнування (знесення);
- ліквідації цілісного майнового комплексу, до складу якого входять захисні споруди, під його демонтаж (розбирання) під час реалізації майна ліквідованих суб`єктів господарювання;
- відсутності потреби в захисних спорудах через неможливість їх використання для укриття будь-яких категорій населення в разі відсутності або ліквідації балансоутримувачів і відсутності інших суб`єктів господарювання та населення на території в межах радіусів збору навколо таких захисних споруд, визначених відповідно до будівельних норм, а також відсутності намірів забудови відповідних територій згідно з належним чином затвердженою містобудівною документацією.
Отже, чинним законодавством прямо передбачена можливість виключення із фонду захисних споруд у разі постійного затоплення (підтоплення) їх ґрунтовими водами та технічної неможливості або економічної недоцільності проведення заходів із водозниження (водовідведення) та/або відновлення гідроізоляції захисних споруд.
Встановлені обставини справи свідчать, що 19.01.2015 р. відомчою інвентаризаційною комісією затверджено акт про недоцільність проведення технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту сховища № 15464. Висновки комісії: захисна споруда повністю втратила властивості з прямого призначення. Пропозиції комісії: технічну інвентаризацію проводити недоцільно, клопотати перед ДСНС України щодо знаття з обліку споруди.
У зазначеному акті (пункт 3) також зафіксовано, що захисна споруда є на обліку, але фактично втратила статус захисної споруди з причин затоплення грунтовими водами. Грунтовими водами пошкоджене все обладнання дизельної електростанції, обладнання системи повітропостачання, шафи, нари та інше, а також долівка і стіни. Внаслідок затоплення захисна споруда втратила герметичність та функціональну придатність і не може використовуватись за прямим призначенням. Той чинник, що захисна споруда є вбудованою в адміністративний корпус, унеможливлює її відбудову.
Також, згідно з актом перевірки (спеціального огляду) захисної споруди цивільної оборони № 15464 від 05.09.2018 р. сховище оцінюється, як не готове. З метою приведення сховища № 15464 у готовність до використання за призначенням виконати: оцінити можливість приведення сховища у працездатний стан і прийняти рішення про проведення капітального ремонту (з встановлення джерела фінансування), або знання його з обліку.
У вказаному акті (пункти 3, 15) вказано, що загальний стан приміщення є таким: сирість, стіни, підлога постраждалі від вологості, приміщення сховища у незадовільному стані. Шкідлива дія вод (грунтових, поверхневих), стіни постраждали від вологості, просочування грунтових вод, стан гідроізоляції порушений.
Як вбачається з акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 15464 від 02.09.2019 р. сховище оцінюється, як не готове до використання за призначенням. Захисна споруда підлягає виключенню з фонду захисних споруд. Рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням: приведення у готовність до використання за призначенням технічно неможливо та економічно недоцільно. Пропозиції: клопотати перед ДСНС щодо зняття з обліку захисну споруду.
У вказаному акті (пункт 2) також зафіксовано, що загальний технічний стан захисної споруди: аварійний, непрацездатний. У результаті тривалого впливу грунтових вод уся мережа трубопроводів - водопровідна, протипожежна і господарська (довжиною більше 200 метрів), а також насоси, запірна арматура знищені корозією. Крани, засувки, вентилі не працюють. Дерев`яні конструкції лиштви, лутки, дверне міжкімнатне полотно повністю розсипалося. Електричні мережі усередині споруди і групова освітлювальна мережа має чисельні розриви та порушення цілісності ізоляції та повністю непридатні для експлуатації, ремонту не підлягає. Повітропроводи місцями обірвані, вражені корозією. Санітраний стан незадовільний. Стіни і стеля покриті цвіллю і грибком. Агресивність грунтових вод призвела до часткового руйнування бетону, а також тріщин, розшарувань і інших дефектів в огороджувальних (будівельних) конструкціях. На підлозі є стирання і руйнування поверхневого шару бетону, тріщини і вибоїни. Стіни і підлога, внаслідок дії грунтових вод, втратили герметичність та проекту несучу здатність. Баки для води внаслідок тривалої дії вологості вражені грибковою корозією і не придатні для використання за призначенням. Загальний стан приміщень: сирі, захаращені, з ознаками затоплення.
Як вбачається з акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 15464 від 03.09.2020 р., сховище оцінюється, як не готове до використання за призначенням. Спеціальний висновок: розглянути можливість виключення захисної споруди за погодженням з ДСНС з фонду захисних споруд. Рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням: приведення у готовність до використання за призначенням технічно неможливо та економічно недоцільно. Пропозиції: вивести з експлуатації та розглянути можливість виключення з фонду захисних споруд.
У зазначеному акті (пункт 2) також зафіксовано, що загальний технічний стан споруди аварійний, непрацездатний, санітарний стан незадовільний, загальний стан приміщень: сирі, з ознаками підтоплення (затоплення).
Відповідно до акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 15464 від 09.08.2021 р. сховище оцінюється, як не готове до використання за призначенням.
У зазначеному акті (пункт 2) також зафіксовано, що загальний технічний стан споруди аварійний, непрацездатний, санітарний стан незадовільний, загальний стан приміщень: сирі, з ознаками підтоплення (затоплення).
Згідно з актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 15464 від 01.07.2022 р. сховище оцінюється, як не готове до використання за призначенням.
У зазначеному акті (пункт 2) також зафіксовано, що загальний технічний стан споруди аварійний, непрацездатний, санітарний стан незадовільний, загальний стан приміщень: сирі, з ознаками підтоплення (затоплення).
Відповідно до акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища від 01.05.2023 року №15464, встановлені такі недоліки:
загальний стан захисної споруди аварійний, непрацездатний;
- санітарний стан незадовільний;
- входи та аварійні виходи не обладнано засобами доступу для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
- в наявності 8 захисно-герметичних воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання, які зачиняються та відчиняються із зусиллям, гума не зафарбована, втратила придатність, вкриті корозією, підставки для розвантаження відсутні, захисних екранів немає;
- противовибухові пристрої із слідами корозії; - повітропроводи частково зруйновані, пошкоджені корозією;
- протипилові фільтри з ознаками корозії, не працездатні;
- фільтри-поглиначі з ознаками корозії та пошкоджені, відслужили встановлений термін; - система водопостачання не справна;
- запірна арматура потребує обслуговування;
- водопровідні труби не пофарбовано; - санвузол в неробочому стані, душові прилади відсутні, стан приміщення з ознаками підтоплення;
- система оповіщення відсутня; - схеми евакуації немає;
- плану приведення споруди у готовність немає;
- привести захисну споруду у готовність до використання за призначенням упродовж 12 годин неможливо.
Висновок про можливість використання об`єкта для укриття населення: не придатний.
Відповідач, враховуючи фактичну втрату статусу захисної споруди з причини затоплення грунтовими водами та висновки міжвідомчої комісії щодо недоцільності проведення інвентаризації з рекомендацією клопотати перед ДСНС щодо знання споруди з обліку, зверталась до начальника відділу з питань НС та ЦЗ населення з відповідним листом (від 30-15/ГЗ від 10.02.2015 р.), голови ДКА України (вих. 47-15/ГЗ від 30.03.2015 р.) та першого заступника голови ДКА України (вих. ГЗ/122-16 від 140.03.2015 р.) та відповідними актами, відтак зробив залежні від нього дії щодо знання сопруди з обліку, проте споруда не занта з обліку.
Проте, вказана обставина не спростовує такого факту, що споруда інв. №15464 затоплена грунтовими водами, втратила властивості прямого призначення, її відновлення неможливе та є економічно недоцільним.
Отже, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що встановлені у цій справі обставини свідчать про те, що споруда інв. №15464 взагалі не підлягає відновленню, так як ще з 2015 року затоплена грунтовими водами, що підтверджується як Актами оцінки стану готовності за 2015-2023 роки. Крім того, відомча інвентаризаційна комісія Державного космічного агентства України ще у січні 2015 року Актом визначила недоцільність проведення технічної інвентаризації та необхідність зняття з обліку захисної споруди інв. №15464. Отже, внаслідок тривалого затоплення грунтовими водами, захисна споруда повністю втратила властивості прямого призначення, її відновлення неможливе та є економічно недоцільним в період воєнного стану, коли всі трудові та матеріальні ресурси підприємства направлені на виконання державного оборонного замовлення.
Таким чином, суд вважає, що відповідачем не було допущено протиправної бездіяльності, а отже позовні вимоги є необгрунтованими.
Стосовно довідів прокурара про те, що суд першої інстанції не застосував до спірних відносин ст. 1, 8, 13 закону України «Про правовий режим воєнного стану», п. 5 Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», пп. 9, 10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та введення його обліку, затвердженого постановою КМУ від 10.03.2017 №138, п. 7 розділу ІІ, п. 6 розділу УІІІ Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України №579 від 09.07.2018 та ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту, колгеія суддів зазначає, що вказані приписи чинного законодавства визначають загальні питання врегулювання, зокрема воєнного стану та захисних споруд цивільного захисту. Той факт, що суд першої інстанцції не послався на них в тексті судового рішення не спростовує обгрунтованості висновків суду по суті позовних вимог, а також не змінює втановленої під час розгляду справи обставни, що внаслідок тривалого затоплення грунтовими водами, захисна споруда повністю втратила властивості прямого призначення, її відновлення неможливе та є економічно недоцільним.
З урахуванням вищевикладеного колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог Павлоградської окружної прокуратури.
Отже, з огляду на викладені обставини справи, колегія суддів апеляційного суду приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Керуючись ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 325 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Заступника керівника Дніпропетровської області прокуратури в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, Відділу цивільного захисту та оборонної роботи Павлоградської міської ради залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.04.2024 в адміністративній справі № 160/18196/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Головуючий - суддяО.О. Круговий
суддяН.І. Малиш
суддяА.В. Шлай
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2024 |
Оприлюднено | 07.10.2024 |
Номер документу | 122066921 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні