Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
Справа № 126/3063/23
Провадження № 2/126/288/2024
"26" вересня 2024 р. м. Бершадь
Бершадський районний суд Вінницької області
в складі головуючого судді Хмель Р. В.
зі секретарем Дончик О.А.
за участі позивача ОСОБА_1
представника Війтівського ліцею Бершадської міської ради, Джужука В.М.
представників третіх осіб, ОСОБА_3 , ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Бершадь цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , яка діє в інтересах неповнолітніх ОСОБА_5 , ОСОБА_6 до Війтівського ліцею Бершадської міської ради, за участі третіх осіб, на стороні відповідача - Відділу освіти та спорту Бершадської міської ради Кошаринецької філії Війтівського ліцею Бершадської міської ради про визнання протиправними та скасування індивідуальних актів та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_1 , яка діє в інтересах, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , звернулася в суд з даним позовом, в якому просить ухвалити рішення суду, яким:
- визнати протиправним та скасувати рішення педагогічної ради Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти, оформлене у вигляді Протоколу №6 від 05.06.2023 року в частині (пункт 7 Порядку денного) переведення ОСОБА_6 , учня 5 класу та ОСОБА_5 , учня 8 класу, на інституційну форму здобуття освіти;
-визнати протиправним та скасувати Наказ Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти №42-о від 05.06.2023 р. про результати роботи з учнями-екстернами Кошаринецької філії Війтівського ОЗ;
-зобов`язати Війтівський ліцей Бершадської міської ради перевести ОСОБА_5 , учня 9 класу та ОСОБА_6 , учня 6 класу на екстернатне навчання;
-визнати, що діти навчаються на екстернаті з поважних причин, навіть якщо не буде продовжено термін дії воєнного стану (перелік поважних причин зазначено у письмових поясненнях Позивача), у разі складання контрольних робіт на початковому рівні, не примушувати переходити на інституційну форму навчання;
-зобов`язати Війтівський ліцей Бершадської міської ради видавати контрольні роботи для виконання їх дітьми вдома, щоб уникнути психологічного тиску на дітей, надати чіткий перелік запитань (завдань) з кожного предмету на початок навчального року;
-вирішити питання про розподіл судових витрат.
В обгрунтування поданого позову, ОСОБА_1 , зазначає, що вона є мамою неповнолітніх ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Діти позивачки є здобувачами освіти Кошаринецької філії Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти тв відповідно до "Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти" затвердженого наказом МОН України від 12.01.2016 №8 (у редакції наказу МОН України від 10.02.2021 №160, зареєтрованому 19.04.2021 за №528/36150) та наказу Війтівського ОЗЗСО від 13.09.2022 №39-о "Про організацію екстернатного навчання ОСОБА_6 та ОСОБА_5 в 2022-2023 р.н." навчалися у 2022-2023 навчальному році на екстернатній формі навчання.
За результатами річного оцінювання, яке було проведено до закінчення 2022-2023 навчального року, діти переведені до 6-го і 9-го класів відповідно.
Для підготовки дітей до проведення оцінювання на прохання позивачки надати перелік питань щодо оцінювання, відповідач відмовив, чим порушив ч.3 п.10 "Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти", затвердженого Наказом МОН України від 12.01.2016 №8 (у редакції наказу МОН України від 10.02.2021 №160), у якому зазначено: "Заклади освіти забезпечують ознайомлення здобувачів освіти з переліком питань, за якими здійснюється оцінювання".
Також, мав місце психологічний тиск на дітей, що позбавило можливості розкритися здібностям дітей, не створено ситуації успіхів для дітей. Психологічний тиск був і на позивачку під час проведення оцінювання, зокрема бали за виконані контрольні роботи були занижені, роботи були суб`єктивно оцінені, застосовувалась дискримінація до дітей позивачки. Наприклад, було відмовлено зарахувати роботу дитини, яку він успішно перездав, тому що заклад спочатку з власної ініціативи дав дитині для переписування другий варіант контрольної роботи, а потім вирішив, що не визнає таку роботу, а дасть інші завдання, при цьому відмовившись надати перелік запитань, за якими дитина могла підготуватись. У той час, як відповідно до п.п.7 п.1 ст.8 ЗУ «Про повну загальну середню освіту» та п.4 ст. 55 ЗУ «Про освіту» батькам і дітям у здобутті освіти повинна надаватись допомога.
05.06.2023 відбулось засідання педагогічної ради Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти, на якому прийняте рішення про переведення дітей на інституційну форму здобуття освіти. Про проведення засідання позивач не була повідомлена, про прийняте рішення педагогічної ради позивач була повідомлена на початку липня 2023 року. Війтівський ОЗЗСО на початку липня 2023 року надав копію Витягу з протоколу засідання педагогічної ради Війтівського ОЗЗСО від 05.06.2023 р. №6 (пункт 7 Порядку денного), згідно якого відповідно до «Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти» І розділу, пункту 11, підпункту 2 було ухвалено «перевести ОСОБА_6 , учня 5 класу та ОСОБА_5 , учня 8 класу, на інституційну форму здобуття освіти, так як при проведенні річного оцінювання здобувачам освіти було встановлено початковий рівень результатів навчання».
Також, 05.06.2023 було прийнято наказ Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти №42-о про результати роботи з учнями- екстернами Кошаринецької філії Війтівського ОЗ, з яким позивач ознайомилась лише 17.10.2023 року, після того, як копія вказаного наказу надійшла на адвокатський запит від 27.09.2023 року.
Отримавши рішення педагогічної ради і не погодившись з ним, позивач звернулась із заявами від 22.07.2023 року (рекомендований лист 2144800015390), 22.08.2023 р. (вх.№45), 23.08.2023 р. (вх. №46) про продовження навчання її дітей на екстернатній формі.
Але, листом від 25.08.2023 за вих. №05-02-56 Війтівський опорний заклад загальної середньої освіти повідомив, що екстернатна форма навчання організовується на один навчальний рік (підстава- наказ від 13.09.2022 р. №39-о «Про організацію екстернатного навчання ОСОБА_6 та ОСОБА_5 в 2022-2023 н.р.»), тому адміністрація Війтівського ОЗЗСО не може в односторонньому порядку відмінити рішення колегіального органу (педагогічної ради) та продовжити перебування дітей ОСОБА_6 та ОСОБА_5 на екстернаті, рекомендовано сімейну (домашню) форму навчання.
30.08.2023 була написана заява в електронній формі до Державної служби якості освіти у Вінницькій області з проханням надати методичну допомогу Війтівському опорному закладу з питання організації екстернатної форми навчання. На заяву відповіді отримано не було.
З метою заборони розміщення персональних даних дітей на електронних освітніх і інших ресурсах 12.09.2023 позивачем були подані: заява про відмову заповнення анкети випускника та отримання свідоцтва про освіту без формування електронного документа, проти участі дитини в експерименті «Єдина школа», щодо заборони внесення персональних даних до системи ЛІСОМ та інших шкільних електронних ресурсах. Відповіді на ці заяви позивач також не отримала. Всупереч її звернення персональні дані дітей і її сім`ї були передані третім особам без їх дозволу. 19.09.2023 класні керівники дітей позивачки прийшли до їх будинку з безпідставними вимогами, 20.09.2023- представники служби у справах дітей з безпідставними вимогами, 30.10.2023 - працівник поліції.
На думку позивачки це є порушенням спокою сім`ї, психічного здоров`я дітей, які отримали стрес: працівники школи прямо висловили, що вони створюють проблему для школи, не вписуються в загальну систему, пропонували звернутись до суду і що його рішення буде прийняте до виконання; представницею поліції та іншими до дитини висловлювались звинувачення у недбалому ставленні до виконання завдань, форма опитування була неприпустимою.
Позивач вважає, що своїми діями, здійсненням психологічного тиску на дітей, неврахуванням психолого-педагогічних особливостей дітей-учнів, ініціюванням численних приїздів представників Служби у справах дітей та Ювенальної поліції, зверненням до Бершадського районного суду з безпідставними обвинуваченнями позивачки у порушені прав дітей на освіту, передача їм персональних даних дітей та позивачки без згоди на те, - зловживають своїм службовим становищем, порушують спокій сім`ї, надають психологічну травму дітям, тим самим, порушуючи права і свободи дітей і батьків, на освіту, на вибір форми освіти, на розвиток особистості, на добровільне волевиявлення, на здоров`я, на спокій в сім`ї.
Позивач, як мама і законний представник своїх дітей, маючи відповідно до закону право і обов`язок забезпечення їх інтересів - не погоджується з рішенням педагогічної ради від 05.06.2023 № 6, наказом від 05.06.2023 № 42-о, оскільки на екстернатній формі навчання дітям безпечніше навчатись із поважних причин, а саме: на території України Указом № 64/2022 Президент Володимир Зеленський ввів воєнний стан в Україні. Відповідно до Указу № 451 строк дії воєнного стану в Україні продовжено, в подальшому Указом Президента України від 17.08.2023 р. №3275-IX «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», який затверджено Законом №3275-ІХ від 27.07.2023 р. «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» було продовжено строк дії воєнного стану в Україні на 90 діб.
Позивач, має реальні побоювання щодо перебування дітей у підвалах (бомбосховищах) та вважає, що це сприятиме погіршенню їх здоров`я.
Ст. 55 Закону України «Про освіту» зазначає, що батьки здобувачів освіти мають право обирати форму здобуття дітьми відповідної освіти.
Пункт 5 ст. 14 Закону України «Про повну загальну середню освіту» зазначає: «Забезпечення індивідуальної освітньої траєкторії учня. За результатами річного оцінювання та/або державної підсумкової атестації учня, який навчається за індивідуальною формою здобуття загальної середньої освіти, педагогічна рада приймає рішення про продовження здобуття ним загальної середньої освіти, у тому числі з окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів), за однією з індивідуальних форм її здобуття чи переведення такого учня на одну з обраних ним або його батьками інституційних форм здобуття освіти» .
Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти, затв. Наказом МОН України від 12.01.2016 № 8 (у редакції наказу МОН України від 10.02.2021 № 160, зареєстрованому 19.04.2021 за №528/36150) визначає порядок організації і проведення індивідуальних форм навчання дітей, одною яких є екстернатна форма
Відповідно до частини 1 розділу II Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти « 1. Екстернат може організовуватися для осіб, які: 1) із поважних причин (стан здоров`я, збройний конфлікт, проживання (перебування) за кордоном (для громадян України), на неконтрольованій території або на території населених пунктів на лінії зіткнення, території, на якій встановлено режим надзвичайної ситуації або режим надзвичайного стану тощо) не можуть відвідувати навчальні заняття в закладі освіти або не можуть пройти річне оцінювання».
Відповідно до п.11 частини І Положення за результатами річного оцінювання здобувача освіти педагогічна рада може прийняти рішення про:
1)про продовження здобуття освіти за індивідуальною формою - у разі встановлення рівня результатів навчання здобувача освіти не нижче середнього;
2)про переведення здобувача освіти на інституційну форму здобуття освіти - у разі встановлення початкового рівня результатів навчання або непроходження здобувачем освіти річного оцінювання та/або атестації без поважних причин з одного або кількох навчальних предметів (інтегрованих курсів) (переведення здійснюється на одну з інституційних форм здобуття освіти, обрану повнолітнім здобувачем освіти або одним з батьків, інших законних представників).
Підпункт 2 цього пункту не застосовується до здобувачів освіти, які із поважних причин (стан здоров`я, збройний конфлікт, проживання (перебування) за кордоном, на неконтрольованій території або на території населених пунктів на лінії зіткнення, території, на якій встановлено режим надзвичайної ситуації або режим надзвичайного стану тощо) не можуть відвідувати навчальні заняття в закладі освіти.
Позивач звернулась з заявою про організацію екстернатної форми навчання дітей у 2023-2024 навчальному році на підставі вказаних чинних норм законодавства.
З огляду на вищезазначене, позивачка вважає протиправним рішення педагогічної ради Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти, оформлене у вигляді Протоколу №6 від 05.06.2023 року в частині переведення ОСОБА_6 , учня 5 класу та ОСОБА_5 , учня 8 класу, на інституційну форму здобуття освіти. Просить суд визнати протиправним та скасувати Наказ Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти №42-о від 05.06.2023 про результати роботи з учнями-екстернами Кошаринецької філії Війтівського 03.
Окрім того, на думку позивачки, вказаний наказ є недійсним з тих підстав, що були виявлені розбіжності у зазначенні класу учня ОСОБА_5 : згідно Витягу з Протоколу №6 від 05.06.2023 року ОСОБА_5 , учня 8 класу, натомість в Наказі №42-о від 05.06.2023 р. зазначено учня 9 класу. А також у п.2 оспорюваного Наказу зазначено згідно рішення педагогічної ради Війтівського ОЗЗСО №5 від 05.06.2023 року, однак у Витязі з Протоколу зазначено №6.
Вказані обставини стали причиною звернення позивачки до суду з даним позовом.
Ухвалою Бершадського районного суду Вінницької області від 14.12.2023 відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче судове засідання.
29.01.2024 на адресу Бершадського районного суду Вінницької області надійшов відзив, в якому директор Війтівського ліцею Бершадської міської ради Джужук В. просив в задоволенні позову відмовити, обгрунтовуючи це тим, що рішення педагогічної ради Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти про переведення ОСОБА_6 , учня 5 класу та ОСОБА_5 , учня 8 класу на інституційну форму навчання, яке оформлено протоколом від 05.06.2023 №6 прийнято у відповідності до норм чинного законодавства та в межах її повноважень, вводяться в дію наказами керівника закладу освіти та є обов`язковими до виконання всіма учасниками освітнього процесу в закладі освіти.
Також, представником відповідача зазначено про внесення змін до наказу №42-о, через допущення там технічної помилки.
Крім того, представник відповідача у своєму відзиві вказав про неповажність продовження навчання дітей на екстернатній формі навчання у зв`язку із збройним конфліктом.
Щодо зобов`язання Війтівського ліцею Бершадської міської ради видавати контрольні роботи для виконання їх дітьми дома, щоб уникнути психологічного тиску на дітей, надати чіткий перелік запитань з кожного предмету та початок навчального року, представник відповідача зазначив, що наказом Війтівського ОЗЗСО було затверджено графік проведення контрольних робіт для учнів екстернів Кошаринецької філії для річного оцінювання 2022-2023 навчального року, який було узгоджено з позивачкою.
Стосовно вимог ОСОБА_1 щодо надання їй переліку питань, які мали бути в контрольних роботах, представник відповідача повідомив, що вивчення навчального матеріалу з кожного предмета відбувається відповідно до календарних планів, складених на основі навчальних програм. Зокрема, МОН України зрозуміло та доступно прописано у всіх програмах по кожному предмету зміст навчального матеріалу та очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів. Також, по кожному предмету є таблиця стосовно формування ключових компетентностей та виокремлено наскрізні змістові лінії. Тобто, всі ті питання по темах, які позивач вимагає, вона може знайти у програмі.
ОСОБА_1 , приходила до закладу освіти по завершенню контрольних робіт та була ознайомлена з текстами всіх контрольних робіт та учнівськими роботами. Ксерокопій та фото не вимагала. Ні в усному, ні письмовому вигляді звернень щодо перездачі контрольних робіт дітьми в адміністрації Кошаринецької філії та Війтівського ОЗЗСО не надходило. Учням були видано табелі успішності. На момент отримання табелів успішності оцінки дітей батьків влаштовували.
Інформація позивача про психологічний тиск, дискримінацію її дітей, заниження балів є суб`єктивними твердженнями, які не підтверджені жодними доказами або свідченнями інших осіб.
ОСОБА_1 своїми висловлюваннями та заявами перешкоджає забезпеченню безпечного освітнього середовища у Кошаринецькій філії Війтівського ліцею Бершадської міської ради шляхом приниження честі, гідності, професійної кваліфікації педагогічних працівників. Позивач завдає шкоди діловій репутації Війтівського ліцею Бершадської міської ради та Кошаринецької філії Війтівського ліцею Бершадської міської ради.
Оскільки, 01.09.2023 ОСОБА_5 та ОСОБА_6 не відвідували заклад загальної середньої світи та не здобували освіту, адміністрація закладів освіти звернулася до відповідних органів, зокрема до служби у справах дітей Бершадської міської ради.
Постановою КМУ від 13.092017 №684 був затверджений порядок ведення обліку дітей шкільного віку та учнів, який визначає, що у разі відсутності учнів, які не досягли повноліття, на навчальних заняттях протягом 10 робочих днів підряд з невідомих, або без поважних причин навчальний заклад невідкладно надає відповідному територіальному органу Національної поліції та службі у справах дітей дані таких учнів для провадження діяльності відповідно до законодавства, пов`язаної із захистом їх прав та здобуття загальної середньої освіти.
Представники Служби у справах дітей та Національної поліції України здійснювали виїзди щодо встановлення місця знаходження та причин відсутності учнів у закладі освіти. Під час виїзду працівники зверталися до ОСОБА_13 з проханням забезпечити здобуття повної загальної середньої освіти та здійснювати батьківські обов`язки відповідно до чинного законодавства. Інформація про тиск представників Служби у справах дітей та національної поліції України на позивача та її дітей є суб`єктивними твердженнями, які не підтверджені жодними доказами або свідченнями інших осіб.
02.02.2024 на адресу Бершадського районного суду Вінницької області надійшла відповідь на відзив, в якому позивач, ОСОБА_1 висловила свої заперечення щодо тверджень представника відповідача, викладених у відзиві. Зокрема, остання зазначила, що із жодним наданим представником відповідача наказом в інтересах неповнолітніх вона ознайомлена не була, при цьому з наказом №42-о від 05.06.2023 вона ознайомилася лише 17.10.2023, який надійшов у відповідь на адвокатський запит. На наступний день відповідач вніс зміни до даного наказу, про існування якого вона дізналася лише з відзиву.
Крім того, у оцінці укриття закладу зроблено висновок, що укриття обмежено готове.
Із заявами про зарахування дітей на екстерну форму навчання із обгрунтуванням причин, а також згідно Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, позивач в інтересах неповнолітніх синів зверталася 22.07.2023, 22.08.2023, 23.08.2023, безпосередньо на ім`я директора у відповідності до алгоритму роботи організації навчання за екстернатною формою навчання, однак відповідь відмова у продовженні навчатися дітям позивачки на екстернаті була пов`язана із неможливістю в односторонньому порядку відмінити рішення колегіального органу та було рекомендовано обрати сімейну форму навчання.
Сімейна форма навчання для позивачки є не прийнятною.
Позивач, не завдає шкоди діловій репутації закладу та не принижує її гідність.
Окрім того, ОСОБА_1 заперечує те, що всі питання до предметів можна знайти в програмі. Програма - поняття ширше. Вона містить лише теми та підтеми, а в запитаннях до тестових контрольних робіт виймаються деталі з передбачених тем за програмою, які дитина може упустити. Згідно з положенням про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти заклад зобов`язаний надати перелік запитань здобувачам освіти для підготовки до оцінювання.
НУШ - це експеремент згідно з Наказом МОН №406 та є порушенням ст. 28 Конституції України.
Також, позивач вказує що у відзиві викладено неправдиві твердження, зокрема оцінки дітей повідомлялися іншим дітям та вчителям, висловлювалися назадоволення виконаною ними роботами підвищеним тоном, син ОСОБА_6 писав контрольну роботу з математики тричі, під час приїзду служби у справах дітей та поліції, сина ОСОБА_5 обвинувачували у невиконанні домашнього завдання, тим самим чинили на нього психологічний тиск.
Заперечуючи аргументи відповідача, викладені в доповідній записці від 19.09.2023 позивач підтверджує, що вимоги програми по кожному предмету та зміст навчального матеріалу знає, медогляд дітям пройшли.
06.02.2024 на адресу суду надійшли додаткові пояснення, в яких директор Війтівського ліцею Бершадської міської ради, Джужук В. , просив відмовити в задоволенні позову.
Також, представник відповідача вказав, що освітні програми ліцею складено відповідно до розпорядження КМУ від 14.12.2016 №988 - р "Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа на період до 2029 року" та Державних стандартів початкової та повної загальної середньої освіти, затверджених відповідними Постанов КМУ. Дані документи є обов`язковими до впровадження і обговорення не підлягають.
Викладання у всіх класах Війтівського ліцею Бершадської міської ради здійснюється відповідно до чинних програм, а матеріали підручників є допоміжним ресурсом для оволодіння знань.
07.02.2024 на адресу суду надійшли письмові пояснення позивачки, ОСОБА_1 , в яких остання вказала, що НУШ це експеремент та виклала свою позицію стосовно даної навчальної програми з посиланням на прийняття нею рішення про навчання дітей вдома.
Ухвалою Бершадського районного суду Вінницької області від 21.03.2024 закрито підготовче судове засідання, справу призначено до судового розгляду по суті.
В судовому засіданні позивач, ОСОБА_1 позовні вимоги підтримала частково, зокрема просила визнати протиправним та скасувати рішення педагогічної ради Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти, оформлене у вигляді протоколу №6 від 05.06.2023 в частині переведення ОСОБА_6 , учня 5 класу та ОСОБА_5 , учня 8 класу на інституційну форму здобуття освіти, а також визнати протиправним та скасувати наказ Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти №42-о від 05.06.2023 про результати роботи з учнями - екстернами Кошаринецької філії Війтівського ОЗ. Від інших позовним вимог відмовилася.
Представник відповідача Війтівського ліцею Бершадської міської ради Джужук В. просив в задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, відділу освіти та спорту Бершадської міської ради, ОСОБА_3 надала клопотання про закриття провадження у справі на підставі п.2 ч.1 ст. 255 ЦПК України, оскільки ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , відраховані із Кошаринецької філії Війтівського ліцею Бершадської міської ради, у зв`язку з переведенням до приватного закладу загальної середньої освіти "Гімназія" Кідслайф Скул". Щодо позовних вимог заперечувала, просила в задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог Кошаринецької філії Війтівського ліцею Бершадської місткої ради, ОСОБА_4 , також заперечувала проти задоволення позовних вимог.
Суд, заслухавши думку сторін, вивчивши письмові матеріали справи, повно і всебічно з`ясувавши обставини цієї справи, на які позивач посилалася, як на підставу своїх вимог, що викладені у заявах по суті та підтверджені доданими до неї доказами, які були досліджені судом, із врахуванням заперечень представника відповідача, оцінивши позиції сторін та докази у справі за принципами, встановленими ст. 89 ЦПК України, прийшов до наступних висновків.
Так, з копії свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_1 , виданого Сумівською сільською радою Бершадського району Вінницької області вбачається, що позивач, ОСОБА_13 перебуває у шлюбі з ОСОБА_20 ..
Згідно копій свідоцтв про народження серії НОМЕР_2 , виданого виконавчим комітетом Сумівської сільської ради Бершадського району та серії НОМЕР_3 , позивач є матір`ю дітей ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Згідно заяви ОСОБА_1 від 12.09.2022, адресованої директору Війтівського ОЗЗСО Джужуку В., остання просила зарахувати її дітей ОСОБА_5 та ОСОБА_6 на екстерну форму навчання згідно з Положенням "Про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти" від 19.04.2021 у зв`язку із збройним конфліктом, що відбувається на території України.
Згідно копії наказу від 13.09.2022 №39-о "Про організацію екстернатного навчання ОСОБА_6 та ОСОБА_5 в 2022-2023 навчальному році" директором Війтівського ОЗЗСО, Джужуком В. наказано на підставі вищевказаної заяви ОСОБА_1 перевести на екстернатне навчання ОСОБА_6 учня 5 класу та ОСОБА_5 , учня 8 класу.
Згідно копії заяви ОСОБА_1 від 18.05.2023, адресованої директору Війтівського ОЗЗСО, остання просила невідкладно видати контрольні роботи з необхідних предметів згідно із затвердженим навчальним планом, керуючись розділом ІІ, п. 6 Положення про індивідуальну форму навчання.
Згідно відповіді директора Війтівського ОЗЗСО, В.Джужука від 23.05.2023 за вих. №37, позивачу ОСОБА_1 було повідомлено, що виконання контрольних робіт поза навчальним закладом не передбачено, контрольні роботи виконуються в закладі освіти в присутності вчителя. Також, зазначено, що контрольні роботи учнів , які перебувають на екстернатному навчанні, на руки батькам чи дітям не видаються, а зберігаються у закладі освіти, де з ними можна ознайомитися чи переглянути.
Згідно табелю навчальних досягнень учнів V-XI за 2022-2023 навчальний рік, учня 5 класу Кошаринецької філії Війтівського ОЗЗСО ОСОБА_6 переведено до 6-го класу на підставі рішення педагогічної ради №06 від 05.06.2023.
Згідно табелю навчальних досягнень учнів V-XI за 2022-2023 навчальний рік, учня 8 класу Кошаринецької філії Війтівського ОЗЗСО Коваля В. переведено до 9-го класу на підставі рішення педагогічної ради №06 від 05.06.2023.
Згідно витягу з протоколу засідання педагогічної ради Війтівського ОЗЗСОЛ від 05.06.2023 №6 ухвалено відповідно до "Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти" І розділу, пункту 11, підпункту 2, перевести ОСОБА_6 , учня 5 класу та ОСОБА_5 , учня 8 касу, на інституційну форму здобуття освіти, так як при проведенні річного оцінювання здобувачам освіти було встановлено початковий рівень результатів навчання.
Згідно наказу №42-о від 05.06.2023, директором Війтівського ОЗЗСО, Джужуком В. , наказано зарахувати результати річного оцінювання учням - екстернам Кошарницької філії Війтівського ОЗЗС за курс 5 класу - ОСОБА_6 та за курс 8 класу -
ОСОБА_5 Пуктом 2 вищевказаного наказу учня 5-го класу ОСОБА_6 та учня 9 класу ОСОБА_5 переведено на інституційну форму здобуття освіти, так як при проведенні річного оцінювання здобувачам освіти було встановлено початковий рівень результатів навчання.
Згідно наказу 67/1-о від 11.10.2023 "Про внесення змін до наказу від 05.06.2023 №42 -о " директором Війтівського ліцею Бершадської міської ради, Джужуком В. , внесено зміни до наказу в частині зазначення класу ОСОБА_5 в п.2 вищевказаного наказу.
Згідно заяв від 22.07.2023, 22.08.2023 та 23.08.2023 ОСОБА_1 повідомляла директора Війтівського ОЗЗСО Джужука В.М. , про те, що її діти ОСОБА_6 та ОСОБА_5 продовжують навчатися на екстернатній формі навчання.
Згідно відповіді директора Війтівської ОЗЗСО Джужука В.М. на вищевказані заяви, останній довів до відома ОСОБА_1 , що екстернатна форма навчання організовується на один рік з поважних причин і полягає у самостійному засвоєнні програми та лише проходження річного оцінювання на базі закладу освіти. Також, повідомлено, що адміністрація Війтівського ОЗЗСО не може в односторонньому порядку відмінити рішення колегіального органу та продовжити перебування дітей на екстернаті. Крім того, у разі відмови від інституційної форми здобуття освіти рекомендовано сімейну форму навчання.
Не погоджуючись з рішенням педагогічної ради Війтівського ОЗЗСО, в частині переведення ОСОБА_6 та ОСОБА_5 на інституційну форму здобуття освіти, позивач ОСОБА_1 звернулася до суду, де окрім визнання протиправним та скасування вищевказаного рішення просить визнати протиправним та скасувати наказ Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти №42-о від 05.06.2023 про результати роботи з учнями екстернами Кошаринецької філії Війтівського ОЗ.
Представник відповідача, директор Війтівського ліцею Бершадської міської ради Джужук В. позовні вимоги не визнає, посилаючи на те, що дітям позивачки було організовано освітній процес на 2022/2023 навчальний рік за екстернатною формою навчання. Проте, за результатами проведення річного оцінювання учнів ОСОБА_6 та ОСОБА_5 встановлено початковий рівень результатів навчання, що і стало підставою для прийняття рішення педагогічною радою Війтівського ОЗЗСО про переведення дітей на інституційну форму навчання.
На підтвердження вказаних обставин, окрім наказу № 39-о, та протоколу педагогічної ради, який просить скасувати позивачка, представником відповідача надано наступні письмові докази:
- Наказ від 01.03.2023 №14-о "Про підсумкове оцінювання екстернів у 2023 році, додатком до якого є алгоритм роботи щодо організації навчання за екстернатною формою, графік проведення консультацій для учнів екстернів Кошаринецької філії, які в 2022-2023 навчальному році проходитимуть річне оцінювання, а також графік проведення контрольних робіт для учнів - екстернів Кошаринецької філії для річного оцінювання 2022/2023 навчальних років.
-протоколи проведення контрольних робіт учнів ОСОБА_6 та ОСОБА_5 , а також протоколи їх річного оцінювання.
Вирішуючи спір в межах заявлених вимог, суд приходить до наступних висновків.
Так, відповідно до статті 53 Конституції України повна загальна середня освіта є обов`язковою.
Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Статтею 6 ЗУ "Про повну загальну середню освіту" передбачено, що в Україні створюються рівні умови для здобуття повної загальної середньої освіти.
Кожному забезпечується доступність та якість повної загальної середньої освіти.
Згідно ч.3 ст. 4 ЗУ "Про повну загальну середню освіту" повна загальна середня освіта може здобуватися за очною (денною), дистанційною, мережевою, екстернатною, сімейною (домашньою) формами чи формою педагогічного патронажу, а також за очною (вечірньою), заочною формами (на рівнях базової та профільної середньої освіти).
Положення про форми здобуття повної загальної середньої освіти затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Наказом Міністерства освіти і науки України від 12.06.2016 №8 затверджено Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти.
Вказане положення визначає порядок організації здобуття повної загальної середньої освіти за індивідуальною формою, що здійснюється закладами загальної середньої освіти та іншими закладами освіти, які провадять освітню діяльність на певному рівні повної загальної середньої освіти, або батьками, іншими законними представниками здобувачів освіти, які не досягли повноліття.
Відповідно до п.п. 1 п.1 розділу ІІ Положення екстернат може організовуватися для осіб, які із поважних причин (стан здоров`я, збройний конфлікт, проживання (перебування) за кордоном (для громадян України), на неконтрольованій території або на території населених пунктів на лінії зіткнення, території, на якій встановлено режим надзвичайної ситуації або режим надзвичайного стану тощо) не можуть відвідувати навчальні заняття в закладі освіти або не можуть пройти річне оцінювання.
Пунктом 5 Розділу І Положення визначено, що зарахування до закладу освіти на індивідуальну форму здобуття освіти проводиться зазвичай до початку навчального року.
Зарахування (переведення) на індивідуальну форму здобуття освіти здійснюється зазвичай на навчальний рік.
З матеріалів справи вбачається та не оспорюється сторонами, що на підставі заяви позивачки ОСОБА_1 , Війтівським ОЗЗСО було винесено наказ 39-о "Про організацію екстерного навчання ОСОБА_6 та ОСОБА_5 в 2022-2023 навчальному році".
Відповідно до п 6. розділу ІІ Положення, екстерни складають річне оцінювання та атестацію.
Річне оцінювання проводиться з усіх навчальних предметів, обов`язкових для вивчення відповідно до освітньої програми.
Результати річного оцінювання оформлюються протоколом оцінювання.
Згідно наявних у матеріалах справи протоколів річного оцінювання екстернів, а саме учня 5 класу ОСОБА_6 та учня 8-го класу ОСОБА_5 , в період з 21.03.2023 по 25.05.2023, Кошаринецькою філією Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти, у відповідності до вищевказаних норм положення, було проведено річне оцінювання учнів, яке відповідало графіку проведення контрольних робіт для учнів-екстернів Кошаринецької філії для річного оцінювання 2022/2023 навчального років.
Згідно витягу з протоколу засідання педагогічної ради Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти від 05.06.2023 було ухвалено перевести ОСОБА_6 , учня 5 класу та ОСОБА_5 , учня 8 класу на інституційну форму здобуття освіти, так як при проведенні річного оцінювання здобувачам освіти було встановлено початковий рівень результатів навчання.
Міністерством освіти і науки України було затверджено Рекомендації щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти.
Критерії оцінювання мають чотири рівні (кожний наступний охоплює вимоги до попереднього й додає нові). Один рівень складається з 3 балів, які в сумі дають 12.
початковий (1-3 бали);
середній (4-6 балів);
достатній (7-9 балів);
високий (10-12 балів).
Згідно наказу Війтівського ОЗЗСО від 05.06.2023 №42-о "Про результати роботи з учнями - екстернами Кошаринецької філії Війтівського ОЗ" та наказу від 11.10.2023 №67/1-о "Про внесення змін до наказу від 05.06.2023 №42-о" зараховано результати річного оцінювання учнів ОСОБА_6 за курс 5 класу та ОСОБА_5 за курс 8 , з яких вбачається, з урахуванням критерію оцінювання, з певних предметів початковий рівень результатів оцінювання, зокрема у ОСОБА_6 з математики, геометрії, у ОСОБА_5 з фізики, хімії, географії, алгебри, математики, геометрії.
Пунктом 2 вказаного наказу учнів переведено на інституційну форму здобуття освіти, так як при проведенні річного оцінювання здобувачам освіти було встановлено початковий рівень результатів навчання.
Відповідно до п.11 Розділу І Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, за результатами річного оцінювання та/або атестації здобувача освіти педагогічна рада закладу освіти може прийняти одне з таких рішень:
1) про продовження здобуття освіти за індивідуальною формою - у разі встановлення рівня результатів навчання здобувача освіти не нижче середнього;
2) про переведення здобувача освіти на інституційну форму здобуття освіти - у разі встановлення початкового рівня результатів навчання або непроходження здобувачем освіти річного оцінювання та/або атестації без поважних причин з одного або кількох навчальних предметів (інтегрованих курсів) (переведення здійснюється на одну з інституційних форм здобуття освіти, обрану повнолітнім здобувачем освіти або одним з батьків, інших законних представників).
Підпункт 2 цього пункту не застосовується до здобувачів освіти, які із поважних причин (стан здоров`я, збройний конфлікт, проживання (перебування) за кордоном, на неконтрольованій території або на території населених пунктів на лінії зіткнення, території, на якій встановлено режим надзвичайної ситуації або режим надзвичайного стану тощо) не можуть відвідувати навчальні заняття в закладі освіти.
Частиною 2 статті 17 Закону України "Про повну загальну середню освіту" визначено основні види оцінювання результатів навчання учнів, якими є зокрема: є формувальне, поточне, підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання, державна підсумкова атестація, зовнішнє незалежне оцінювання.
Порядком переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання, затвердженого наказом від 14.07.2015 року №762 визначено особливості коригування річної оцінки. Зокрема, для оскарження рішень педагогічної ради закладу загальної середньої освіти щодо переведення на наступний рік навчання, вибуття або випуску із закладу загальної середньої освіти, а також для вирішення питань, пов`язаних з коригуванням результатів річного оцінювання, учні (у разі досягнення повноліття), один із їх батьків або інші законні представники можуть подати відповідне звернення до закладу загальної середньої освіти.
Для розгляду звернення у закладі загальної середньої освіти може створюватися комісія, порядок діяльності, чисельність і персональний склад якої затверджує керівник відповідного закладу загальної середньої освіти (далі - комісія).
Комісія за наслідками розгляду звернень може прийняти рішення про надання рекомендацій щодо:
скасування, зміни, прийняття нового або залишення рішення педагогічної ради, що оскаржується, без змін;
проведення коригування результатів річного оцінювання учня.
Результати розгляду звернення та рекомендації оформлюються протоколом засідання комісії.
Відповідно до рекомендацій комісії здійснюється коригування результатів річного оцінювання шляхом повторного семестрового оцінювання (одного або двох семестрів). Повторне семестрове оцінювання проводиться відповідно до письмових завдань, що мають охоплювати зміст усіх тем, вивчених протягом відповідного семестру, та графіка, що затверджує керівник закладу загальної середньої освіти. Результати коригування результатів річного оцінювання оформлюються відповідним наказом керівника закладу загальної середньої освіти.
Разом з тим, позивач звертаючись до суду з позовом просить скасувати рішення педагогічної ради Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти, оформлене протоколом №6 від 05.06.2023, яким було ухвалено перевести ОСОБА_6 учня 5 класу та ОСОБА_5 учня 8 класу, на інституційну форму здобуття освіти так, як при проведенні річного оцінювання здобувачам освіти було встановлено початковий рівень результатів навчання, при цьому матеріали справи не містять жодних доказів, що позивачем вживалися заходи для коригування річних оцінок учнів та їй було відмовлено.
Що стосується вимоги про скасування наказу Війтівського опорного закладу загальної середньої освіти №42-о від 05.06.2023 р. про результати роботи з учнями-екстернами Кошаринецької філії Війтівського ОЗ, то даний наказ був виданий на підставі вищевказаного рішення педагогічної ради, що повністю відповідає нормам п.6 Розділу ІІ Положення про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти, відповідно до якого у разі встановлення у екстернів початкового рівня навчальних досягнень з предмета(ів) інваріантної частини або базових, вибірково-обов`язкових предметів відповідно до навчального плану освітньої програми, обраної для засвоєння здобувачем освіти, вони можуть бути переведені на інституційну форму здобуття освіти відповідно до рішення педагогічної ради закладу освіти.
З огляду на викладене, на підставі повно та всебічно з`ясованих обставин, на які посилаються сторони, як на підставу своїх вимог та заперечень підтверджених доказами, перевірених в судовому засіданні, оцінивши їх належність, допустимість, а також достатність, взаємозв`язок у їх сукупності, встановивши правовідносини, які випливають із встановлених обставин та правові норми, які підлягають застосуванню до цих правовідносин, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення вимог позивача.
Щодо клопотання про закриття провадження по справі, у зв`язку з відсутністю предмету спору (п.2 ч.1 ст. 255 ЦПК України) суд, зазначає наступне.
Частина перша ст. 4 ЦПК України передбачає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону (ст.5 ЦПК України).
Законодавчі обмеження матеріально-правових способів захисту цивільного права чи інтересу підлягають застосуванню з дотриманням положень статей 55, 124 Конституції України та статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, відповідно до яких кожна особа має право на ефективний засіб правового захисту, не заборонений законом.
Оскільки положення Конституції України та Конвенції мають вищу юридичну силу (статті 8, 9 Конституції України), а обмеження матеріального права суперечать цим положенням, порушення цивільного права чи цивільного інтересу підлягають судовому захисту і у спосіб, який є ефективним засобом захисту, тобто таким, що відповідає змісту порушеного права, характеру його порушення та наслідкам, спричиненим цим порушенням.
Клопотання представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, про закриття провадження у зв`язку з відсутністю спору між сторонами на думку суду є необґрунтованими, оскільки сторони у даній справі до відкриття провадження у ній та під час розгляду даної справи в суді до ухвалення рішення суду по суті не вчинили жодних дій та окремо не настали обставини, при яких між сторонами по справі у зв`язку з цим не залишилося неврегульованих спірних питань або спірні питання були врегульовані самими сторонами.
Відповідно до п.2 ч.2 ст.141 ЦПК України судові витрати, пов`язані з розглядом справи, у разі відмови в позові, покладаються на позивача.
Керуючись ст. 5, 12, 13, 81, 89, 141, 258, 259, 263-265, 268, 273 ЦПК України, суд-
УХВАЛИВ :
В задоволенні позову ОСОБА_1 , яка діє в інтересах неповнолітніх ОСОБА_5 , ОСОБА_6 до Війтівського ліцею Бершадської міської ради, за участі третіх осіб, на стороні відповідача - Відділу освіти та спорту Бершадської міської ради Кошаринецької філії Війтівського ліцею Бершадської міської ради про визнання протиправними та скасування індивідуальних актів та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Вінницького апеляційного суду протягом 30 днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Р. В. Хмель
Суд | Бершадський районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2024 |
Оприлюднено | 10.10.2024 |
Номер документу | 122165406 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Бершадський районний суд Вінницької області
Хмель Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні