ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" січня 2025 р. Справа №914/297/24
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого судді Панова І.Ю.,
СуддівЗварич О.В.,
Матущак О.І.,
Секретар судового засідання:Фарина Х.І.
За участю представників сторін:
від позивача: Бойко В.В.
від відповідача: Золотий Я.М.
від третьої особи, без самостійних вимого на предмет спору на стороні відповідача: не з`явився.
розглянувши матеріали апеляційної скарги Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях вих. №14-11-04129 від 29.10.2024 (вх. №01-05/3096/24 від 30.10.2024)
на рішення Господарського суду Львівської області від 30.09.2024 (повний текст рішення складено 10.10.2024)
у справі №914/297/24 (суддя Горецька З.В.)
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Ромашка",
до відповідача: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях,
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Західно-українська геофізична розвідувальна експедиція державного геофізичного підприємства "УКРГЕОФІЗИКА",
про зобов`язання здійснити перерахунок
В С Т А Н О В И В:
Короткий зміст вимог позовної заяви і рішення суду першої інстанції.
На розгляді Господарського суду Львівської області перебувала позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Ромашка" до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Західно-української геофізичної розвідувальної експедиція державного геофізичного підприємства "УКРГЕОФІЗИКА" про зобов`язання здійснити перерахунок орендної плати.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 30.09.2024 у справі №914/297/24 позов задоволено.
Визнано незаконним рішення Регіонального відділення ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях про відмову у застосуванні пільгової орендної плати, що було оформлено листом Регіонального відділення ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 10.11.2023 № 11-03-05093 повідомлення про прийняття рішення про відмову в пільговій орендній платі.
Зобов`язано Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях здійснити перерахунок орендної плати за перші 6 місяців оренди за Договором оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023 із застосуванням пільгової орендної плати, в розмірі, передбаченому п. 4 Постанови КМУ Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану № 634 від 27.05.2022 року 1 гривня за 1 кв. м орендованої площі і надміру сплачену орендну плату зарахувати в рахунок майбутніх платежів з орендної плати.
Рішення господарського суду мотивовано тим, що з моменту подання Позивачем, як переможцем аукціону, Відповідачу, як орендодавцю підписаного протоколу аукціону та клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, що видане Львівською обласною військовою адміністрацією від 14.09.2023 №5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2 Позивач набув право на пільгову орендну плату в розмірі 1 гривня за 1 кв. метр орендованої площі в силу положення закону.
Короткий зміст вимог та узагальнених доводів учасників справи.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях оскаржило таке в апеляційному порядку. Апеляційна скарга надійшла на адресу Західного апеляційного господарського суду 30.10.2024. В апеляційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 30.09.2024 у справі №914/297/24 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог.
Зазначає, що у позивача відсутні правові підстави для внесення змін в договір оренди та встановлення пільгової орендної плати, оскільки, такий пункт мав бути внесений у договір при його укладенні за наявності відповідних підстав для цього.
Окрім цього, вказує про неправомірність висновку суду першої інстанції щодо подібності правовідносин при застосуванні пільгової орендної плати для орендарів державного майна у зв`язку з поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої корона вірусом SБRS-CoV-2 та для орендарів, які отримали таке право відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 травня 2022 №634 «Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану» у зв`язку з переміщенням виробництва (релокації).
13.11.2024 від Товариства з обмеженою відповідальністю "Ромашка" надійшов відзив б/н від 13.11.2024 (вх. №01-04/7763/24) в якому позивач заперечує доводи апеляційної скарги та вказує, що відкликання свого клопотання Львівською обласною військовою адміністрацією не має правового значення для вирішення цього спору та, оскільки законодавством передбачено прийняття лише певного конкретного рішення (про застосування пільгової орендної плати одночасно із затвердження протоколу аукціону), то це не є реалізацією дискреції (повноважень), а є виконанням обов`язку Фондом державного майна - тобто саме по собі прийняття рішення про застосування пільгової орендної плати не є дискрецією орендодавця, а є виконанням обов`язку орендодавця забезпечити нарахування орендної плати у пільговому розмірі, право на яке виникло в орендаря в силу закону.
Також, зазначає, що внесення змін до проєкту договору оренди державного майна (або примірного договору) не може мати місця, оскільки орендодавець дізнається про те, що переможцем електронного аукціону став саме суб`єкт, який має право на застосування пільгової орендної плати на підставі п. 4 Постанови КМУ№ 634 від 27.05.2022 року - лише коли останній надсилає орендодавцеві разом із підписаним протоколом аукціону клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, що видане обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна.
Відповідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.10.2024 вказану справу розподілено колегії суддів Західного апеляційного господарського суду у складі: головуючого судді Панова І.Ю., суддів Зварич О.В. та Матущак О.І.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 04.11.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях вих. №14-11-04129 від 29.10.2024 (вх. №01-05/3096/24 від 30.10.2024) на рішення Господарського суду Львівської області від 30.09.2024 у справі №914/297/24.
Ухвалою суду від 14.11.2024 призначено розгляд справи на 03.12.2024.
Ухвалою суду від 03.12.2024 відкладено розгляд справи на 14.01.2025.
У судовому засіданні 14.01.2025 представник скаржника підтримав доводи апеляційної скарги з підстав викладених у ній. Представник позивача заперечила доводи апеляційної скарги з підстав викладених у відзиві. Третя особа явку уповноваженого представника не забезпечила, про час, дату та місце розгляду справи була належним чином повідомлена.
У відповідності до вимог ч. 1, 2, 5 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Згідно з встановленими судом першої інстанції обставинами, і визначеними відповідно до них правовідносинами, вбачається, що:
27.10.2023 товариство з обмеженою відповідальністю Ромашка (надалі Позивач, ТОВ Ромашка, Орендар) стало переможцем електронного аукціону з передачі в оренду нерухомого майна: нежитлової будівлі "Столярна майстерня", загальною площею 542,20 кв.м, яка знаходиться, за адресою: м. Львів, вул. Данила Апостола, 9-А.
05.09.2023 ТОВ Ромашка звернулось до Львівської обласної військової адміністрації та РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях з клопотання потенційного орендаря про сприяння переміщенню виробництва в порядку п. 4 Постанови КМУ України від 27.05.2022 № 634 Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану (вих. № 12) за встановленою законом формою.
До вказаного клопотання Товариством було долучено копії Виписки та Витягу з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 29.03.2023, копія договору оренди обладнання від 01.01.2021 та копія договору оренди обладнання від 01.12.2020, копія договору оренди нежитлової будівлі від 01.12.2020, копія поверхового плану приміщення з позначенням місця розташування виробничих верстатів та станків, копія податкової декларації платника єдиного податку 3-ї групи ТОВ Ромашка за 2021 та 2022 роки, копія фінансової звітності малого підприємництва, фотографії 16 штук, номенклатура від реалізації товарів, що вироблялися на виробничих потужностях ТОВ Ромашка у 2021 році.
Львівська обласна військова адміністрація надала своє клопотання про сприяння переміщенню виробництва в порядку пункту 4 постанови КМУ від 27.05.2022 № 634 Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану від 14.09.2023 №5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2, яке було скеровано начальнику Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях Миколі Іщуку та Директору ТОВ Ромашка Володимирі Коваль.
У вищенаведеному клопотанні від 14.09.2023 № 5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2 Львівська обласна військова адміністрація вирішила підтримати клопотання заявника і клопотати перед орендодавцем про сприяння переміщенню виробництва на виробничі потужності (приміщення, будівлі, споруди чи їх частини), зазначені у клопотанні заявника, та застосування для нього пільгової орендної плати.
27.10.2023 відбувся аукціон із зниженням стартової ціни з передачі в оренду нерухомого майна: нежитлової будівлі "Столярна майстерня", загальною площею 542,20 кв. м, яка знаходиться, за адресою: м. Львів, вул. Данила Апостола, 9-А, та перебуває на балансі Державного геофізичного підприємства "УКРГЕОФІЗИКА".
Строк дії договору оренди державного майна 5 (п`ять) років.
Відповідно до протоколу про результати електронного аукціону № LLE001-UA-20231017-99385 переможцем аукціону було визнано ТОВ РОМАШКА.
Позивачем відповідно до вимог п. 4 Постанови КМУ України від 27.05.2022 № 634 Про особливості оренди державного та комунального майна і період воєнного стану разом із протоколом про результати електронного аукціону № LLE001-UA-20231017-99385 було подано орендодавцю клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане Львівською обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна № 5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2 від 14.09.2023.
Листом від 10.11.2023 № 11-03-05093 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях (надалі Орендодавець, Відповідач) повідомило ТОВ Ромашка про прийняття рішення про відмову в застосуванні пільгової орендної плати з тієї підстави, що ТОВ Ромашкою було скеровано неповний пакет документів.
Вказаний лист був отриманий Товариством лише 21.11.2023, водночас Орендодавець звернувся до Товариства з усною вимогою надати копії документів, які б підтверджували перевезення і зберігання майна, яке необхідне для здійснення господарської діяльності ТОВ Ромашка.
13.11.2023 у відповідь на усну вимогу Орендодавця Позивачем було надіслано Орендодавцю лист № 16 разом із копіями документів, що підтверджують перевезення і зберігання майна, яке необхідне для здійснення господарської діяльності ТОВ Ромашка, зокрема копію Договору про надання транспортних послуг № 01/11-22 від 31.10.2022, копію рахунку-фактури №СФ11/11-2 від 02.11.2022, копію Акту надання послуг №01 від 02.11.2022, копію заявки №1 від 01.11.2022, копію Договору про надання послуг відповідального зберігання від 02.11.2022, копію додаткової угоди №1 від 01.01.2023 до Договору відповідального зберігання від 02.11.2022.
Листом-відповіддю з вих. № 11-03-05235 від 20.11.2023 Орендодавець повідомив Товариство, що наказом РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 10.11.2023 № 01939 було затверджено протокол аукціону без застосування пільгової орендної ставки.
Листом від 14.11.2023 №5/7-11569/0/2-23/1-11.3.2 Львівська обласна військова адміністрація відкликала своє клопотання про сприяння переміщенню виробництва від 14.09.2023 №5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2.
25.01.2024 адвокатом Вікторією Бойко було направлено адвокатський запит до Львівської обласної військової адміністрації з проханням надати інформацію чи було відкликане та/або скасоване клопотання про сприяння переміщенню виробництва від 14.09.2023 №5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2.
21.11.2023 до РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях Товариством було скеровано лист № 17, оскільки лише 21.11.2023 Товариство отримало лист до РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях № 11-03- 05093 від 10.11.2023. Разом із вказаним листом Товариством повторно було надано копію Договору про надання транспортних послуг № 01/11-22 від 31.10.2022, копію рахунку-фактури №СФ11/11-2 від 02.11.2022, копію Акту надання послуг №01 від 02.11.2022, копію заявки №1 від 01.11.2022, копію Договору про надання послуг відповідального зберігання від 02.11.2022, копію додаткової угоди №1 від 01.01.2023 до Договору відповідального зберігання від 02.11.2022, а також копію поверхового плану приміщення з позначенням місця розташування виробничих верстатів та станків.
23.11.2023 Орендарем отримано для підписання від Орендодавця Договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023 (надалі Договір оренди).
Протокол про результати електронного аукціону було сформовано 27.10.2023, отже останнім днем підписання договору відповідно до вимог Постанови КМУ Про деякі питання оренди державного та комунального майна було 24.11.2023.
Позивачем разом з підписаним Договором Орендодавцю подано Протокол розбіжностей №1 до Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023 (який був підписаний та надісланий 24.11.2023), у якому Товариство запропонувало змінити редакцію п. 9.1 Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023, шляхом викладення його в новій редакції: Відповідно до Постанови Кабінету міністрів України №634 від 27 травня 2022 року Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану Орендар як переможець електронного аукціону, який взяв участь в аукціоні з метою переміщення виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності з території Донецької області, протягом перших шести місяців оренди сплачує орендну плату в розмірі 1 гривня за 1 кв. метр орендованої площі (далі пільгова орендна плата).
Орендодавець листом від 05.12.2023 №11-03-05461 повідомив, що Протокол розбіжностей №1 до Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023 підписано та скеровано до регіонального відділення 24.11.2023, тобто після укладення Договору оренди державного нерухомого майна. Також Орендодавцем зазначається, що він листами від 10.11.2023 №11-03-05093 та від 20.11.2023 №11-03-05225 надавав інформацію Позивачу щодо застосування норм чинного законодавства у частині пільгової орендної плати за державне нерухоме майно, при укладенні Договору оренди.
Позивач 14.12.2023 звернуся до Орендодавця та Західно - української геофізичної розвідувальної експедиції державного геофізичного підприємства УКРГЕОФІЗИКА (надалі Балансоутримувач) з заявою про внесення змін до Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №158 від 23.11.2023 (надалі Договір), в якій пропонував укласти додаткову угоду до Договору з метою приведення його у відповідність до законодавства та Порядку і змінити п. 9.1(1) розділу Змінювані умови договору, виклавши його в наступній редакції: Відповідно до Постанови Кабінету міністрів України №634 від 27 травня 2022 року Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану Орендар як переможець електронного аукціону, який взяв участь у аукціоні з метою переміщення виробництва та інших активі і потужностей для провадження господарської з території Донецької області та виконав умови, передбачені пунктом 4 зазначеної Постанови, сплачує пільгову орендну плату в розмірі 1 гривня за 1 кв.м. орендованої площі протягом перших шести місяців оренди, а саме з 23.11.2023 до 23.05.2024.
Балансоутримувачем листом від 04.01.2024 № 01/06 надано відповідь, що він не наділений повноваженнями відповідно до Закону України Про оренду державного та комунального майна щодо задоволення заяви або відмов у задоволенні заяви про внесення змін до Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності.
При перегляді рішення господарського суду колегія суддів Західного апеляційного господарського суду керувалась наступним.
Відповідно до ч. 5 ст. 2 Закону України Про оренду державного та комунального майна оренда здійснюється на основі таких принципів: законності; відкритості та прозорості; рівності та змагальності; державного регулювання та контролю; врахування особливостей об`єктів державної та комунальної форм власності; захисту економічної конкуренції; створення сприятливих умов для залучення інвестицій; повного, своєчасного, достовірного інформування про об`єкти оренди та порядок передачі їх в оренду; забезпечення конкурентних умов оренди та інших видів договорів.
Згідно із ч. 1 ст. 3 Закону України Про оренду державного та комунального майна об`єктами оренди за цим Законом є: єдині майнові комплекси підприємств, їхніх відокремлених структурних підрозділів; нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення, а також їх окремі частини); інше окреме індивідуально визначене майно; майно, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації) (далі - майно, що не увійшло до статутного капіталу), а також майно, заборонене до приватизації, яке може при перетворенні державного підприємства в господарське товариство надаватись такому товариству на правах оренди; майно, щодо якого до статутного капіталу внесено право господарського відання на майно; майно, закріплене на праві господарського відання за акціонерними товариствами та їхніми дочірніми підприємствами у процесі їх утворення та діяльності; майно, передане до статутного капіталу акціонерних товариств на праві господарського відання; майно органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, державних і комунальних установ та організацій, Збройних Сил України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної кримінально-виконавчої служби України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, правоохоронних та фіскальних органів, Національної академії наук України та національних галузевих академій наук, що не використовується зазначеними органами для здійснення своїх функцій, - без права викупу та передачі в суборенду орендарем; майно, що не підлягає приватизації, може бути передано в оренду без права викупу орендарем та передачі в суборенду.
Пунктом 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про оренду державного та комунального майна передбачено, що під час дії воєнного стану Кабінет Міністрів України може встановити інші правила передачі в оренду державного та комунального майна, ніж ті, що передбачені цим Законом, зокрема щодо: строків надання згоди на включення об`єкта оренди до одного з Переліків; стартової орендної плати у випадках, якщо інформація про залишкову балансову вартість об`єкта оренди є меншою 10 відсотків первісної балансової вартості об`єкта оренди; необхідності здійснення оцінки об`єкта оренди для цілей передачі його в оренду орендарям, передбаченим абзацом першим частини першої статті 15 цього Закону; строків проведення аукціону і затвердження протоколу результатів аукціону; необхідності та строків завантаження орендодавцем договору оренди та акта приймання-передачі до ЕТС; можливості підписання документів за допомогою кваліфікованого електронного підпису та переліку таких документів; продовження договору оренди, зокрема щодо запровадження можливості автоматичного продовження договорів оренди, строк дії яких закінчується під час дії воєнного стану, на строк до припинення чи скасування та на чотири місяці після припинення чи скасування воєнного стану; припинення орендарем договору оренди; незастосування окремих обмежень на передачу майна в суборенду, передбачених абзацами дев`ятим і десятим частини першої статті 3 та статтею 22 цього Закону, при цьому строк дії укладеного відповідно до цієї статті договору суборенди не може перевищувати строк дії воєнного стану, збільшений на чотири місяці; можливості застосування пільгової орендної плати на строк, що не перевищує шість місяців, для орендарів, які беруть участь в аукціоні з оренди державного майна з метою переміщення виробництв, активів і потужностей для здійснення господарської діяльності, розміщених на території, визначеній Кабінетом Міністрів України, а також механізму підтвердження права на застосування пільгової орендної плати; повноважень військової адміністрації з питань, визначених цим пунктом.
Відповідно до п. 4 Постанови КМУ Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану № 634 від 27.05.2022 переможці електронних аукціонів, які взяли участь в аукціоні з метою переміщення виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності з територій Донецької, Луганської, Запорізької, Київської, Миколаївської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернігівської, Кіровоградської, Дніпропетровської, Житомирської, Одеської областей, Автономної Республіки Крим та м. Києва і м. Севастополя, протягом перших шести місяців оренди сплачують орендну плату (у тому числі авансовий внесок) в розмірі 1 гривня за 1 кв. метр орендованої площі.
Для отримання права на пільгову орендну плату переможець аукціону разом з підписаним протоколом аукціону подає орендодавцю клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна. Клопотання може бути видано не пізніше дати, що передує даті проведення аукціону.
Клопотання орендаря та клопотання обласної військової адміністрації про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності подається за формою, встановленою Фондом державного майна і оприлюдненою на його офіційному веб-сайті або в інший визначений Фондом державного майна спосіб. Про застосування пільгової орендної плати орендодавець приймає рішення одночасно із затвердженням протоколу аукціону. Клопотання обласної військової адміністрації про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності та рішення про застосування пільгової орендної плати оприлюднюються в електронній торговій системі протягом одного місяця після припинення чи скасування воєнного стану.
Отже, право на пільгову орендну плату для орендарів, які взяли участь в аукціоні з метою переміщення виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності з територій Донецької, Луганської, Запорізької, Київської, Миколаївської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернігівської, Кіровоградської, Дніпропетровської, Житомирської, Одеської областей, Автономної Республіки Крим та м. Києва і м. Севастополя встановлюється законом (тобто виникає із закону).
Виникнення такого права закон пов`язує із певним юридичним фактом поданням орендодавцю переможцем аукціону разом із підписаним протоколом аукціону клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна, яке видано не пізніше дати, що передує даті проведення аукціону.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 17 Закону України Про оренду державного та комунального майна орендна плата встановлюється у грошовій формі і вноситься у строки, визначені договором.
Орендна плата визначається за результатами аукціону. У разі передачі майна в оренду без проведення аукціону орендна плата визначається відповідно до Методики розрахунку орендної плати, яка затверджується Кабінетом Міністрів України щодо державного майна та представницькими органами місцевого самоврядування - щодо комунального майна. У разі якщо представницький орган місцевого самоврядування не затвердив Методику розрахунку орендної плати, застосовується Методика, затверджена Кабінетом Міністрів України.
Апеляційний господарський суд звертає увагу на те, що рішення про затвердження протоколу про результати електронного аукціону №LLE001-UA-20231017-99385 про передачу в оренду на аукціоні вказаного державного нерухомого майна орендодавцем було прийнято відповідно до наказу від 10.11.2023 №01939 «Про прийняття рішення про затвердження протоколу», однак при цьому жодного рішення про застосування пільгової орендної плати, відповідно до вимог постанова Постанови КМУ Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану № 634 від 27.05.2022, орендодавцем прийнято не було. Дане рішення відповідача про затвердження протоколу електронного аукціону позивачем не оскаржувалось.
Окрім цього, позивачем у позовній заяві зазначено, що ним разом із протоколом про результати електронного аукціону № LLE001-UA-20231017-99385 було подано орендодавцю клопотання про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності, видане Львівською обласною військовою адміністрацією за місцем розташування орендованого майна № 5/6-9087/0/2-22/1-11.3.2 від 14.09.2023.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів дійшла до висновку, що у даному випадку, в порушення вимог Постанови КМУ Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану № 634 від 27.05.2022, були відсутні правові підстави для застосування пільгової орендної плати, оскільки таке застосування могло бути можливим лише одночасно із затвердженням протоколу аукціону та, як наслідок, знайшло б своє відображення в тексті протоколу та умовах договору оренди державного майна, однак останнє орендодавцем вчинено не було, у зв`язку із неподанням позивачем клопотань до затвердження протоколу електронного аукціону.
Отже, в даному випадку електронний аукціон 27.10.2023 відбувся на загальних підставах, а клопотання орендаря (позивача) та клопотання обласної військової адміністрації про сприяння переміщенню виробництва та інших активів і потужностей для провадження господарської діяльності було подано останнім відповідачу після затвердження протоколу аукціону, що у свою чергу унеможливило отримання пільгової орендної плати.
Щодо застосування судом першої інстанції Постанови КМУ «Деякі питання сплати орендної плати за державне майно під час дії карантину» № 611 від 15.07.2020 апеляційний господарський суд вважає, що така не може бути застосована у даному випадку, оскільки зазначеною постановою встановлено механізм застосування пільгової орендної плати по вже чинних договорах оренди, який не вимагав ні отримання погодження щодо звільнення або отримання знижки орендної плати, а отже відсутня можливість зробити висновок про подібність правовідносин.
Висновок апеляційного суду за результатами розгляду апеляційної скарги.
Згідно з ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
За приписами ч. 3 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
Згідно зі статтею 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Статтею 277 ГПК України передбачено, що підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: 1) не з`ясування обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; 4) порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Відповідно до ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
З врахуванням наведеного, суд апеляційної інстанції вважає, що рішення Господарського суду Львівської області від 30.09.2024 у справі №914/297/24 підлягає скасуванню, а апеляційна скарга Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях задоволенню.
Судові витрати в суді апеляційної інстанції.
Враховуючи, задоволення апеляційної скарги та скасування ухвали першої інстанції, на підставі ст. 129 ГПК України судові витрати, понесені скаржником у зв`язку з розглядом справи судом апеляційної інстанції, належить покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "Ромашка".
Керуючись ст.ст. 86,129, 236, 254, 269, 270, 275, 276, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях вих. №14-11-04129 від 29.10.2024 (вх. №01-05/3096/24 від 30.10.2024) задоволити.
2. Рішення Господарського суду Львівської області від 30.09.2024 у справі №914/297/24 - скасувати. Прийняти нове рішення, яким у задоволені позову відмовити.
3. Здійснити розподіл судових витрат.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ромашка" (код ЄДРПОУ: 20313055, вул. Гребінки, 10, м. Львів, 79007) на користь Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях (код ЄДРПОУ: 42899921, вул. Коперніка, 4, м. Львів, 79005) 9084,00 грн судового збору.
4. Строки та порядок оскарження постанов (ухвал) апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.
5. Матеріали справи повернути до суду першої інстанції.
Повний текст постанови складено та підписано 21.01.2025.
Головуючий суддяПанова І.Ю.,
СуддяЗварич О.В.,
Матущак О.І.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2025 |
Оприлюднено | 23.01.2025 |
Номер документу | 124588468 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі оренди |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Панова Ірина Юріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні