ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2024 рокуЛьвівСправа № 460/1352/24 пров. № А/857/9726/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Носа С. П.,
суддів Кухтея Р. В., Ільчишин Н. В.;
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Північно-східного офісу Держаудитслужби на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 18 березня 2024 року у справі № 460/1352/24 (головуючий суддя Комшелюк Т.О., м. Рівне, повний текст судового рішення складено 18.03.2024) за позовом Комунального підприємства «Рівнекомсервіс» Рівненської міської ради до Північно-східного офісу Держаудитслужби, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Товариство з обмеженою відповідальністю «Кортакоз» про визнання протиправним та скасування висновку,-
ВСТАНОВИВ:
07 лютого 2024 року Рівненським окружним адміністративним судом зареєстровано позовну заяву Комунального підприємства «Рівнекомсервіс» Рівненської міської ради до Північно-східного офісу Держаудитслужби, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Товариство з обмеженою відповідальністю «Кортакоз» про визнання протиправним та скасування висновку Північно-східного офісу Держаудитслужби від 29.01.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-11-16-016386-а, розпочатої 16.11.2023 року Комунальним підприємством «Рівнекомсервіс» Рівненської міської ради стосовно предмета закупівлі «Капітальний ремонт ПРУ № 67808 за адресою: м. Рівне, вул. Стельмаха, 2/1 (Курчатова, 2/1)».
В обґрунтування вимог позовної заяви вказано, що учасником торгів надано документи, які у повній мірі відповідають умовам тендерної документації та правомірно надано інформацію для цілей п. 5, 6, 12 ч. 1 ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі». Відповідач у висновку не конкретизував чітко, яких саме заходів має вжити позивач, не визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його нечіткість та невизначеність.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 18 березня 2024 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано висновок Північно-східного офісу Держаудитслужби від 29.01.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-11-16-016386-а, розпочатої 16.11.2023 року Комунальним підприємством «Рівнекомсервіс» Рівненської міської ради стосовно предмета закупівлі ДК 021:2015 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи (45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація) (Капітальний ремонт ПРУ № 67808 за адресою: м. Рівне, вул. Стельмаха, 2/1 (Курчатова, 2/1)). Стягнуто на користь Комунального підприємства «Рівнекомсервіс» за рахунок бюджетних асигнувань Північно-східного офісу Держаудитслужби судовий збір у сумі 3028 грн.
Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідачем - Північно-східним офісом Держаудитслужби, подано апеляційну скаргу, в якій висловлено прохання скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказано, що згідно додатку №3 «Документальне підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, передбачених пунктом 47 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» до тендерної документації, у строк, що не перевищує 4 дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, переможець повинен надати інформацію однією довідкою в довільній формі із виокремленням кожної підстави окремим рядком за підписом уповноваженої особи учасника та завірену печаткою для підтвердження, що керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов`язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми (підпункт 12 пункту 47 Особливостей). Однак, переможцем процедури закупівлі ТОВ фірма «Кортакоз» не надано у спосіб, зазначений в тендерній документації, інформацію однією довідкою в довільній формі, що підтверджує відсутність підстав, визначених у підпункті 12 пункту 47 Особливостей. Крім того, жодні санкції до позивача з боку відповідача не застосовано, а тому задоволення позову не відновить жодні права позивача.
Позивачем надіслано до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу, в якому висловлено прохання відмовити в задоволенні апеляційної скарги.
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено у справі незначної складності, суд апеляційної інстанції в порядку ст.311 КАС України розглядає справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. В силу вимог ч.4 ст.229 КАС України якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (частина перша статті 308 КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, проаналізувавши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, а оскаржуване рішення скасувати з таких підстав.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Встановлено, що Комунальним підприємством «Рівнекомсервіс» Рівненської міської ради 16.11.2023 оприлюднено в електронній системі закупівель процедуру закупівлі робіт: відкриті торги з особливостями ДК 021:2015 45450000-6 інші завершальні будівельні роботи (45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація) (Капітальний ремонт ПРУ № 67808 за адресою: м. Рівне, вул. Стельмаха, 2/1 (Курчатова, 2/1)), очікуваною вартістю 6 516 830 грн.
Так, з огляду на те, що ТОВ-фірма «Кортакоз» надало найбільш економічно вигідну цінову пропозицію та беручи до уваги те, що тендерна пропозиція вказаного учасника відповідала вимогам тендерної документації, зазначене стало підставою для підписання договору підряду № 48 від 11.12.2023.
Північно-східним офісом Держаудитслужби згідно з наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 10.01.2024 № 2 проведено моніторинг публічної закупівлі робіт (ДК 021:2015 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи (45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація) (Капітальний ремонт ПРУ № 67808 за адресою: м. Рівне, вул. Стельмаха, 2/1 (Курчатова, 2/1)), ДК 021:2015: 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи, очікуваною вартістю 6 516 830 грн.
За результатами вищевказаного моніторингу складено та оприлюднено на вебпорталі Уповноваженого органу висновок UA-2023-11-16-016386-а про результати моніторингу закупівлі, затверджений 29 січня 2024 року.
Моніторингом розгляду тендерної пропозиції ТОВ фірма «Кортакоз» установлено, що згідно Додатку № 3 «Документальне підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, передбачених пунктом 47 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» до тендерної документації, у строк, що не перевищує 4 (чотири) дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, Переможець повинен надати Інформацію однією довідкою в довільній формі із виокремленням кожної підстави окремим рядком за підписом уповноваженої особи учасника та завірену печаткою для підтвердження, що керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов`язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми (підпункт 12 пункту 47 Особливостей). Однак, переможцем процедури закупівлі ТОВ фірма «Кортакоз» не надано у спосіб, зазначений в тендерній документації, Інформацію однією довідкою в довільній формі, що підтверджує відсутність підстав, визначених у підпункті 12 пункту 47 Особливостей.
З огляду на виявлені порушення відповідач зобов`язав позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень, шляхом припинення зобов`язань за договором та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Відповідачем через електронну систему закупівель Замовнику направлено запит від 18.01.2024 щодо надання інформації та пояснень, прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
У відповіді на запит позивач оприлюднив в електронній системі закупівель інформацію наступного змісту: «Пропозиція ТОВ-фірма «Кортакоз» не була відхилена, оскільки довідка у довільній формі не є документальним підтвердженням відсутності підстави, передбаченої у підпункті 12 пункту 47 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Саме Витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» включає відомості щодо притягнення особи до кримінальної відповідальності чи засудження за будь-якими статтями Кримінального кодексу України, у тому числі і статтями 149, 150, 150-1 Кримінального кодексу України (правопорушення, які пов`язані з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми)».
Згідно із ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судом апеляційної інстанції здійснено перевірку висновків суду першої інстанції щодо відповідності дій відповідача вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України, внаслідок чого суд апеляційної інстанції не погоджується з такими та вважає за необхідне зазначити наступне.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано Законом України від 26.01.1993 № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі - Закон № 2939-XII ).
Статтею 5 Закону № 2939-XII визначено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Згідно з частиною шостою статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» №922-VIII (далі - Закон № 922-VIII) за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Пунктом 3-7 розділу Х Закону №922-VIII установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 затверджені особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - Особливості №1178).
Абзацом 1 пункту 28 Особливостей №1178 встановлено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Наведеною нормою також визначено, що у тендерній документації зазначаються: один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Підстави для відмови в участі у відкритих торгах встановлені пунктом 47 цих особливостей, та інформація про спосіб підтвердження відсутності підстав для відхилення. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та/або переможця, визначених пунктом 47 цих особливостей, у разі, коли така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, та/або може бути отримана електронною системою закупівель шляхом обміну інформацією з іншими державними системами та реєстрами.
Встановлено, що моніторингом розгляду тендерної пропозиції ТОВ фірма «Кортакоз» установлено, що згідно Додатку № 3 «Документальне підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, передбачених пунктом 47 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» до тендерної документації, у строк, що не перевищує 4 (чотири) дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, Переможець повинен надати Інформацію однією довідкою в довільній формі із виокремленням кожної підстави окремим рядком за підписом уповноваженої особи учасника та завірену печаткою для підтвердження, що керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов`язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми (підпункт 12 пункту 47 Особливостей). Однак, переможцем процедури закупівлі ТОВ фірма «Кортакоз» не надано у спосіб, зазначений в тендерній документації, Інформацію однією довідкою в довільній формі, що підтверджує відсутність підстав, визначених у підпункті 12 пункту 47 Особливостей.
З цього приводу колегія суддів зазначає наступне.
Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема, інформації та/або документів, що підтверджують відсутність підстав передбачених пунктом 47 Особливостей відповідно до Додатку № 3 до тендерної документації.
Додаток 3 до тендерної документації, визначає документальне підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, передбачених пунктом 47 Особливостей, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
Згідно цього ж Додатку 3, документами для підтвердження інформації про відсутність підстав для відмови відповідно до пункту 47 Особливостей (документи подаються переможцем торгів у строк, що не перевищує 4 (чотири) дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель), визначено, зокрема, для керівника учасника процедури закупівлі, інформація про те, що такого не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов`язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми (підпункт 12 пункту 47 Особливостей). Інформація надається однією довідкою в довільній формі із виокремленням кожної підстави окремим рядком за підписом уповноваженої особи учасника та завірену печаткою.
У разі ненадання переможцем торгів документів відповідно до всіх вимог документації в зазначені строки замовник визначає наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.
Так, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю оприлюднено в електронній системі закупівель 30.11.2023.
Переможцем торгів ТОВ фірма «Кортакоз», 30.11.2023 надані документи (знаходяться на СD диску у папці документи переможця), шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому пункту 47 Особливостей, а саме: Інформаційна довідка з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення від 30.11.2023; Відповідь на запит до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення станом на 30.11.2023; Витяг з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» станом на 30.11.2023; Гарантійний лист щодо відсутності підстави, установленої в абзаці 14 пункту 47 Особливостей від 30.11.2023.
Таким чином, ТОВ фірма «Кортакоз», як переможцем торгів, не надано у спосіб (а саме: інформація однією довідкою в довільній формі із виокремленням кожної підстави окремим рядком за підписом уповноваженої особи учасника та завірену печаткою), зазначений в тендерній документації, документа, що підтверджує відсутність підстав, визначених в абзаці 12 пункту 47 цих Особливостей.
Натомість, ТОВ фірма «Кортакоз» надано гарантійний лист від 30.11.2023 щодо відсутності підстави, встановленої в абзаці 14 пункту 47 Особливостей.
Вказаний гарантійний лист не має у своєму змісті жодної згадки про те, що керівника учасника процедури закупівлі не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов`язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.
Даний гарантійний лист не може замінити лист в довільній формі про відсутність підстав визначених абз. 12 п. 47 Особливостей.
Щодо поданого витягу з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» станом на 30.11.2023, то такий не відповідає визначеному законом способу підтвердження відомостей передбачених абз. 12 п. 47 Особливостей. Так, в п. 47 Особливостей чітко вказано, що учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в цьому пункті (крім підпунктів 1 і 7 цього пункту), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції. Особливості не передбачають надання витягу з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» і такий витяг хоч і може бути додатково подано переможцем/учасником торгів як додатковий документ, проте такий не може замінити собою надання у спосіб (а саме: інформація однією довідкою в довільній формі із виокремленням кожної підстави окремим рядком за підписом уповноваженої особи учасника та завірену печаткою), зазначений в тендерній документації, документа, що підтверджує відсутність підстав, визначених в абзаці 12 пункту 47 цих Особливостей.
Зважаючи на викладене заслуговують на увагу твердження відповідача про те, що замовник повинен був відхилити тендерну пропозицію через те, що переможець процедури закупівлі не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпункті 12 пункту 47 цих Особливостей.
Отже, позивач при проведенні відкритих торгів щодо публічної закупівлі робіт за предметом ДК 021:2015 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи (45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація) (Капітальний ремонт ПРУ №67808 за адресою: м. Рівне, вул. Стельмаха, 2/1 (Курчатова, 2/1)), ДК 021:2015: 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи, очікуваною вартістю 6 516 830 грн. неправомірно допустив пропозицію ТОВ - фірма «Кортакоз».
Враховуючи дані обставини колегія суддів вважає, що винесене судом першої інстанції рішення, яким задоволено заявлені позовні вимоги, є хибним.
Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення зокрема є, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись статтями 241, 250, 308, 311, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Північно-східного офісу Держаудитслужби задовольнити, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 18 березня 2024 року у справі №460/1352/24 скасувати та прийняти постанову, якою в задоволенні позовних вимог Комунального підприємства «Рівнекомсервіс» Рівненської міської ради до Північно-східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя С. П. Нос судді Р. В. Кухтей Н. В. Ільчишин
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2024 |
Оприлюднено | 11.10.2024 |
Номер документу | 122199015 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Нос Степан Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні