Рішення
від 07.10.2024 по справі 626/1772/24
КРАСНОГРАДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 626/1772/24

Провадження № 2/626/387/2024

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

02.10.2024 року м.Берестин (Красноград)

Красноградський районний суд Харківської області у складі:

головуючого судді Дудченка В.О.,

за участю секретаря Зінченко Л.В.,

позивача - ОСОБА_1 ,

представника відповідача - Дженгури Н.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Берестин (Красноград), в порядку спрощеного позовного провадження, цивільну справу №626/1772/24 за позовною заявою ОСОБА_1 до Красноградського комунального підприємства «Водоканал» про порушення прав споживача,

В С Т А Н О В И В:

Виклад позиції позивача.

ОСОБА_1 02.05.2024 року звернувся до суду з позовом до Красноградського комунального підприємства «Водоканал» про порушення прав споживача, з урахуванням ухвали про відмову у відкритті провадження в частині позовних вимог, просить:

- визнати, що відповідач не виконав відносно нього «Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності», затвердженого наказом Міністерства регіонального розвідку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 року №130, при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року;

- визнати, що відповідач порушив Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 року №869 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 року №291) при розрахунку тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення на 2023 рік;

- зобов`язати відповідача зайво сплачені ним кошти в сумі 497,15 грн віднести на рахунок майбутніх платежів;

- визнати порушення відповідачем відносно нього Закону України «Про захист прав споживачів» щодо ненадання документів про ціну продукції при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року;

- зобов`язати відповідача надати йому офіційне письмове вибачення за нанесення моральної шкоди своїми діями (бездіяльністю) щодо не виконання відносно нього: «Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності», затвердженого наказом Міністерства регіонального розвідку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 року №130, при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року; Закону України «Про захист прав споживачів».

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 в позовній заяві зазначив, що він користується послугою відповідача з централізованого постачання холодної води на підставі Індивідуального договору про надання послуг. Підпунктом 11. п. 2 ст. 8 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» (далі Закон) встановлено обов`язок для виконавця комунальної послуги інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства, але це положення Закону відповідачем відносно нього виконано не було.

Рішенням виконавчого комітету Красноградської міської ради від 13.06.2023 року №305 задоволено клопотання відповідача від 22.05.2023 року №224 щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення з 01.07.2023 року. При цьому відповідачем було порушено його право споживача на отримання інформації щодо наміру зміни існуючих цін. Порушення права вказує, що відбулося наступним чином.

В газеті «Вісті Красноградщини» за №21 від 26.05.2023 року надрукована Пояснювальна записка (обґрунтування зміни тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення по ККП «Водоканал») за підписом директора та економіста цього підприємства. Посадові особи повідомляють, що ККП «Водоканал» розробило відповідну документацію та розрахунки для встановлення нових тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року, що пропозиції, питання та зауваження від фізичних та юридичних осіб приймаються за адресою ККП «Водоканал». Але при цьому не виконано Закон щодо надання споживачам достовірної, точної, повної інформації про намір зміни тарифів на послуги відповідача відповідно до «Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності», який затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 року №130 (далі Порядок №130). Оскільки відповідач основним способом доведення інформації до споживачів щодо наміру зміни тарифу обрав засіб масової інформації місцевого розповсюдження газету «Вісті Красноградщини» у випуску якої від 26.05.2023 року повна інформація у обсязі пункту 3 Порядку відсутня. Тобто направляти пропозиції та зауваження при відсутності інформації, яка може бути підставою для виконання пропозицій та зауважень, було неможливим. Крім того, інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, щодо наміру зміни тарифу відповідач споживачам, в тому числі йому не надавав. Таким чином, він як споживача був позбавлений права, надати зауваження та пропозиції щодо зміни тарифів на комунальну послугу, яку він отримує, і до відповідача, і до Красноградської міської ради.

У листі від 09.06.2023 року №270 відповідач направив письмове сповіщення до Красноградської міської ради про виконання пункту 11 Порядку, із зазначенням, що письмових пропозицій, скарг та зауважень щодо розрахунків тарифів не поступало. Тобто при невиконанні вимог Порядку щодо надання споживачам достовірної, точної, повної інформації, направлення відповідачем такого письмового сповіщення було обманом державного органу. А отже, зміна тарифу відбулась неналежним чином, з відстороненням споживача від участі в обговоренні тарифу.

Крім того вказує на його думку на ряд порушень при розрахунку ціни послуги на централізоване водопостачання та водовідведення, та наводить ряд власних розрахунків.

Також зазначає, що ціна на централізоване водопостачання була збільшена на 42,1% (+10,08 грн за 1 кв.м. води). При оплаті спожитої води за нормою споживання без лічильника додаткова оплата з 01 липня по 31 грудня 2023 року для нього склала: 10,08 грн кв.м. х 4,110 кв. м. х 2 людини х 6 місяців = 497,15 грн, де 4,110 кв.м. - норма споживання на 1 людину за місяць; 2 людини - кількість осіб, що мешкають у його будинку. Вказує, що зазначену переплату у розмірі 497,15 грн, відповідач зобов`язаний йому повернути.

Також зазначає, що своїми діями (бездіяльністю), відповідач наніс йому моральну шкоду, яка полягає у душевних стражданнях, яких він зазнав у зв`язку з його протиправною поведінкою щодо порушення його прав споживача. Він позбавив його можливості: ознайомитись з достовірною, точною, повною інформацією щодо наміру зміни тарифу на отриману ним послугу, надати свої зауваження та пропозиції і до відповідача, і до Красноградської міської ради. Також відповідач порушив відносно нього ЗУ «Про захист прав споживачів». Дії відповідача змусили його сплатити зайві кошти, звертатись до суду, витрачати час на виготовлення судових документів, вносити зміни у своє життя. Відшкодування моральної шкоди вважає можливим у вигляді офіційного письмового вибачення відповідача.

Рух справи в суді.

Ухвалою від 07.05.2024 року відмовлено у відкритті провадження в цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Красноградського комунального підприємства «Водоканал» про порушення прав споживача в частині позовних вимог про визнання порушеним відповідачем відносно нього Закону України «Про доступ до публічної інформації» щодо ненадання доступу до публічної інформації, ненадання документів про ціну продукції при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року та зобов`язання надати йому офіційне письмове вибачення за нанесення моральної шкоди своїми діями щодо не виконання відносно нього ЗУ «Про доступ до публічної інформації».

В іншій частині позовну заяву ОСОБА_1 прийнято до розгляду та відкрито провадження у цивільній справі, справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.

Ухвалою від 21.05.2024 року відмовлено у прийнятті до розгляду заяви ОСОБА_1 про зміну позовних вимог, поданої в межах цивільної справи №626/1772/24 за позовною заявою ОСОБА_1 до Красноградського комунального підприємства «Водоканал» про порушення прав споживача.

Заяви учасників процесу по суті справи та клопотання.

Від відповідача ККП «Водоканал» надійшов відзив на позовну заяву (а.с. 43-48) в якому вказують, що не порушували прав споживача відносно позивача ОСОБА_1 , позов вважать необґрунтований враховуючи наступне.

Вказують, що ККП «Водоканал» не встановлює тарифи, а тільки відповідно до п. 9 постанови КМУ «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги» від 01.06.2011 №869 (надалі Постанова №869) та Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.09.2018 №239 (надалі Порядок №239) формує тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення відповідно до річних планів господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, економічно обґрунтованих планових витрат, визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, у тому числі галузевих технологічних нормативів використання питної води на підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства з урахуванням основних особливостей технологічних процесів відповідного виробництва, техніко-економічних розрахунків, кошторисів з урахуванням ставок податків, зборів, обов`язкових платежів, цін на матеріальні ресурси та послуги у плановому періоді, для подальшого їх розгляду та встановлення органами місцевого самоврядування, як то регламентовано ч. 3 ст. 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», де чітко зафіксовані повноваження органів місцевого самоврядування у сфері житлового-комунальних послуг.

Тобто саме органам місцевого самоврядування, належить право вирішувати чи належним чином проведені розрахунки тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, надані ККП «Водоканал» та процедура порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, а не позивачу.

Зокрема ККП «Водоканал» відповідно до Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, 15.08.2022 року звернулось листом №333 до Красноградської міської ради розглянути документи щодо встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення. Враховуючи положення постанови КМУ «Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану» від 29.04.2022 року №502 (далі Постанова №502) Красноградською міською радою листом від 29.08.2022 року було відмовлено ККП «Водоканал» у встановленні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення.

ККП «Водоканал» півтора року замість одного працювало на тарифах 2022р., які розра-ховувались до 20.08.2021р. Так як Постанова №502 носить лише рекомендований характер, а не заборону на підвищення тарифів, підприємство листом від 22.05.2023 року повторно звернулось до органів місцевого самоврядування щодо розгляду пакету документів для встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення на 2023 рік.

Відповідно до Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності протягом 5 робочих днів відповідачем було проінформовано споживачів про намір здійснити зміну тарифів шляхом опублікування основної інформації в газеті «Вісті Красноградщини» №21 від 26 травня 2023 року, в якій було заначено, що «пропозиції, питання та зауваження від фізичних та юридичних осіб приймаються протягом 14 днів із дня публікації оголошення за адресою: АДРЕСА_1 ». Тобто ними були додержані всі вимоги п. 2 розділу ІІ Порядку №130, більш детальна інформація була розміщена на інформаційному стенді абонентського відділу задля зменшення витрат підприємства, так як ці витрати враховуються в тарифі.

Твердження позивача, що він був позбавлений права надати зауваження та пропозиції щодо зміни тарифів на комунальну послугу, яку він отримує, не відповідають дійсності, адже інші споживачі відповідно до встановлених термінів таким правом скористались, зокрема до ККП «Водоканал» 07.06.2023 року надійшло письмове звернення від мешканців будинку АДРЕСА_2 з проханням переглянути рішення щодо підвищення тарифів.

Відповідно до п. 12 Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвідку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 року №130 (надалі Порядок №130) процедура доведення до відома споживачів інформації вважається такою, що відбулася, незалежно від надходження до виконавця комунальних послуг/органу, уповноваженого встановлювати тарифи, протягом встановленого строку зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.

Тому відповідно до Порядку №130 ККП «Водоканал» 09.06.2023 року направив лист за №270 до Красноградської міської ради щодо письмових пропозицій, скарг та зауважень.

30.06.2023 року за №26 в газеті «Вісті Красноградщини» була опублікована інформація щодо встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з посиланням на відповідні рішення органів місцевого самоврядування.

Враховуючи зазначено, ККП «Водоканал» вважає, що не порушувало прав та законних інтересів позивача, а отже відповідно не наносило ніякої моральної шеоди.

Позивач ОСОБА_1 надав відповідь на відзив на позовну заяву (а.с. 70-77) по суті справи та вказав наступне.

Щодо позиції відповідача відносно виконання ним Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвідку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 року №130 зазначає, що відповідач при інформуванні споживачів про зміни тарифу на водопостачання та водовідведення не дотримався вказаного порядку, зокрема пунктів 3 та 5.

Пунктом 3 Порядку №130 передбачено, що виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація:

загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість);

обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо);

обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше);

інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності);

адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.

А пунктом 5 Порядку визначено, що Інформація, зазначена у пунктах 3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Виконавець комунальних послуг може обрати один із вище перелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

На шпиталях газети відсутня інформація щодо зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планового економічного обґрунтування тарифу, із зазначенням відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів). Зокрема на шпиталях газети зазначено, що відповідачем взято до уваги роз`яснення Міністерства розвитку громад та території України, що це за роз`яснення, коли надане, про що, яку воно має юридичну силу, обов`язковість виконання та для кого невідомо.

Також відповідач не виконав п. 5 Порядку №130 щодо обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується до оплати спожитих послуг, про намір зміни тарифів на комунальні послуги із зазначенням джерела розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитись споживач.

Тобто відповідач не виконав пункт 7 Порядку №130, що інформація щодо зміни цін/тарифів має бути достовірною, точною та повною.

Відповідач вказує, що більш детальна інформація була розміщена на інформаційному стенді абонентського відділу задля зменшення витрат підприємства, але п. 5 Порядку №130 не встановлено право на розміщення як основного всього масиву необхідної інформації на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг.

Щодо позиції відповідача відносно розрахунку тарифів зазначає, що ККП «Водоканал» звертає увагу суду, що позивач не уповноважений законодавством України перевіряти належність розрахунків, при цьому не враховує положення ст. 19 ЗУ «Про захист прав споживачів» щодо права споживача на отримання інформації відносно способу розрахунку ціни у розумінні підпункту 4 п. 2 цієї статті.

Вказує що відповідач не навів доказів виконання пунктів 3, 5 Порядку щодо інформування споживача про намір зміни тарифу.

Також зазначає, що відповідач: надав на розгляд документи щодо затвердження тарифу, які підтверджують витрати та необхідність збільшення тарифу; плани робіт склав без попереднього огляду ремонту та складання дефектних відомостей із зазначенням засобів усунення дефектів; вартість робіт за планами визначав на розсуд працівників, які складали плани; розрахунки на отримання матеріалів не підтверджені їх фактичним отриманням та оплатою, тобто без проведення господарських операцій у повному обсязі, які змінюють активи підприємства, відповідно до вимог України «Про бухгалтерський облік та фінансову діяльність в Україні»; включив у тариф фальсифіковані дані щодо витрат на розв`язання спорів у судах, у зв`язку із чим наводить власні розрахунки та аргументи з приводу складових, які закладаються у ціну (тариф) на централізоване водопостачання. Аргументи сторін в судовому засіданні.

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 позов підтримав в повному обсязі на задоволенні позову наполягав, з підстав викладених у заявах по суті справи. Зокрема вказував, що відповідач порушив Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, який затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05 червня 2018 року за № 130, щодо інформування його як споживача цих комунальних послуг щодо наміру зміни цін/тарифів та про необхідність надання ним своїх пропозицій перед їх затвердженням, а також встановлення та запровадження нового тарифу відповідно до законодавства. Також вказував, що відповідач порушив порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення. А також порушив ЗУ «Про звернення громадян» в частині ненадання йому необхідної інформації. Крім того просив врахувати при ухваленні рішення наступні обставини зокрема, що відсутність розрахунку втрат суб`єкта господарювання, які заначено протягом періоду розгляду тарифів на послуги з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення не надає органу місцевого самоврядування перевірити наявність або відсутність втрат відповідача при застосуванні існуючих тарифів. А отже, необхідність зростання тарифу на 47,8%, як це зазначає пояснювальна записка, не підтверджено відповідним розрахунком втрат від застосування існуючого тарифу. З матеріалів справи вбачається, що ціни на заплановані відповідачем витрати визначалися ним на свій розсуд (приблизні ціни) без визначення прогнозованих ціни на матеріальні ресурси та послуги за встановленою формулою. Красноградська міська рада, як один із засновників відповідача, не наділена повноваженнями щодо затвердження тарифів для відповідача. Річний план господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення ККП «Водоканал» не погоджено з Наглядовою радою підприємства.

Представник відповідача - Дженгура Н.В. в судовому засіданні позов ОСОБА_1 не визнала та просила відмовити в задоволенні позову у повному обсязі з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, а також вказала що ОСОБА_1 користується послугою, яку надає ККП «Водоканал», з централізованого постачання холодної води за адресою: АДРЕСА_3 (ст.н. м.Красноград), Харківської області. Наголошувала на тому, що ККП «Водоканал» не встановлює тарифи, а тільки формує тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водопостачання та передає на розгляд та встановлення органам місцевого самоврядування. Рішенням виконавчого комітету Красноградської міської ради від 13.06.2023 №305 встановлено ККП «Водоканал» тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для всіх категорій споживачів на території Красноградської міської ради з 01.07.2023 року. На виконання вказаного рішення ККП «Водоканал» в газеті «Вісті Красноградщини» від 30.06.2023 року за №26 була опублікована інформація щодо встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з посиланням на відповідні рішення органів місцевого самоврядування. Відповідно до Порядку №130 контроль за дотриманням виконавцями комунальних послуг порядку доведення до відома споживачів інформації, передбаченої цим Порядком, зокрема про намір змінити тарифи, здійснюється органами, уповноваженими встановлювати тарифи, відповідно до їх повноважень, визначених законом. Отже саме виконавчий комітет при встановленні тарифу здійснив контроль дотримання ККП «Водоканал» порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги. Тариф сформований відповідно до Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та нейтралізоване водовідведення, затвердженого постановою КМУ від 03.04.2019 року, що також було перевірено органом місцевого самоврядування при його встановленні. Дане рішення набрало законної сили, на даний час не втратило своєї чинності, а отже і не має підстав для задоволення даного позову.

Суд дослідивши матеріали справи, з`ясувавши обставини справи, встановивши правовідносини, які випливають із встановлених обставин, та правові норми, які підлягають застосуванню до цих правовідносин, приходить до наступних висновків.

Позиція суду.

Згідно зі ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням цивільного судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

Згідно з частиною першою статті 5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

За змістом статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема договори та інші правочини, інші юридичні факти.

Відповідно до ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

У відповідності до ч. 1 ст. 22 ЗУ «Про захист прав споживачів» захист прав споживачів, передбачених законодавством, здійснюється судом.

Фактичні обставини, встановлені судом.

Судовим розглядом встановлено та не заперечується сторонами по справі, що ОСОБА_1 користується послугою, яку надає ККП «Водоканал», з централізованого постачання холодної води за адресою: АДРЕСА_3 .

Рішенням виконавчого комітету Красноградської міської ради Харківської області «Про розгляд звернення Красноградського комунального підприємства «Водоканал» щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення» від 13.06.2023 №305 встановлено ККП «Водоканал» тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для всіх категорій споживачів на території Красноградської міської ради з 01.07.2023 року згідно з додатком (перебуває в загальному доступі на сайті Красноградської міської ради).

ККП «Водоканал» в даному рішенні вказано на необхідність забезпечення оприлюднення даного рішення в установленому законодавством порядку.

30 червня 2023 року за №26 в газеті «Вісті Красноградщини» була опублікована інформація щодо встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з посиланням на рішення виконавчого комітету Красноградської міської ради Харківської області від 13.06.2023 №305.

ОСОБА_1 22.09.2023 року звернувся до ККП «Водоканал» з запитом на публічну інформації в якому просив надати:

- розрахунки з додатками щодо необхідності встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року, наданих на розгляд до Красноградської міської ради, та на підставі яких рішенням виконавчого комітету Красноградської міської ради від 13.06.2023 року№305 затверджені нові тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення;

- відомості щодо роз`яснення Міністерства розвитку громад на території України, на яке посилається ККП «Водоканал» у пояснювальній записці (обґрунтування зміни тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення по підприємству), яка надрукована в газеті «вісті Красноградщини» 26.05.2023 №21, а саме: найменування, номер, дату та місце опублікування цього роз`яснення.

На вказаний публічний запит ОСОБА_1 листом від 25.09.2023 року №399 ККП «Водоканал» повідомило, що відповідно до порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги, що основна інформація була надрукована в газеті «Вісті Красноградщини» від 26.05.2023 №26, розширена інформація розрахунків тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення знаходиться у вільному доступі на інформаційному стенді абонентського відділу підприємства, а саме:

- структура тарифу на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення;

- калькуляція економічно обґрунтованих планових витрат, пов`язаних з централізованим водопостачанням та централізованим водовідведенням по всіх статтях витрат;

- пояснювальна до калькуляцій економічно обґрунтованих планових витрат, пов`язаних з централізованим водопостачанням та централізованим водовідведенням;

- попередні та передбачувані тарифи.

Також ККП «Водоканал» листом від 25.10.2023 року №541 щодо іншого запиту на публічну інформацію ОСОБА_1 , повідомив, що відповідно до порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги, а також відповідно до п.1 ч. 1 ст. 5 ЗУ «Про доступ до публічної інформації», він як абонент та споживач комунальних послуг підприємства має доступ до публічної інформації, яка знаходиться на інформаційному стенді абонентського відділу та з якою можна ознайомитись.

Вся інформація, яка необхідна для встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення була надана ККП «Водоканал» на розгляд органу, уповноваженому встановлювати тарифи на комунальні послуги, а саме Красноградській міській раді і не є інформацією, яка може бути визнана як публічна.

Мотиви, з яких виходить суд, та застосовані норми права.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг між виконавцем та споживачами комунальних послуг регулюються Законом України «Про захист прав споживачів», Законом України «Про житлово-комунальні послуги», та іншими діючими нормативно-правовими актами.

Відповідно позовних вимог позивач просить: визнати, що відповідач не виконав відносно нього Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року; визнати, що відповідач порушив Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення при розрахунку тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення на 2023 рік; зобов`язати відповідача зайво сплачені ним кошти в сумі 497,15 грн. віднести на рахунок майбутніх платежів; визнати порушення відповідачем відносно нього Закону України «Про захист прав споживачів» щодо ненадання документів про ціну продукції при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року; зобов`язати відповідача надати йому офіційне письмове вибачення за нанесення моральної шкоди.

Тобто як вбачається з позовної заяви та інших заяв по суті справи, ОСОБА_1 вважає, що зміна тарифу на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення відбулась неналежним чином, крім того він не погоджується із розрахунком ціни послуги.

Відповідно до ч. 1 статті 2 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та управління побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.

Згідно ч. 3 ст. 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до повноважень органів місцевого самоврядування належать:

1) затвердження та виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, участь у розробленні та виконанні відповідних державних і регіональних програм;

2) встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону;

3) затвердження норм споживання комунальних послуг;

4) інформування населення відповідно до законодавства про стан виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, а також про відповідність якості житлово-комунальних послуг нормативам, нормам, стандартам та правилам;

5) здійснення моніторингу стану виконання місцевих програм розвитку житлово-комунального господарства;

6) встановлення одиниці виміру обсягу наданих послуг з управління побутовими відходами;

7) прийняття рішення про початок та закінчення опалювального періоду з урахуванням кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, державними санітарними нормами і правилами та іншими нормативними документами;

8) передача відомостей до електронного реєстру багатоквартирних будинків;

9) зберігання та забезпечення доступу до технічної та іншої передбаченої законодавством документації на багатоквартирні будинки та їх прибудинкові території, зокрема документів за обов`язковим переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері житлово-комунального господарства, документів, на підставі яких багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічних паспортів будинків, планів інженерних мереж, документів, що засвідчують право власності чи користування земельними ділянками, документації щодо проведення робіт з капітального ремонту в багатоквартирних будинках;

10) зберігання примірників рішень (протоколів) загальних зборів співвласників багатоквартирних будинків та розміщення на своїх офіційних веб-сайтах інформації про рішення, прийняті такими зборами.

Відповідно до ст. 5 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» до житлово-комунальних послуг належать: 1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком; 2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, управління побутовими відходами.

За вимогами статті 12 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах.

Склад учасників договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг визначений статтею ч. 1 ст. 6 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.

Статтею 6 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначені права та обов`язки споживача. Так частиною 1 зокрема, передбачено, що споживач має право: 1) одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів; 2) без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості; 3) на відшкодування збитків, завданих його майну, шкоди, заподіяної його життю або здоров`ю внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг та незаконного проникнення в належне йому житло (інший об`єкт нерухомого майна); 4) на усунення протягом строку, встановленого договорами про надання житлово-комунальних послуг або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг; 5) на зменшення у встановленому законодавством порядку розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або зниження їхньої якості; 6) на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об`єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг; 7) отримувати від управителя, виконавців комунальних послуг штраф у розмірі, визначеному договорами про надання відповідних житлово-комунальних послуг, за перевищення нормативних строків проведення аварійно-відновних робіт; 8) на перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг у встановленому законодавством порядку; 9) складати та підписувати акти-претензії у зв`язку з порушенням порядку надання житлово-комунальних послуг, зміною їхніх споживчих властивостей та перевищенням строків проведення аварійно-відновних робіт; 10) без додаткової оплати отримувати від виконавця відповідної послуги чи іншої уповноваженої на розподіл комунальної послуги особи детальний розрахунок розподілу обсягу спожитих комунальних послуг між споживачами багатоквартирного будинку; 11) без додаткової оплати отримувати інформацію про проведені управителем, виконавцем комунальної послуги нарахування плати за житлово-комунальні послуги (з розподілом за періодами та видами нарахувань) та отримані від споживача платежі; 12) у встановленому законодавством порядку відключитися від систем централізованого теплопостачання та постачання гарячої води; 13) розірвати договір про надання комунальної послуги, попередивши про це виконавця відповідної комунальної послуги не менш як за два місяці до дати розірвання договору, за умови допуску виконавця для здійснення технічного припинення надання відповідної послуги. Це право не поширюється на договір про постачання теплової енергії, укладений зі споживачами у багатоквартирному будинку, крім випадку розірвання такого договору колективним споживачем.

Статтею 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначені права та обов`язки виконавця. Згідно частини 2 виконавець комунальної послуги зобов`язаний: без додаткової оплати надавати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості та іншу інформацію, передбачену законодавством; розглядати у визначений законодавством строк претензії та скарги споживачів, у визначених законом випадках - управителів, і проводити відповідні перерахунки розміру плати за комунальні послуги в разі їх ненадання, надання не в повному обсязі, несвоєчасно або неналежної якості, а також в інших випадках, визначених договором про надання комунальних послуг; інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства (п. 3, 5, 11).

Стаття 10 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

Відповідно до пп. 2 п. «а» ст. 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.

Відповідно до ч. 4, 5 ст. 10 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства. На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих комунальних послуг, їхню вартість, а також галузева звітність. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 № 130 затверджено (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 червня 2018 р.за № 753/32205) (надалі Порядок 130) Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, який згідно пункту 1 розділу визначає механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування (далі - орган, уповноважений встановлювати тарифи).

Відповідно до п. 1-3 розділу ІІ Порядку №130 виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.

Протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).

Виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація:

загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість);

обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо);

обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше);

інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності);

адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.

Пунктами 5, 6, 7 розділу ІІ Порядку №130 визначено, що інформація, зазначена у пунктах 3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

Виконавець комунальних послуг за власним бажанням може додатково також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади.

Способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються передбаченими цим Порядком.

Інформація має бути достовірною, точною, повною.

Відповідно до п. 11, 12, 13, 14 Розділу ІІ Порядку №130 у разі відсутності пропозицій та зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань або вмотивованого їх відхилення виконавець комунальних послуг після закінчення встановленого строку приймання пропозицій/зауважень (наступного робочого дня після останнього дня приймання пропозицій/зауважень) письмово сповіщає про це орган, уповноважений встановлювати тарифи.

Процедура доведення до відома споживачів інформації вважається такою, що відбулася, незалежно від надходження до виконавця комунальних послуг/органу, уповноваженого встановлювати тарифи, протягом встановленого строку зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.

Контроль за дотриманням виконавцями комунальних послуг порядку доведення до відома споживачів інформації, передбаченої цим Порядком, здійснюється органами, уповноваженими встановлювати тарифи, відповідно до їх повноважень, визначених законом.

Спори щодо доведення до відома споживачів інформації згідно з вимогами цього Порядку вирішуються відповідно до чинного законодавства.

Таким чином, саме виконавчий комітет Красноградської міської ради зобов`язаний перевірити додержання процедури інформування виконавцем ККП «Водоканал» про намір змінити тарифи при їх встановленні, а у разі не згоди з діями органу місцевого самоврядування, оскаржити його дії та вже прийняте ним рішення у відповідності до чинного законодавства з посиланням на порушення процедури його прийняття.

Пунктом 2 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 р. № 869 (передбачено) передбачено, що він застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення для суб`єктів природних монополій, а також для суб`єктів господарювання на суміжних ринках, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку таких тарифів.

Відповідно до п.4, 5, 6 розділу І Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 12 вересня 2018 року № 239 суб`єкт господарювання (заявник) подає до органу місцевого самоврядування у друкованому та електронному вигляді розрахунки тарифів разом із заявою, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час проведення розрахунків тарифів.

Розрахунки тарифів здійснюються суб`єктами господарювання відповідно до вимог Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869, та Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006 року № 1010.

За результатами розгляду поданих суб`єктом господарювання (заявником) згідно з вимогами цього Порядку розрахунків тарифів органом місцевого самоврядування здійснюється встановлення відповідних тарифів.

До рішення про встановлення тарифів обов`язково додається структура тарифів.

При цьому матеріали справи не містять відповідних доказів (Акти перевірки уповноважених органів, висновки експерті), що відповідачем, як суб`єктом господарювання, розрахунок тарифів був здійснений з порушенням вимог Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, оскільки для встановлення вказаних обставин необхідні висновки зокрема експертів, які володіють спеціальними знаннями необхідними для з`ясування відповідних обставин справи.

Судом встановлено, що з 01.07.2023 року при нарахуванні плати за надані послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення відповідач ККП «Водоканал» застосовував тариф, який був встановлений Виконавчим комітетом Красноградської міської ради рішенням від 13.06.2023 №305.

Частинами 9 та 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Як вбачається з Постанови ВС України від 20.05.2020 року по справі № 910/7164/19, суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, ніж тим, що встановлений договором або законом. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення. Суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність/відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення/захисту в обраний спосіб. Надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту, судам належить зважати і на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції. Так, у рішенні від 15 листопада 1996 року у справі «Чахал проти Об`єднаного Королівства» Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі засоби правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави-учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань.

З урахуванням наведеного, сторонами виконуються умови укладеного ними договору, в частині встановлених тарифів на централізоване водопостачання, при тому, що новий тариф був встановлений не виконавцем відповідачем ККП «Водоканал», а виконавчим комітетом Красноградської міської ради у вигляді його рішення від 13.06.2023 №305 року, яке є чинним.

Частинами 1, 2, 3 та 4 ст. 12 ЦПК України передбачено, що цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Отже виконавчим комітетом Красноградської міської ради в межах своїх повноважень визначених законом було прийнято відповідне рішення, яким затверджено тарифи для ККП «Водоканал» для надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, дане рішення на час розгляду справи є чинним.

Вказане рішення не скасоване Красноградською міською радою та не визнано незаконним в судовому порядку, крім того інші позовні вимоги в ході розгляду справи також не знайшли свого підтвердження відповідними доказами, зокрема висновками експертів, які володіють спеціальними знаннями необхідними для з`ясування відповідних обставин справи, а тому вимоги позивача, що полягають у визнанні, що відповідач не виконав відносно нього Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року, у визнанні, що відповідач порушив Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення при розрахунку тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення на 2023 рік та зобов`язанні відповідача зайво сплачені ним кошти в сумі 497,15 грн. віднести на рахунок майбутніх платежів, є такими, що не підлягають задоволенню.

Крім того, в ході розгляду справи, не знайшли своє підтвердження посилання позивача на порушення відповідачем відносно нього Закону України «Про захист прав споживачів» щодо ненадання документів про ціну продукції при зміні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення з 01.07.2023 року, оскільки ОСОБА_1 з таким запитом звертався в порядку ЗУ «Про доступ до публічної інформації» про надання публічної інформації, що не є предметом розгляду даної справи, оскільки позивачу було відмовлено у відкритті провадження в частині даних позовних вимог. Крім того суд звертає увагу, що вказана інформація знаходиться в загальному доступі на інформаційних стендах ККП «Водоканал».

Так як суд прийшов до висновку про відмову в задоволенні позову про захист прав споживачів, у зв`язку із чим відсутні підстави для задоволення позову в частині відшкодування моральної шкоди, оскільки вона є похідної від основних позовних вимог.

Відповідно до ч.ч. 1, 5 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Висновки за результатами розгляду справи.

Оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності та їх зміст, суд приходить до висновку про необхідність відмовити у задоволенні позову.

Європейський суд з прав людини вказав що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо надання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки з огляду на конкретні обставини справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Розподіл судових витрат.

Виходячи з положень ч. 2 ст. 137, п.1 ч. 2 ст. 141 ЦПК України, враховуючи, що в задоволенні позовної заяви відмовляється, суд приходить до висновку, що відповідні судові витрати повинні бути покладені на позивача. Однак, оскільки позивача звільнено від сплати судового збору, відповідно до ст. 141 ЦПК України судові витрати слід компенсувати за рахунок держави.

Керуючись ст.ст. 4-5, 12, 76-83, 259, 263-265 ЦПК України, суд,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Красноградського комунального підприємства «Водоканал» про захист прав споживачів - відмовити.

Судові витрати по справі компенсувати за рахунок держави.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення в Харківській апеляційний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 07.10.2024 року.

Суддя

СудКрасноградський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення07.10.2024
Оприлюднено14.10.2024
Номер документу122167048
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів»

Судовий реєстр по справі —626/1772/24

Ухвала від 26.11.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Ухвала від 26.11.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Ухвала від 04.11.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Рішення від 07.10.2024

Цивільне

Красноградський районний суд Харківської області

Дудченко В. О.

Рішення від 02.10.2024

Цивільне

Красноградський районний суд Харківської області

Дудченко В. О.

Ухвала від 03.06.2024

Цивільне

Красноградський районний суд Харківської області

Дудченко В. О.

Ухвала від 28.05.2024

Цивільне

Красноградський районний суд Харківської області

Дудченко В. О.

Ухвала від 21.05.2024

Цивільне

Красноградський районний суд Харківської області

Дудченко В. О.

Ухвала від 07.05.2024

Цивільне

Красноградський районний суд Харківської області

Дудченко В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні