РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
03 жовтня 2024 р. Справа № 120/7802/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Воробйової Інни Анатоліївни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тем Енерго" до відділу державного контролю (нагляду) у Вінницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправним та скасування постанови
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕМ Енерго (далі - ТОВ ТЕМ Енерго, позивач) до відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (далі -відділ, відповідач), в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову №ПШ 036797 від 03.06.2024 р. про застосування адміністративно господарського штрафу.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що інспекторами здійснено перевірку щодо додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт. За наслідками проведеної перевірки складено акт, в якому зафіксовано порушення ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт".
03.06.2024 р. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу у сумі 17000 грн.
Позивач із постановою не погоджується вказуючи, що при перевірці був наданий доступ до цифрового тахографа для зчитування інформації про режим роботи та відпочинку водія. Окремо товариство зазначає й про те, що законодавець не визначив процедуру дотримання обов`язку обладнання транспортного засобу тахографом для категорії осіб, які не надають послуги із перевезення. Враховуючи вищезазначене, на думку позивача, підстави для застосування штрафу були відсутні, а отже оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 02.07.2024 р. відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи та запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали подати відзив на позовну заяву.
Відповідачем подано до суду відзив на позов, в якому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог зазначаючи, що за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт винесена постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17 000 грн. за допущення порушення ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт, а саме: водій транспортного засобу не користується карткою водія, оскільки така відсутня в слоті тахографа та не надано на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв. Вказане є безумовною підставою для притягнення автомобільного перевізника до відповідальності.
16.07.2024 р. надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначив, що відповідальність настає або в разі не надання особистої картки або в разі не надання на паперовому носії інформації про роботу та відпочинок водіїв. В свою чергу, особиста картка водія була надана під час перевірки, відсутність же такої в цифровому тахографі не свідчить про допущення порушення визначеного ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази, суд встановив наступне.
15.04.2024 р. посадовими особами Укртрансбезпеки, проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів.
Під час такої перевірки 15.04.2024 р. о 13 год. 15 хв. зупинений транспортний засіб марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 , під керуванням водія ОСОБА_1 .
Метою зупинки цього транспортного засобу було здійснення перевірки на предмет дотримання законодавства про автомобільний транспорт під час перевезень вантажів.
У результаті перевірки встановлено, що транспортний засіб марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 належить ТОВ ТЕМ Енерго.
Під час перевірки водієм представлена товарно- транспортна накладна №0170 від 15.04.2024 р., де автомобільний перевізником зазначено ТОВ ТЕМ Енерго.
Інспекторами встановлено перевезення автомобільним перевізником вантажів за відсутності визначених у ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документів, а саме, відсутня інформація на паперовому носії про роботу та відпочинок водія ОСОБА_1 за 15.04.2024 р. і водій не користується особистою карткою, оскільки така відсутня в цифровому тахографі, про що складено акт перевірки №АР041571 від 15.04.2024 р.
Надалі вказані матеріали перевірки передані для розгляду в орган державного контролю за місцезнаходженням автомобільного перевізника (власника транспортного засобу), тобто до Відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області
07.05.2024 р. позивачеві направлено повідомлення про розгляд справи 03.06.2024 р. Повідомлення отримано останнім, що підтверджується ним в позовній заяві.
01.05.2024 р. за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Вінницькій області винесено постанову №ПШ 036797 про застосування адміністративного-господарського штрафу, якою до товариства застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн. за порушення ст. 48 Закону України " Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт.
Не погоджуючись зі згаданою постановою, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд керується та виходить з наступного.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-ІІІ (далі - Закон №2344-ІІІ, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин)
Відповідно до частини сьомої статті 6 Закону № 2344-III центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті; габаритно-ваговий контроль транспортних засобів у зонах габаритно-вагового контролю, вимоги до облаштування та технічного оснащення яких затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту
Оцінюючи правомірність спірної постанови, суд зазначає таке
Частиною першою статті 48 Закону №2344-III передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Згідно із частиною другою статті 48 Закону №2344-ІІІ документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Із процитованого слідує, що перелік документів, визначений нормою закону для здійснення внутрішніх перевезень вантажів, не є вичерпним.
Відповідно до статті 18 Закону №2344-ІІІ з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.
Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.
Положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством.
Так, наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 340 від 07.06.2010 року, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.09.2010 року за №811/18106 затверджено Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (Положення № 340).
Відповідно до п. 6.1. Положення № 340, автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Суд акцентує увагу, що належний позивачеві транспорт із причіпом складають масу понад 3, 5 тонн, а отже такий має бути обладнаний діючими та повіреними тахографами.
Факт наявності у позивача цифрового тахографа не заперечується жодною із сторін.
Відповідно до п.1.4 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затв. наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 385 від 24.06.2010р., картка - картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі; контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв; тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР).
Відтак, картка має використовуватись в цифровому тахографі виходячи із природи її призначення.
В п.3.3 розділу ІІІ цієї Інструкції передбачено, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
Із даної норми випливає, що водій має використовувати особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом, яка має бути в тахографі або як альтернативу роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.
Відповідно до п.3.5 розділу ІІІ зазначеної Інструкції перевізники: забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії; аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а в разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх в подальшому.
Згідно пункту 3.6. Інструкції №385 перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку: правильності роботи тахографа та відповідності його гину згідно із законодавством (обов`язковість установлення тахографа певного типу - аналоговий або цифровий, позначка затвердження типу згідно з ЄУТР); наявності та цілісності таблички тахографа та його пломб, а також маркування таблички та пломб тахографа знаком ПСТ. внесеним до Переліку; дотримання вимог щодо періодичності проведення перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, а також перевірки тахографа: дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом; наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа.
Дана норма зобов`язує перевізників аналізувати інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа і перевіряти дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом. При цьому, якщо водій не використовує особисту картку в тахографі , дана обставина унеможливлює проведення аналізу інформації щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа і перевірку дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом..
Крім того, 11.10.2005 набув чинності Закон України № 2819-IV від 07.09.2005р. Про приєднання України до Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР).
20.12.2010 набрала чинності Поправка № 6 до ЄУТР у частині надання до контролю реєстраційних листків (тахограм) за поточний день та попередні 28 календарних дні, а в разі відсутності тахокарт - надання Бланка підтвердження діяльності, який заповнюється транспортним підприємством та водієм перед рейсом.
Тобто, норми ЄУТР розмежовують такі документи як реєстраційний листок та роздруківка.
Суд вказує, що для цифрових тахографів не використовуються щоденні реєстраційні листки режимів праці та відпочинку водія; для цього приладу необхідно використовувати карту водія або роздруківку на паперовому носії інформації про роботу та відпочинок водія.
Отже, за відсутності необхідних документів, картки водія в цифровому тахографі або роздруківки даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом у осіб, які виконують вантажні перевезення до фізичних або юридичних осіб, які здійснюють на комерційній основі чи за власний кошт перевезення вантажів транспортними засобами, застосовуються адміністративно-господарські штрафи.
Суд погоджується із доводами позивача стосовно того, що для перевірки тахографа стосовно дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв достатньо або картки водія або роздруківку на паперовому носії інформації про роботу та відпочинок водія.
Однак, суд також вказує, що у разі використання цифрового тахографа, водій має мати особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом.
Без наявності картки водія у слоті цифрового тахографа, інспектор не може здійснити контроль дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водія та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом, як і перевізник не може провести аналіз інформації щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа і перевірку дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом.
Сама по собі наявність картки тахографа без її використання, яка є основним аргументом позивача, не спростовує допущене порушення, оскільки не дає змоги проконтролювати режим роботи і відпочинку водія під час здійснення перевезень.
Поряд з цим, як вказано відповідачем та не спростовано позивачем, під час здійснення перевірки, водій ОСОБА_1 , надав для перевірки посадовим особам Укртрансбезпеки посвідчення водія, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, власником якого являється позивач та роздруківку з тахографа, де зазначено що карта водія у слоті тахографа відсутня, а отже остання не була взята до уваги.
З урахуванням зазначених обставин, враховуючи те, що водій належного позивачу транспортного засобу здійснював перевезення вантажу без використання картки водія, адже така відсутня у слоті цифрового тахографа та при перевірці, як альтернативу картці водія, не надано роздруківку на паперовому носії інформації про роботу та відпочинок водія,- товариством допущено порушення ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Відтак, суд доходить висновку, що відповідач прийняв оскаржувану постанову згідно законодавства, а тому позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню.
Враховуючи вище наведене, на думку суду, підстави вважати, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв не в межах та не у спосіб визначений чинним законодавством відсутні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності оскаржуваних рішень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини не підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, в задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що особі, що не є суб`єктом владних повноважень у разі відмови у задоволені позову судовий збір не відшкодовуються.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
в задоволенні позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТЕМ ЕНЕРГО" (вул. Героїв Нацгвардії, 25, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 42020129)
Відповідач: відділ державного нагляду (контролю) у Вінницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Василя Порика, 29, м. Вінниця)
Повний текст рішення сформовано 3.10.2024 р.
СуддяВоробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2024 |
Оприлюднено | 07.10.2024 |
Номер документу | 122092675 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні