ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 544/585/22 Номер провадження 22-ц/814/2222/24Головуючий у 1-й інстанції Ощинська Ю.О. Доповідач ап. інст. Триголов В. М.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2024 року м. Полтава
Полтавський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
Головуючий суддя: Триголов В.М.
Судді: Дорош А.І., Лобов О.А.
Секретар:Кириченко В.В.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції цивільну справу за апеляційною скаргою заступника Генерального прокурора на рішення Пирятинського районного суду Полтавської області від 18 березня 2024 року по справі за позовом заступника Генерального прокурора в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, Полтавської обласної державної адміністрації (Полтавської обласної військової адміністрації), Національного природного парку «Пирятинський» до Харківецької сільської ради Лубенського району Полтавської області, Пирятинської міської ради Полтавської області, ОСОБА_1 , Приватного підприємства «Удача», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору державний реєстратор Відділу державної реєстрації виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області Соловей Людмила Василівна про повернення земельної ділянки, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду з зазначеним позовом, посилаючись на те, щоУказом Президента Українивід 11.12.2009№1046/2009 на території Пирятинського району Полтавської області з метою збереження, відтворення й ефективного використання цінних природних та історико-культурних комплексів і об`єктів степової зони, що мають особливу природоохоронну, рекреаційну ,наукову, культурно-освітню й естетичну цінність, створено Національний природний парк «Пирятинський»(далі-НПП «Пирятинський»).Територія НПП«Пирятинський» репрезентує всі елементи долини р.Удай, ландшафти корінного берега,борової тераси та заплави. Так, до НПП«Пирятинський» погоджено включення 12028,42га земель державної власності, з яких 5555,14га передано парку в постійне користування. У тому числі до території парку увійшло 880га земель Харківецької сільської ради Пирятинського району.Зазначене підтверджується рішенням 28 сесії 5 скликання Харківецької сільської ради Пирятинського району від 17.03.2009, яким сільська рада погодила створення НПП«Пирятинський» на території Харківецької сільської ради:загальною площею 880 га за рахунок земель сільської ради(боліт443,9га,луків416,1га,лісових площ-20,0га).
Проте Харківецькою сільською радою Пирятинського району попри вимоги природоохоронного законодавства та з перевищенням повноважень рішенням 22 сесії 7 скликання Харківецької сільської ради Пирятинського району від 12.10.2017 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельноїділянки ОСОБА_1 та передано їй у власність ділянку площею 1га, кадастровий номер 5323886201:01:005:0044 для ведення особистого селянського господарства. На підставі рішення державного реєстратора Пирятинської районної державної адміністрації СоловейЛ.В.про державну реєстрацію прав їх обтяжень від 24.07.2019№ 47929936 за ОСОБА_1 зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку площею1га з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044 для ведення особистого селянського господарства.
Відразу після цього ОСОБА_1 передала згадану ділянку в оренду ПП«Удача», що підтверджується рішенням державного реєстратора Пирятинської районної державної адміністрації СоловейЛ.В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.10.2019№ 49122929 і договором оренди від 09.10.2019.За даними Публічної кадастрової карти,вказана ділянка перебуває у приватній власності і за цільовим призначенням належить до земель сільськогосподарського призначення. Водночас як вбачається з відповіді Інституту географії HAH України від 15.11.2021№ 01-03/263 та доданих картографічних матеріалів,земельна ділянка з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044,яка зареєстрована на праві власності за ОСОБА_1 і перебуває в оренді у ПП«Удача»,розташована в межах об`єкта природно-заповідного фонду -НПП «Пирятинський».При цьому спірна земельна ділянка розташована у межах масиву територій НПП «Пирятинський» запроектованих та наданих парку із вилученням у попередніх землекористувачів. Наведені докази, у тому числі картографічні матеріали, на яких доступно для візуального сприйняття зображено накладення площі земельної ділянки та меж території НПП «Пирятинський»,у сукупності та взаємному зв`язку підтверджують,що спірна ділянка площею 1га з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044,яка набута у приватну власність ОСОБА_1 та передана ним в оренду ПП«Удача»,входить у межі цього об`єкта і за своїми характеристиками належить до земель природно-заповідного фонду.
Розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044 у межах НПП «Пирятинський» згідно з чинним законодавством свідчить про її належність до земель природно-заповідного фонду,що унеможливлює перебування цієї земельної ділянки у приватній власності з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.Цільове призначення спірної земельної ділянки фактично було змінено при передачі її у власність ОСОБА_1 рішеннями Харківецької сільської ради від 12.11.2012 та від 12.10.2017, у якому зазначено, що земельна ділянка передається для ведення особистого селянського господарства, відтак підлягає поверненню у державну власність.
Законодавством визначено,що вилучення земель природно-заповідного фонду належить до виключних повноважень Кабінету Міністрів України, проте останнім земельна ділянка з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044 у встановленому законом порядку з користування НПП «Пирятинський» не вилучалася. Однак Харківецькою сільською радою Пирятинського району у односторонньому та позасудовому порядку з перевищенням наданих законом повноважень, незаконно вилучено поза волею незалежного розпорядникадержави в особі Кабінету МіністрівУкраїни (на момент виникнення спірних правовідносин)та НПП«Пирятинський» спірну земельну ділянку із земель природно-заповідного фонду та передано її у приватну власність ОСОБА_1 та незаконно змінено її цільове призначення без необхідного погодження органів контролю.
Отже,незаконні дії сільської ради призвели до зміни цільового призначення спірної земельної ділянки із земель природно-заповідного фонду на землі сільськогосподарського призначення.
В умовах договору оренди від 09.10.2019 укладеного між ОСОБА_1 та ПП«Удача»,вказано про належність земельної ділянки площею 1га з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044 на праві власності ОСОБА_1 .. Проте,право власності на спірну земельну ділянку належить державі та в силу вимог закону приватна особа не може набути право власності на неї,що беззаперечно підтверджує незаконність подальшої передачі цієї земельної ділянки в користування ПП«Удача»,оскільки укладати договір оренди землі може лише законний власник майна.
З огляду на викладене, враховуючи недотримання вимог законодавства при укладенні договору оренди, а також його спрямованість на перешкоджання законному власнику ділянки в реалізації права власності, наявні правові підстави для усунення державі в особі Полтавської обласної державної адміністрації та НПП «Пирятинський» перешкод у користуванні ділянкою шляхом визнання договору оренди від 14.03.2018 недійсним. Розпорядниками земель державної форми власності,які знаходяться на їхній території за межами населених пунктів, для всіх потреб та відповідно суб`єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження щодо захисту інтересів держави у спірних правовідносинах є обласні державні адміністрації.Отже, для забезпечення Полтавській обласній державній адміністрації реальної та безперешкодної можливості реалізувати усі правомочності власника щодо спірної земельної ділянки,необхідно усунути перешкоди в користуванні нею шляхом скасування рішення держаного реєстратора Пирятинської районної державної адміністрації Соловей Л.В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 24.07.2019 № 47929936, здійсненої на його підставі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044 з одночасним припиненням права власності ОСОБА_1 на неї та скасування рішення держаного реєстратора Пирятинської районної державної адміністрації Соловей Л.В. від 11.10.2019 № 49122929 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, здійсненої на його підставі реєстрації права оренди земельної ділянки за ПП «Удача» з одночасним припиненням права оренди ПП «Удача» спірної земельної ділянки.
У зв`язку з викладеним позивач просить :
-визнати недійсним рішення 17 сесії 6 скликання Харківецької сільської ради від 12.11.2012 «Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам» у частині надання такого дозволу ОСОБА_1
-визнати недійсним рішення 22 сесії 7 скликання Харківецької сільської ради від 12.10.2017 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1 газ кадастровим номером 5323886201:01:005:0044 власність ОСОБА_2 ».
-скасувати рішення державного реєстратора Пирятинської районної державної адміністрації Соловей Л.В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 24.07.2019 № 47929936 та здійснену на його підставі в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 1 га з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044 та припинити право власності ОСОБА_1 на неї.
-визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 1 га з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044 від 09.10.2019, укладений між ОСОБА_1 та приватним підприємством «Удача».
-скасувати рішення державного реєстратора Пирятинської районної державної адміністрації Соловей Л.В. від 11.10.2019 № 49122929 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та здійснену на його підставі реєстрацію права оренди земельної ділянки за приватним підприємством «Удача» та припинити право оренди приватного підприємства «Удача» на земельну ділянку площею 1 га з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044.
-зобов`язати ОСОБА_1 повернути у власність держави в особі Полтавської обласної державної адміністрації (Полтавської обласної військової адміністрації) та у постійне користування національного природного парку «Пирятинський» земельну ділянку площею 1 га з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044.
-зобов`язати приватне підприємство «Удача» повернути з незаконного користування у власність держави в особі Полтавської обласної державної адміністрації (Полтавської обласної військової адміністрації) та у постійне користування національного природного парку «Пирятинський» земельну ділянку площею 1га з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044.
Рішенням Пирятинського районного суду Полтавської області від 18 березня 2024 року у задоволенні позовної заяви заступника Генерального прокурора в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, Полтавської обласної державної адміністрації (Полтавської обласної військової адміністрації), Національного природного парку «Пирятинський» до Харківецької сільської ради Лубенського району Полтавської області, Пирятинської міської ради Полтавської області, ОСОБА_1 , Приватного підприємства «Удача», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору державний реєстратор Відділу державної реєстрації виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області Соловей Людмила Василівна про повернення земельної ділянкивідмовлено.
В апеляційній скарзі заступник Генерального прокурора В. Літвінова прохаларішення місцевого суду скасувати та ухвалити у справі нове рішення, яким повністю задовольнити позовні вимоги.
Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що рішення суду ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права, суд першої інстанції неповно встановив обставини, що мають значення для справи, надав невірну оцінку зібраним у справі доказам, висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи.
Зазначено, що місцевий суд безпідставно констатував відсутність в матеріалах справи проєкту створення НПП «Пирятинський», необґрунтовано вважаючи, що він має становити цілісний документ згідно з правилами діловодства (яких саме не зазначено). Натомість, прокурором до позову долучено проєкт створення НПП «Пирятинський», складові документи якого повністю відображають проходження процедури створення об`єкту природно-заповідного фону, визначеноїЗаконом України «Про природно-заповідний фонд», і кінцевим етапом є прийняттяПрезидентом України Указу № 1046/2009 від 11.12.2009, що свідчить як про створення НПП «Пирятинський» так і про розроблення проєкту створення НПП «Пирятинський». Суд не врахував, що розробка проєкту створення природно-заповідного фонду завжди передує самому створенню такого об`єкта.
Щодо накладення меж спірної земельної ділянки на територію НПП «Пирятинський», прокурором зазначено, що місцевий суд не надав належної оцінки картографічній схемі території Парку під назвою «Проект «НПП «Пирятинський», на якому умовно позначені землі, що запроектовані до складу Парку, у тому числі із зазначенням земель, які підлягають вилученню.
Прокурором також зазначено, що проєкт «НПП «Пирятинський» є належним доказом у справі, розроблений науковими співробітниками кафедр зоології та ботаніки Київського національного університету імені Т.Г. Шевченка і Канівського природного заповідника, до видів діяльності яких, згідно з установчими документами, належать наукові дослідження та/або розробки, що повністю узгоджується зі змістомстатті 52 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».
Суд безпідставно не прийняв до уваги відповіді Інституту географії НАН України від 15.11.2021 № 01-03/263, від 03.06.2022 № 01-03/33 та висновок експертів Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України від 30.11.2022 № 8381/22-41/21105/22-41/30941:30585/22-41.
Також, прокурором зазначено, що суд першої, стверджуючи про те, що прокурором не надано жодних доказів зміни цільового призначення земельної ділянки і що оскаржувані рішення сільської ради є законними, не врахував, що територія, за рахунок якої сформовано спірну земельну ділянку, після постановленняУказу Президента України № 1046/2009про створення НПП «Пирятинський» в силу імперативної вказівки закону з 11.12.2009 набула статусу земель природно-заповідного фонду, тому, незалежно від завершення процедури встановлення меж об`єкта природно-заповідного фонду внатурі під час відведення у власність спірної земельної ділянки для ведення сільського господарського фактично було змінено цільове призначення земельної ділянки з порушенням вимог законодавства.
Від Пирятинської міської ради надійшов відзив на апеляційну скаргу у якому представник ради ОСОБА_3 просить відмовити у повному обсязі у задоволенні апеляційної скарги заступника Генерального прокурора та залишити в силі рішення Пирятпнського районного суду Полтавської області від 18 березня 2024 року.
Правом на подачу відзиву скористався й представник Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції О.О.Мазур. У відзиві головний спеціаліст сектору судової роботи у Полтавські області просить апеляційну скаргу задовльнитив повному обсязі.
Судовим розглядомвстановлено,що 01.12.2008 року Президентом України постановлено Указ № 1129/2008 Про розширення мережі та території національного природного парку та інших природно-заповідних об`єктів.
На виконання даного Указу Пирятинська РДА Полтавської області просила Держуправління навколишнього природного середовища підняти клопотання перед Міністерством охорони навколишнього природного середовища України про надання дозволу на проведення робіт щодо попереднього погодження місця розташування НПП «Пирятинський»,про що свідчить лист від 18.02.2009 вих. № 65 (том 1 а.с. 126).
Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області листом за вих.№621/05-01 від 06.03.2009 «Про подання на розгляд клопотання про необхідність створення національного природного парку «Пирятинський» із додатком "Орієнтовна площа під створення НПП «Пирятинський», порушило клопотання перед Міністерством охорони навколишнього природного середовища України про необхідність створення НПП «Пирятинський» (том 1 а.с. 127).
Пирятинська районна рада Полтавської області надіслала до Міністерства охорони навколишнього природного середовища України клопотання «Про створення НПП «Пирятинський» (лист вих. № 86 від 11.03.2009), де вказала про те, що територія запропонована для створення 11000 га, повністю знаходиться в адміністративних межах Пирятинського району Полтавської області, користувачі, зокрема і Харківецька сільська рада (том 1 а.с. 128-131).
Рішеннями Березоворудської сільської ради, Березоворудського технікуму Полтавської державної аграрної академії, Великокручанської сільської ради, Грабарівської сільської ради, Давидівської сільської ради, Дейманівської сільської ради, Каплинцівської сільської ради, Олександрівської сільської ради, Сасинівської сільської ради, Пирятинської міської ради, ВАТ «Каплинцівське», ДП «Пирятинське лісове господарство», ДП СГП «Березівське» попередньо погоджено створення НПП «Пирятинський» на території із вказанням площ в т.ч. з вилученням надавши їх у постійне користування (том 2 а.с. 132-142, 144-148).
Рішенням 28 сесії 5 скликання Харківецької сільської ради від 17.03.2009 погоджено створення НПП «Пирятинський» на території сільської ради загальною площею 880 га за рахунок земель сільської ради (боліт 443,9 га, луки416,1 га, лісових площ20,0 га.) в тому числі з вилученням 780 га та надання їх у постійне користування НПП «Пирятинський» (боліт443,9 га., луків336,1 га.) (том 1 а.с. 133).
Листом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 09.04.2009 «Щодо розгляду клопотання» (том 1 а.с. 143) повідомлено Пирятинську районну раду, про розгляд та схвалення клопотання щодо створення НПП «Пирятинський».
Рішенням 27 сесії 5 скликання Пирятинської районної ради Полтавської області від 10.04.2009 «Про попереднє погодження матеріалів вибору земельних ділянок під створення Національного природного парку «Пирятинський» із додатком,попередньо погоджено матеріали вибору земельних ділянок загальною площею 12474,18 га, в т.ч. з вилученням7128,0 га під створення НПП «Пирятинський», та перелік земель, що входять до складу (том 1 а.с. 145-147).
Розпорядженням голови Пирятинської районної державної адміністрації «Про надання згоди на створення на території району Національного природного парку «Пирятинський» від 16.06.2009 №205 із додатком (том 1 а.с. 152) враховуючи рішення сесії міської і сільських рад та подані документи, надано згоду на створення на території району НПП «Пирятинський» загальною площею 12028,42 га, в тому числі із вилученням у відповідних місцевих радах 5555,14 га землі та надання її в постійне користування зазначеному парку.
В подальшому розпорядженням голови Пирятинської районної ради Полтавської області уточнено площу земельних ділянок під створення НПП «Пирятинський» від 17.07.2009 №53 із додатком (том 1 а.с. 154-155).
Рішенням 22 сесії 5 скликання Полтавської обласної ради від 28.08.2009 «Про оголошення, зміну меж територій та об`єктів природо-заповідного фонду Полтавської області» вирішено «Дати згоду на оголошення національного природного парку "Пирятинський" та звернутися до Міністерства охорони навколишнього природного середовища України про необхідність створення .... об`єктів (додаток 4)...." (том 1 а.с. 156-161).
Висновками: Пирятинської районної санітарно-епідеміологічної станції вих. №1530 від 29.09.20094; відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Пирятинської районної державної адміністрації вих.№165 від 29.09.2009; відділу Держкомзему у Пирятинському районі Полтавської області вих. № 01-01.11/1072 від 04.11.2009надання згоди на створення на території району НПП «Пирятинський» (том 2 а.с. 162-163, 167-169).
Своїми листами Полтавське обласне управління лісового та мисливського господарства вих.№06-02/1172 від 01.10.2009, управління культури Полтавської обласної державної адміністрації вих. №01-20/3164 від 07.10.2009, відділ з питань туризму і курортів Полтавської обласної державної адміністрації вих.№01-20/278 від 12.10.2009 дали згоду на створення НПП «Пирятинський» (том 1 а.с. 164-166).
Указом Президента України від 11.12.2009 № 1046/2009на території Пирятинського району Полтавської області з метою збереження, відтворення й ефективного використання цінних природних та історико-культурних комплексів і об`єктів степової зони, що мають особливу природоохоронну, рекреаційну, наукову, культурно-освітню й естетичну цінність, створено Національний природний Пирятинський» (том 1 а.с. 173-174).
Відповідно до наданих охоронних зобов`язань від 23.05.2012 року Харківецька сільська рада Пирятинського району в особі сільського голови ОСОБА_4 дала зобов`язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження національного природного парку «Пирятинський» відповідно доУказу Президента України від 11.12.2009 № 1046/2009у межах Харківецької сільської ради Пирятинського району загальною площею 100 га. (том 1 а.с. 191). Дане охоронне зобов`язання зареєстроване в Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища в Полтавській області 25.04.2012 за № 575.
Крім того, охоронні зобов`язання 24.05.2012 були підписані міським головою Пирятинської міської ради на 800 га та НПП «Пирятинський» на 5555,14 га (том 1 а.с. 192-193).
14.08.2014 наказом Міністерства екології та природних ресурсів № 263 затверджено Проект організації територій НПП «Пирятинський», охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів, розроблений Приватним акціонерним товариством «Науково-виробничий комплекс «Курс» (відповідно до інформації з Реєстру юридичних осіб, вид діяльності останніх: Дослідження йекспериментальні розробкиу сферіінших природничихі технічнихнаук) (том 1 а.с. 220-250, том 2 а.с. 1-83).
Вказаний проект містить зміст, що складається із 7 розділів. Підпункт 1.1 розділу 1 інформує про місцезнаходження, склад земель, межі та загальну площу НПП в цифрах. Розділ 7 містить додатки, один з яких під №4Карти і Картосхеми (том 2 а.с. 76)пустий аркуш.
12.10.2017 від ОСОБА_2 надійшла до сесії Харківецької сільської ради заява про затвердження проекту землеустрою щодо земельної ділянки,що посвідчують право власності на земельну ділянку, яка знаходиться у с. Харківці у адміністративних межах Харківецької сільської ради (том 1 а.с. 43), (копія проекту землеустрою додано до том 1 а.с. 45).
Рішенням 17 сесії 6 скликання Харківецької сільської ради Пирятинського району від 12.11.2012, ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок громадян ( том 1 а.с. 41-42).
Рішенням 22 сесії 7 скликання Харківецької сільської ради Пирятинського району від 12.10.2017 року, на підставі заяви ОСОБА_2 від 12.10.2017, було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 та передано їй у власність ділянку площею 1,0 га, кадастровий номер 5323886201:01:005:0044 для ведення особистого селянського господарства (том 1 а.с. 44, 46).
Відповідно Висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 19.03.2013 наданого Відділом Дердземагенства у Пирятинському районі Полтавської області, місце розташування земельної ділянки в межах с. Харківці, в адміністративних межах Харківецької сільської ради Пирятинського району Полтавської області. Склад угідьрілля. Відділ Дердземагенства вважає за можливе погодити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 .
Відповідно до наданої Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, встановлено, що державним реєстратором Пирятинської районної державної адміністрації Соловей Л.В. від 22.07.2019 № 32532763 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 47929936 від 24.07.2019 за ОСОБА_5 зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку площею 1 га з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044 для ведення особистого селянського господарства (том 1 а.с. 52).
09 жовтня 2019 року між ОСОБА_5 та Приватним підприємством «Удача» було укладено договір оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 1 га, кадастровий номер 5323886201:01:005:0044 на 10 .Строк дії договору встановлено до 15.03.2028 року.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, районний суд виходив із того, що наявний у справі проект організації територій НПП «Пирятинський» відображає лише його внутрішню організаційну структуру та не встановлює зовнішніх меж парку. Тоді як єдиним можливим документом, який би, в силу приписівстатті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України»міг би слугувати підставою для встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду є проект створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду, який стороною позивача не надано.
Надаючи оцінку законності передачі Харківецькою сільською радою спірної земельної ділянки у власність ОСОБА_1 , районний суд виходив із того, що станом на дату ухвалення відповідного рішення на Публічній кадастровій карті України були відсутніми відомості щодо НПП «Пирятинський»; тоді як спірна земельна ділянка перебувала у межах населеного пункту, що підтверджує повноваження сільської ради щодо розпорядження нею без погодження із відповідними органами.
Стосовно перебування спірної земельної в оренді ПП «Удача» районний суд зазначив, що станом на час укладення договору оренди не існувало жодних ні законодавчих, ні технічних перешкод для укладення останнього. Повноваження власника підтверджувалися внесеними даними до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відсутність арештів та обтяжень. На час укладення договору оренди земельної ділянки власник у повній мірі мав право розпоряджатися своїм майном, шляхом його передачі в оренду, а ПП «Удача» в рамках своєї господарської діяльності мав право на оренду спірної земельної ділянки та став добросовісним набувачем відповідного речового права оренди.
Колегія суддів , не може в повній мірі погодитися із таким висновком суду першої інстанції .
Національний природний парк «Пирятинський» - є об`єктом природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, що створений на території Пирятинського району Полтавської області, метою створення кого є збереження, відтворення й ефективне використання цінних природних та історико-культурних комплексів і об`єктів лісостепової зони, що мають особливу природоохоронну, рекреаційну, наукову, культурно-освітню й естетичну цінність.
Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів врегульованіЗаконом України «Про природно-заповідний фонд»(далі - Закон №2456-ХІІ), який відносить національні природні парки до природно-заповідного фонду України (стаття 3 Закону №2456-ХІІ).
Порядок створення й оголошення території національним природним парком (НПП) врегульовано статтями51-53розділуVІІ Закону №2456-ХІІ, які передбачають певні етапи, серед яких, погодження клопотань щодо створення НПП, розробка спеціалізованими проектними та науковими установами проєкту створення НПП, який у подальшому передається уповноваженому приймати рішення про створення НПП, яким є Президент України. Кінцевим етапом створення НПП «Пирятинський» було прийняттяПрезидентом України Указу №1046/2009 від 11 грудня 2009 року./а.с.100 т.1/.
Тобто, розробка проєкту створення об`єкта природно-заповідного фонду завжди передує створенню такого об`єкта. Прийняття відповідного рішення про створення засвідчує, що проект створення був розроблений. Наведене відповідає позиції Верховного Суду, сформованій у справі №910/3724/14 від 19 квітня 2018 року.
Президент України Указом від 11.12.2009 №1046/2009 постановив створити на території Пирятинського району Полтавської області НПП «Пирятинський» , що свідчить про проходження усіх етапів створення цього об`єкта природно-заповідного фонду, у тому числі й розроблення його проекту створення.
Так, спеціальнийЗакон №2456-ХІІне надає визначення поняттю «проєкт створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду» і не встановлює жодних правил діловодства для розробки такого проекту, як цілісного єдиного документу.
Уперше на державному рівні уніфіковано підхід до розроблення та затвердження проєктів створення природних територій і об`єктів природно-заповідного фонду України у 2018 році прийняттям Методичних рекомендацій щодо розроблення проектів створення природних територій та об`єктів природно-заповідного фонду України, які затверджені наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 21 серпня 2018 року №306. До 2018 року будь-яких вимог до форми та змісту проєкту створення/оголошення об`єкта природно-заповідного фонду не передбачалось.
Враховуючи передбаченустаттями 51-53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України»процедуру створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду, слід дійти висновку, що проєкт створення - це сукупність документів (погоджувальних, проектних і проектно-планувальних), складення яких передувало прийняттю уповноваженим суб`єктом рішення про створення й оголошення відповідних територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Суд першої інстанції прийшов до хибного висновку вказуючи на відсутність доказів розроблення в установленому законом порядку проекту створення Парку, та неможливості встановлення точного проходження меж природно-заповідної території .
До матеріалів справи долучено отримані від центрального органу, що забезпечує формування державної політики у сфері організації охорони та використання природно-заповідного фонду - Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, а також від НПП «Пирятинський», наступні документи проєкту створення НПП «Пирятинський»:
- наукове обґрунтування створення Парку, розроблене доцентом кафедри зоології біологічного факультету Київського національного університету імені Т.Г. Шевченка, кандидатом біологічних ОСОБА_6 й асистентом цієї кафедри кандидатом біологічних наук ОСОБА_7 (документ, формується на першому етапі створення/оголошення території природно-заповідного фонду відповідно до Закону);
- картографічний матеріал з назвою «Проект НПП «Пирятинський» із відмітками про його погодження, у тому числі, Харківецьким сільським головою, підпис якого міститься за №11 у переліку погоджень (документ, який формується на першому створення/оголошення території природно-заповідного фонду);
- клопотання про створення НПП «Пирятинський» від 11 березня 2009 року, адресоване Пирятинською районною радою Полтавської області до Міністерства охорони навколишнього природного середовища України (документ, який формується на першому етапі створення/оголошення території природно-заповідного фонду);
- лист Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 09 квітня 2009 року до Пирятинської районної ради Полтавської області про розгляд і схвалення клопотання (документ, який формується на другому етапі створення території природно-заповідного фонду);
- рішення і листи власників та землекористувачів про погодження створення НПП «Пирятинський», зокрема рішення Харківецької сільської ради від 17 березня 2009 року, згідно з яким під створення НПП «Пирятинський» виділено 880 га за рахунок земель сільської ради (боліт - 443,9 га, луки - 416,1 га, лісові площі - 20,0 га), у тому чисті з вилученням 780 га та надання їх у постійне користування НПП «Пирятинський» (низка документів, які формуються на другому етапі створення території природно-заповідного фонду);
- проєкт створення НПП «Пирятинський», розроблений старшим науковим співробітником Канівського природного заповідника, кандидатом біологічних наук ОСОБА_8 , доцентом кафедри зоології біологічного факультету Київського національного університету імені Т.Г.Шевченка, кандидатом біологічних наук ОСОБА_6 і провідним інженером кафедри ботаніки Київського національного університету імені Т.Г. Шевченка ОСОБА_9 , який включає: вступ, опис місцезнаходження Парку, дані про фізико-географічні умови та природні ресурси; відомості про тваринний рослинний світ; соціально-економічну характеристику; оцінку історико-культурно спадщини; опис екскурсійних маршрутів; функціональне зонування; відомості про соціально-економічні та екологічні наслідки створення Парку (документ, який формується на третьому етапі створення території природно-заповідного фонду);
-Указ Президента України від 11 грудня 2009 року №1046/2009про створення НПП «Пирятинський» на території Пирятинського району Полтавської області на землях площею 12 028,42 га, з них 5 555,14 га з вилученням (документ, який приймається на четвертому (завершальному) етапі створення території природно-заповідного фонду).
Суд першої інстанції , відхиляючи вказані докази не звернув уваги на те , що на відповідній карті вказано , що це проект НПП «Пирятинський» ,там містяться умовні позначення , у тому числі червоним кольором позначені землі, що запроектовані до складу Парку з вилученням , а також перелік підписів землевласників та землекористувачів , якими вони погодили цю карту , зокрема і підпис голови Харківецької сільської ради.
Також варто зазначити, що Проект створення НПП «Пирятинський» розроблений науковими співробітниками кафедр зоології та ботаніки Київського національного університету імені Т.Г. Шевченка і Канівського природного заповідника, що відповідно до своїх установчих документів можна віднести до спеціалізованих на розробку проектів створення територій і об`єктів природно-заповідного фонду.
Стаття 52 Закону України «Про природно-заповідний фонд»передбачала, що на підставі результатів погодження клопотань центральний орган виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища забезпечує розробку спеціалізованими проектними та науковими установами проектів створення, серед іншого, національних природних парків.
Безпосередньо уЗаконі України «Про природно-заповідний фонд України»не вказано, які саме установи підпадають під ознаки зазначених устатті 52 цьогоЗакону. Проте відповідно до Методичних рекомендацій щодо розроблення проектів створення природних територій та об`єктів природно-заповідного фонду України, затверджених Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 21 серпня 2018 року №306, визначено, що спеціалізовані проектні та наукові установи - це установи, підприємства та організації, до видів діяльності яких згідно з установчими документами належать наукові дослідження та/або розробки.
Згідно зі Статутом Київського національного університету імені Т.Г.Шевченка університет є багатогалузевим класичним закладом вищої освіти, що проводить інноваційну освітню діяльність за різними ступенями вищої освіти, також фундаментальні та прикладні наукові дослідження, є провідним науковим і методичним центром, має розвинуту інфраструктуру навчальних, наукових та науково-виробничих підрозділів, сприяє поширенню наукових знань та провадить культурно-просвітницьку діяльність. Основною метою наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності Університету є здобуття нових наукових знань шляхом проведення наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок та їх спрямування на створення й впровадження нових конкурентоспроможних технологій, видів техніки, матеріалів тощо для забезпечення інноваційного розвитку суспільства, підготовки фахівців інноваційного типу.
Відповідно до Положення про Канівський природний заповідник він є неприбутковою, природоохоронною, науково-дослідною установою. До завдань заповідника належить проведення наукових дослідженьі спостережень за станом навколишнього природного середовища та розробка на їх основі природоохоронних рекомендацій, розробка наукових основзбереження, відновлення та відтворення рідкісних, зникаючих видів рослин, тварин, мікобіоти та природних комплексів, здійснення координації і проведення наукових досліджень на територіях природно-заповідного фонду в регіоні.
Проєкт створення НПП «Пирятинський» розроблений науковими співробітниками установ, до видів діяльності яких, згідно з установчими документами належать наукові дослідження та/або розробки, що повністю узгоджується зі змістомстатті 52 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».
Відтак, доводи апеляційної скарги прокурора в цій частині є слушними та знайшли своє підтвердження.У зв`язку із чим, висновок районного суду про те, що прокурором не надано розробленого у встановленому законодавством порядку проєкту створення НПП «Пирятинський» є помилковим і спростовується матеріалами справи.
Окрім того, із матеріалів справи убачається, що рішенням Харківецької сільської ради від 17 березня 2009 року погоджено створення НПП «Пирятинський» на території ради загальною площею 880 га, у тому числі з вилученням 780 га та наданням їх у постійне користування Парку.
Надалі рішенням Пирятинської районної ради від 10 квітня 2009 року попередньо погоджено матеріали вибору земельних ділянок загальною площею 12 474,18 га, у тому числі з вилученням 7 128,0 га, під створення НПП «Пирятинський».
Додатками до цього рішення є відомість матеріалів вибору земельних ділянок та перелік земель, що входять до складу НПП «Пирятинський», у розрізі місцевих рад, зокрема й Харківецької сільської ради (1 053 га усього, з них 780 га з вилученням).
Розпорядженням Пирятинської районної державної адміністрації від 16 червня 2009 року, з урахуванням рішень рад, надано згоду на створення на території району НПП «Пирятинський» загальною площею 12 028,42 га, у тому числі з вилученням у відповідних місцевих рад 5555,14 та землі та наданням її в постійне користування Парку згідно з додатком до вказаного розпорядження (з них 880 га за рахунок Харківецької сільської ради, у тому числі 780 та вилученням).
У подальшому розпорядженням голови Пирятинської районної ради від 17 липня 2009 року уточнено площі земельних ділянок під створення НПП «Пирятинський» згідно з експлікацією земель;загальна площа не змінилася і становить 12 028,42 га, у тому числі з вилученням - 5555,14 га,зокрема й за рахунок Харківецької сільської ради 880 га, із них 780 га з вилученням та переданням у постійне користування НПП «Пирятинський».
Після остаточного вибору й уточнення площ земельних ділянок НПП «Пирятинський», територія, що надавалася Парку із вилученням у Харківецької сільської ради, не змінилася і становила 780 га.
Рішенням Полтавської обласної ради від 28 серпня 2009 року надано згоду на оголошення НПП «Пирятинський» загальною площею 12 028,42 га, у тому числі за рахунок 880 га земель Харківецької сільської ради (додаток 4 до рішення), у тому числі 780 га з вилученням земель Харківецької сільської ради Пирятинського району.
Межі НПП «Пирятинський» у натурі (на місцевості) не встановлювались у передбаченомуЗемельним кодексом Українипорядку та виділення їх у натурі (на місцевості) не вимагалось спеціальнимЗаконом України «Про природно-заповідний фонд України», зокрема статтею 7, що не свідчить про відсутність погоджених меж Парку, які визначались погодженою картографічною схемою територій НПП «Пирятинський», як складової Проекту створення Парку.
У 2010 роцістаттю 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України»згідно ізЗаконом №1826-VI від 21.01.2010доповнено четвертою частиною, яка встановила, що межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються у натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються згідно з проєктами створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Відповідно до ст.5 ЦК України до спірних правовідносин застосовується закон , який діяв на час їх виникнення .
Оскільки на день постановленняУказу Президента України №1046/2009про створення НПП «Пирятинський» (11 грудня 2009 року)стаття 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України»не містила указаної норми, отже визначення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду мало відбуватись за чинними раніше нормами Закону таЗемельного Кодексу України- з проведенням робіт із землеустрою, тощо.
Харківецька сільська рада була обізнана про місцезнаходження заповідних територій, як вилучених, так і тих, що увійшли до складу Парку без вилучення, про що свідчить підпис голови Харківецької сільської ради на карті «Проект НП «Пирятинський» (№11 в переліку погоджень) та підписане ним 23 травня 2012 року охоронне зобов`язання №575 про прийняття під охорону 100 га земель, наданих без вилучення.
Верховний Суд у справах №910/2323/18 від 07.10.2020, №734/1560/20 від 15.02.2023 дійшов висновку, що незалежно від завершення процедури встановлення меж об`єкта природно-заповідного фонду в натурі цільове призначення відповідних територій як земель природно-заповідного фонду є незмінним.
Отже, розроблення проекту землеустрою з організації та встановлення меж земельних ділянок, що входять до складу НПП «Пирятинський» було припинене у зв`язку із розбіжністю між проектною та фактичною площею територій через передачу частини земельних ділянок у власність фізичним особам.
Однак, не виділення земель НПП «Пирятинський» в натурі (на місцевості) відповідно до порядку, передбаченогоЗК Українине спростовує статусу земель природно-заповідного фонду, що обумовлює їх особливий режим використання.
На підтвердження належності спірної земельної ділянки до земель НПП «Пирятинський» прокуратурою надано картографічні матеріали, виконані провідною українською науково-дослідною установою - Інститутом географії Національної академії наук України (листи від 15.11.2021 № 01-03/263, від 03.06.2022 №01-03/33), а також висновок судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою від 30.11.2022 №8381/22-41/21105/22-41/30941:30585/22-41, проведеної експертами Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України в рамках кримінального провадження внесеного до ЄРДР №42021000000001567, порушеного за фактом незаконного вибуття земель НПП «Пирятинський», згідно з якими за результатами просторового геоінформаційного співставлення в ідентичному масштабі земельної ділянки з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044 і території НПП «Пирятинський» встановлено їх повне накладення і ці докази не спростовані відповідачами.
Проте , за наявності факту накладення спірної земельної ділянки на землі НПП «Пирятинський», суд першої інстанції не обґрунтовано не прийняв до уваги зазначені вище докази , та усупереч принципу змагальності у цивільному судочинстві не обґрунтував чим спростовуються викладені обставини.
Разом із цим, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановленихЦПК України. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (ст.ст.12,81,89 ЦПК України).
Висновок експерта у кримінальному провадженні є допустимим доказом у цивільній справі, якщо містить інформацію щодо предмета доказування. Наведене відповідає позиції Верховного Суду у справі №461/3675/17 від 05.02.2020.
Відхиляючи висновок експерта №8381/22-41/21105/22-41/30941:30585/22-41, отриманий у межах розслідування у кримінальному провадженні по факту незаконного вибуття земель із складу НПП «Пирятинський», районний суд послався на камеральність проведення експертами даної експертизи, тобто без виїзду на місцевість, що на думку суду спростовує доказовість вказаного висновку.
Проте суд апеляційної інстанції із такими висновками погодитись не може, оскільки значення доказу, зокрема його достовірність, не можуть бути спростовані лише способом, який обрано експертом для проведення експертизи, однак може бути спростована іншими належними достовірними і достатніми доказами, наданими іншою стороною на рахунок своїх заперечень.
Під час розгляду справи судом першої за клопотанням ПП «Удача» була призначена судова земельно-технічна експертиза та за результами дослідження експертом складено Повідомлення про неможливість надання висновку судової земельно-технічної експертизи, яке вмотивоване тим, що на думку експерта, надані на дослідження копії документів та матеріалів не є розробленим в установленому законодавством порядку Проектом створення природних територій та об`єктів природно-заповідного фонду НПП «Пирятинський» із каталогами координат (СК63) поворотних точок меж території, земельних ділянок, що увійшли до його складу при створенні відповідно до проекту.
Також, повідомлення про неможливість надання висновку судової земельно-технічної експертизи було обумовлено тим, що прокурором для забезпечення проведення експертизи надано Shape-файли із даними про межі НПП «Пирятинський», отримані від ДП «Центр державного земельного кадастру», проте у Полтавському відділенні при Національному науковому центрі «Інститут судових експертиз ім. засл. проф. М.С. Бокаріуса» Міністерства юстиції України немає ліцензійного програмного забезпечення, яке дає можливість опрацювати файли такого формату.
Відповідно до частин першої, другоїстатті 102 ЦПК Українивисновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. У висновку експерта має бути зазначено, що він попереджений (обізнаний) про відповідальність за завідомо неправдивий висновок, а у випадку призначення експертизи судом - також про відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.
Повідомлення про неможливість надання висновку не є висновком експертизи у розумінні норм чинногоЦПК УкраїнитаЗакону України «Про судову експертизу», а є технічним документом, яким закінчується експертиза у разі неможливості її проведення, що вбачається з пункту 1.13 розділу І Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженоїнаказом Міністерства юстиції України від 08 жовтня 1998 року №53/5. При цьому, експерт не несе відповідальності за правдивість викладених ним у повідомленні суджень і такі судження не можуть бути покладені в основу доказування у справі.
Натомість , висновок експерта №8381/22-41/21105/22-41/30941:30585/22-41, отриманий у межах розслідування у кримінальному провадженні по факту незаконного вибуття земель із складу НПП «Пирятинський», не спростований доказами наданими відповідачами по справі.
Технічна неможливість експерта (через відсутність необхідного ліцензійного програмного забезпечення) опрацювати надані на дослідження файли з координатами меж НПП «Пирятинський», отримані прокурором від ДП «Центр державного земельного кадастру» від Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, не свідчить про об`єктивну неможливість отримати висновок експерта з приводу поставлених питань і не звільняє сторону, що ініціювала експертизу, від надання доказів на рахунок своїх заперечень.
Сторона відповідача, яка ініціювала її проведення, а також інші відповідачі у справі, не були позбавлені права ініціювати доручення експертизи іншій експертній установі, однак диспозитивно розпорядились своїми процесуальними правами на власний розсуд.
Зважаючи на що , повідомлення про неможливість надання висновку судової земельно-технічної експертизи не є доказом у справі, яке б спростовувало доказове значення наданого прокурором висновку експертів Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України від 30 листопада 2022 року №8381/22-41/21105/22-41/30941:30585/22-41, а також інших доказів на підтвердження факту перебування спірної земельної ділянки у межах об`єкта природно-заповідного фонду НПП «Пирятинський».
Листами Інституту географії HAH України на запити прокурора і картографічними матеріалами підтверджено, що спірна земельна ділянка розміщена в південній частині урочища «Великі Солонці» в межах території об`єкта ПЗФ НПП «Пирятинський» (т.2 а.с.33-42).
Картографічні зображення території НПП «Пирятинський» з проекту створення, розробленого у 2013 році, проекту організації території НП «Пирятинський», охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів (карти «Сучасне використання територій НП «Пирятинський», «Розташування територій та ділянок НПП») та згідно з відомостями Публічної кадастрової карти України (інформаційний шар «Природно-заповідний фонд») є ідентичними.
Відповідачами не доведено наявність розбіжностей чи суперечностей у цих матеріалах, які унеможливлюють з`ясування дійсного розташування природно-заповідних територій на землях Харківецької сільської ради. Будь-яких доказів того, що охоронювані території знаходяться в іншому місці і не мають перетинів із територією спірної земельної ділянки матеріали справи не містять.
Суд першої інстанції у порушення вимог статей12,76-80,89,110 ЦПК Україниналежної оцінки вказаним доказам у їх сукупності та взаємозв`язку не надав, що призвело до помилкових висновків про недоведеність прокурором позовних вимог і відсутність порушеного права та інтересу держави у спірних правовідносинах.
Вважаючи правомірним затвердженя технічної документації на земельну ділянку з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044 та передання її у приванту власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства , яка у свою чергу мала право передати її в оренду ПП «Удача» для якого не існувало жодних перешкод для реєстрації речового права оренди, суд першої інстанції порушив номи матеріального права та не виконав норми процесуального права в частині належного дослідження доказів по справі.
Як вбачається з матеріалів справи з 11 грудня 2009 року територія за рахунок якої сформовано спірну земельну ділянку , після видання Указу Президента №1046/2009 « Про створення НПП «Пирятинський» , набула статусу земель природно заповідного фонду.
Згідно положень ст.20 ЗК України передача земельних ділянок громадянам і юридичним особам зі зміною їх цільового призначення здійснюється за проектами землеустрою.
За змістом частини восьмоїстатті 118 ЗК Українипроект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується у порядку, встановленомустаттею 186-1 цього Кодексу, зокрема, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території чи в межах об`єкта природно-заповідного фонду, підлягає погодженню із структурним-підрозділом обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Згідно ст. 20 ЗУ України зміна цільового призначення земельних ділянок погоджується у разі зміни цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, внаслідок якої земельні ділянки виводяться із складу таких категорій, а також зміни цільового призначення земель, визначенихпунктом "б"частини першої статті 150 цього Кодексу, - з Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до позиції Верховного Суду, сформованої у справі №371/470/17 від 19.05.2021, отримання у власність земельної ділянки природно-заповідного фонду для цілей ведення особистого селянського господарства без відповідних згоди та погодження суперечить вимогам законодавства.
Згідно із вимогамистатті 19 Конституції Україниоргани місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Суд першої інстанції, дійшовши висновку про законність передання у власність ОСОБА_10 спірної земельної ділянки, не врахував, що вона належить до земель державної форми власності, що перебуває у межах об`єкта природно-заповідного фонду та у постійному користуванні національного природного парку, а отже має особливий порядок використання за цільовим призначенням і не могла бути передана у приватну власність для ведення особистого селянського господарства без передбаченогозакономпорядку узгодження зміни цільового призначення.
Із матеріалів справи вбачається , що ані Полтавською обласною державною адміністрацією, ані Кабінетом Міністрів України не погоджувалась передача спірної земельної ділянки у приватну власність ОСОБА_11 зі зміною цільового призначення використання землі, а Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів не отримувало проектів рішень Уряду та відповідної документації щодо вилучення, надання, зміни цільового призначення земельних ділянок у межах НПП «Пирятинський».
Отже, орган місцевого самоврядування, приймаючи рішення про надання ОСОБА_11 дозволу на розроблення землевпорядної документації, затверджуючи її і передаючи спірну ділянку у приватну власність, мав враховувати зазначену обставину та пересвідчитися у тому, що відповідна земля не є територією національного природного парку, враховуючи те, що станом на час прийняття рішень існувало підписане головою сільської ради охоронне зобов`язання, існувала картографія із проекту створення (2009 р.) та із проекту організації території НПП «Пирятинський», охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів (2013 р).
Відсутність визначених меж національного парку в натурі (на місцевості) не звільняло орган місцевого самоврядування - Харківецьку сільську раду, від обов`язку діяти в межах повноважень, передбачених законом.
За встановлених обставин, затвердження розробленої на замовлення ОСОБА_11 землевпорядної документації та передання спірної земельної ділянки їй у приватну власність із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства (тобто зміною цільового призначення) відбулося без відповідного погодження у передбаченомузакономпорядку. Тоді як незаконне передання спірної земельної ділянки у приватну власність із державної, що має особливий режим використання земель природно-заповідного фонду, нівелює законність її подальшого передання в оренду, у зв`язку із чим договір оренди є недійсним в силу частини першоїстатті 203 ЦК України, а речові права, на підставі якого вони виникли (право оренди), підлягають припиненню.
Щодо втручання у право на вільне володіння майном варто зазначити , що Велика Палата Верховного Суду раніше вже звертала увагу на те, що у спорах стосовно прибережних захисних смуг, земель лісогосподарського призначення, інших земель, які перебувають під посиленою правовою охороною держави (зокрема земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення), остання, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянками з боку приватних осіб, може захищати загальні інтереси у безпечному довкіллі, непогіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (частина третя статті 13, частина сьома статті 41, частина першастатті 50 Конституції України, частина третястатті 1 ЗК України). Ці інтереси реалізуються, зокрема, через цільовий характер використання земельних ділянок (статті18,19, пункти «а» і «б» частини першої статті91, пункти «а» і «б» частини першої статті96 ЗК України), які набуваються лише згідно із законом (стаття 14 Конституції України) (див. постанови від 07 листопада 2018 року у справі № 488/5027/14-ц (пункт 127), від 7 листопада 2018 року у справі № 488/6211/14-ц (пункт 90), від 14 листопада 2018 року № 183/1617/16 (пункт 148), від 29 травня 2019 року у справі № 367/2022/15-ц (пункт 53), від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (пункт 117)).
З огляду на встановлене апеляційним судом і наведені висновки Верховного Суду втручання держави у право володіння спірною земельною ділянкою ОСОБА_11 та орендарем ПП «Удача», що відноситься до території національного природного парку, має легітимну мету контролю за використанням цієї земельної ділянки за цільовим призначенням згідно із загальними інтересами. Важливість цих інтересів зумовлюється, зокрема, особливим статусом земельної ділянки - належністю її до земель природно-заповідного фонду.
Згідно зістаттею 2 ЦПК Українизавданнямцивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
У справі, яка переглядається, предметом позову є вимоги: про визнання незаконними рішень органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, його затвердження та передання земельної ділянки приватну власність ОСОБА_11 ; скасування рішення нотаріуса про державну реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку та припинення праві власності ОСОБА_10 на земельну ділянку; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки між ОСОБА_11 та ПП «Удача»; скасування рішення нотаріуса про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки та припинення права оренди ПП «Удача» на земельну ділянку; зобов`язання ОСОБА_11 та ПП «Удача» повернути у власність держави спірну земельну ділянку.
Мета позову спрямована на усунення перешкод власникові (у даному випадку - держава), який не втратив володіння специфічним об`єктом цивільних відносин (земельною ділянкою на території об`єкта природно-заповідного фонду), у користуванні та розпорядженні цією ділянкою шляхом її повернення.
Серед способів захисту майнових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема, усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном згідно зі статтею 391ЦК України(негаторний позов); за правилами наведеної норми власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Зазначений спосіб захисту спрямований на усунення порушень прав власника, які не пов`язані з позбавленням його володіння майном.Тобто, власник може подати негаторний позов, якщо він не втратив володіння його майном, але є перешкоди у користуванні та розпорядженні останнім.
Власник, який зберігає володіння його майном, може заявити негаторний позов (про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні відповідним об`єктом), зокрема шляхом повернення майна (постанова Великої Палати Верховного Суду від 23.11.2021 у справі №359/3373/16-ц).
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 28.09.20 22 у справі №483/448/20 сформовано висновок, що обов`язок орендаря повернути спірну земельну ділянку є наслідком визнання недійсним відповідного договору.
Із огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що зайняття земельної ділянки природно-заповідного фонду з порушенням закону потрібно розглядати як порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади, що не пов`язане з позбавленням власника володіння відповідною земельною ділянкою, навіть якщо інша особа зареєструвала її право приватної власності на цю ділянку, тому за таких умов негаторний позов є ефективним способом судового захисту щодо повернення земельної ділянки природно-заповідного фонду власнику.
Відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної у постанові від 20.06.2023 у справі №554/10517/16-ц, встановлення підстав для захисту порушених прав на землю в межах негаторного позову перебуває у зв`язку із законністю рішень органів держави або місцевого самоврядування, на підставі яких відбулись, зокрема, зміни у реєстраційному підтвердженні державою такого права за позивачем. Оскільки незаконність таких рішень має бути встановлена компетентним органом, то оскарження до суду таких рішень з вимогою їх скасування хоч і не є обов`язковою умовою реалізації відповідного негаторного позову.
Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №545/1847/20 виснував, що суди попередніх інстанцій не врахували, що вимога про визнання наказу незаконним, його скасування є неефективним способом захисту, оскільки рішення органу державної влади за умови його невідповідності законуне тягне тих юридичних наслідків, на які воно спрямоване, і незалежно від того, оскаржене відповідне рішення чи ні, суд має самостійно надати правову оцінку рішенню органу державної влади та викласти її у мотивувальній частині судового рішення. Крім того, скасування запису про державну реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку є неефективними способом захисту, оскільки відновлення порушених прав забезпечується зобов`язанням повернути земельну ділянку.
Відповідно до частини 3статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню, крім випадків, передбачених пунктом 1 частини сьомоїстатті 37 цьогоЗакону. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цьогоЗаконута анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомоїстатті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.
Таким чином, припинення права власності ОСОБА_11 на спірну земельну ділянку та зобов`язання повернути її у власність держави та у постійне користування національного природного парку матиме наслідком внесення державним реєстратором до реєстру відомостей про припинення права власності, що буде відповідати ефектиному способу захисту та призведе до належного виконання рішення у справі.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення у справі нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.
Керуючись п. 2 ч. 1 ст.374, п. п. 1, 3, 4 ч. 1 ст.376ст. ст.381,382,383,384 ЦПК України
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу заступника Генерального прокуроразадовольнити частково.
Рішення Пирятинськогорайонного суду Полтавської областівід 18 березня 2024 рокускасувати.
Ухвалити у справі нове рішення, яким позовні вимоги заступника Генерального прокурора в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, Полтавської обласної державної адміністрації (Полтавської обласної військової адміністрації), Національного природного парку «Пирятинський» - задовольнити частково.
Припинити право приватної власності ОСОБА_1 , на земельну ділянку з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044, площею 1 га, запис про державну реєстрацію якого внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 24.07.2019 № 47929936.
Зобов`язати ОСОБА_1 , повернути у власність держави в особі Полтавської обласної державної адміністрації (наразі - Полтавської обласної військової адміністрації) та у постійне користування Національного природного парку «Пирятинський» земельну ділянку площею 1 га з кадастровим номером 5323886201:01:005:0044.
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 1 га кадастровий номер 5323886201:01:005:0044 від 09.10.2019,укладений між ОСОБА_1 , та Приватним підприємством «Удача» (ЄДРПОУ 30941421).
Зобов`язати Приватне підприємство «Удача» (ЄДРПОУ 30941421) повернути з незаконного користування у власність держави в особі Полтавської обласної державної адміністрації (Полтавської обласної військової адміністрації) та у постійне користування Національного природного парку «Пирятинський» земельну ділянку площею 1 га з кадастровим 5323886201:01:005:0044.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом 30 днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя: В.М.Триголов
Судді: А.І.Дорош
О.А.Лобов
Суд | Полтавський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 14.10.2024 |
Номер документу | 122250428 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Полтавський апеляційний суд
Триголов В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні