Постанова
від 03.10.2024 по справі 360/541/24
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2024 року справа №360/541/24

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Гаврищук Т.Г., суддів: Блохіна А.А., Сіваченка І.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2024 року по справі № 360/541/24 (суддя І інстанції Чернявська Т.І.) за позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Комунальне некомерційне підприємство «Міська клінічна лікарня № 4» Дніпровської міської ради, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці у якому просив визнати протиправною бездіяльність Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо нескладення інформаційної довідки про умови праці на ОСОБА_2 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: гірничий робітник підземний, електрослюсар підземний; зобов`язати Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці відповідно до пункту 84 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року за № 337, скласти інформаційну довідку про умови праці на ОСОБА_2 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: гірничий робітник підземний, електрослюсар підземний.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2024 року позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо нескладення інформаційної довідки про умови праці на ОСОБА_2 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: гірничий робітник підземний, електрослюсар підземний.

Зобов`язано Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці відповідно до пункту 84 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року № 337, скласти інформаційну довідку про умови праці на ОСОБА_2 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: гірничий робітник підземний, електрослюсар підземний.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці на користь ОСОБА_2 судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 968,96 грн (дев`ятсот шістдесят вісім грн 96 коп.) та судові витрати на правничу допомогу адвоката у розмірі 5000,00 грн (п`ять тисяч грн 00 коп.).

Не погодившись з таким рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, про відмову у задоволені позовних вимог.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Відповідач вважає, що судом першої інстанції не прийнято до уваги, що відповідно до пункту 74 Порядку № 337 ними було направлено припис роботодавцю - директору Відокремленого підрозділу шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» - для надання необхідних документів за встановленою формою згідно з додатком 15 Порядку № 337. До теперішнього часу документи про умови праці ОСОБА_2 за встановленою формою до відповідача не надходили, у зв`язку з чим останній не має можливості складення санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці стосовно ОСОБА_2 .. Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Відокремлений підрозділ шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» (ідентифікаційний код 26402894) зареєстровано як відокремлений підрозділ юридичної особи 28 серпня 2008 року, адреса місцезнаходження: 93292, Луганська область, Попаснянський район, м. Гірське, яке включено до Переліку територій, тимчасово окупованих Російською Федерацією. Документи, які має надавати роботодавець з окупованої території, не підпадають під виключення статті 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (не стосуються актів цивільного стану), отже, територіальний орган Держпраці не може отримувати завірені в установленому порядку та узгоджені з територіальним органом Пенсійного фонду України (на окупованій території) матеріали, що подаються роботодавцем з окупованої території до територіального органу Держпраці (Міжрегіонального управління) разом із супровідним листом. Отже, коли надійшов запит КНП «Міська клінічна лікарня № 4» від 28 лютого 2024 року № 440 (вх. від 15 березня 2024 року № 2294/СХ/1-24) на складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці ОСОБА_2 , у відповідача не було правових підстав для отримання в роботодавця, розташованого на окупованій території Гірської міської територіальної громади Луганської області, документів, передбачених у приписі (додаток № 15 до Порядку № 337). Таким чином, відповідач не може використовувати документи (їх посвідчені копії) від роботодавця для складання інформаційної довідки відносно позивача, оскільки вони не будуть мати юридичної сили, направляти припис роботодавцю, що розташований на окупованій території. Навіть у разі отримання відповідачем від роботодавця документів складання інформаційної довідки або санітарно-гігієнічної характеристики, такі документи є недійсним і не створюють правових наслідків для відповідача, тобто відсутні будуть правові наслідки для складання санітарно-гігієнічної характеристики або інформаційної довідки при підозрі у працівника хронічного професійного захворювання. Відповідач зазначає, що складання інформаційної довідки про умови праці позивача на підставі пункту 84 Порядку № 337 є виключенням із загальних правил, якщо роботодавець ліквідований як юридична особа, відсутні/ліквідовані робочі місця у роботодавця. Таким чином, якщо судом буде встановлено, що згідно з випискою з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України Відокремлений підрозділ шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» не ліквідовано, зазначене підприємство не релоковано на підконтрольній українській владі території, не зареєстровано в установленому порядку, відповідач не може вважати, що таке підприємство ліквідоване, або відсутні дані на робочих місцях роботодавця.

Відповідач також вважає, що судом першої інстанції безпідставно було стягнуто на користь позивача витрати на правову допомогу.

Відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) апеляційний розгляд здійснено в порядку письмового провадження.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дійшов висновку про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що позивач є внутрішньо переміщеною особою та станом на 24 лютого 2022 року працював у Відокремленому підрозділі шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля», про що свідчать довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 10 квітня 2022 року № 6809-7000541788 та трудова книжка серії НОМЕР_1 від 10 серпня 1979 року.

Згідно з довідкою лікувально-консультативної комісії з профпатології відділення по лікуванню професійних захворювань м. Дніпро КНП «Міська клінічна лікарня № 4» від 28 лютого 2024 року б/н, складеною за наслідками звернення позивача за медичною допомогою, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , стаж роботи в шкідливих умовах, місце роботи: Відокремлений підрозділ шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» Міністерства вугільної промисловості України; основні професії пацієнта: гірничий робітник підземний, електрослюсар підземний; анамнез, результати обстеження: Скарги на виражений сухий кашель, відчуття нестачі повітря, задишку при фізичному навантаженні, загальну слабкість, біль в плечових, ліктьових, колінних суглобах, утруднення рухів у вказаних суглобах, утруднення ходи, скутість суглобів, біль в шийному та поперековому відділах хребта, пониження слуху. Біль в суглобах плечових, ліктьових, колінних, в хребті, кашель турбують протягом кількох років. Також тривалий час турбує пониження слуху, задишка. Лікувався амбулаторно з приводу артралгій, хронічного бронхіту за місцем проживання, самостійно. Поліпшення відчував на короткий термін. Амбулаторна карта на час госпіталізації відсутня. Теперішнє погіршення турбує протягом останніх кількох місяців - посилення задишки, болю в суглобах плечових, ліктьових, колінних, скутість в суглобах, значно погіршився слух. Приймав амбулаторно сальбутамол, мукалтін, диклофенак, поліпшення не було. Скерований лікарем загальної практики до стаціонару з професійної патології для лікування, обстеження. Лікувався стаціонарно у відділенні по лікуванню професійних захворювань КНП «МКЛ № 4» ДМР (м. Дніпро) у період з 16 січня 2024 року по 29 січня 2024 року. В результаті обстеження встановлено діагноз: Хронічний бронхіт, загострення середнього ст. тяжкості. Пневмосклероз. Емфізема. ЛН 1 ст. Артроз плечових суглобів 2-3 ст, артроз ліктьових суглобів 2-3 ст, двобічний гонартроз 2-3 ст, стійкий помірний больовий синдром, порушення функції верхніх та нижніх кінцівок середнього ступеня. Вертеброгенна цервікалгія, люмбоішіалгія у вигляді вираженого больового, м`язево-тонічного синдрому, на тлі унковертебрального артрозу І ст, артрозу дуговідросчатих крижо-клубових суглобів 2-3 ст, деформуючого спондильозу шийного та поперекового відділів, дорзо-латеральна протрузія м/х диску в сегменті С;-С5, дорзо-медіанна протрузія м/х диску в сегменті С5-С6, дифузного пролабування м/х диску в сегменті L3-L4, дорзо-медіанної протрузії м/х диску в сегменті L4-L5, парамедіанної лівобічної протрузії м/х диску в сегменті L5-S1, відносного бічного стенозу хребтового каналу. Порушення функції середнього ступеня. Двобічна сенсоневральна приглуховатість. Проведена ЛКК з профпатології від 19 січня 2024 року. Рекомендовано надати копію трудової книжки, завірену нотаріально, висновки спеціалістів, виписку з амбулаторної карти з відображенням динаміки захворювань. При наявності необхідних документів підготувати запит до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці в Луганській області на складання санітарно-гігієнічної характеристики умов праці працівника при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння).

За наслідками звернення позивача за медичною допомогою КНП «Міська клінічна лікарня №4» складено запит від 28 лютого 2024 року № 440 на керівника Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці в Луганській області на складання санітарно-гігієнічної характеристики умов праці працівника при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння).

Зазначеним запитом КНП «Міська клінічна лікарня № 4» просить скласти санітарно-гігієнічну характеристику умов праці на ОСОБА_2 , що працює (працював) у Відокремленому підрозділі шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» Міністерства вугільної промисловості України, у зв`язку з тим, що у працівника ОСОБА_2 встановлено діагноз: Хронічний бронхіт, загострення середнього ст. тяжкості. Пневмосклероз. Емфізема. ЛН 1 ст. Артроз плечових суглобів 2-3 ст, артроз ліктьових суглобів 2-3 ст, двобічний гонартроз 2-3 ст, стійкий помірний больовий синдром, порушення функції верхніх та нижніх кінцівок середнього ступеня. Вертеброгенна цервікалгія, люмбоішіалгія у вигляді вираженого больового, м`язево-тонічного синдрому, на тлі унковертебрального артрозу І ст, артрозу дуговідросчатих крижо-клубових суглобів 2-3 ст, деформуючого спондильозу шийного та поперекового відділів, дорзо-латеральна протрузія м/х диску в сегменті С;-С5, дорзо-медіанна протрузія м/х диску в сегменті С5-С6, дифузного пролабування м/х диску в сегменті L3-L4, дорзо-медіанної протрузії м/х диску в сегменті L4-L5, парамедіанної лівобічної протрузії м/х диску в сегменті L5-S1, відносного бічного стенозу хребтового каналу. Порушення функції середнього ступеня. Двобічна сенсоневральна приглуховатість; є підозра на захворювання: Хронічний бронхіт, загострення середнього ст тяжкості. Пневмосклероз. Емфізема. ЛН 1 ст. Артоз плечових суглобів 2-3 ст, арторз ліктьових суглобів 2-3 ст, двобічний гонартроз 2-3 ст, стійкий помірний больвий синдром, порушення функції верхніх та нижніх кінцівок середнього ступеня. Вертеброгенна цервікалгія, люмбоішіалгія у вигляді вираженого больового, м`язево-тонічного синдрому, на тлі унковертебрального артрозу І ст, артрозу дуговідросчатих крижо-клубових суглобів 2-3 ст, деформуючого спондильозу шийного та поперекового відділів, дорзо-латеральна протрузія м/х диску в сегменті С;-С5, дорзо-медіанна протрузія м/х диску в сегменті С5-С6, дифузного пролабування м/х диску в сегменті L3-L4, дорзо-медіанної протрузії м/х диску в сегменті L4-L5, парамедіанної лівобічної протрузії м/х диску в сегменті L5-S1, відносного бічного стенозу хребтового каналу. Порушення функції середнього ступеня. Двобічна сенсоневральна приглуховатість, що можуть бути пов`язані з його роботою та професією, спеціальністю в умовах впливу шкідливих факторів: гірничий робітник підземний, електрослюсар підземний.

До означеного запиту КНП «Міська клінічна лікарня № 4» додано нотаріально посвідчену копію трудової книжки серії НОМЕР_1 від 10 серпня 1979 року на ім`я ОСОБА_2 .

Запит КНП «Міська клінічна лікарня № 4» зареєстровано у відповідача 15 березня 2024 року за вхідним реєстраційним № 2294/СХ/1-24.

Адвокатським запитом від 13 квітня 2024 року № 545 представник позивача просив відповідача надати санітарно-гігієнічну характеристику умов праці працівника при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) відносно ОСОБА_2 за професіями, вказаними в запиті закладу охорони здоров`я, та копію запиту закладу охорони здоров`я про складення санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці працівника при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) відносно ОСОБА_2 , з зазначенням дати його отримання та з наданням пояснень причин нескладення запитуваного документа на цей час.

Листом від 18 квітня 2024 року № СХ/3/4710-24 відповідач повідомив представника позивача, що до нього надійшов запит КНП «Міська клінічна лікарня № 4» від 28 лютого 2024 року № 440 (вх. від 15 березня 2024 року № 2294/СХ/1-24) на складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці ОСОБА_2 , 1960 року народження. Відповідно до пункту 79 Постанови № 337 строк складання санітарно-гігієнічної характеристики не повинен перевищувати 45 днів з моменту отримання відповідного запиту. Відповідачем вживаються заходи щодо отримання інформації, необхідної для складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці ОСОБА_2

16 квітня 2024 року відповідачем складено припис за № СХ/3/4508-24 про надання роботодавцем документів, що необхідні для складення санітарно-гігієнічної характеристики умов праці (інформаційної довідки) на працівника при підозрі в нього хронічного професійного захворювання (отруєння) відповідно до Закону України «Про охорону праці» (статті 13, 17, 22, 26), постанови Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 «Про затвердження Положення про Державну службу України з питань праці», який скеровано керівнику Відокремленого підрозділу шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» ОСОБА_3 супровідним листом від 16 квітня 2024 року № СХ/3/4508-24.

Означеним приписом відповідач зобов`язав Відокремлений підрозділ шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» надати у строк до 30 квітня 2024 року таку інформацію (документи) про умови праці працівника ОСОБА_2 , 1960 року народження, що працює (працював) у якості: гірника підземного, гірничомонтажника підземного, електрослюсаря підземного у період з 12 вересня 1983 року по теперішній час: перелік робіт, що виконує (виконував) працівник згідно з посадовими інструкціями, функціональними обов`язками, трудовою книжкою за кожною професією окремо (за державним класифікатором), копію трудової книжки; перелік і характеристику факторів виробничого середовища та трудового процесу згідно із зазначеними документами: виробничий шум (джерело, параметри, тривалість дії за зміну); виробнича вібрація (джерело, параметри, тривалість дії за зміну); запиленість повітря робочої зони (концентрація, тривалість дії, характеристика пилу); наявність шкідливих хімічних речовин у повітрі робочої зони (максимально разова та середньозмінна, під час нормування згідно з діючими санітарними нормами, концентрація, тривалість роботи з хімічними речовинами тощо); показники неіонізуючого випромінювання (параметри, строк дії за зміну); наявність та параметри іонізуючого випромінювання; показники мікроклімату; показники важкості та напруженості трудового процесу; перелік машин та обладнання, на яких працював працівник, характеристику технологічного процесу (механізований, ручний тощо), ступінь механізації та автоматизації виробничих процесів, у яких брав участь працівник; хронометраж робочого часу, відповідність його вимогам технологічного процесу; копії протоколів та карт умов праці за результатами вимірювань (досліджень), складених санітарними лабораторіями підприємств, установ, організацій, закладів, що атестовані територіальними органами Держпраці та МОЗ в порядку, визначеному Мінсоцполітики (зазначити найменування лабораторії); дані попереднього під час прийняття на роботу та періодичних медичних оглядів у динаміці за останні п`ять років роботи працівника на підприємстві (в установі, організації), у цеху, на дільниці; довідку про професійну захворюваність на підприємстві (в установі, організації), у цеху, на дільниці, де працює (працював) робітник; забезпеченість санітарно-побутовими приміщеннями, спецодягом, спецвзуттям, засобами індивідуального і колективного захисту, їх використання працівником; довідку про залучення працівника до виконання робіт, не пов`язаних з його професією, які зазначені в трудовій книжці.

Листом від 18 квітня 2024 року № СХ/3/4697-24 відповідач повідомив КНП «Міська клінічна лікарня № 4» про те, що відповідно до пункту 74 Постанови № 337 Міжрегіональним управлінням направлені приписи роботодавцям для надання документів про умови праці ОСОБА_2 за встановленою формою. До теперішнього часу документи про умови праці ОСОБА_2 за встановленою формою до Міжрегіонального управління не надходили, у зв`язку з чим Міжрегіональне управління не має можливості складення інформаційної довідки стосовно ОСОБА_2 . Після надходження документів про умови праці Зінчука А.М. Міжрегіональним управлінням буде підготовлена санітарно-гігієнічна характеристика (інформаційна довідка) умов праці ОСОБА_2 і направлена до КНП «Міська клінічна лікарня № 4».

Адвокатським запитом від 30 квітня 2024 року № 649 представник позивача просив відповідача надати санітарно-гігієнічну характеристику умов праці працівника при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) відносно ОСОБА_2 за професіями, вказаними в запиті закладу охорони здоров`я.

Листом від 16 травня 2024 року № СХ/1/6049-24 відповідач повідомив представника позивача про те, що відповідно до пункту 74 Порядку № 337 відповідачем направлено припис роботодавцю - директору Відокремленого підрозділу шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» для надання необхідних документів за встановленою формою згідно з додатком 15 Порядку № 337. До теперішнього часу документи про умови праці ОСОБА_2 за встановленою формою до Міжрегіонального управління не надходили, у зв`язку з чим відповідач на теперішній час не має можливості складення санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці стосовно ОСОБА_2 . Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Відокремлений підрозділ шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» (ідентифікаційний код 26402894) зареєстровано як відокремлений підрозділ юридичної особи 28 серпня 2008 року, адреса місцезнаходження: 93292, Луганська область, Попаснянський район, м. Гірське, вул. Івана Данькова, буд. 21. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 (із змінами) затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. До вказаного Переліку територій, тимчасово окупованих Російською Федерацією, віднесено у тому числі Гірську міську територіальну громаду, на території якої знаходяться Державне підприємство «Первомайськвугілля» та Відокремлений підрозділ шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля». З огляду на наведене, з метою забезпечення своєчасного складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці ОСОБА_2 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) при роботі у Відокремленому підрозділі шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» відповідачем вживаються заходи щодо отримання інформації, необхідної для складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці ОСОБА_2 : направлений лист до Державної служби України з питань праці з клопотанням щодо звернення до Міністерства енергетики України, як центрального органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить Державне підприємство «Первомайськвугілля», з пропозицією надати дані гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах (пункт 84 Порядку № 337).

Листом від 03 травня 2024 року № СХ/1/318-ЦА-24 «Щодо складання санітарно-гігієнічної характеристики умов праці ОСОБА_2 » відповідач звернувся до голови Державної служби України з питань праці, в якому зазначив таке.

Зі змісту копії трудової книжки ОСОБА_2 останнім місцем його роботи є Відокремлений підрозділ шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля». Відповідно до наказу Міністерства енергетики України від 01 листопада 2021 року № 273 «Про затвердження Переліків державних підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства енергетики України, господарських товариств, щодо яких Міністерство енергетики України здійснює функції з управління корпоративними правами держави, господарських структур, контроль за діяльністю яких здійснює Міністерство енергетики України, та господарських товариств, щодо яких Міністерство енергетики України здійснює функції з управління корпоративними правами держави та є органом управління державним майном, відповідно до пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 липня 2021 року № 833-р «Деякі питання управління об`єктами державної власності» Державне підприємство «Первомайськвугілля» належить до сфери управління Міністерства енергетики України (ідентифікаційний код 37552996). Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Відокремлений підрозділ шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» (ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 26402894) зареєстровано як відокремлений підрозділ юридичної особи 28 серпня 2008 року, адреса місцезнаходження: 93292, Луганська область, Попаснянський район, м. Гірське, вул. Івана Данькова, буд. 21. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 (із змінами) затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. До вказаного Переліку територій, тимчасово окупованих Російською Федерацією, віднесено у тому числі Гірську міську територіальну громаду, на території якої знаходяться Державне підприємство «Первомайськвугілля» та Відокремлений підрозділ шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля».

З огляду на наведене, з метою забезпечення своєчасного складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці ОСОБА_2 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) при роботі у Відокремленому підрозділі шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» за професіями: гірничомонтажник підземний, гірник підземний, електрослюсар підземний, враховуючи, що підозра на хронічне професійне захворювання у ОСОБА_2 виникла після припинення контакту працівника із шкідливими виробничими факторами, та у зв`язку з об`єктивною неможливістю отримання даних про його умови праці (фактичне місцезнаходження підприємства на тимчасово окупованій території України), відповідач просив сприяння у вирішенні питання отримання, зокрема від Міністерства енергетики України, як центрального органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить Державне підприємство «Первомайськвугілля», даних гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах.

Наведені обставини сторонами не оспорюються.

Відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючим громадянам щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, у разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, охорони їхнього життя та здоров`я визначає Закон України від 23 вересня 1999 року № 1105-ХIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі Закон № 1105).

Згідно з частиною першою статті 29 Закону № 1105 страхуванню від нещасного випадку підлягають, зокрема, особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, зокрема які є резидентами Дія Сіті, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах;

Закон України від 14 жовтня 1992 року № 2694-ХІІ «Про охорону праці» (далі Закон № 2694) визначає основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров`я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні.

Згідно частини першої статті 9 Закону № 2694 відшкодування шкоди, заподіяної працівникові внаслідок ушкодження його здоров`я або у разі смерті працівника, здійснюється Фондом соціального страхування України відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.

Розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій встановлено статтею 22 Закону № 2694:

роботодавець повинен організовувати розслідування та вести облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій відповідно до положення, що затверджується Кабінетом Міністрів України за погодженням з всеукраїнськими об`єднаннями профспілок (частина перша);

за підсумками розслідування нещасного випадку, професійного захворювання або аварії роботодавець складає акт за встановленою формою, один примірник якого він зобов`язаний видати потерпілому або іншій заінтересованій особі не пізніше трьох днів з моменту закінчення розслідування (частина друга);

у разі відмови роботодавця скласти акт про нещасний випадок чи незгоди потерпілого з його змістом питання вирішуються посадовою особою органу державного нагляду за охороною праці, рішення якої є обов`язковим для роботодавця (частина третя);

рішення посадової особи органу державного нагляду за охороною праці може бути оскаржене у судовому порядку (частина четверта).

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 р. № 337 затверджено Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві (далі Порядок № 337), вимоги якого поширюються на всіх юридичних і фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та осіб, зазначених у пункті 1 цього Порядку (абзац перший пункту 2 розділу «Загальні питання» Порядку №337).

Згідно з пунктом 70 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337 у разі підозри наявності в працівника хронічного професійного захворювання (отруєння) з метою встановлення діагнозу складається санітарно-гігієнічна характеристика умов праці (далі - санітарно-гігієнічна характеристика), що є одним з документів, з урахуванням якого вирішується питання про зв`язок хронічного професійного захворювання (отруєння) з впливом шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу (далі - виробничі фактори).

Санітарно-гігієнічна характеристика складається лікарем з гігієни праці територіального органу Держпраці за фактичним місцезнаходженням підприємства (установи, організації), де працює хворий, на запит керівника закладу охорони здоров`я, що забезпечує надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, за поданням лікаря-профпатолога із залученням (у разі потреби) голови та членів комісії закладу охорони здоров`я, який проводить періодичні медичні огляди (пункт 71 Порядку № 337).

Відповідно до абзацу першого пункту 72 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337 запит щодо складення санітарно-гігієнічної характеристики заклад охорони здоров`я згідно з додатком 13 протягом трьох робочих днів після виявлення у працівника підозри на хронічне професійне захворювання (отруєння) надає керівнику територіального органу Держпраці за фактичним місцезнаходженням підприємства (установи, організації), де працює (працював) хворий.

Пунктом 74 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337 встановлено, що для складення санітарно-гігієнічної характеристики керівник територіального органу Держпраці надсилає припис роботодавцю для надання необхідних документів за встановленою формою згідно з додатком 15. Строк надання документів не повинен перевищувати 15 робочих днів з часу отримання зазначеного припису. У разі потреби зазначений строк може бути продовжено за згодою керівника територіального органу Держпраці з метою проведення роботодавцем додаткових лабораторних, інструментальних, хронометражних та інших вимірювань (досліджень) умов праці, необхідних для складення санітарно-гігієнічної характеристики. Завірені в установленому порядку та узгоджені з територіальним органом Пенсійного фонду України матеріали подаються до територіального органу Держпраці разом із супровідним листом.

Згідно з пунктами 75, 76 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337 у разі зміни форми власності та виду діяльності підприємства (установи, організації) інформацію, зазначену в додатку 15, надає його правонаступник. Роботодавець несе відповідальність згідно із законодавством за повноту та достовірність поданих документів.

За приписами пункту 77 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337 територіальний орган Держпраці протягом 15 робочих днів після одержання матеріалів від роботодавця проводить вивчення та аналіз документів, поданих власником підприємства, уповноваженим органом чи наглядовою радою підприємства (у разі її утворення).

Протягом п`яти робочих днів з дня проведення обстеження об`єкта складається відповідний акт згідно з додатком 18 у трьох примірниках, що зберігаються: у територіальному органі Держпраці; на підприємстві (в установі, організації), де працює (працював) хворий; у територіальному органі Пенсійного фонду України. Акт в усіх зазначених організаціях зберігається протягом строку, визначеного типовими та галузевими переліками видів документів, затверджених відповідно до законодавства. Акт підписується головою та всіма членами комісії. У разі незгоди із змістом акта член комісії підписує його з відміткою про наявність окремої думки, яку викладає письмово та додає до акта як його невід`ємну частину. З актом ознайомлюють працівника, робоче місце якого обстежувалося, або уповноважену ним особу, що засвідчується їх підписами. У разі відмови їх від підпису акт підписується свідками. Працівник або його уповноважена особа мають право обґрунтувати свою відмову (пункт 78 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337).

Відповідно до пункту 79 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337 територіальний орган Держпраці протягом п`яти робочих днів після складення та підписання акта всіма членами комісії готує санітарно-гігієнічну характеристику згідно з додатком 16. Строк складення санітарно-гігієнічної характеристики не повинен перевищувати 45 днів з моменту отримання відповідного запиту. Вимоги до інформації, яка зазначається в санітарно-гігієнічній характеристиці шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу, визначені у додатку 12.

Санітарно-гігієнічна характеристика підписується лікарем з гігієни праці та затверджується керівником територіального органу Держпраці. Особи, які підписали акт обстеження умов праці, а також ті, що склали санітарно-гігієнічну характеристику, несуть відповідальність за достовірність зазначеної у них інформації щодо умов праці та трудового процесу згідно з вимогами законодавства (пункт 80 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337).

Пунктом 81 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337 передбачено, що на непрацюючих пенсіонерів або осіб, які не працюють, лікарем з гігієни праці територіального органу Держпраці складається інформаційна довідка про умови праці працівника у разі підозри в нього хронічного професійного захворювання (отруєння) (далі - інформаційна довідка) згідно з додатком 14 на підставі даних про умови праці на їх робочих місцях у разі збереження цих робочих місць на підприємстві (в установі, організації), де вони раніше працювали, а у разі їх відсутності - отриманих на підставі наукових досліджень (розробок), характеристики виробничих факторів на аналогічних виробництвах. У разі проведення обстеження підприємства (установи, організації) для складення інформаційної довідки - зазначене обстеження проводиться за участю представника територіального органу Пенсійного фонду України, профспілки, працівника або уповноваженої особи від працівника.

У разі коли працівник працював на кількох підприємствах (в установах, організаціях), санітарно-гігієнічна характеристика складається територіальним органом Держпраці, який здійснював державний нагляд (контроль) за останнім підприємством (установою, організацією), де працював працівник, з додаванням у разі потреби інформаційних довідок від інших територіальних органів Держпраці, які здійснювали державний нагляд (контроль) за підприємствами (установами, організаціями), де він працював раніше (пункт 82 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337).

Згідно з пунктом 83 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337 якщо на час складання санітарно-гігієнічної характеристики працівник не підпадав під вплив шкідливих виробничих факторів, що могли викликати хронічне професійне захворювання (отруєння), ураховується його попередня робота, пов`язана з дією шкідливих виробничих факторів незалежно від стажу роботи на (останньому) підприємстві (в установі, організації). У такому разі санітарно-гігієнічна характеристика складається територіальним органом Держпраці, який здійснював державний нагляд (контроль) за підприємством (установою, організацією), де були умови для розвитку хронічного професійного захворювання (отруєння).

Приписами пункту 84 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337 встановлено, що у разі виникнення підозри на хронічне професійне захворювання (отруєння) після припинення контакту працівника із шкідливими виробничими факторами (пізній силікоз, деякі онкологічні захворювання тощо), а також у разі неможливості отримання даних про його умови праці (ліквідація підприємства (установи, організації), цеху, дільниці, робочого місця або в разі тривалої зупинки виробничого процесу, відсутності даних в архівах підприємства (установи, організації) та територіального органу Держпраці, робота за кордоном тощо) інформаційна довідка складається на підставі даних трудової книжки та гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах.

Санітарно-гігієнічна характеристика складається територіальним органом Держпраці у чотирьох примірниках та надсилається: закладу охорони здоров`я, який надіслав запит щодо її отримання; територіальному органу Пенсійного фонду України; підприємству (установі, організації), де працює (працював) працівник. Санітарно-гігієнічна характеристика зберігається протягом строку, визначеного типовими та галузевими переліками видів документів, затверджених відповідно до законодавства (пункт 85 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337).

Згідно з пунктами 86, 87 розділу «Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них» Порядку № 337 санітарно-гігієнічна характеристика може бути використана протягом п`яти років, якщо умови праці працівника за цей час не змінилися, що підтверджується довідкою роботодавця (особи) або відповідного територіального органу Держпраці. Облік санітарно-гігієнічних характеристик та інформаційних довідок ведеться територіальними органами Держпраці в журналі за формою згідно з додатком 17.

Як встановлено судом, трудова книжка позивача серії НОМЕР_1 від 10 серпня 1979 року містить такі записи:

Управління матеріально-технічного постачання виробничого об`єднання «Первомайськвугілля»:

10 серпня 1979 року прийнятий вантажником лісового складу на підставі трудової угоди;

16 листопада 1979 року звільнений за статтею 38 Кодексу законів про працю УРСР за власним бажанням на підставі наказу від 19 листопада 1979 року №156/к;

Ордена Леніна шахта «Гірська» виробничого об`єднання «Первомайськвугілля»:

30 листопада 1979 року прийнятий підземним учнем гірника з повним робочим днем під землею;

31 березня 1980 року переведений підземним гірником з повним робочим днем під землею на підставі наказу від 31 березня 1980 року № 154к;

26 квітня 1980 року звільнений у зв`язку з призовом у лави Радянської Армії на підставі наказу від 02 травня 1980 року № 265к;

з 09 травня 1980 року по 25 червня 1983 року проходив службу в лавах Радянської Армії (підстава військовий квиток серії НОМЕР_2 );

Ордена Леніна шахта «Гірська» виробничого об`єднання «Первомайськвугілля»:

12 вересня 1983 року прийнятий підземним гірником ІІІ розряду з повним робочим днем під землею на підставі наказу від 12 вересня 1983 року № 810л;

19 листопада 1993 року переведений гірничомонтажником підземним з повним робочим днем під землею ІV розряду на підставі наказу від 18 листопада 1993 року № 722к;

20 вересня 1995 року відповідно до атестації робочих місць професія гірничомонтажник дає право для переходу на пенсію за Списком № 1 (підстава наказ від 29 вересня 1995 року № 446);

14 листопада 1996 року Ордена Леніна шахта «Гірська» виробничого об`єднання «Первомайськвугілля» перейменована у Державне відкрите акціонерне товариство шахта «Гірська» дочірнє підприємство Державної холдингової компанії «Первомайськвугілля» на підставі наказу від 14 листопада 1996 року № 572;

20 січня 1998 року переведений гірником підземним ІІІ розряду з повним робочим днем під землею; згідно з наказом від 29 вересня 1995 року № 446 атестації робочих місць професія гірник дає право для переходу на пенсію за Списком № 1 (підстава наказ від 20 січня 1998 року № 29/к);

09 грудня 1997 року відповідно до атестації робочих місць професія гірничомонтажник підземний дає право для переходу на пенсію за Списком № 1 (підстава наказ від 09 грудня 1997 року № 428);

27 березня 2002 року переведений електрослюсарем підземним V розряду з повним робочим днем під землею; згідно з наказом від 09 грудня 1997 року №428 атестації робочих місць професія електрослюсар підземний дає право для переходу на пенсію за Списком № 1 (підстава наказ від 26 березня 2002 року № 182/к);

29 грудня 2002 року відповідно до атестації робочих місць професія електрослюсар підземний дає право для переходу на пенсію за Списком № 1 (підстава наказ від 29 грудня 2002 року № 374);

29 травня 2003 року Державне відкрите акціонерне товариство шахта «Гірська» дочірнє підприємство Державної холдингової компанії «Первомайськвугілля» реорганізовано у Структурний підрозділ шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля»;

01 лютого 2006 року Структурний підрозділ шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» реорганізовано у Відокремлений підрозділ шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» Міністерства вугільної промисловості на підставі наказів від 31 січня 2006 року № 78 та від 19 січня 2006 року № 28;

26 листопада 2007 року відповідно до атестації робочих місць професія електрослюсар підземний дає право для переходу на пенсію за Списком № 1 (підстава наказ від 26 листопада 2007 року № 575);

22 листопада 2012 року відповідно до атестації робочих місць професія електрослюсар підземний дає право для переходу на пенсію за Списком № 1 (підстава наказ від 22 листопада 2012 року № 1136);

14 листопада 2017 року відповідно до атестації робочих місць професія електрослюсар підземний дає право для переходу на пенсію за Списком № 1 (підстава наказ від 14 листопада 2017 року № 873).

Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 31 липня 2024 року підтверджується, що місцезнаходженням Відокремленого підрозділу шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» (ідентифікаційний код ВП 26402894) є адреса: 93292, Луганська область, Попаснянський район, м.Гірське, вул. Івана Данькова, буд. 21.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309 (із змінами і доповненнями, внесеними наказами Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України), Гірська міська територіальна громада Сєвєродонецького району Луганської області перебуває в тимчасовій окупації.

Згідно з наказом в.о. генерального директора Державного підприємства «Первомайськвугілля» від 09 квітня 2022 року № 60 «Про режим роботи та організацію трудових відносин працівників ДП «Первомайськвугілля» з 07 квітня 2022 р.» наказано: доручити з 07 квітня 2022 року працівникам Державного підприємства «Первомайськвугілля», яких не було залучено для забезпечення охорони об`єктів власності державного підприємства та зазначено у переліку, затвердженому наказом Державного підприємства «Первомайськвугілля» від 31 березня 2022 року № 56, виконувати роботу дистанційно вдома (або в місцях евакуації) тимчасово, до стабілізації ситуації (пункт 1); упродовж робочого часу, визначеного правилами внутрішнього трудового розпорядку, працівники, зазначені в пункті 1 цього наказу, зобов`язані: виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором; відповідати на дзвінки керівника; перевіряти електрону пошту й оперативно відповідати на листи (пункт 2); з працівниками Державного підприємства «Первомайськвугілля», яких не було зазначено в пункті 1 цього наказу, тимчасово, до стабілізації ситуації в зоні знаходження Державного підприємства «Первомайськвугілля», призупинити дію трудових договорів з 07 квітня 2022 року (пункт 3).

З урахуванням викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що оскільки підозра на хронічне професійне захворювання у позивача виникла після припинення контакту працівника із шкідливими виробничими факторами, та у зв`язку з неможливістю отримання даних про його умови праці від підприємства, яке знаходиться на тимчасово окупованій території України, то відповідач повинен скласти інформаційну довідку про умови праці, керуючись вимогами пункту 84 Порядку № 337 - на підставі даних трудової книжки та гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах.

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 Положення про Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці (далі - Положення) основними завданням Міжрегіонального управління є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Пунктом 4 Положення визначено, що Міжрегіональне управління відповідно до покладених на нього завдань, зокрема:

- здійснює контроль за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці (підпункт 7),

- здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням робочими органами виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України (управління у Донецькій та Луганській областях, відділення в районах і містах обласного значення) законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб (підпункт 11),

- здійснює контроль за своєчасністю та об`єктивністю розслідування нещасних випадків на виробництві, їх документальним оформленням і веденням обліку, виконанням заходів з усунення причин нещасних випадків (підпункт 12);

- здійснює державний нагляд (контроль) у сфері гігієни праці, у тому числі нагляд (контроль) за: факторами виробничого середовища та виробничих операцій, наявність та виконання яких можуть шкодити здоров`ю працівників; виконанням заходів щодо запобігання виникненню професійних захворювань; дотриманням вимог санітарних норм та правил; своєчасним здійсненням профілактичних заходів, спрямованих на попередження шкідливої дії факторів виробничого середовища і трудового процесу, збереження здоров`я працівників; наявністю обов`язкових медичних оглядів працівників (підпункт 14);

- забезпечує складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці для подальшого визначення зв`язку захворювання з умовами праці (підпункт 26);

- проводить: розслідування та веде облік аварій і нещасних випадків, які підлягають спеціальному розслідуванню, аналізує їх причини, готує пропозиції щодо запобігання таким аваріям і випадкам; технічне розслідування обставин та причин виникнення аварій, пов`язаних із використанням газу в побуті, а також видає за результатами таких розслідувань обов`язкові до виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, громадянами рішення; розслідування обставин та причин виникнення гострих і хронічних професійних захворювань та отруєнь; моніторинг стану умов праці та здоров`я працівників як складову державного соціально-гігієнічного моніторингу (підпункт 27).

Пунктом 6 Положення передбачено, що Міжрегіональне управління для виконання покладених на нього завдань має право, зокрема: залучати спеціалістів органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, вчених, представників організацій роботодавців, профспілок та інших інститутів громадянського суспільства, а також підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками) для розгляду питань, що належать до компетенції Міжрегіонального управління (підпункт 1); отримувати в установленому законодавством порядку від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності та їх посадових осіб інформацію, документи та інші матеріали, необхідні для виконання покладених завдань (підпункт 2), користуватися відповідними інформаційними базами даних державних органів, органів місцевого самоврядування, державною системою урядового зв`язку, іншими технічними засобами (підпункт 3).

Згідно із пунктом 7 Положення Міжрегіональне управління під час виконання покладених на нього завдань взаємодіє в установленому порядку з територіальними органами міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, а також підприємствами, установами, організаціями на відповідній території з питань, віднесених до його компетенції.

Отже, відповідач наділений великим обсягом повноважень для виконання покладених на нього завдань, однак у ситуації з позивачем відповідач не вчинив всіх можливих дій для отримання необхідної інформації та оформлення спірної довідки.

Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що на відповідача як на орган, який здійснював державний нагляд (контроль) за останнім підприємством (установою, організацією), на якому працював позивач, Порядком № 337 покладено обов`язок виконати вимоги цього Порядку, зокрема, у межах спірних правовідносин скласти відповідно до пункту 84 Порядку № 337 інформаційну довідку про умови праці на позивача при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: гірничий робітник підземний, електрослюсар підземний.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правомірно задоволено позов.

Щодо стягнення на користь позивача витрат на правову допомогу в розмірі 4000 грн. колегія суддів зазначає наступне.

Пунктом 1 частини 3 статті 132 КАС України визначено, що до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Статтею 134 КАС України передбачено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Згідно з частиною 3 статті 134 КАС України для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Відповідно до частини 4 цієї статті для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката, виходячи із положень частини 5 статті 134 КАС України, має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Відповідно до частини 6 статті 134 КАС України у разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.

Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами (частина 7 статті 134 КАС України).

Частиною 7, 9 статті 139 КАС унормовано, що розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.

При вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує:

1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи;

2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес;

3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо;

4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, на підтвердження розміру витрат на правничу допомогу суду надано договір про надання правничої допомоги від 12 квітня 2024 року № 63, рахунок від 12 квітня 2024 року № 000112, квитанцію до прибуткового касового ордера від 12 квітня 2024 року № 000112, акт прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) від 22 травня 2024 року № 1, який є додатком до договору про надання правничої (правової) допомоги від 12 квітня 2024 року № 63, та акт прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) від 19 червня 2024 року № 2, який є додатком до договору про надання правничої (правової) допомоги від 12 квітня 2024 року № 63.

Згідно договору про надання правничої допомоги від 12 квітня 2024 року № 63 ОСОБА_2 (далі Клієнт) доручає, а адвокат Галкін Вячеслав Леонідович (далі Адвокат) відповідно до чинного законодавства України приймає на себе зобов`язання надати Клієнту правничу допомогу, визначену в пункті 1.2. цього договору, зокрема підготовка документів у тому числі процесуальних (позовна заява, апеляційна скарга інші документи) та представництво інтересів Клієнта в окружному адміністративному суді, апеляційному адміністративному суді у справі щодо визнання протиправною бездіяльності Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо нескладення інформаційної довідки про умови праці на Клієнта при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (пункт 1.1, підпункт 1.2.1 пункту 1.2 договору);

за надання правничої допомоги за цим договором Сторони встановили фіксовану оплату у розмірі 12000,00 грн (пункт 2.1 договору); гонорар сплачується наступним чином:

перша частина у сумі 6000,00 грн (гарантований авансовий платіж) сплачується у момент підписання цього договору (підпункт 2.2.1 пункту 2.2 договору); друга частина у сумі 6000,00 грн сплачується не пізніше двох банківських днів з дня набуття чинності судового рішення у справі щодо визнання протиправною бездіяльності Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо нескладення інформаційної довідки про умови праці при підозрі у нього хронічного професійного захворювання у випадку, якщо позов задоволено повністю або частково, або не пізніше двох банківських днів з моменту фактичного отримання вказаної довідки, якщо спір вирішено у досудовому порядку (підпункт 2.2.2 пункту 2.2 договору);

якщо у позові буде відмовлено повністю, друга частина гонорару Клієнтом не сплачується (підпункт 2.2.3 пункту 2.2 договору);

Згідно пункт 2.3 договору Клієнт оплачує правничу допомогу на підставі виставленого Рахунку (рахунків).

12 квітня 2024 року Адвокатом виписано Клієнту рахунок № 000112 на 6000,00 грн гонорар відповідно до умов Договору про надання правничої допомоги від 12 квітня 2024 року № 63 (підпункт 2.2.1).

Відповідно до квитанції до прибуткового касового ордера від 12 квітня 2024 року № 000112 ОСОБА_2 сплатив ОСОБА_1 6000,00 грн..

За актом прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) від 22 травня 2024 року № 1, Адвокат надав правову допомогу згідно з договором про надання правничої (правової) допомоги від 12 квітня 2024 року № 63, а Клієнт її прийняв в обсягах, зазначених в акті, а саме: надання юридичної консультації стосовно правомірності ненадання інформаційної довідки про умови праці (12 квітня 2024 року), вартість фіксована, кількість витраченого часу 2,5 години; складення та подання адвокатського запиту до територіального органу Держпраці щодо надання санітарно-гігієнічої характеристики умов праці працівника при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) відносно ОСОБА_2 за професіями, вказаними в запиті закладу охорони здоров`я (13 квітня 2024 року), вартість фіксована, кількість витраченого часу - 0,5 годин; нормативно-правовий аналіз відповіді Держпраці на адвокатський запит та консультація правомірності підстав ненадання санітарно-гігієнічної характеристики (18 квітня 2024 року), вартість фіксована, кількість витраченого часу 1 година; складення та подання повторного адвокатського запиту до територіального органу Держпраці щодо надання санітарно-гігієнічної характеристики умов праці працівника при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) відносно ОСОБА_2 за професіями, вказаними в запиті закладу охорони здоров`я (30 квітня 2024 року), вартість - фіксована, кількість витраченого часу 0,5 годин; складення та направлення скарги щодо ненадання відповіді на адвокатський запит від 30 квітня 2024 року (16 травня 2024 року), кількість витраченого часу 0,5 годин; нормативно-правовий аналіз відповіді Держпраці на повторний адвокатський запит та консультація правомірності підстав ненадання санітарно-гігієнічної характеристики (17 травня 2024 року), кількість витраченого часу 1 година; складення та направлення до суду позовної заяви про визнання бездіяльності Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо нескладення інформаційної довідки про умови праці на ОСОБА_2 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: гірничий робітник підземний, електрослюсар підземний (22 травня 2024 року), кількість витраченого часу 5 годин; усього: вартість фіксована, кількість витраченого часу 11 годин.

Згідно з актом прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) від 19 червня 2024 року № 2, який є додатком до договору про надання правничої (правової) допомоги від 12 квітня 2024 року № 63, Адвокат надав правову допомогу згідно з договором про надання правничої (правової) допомоги від 12 квітня 2024 року № 63, а Клієнт її прийняв в обсягах, зазначених в акті, а саме: нормативно-правовий аналіз відзиву на позовну заяву та доданих документів (19 червня 2024 року), вартість - фіксована, кількість витраченого часу 1 година; складення та подання до суду відповіді на відзив (19 червня 2024 року), вартість - фіксована, кількість витраченого часу 1 година; усього: вартість фіксована, кількість витраченого часу 2 години.

Суд звертає увагу на те, що при визначенні суми відшкодування судових витрат, суд повинен керуватися критерієм реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерієм розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та суті виконаних послуг.

Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрат на підставі статті 41 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Зокрема, у рішеннях від 12 жовтня 2006 року у справі «Двойних проти України» (пункт 80), від 10 грудня 2009 року у справі «Гімайдуліна і інших проти України» (пункти 34-36), від 23 січня 2014 року у справі «East/West Alliance Limited» проти України», від 26 лютого 2015 року у справі «Баришевський проти України» (пункт 95) зазначено, що заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим.

У рішенні Європейського суду з прав людини від 28 листопада 2002 року у справі «Лавентс проти Латвії» зазначено, що відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір.

Таким чином, суд не зобов`язаний присуджувати стороні всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципом справедливості як одного з основних елементів принципу верховенством права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, зважаючи на складність справи, якість підготовлених документів, витрачений адвокатом час, тощо, - є неспівмірним.

Отже, виходячи з предмета та підстав позову, обсяг виконаних безпосередньо адвокатом робіт, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо зменшення розміру витрат на правничу допомогу до 5000,00 грн., яка є співмірною сумою для даної справи.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оцінюючи доводи апеляційної скарги, суд зазначає, що ці доводи були ретельно перевірені та проаналізовані судом першої інстанції під час розгляду та ухвалення рішення, їм була надана відповідна правова оцінка, жодних нових аргументів, які б доводили порушення судом першої інстанцій норм матеріального права, у апеляційній скарзі не наведено.

У контексті оцінки доводів апеляційної скарги колегія суддів звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент.

Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Апеляційний суд дійшов висновку про те, що підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні, а тому відхиляє апеляційну скаргу і залишає судове рішення без змін.

Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2024 року у справі № 360/541/24 - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 01 серпня 2024 року у справі №360/541/24 - залишити без змін.

Постанова у повному обсязі складена 03 жовтня 2024 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з 03 жовтня 2024 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя: Т.Г. Гаврищук

Судді А.А. Блохін

І.В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2024
Оприлюднено07.10.2024
Номер документу122096517
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі праці

Судовий реєстр по справі —360/541/24

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 03.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 01.08.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 26.07.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні