Справа № 420/14402/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 жовтня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Інформаційного центру "Львів" (військова частина НОМЕР_1 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України, Інформаційного центру "Харків" (військова частина НОМЕР_2 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України, Інформаційного центру "Одеса" (військова частина НОМЕР_3 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України, третя особа: НОМЕР_4 прикордонний загін (військова частина НОМЕР_5 ) Державної прикордонної служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся з позовною заявою до Інформаційного центру "Львів" (військова частина НОМЕР_1 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі - відповідач-1), Інформаційного центру " ІНФОРМАЦІЯ_1 " (військова частина НОМЕР_2 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі - відповідач-2), треті особи: Інформаційний центр "Одеса" (військова частина НОМЕР_3 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України, НОМЕР_4 прикордонний загін (військова частина НОМЕР_5 ) Державної прикордонної служби України, в якій просить:
- визнати протиправними дії Інформаційного центру " ІНФОРМАЦІЯ_2 " (військова частина НОМЕР_1 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за періоди з 01.01.2016 р. по 25.05.2016 р., з 07.03.2017 р. по 28.02.2018 р. з встановленням базового місяця - червень 2015 року;
- зобов`язати Інформаційний центр "Львів" (військова частина НОМЕР_1 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 р. по 25.05.2016 р., з 07.03.2017 р. по 28.02.2018 р. враховуючи базовий місяць - січень 2008 року та з врахуванням раніше проведеної виплати;
- визнати протиправними дії Інформаційного центру "Харків" (військова частина НОМЕР_2 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 25.05.2016 р. по 07.03.2017 р. з встановленням базового місяця - червень 2015 року;
- зобов`язати Інформаційний центр "Харків" (військова частина НОМЕР_2 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 25.05.2016 р. по 07.03.2017 р. враховуючи базовий місяць - січень 2008 року та з врахуванням раніше проведеної виплати.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що в період з 28.08.2008 р. по 05.03.2024 р. проходив військову службу в органах державної прикордонної служби України. Під час проходження військової служби у період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. та станом на день прийняття наказу про виключення зі списків особового складу військовими частинами 1468Р, 1470Р не проведено повного розрахунку щодо виплати індексації грошового забезпечення. У зв`язку з цим, звернувся до керівництва військових частини з вимогою виплатити індексацію грошового, а також до військової частини НОМЕР_3 Р, де проходив службу перед звільненням, Адміністрації Державної прикордонної служби України. Листом від 03.04.2024 р. військова частина НОМЕР_3 Р повідомила, що у період розрахунку військовою частиною НОМЕР_3 Р за результатом листування з іншими територіальними органами, в яких попередньо проходив військову службу, додатково проведено нарахування та виплату індексації грошового забезпечення на підставі Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. № 1078 за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. з врахуванням базового місяця - червня 2015 року (фіксована сума 441,25 грн.) у сумі 17108,38 грн. Військовою частиною НОМЕР_6 Р у відповідь на запит надано роз`яснення Законів України "Про захист персональних даних", "Про доступ до публічної інформації". Перерахунку розміру індексації грошового забезпечення не здійснено. Вважає дії відповідачів щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. з встановленням базового місяця - червень 2015 року протиправними, оскільки останнє підвищення посадових окладів військовослужбовців перед оспорюваним періодом відбулося з 1 січня 2008 року згідно постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 р. № 1294, у зв`язку з чим базовим місяцем є саме січень 2008 року.
Ухвалою від 15.05.2024 р. відмовлено в задоволенні заяви позивача про поновлення строку звернення до суду, відкрито спрощене провадження у справі та надано відповідачу п`ятнадцятиденний строк для подачі відзиву на позовну заяву.
10.06.2024 р. від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення грошового забезпечення. Врахування базового місяця - червень 2015 року здійснювалося на виконання вимог абзацу 2 пункту 5 Порядку № 1078, оскільки 23.06.2015 р. відбулося підвищення грошових доходів позивача у зв`язку з підвищенням розміру окладу за військове звання. Таким чином, урахування базового місяця - червень 2015 року для нарахування індексації грошового забезпечення за період з 25.05.2016 р. по 07.03.2017 р. є правомірним. Крім того, зазначає про те, що позивач на момент звільнення з Державної прикордонної служби України не проходив військову службу у відповідача-2, а тому відповідач-2 не зобов`язаний здійснювати розрахунок з позивачем, так як ОСОБА_1 не був на його забезпеченні на момент звільнення з військової служби.
17.06.2024 р. від відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що врахування базового місяця - червень 2015 року здійснювалося на виконання вимог абзацу другого пункту 5 Порядку № 1078, згідно якого обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення грошових доходів. 23.06.2015 р. відбулося підвищення грошових доходів позивача у зв`язку з підвищенням розміру окладу за військове звання. Тому відповідач-1 правомірно нарахував та виплатив індексацію грошового забезпечення за періоди з 01.01.2016 р. по 25.05.2016 р., з 07.03.2017 р. по 28.02.2018 р. з урахуванням базового місяця - червень 2015 року. Окремо зазначає, що на момент звільнення з Державної прикордонної служби України позивач не проходив військову службу у відповідача-1. Отже, відповідач-1 не зобов`язаний здійснювати розрахунок з позивачем, так як ОСОБА_1 не був на його забезпеченні на момент звільнення з військової служби..
16.07.2024 р. від позивача надійшла відповідь на відзив відповідача-2, в якій вказує на безпідставність викладених у ній обставин, оскільки вони не спростовують доводи, викладені у позовній заяві.
Ухвалою від 13.09.2024 р. залучено до участі у розгляді справи в якості другого відповідача Інформаційний центр "Одеса" (військова частина НОМЕР_3 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України (далі - відповідач-3), виключивши його зі складу третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет на стороні відповідача, та надано п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву на позовну заяву.
Вказану ухвалу доставлено до електронного кабінету відповідача-3 19.09.2024 р., однак у встановлений судом строк відповідач-3 відзив на позовну заяву не надав.
Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Оскільки від сторін не надходило клопотань про розгляд справи в судовому засіданні, суд розглядає справу в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що з 28.08.2008 р. по 05.03.2024 р. проходив військову службу в органах Державної прикордонної служби України, в тому числі з 27.12.2014 р. по 25.05.2016 р. - на посаді старшого офіцера інформаційного відділу "Чернівці" Інформаційного центру "Львів", з 25.05.2016 р. по 07.03.2017 р. - на посаді старшого офіцера Інформаційного центру "Харків", з 07.03.2017 р. по 23.11.2018 р. - на посаді старшого офіцера Інформаційного відділу "Чернівці" Інформаційного центру "Львів", з 23.11.2018 р. по 01.10.2020 р. - Регіональне управління морської охорони, з 01.10.2020 р. по 05.03.2024 р. - на посаді старшого офіцера Інформаційного центру "Одеса".
Згідно витягу з наказу начальника Інформаційного центру "Одеса" Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України від 05.03.2024 р. № 4 Р-ОС підполковника ОСОБА_1 виключено зі списків особового складу частини та знято з усіх видів забезпечення з 08 березня 2024 року.
Позивач звернувся до начальників Інформаційного центру "Одеса" (військова частина НОМЕР_3 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України, Інформаційного центру " ІНФОРМАЦІЯ_2 " (військова частина НОМЕР_1 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України, Інформаційного центру "Харків" Управління інформації Державної прикордонної служби України, Голови Державної прикордонної служби України із заявою, в якій, серед іншого, просив здійснити розрахунок та виплату індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. з врахуванням при обчисленні "базового місяця" - січень 2008 року.
Листом від 02.04.2024 р. № 15/11/1414-24-Вих Адміністрація Державної прикордонної служби України повідомила, що розпорядником інформації про розміри та дату виплати грошового забезпечення при звільненні з військової служби ОСОБА_1 є військова частина НОМЕР_3 Р, інформації про розміри грошового забезпечення ОСОБА_1 за періоди військової служби 27.12.2014 р. - 25.05.2016 р., 25.05.2016 р. - 07.03.2017 р. та 23.11.2018 р. - 01.10.2020 р. є військова частина НОМЕР_1 Р, військова частина НОМЕР_2 Р та Регіональне управління морської охорони ДПСУ. У зв`язку з цим, відповідно до частини третьої статті 7 розділу І Закону України "Про звернення громадян" заява, в частині що стосується, для розгляду по суті направлена до військової частини НОМЕР_3 Р.
Листом від 03.04.2024 р. № 15/9/173 військова частина НОМЕР_1 Р надано роз`яснення Законів України "Про захист персональних даних", "Про доступ до публічної інформації".
Листом від 03.04.2024 р. № 15/11/123 військова частина НОМЕР_3 Р повідомила, що у період розрахунку військовою частиною НОМЕР_3 Р за результатом листування з іншими територіальними органами, в яких попередньо проходив військову службу, додатково проведено нарахування та виплату індексації грошового забезпечення на підставі Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. № 1078 за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. з врахуванням базового місяця - червня 2015 року (фіксована сума 441,25 грн.) у сумі 17108,38 грн.
Вважаючи дії відповідачів щодо застосування червня 2015 року базовим місяцем для розрахунку індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. протиправними, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Спеціальним законом, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі є Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.9 Закону № 2011-ХІІ держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (ч.3 ст.9 Закону № 2011-ХІІ).
Згідно ст.18 Закону України від 05.10.2000 р. № 2017-III "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (далі - Закон № 2017-III) з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.
Відповідно до ст.19 Закону № 2017-ІІІ державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Конституційний Суд України у Рішенні від 15.10.2013 р. № 9-рп/2013 наголосив, що винагорода за виконану працівником роботу є джерелом його існування та має забезпечувати для нього достатній, гідний життєвий рівень. Це визначає обов`язок держави створювати належні умови для реалізації громадянами права на працю, оптимізації балансу інтересів сторін трудових відносин, зокрема, шляхом державного регулювання оплати праці. Держава передбачає заходи, спрямовані на забезпечення реальної заробітної плати, тобто грошової винагороди за виконану роботу як еквівалента вартості споживчих товарів і послуг. Згідно з положеннями ч.6 ст.95 КЗпП України, ст.ст.33, 34 Закону України "Про оплату праці" такими заходами є індексація заробітної плати та компенсація працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати.
На підставі аналізу наведених положень законодавства Конституційний Суд України дійшов висновку, що кошти, які підлягають нарахуванню в порядку індексації заробітної плати та компенсації працівникам частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати, мають компенсаторний характер. Як складові належної працівникові заробітної плати ці кошти спрямовані на забезпечення реальної заробітної плати з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності заробітної плати у зв`язку з інфляційними процесами та зростанням споживчих цін на товари та послуги.
Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначені Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 р. № 1282-ХІІ (далі - Закон № 1282-XII).
Відповідно до ст.1 Закону № 1282-ХІІ індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Згідно з положеннями ст.2 Закону № 1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Статтею 4 Закону № 1282-ХІІ (у редакції Закону № 911-VIII від 24.12.2015 р., що діє з 01.01.2016 р.) індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
Підвищення грошових доходів населення, у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін (ч.4 ст.4 Закону № 1282-ХІІ).
Підприємства, установи та організації, що фінансуються чи дотуються з Державного бюджету України, підвищують розміри оплати праці (грошового забезпечення) у зв`язку з індексацією за рахунок власних коштів і коштів Державного бюджету України (ч.2 ст.5 Закону № 1282-ХІІ).
Наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 20.05.2008 р. № 425, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.06.2008 р. за № 537/15228, що був чинним до 10.08.2018 р., тобто на час виникнення спірних правовідносин, затверджено Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України (далі - Інструкція № 425).
Відповідно до пунктів 1.2, 1.3 Інструкції № 425 грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення військовослужбовцям виплачується в органах Держприкордонслужби за місцем служби.
Пунктом 1.9 Інструкції № 425 встановлено, що індексація грошового забезпечення військовослужбовцям здійснюється в порядку та розмірах, установлених законодавством.
Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України (ч.2 ст.6 Закону № 1282-ХІІ).
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. № 1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення (далі - Порядок № 1078).
Згідно з пунктом 2 Порядку № 1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, грошове забезпечення військовослужбовців, поліцейських, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби.
У пункті 4 Порядку № 1078 визначено, що у разі несвоєчасної виплати сум індексації грошових доходів громадян провадиться їх компенсація відповідно до законодавства.
Механізм індексації має універсальний характер, позаяк індексації підлягають всі грошові доходи населення, які не мають разового характеру. Своєю чергою, правове регулювання виплати індексації визначає умови (коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації), з настанням яких виникає право на щомісячне отримання суми індексації у структурі заробітної плати (грошового забезпечення) до настання обставин (підвищення тарифних ставок, окладів), за яких виплата розрахованої суми індексації припиняється до повторного настання обставин, які обумовлюють наступне виникнення права на отримання індексації (п.44 постанови Верховного Суду від 27.04.2021 р. у справі № 380/1513/20).
За змістом ч.1 ст.9 Закону № 1282-ХІІ індексація доходів громадян повинна проводитися за місцем їх одержання. Так як виплату заробітної плати (грошового забезпечення) здійснюють роботодавці, то і нараховувати індексацію за цим видом доходу також повинні усі без виключення роботодавці.
Згідно з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 19.07.2019 р. у справі № 240/4911/18, від 07.08.2019 р. у справі № 825/694/17, від 20.11.2019 р. у справі № 620/1892/19, виплата індексації грошового забезпечення здійснюється за місцем перебування військовослужбовців на грошовому забезпеченні і обмежене фінансування жодним чином не впливає на право позивача отримати індексацію грошового забезпечення.
Реалізація особою права, що пов`язане з отриманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних, чинних на час виникнення спірних правовідносин, нормативно-правових актах національного законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань (постанова Верховного Суду від 16.06.2020 р. у справі № 206/4411/16-а).
З 01.12.2015 р. положення Порядку № 1078 діють із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 р. № 1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" (далі - Постанова № 1013).
За змістом пояснюючої записки до проекту Постанови № 1013 метою цього акту є внесення змін до умов оплати праці працівників установ, закладів, організацій окремих галузей бюджетної сфери, органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, прокуратури та інших органів, а також забезпечення єдиного підходу до проведення індексації при підвищенні заробітної плати працівників.
У зв`язку із цим указаною постановою удосконалено механізм проведення індексації доходів громадян, у тому числі з урахуванням періодів підвищення заробітної плати працівників (зокрема, пункт 5 викладено у новій редакції).
Внесені зміни, серед іншого, передбачали не лише заміну терміну "базовий місяць" на "місяць підвищення доходу", ці зміни надали іншого значення запровадженому новому терміну із зміною алгоритму визначення такого місяця підвищення.
На відміну від правил визначення "базового місяця" (яким вважався місяць, у якому відбулося підвищення мінімальної зарплати, пенсій, стипендій виплат із соціального страхування чи зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів (за рахунок постійних складових зарплати) та який визначався у разі, коли збільшувалася заробітна плата внаслідок підвищення тарифної ставки (окладу) або за рахунок будь-якої постійної складової зарплати), "місяцем підвищення доходу" є місяць, у якому відбулося підвищення тарифних ставок (окладів) і визначається він тільки в разі, якщо підвищена тарифна ставка (оклад). При цьому, за новими правилами зростання зарплати за рахунок інших постійних складових зарплати (без підвищення тарифної ставки чи окладу) не впливає на індексацію та не призводить до зменшення суми індексації.
Термін "підвищення тарифних ставок (окладів)" для працівників бюджетної сфери за змістом запроваджених нововведень застосовується у розумінні підвищення, що здійснюється відповідно до законодавства, а не у розумінні підвищення тарифної ставки (окладу) кожному працівнику індивідуально (зокрема, у зв`язку з призначенням на посаду чи переведенням на іншу посаду), як це було передбачено попереднім механізмом індексації. Тобто за новими правилами місяць підвищення тарифних ставок (окладів) для кожного окремого працівника не визначається індивідуально.
Якщо точкою відліку для обчислення індексу споживчих цін (ІСЦ) для проведення індексації за попереднім механізмом визначався базовий місяць, у якому індекс споживчих цін приймався за одиницю чи 100 %, обчислення ІСЦ розпочиналося із місяця, наступного за базовим, а нарахування індексації провадилося з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін (ч.ч.3, 4 ст.4 Закону № 1282-ХІІ), то зміни, внесені Постановою № 1013, передбачали здійснення обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації не індивідуально для кожного працівника в залежності від прийняття його на роботу та зростання його доплат та надбавок, а від моменту останнього перегляду тарифної ставки (окладу) за посадою, яку займає працівник.
Тобто, з 01.12.2015 р. відправною точкою для визначення місяця підвищення й початку обчислення індексу споживчих цін (ІСЦ) наростаючим підсумком є місяць останнього підвищення тарифної ставки (окладу) за посадою, яку обіймає працівник.
Порівняльний аналіз положень пунктів 5, 10-1, 10-2 Порядку № 1078 свідчить про те, що внаслідок змін, внесених Постановою № 1013, з 01.12.2015 р. діють єдині правила проведення індексації при підвищенні заробітної плати працівників, незалежно від дати їхнього прийняття, переведення, виходу на роботу чи зростання заробітної плати за рахунок будь-якої її постійної складової.
Отже, з урахуванням наведених нормативних положень, розрахунок індексації грошового забезпечення позивача як військовослужбовця з 01.12.2015 р. не прив`язаний до місяця прийняття (переведення, виходу) на військову службу чи місяця зростання грошового забезпечення за рахунок будь-якої його постійної складової. Починаючи з 01.12.2015 р. відправною точкою для визначення місяця підвищення доходу позивача та початку обчислення індексу споживчих цін наростаючим підсумком є місяць останнього підвищення тарифної ставки (окладу) за посадою, яку він займав.
Суд зазначає, що на час виникнення спірних правовідносин схеми посадових окладів військовослужбовців були затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 р. № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова № 1294).
Указана постанова була чинною з 01.01.2008 р. до 01.03.2018 р.
Від січня 2008 року посадовий оклад військовослужбовців не змінювався. Він мав змінитися лише в березні 2018 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30.08.2017 р. № 704 (далі - Постанова № 704), якою встановлені нові розміри окладів військовослужбовців.
З урахуванням місяця підвищення тарифних ставок (окладів) військовослужбовців та з огляду на правила пунктів 5, 10-2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, суд дійшов висновку про те, що січень 2008 року є місяцем підвищення доходу позивача, за яким слід здійснювати обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення за період 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р.
Цей висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 26.01.2022 р. у справі № 400/1118/21, від 20.04.2022 р. у справі № 420/3593/20, стосовно тлумачення у подібних правовідносинах пунктів 2, 5, 10-2 Порядку № 1078 при розв`язанні питання про місяць, за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення.
Також, суд звертає увагу на правовий висновок, викладений Верховним Судом у постанові від 27.07.2023 р. у справі № 380/813/22, - що у спірному періоді (з 01.06.2016 до 28.08.2017) повноваження державних органів щодо визначення "місяця підвищення тарифних ставок (окладів)" для цілей застосування Порядку № 1078 (із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2019 № 1013) не були дискреційними, оскільки нормами означеного Порядку установлено лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки відповідної установи галузі бюджетної сфери - проведення індексації грошових доходів у разі перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, встановленого у розмірі 103 відсотки, починаючи з місяця останнього підвищення тарифної ставки (окладу) за посадою, яку обіймає працівник, яким для військовослужбовців у спірному періоді був січень 2008 року.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачу при звільненні за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. відповідачем-3 нараховано індексацію грошового забезпечення з визначенням червня 2015 року як базового місяця. Необхідність застосування червня 2015 р. відповідач-1 та відповідач-2 у відзиві, а відповідач-3 у листі від 03.04.2024 р. № 15/11/23 пов`язують зі збільшенням грошового доходу позивача внаслідок збільшення окладу за військовим званням. Однак суд вважає такі твердження відповідачів безпідставними, так як підставою для встановлення базового місяця індексації є підвищення тарифних ставок (окладів) військовослужбовців, який з січня 2008 року по 01.03.2018 р. не змінювався.
Таким чином, застосування відповідачем-3 при нарахуванні та виплаті позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. базового місяця червень 2015 року, а не січня 2008 року, є протиправним та суперечить вимогам законодавства.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 12.05.2022 р. у справі № 200/7006/21, від 28.06.2022 р. у справі № 420/4841/21, від 28.06.2022 р. у справі № 640/8991/21, від 23.03.2023 р. у справі № 400/3826/21, від 24.01.2024 р. у справі № 280/2330/22.
У позовній заяві позивач просить визнати протиправними дії відповідача-1 та відповідача-2 щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення за спірний період із встановленням базового місяця - червень 2015 року та зобов`язати відповідача-1 та відповідача-2 здійснити перерахунок та виплату індексації грошового забезпечення із врахуванням базового місяця - січень 2008 року.
З цього приводу суд зазначає наступне.
Порядок проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України у мирний час та особливості проходження військової служби в ній в особливий період врегульовано Положенням про проходження громадянами України військової служби в Державній прикордонній службі України, затвердженого Указом Президента України від 29.12.2009 р. № 1115/2009 (далі - Положення № 1115/2009).
Пунктом 292 Положення № 1115/2009 передбачено, що після надходження до органу Держприкордонслужби витягу з наказу начальника органу Держприкордонслужби вищого рівня або письмового повідомлення зазначеного органу про звільнення військовослужбовця з військової служби або після видання наказу начальника органу Держприкордонслужби, в якому військовослужбовець проходить військову службу, про його звільнення військовослужбовець здає в установлені строки посаду, з ним проводиться розрахунок, військовослужбовець виключається із списків особового складу органу Держприкордонслужби і направляється на військовий облік до районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки за обраним місцем проживання.
Відповідно до пункту 293 Положення № 1115/2009 особа, звільнена з військової служби, на день виключення із списків особового складу органу Держприкордонслужби розраховується за всіма видами належного їй на день звільнення матеріального та грошового забезпеченням.
У разі спору про розмір сум, належних військовослужбовцю при звільненні, йому в день виключення із списків особового складу виплачується сума, не оспорювана керівництвом органу Держприкордонслужби, у якому проходив службу цей військовослужбовець.
Аналіз даних правових норм свідчить про те, що повний розрахунок з військовослужбовцем здійснюється тим органом Держприкордонслужби, з якого військовослужбовець звільняється.
З матеріалів справи слідує, що перед звільненням ОСОБА_1 проходив військову службу в Інформаційному центрі " ІНФОРМАЦІЯ_3 " (військова частина НОМЕР_3 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України і саме наказом начальника Інформаційного центру "Одеса" (військова частина НОМЕР_3 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України від 05.03.2024 р. № 4Р-ОС позивача, звільненого з військової служби наказом начальника Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України від 12.02.2024 р. № 8 т Р-ОС, виключено зі списків особового складу частини та знято з усіх видів забезпечення.
Відповідно до листа військової частини НОМЕР_3 Р від 03.04.2024 р. № 15/11/123, у період розрахунку ОСОБА_1 військовою частиною НОМЕР_3 Р, за результатами листування з іншими територіальними підрозділами Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України, в яких він попередньо проходив військову службу, додатково проведено нарахування та виплату індексації грошового забезпечення на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. № 1078 за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. з урахуванням базового місяця червня 2015 року (фіксована сума 441,25 грн.) у сумі 17108,38 грн.
Вищевикладене свідчить про те, що саме військовою частиною НОМЕР_3 Р позивачу була нарахована та виплачена індексація грошового забезпечення за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. із застосуванням базового місяця червня 2015 року, з чим не погоджується позивач та що стало підставою звернення ОСОБА_1 до суду з даним позовом.
Тобто, спірним в рамках даної справи є не невиплата позивачу індексації грошового забезпечення за вказаний період, а саме розрахунок виплаченої військовою частиною НОМЕР_3 /Р індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. із застосуванням базового місяця червня 2015 року.
За таких обставин протиправні дії щодо нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 0.1.01.2016 р. по 28.02.2018 р. з визначенням базового місяця - червень 2015 року допущено відповідачем-3, а не відповідачем-1 та відповідачем-2.
Приписами ч.2 ст.9 КАС України визначено, що суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Враховуючи наведене, з метою ефективного захисту прав та інтересів позивача, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправними дії Інформаційного центру "Одеса" (військова частина НОМЕР_3 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення позивачу за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. з встановленням базового місяця - червень 2015 року та зобов`язати Інформаційний центр "Одеса" (військова частина НОМЕР_3 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України здійснити перерахунок та виплату позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення січень 2008 року, з урахуванням раніше проведених виплат.
Згідно ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частиною 1 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
З огляду на викладене, позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню.
Позивач звільнений від сплати судового збору, інших витрат не поніс, а тому відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 262 КАС України, суд -
вирішив:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_7 ) до Інформаційного центру "Львів" (військова частина НОМЕР_1 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_8 ), Інформаційного центру "Харків" (військова частина НОМЕР_2 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_9 ), Інформаційного центру "Одеса" (військова частина НОМЕР_3 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України ( АДРЕСА_4 ), код ЄДРПОУ НОМЕР_10 ), третя особа: НОМЕР_4 прикордонний загін (військова частина НОМЕР_5 ) Державної прикордонної служби України ( АДРЕСА_5 , код ЄДРПОУ НОМЕР_11 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Інформаційного центру "Одеса" (військова частина НОМЕР_3 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України ( АДРЕСА_4 ), код ЄДРПОУ НОМЕР_10 ) щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_7 ) за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. з встановленням базового місяця - червень 2015 року.
Зобов`язати Інформаційний центр "Одеса" (військова частина НОМЕР_3 Р) Управління інформації Адміністрації Державної прикордонної служби України ( АДРЕСА_4 ), код ЄДРПОУ НОМЕР_10 ) здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_7 ) індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 р. по 28.02.2018 р. із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення січень 2008 року, з урахуванням раніше проведених виплат.
В решті позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.І. Бездрабко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2024 |
Оприлюднено | 14.10.2024 |
Номер документу | 122222725 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні