Постанова
від 08.11.2010 по справі 2-808
ДОЛИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Копія

Справ а № 2-808

2010 рік

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 листопада 2010 року До линського районного суду К іровоградської області

в складі : Головуючого ,го лови суду СИНЯТО Л.І.

при секретарі ДЕМ ИДЕНКО С.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дол инська позов ОСОБА_1 до У правління Пенсійного Фонду У країни в Долинському районі про визнання неправомірни ми дій та зобов'язання здій снити перерахунок і виплат ити з підвищенням пенсії я к «Дитині війни» , -

В С Т А Н О В И В :

Рішенням Конститу ційного Суду України № 19-рп/20 10 від 09.09.2010 року положення Зако ну України «Про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України щодо підвідомчост і справ, пов'язаних із соціаль ними виплатами» від 18 лютого 2 010 року N 1691-VI та Цивільного проце суального кодексу України , в изнані неконституційними , в трачають чинність з дня ухва лення Конституційним Судом У країни цього Рішення . В зв'яз ку з вказаними обставинами справа підлягає розгляду в порядку адміністративног о судочинства .

Позивач звернувся до суду з позовом до У правління Пенсійного Фонду У країни в Долинському районі , в якому просить суд визнати бездіяльність Управління Пенсійного Фонду у Долинсь кому районі неправомірною т а зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Доли нському районі здійсн ити перерахунок та ви плату на його користь підви щення до пенсії за період з 2006 по 2010 р., а також стягнути на його користь понесені суд ові витрати .

В обгрунтування поз овних вимог позивачка посила ється на те , що вона , як дитина війни , відповідно до ст.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» з 1 січня 2006 року має право на отримання щ омісячної допомоги у розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м , однак, така допомога відпов ідачем їй не виплачувалась . П унктом 17 ст.77 Закону України «П ро державний бюджет України на 2006 рік» від 20.12.2005 року № 3225-ІУ, ді ю ст.6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» з упинено на 2006 рік . Пунктом 12 ст.7 1 Закону України «Про д ержавний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 року № 489-У, дію ст.6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» зупине но на 2007 рік . Рішенням Конститу ційного Суду України від 09 лип ня 2007 року № 6-рп/2007 визнано неконституційним п.12 ст.71 Зак ону України «Про держа вний бюджет України на 2007рік» , яким зупинено дію ст.6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» .

При обрахунку суми н евиплаченої допомоги позива чка виходить з наступних роз рахунків . Розмір соціальної допомоги , відповідно до ст.6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» с тановить 30 відсотків мінімал ьної пенсії за віком. Відпові дно до ст.28 Закону України «Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування» мін імальна пенсія за віком вста новлюється у розмірі прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність . Згі дно із ст.54 Закону України «Про державний бюджет Укр аїни на 2009 рік» прожитковий мі німум на одну особу та для тих , хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення , установлено в розмірах , що діяли у груд ні 2008 року . Тобто прожитковий м інімум для осіб , які втратили працездатність на 2009 рік скла дає - 498 грн. Статтею 52 Закону України «Про державни й бюджет України на 2010рік», про житковий мінімум для осіб, які втратили працездатн ість, становить з 01 січня-695 грн ., з 01 квітня-706 грн., з 01 липня-709 грн ., з 01 жовтня-723 грн., з 01 грудня-734 гр н.

Позивач в судове за сідання не з'явився , про час і місце розгляду справи по відомлений своєчасно в уст ановленому законом порядку , до суду надав письмову зая ву , в якій просить розгляну ти справу без його участі .

Представник відпов ідача також в судове засід ання не з'явилася , про час і місце розгляду справи пові домлений своєчасно в устан овленому законом порядку , д о суду надано письмову зая ву , в якій просить розгляну ти справу за наявними мате ріалами справи , позов не ви знає ,

Суд , дослідивши наяв ні в матеріалах справи письм ові докази , вважає , що позовн і вимоги підлягають частково му задоволенню , виходячи з н аступних підстав .

Відповідно до ст.1 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» від 18.11.2004 р оку № 2195-ІУ, дитиною війни визна ється особа , яка є громадянин ом України та якій на час закі нчення (2 вересня 1945 року) Друго ї світової війни було менше 18 років . Позивач, ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 , відноситься до категорії осіб із статусо м дитина війни, що підтверджу ється відміткою в пенсійному посвідченні . Таким чином , на позивача повністю розповсюд жуються всі пільги та соціал ьні гарантії , передбачені За коном України «Про соціальн ий захист дітей війни» .

Відповідно до ст.6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» №2195-ІУ діт ям війни пенсії або щомісячн е довічне грошове утримання чи державна соціальна допомо га , що виплачується замість п енсії , підвищуються на 30 відс отків мінімальної пенсії за віком . Згідно зі ст.7 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» фінансо ве забезпечення державних со ціальних гарантій, передбаче них цим Законом, здійснюєтьс я за рахунок коштів Державно го бюджету України .

Пунктом 17 ст.77 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2006 рік» від 20.12.2005 ро ку № 3235-ІУ, дію ст.6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» зупинено на 2006 рік .

Законом України «Пр о внесення змін до Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2006 рік» від 19.01.2006 року № 3367-ІУ п.17 ст.77 вказаного Закону виключено , а ст.110 цього ж Зак ону викладено в новій редакц ії , згідно якої пільги дітям в ійни , передбачені ст.6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» запроваджую ться у 2006 році поетапно , за ре зультатами виконання бюджет у у першому півріччі , у порядк у , визначеному Кабінетом Мін істрів України за погодженн ям з Комітетом Верховної Р ади України з питань бюджету . Упродовж 2006 року Верховною Р адою України та Кабінетом Мі ністрів відповідних нормати вно-правових актів не видава лось і положення ст.110 Закону У країни «Про Державний бюдже т України на 2006 рік» в зазначе ній частині не реалізовані .

Положення Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2006 рік» рішеннями К онституційного Суду Україн и неконституційними не визн авались .

Відповідно до п.12 ст. 71 та ст.111 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 року № 489-У, дію ст .6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» зуп инено на 2007 рік .

Рішенням Конституці йного Суду України від 09.07.2007 р оку № 6-рп/07 у справі № 1-29/2007 положе ння Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2007 рік » щодо призупинення дії поло ження ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» визнані неконституці йними .

Відповідно до п.5 рез олютивної частини вказаного рішення Конституційного Суд у України , зазначене рішення має преюдиціальне значення для судів загальної юрисди кції при розгляді ними позов ів у зв»язку з правовідносин ами , які виникли внаслідок ді ї положень статей законів , що визнані неконституційними .

Таким чином , врахову ючи норми ч.2 ст.152 Конституці ї України , відповідно до якої закони , інші правові акти або їх окремі положення , що визна ні неконституційними , втрач ають чинність з дня ухваленн я Конституційним Судом Украї ни рішення про їх неконститу ційність , рішення Конституц ійного Суду України № 6-рп/2007 ро ку від 09.07.2007 року зворотної дії в часі не має , і на період до 09 л ипня 2007 року не поширюється .

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України орган и державної влади , органи міс цевого самоврядування , їхні посадові чи службові особи з обов»язані діяти лише на під ставі , в межах повноважень та у спосіб , що передбачені Конс титуцією та Законами України . Частиною 2 ст.95 Конституції У країни виключно законом про Державний Бюджет визначають ся будь-які видатки держави н а загальносуспільні потреби , розмір і цільове спрямуванн я цих видатків .

Згідно п.п.3, 4 ст.22 Бюдже тного кодексу України Управл іння Пенсійного фонду , як гол овний розпорядник коштів міс цевого бюджету отримує бюдже тні призначення шляхом їх за твердження у Законі про Держ авний бюджет України чи ріше ння про місцевий бюджет .

Статтею 23 Бюджетного кодексу України передбачено , що Управління Пенсійного Фо нду може здійснювати з бюдже ту будь-які бюджетні зобов»я зання та платежі лише за наяв ності відповідного бюджетно го призначення , які встановл юються Законом про Державний бюджет чи рішення про місцев ий бюджет .

Враховуючи зазначен і норми законодавства , суд не знаходить підстав для задо волення позовних вимог пози вачки в частині стягнення н а її користь недоплаченої , я к дитині війни , щомісячної де ржавної соціальної допомоги за період до 09.07.2007 року

Згідно п.п.2 п.41 розділ у ІІ Закону України «П ро Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 року № 107-УІ , ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війн и» викладено в новій редакці ї згідно якої , дітям війни (кр ім тих , на яких поширюється ді я Закону України «Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального захисту») до пен сії виплачується підвищення у розмірі надбавки , встановл еної для учасників війни .

Частиною 4 ст.14 Закону України «Про статус ветеран ів війни , гарантії їх соціаль ного захисту» від 22.10.1993 року № 35 51-ХІІ визначено , що учасникам війни пенсії підвищуються н а 10 відсотків прожитков ого мінімуму для осіб, які втр атили працездатність .

Рішенням Конституц ійного Суду України від 22 тр авня 2008 року № 10рп/2008 року , п.п.2 п .41 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» визнано н еконституційними .

Отже , з 22 травня 2008 року категорії осіб зі статусом « Діти війни» поновлено право на отримання пенсії або щомі сячного довічного грошового утримання чи соціальної доп омоги , які виплачуються замі сть пенсії , що підвищуються н а 30 відсотків мінімальної пен сії за віком . Таким чином , поз овні вимоги в частині нараху вання на користь позивачки н едоплаченої , як дитині війни , щомісячної державної соціа льної допомоги починаючи з 22 травня 2008 року підлягають за доволенню .

Позовні вимоги в час тині нарахування на користь позивачки недоплаченої , як д итині війні , щомісячної держ авної соціальної допомоги за період з 01 січня 2008 року до 21 тра вня 2008 року задоволенню не під лягають .

Відповідно до ч.2 ст .8 Конституції України , Конст итуція України має найвищу ю ридичну силу . Закони та інші н ормативно-правові акти прийм аються на основі Конституції України і повинні відповіда ти їй . Статтею 22 Конституції України передбачено , що кон ституційні права і свободи г арантуються і не можуть бути скасовані . При прийнятті нов их законів або внесенні змін до чинних законів не допуска ється звуження змісту та обс ягу існуючих прав і свобод .

Відповідно до ч.2 ст .3 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» державні соціальні гарантії дітям війни , встано влені цим Законом , не можуть б ути обмежені або скасовані і ншими нормативно-правовими а ктами .

Статтею 46 Конс титуції України передбачен о , що громадяни мають право н а соціальний захист , що включ ає право на забезпечення їх у разі повної , часткової або ти мчасової втрати працездатно сті , втрати годувальника , без робіття з незалежних від них обставин , а також у старості та в інших випадках , передбач ених законом .

Реалізація особою п рава , що пов'язане з отримання м бюджетних коштів , яке базує ться на спеціальних та чинни х на час виникнення спірних п равовідносин нормативно-пра вових актів національного за конодавства , не може бути пос тавлена у залежність від бюд жетних асигнувань , тобто пос илання органами державної вл ади на відсутність коштів як на причину невиконання свої х зобов'язань судом не прийма ється до уваги .

У справі «Качко прот и України» Європейський Суд з прав людини констатував , що не приймає аргумент Уряду що до бюджетних асигнувань , оск ільки органи державної влади не можуть посилатись на відс утність коштів як на причину невиконання своїх зобов»яза нь .

Враховуючи те , що поз ивачка є дитиною війни , вон а наділена державою певним п равовим статусом , який включ ає в себе й право на додаткові елементи соціального захист у , зокрема право на отримання надбавки до пенсії . Наділивш и дітей війни зазначеною соц іальною гарантією , держава , т аким чином , взяла на себе публ ічне зобов»язання забезпечи ти належний матеріальний рів ень осіб , які є дітьми війни . Т обто , між позивачкою і держ авою встановлено певний зв'я зок у визначеній сфері життє діяльності , який характериз ується наявністю зобов'язанн я держави забезпечити соціал ьний захист дітей війни .

Відповідно до част ини 1 та 2 статті 2 Кодексу ад міністративного судочинств а України завданням адмініст ративного судочинства є захи ст прав , свобод та інтересів ф ізичних осіб , прав та інтерес ів юридичних осіб у сфері пуб лічно-правових відносин від порушень з боку органів держ авної влади, органів місцево го самоврядування, їхніх пос адових і службових осіб , інши х суб»єктів при здійсненні н ими владних управлінських фу нкцій на основі законодавств а , в тому числі на виконання д елегованих повноважень .

До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення , дій чи безд іяльність суб'єктів владних повноважень , крім випадків , к оли щодо таких рішень , дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встанов лено інший порядок судового провадження .

Відповідно до час тини 1 статті 71 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни кожна сторона повинна довести ті обставини , на яких грунтуються її вимоги та зап еречення , крім випадків , вста новлених статтею 72 цього Коде ксу .

Відповідно до част ини 2 статті 71 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни в адміністративних спр авах про протиправність ріше нь , дій чи бездіяльності суб» єкта владних повноважень обо в»язок щодо доказування прав омірності свого рішення , дії чи бездіяльності покладаєть ся на відповідача , якщо він за перечує проти адміністратив ного позову .

Зважаючи на викладе не , посилання відповідача на неврегульованість питання о бчислення розміру пенсії діт ям війни чинним законодавств ом , не приймається судом до ув аги , оскільки ст.6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» визначено , що діт ям війни пенсії або щомісячн е довічне грошове утримання чи державна соціальна допомо га , що виплачується замість п енсії , підвищуються на 30 відс отків мінімальної пенсії за віком . З огляду на викладене, дане питання цілком врегульо ване чинним законодавством У країни.

Крім того , незважа ючи на компетенцію деяких ор ганів влади по наданню обов» язкових роз»яснень щодо вико нання вимог законодавства , н аявність чи відсутність будь -яких відомчих чи міжвідомчи х роз»яснень , інструкцій та р озпоряджень щодо механізму в иконання норм Закону України не може бути підставою для не виконання цих норм , якщо це тя гне за собою порушення прав т а законних інтересів громадя н України .

Відповідно до п.1, п.3, п.15 Положення про Пенсійни й Фонд України , затвердженог о постановою Кабінету Мініст рів України від 24.10.2007 року №1261 Пе нсійний Фонд України є центр альним органом виконавчої вл ади, діяльність якого спрямо вується і координується Кабі нетом Міністрів України чере з Міністра праці та соціальн ої політики, одним з основних завдань якого є забезпеченн я своєчасного і в повному обс язі фінансування та виплати пенсій , допомоги на похованн я , інших виплат , які згідно із законодавством здійснюютьс я за рахунок коштів Пенсійно го Фонду України та інших дже рел , визначених законодавст вом . Пенсійний Фонд України з дійснює свої повнова-ження б езпосередньо та через утворе ні в установленому порядку г оловні управління Фонду в Ав тономній Республіці Крим, об ластях , містах Києві та Севас тополі , управління в районах , містах і районах у містах .

Порушення прав позив ача , за захистом яких вона зве рнулася до суду , тривало з 09.07.200 7 року по 31.12.2007 року і припинилос я лише 01.01.2008 року , після внесенн я змін до Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» . 17.08.2010 року позивач зверну вся до суду з заявою про за хист порушених прав в межа х строку , визначеного Цивіл ьним процесуальним кодексо м України , яка не була розгл янута у зв»язку з ухваленн ям Конституційним Судом Ук раїни Рішення від 9 вересня 2010 року № 19-рп/2010 у справі за ко нституційним поданням Верх овного Суду України щодо в ідповідності Конституції У країни положень Закону Укр аїни «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвідомчост і справ , пов»язаних із соці альними виплатами . Таким чи ном , виходячи з вищевикладен ого , враховуючи похилий вік позивача , суд визнає поважн ою причину пропущення позива чкою строку для звернення до суду за захистом свого права щодо отримання доплати до пе нсії .

Зважаючи на те , що су д не вправі виконувати функц ії суб»єкта владних повноваж ень , покладені на нього закон ом , та питання щодо здійсненн я перерахунку пенсії віднося ться до компетенції органів Пенсійного Фонду України , су д визнав необхідним зобов»яз ати управління Пенсійного Фо нду України в Долинському ра йоні , здійснити перерахунок щомісячного підвищення до п енсії позивачці відповідно д о ст.6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» з 09 липня 2007 року .

Оскільки відповід но до п.34 ст.4 Декрету КМУ № 7-93 від 21.03.1991 року «Про державне ми то» управління Пенсійного Фо нду України звільняється ві д сплати державного мита , суд ові витрати підлягають компе нсації за рахунок Державно го бюджету України .

Керуючись ст.ст. 86, 94, 159- 163, 167 КАС України , суд , -

П О С Т А Н О В И В :

Позов ОСОБА_1- задовольнити частково .

Визнати протиправ ною бездіяльність управлінн я Пенсійного фонду України в Долинському районі Кіровогр адської області щодо не нара хування та не виплати ОСО БА_1 пенсії, підвищеної на 30 відсотків мінімальної пе нсії за віком відповідно до с т.6 Закону України "Про загальн ообов"язкове державне пенсій не страхування" у період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 р. по 31.12 .2008 р. та з 01.01.2009 р.

Зобов"язати управлін ня Пенсійного фонду України в Долинському районі Кіровог радської області донарахува ти та виплатити ОСОБА_1 в ідповідно до ст.6 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни" суму недоотри маної нею у період з 09.07.2007 року п о 31.12.2007 року та з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. та з 01.01.2009 р. пенсії, підвищеної на 30 відсотків мінімальної пенсі ї за віком, розрахованої відп овідно до положень частини п ершої статті 28 Закону України "Про загальнообов"язкове дер жавне пенсійне страхування" соціальний захист дітей війн и" та законодавчо визначеног о розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого на ча с її виплати у зазначені пері оди , з відрахуванням отриман их ОСОБА_1 у вказаний період часу сум.

Стягнути з Державно го бюджету України на кори сть ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 8,50 грн. та витрати на інформаційно-технічне з абезпечення розгляду справ и в розмірі 37 грн., а всього - 45,50 грн.

В решті позовних в имог відмовити .

Постанова суду мож е бути оскаржена до Дніпро петровського апеляційного адміністративного суду від повідно до ст. 186 КАС України .

Головуючий (підпис )

Копія вірно

ГОЛОВА ДОЛИНСЬКОГО

РАЙОННОГО СУДУ Л.І.СИНЯТО

СудДолинський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення08.11.2010
Оприлюднено18.11.2010
Номер документу12234669
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-808

Ухвала від 28.07.2016

Цивільне

Селидівський міський суд Донецької області

Кротінов В. О.

Рішення від 31.08.2010

Цивільне

Валківський районний суд Харківської області

Степаненко Г. І.

Рішення від 11.11.2010

Цивільне

Нетішинський міський суд Хмельницької області

Савіцький Леонід Петрович

Рішення від 28.12.2010

Цивільне

Чемеровецький районний суд Хмельницької області

Назарчук Роман Володимирович

Рішення від 24.12.2010

Цивільне

Теребовлянський районний суд Тернопільської області

Бойко Іван Іванович

Рішення від 01.03.2010

Цивільне

Святошинський районний суд міста Києва

Миколаєць Іванна Юріївна

Ухвала від 01.12.2010

Цивільне

Гусятинський районний суд Тернопільської області

Римар Григорій Миколайович

Постанова від 08.11.2010

Адміністративне

Долинський районний суд Кіровоградської області

Синято Людмила Іванівна

Ухвала від 05.11.2010

Цивільне

Любашівський районний суд Одеської області

Дармакука Тетяна Петрівна

Рішення від 20.09.2010

Цивільне

Дунаєвецький районний суд Хмельницької області

Кучерява Алла Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні