ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30.09.2024 Справа № 914/297/24
Господарський суд Львівської області у складі головуючої судді Зоряни ГОРЕЦЬКОЇ, при секретарі Марті ПРИШЛЯК, у справі
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Ромашка",
до відповідача: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях,
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Західно-українська геофізична розвідувальна експедиція державного геофізичного підприємства "УКРГЕОФІЗИКА",
про стягнення заборгованості,
представники сторін:
позивач: ОСОБА_1 ;
відповідач: ОСОБА_2 ;
третя особа: не з`явився;
ВСТАНОВИВ:
На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Ромашка" до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на строні відповідача Західно-української геофізичної розвідувальної експедиція державного геофізичного підприємства "УКРГЕОФІЗИКА" про зобов`язання здійснити перерахунок орендної плати.
Ухвалою від 06.02.2024 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
27.05.2024 суд прийняв заяву №1117/24 від 22.03.2024 про зміну предмета позову та подальший розгляд справи ухвалив здійснювати з врахуванням такої.
Враховуючи, що зібраних в матеріалах справи доказів достатньо для з`ясування обставин справи та прийняття рішення судом 30.09.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.
АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача
Позивач з врахуванням заяви про зміну предмета позову просить суд зобов`язати відповідача здійснити перерахунок орендної плати за перші шість місяців оренди та визнати незаконним рішення про відмову в застосуванні пільгової орендної плати.
Позиція відповідача
Відповідач заперечив позовні вимоги з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, зокрема у позивача відсутні правові підстави для внесення змін в договір оренди та встановлення пільгової орендної плати, оскільки, такий пункт мав бути внесений у договір при його укладенні за наявності відповідних підстав для цього.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
27.10.2023 товариство з обмеженою відповідальністю «Ромашка» (надалі Позивач, ТОВ «Ромашка», Орендар) стало переможцем електронного аукціону з передачі в оренду нерухомого майна: нежитлової будівлі "Столярна майстерня", загальною площею 542,20 кв.м, яка знаходиться, за адресою: м. Львів, вул. Данила Апостола, 9-А.
05.09.2023 ТОВ «Ромашка» звернулось до Львівської обласної військової адміністрації та РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях з клопотання потенційного орендаря про сприяння переміщенню виробництва в порядку п. 4 Постанови КМУ України від 27.05.2022 № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» (вих. № 12) за встановленою законом формою.
До вказаного клопотання Товариством було долучено копії Виписки та Витягу з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 29.03.2023, копія договору оренди обладнання від 01.01.2021 та копія договору оренди обладнання від 01.12.2020, копія договору оренди нежитлової будівлі від 01.12.2020, копія поверхового плану приміщення з позначенням місця розташування виробничих верстатів та станків, копія податкової декларації платника єдиного податку 3-ї групи ТОВ «Ромашка» за 2021 та 2022 роки, копія фінансової звітності малого підприємництва, фотографії 16 штук, номенклатура від реалізації товарів, що вироблялися на виробничих потужностях ТОВ «Ромашка» у 2021 році.
05.09.2023 Львівська обласна військова адміністрація надала своє клопотання про сприяння переміщенню виробництва в порядку пункту 4 постанови КМУ від 27.05.2022 № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» від 14.09.2023 №5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2, яке було скеровано начальнику Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях Миколі Іщуку та Директору ТОВ «Ромашка» Володимирі Коваль.
У вищенаведеному клопотанні від 14.09.2023 № 5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2 Львівська обласна військова адміністрація вирішила «підтримати клопотання заявника і клопотати перед орендодавцем про сприяння переміщенню виробництва на виробничі потужності (приміщення, будівлі, споруди чи їх частини), зазначені у клопотанні заявника, та застосування для нього пільгової орендної плати».
27.10.2023 відбувся аукціон із зниженням стартової ціни з передачі в оренду нерухомого майна: нежитлової будівлі "Столярна майстерня", загальною площею 542,20 кв. м, яка знаходиться, за адресою: м. Львів, вул. Данила Апостола, 9-А, та перебуває на балансі Державного геофізичного підприємства "УКРГЕОФІЗИКА".
Строк дії договору оренди державного майна 5 (п`ять) років.
Відповідно до протоколу про результати електронного аукціону № LLE001-UA-20231017-99385 переможцем аукціону було визнано ТОВ «РОМАШКА».
Позивачем відповідно до вимог п. 4 Постанови КМУ України від 27.05.2022 № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна і період воєнного стану» разом із підписаним протоколом про результати електронного аукціону № LLE001-UA-20231017-99385 було подано орендодавцю клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане Львівською обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна № 5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2 від 14.09.2023.
Листом від 10.11.2023 № 11-03-05093 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях (надалі Орендодавець, Відповідач) повідомило ТОВ «Ромашка» про прийняття рішення про відмову в застосуванні пільгової орендної плати з тієї підстави, що ТОВ «Ромашкою» було скеровано неповний пакет документів.
Вказаний лист був отриманий Товариством лише 21.11.2023, водночас Орендодавець звернувся до Товариства з усною вимогою надати копії документів, які б підтверджували перевезення і зберігання майна, яке необхідне для здійснення господарської діяльності ТОВ «Ромашка».
13.11.2023 у відповідь на усну вимогу Орендодавця Позивачем було надіслано Орендодавцю лист № 16 разом із копіями документів, що підтверджують перевезення і зберігання майна, яке необхідне для здійснення господарської діяльності ТОВ «Ромашка», зокрема копію Договору про надання транспортних послуг № 01/11-22 від 31.10.2022, копію рахунку-фактури №СФ11/11-2 від 02.11.2022, копію Акту надання послуг №01 від 02.11.2022, копію заявки №1 від 01.11.2022, копію Договору про надання послуг відповідального зберігання від 02.11.2022, копію додаткової угоди №1 від 01.01.2023 до Договору відповідального зберігання від 02.11.2022.
Листом-відповіддю з вих. № 11-03-05235 від 20.11.2023 Орендодавець повідомив Товариство, що наказом РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 10.11.2023 № 01939 було затверджено протокол аукціону без застосування пільгової орендної ставки.
Листом від 14.11.2023 №5/7-11569/0/2-23/1-11.3.2 Львівська обласна військова адміністрація відкликала своє клопотання про сприяння переміщенню виробництва від 14.09.2023 №5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2.
25.01.2024 адвокатом Вікторією Бойко було направлено адвокатський запит до Львівської обласної військової адміністрації з проханням надати інформацію чи було відкликане та/або скасоване клопотання про сприяння переміщенню виробництва від 14.09.2023 №5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2.
21.11.2023 до РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях Товариством було скеровано лист № 17, оскільки лише 21.11.2023 Товариство отримало лист до РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях № 11-03- 05093 від 10.11.2023. Разом із вказаним листом Товариством повторно було надано копію Договору про надання транспортних послуг № 01/11-22 від 31.10.2022, копію рахунку-фактури №СФ11/11-2 від 02.11.2022, копію Акту надання послуг №01 від 02.11.2022, копію заявки №1 від 01.11.2022, копію Договору про надання послуг відповідального зберігання від 02.11.2022, копію додаткової угоди №1 від 01.01.2023 до Договору відповідального зберігання від 02.11.2022, а також копію поверхового плану приміщення з позначенням місця розташування виробничих верстатів та станків.
23.11.2023 Орендарем отримано для підписання від Орендодавця Договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023 (надалі Договір оренди).
Протокол про результати електронного аукціону було сформовано 27.10.2023, отже останнім днем підписання договору відповідно до вимог Постанови КМУ «Про деякі питання оренди державного та комунального майна» було 24.11.2023.
Позивачем разом з підписаним Договором Орендодавцю подано Протокол розбіжностей №1 до Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023 (який був підписаний та надісланий 24.11.2023), у якому Товариство запропонувало змінити редакцію п. 9.1 Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023, шляхом викладення його в новій редакції: «Відповідно до Постанови Кабінету міністрів України №634 від 27 травня 2022 року «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» Орендар як переможець електронного аукціону, який взяв участь в аукціоні з метою переміщення виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності з території Донецької області, протягом перших шести місяців оренди сплачує орендну плату в розмірі 1 гривня за 1 кв. метр орендованої площі (далі пільгова орендна плата)».
Орендодавець листом від 05.12.2023 №11-03-05461 повідомив, що Протокол розбіжностей №1 до Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023 підписано та скеровано до регіонального відділення 24.11.2023, тобто після укладення Договору оренди державного нерухомого майна. Також Орендодавцем зазначається, що він листами від 10.11.2023 №11-03-05093 та від 20.11.2023 №11-03-05225 надавав інформацію Позивачу щодо застосування норм чинного законодавства у частині пільгової орендної плати за державне нерухоме майно, при укладенні Договору оренди.
Позивач 14.12.2023 звернуся до Орендодавця та Західно - української геофізичної розвідувальної експедиції державного геофізичного підприємства «УКРГЕОФІЗИКА» (надалі Балансоутримувач) з заявою про внесення змін до Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023 (надалі Договір), в якій пропонував укласти додаткову угоду до Договору з метою приведення його у відповідність до законодавства та Порядку і змінити п. 9.1(1) розділу «Змінювані умови договору», виклавши його в наступній редакції: «Відповідно до Постанови Кабінету міністрів України №634 від 27 травня 2022 року «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» Орендар як переможець електронного аукціону, який взяв участь у аукціоні з метою переміщення виробництва та інших активі і потужностей для провадження господарської з території Донецької області та виконав умови, передбачені пунктом 4 зазначеної Постанови, сплачує пільгову орендну плату в розмірі 1 гривня за 1 кв.м. орендованої площі протягом перших шести місяців оренди, а саме з 23.11.2023 до 23.05.2024.
Балансоутримувачем листом від 04.01.2024 № 01/06 надано відповідь, що він не наділений повноваженнями відповідно до Закону України «Про оренду державного та комунального майна» щодо задоволення заяви або відмов у задоволенні заяви про внесення змін до Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності.
ОЦІНКА СУДУ
Відповідно до ч. 5 ст. 2 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» оренда здійснюється на основі таких принципів: законності; відкритості та прозорості; рівності та змагальності; державного регулювання та контролю; врахування особливостей об`єктів державної та комунальної форм власності; захисту економічної конкуренції; створення сприятливих умов для залучення інвестицій; повного, своєчасного, достовірного інформування про об`єкти оренди та порядок передачі їх в оренду; забезпечення конкурентних умов оренди та інших видів договорів.
Відповідно до п. 4 Постанови КМУ «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» № 634 від 27.05.2022 переможці електронних аукціонів, які взяли участь в аукціоні з метою переміщення виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності з територій Донецької, Луганської, Запорізької, Київської, Миколаївської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернігівської, Кіровоградської, Дніпропетровської, Житомирської, Одеської областей, Автономної Республіки Крим та м. Києва і м. Севастополя, протягом перших шести місяців оренди сплачують орендну плату (у тому числі авансовий внесок) в розмірі 1 гривня за 1 кв. метр орендованої площі.
Для отримання права на пільгову орендну плату переможець аукціону разом з підписаним протоколом аукціону подає орендодавцю клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна. Клопотання може бути видано не пізніше дати, що передує даті проведення аукціону.
Клопотання орендаря та клопотання обласної військової адміністрації про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності подається за формою, встановленою Фондом державного майна і оприлюдненою на його офіційному веб-сайті або в інший визначений Фондом державного майна спосіб. Про застосування пільгової орендної плати орендодавець приймає рішення одночасно із затвердженням протоколу аукціону. Клопотання обласної військової адміністрації про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності та рішення про застосування пільгової орендної плати оприлюднюються в електронній торговій системі протягом одного місяця після припинення чи скасування воєнного стану.
Позивачем в установленому Постановою КМУ України від 27.05.2022 року № 634 порядку було отримано клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане Львівською обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна № 5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2 від 14.09.2023.
Відповідно до вимог Постанови КМУ України від 27.05.2022 року № 634 Позивачем разом із підписаним протоколом про результати електронного аукціону № LLE001-UA-20231017-99385 було подано орендодавцю клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане Львівською обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна № 5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2 від 14.09.2023.
В порушення закону, наказом РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 10.11.2023 № 01939 затверджено протокол аукціону без застосування пільгової орендної ставки.
Постановою КМУ України від 27.05.2022 року №634 не передбачено надання переможцем електронного аукціону будь-яких додаткових документів Орендодавцю для застосування пільгової орендної плати, крім клопотання обласної військової адміністрації за місцем розташування орендованого майна (в тому числі не передбачено й подання документів, які подавалися потенційним орендарем до обласної військової адміністрації для отримання відповідного клопотання).
Клопотання про сприяння переміщенню виробництва в порядку пункту 4 постанови КМУ від 27.05.2022 № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» від 14.09.2023 року №5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2 було подане Товариством, як переможцем аукціону до затвердження протоколу про результати відповідного електронного аукціону № LLE001-UA-20231017-99385 Орендодавцем.
За наведених обставин, вимога РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях про надання додаткових документів, яка була висловлена усно та у листі від 10.11.2023 № 11-03-05093, що адресовано Товариству є такою, що не відповідає закону.
Крім того, Відповідач приймаючи рішення про відмову в пільговій орендній платі від 10 листопада 2023 року (№ 11-03-05093) одночасно приймає наказ № 01939 про затвердження протоколу аукціону без застосування пільгової орендної плати. Тобто, Відповідач фактично не надав Позивачу жодної можливості додати документи, подання яких Відповідач вважав необхідним для застосування пільгової орендної плати, хоча подання таких документів не передбачено законом.
Суд звертає увагу увагу, що Постановою КМУ України від 27.05.2022 року № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» не передбачає порядку та підстав надання відмови Фондом державного майна в пільговій орендній платі (в тому числі й у тому випадку, коли відповідно до закону переможцем електронного аукціону подано клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна).
Згідно із ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, закон не передбачає право Фонду державного майна прийняти рішення про відмову у застосуванні пільгової орендної плати за умови, якщо у строк, передбачений законом переможець електронного аукціону подав до Фонду державного майна клопотання орендаря та клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна. А тому відмова РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях в застосуванні пільгової орендної плати є незаконною.
Водночас принцип ефективного поновлення порушених прав позивача вимагає заявлення позовної вимоги про зобов`язання Відповідача здійснити перерахунок орендної плати та зобов`язання здійснювати нарахування орендної плати протягом 6 місяців із дня укладення Договору оренди із застосуванням пільгової орендної плати, право на яку Позивач має в силу закону.
Так, з метою необхідності оренди відповідного майна, Позивач з часу підписання Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023 року сплатив авансовий платіж та сплачує орендні платежі без застосування пільгової орендної плати, відповідно до п. 4 Постанови КМУ України від 27.05.2022 року № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану», - право на застосування якої заперечується/ не визнається Відповідачем.
Зокрема, Позивачем 23.11.2023 року було сплачено, відповідно до Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 158 від 23.11.2023 забезпечувальний депозит в сумі 84 002,00 грн та авансовий платіж в сумі 84 002,00 грн.
Авансовий платіж відповідно до п. 3.10 незмінюваних умов Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 158 від 23.11.2023 сума орендної плати, сплаченої авансом відповідно до пункту 3.5 цього договору, підлягає зарахуванню в рахунок сплати орендної плати за перші місяці оренди за цим договором.
Загалом за листопад 2023 року (з 23.11.2023 року) до січня 2024 року Позивачем за Договором оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 158 від 23.11.2023 було сплачено 233 626,39 грн (149 624,39 грн в рахунок оплати орендної плати та 84 002,00 грн авансовий платіж, який повинен зараховуватися в рахунок сплати орендної плати).
Відповідно до п. 4 Постанови КМУ України від 27.05.2022 № 634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану», протягом перших шести місяців оренди сплачують орендну плату (у тому числі авансовий внесок) в розмірі 1 гривня за 1 кв. метр орендованої площі.
Згідно із п. 4.1. Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 158 від 23.11.2023 площа об`єкту оренди становить 542,20 кв. м.
Пільгова орендна плата з розрахунку за 1 місяць повинна була становити 650,64 грн (542,20 грн (орендна плата без ПДВ) + 108,44 грн (ПДВ - 20%)). Орендна плата, яка підлягала б сплаті Орендарем із врахуванням пільгової орендної ставки за період із листопада 2023 року (з 23.11.2023) по січень 2024 року становить 1 474,78 грн з ПДВ (173,50 грн (за 8 днів листопада 2023 року) + 650,64 грн (за грудень 2023 року) + 650,64 грн (за січень 2024 року)).
Відповідно до п. 3.10 Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності № 158 від 23.11.2023 надміру сплачена сума орендної плати, що надійшла до бюджету або Балансоутримувачу, підлягає в установленому порядку зарахуванню в рахунок майбутніх платежів, а у разі неможливості такого зарахування у зв`язку з припиненням орендних відносин поверненню Орендарю.
У подібних правовідносинах, - зокрема, що стосувалися застосування пільгової орендної плати до орендарів державного майна у зв`язку із поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV -2 на підставі Постанови КМУ № 611 - Верховний Суд у складі Касаційного господарського суду прийшов до наступного висновку:
Верховний Суд у постанові від 26.08.2021 у справі № 910/13397/20 виклав такий правовий висновок: «З огляду на положення постанови КМУ № 611 нарахування орендної плати орендарям у розмірах, передбачених пунктом 1 цієї Постанови, є державним регулюванням такої плати. Оскільки постанова КМУ № 611 не встановлює будь-якої процедури надання передбачених нею звільнень і знижок, у тому числі не передбачає необхідності отримання погоджень або укладення додаткових угод, колегія суддів дійшла висновку, що нарахування орендної плати орендарям у розмірах, передбачених пунктом 1 цієї Постанови, є державним регулюванням такої плати, а тому отримання погодження щодо звільнення або знижки орендної плати, так само як і внесення змін до договору оренди цією Постановою не вимагається».
З викладеного слідує, що право на нарахування орендної плати орендарям у розмірах, передбачених пунктом 1 постанови КМУ № 611 виникає автоматично, в силу прямої норми закону та не потребує документального переоформлення орендних правовідносин шляхом внесення змін у договір.
Заявлений же у цій справі позов фактично містить у собі вимогу про встановлення судом обставин, які мають юридичне значення (наявність у орендаря права на звільнення від орендної плати за користування нерухомим державним майном) та не стосуються захисту цивільного права у спосіб, обраний позивачем, тобто задоволення такої вимоги не є ефективним способом захисту прав орендаря, яке вже захищено законом.
Вимога про встановлення певних фактів не може бути самостійним предметом розгляду в господарському суді, який порушує провадження у справі за позовом, в основі якого правова вимога - спір про право, що виникає з матеріальних правовідносин. Відповідний правовий висновок наведений в постанові Великої Палати Верховного Суду від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16.
У цій справі, звертаючись до суду з вимогою про визнання укладеною додаткової угоди, позивач прагне досягти правової визначеності, тобто прагне підтвердження судом певного факту - наявності у нього права на звільнення від орендної плати за користування нерухомим державним майном згідно з додатком 1 до постанови КМУ № 611, однак такі доводи можуть розглядатися господарським судом лише при існуванні та розгляді спору між сторонами щодо виконання зобов`язання в частині нарахування та сплати орендної плати за договором оренди, зокрема за позовом відповідача про стягнення з позивача заборгованості з орендної плати за відповідний період. (Постанова ВС КГС від 16.09.2021 у справі № 922/3734/20).
Правовідносини у цій справі є подібними до правовідносин, що аналізувалися судом у вищенаведеній справі, оскільки Законом України «Про внесення змін до Закону України "Про оренду державного та комунального майна» від 01.04.2022 розділ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (Відомості Верховної Ради України, 2020 р., № 4, ст. 25) доповнено пунктами 6-1 і 6-2 такого змісту:
"6-1. Під час дії воєнного стану Кабінет Міністрів України може встановити інші правила передачі в оренду державного та комунального майна, ніж ті, що передбачені цим Законом, зокрема щодо: строків надання згоди на включення об`єкта оренди до одного з Переліків;
-стартової орендної плати у випадках, якщо інформація про залишкову балансову вартість об`єкта оренди є меншою 10 відсотків первісної балансової вартості об`єкта оренди;
-необхідності здійснення оцінки об`єкта оренди для цілей передачі його в оренду орендарям, передбаченим абзацом першим частини першої статті 15 цього Закону;
-строків проведення аукціону і затвердження протоколу результатів аукціону;
-необхідності та строків завантаження орендодавцем договору оренди та акта приймання-передачі до ЕТС;
-можливості підписання документів за допомогою кваліфікованого електронногопідпису та переліку таких документів;
-продовження договору оренди, зокрема щодо запровадження можливості автоматичного продовження договорів оренди, строк дії яких закінчується під час дії воєнного стану, на строк до припинення чи скасування та на чотири місяці після припинення чи скасування воєнного стану;
-припинення орендарем договору оренди;
-незастосування окремих обмежень на передачу майна в суборенду, передбачених абзацами дев`ятим і десятим частини першої статті 3 та статтею 22 цього Закону, при цьому строк дії укладеного відповідно до цієї статті договору суборенди не може перевищувати строк дії воєнного стану, збільшений на чотири місяці;
-можливості застосування пільгової орендної плати на строк, що не перевищує шість місяців, для орендарів, які беруть участь в аукціоні з оренди державного майна з метою переміщення виробництв, активів і потужностей для здійснення господарської діяльності, розміщених на території, визначеній Кабінетом Міністрів України, а також механізму підтвердження права на застосування пільгової орендної плати.
На виконання вказаного п. 6-1 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про оренду державного та комунального майна" КМУ було прийнято Постанову «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» № 634 від 27.05.2022, де у п. 4 КМУ встановив право орендарів, які беруть участь в аукціоні з оренди державного майна з метою переміщення виробництв, активів і потужностей для здійснення господарської діяльності, розміщених на території, визначеній Кабінетом Міністрів України сплачувати пільгову орендну плату.
Зокрема, відповідно до п. 4 Постанову «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» № 634 від 27.05.2022 року:
«Переможці електронних аукціонів, які взяли участь в аукціоні з метою переміщення виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності з територій Донецької, Луганської, Запорізької, Київської, Миколаївської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернігівської, Кіровоградської, Дніпропетровської, Житомирської, Одеської областей, Автономної Республіки Крим та м. Києва і м. Севастополя, протягом перших шести місяців оренди сплачують орендну плату (у тому числі авансовий внесок) в розмірі 1 гривня за 1 кв. метр орендованої площі (далі - пільгова орендна плата).
Для отримання права на пільгову орендну плату переможець аукціону разом із підписаним протоколом аукціону подає орендодавцю клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна. Клопотання може бути видано не пізніше дати, що передує даті проведення аукціону.
Клопотання орендаря та клопотання обласної військової адміністрації про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності подається за формою, встановленою Фондом державного майна і оприлюдненою на його офіційному веб-сайті або в інший визначений Фондом державного майна спосіб. Про застосування пільгової орендної плати орендодавець приймає рішення одночасно із затвердженням протоколу аукціону. Клопотання обласної військової адміністрації про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності та рішення про застосування пільгової орендної плати оприлюднюються в електронній торговій системі протягом одного місяця після припинення чи скасування воєнного стану».
Отже, право на пільгову орендну плату для орендарів, які взяли участь в аукціоні з метою переміщення виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності з територій Донецької, Луганської, Запорізької, Київської, Миколаївської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернігівської, Кіровоградської, Дніпропетровської, Житомирської, Одеської областей, Автономної Республіки Крим та м. Києва і м. Севастополя встановлюється законом (тобто виникає із закону).
Виникнення такого права закон пов`язує із певним юридичним фактом поданням орендодавцю переможцем аукціону разом із підписаним протоколом аукціону клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна, яке видано не пізніше дати, що передує даті проведення аукціону.
Таким чином, з моменту подання Позивачем, як переможцем аукціону, Відповідачу, як орендодавцю підписаного протоколу аукціону та клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане Львівською обласною військовою адміністрацією від 14.09.2023 №5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2 Позивач набув право на пільгову орендну плату в розмірі 1 гривня за 1 кв. метр орендованої площі в силу положення закону.
Праву Товариства на нарахування орендної плати у пільговому розмірі, що виникло на підставі закону та внаслідок подання передбачених законом документів Орендодавцеві, кореспондує обов`язок Орендодавця застосувати пільгову орендну плату у перших шість місяців оренди нерухомого майна.
Нарахування орендної плати орендарям у розмірах, передбачених пунктом 4 Постанови КМУ «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» № 634 від 27.05.2022 є державним регулюванням такої плати, а тому внесення змін до договору оренди цією Постановою не вимагається.
Саме тому обраний позивачем спосіб захисту є ефективним, позовні вимоги знайшли своє підтвердження в долучених до матеріалів справи доказах, водночас аргументи відповідача спростовуються матеріалами справи. Позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь позивача. З метою вирішення питання відшкодування витрат позивача на професійну правову допомогу, суд вважає за необхідне призначити судове засідання.
Керуючись статтями 2, 13, 74, 76, 77, 78, 86, 129, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Позов задовольнити.
2.Визнати незаконним рішення Регіонального відділення ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях про відмову у застосуванні пільгової орендної плати, що було оформлено листом Регіонального відділення ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 10.11.2023 № 11-03-05093 «повідомлення про прийняття рішення про відмову в пільговій орендній платі».
3.Зобов`язати Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях здійснити перерахунок орендної плати за перші 6 місяців оренди за Договором оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023 із застосуванням пільгової орендної плати, в розмірі, передбаченому п. 4 Постанови КМУ «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» № 634 від 27.05.2022 року 1 гривня за 1 кв. м орендованої площі і надміру сплачену орендну плату зарахувати в рахунок майбутніх платежів з орендної плати.
4.Призначити на 04.11.2024 о 15:30 год судове засідання для вирішення питання відшкодування позивачу судових витрат.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 ГПК України та може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду у порядку та строки, передбачені ст.ст. 256, 257 ГПК України.
СуддяГорецька З.В.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2024 |
Оприлюднено | 14.10.2024 |
Номер документу | 122219536 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Горецька З.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні