ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 жовтня 2024 рокуЛьвівСправа № 300/6866/23 пров. № А/857/11922/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого суддіШавеля Р.М.,
суддівБруновської Н.В. та Хобор Р.Б.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.04.2024р. в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Політичної Партії «Європейська Солідарність», третьої особи без самостійних вимог на предмет спору Територіальна виборча комісія Верховинського району Івано-Франківської обл., про визнання протиправним та скасування рішення про відкликання за народною ініціативою депутата селищної ради (суддя суду І інстанції: Панікар І.В., час та місце ухвалення рішення суду І інстанції: 09.04.2024р., м.Івано-Франківськ; дата складання повного тексту рішення суду І інстанції: не зазначена),-
В С Т А Н О В И В:
25.10.2023р. (згідно з відомостями реєстраційної позначки суду першої інстанції) позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення Політичної Партії «Європейська Солідарність» від 20.09.2023р. про відкликання за народною ініціативою депутата Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської обл. Клима Р.В.; вирішити питання про розподіл судових витрат (а.с.1-9).
Розгляд справи здійснений судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (в письмовому провадженні) за наявними матеріалами справи (а.с.13 і на звороті).
Згідно ухвали суду від 02.11.2023р. залучено до участі в справі у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору Територіальну виборчу комісію Верховинського району Івано-Франківської обл. (а.с.13 і на звороті).
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.04.2024р. в задоволенні заявленого позову відмовлено (а.с.92-96).
Не погодившись з винесеним судовим рішенням, його оскаржив позивач ОСОБА_1 , який покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права, що в своїй сукупності призвело до помилкового вирішення спору, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою заявлений позов задовольнити (а.с.102-112).
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що суд першої інстанції не встановив наявності обов`язку позивача, як депутата селищної ради, щодо входження до відповідної фракції; зробив помилковий висновок про відсутність порушень під час процедури відкликання за народною ініціативою депутата селищної ради; не надав правової оцінки всім доводам позивача.
Наголошує на тому, що законодавець зобов`язує в імперативному порядку формувати депутатські фракції депутатів місцевих рад. Водночас, формування депутатських фракцій депутатами сільських і селищних рад здійснюється за бажанням депутатів таких рад. Звідси, створення та входження депутата селищної ради до відповідної фракції є правом, а не обов`язком.
Відтак, відсутність визначеного законом обов`язку на вчинення відповідних дій прямо виключає відповідальність за невчинення таких дій.
Окрім цього, позивач не був належним чином повідомлений про формування депутатської фракції; процедура повідомлення позивача про проведення засідання Політичної Партії «Європейська Солідарність», забезпечення можливості позивача бути присутнім на вказаному засіданні була порушена. Зокрема, позивач не був повідомлений про з`їзд політичної партії, що позбавило його можливості прийняти в ньому участь і надати свої пояснення. Також повідомлення про проведення 20.09.2023р. з`їзду було розміщено на веб-сайті відповідача 19.09.2023р., що не давало реальної можливості позивачу прибути до місця його проведення (м.Київ). Також веб-сайт відповідача не є засобом масової інформації.
Поряд з цим, незаконне відкликання позивача як депутата Верховинської селищної ради є прямим порушенням інтересів осіб, які голосували на місцевих виборах за ОСОБА_1 як кандидата в депутати.
Відповідач Політична Партія «Європейська Солідарність» скерував до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, в якому останній вважає її необґрунтованою і такою, що не підлягає до задоволення. Наголошує на тому, що суд першої інстанції правильно застосував норми матеріального та процесуального права та ухвалив законне і справедливе судове рішення (а.с.128-137).
У свою чергу, позивач скерував відповідь на відзив на апеляційну скаргу, в якому навів свої доводи на підтримку поданої скарги (а.с.138-141).
Інший учасник справи не подав до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу в письмовій формі протягом строку, визначеного в ухвалі про відкриття апеляційного провадження, що не перешкоджає апеляційному розгляду справи.
В порядку ст.ст.121, 304 КАС України апеляційний суд ухвалив продовжити відповідачу Політичній Партії «Європейська Солідарність» установлений судом строк для подання відзиву на апеляційну скаргу та визнати наведені причини його пропуску (регулярні відключення електроенергії) поважними.
Апеляційний розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження за правилами ст.311 КАС України без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача по справі, перевіривши матеріали справи та апеляційну скаргу в межах наведених у ній доводів, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, з наступних підстав.
Як встановлено під час судового розгляду, відповідно до рішення Конференції Івано-Франківської організації Політичної Партії «Європейська Солідарність» від 19.09.2020р. про висунення кандидатів у депутати Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської обл. у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на перших виборах Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської обл. 25.10.2020р., ОСОБА_1 включено до відповідного виборчого списку як кандидата від Політичної Партії «Європейська Солідарність».
За результатами місцевих виборів ОСОБА_1 був обраний депутатом Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської обл. відповідно до виборчого списку Політичної Партії «Європейська Солідарність».
Відповідно до листа Верховинської районної Політичної Партії «Європейська Солідарність» голова фракції Політичної Партії «Європейська Солідарність» у Верховинській селищній раді повідомив голову Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської обл. про формування депутатської фракції Політичної Партії «Європейська Солідарність» відповідно до ст.122 Регламенту Верховинської селищної ради (а.с.30).
Згідно листа № 1164/04-24/06 від 02.05.2023р. селищний голова на пленарному засіданні двадцять шостої сесії Верховинської селищної ради 27.04.2023р. проінформував депутатів селищної ради про формування депутатської фракції Політичної Партії «Європейська Солідарність» (а.с.32).
13.09.2023р. позивачу надіслано повідомлення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії та вказано, що о 16 год. 00 хв. 18.09.2023р. відбудеться Конференція Івано-Франківської територіальної організації Політичної Партії «Європейська Солідарність», на якій здійснюватиметься розгляд питання щодо відкликання депутата ОСОБА_1 (а.с.34).
19.09.2023р. Конференцією Івано-Франківської територіальної організації Політичної Партії «Європейська Солідарність» внесена пропозиція щодо відкликання за народною ініціативою депутата Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської обл. Клима Р.В. Підставою для прийняття такого рішення слугував факт невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції (п.5 ч.1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»).
На офіційному сайті Політичної партії «Європейська солідарність» за посиланням URL:https://eurosolidarity.org/2023/09/19/informacziya-shhodo-provedennya-zyizdu-politychnoyi-partiyi-yevropejska-solidarnist-2/, розміщено інформацію щодо проведення З`їзду Політичної партії «Європейська Солідарність», а саме повідомлення, що о 16 год. 00 хв. 20.09.2023р. відбудеться восьмий етап ХІІІ Чергового З`їзду Політичної партії «Європейська Солідарність», на якому планується розглянути звернення територіальних організацій Партії щодо відкликання за народною ініціативою депутатів місцевих рад, у тому числі, ОСОБА_1 ; місце проведення: м.Київ, вул.Лаврська, 16, відкритий офіс Партії (конференц-зал) (а.с.37).
Рішенням № 4-пд від 20.09.2023р. ХІІІ чергового з`їзду ПП «Європейська Солідарність» (восьмий етап) відкликано депутата Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської обл. Клима Р.В. за народною ініціативою (а.с.10).
Позивач стверджує, що у відповідача не було передбачених законом підстав для його відкликання; саме рішення про відкликання прийнято без інформування позивача про проведення засідання політичної партії, чим не забезпечено його право на безпосередню участь у процесі прийняття рішення.
Вирішуючи розглядуваний спір та відмовляючи в задоволенні заявленого позову, суд першої інстанції виходив з того, що прийняття рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою є рішенням, яке пов`язане із відносинами, які відповідно до Закону України «Про політичні партії в Україні», статуту політичної партії віднесено до її внутрішньої діяльності та виключної компетенції партії, та такому рішенню не може бути надана оцінка судом.
Прийнявши пропозицію Конференції Івано-Франківської територіальної організації Політичної Партії «Європейська Солідарність», вищий керівний орган політичної партії погодився з рішенням від 18.09.2023р., підставами прийняття якого визначені як невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції, що передбачено п.5 ч.1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».
Надання керівними органами політичної партії оцінки відповідності практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії та програмі політичної партії, прийняття або неприйняття пропозиції конференції від 18.09.2023р. належить до виключної компетенції таких органів відповідно до ч.7 ст.41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», та надання судом висновків щодо обґрунтованості такої оцінки не буде відповідати правилам ч.3 ст.3 Закону України «Про політичні партії в Україні». У цій категорії спорів суд перевіряє лише процедуру прийняття рішення.
Згідно з абз.3 ч.1 ст.48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» позивачу забезпечено право участі у конференції 18.09.2023р., яким позивач не скористався, однак був повідомлений про дату, час та місце проведення конференції.
Стосовно поінформованість позивача про проведення з`їзду, то суд керувався тим, що у розглянутому випадку на політичну партію Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» не покладено обов`язок особистого інформування депутата про розгляд вищим керівним органом партії питання щодо дострокового припинення його повноважень як депутата місцевої ради.
Матеріалами справи підтверджено, що на офіційному сайті Політичної Партії «Європейська солідарність» було розміщено оголошення про заплановане проведення З`їзду Політичної Партії «Європейська Солідарність» 20.09.2023р., на якому планується розглянути звернення територіальних організацій Партії щодо відкликання за народною ініціативою депутатів місцевих рад, у тому числі, депутата Верховинської селищної рад Верховинського району Івано-Франківської обл. Клима Р.В., із зазначенням часу та місця проведення з`їзду.
При цьому, законодавцем не визначено строків, в які має бути розміщено оголошення. Враховуючи, що веб-сайт є засобом масової інформації та оголошення розміщено до початку конференції, суд прийшов до висновку про, що Політичною Партією «Європейська Солідарність» виконано обов`язок щодо повідомлення засобів масової інформації про проведення зборів.
Звідси, відповідач не допустив порушення гарантованого законом права позивача бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання відповідно до протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії.
Відтак, доводи позивача щодо порушення процедури розгляду питання про його відкликання з посади депутата селищної ради не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.
Крім того, позивачем не доведено належними та допустимим доказами, що Конференція Івано-Франківської територіальної організації Політичної Партії «Європейська солідарність» та З`їзд Політичної Партії «Європейська Солідарність» відбулися з порушенням встановленої процедури, за відсутності визначеного кворуму та недостатності необхідних голосів для прийняття відповідних рішень.
Висновки суду першої інстанції щодо відсутності правових підстав для задоволення заявлених позовних вимог колегія суддів вважає такими, що відповідають фактичним обставинам справи і нормам чинного законодавства, з наступних причин.
Із змісту заявлених позовних вимог ОСОБА_1 слідує, що доводи позивача стосуються двох основних питань: відсутність передбачених п.5 ч.1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» підстав для відкликання позивача; недотримання відповідачем гарантій прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання.
Для правильного вирішення вказаних вимог колегія суддів досліджує у площині спірних правовідносин наступні аспекти:
дотримання процедури відкликання депутата Верховинської селищної рад Верховинського району Івано-Франківської обл. Клима Р.В.;
дотримання гарантій прав депутата Верховинської селищної рад Верховинського району Івано-Франківської обл. Клима Р.В. при розгляді питання про його відкликання за народною ініціативою;
наявність підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, визначених ч.1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».
Відповідно до ст.2 Закону України № 2365-III від 05.04.2001р. «Про політичні партії в Україні» (надалі - Закон № 2365-III) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом (ч.3 ст.3 Закону № 2365-III).
Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначається Законом України № 93-IV від 11.07.2002р. «Про статус депутатів місцевих рад» (надалі - Закон № 93-IV), який встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
Згідно з п.1 ч.1 ст.5 Закону України № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (ч.3 ст.5 Закону № 93-IV).
Згідно з ч.ч.1, 2, 4, 6 ст.27 Закону № 93-IV депутатські фракції місцевих рад формуються на партійній основі депутатами місцевих рад (крім депутатів сільських, селищних рад).
Депутати сільських та селищних рад на основі єдності поглядів або партійного членства можуть об`єднуватися у депутатські фракції місцевих рад. До складу депутатських фракцій можуть входити також позапартійні депутати сільської та селищної ради, які підтримують політичну спрямованість фракцій.
Депутат місцевої ради може входити до складу лише однієї депутатської фракції. Після відповідного оформлення матеріалів про утворення депутатської фракції головуючий на пленарному засіданні відповідної місцевої ради інформує депутатів місцевої ради про реєстрацію такої депутатської фракції, її кількісний склад.
Інші питання створення та діяльності депутатських фракцій визначаються регламентом місцевої ради.
Порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульовано розділом V Закону № 93-IV.
Відповідно до п.5 ч.1 ст.37 Закону № 93-IV підставою для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зокрема, може бути невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Згідно із ч.1 ст.38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції). Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє медіа. Порядок акредитації представників медіа на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу (ч.9 ст.38 Закону № 93-IV).
Відповідно до ч.2 ст.39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення. Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду. Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі (ч.ч.7, 9 ст.41 Закону № 93-IV).
Рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, що стосуються відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, можуть бути оскаржені до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України (ст.46 Закону № 93-IV).
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.
Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання (абз.3, 4 ч.1 ст.48 Закону № 93-IV).
Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції медіа.
Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання (ч.ч.2, 3 ст.48 Закону № 93-IV).
Як встановив суд першої інстанції, підставою для прийняття спірного рішення відповідача про відкликання позивача є отримання Протоколу № 1 Конференції Івано-Франківської територіальної організації Політичної Партії «Європейська Солідарність» від 18.09.2023р., яким вирішено внести на розгляд з`їзду політичної партії пропозицію щодо відкликання депутата Верховинської селищної рад Верховинського району Івано-Франківської обл. Клима Р.В. за народною ініціативою.
При цьому, підставами для прийняття рішення конференції від 18.09.2023р. визначено невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції (п.5 ч.1 ст.37 № 93-IV).
Враховуючи описану хронологію процедури відкликання за народною ініціативою депутата Верховинської селищної рад Верховинського району Івано-Франківської обл. Клима Р.В., колегія суддів дійшла висновку про те, що відповідач Політична Партія «Європейська Солідарність» діяв згідно з вимогами Закону № 93-IV, при цьому пропозиція про відкликання за народною ініціативою вказаного депутата внесена уповноваженим органом.
Згідно з п.3.19 статуту Політичної Партії «Європейська солідарність» член партії зобов`язаний, зокрема, дотримуватися статуту партії та виконувати рішення статутних органів партії й організацій партії; брати активну участь у діяльності партії та сприяти зміцненню її авторитету; активно пропагувати програму партії; у разі обрання народним депутатом України, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної в місті, селищної, сільської ради, увійти і постійно працювати в складі депутатської (фракції) групи, створеної за участю депутатів, обраних від партії або організації партії.
Зважаючи на суть та зміст спірних правовідносин у зіставленні з нормами Закону № 93-IV, рішення Політичної Партії «Європейська Солідарність» від 20.09.2023р. про відкликання за народною ініціативою депутата Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської обл. Клима Р.В., є остаточним рішенням вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, що, відповідно, може мати наслідком зміну складу місцевої ради.
Відтак, таке рішення може бути самостійним предметом судового розгляду.
Подібний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 29.12.2020р. в справі № 819/151/18 та від 02.11.2023р. в справі № 460/37812/22.
Доцільно зазначити, що питання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чітко регламентовано законодавством.
Позивач, у свою чергу, має право на захист та перевірку судом дотримання здійсненої щодо нього відповідачем регламентованої законом процедури та правил відкликання депутата за народною ініціативою.
Такий правовий підхід застосований у постанові Верховного Суду від 31.07.2024р. у справі № 380/9838/22, де предметом судового контролю було рішення Політичної ради політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата обласної ради.
На тлі цього колегія суддів констатує правильність висновку суду першої інстанції про те, що в рамках перевірки правомірності рішення вищого керівного органу політичної партії суд не може втручатись у дискреційні повноваження та впливати на свободу вільного вибору керівництва партії щодо ставлення до тих чи інших дій депутатів, обраних шляхом висування місцевою організацією політичної партії; натомість, до повноважень суду належить саме перевірка дотримання визначеної законодавством процедури прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою.
Отже, прийняття рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою є рішенням, яке пов`язане із відносинами, що відповідно до Закону № 2365-ІІІ, статуту політичної партії віднесено до її внутрішньої діяльності та виключної компетенції партії, та такому рішенню не може бути надана оцінка судом, що підтверджено у постанові Верховного Суду від 27.06.2023р. у справі № 380/16146/22.
Таким чином, доводи позивача, пов`язані із незгодою з рішенням конференції, не можуть слугувати підставою для задоволення позову.
Прийнявши пропозицію Конференції Івано-Франківської територіальної організації Політичної Партії «Європейська Солідарність», вищий керівний орган політичної партії погодився з рішенням від 18.09.2023р., підставами прийняття якого визначені як невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції, що передбачено п.5 ч.1 ст.37 Закону № 93-IV.
Надання керівними органами політичної партії оцінки відповідності практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії та програмі політичної партії, прийняття або неприйняття пропозиції конференції від 18.09.2023р. належить до виключної компетенції таких органів відповідно до ч.7 ст.41 Закону № 93-IV, та надання судом висновків щодо обґрунтованості такої оцінки не буде відповідати правилам ч.3 ст.3 Закону № 2365-III.
Отже, в цій категорії спорів суд перевіряє лише процедуру прийняття рішення.
Гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання визначені ст.48 Закону № 93-IV та полягають у тому, що:
депутат має бути письмово повідомлений місцевою організацією політичної партії про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції;
депутат має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання;
депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян; у встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції засоби масової інформації;
депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.
Згідно з абз.3 ч.1 ст.48 Закону № 93-IV позивачу забезпечено право участі у конференції від 18.09.2023р., яким позивач не скористався, хоча був повідомлений про дату, час та місце проведення конференції.
Щодо забезпечення гарантій прав депутата ОСОБА_1 бути присутнім під час розгляду З`їздом Політичної Партії «Європейська Солідарність» пропозиції Конференцією Івано-Франківської територіальної організації Політичної Партії «Європейська Солідарність» від 19.09.2023р. та при прийнятті відповідного рішення, варто зауважити про таке.
Верховний Суд у постанові від 21.12.2023р. у справі № 560/5385/22 зазначив, що враховуючи правову природу процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та наслідків, які настають для відповідного депутата, гарантії прав депутатів мають бути дотримані усіма учасниками такого роду правовідносин, як вищим керівним органом політичної партії, місцевою організацією політичної партії, територіальною виборчою комісією тощо. Водночас депутат, щодо якого вирішується питання про відкликання, має дотримуватись визначених процедурою обов`язків та показати іншим учасникам правовідносин готовність сумлінно їх виконувати та реалізовувати надані права.
Що стосується доводів позивача про непоінформованість про проведення з`їзду, то у розглянутому випадку на політичну партію Законом № 93-IV не покладено обов`язок особистого інформування депутата про розгляд вищим керівним органом партії питання щодо дострокового припинення його повноважень як депутата місцевої ради.
Зокрема, приписами ст.38 Закону № 93-IV визначено, що про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації.
При цьому, нормами абз.4 ч.1 та ч.2 ст.48 Закону № 93-IV передбачено право депутата місцевої ради бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, при прийнятті відповідного рішення, та право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян, використовувати для роз`яснення своєї позиції медіа.
Матеріалами справи підтверджено, що на офіційному сайті Політичної Партії «Європейська солідарність» було розміщено оголошення про заплановане проведення З`їзду Політичної партії «Європейська Солідарність» 20.09.2023р., на якому планується розглянути звернення територіальних організацій Партії щодо відкликання за народною ініціативою депутатів місцевих рад, у тому числі, депутата Верховинської селищної рад Верховинського району Івано-Франківської обл. Клима Р.В., із зазначенням часу та місця проведення з`їзду (а.с.37).
При цьому, законодавцем не визначено строків, в які має бути розміщено таке оголошення. Враховуючи, що веб-сайт є засобом масової інформації та оголошення розміщено до початку з`їзду, суд дійшов висновку, що Політичною Партією «Європейська Солідарність» виконано обов`язок щодо повідомлення засобів масової інформації про проведення з`їзду.
Тобто, Політичною Партією «Європейська Солідарність» не порушено гарантоване законом право позивача бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання відповідно до протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії.
Позивачу надіслано повідомлення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата за народною ініціативою із вказаною датою, місцем та часом проведення Конференції, на якому вирішувалося питання, що стало передумовою прийняття З`їздом Політичної Партії «Європейська Солідарність» рішення від 20.09.2023р. (а.с.34).
Отже, місцевим осередком Політичної Партії «Європейська солідарність» було забезпечено право позивача на гарантований виступ на зборах (конференції) місцевої організації політичної партії до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції.
Таким чином, позивач не був позбавлений можливості слідкувати за діяльністю політичної партії, отримати інформацію про планування проведення 18.09.2023р. та 20.09.2023р. конференції та з`їзду політичної партії, та, за бажанням, прийняти участь у таких з`їздах та конференціях.
Отже, саме позивач, будучи обізнаним про рішення конференції від 18.09.2023р. мав реальну, об`єктивну можливість виявити належну зацікавленість та вчинити активні дії з метою отримання інформації про проведення з`їзду, на якому розглядатиметься питання про відкликання депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні пропозиції конференції.
Відтак, доводи позивача щодо порушення процедури розгляду питання про його відкликання з посади депутата селищної ради не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи; натомість, відповідач вчинив всі можливі дії для забезпечення права ОСОБА_1 бути присутнім на з`їзді політичної партії.
Крім того, позивачем не доведено належними та допустимим доказами, що Конференція Івано-Франківської територіальної організації Політичної Партії «Європейська солідарність» та З`їзд Політичної Партії «Європейська Солідарність» відбулися з порушенням встановленої процедури, за відсутності визначеного кворуму та недостатності необхідних голосів для прийняття відповідних рішень.
В контексті наведеного колегія суддів уважає за необхідне врахувати правову позицію Верховного Суду, яка вже неодноразово викладена та застосована у постановах суду касаційної інстанції, зокрема, але не виключно, від 22.05.2020р. у справі №825/2328/16, від 23.04.2020р. у справі № 813/1790/18, від 13.10.2020р. у справі № 815/2503/16, від 16.03.2023р. у справі № 400/4409/21, і полягає у тому, що певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися процедури його ухвалення. У такому разі можливі дві ситуації: внаслідок процедурного порушення такий акт суперечитиме закону (тоді акт є нікчемним) або допущене порушення не впливає на зміст акта (тоді наслідків для його дійсності не повинно наставати взагалі).
Отже, саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.
Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття.
Так, дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків (ultra vires action - invalid act). Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним.
Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.
Верховний Суд також наголосив, що відповідно до практики Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.
Таким чином, ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, допущеним під час прийняття суб`єктом владних повноважень рішення, є співвідношення двох базових принципів права: «протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків» і, на противагу йому, принцип «формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення»; межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови дотримання ним передбаченої законом процедури його прийняття».
Колегія суддів вважає вказану позицію застосовною і до цієї справи, при цьому наведені позивачем процедурні порушення не тягнуть за собою скасування правильного по суті рішення відповідача.
Щодо інших доводів апеляційної скарги колегія суддів враховує, що 26.04.2023р. у відповідності до ст.122 Регламенту Верховинської селищної ради голову ради було поінформовано про утворення депутатської фракції Політичної Партії «Європейська Солідарність» у Верховинській селищній раді Верховинського району Івано-Франківської обл.
Згідно з ч.2 ст.122 Регламенту Верховинської селищної ради рішення про об`єднання депутатів у групу (фракцію) доводиться до відома депутатів головуючим під час пленарного засідання ради.
27.07.2023р. на пленарному засіданні 26 сесії Верховинської селищної ради селищний голова проінформував про формування депутатської фракції Політичної Партії «Європейська Солідарність» у Верховинській селищній раді.
Таким чином, очевидним є факт невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний.
Івано-Франківська територіальна організація Політичної Партії «Європейська Солідарність», як суб`єкт висування, 19.09.2023р. розглянула пропозицію щодо відкликання за народною ініціативою депутата Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської обл. Клима Р.В. та прийняла відповідне рішення з врахуванням вимог ч.9 ст.38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».
20.09.2023р. З`їздом Політичної Партії «Європейська Солідарність» прийнято рішення, зокрема, про відкликання за народною ініціативою депутата Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 .
Таким чином, рішення З`їзду Політичної Партії «Європейська Солідарність» про відкликання за народною ініціативою депутата Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської обл. Клима Р.В. відповідає визначеному чинним законодавством порядку відкликання депутатів місцевих ради за народною ініціативою.
Окрім цього, нормами чинного законодавства не встановлено обов`язку депутата місцевої ради щодо входження у фракцію. Однак, законодавство передбачає певні юридичні наслідки у випадку, коли депутат відмовився від входження до фракції партії, від якої він був обраний.
Відповідно до п.15 ч.2 ст.19 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради має право об`єднуватися з іншими депутатами місцевої ради в депутатські групи, фракції, які діють відповідно до регламенту ради.
Однак, одночасно, визначивши право депутата на об`єднання у фракцію, законодавець визначив окремі випадки настання наслідків при нереалізації депутатами права на об`єднання у фракції, зокрема, в разі невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний (ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»).
Звідси, невходження позивача до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний до відповідної ради, надає право місцевій організації партії ініціювати його відкликання.
Зазначеним правом в розглядуваній справі скористалася Івано-Франківська територіальна організація Політичної Партії «Європейська Солідарність».
Стосовно тверджень апелянта про об`єктивну неможливість прибути на З`їзд Політичної Партії «Європейська Солідарність» через несвоєчасне повідомлення про його проведення колегія суддів враховує те, що останній не надав будь-яких доказів того, що ОСОБА_1 намагався в будь-який спосіб забезпечити свою присутність на вказаному З`їзді. Також останній не був позбавлений можливості звернутися до цього З`їзду із відповідними заявами про перенесення розгляду його питання тощо, однак такими не скористався.
Оцінюючи наведені апелянтами доводи, апеляційний суд виходить з того, що всі конкретні, доречні та важливі доводи позивача, наведені в позовній заяві, заперечення відповідача, були перевірені та проаналізовані судом першої інстанції, та їм було надано належну правову оцінку.
Право на вмотивованість судового рішення є складовою права на справедливий суд, гарантованого ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі «Руїз Торія проти Іспанії», параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.
У рішенні «Петриченко проти України» (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Інші зазначені апелянтом в апеляційній скарзі обставини, окрім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.
Враховуючи наведене, суд апеляційної інстанції не встановив неправильного застосування норм матеріального права, порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення і погоджується з висновками суду першої інстанції у справі, якими вимоги позивача залишені без задоволення.
Таким чином, суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про безпідставність та необґрунтованість заявлених вимог, а тому розглядуваний позов не підлягає до задоволення, з вищевикладених мотивів.
Згідно ст.139 КАС України понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги належить покласти на апелянта ОСОБА_1 .
З урахуванням викладеного, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не вбачає і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.
Керуючись ст.139, ч.4 ст.229, ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ст.316, ч.1 ст.321, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.04.2024р. в адміністративній справі № 300/6866/23 залишити без задоволення, а вказане рішення суду без змін.
Понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на апелянта ОСОБА_1 .
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена у касаційному порядку у випадках, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Р. М. Шавель судді Н. В. Бруновська Р. Б. Хобор Дата складання повного тексту судового рішення: 14.10.2024р.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2024 |
Оприлюднено | 17.10.2024 |
Номер документу | 122306639 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні