ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
46025, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
08 жовтня 2024 року м.Тернопіль Справа № 921/333/24 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Андрусик Н.О.
при секретарі судового засідання Мисліцькій Д.Б.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, м. Тернопіль
до відповідача: Заліщицької міської ради, м.Заліщики Чортківського району Тернопільської області
про стягнення 137896,13грн,
за участю представників:
позивача: Мартинюк З.І., завідувач сектору правового забезпечення юрисконсульт, довіреність №1-1-15-29 від 03.01.2024;
відповідача: Савірко Б.Ю., головний спеціаліст відділу юридичного забезпечення апарату виконавчого комітету, довіреність №2 від 04.01.2023.
Зміст позовних вимог, позиція позивача.
Державна екологічна інспекція у Тернопільській області, м. Тернопіль звернулася 17.05.2024 (згідно з накладною оператора поштового зв`язку АТ "Укрпошта" на поштове відправлення №0600921312854) до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Заліщицької міської ради, м.Заліщики Чортківського району Тернопільської області, про стягнення 137896,13грн шкоди, завданої засміченням земельних ресурсів.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що внаслідок проведення планової перевірки міської ради на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства в населених пунктах, котрі входять до складу Заліщицької ОТГ, було виявлено несанкціоновані сміттєзвалища, чим допущено засмічення та забруднення земельних ділянок комунальної власності. Враховуючи, що скеровані вимоги про ліквідацію виявлених стихійних та несанкціонованих звалищ твердих побутових відходів не виконані, позивачем нараховано та заявлено до стягнення шкоду, завдану навколишньому природному середовищу.
Щодо розміру завданої шкоди, то Інспекцією зазначено, що такий розрахунок здійснено на підставі Методики визначення розміру шкоди зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України №171 від 27.10.1997, та з урахуванням інформації про нормативну грошову оцінку засмічених земельних ділянок, наданої Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області, а розрахунок по не сформованих земельних ділянках згідно з даними загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення.
Позивачем наголошено на тому, що як під час здійснення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, так і в подальшому, відповідачем не надавалося жодної інформації щодо зміни чи потенційної зміни користувачів земельних ділянок, на яких виявлено несанкціоновані сміттєзвалища, зокрема щодо земельних ділянок за кадастровими номерами 6122083300:01:001:2115 та 6122080400:02:002:0053.
Заперечення відповідача.
Відповідач, заперечуючи заявлені позовні вимоги, зокрема зазначив, що в розрахунках розміру відшкодування збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок засмічення земельних ділянок, вказані дані та використані у формулі складові та коефіцієнти при розрахунку розмірів шкоди є необґрунтованими; позивачем не доведено, що шкоду завдано засміченням земельних ділянок саме Заліщицькою міською радою, адже земельна ділянка за кадастровим номером 6122080400:01:001:0723 знаходиться за межами населеного пункту на території Бедриківської сільської ради Чортківського (колишнього Заліщицького) району Тернопільської області та з 04.08.2020 така передана в орендне користування ТОВ «ОБІЖЕВО»; земельна ділянка за кадастровим номером 6122080400:02:002:0053, яка розташована на території с.Бедриківці, Чортківського району Тернопільської області, передана у приватну власність громадянину ОСОБА_1 на підставі рішення Заліщицької міської ради №2159 від 08.09.2021.
Відповідач наголосив на тому, що сам факт наявності сміття не є достатнім щоб вважати землю засміченою і, як наслідок, виникнення обов`язку відшкодувати шкоду.
На думку відповідача, застосування грошової відповідальності у вигляді стягнення коштів із Заліщицької міської ради є надто суворим заходом, який не передбачений нормативно правовими актами, на підставі яких була проведена позивачем перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства.
Процесуальні дії суду у справі.
Ухвалою суду від 04.06.2024, з урахуванням заяви без номера від 30.05.2024 (вх.4328) про усунення недоліків позовної заяви, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 02.07.2024, про що повідомлено учасників справи; сторонами встановлено процесуальні строки для подання заяв/клопотань по суті спору.
Ухвалою суду від 02.07.2024 продовжено відповідачу строк на подання відзиву на позов та, відповідно, позивачу для подання відповіді на відзив на позов, у зв`язку з чим підготовче засідання відкладалося на 16.07.2024, а згодом у підготовчому засіданні оголошувалася перерва до 01.08.2024.
Ухвалою від 01 серпня 2024 року судом закрито підготовче провадження та справу призначено до розгляду по суті у судовому засіданні на 24.09.2024, в якому оголошувалася перерва до 08.10.2024.
У судовому засіданні представники сторін підтримали викладені у попередньо поданих заявах по суті спору доводи та заперечення.
Відповідно до ч.1, 2 ст.233 ГПК України, суди ухвалюють рішення іменем України негайно після закінчення судового розгляду.
Відповідно до ч.6 ст.233 та ч.7ст.240 ГПК України в судовому засіданні 08.10.2024 за результатами розгляду справи, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Фактичні обставини справи.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/275-2017-%D0%BF#Text) затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію України, відповідно до якого Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно з ч. 1 Розділу І Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.04.2020 №125, Державна екологічна інспекція у Тернопільській області (далі - Інспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується.
Основними завданнями Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах відповідної території, зокрема Тернопільської області.
Аналогічні положення містяться в чинному на даний час Положенні про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області, затвердженому наказом Державної екологічної інспекції України №44 від 01 березня 2023 року.
Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону земель та надр, зокрема щодо здійснення заходів із запобігання забрудненню земель хімічними та радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами; додержання екологічних нормативів з питань використання та охорони земель; своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами; пред`являє претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами.
Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області на підставі наказу №193 від 04.06.2021 "Про проведення планових перевірок" та направлення на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №217 від 07.06.2021 (отримано Заліщицькою міською радою 07.06.2021 вх.№1050/03-12 (а.с.10)) у період з 08 по 14 червня 2021 року проведено планову перевірку Заліщицької міської ради на предмет дотримання делегованих повноважень в частині здійснення контролю за додержанням вимог природоохоронного законодавства.
Перевіркою встановлено, що до Заліщицької міської ради входять населені пункти - села: Іване-Золоте, Бедриківці, Блищанка, Ставки, Винятинці, Голігради, Городок, Дзвиняч, Добрівляни, Дунів, Вигода, Щитівці, Дуплиська, Зелений гай, Печорна, Зозулинці, Виноградне, Касперівці, Лисичники, Колодрібка, Кулаківці, Новосілка, Синьків, Торське, Глушка, Якубівка, Угриньківці, Бересток, Харитонівці.
За результатами перевірки посадовими особами Державної екологічної інспекції України в Тернопільській області складено Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 14.06.2021, яким зафіксовано порушення вимог природоохоронного законодавства, в тому числі п. "и" ч. 1 ст. 21 Закону України "Про відходи", оскільки на підвідомчій раді території, встановлено факти несанкціонованих та неконтрольованих сміттєзвалищ твердих побутових відходів, зокрема: у с.Вигода в урочищі "лози", площею 800м2; у с.Дзвиняч сміттєзвалище, що розміщено "під гайком", площею 100м2 та 50м2 та на території біля цвинтару, площею 15м2; у с.Синьків в урочищі "Білий Яр", площею 80м2 та на території поряд з ПП "Форватер", площами 48м2, 12м2, 15м2; у с.Іване-Золоте на території колишньої ферми, площею 2000м2; у с.Бедриківці, площею 200 м2.
Акт від 14.06.2021 направлено Зліщицькій міській раді супровідним листом №1/2-4-11-2400 від 15.06.2021 і даний факт додатково встановлено у рішенні суду №921/270/24 від 22.07.2024, яке набрало законної сили 16.08.2024 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/120625721), що не потребує додаткового доведення.
22.06.2021 Заліщицькому міському голові скеровано вимогу №1/2-4-11-2463 щодо проведення у відповідність із законодавством, відповідно до якої орган місцевого самоврядування зобов`язано, зокрема у термін до 01.09.2021: ліквідувати стихійні сміттєзвалища та несанкціоновані звалища твердих побутових відходів, у тому числі згідно Акту перевірки від 14.06.2021 (пункт 1 Вимоги); розробити та затвердити схему санітарного очищення Заліщицької ТГ; організувати збирання та видалення побутових відходів в тому числі відходів дрібних виробників, а також організувати роздільне збирання корисних компонентів із території всієї Заліщицької ТГ; розробити місцеву та регіональні програми поводження з відходами на території Заліщицької ТГ; вирішити питання щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами, а саме: об`єкти зі спалювання побутових відходів; об`єктів перероблення органічної складової, що є у складі ТПВ; об`єктів сортування побутових відходів; розробити заходи, щодо здійснення контролю за раціональним поводженням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; визначити на конкурсних засадах виконавця послуг з вивезення рідких побутових відходів по всій території громади; отримати речові права на земельні ділянки під експлуатаційними свердловинами; вирішити питання щодо взяття на баланс наявних експлуатаційних свердловин (колишніх колгоспів та інше) на території Заліщицької ТГ; забезпечити отримання дозволів на спеціальне водокористування по усіх експлуатаційних свердловинах, які використовуються населенням для питного водоспоживання у межах територіальної громади; вжити заходів, щодо здійснення контролю за використанням та охороною надр на території Заліщицької територіальної громади; створити комісію по безхазяйних відходах; створити полігон для захоронення побутових відходів.
У період з 27 жовтня 2021 року по 05 листопада 2021 року Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області, на підставі наказу Державної екологічної інспекції у Тернопільській області №343 від 26.10.2021 "Про проведення позапланових перевірок" та направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №415 від 26.10.2021, в межах повноважень, проведено позапланову перевірку Заліщицької міської ради щодо виконання органом місцевого самоврядування зобов`язань, визначених у вимозі №1/2-4-11-2463 від 22.06.2021.
За результатами даної перевірки, посадовими особами Державної екологічної інспекції України в Тернопільській області складено Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 05.11.2021, яким встановлено часткове виконання Вимоги.
Із змісту Акту від 05.11.2021 вбачається, що Заліщицька міська рада зверталась до Інспекції з листом від 09.09.2021 №03-23/1780, у якому просила відтермінувати строк виконання Вимоги. Даний лист було розглянуто, у перенесенні термінів виконання - відмовлено.
Також, Інспекцією, за участю міського голови встановлено невиконання Заліщицькою міською радою вимоги №1/2-4-11-2463 від 22.06.2021, окрім пункту 4 та частково пункту 1; встановлено порушення п."ї" ч.2 ст.68 Закону України "Про охорону навколишнього природоохоронного середовища". Невиконання (бездіяльність) вимоги щодо ліквідації стихійних та несанкціонованих звалищ твердих побутових відходів (п.1 вимоги №1/2-4-11-2463 від 22.06.2021) призвело до псування земель. Відділом інструментально-лаболаторного контролю Державної екологічної інспекції у Тернопільській області 01.11.2021 проведено відбір проб ґрунтів на сміттєзвалищах, що розміщені, зокрема: на території с.Вигода на земельній ділянці за кадастровим номером 6122083300:01:001:2115, розміром 30х8м, висотою 1,5м; на території с.Дзвиняч в урочищі «під гайком» на земельній ділянці за кадастровим номером 6122082400:01:001:0756 розміром 10х15м, висотою 2м та на земельній ділянці за кадастровим номером 6122082400:01:001:0722 розміром 12х8м, висотою 0,2м та 12х15м, висотою 0,2м; території с.Синьків в урочищі «Білий Яр» ліворуч земельної ділянки за кадастровим номером 6122087700:02:001:0909, розміром 30х4м, висотою 2,5м та по дорозі до сміттєзвалища навпроти земельної ділянки за кадастровим номером 6122087700:02:001:0950, розміром 86х5м, висотою 0,7м; на території с.Бедриківці на земельній ділянці за кадастровим номером 6122080400:01:001:0723, розміром 20х11м, висотою 0,5м та на земельній ділянці за кадастровим номером 6122080400:02:002:0053, розміром 10х25м, висотою 1м; на території с.Іване-Золоте поряд сонячних батарей (колишні свинарники) поряд земельної ділянки за кадастровим номером 6122084300:01:001:1219, розміром 7х2м, висотою 0,6м та на території колишньої ферми площею 2000м2. Заміри площ засмічення проведено за допомогою стрічки ТОРЕХ-30, Свідоцтво №0135-Ф від 23.03.2021 в присутності представників Заліщицької міської та поліції.
Примірник акту перевірки від 05.11.2021 отримано головою Заліщицької міської ради Дроздом І.П., про що свідчить його власноручний підпис на Акті.
09.11.2021 державним інспектором Державної екологічної інспекції у Тернопільській області відносно міського голови Дрозда І.П. складено Протокол про адміністративне правопорушення №006244 від 09.11.2021 за невиконання міським головою Вимоги від 22.06.2021 щодо приведення у відповідність із законодавством (п. "ї" ч. 2 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища") (а.с.28) та цього ж дня - Протокол про адміністративне правопорушення №006243 від 09.11.2021 за допущене псування земель внаслідок бездіяльності, а саме внаслідок невиконання (бездіяльності) п.1 вимоги №1/2-4-11-2463 від 22.06.2021 щодо ліквідації несанкціонованих та стихійних звалищ твердих побутових відходів на території Заліщицької територіальної громади (згідно акту перевірки від 05.11.2021), в порушення абз. 1, 3, 5 ч. 1 ст. 12, ч. 3, 5 ст. 46 Закону України "Про охорону земель".
Дані Протоколи складені Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області, підписано та отримано міським головою Дроздом І.П. 09.11.2021.
Постановою про накладення адміністративного стягнення №52 від 09.11.2021 Заліщицького міського голову Дрозда І.П. притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.ст. 52, 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді накладення штрафу в розмірі 850грн. Розмір штрафу сплачено, про що свідчить квитанція №9 від 10.11.2021 (а.с.30). Постанова №52 не оскаржувалася.
12.11.2021 Інспекцією повторно видано Заліщицькому міському голові вимогу щодо приведення земельних ділянок у відповідність з природоохоронним законодавством від 12.11.2021 №1/2-4-11-4426, яку направлено рекомендованим листом на адресу Заліщицької міської ради. Вказаною Вимогою орган місцевого самоврядування зобов`язано у термін до 05.04.2022: 1) ліквідувати стихійні та несанкціоновані звалища твердих побутових відходів, у тому числі згідно акта перевірки від 05.11.2021; 2) розробити та затвердити схему санітарного очищення Заліщицької ТГ; 3) організувати збирання та видалення побутових відходів в тому числі відходів дрібних виробників, а також організувати роздільне збирання корисних компонентів із території всієї Заліщицької ТГ; 4) вирішити питання щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами, а саме: об`єкти зі спалювання побутових відходів; об`єктів перероблення органічної складової, що є у складі ТПВ; об`єктів сортування побутових відходів; 5) розробити заходи, щодо здійснення контролю за раціональним поводженням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; 6) визначити на конкурсних засадах виконавця послуг з вивезення рідких побутових відходів по всій території громади; 7) отримати речові права на земельні ділянки під експлуатаційними свердловинами; 8) вирішити питання щодо взяття на баланс наявних експлуатаційних свердловин (колишніх колгоспів та інше) на території Заліщицької ТГ; 9) забезпечити отримання дозволів на спеціальне водокористування по усіх експлуатаційних свердловинах, які використовуються населенням для Питного водоспоживання у межах територіальної громади; 10) здійснити заходи щодо здійснення контролю за використанням та охороною надр на території Заліщицької територіальної громади; 11) створити комісію по безхазяйних відходах; 12) створити полігон для захоронення побутових відходів; 13) провести інвентаризацію та паспортизацію об`єктів благоустрою зеленого господарства на яких розташовані зелені насадження та вести в подальшому реєстр зелених насаджень; 14) встановити інформаційно-охоронні знаки, а саме: ботанічний заказник загальнодержавного значення "Криве", ботанічна пам`ятка природи місцевого значення "Лисичниківські липи"; ботанічний заказник місцевого значення "Харитонівський"; гідрологічної пам`ятки природи місцевого значення Джерело "Біла криниця"; ботанічна пам`ятка природи місцевого значення "Зозулинська степова ділянка"; пам`ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення парк "Заліщицький"; 15) відмежувати в натурі території: ботанічний заказник загальнодержавного значення "Криве"; ботанічну пам`ятку природи місцевого значення "Лисичниківські липи"; ботанічний заказник місцевого значення "Харитонівський"; гідрологічну пам`ятку природи місцевого значення джерело "Біла криниця"; ботанічну пам`ятку природи місцевого значення "Зозулинська степова ділянка"; пам`ятку садово-паркового мистецтва місцевого значення парк "Заліщицький".
Відділом інструментально-лабораторного контролю Інспекції, проведено відбір проб ґрунту на звалищах ТПВ, що не ліквідовані у встановлений строк, для встановлення факту забруднення, про що складено Акт відбору проб ґрунтів №82-11-21 від 01.11.2021. Жодних зауважень чи заперечень до складених вищезазначених документів від Заліщицької міської ради на адресу Інспекції не надходило.
За результатами вимірювань встановлено перевищення показників складу та властивостей проб ґрунтів, що підтверджується Протоколом вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів №05-01-22 (82-21) від 17.01.2022, згідно з яким виявлено перевищення гранично допустимих концентрацій показників забруднення землі на земельній ділянці за кадастровим номером 6122082400:01:001:0722, що розташована наприкінці села за цвинтарем направо по польовій дорозі в напрямку лісу, по правій стороні (а.с.33-35).
В подальшому, Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області здійснено на підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням та засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 року №171 (із змінами внесеними наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 149 від 04.04.2007, наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів №241 від 04.11.2020 року), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 за №285/2725 (далі - Методика) розрахунки розміру шкоди. Позивач, посилаючись на пп. 3.2, 3.3 Методики, вказує, що землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні стороні предмети, матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища; факт забруднення (засмічення) земель встановлюється уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель, а згідно з абз. 8 п.2 Методики, для констатації наявності правопорушення "засмічення земель" достатньо встановити лише наявність на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів.
Для здійснення розрахунку шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, для отримання вихідних даних Інспекцією на підставі запиту №1/2-4-11-4553 від 11.11.2021 отримано від Головного управління Держгеокадатсру у Тернопільській області інформацію станом на 02.12.2021 про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, зокрема: за кадастровими номерами 6122080422:02:002:0053 (263 338грн 43коп.), 6122082400:01:001:0722 (57 253грн 22коп.), 6122083300:01:001:2115 (124 941грн 18коп.); стосовно двох інших ділянок (сміттєзвалища виявлено поряд із земельними ділянками за кадастровими номерами 6122084300:01:001:1219, 6122087700:02:001:0950), за якими відсутня інформація про їх нормативну грошову оцінку, то Управлінням повідомлено, що відповідно до Порядку проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №105 від 07.02.2018, нормативна грошова оцінка 1га угідь по Тернопільській області становить: ріллі 29 035,00грн; багаторічні насадження 57 034,13грн; сіножаті 6 280,76грн; пасовища 5648,03грн (лист №8-19-0.7-4205/2-21 від 06.12.2021).
Відтак, у відповідності до Методики та отриманої інформації щодо нормативної грошової оцінки засмічених земельних ділянок Інспекцією 14.02.2022 здійснено розрахунки шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу Заліщицькою міською радою внаслідок їх засмічення побутовими відходами:
- щодо земельної ділянки, що розміщена по дорозі до сміттєзвалища навпроти земельної ділянки за кадастровим номером 6122087700:02:001:0950, розміром 86х5м, висотою 0,7м, (площа 430 м2) у с.Синьків Чортківського району Тернопільської області, то розмір шкоди встановлено у сумі 37410грн 00коп.;
- щодо земельної ділянки, що розміщена біля колишньої свиноферми поряд із земельною ділянкою за кадастровим номером 6122084300:01:001:1219, розміром 7х2 м, висотою 0,6м, (площею 14 м2) у с.Іване - Золоте Чортківського району Тернопільської області - в розмірі 2055грн 38коп.;
- щодо земельної ділянки за кадастровим номером 6122082400:01:001:0722, розміром 12х8м, висотою 0,2м та розміром 12xl,5м, висотою 0,2м (площею 114 м2) у с.Дзвиняч, Чортківського району Тернопільської області - в розмірі 897грн 75коп.;
- щодо земельної ділянки, що розміщена в урочищі «лози» на земельній ділянці за кадастровим номером 6122083300:01:001:2115, (площею 240 м2) у с.Вигода Чортківського району Тернопільської області - в розмірі 6408грн 00коп.;
- щодо земельної ділянки, що розмішена в урочищі «лози», за кадастровим номером 6122080422:02:002:0053, розміром 10х25м, вистою 1м, (площею 250 м2) у с.Бедриківці Чортківського району Тернопільської області - в розмірі 91125грн 00коп.
Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області на адресу Заліщицької міської ради надіслано претензію №1/2-4-11-1090 від 19.05.2022 про сплату заподіяної шкоди.
Однак, радою у листі №03-23/1036 від 06.06.2022 повідомлено Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області про необхідність розгляду питання щодо виконання такої претензії на засіданні постійної комісії міської ради з питань фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку та черговій сесії Заліщицької міської ради. Зазначено, що внаслідок триваючої широкомасштабної збройної агресії Російської Федерації та введення воєнного стану, виникають обставини, що ускладнюють розгляд та виконання Заліщицькою міською радою заходів досудового врегулювання спорів (претензій). У зв`язку з наведеним, виконавчий комітет міської ради просив відстрочити виконання претензії.
Однак, сума заподіяної шкоди залишається не відшкодованою і ця обставина послугувала підставою для звернення з даним позовом до суду.
З наданих Заліщицькою міською радою документів, зокрема Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №309643619 від 13.09.2022, №276059001, №272902689 від 02.09.2021, рішення міської ради №2159 від 08.09.2021, вбачається, що, земельна ділянка за кадастровим номером 6122080400:02:002:0053, передана 08.09.2021 у приватну власність громадянину ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), яким, в подальшому, її відчужено за договором купівлі-продажу від 13.09.2022 громадянину ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ); земельна ділянка за кадастровим номером 6122083300:01:001:2115, площею 14,0807га передана Заліщицькою міською радою в орендне користування Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "ДОБРОБУТ" (ідентифікаційний код 30910522) згідно договору оренди від 23.07.2021.
Доводи щодо передачі земельної ділянки за кадастровим номером 6122080400:01:001:0723 в орендне користування Товариству з обмеженою відповідальністю «ОБІЖЕВО», про що зазначено у відзиві на позов, Заліщицькою міською радою документально не підтверджено.
Окрім того, з`ясовано, що рішенням Заліщицької міської ради №36 від 15.02.2023 утворено постійно діючу комісію з питань поводження з безхазяйними відходами на території Заліщицької міської територіальної громади та затверджено положення про комісію та її склад; затверджено Порядок виявлення та обліку безхазяйних відходів на території Заліщицької міської територіальної громади.
Норми права, застосовані при вирішенні спору. Мотиви, з яких виходив суд при ухваленні рішення.
Відповідно до ст.14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов`язком держави (ст.16 Конституції України).
У силу статей 66, 68 Конституції України, кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Одним із основних принципів охорони навколишнього природного середовища, зазначеному в ст. 3 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", є компенсація шкоди, заподіяної порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 15 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території.
Згідно зі ст. 19 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у галузі охорони навколишнього природного середовища в межах своєї компетенції організують збір, переробку, утилізацію і захоронення відходів на своїй території.
Відповідно до ст. 34 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі та додержання операторами вимог законодавства у сфері реєстрації викидів та перенесення забруднювачів і відходів.
Відповідно до ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" суб`єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.
Правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на час здійснення перевірки було визначено Законом України "Про відходи".
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про відходи" (в редакції, чинній на час здійснення перевірки) відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом, утилізації чи видалення; видалення відходів - здійснення операцій з відходами, що не призводять до їх утилізації; побутові відходи - відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов`язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення.
Статтею 33 Закону України "Про відходи" (в редакції, чинній на час здійснення перевірки), встановлені вимоги щодо зберігання та видалення відходів.
Так, зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).
Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов`язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, Заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.
Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об`єкти повинні використовуватися лише для відходів, заявлених на одержання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
Забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія.
Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини. Захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням норм і правил, передбачених законодавством України (аналогічна норма міститься в ст. 46 Закону України "Про охорону земель").
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про відходи" (в редакції чинній на час здійснення перевірки), територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об`єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про відходи" (в редакції чинній на час здійснення перевірки), органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.
Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.
Відповідно до статті 29 Закону України "Про відходи" (в редакції чинній на час здійснення перевірки), виробники відходів, їх власники, а також центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, здійснюють моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів з метою визначення та прогнозування впливу відходів на навколишнє природне середовище, своєчасного виявлення негативних наслідків, їх відвернення та подолання.
З метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини забороняється: з 1 січня 2018 року захоронення не перероблених (необроблених) побутових відходів (п. "і" ч. 1 ст. 32 Закону України "Про відходи" (в редакції, чинній на час здійснення перевірки).
У відповідності до абз. 12 ст. 35-1 Закону України "Про відходи" (в редакції, чинній на час здійснення перевірки), захоронення побутових відходів дозволяється тільки на спеціально обладнаних для цього полігонах/звалищах.
Відповідно до ст. 42 Закону України "Про відходи" (в редакції, чинній на час здійснення перевірки), особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність за невиконання вимог щодо поводження з відходами (під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення та захоронення), що призвело до негативних екологічних, санітарно-епідемічних наслідків або завдало матеріальної чи моральної шкоди.
Власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України (ст. 35 Закону України "Про охорону земель").
Пунктом 10 ст. 35 Закону України "Про охорону земель" встановлено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: забезпечувати захист земель від пожеж, ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям.
Відповідно до положень ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів.
Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від плати за забруднення довкілля та погіршення якості природних ресурсів (ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").
Особи, винні за порушення у сфері, управління відходами, несуть відповідно до закону дисциплінарну, адміністративну, адміністративно-господарську, цивільну чи кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації, громадяни України, іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушень у сфері управління відходами, у порядку та розмірах, встановлених законом України (ст.ст.57-58 Закону України "Про управління відходами").
Згідно з ч. 1, 2 ст.167 ЗК України, з якою кореспондується ч.1 ст.45 Закону України "Про охорону земель", господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється.
У разі виявлення фактів забруднення ґрунтів небезпечними речовинами спеціально уповноважені органи виконавчої влади у галузі охорони земель вживають заходів до обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, притягнення винних до відповідальності згідно із законом і проведення в установленому порядку робіт з дезактивації, відновлення забруднених земель, консервації угідь і визначення режимів їх подальшого використання (ч.2 ст.45 Закону).
Економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, передбачають відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища (ст.41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").
Відповідно до ст. 56 Закону України "Про охорону земель" юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
З`ясовано, що в період з 08 по 14 червня 2021 року Державної екологічною інспекцією у Тернопільській області за наслідками планової перевірки на території Заліщицької ОТГ встановлено порушення вимог природоохоронного законодавства, зокрема п. "и" ч. 1 ст. 21 Закону України "Про відходи", оскільки на підвідомчій території встановлено факти несанкціонованих сміттєзвалищ твердих побутових відходів, про що складено Акт від 14.06.2021 та вимогу щодо приведення земельних ділянок у відповідність із законодавством №1/2-4-11-2463 від 22.06.2021, яка є обов`язковою до виконання.
В подальшому, за наслідками позапланової перевірки, проведеної з 27 жовтня по 05 листопада 2021 року щодо дотримання органом місцевого самоврядування вимог природоохоронного законодавства, Інспекцією в Акті від 05.11.2021 зафіксовано часткове виконання вимоги №1/2-4-11-2463 від 22.06.2021.
Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 05.11.2021 підписано міським головою Заліщицької міської ради без будь-яких зауважень та заперечень.
Відповідно до п.1.4 Порядку організації та проведення перевірок суб`єктів господарювання щодо дотримання природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 464 від 10.09.2008, акт перевірки - це документ, який є, зокрема, носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог природоохоронного законодавства та його дотримання, а відтак, зазначений акт слід розцінювати, як належний доказ, в якому зафіксовано факт вчинення правопорушення природоохоронного законодавства.
Пункт 1 Вимоги, а саме щодо ліквідації стихійних та несанкціонованих звалищ твердими побутовими відходами на території Заліщицької міської громади не виконано, відтак посадову особу органу місцевого самоврядування складено притягнуто до адміністративної відповідальності (постанова про накладення адміністративного стягнення від 09.11.2021 №52).
Постанову №52 отримано 09.11.2021 Заліщицьким міським головою Дроздом І.П., не оскаржено та виконано в добровільному порядку.
12.11.2021 Інспекцією повторно видано міському голові вимогу щодо приведення у відповідність з законодавством від 12.11.2021 №1/2-4-11-4426.
Відділом інструментально-лабораторного контролю Інспекції, проведено відбір проб ґрунту на звалищах ТПВ, що не ліквідовані у встановлений строк (на виконання вимоги №1/2-4-11-2463 від 22.06.2021), для встановлення факту забруднення.
За результатами вимірювання встановлено перевищення показників складу та властивостей проб ґрунтів, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями протоколів вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, зокрема, земельної ділянки за кадастровим номером 6122082400:01:001:0722.
Порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання та фізичними особами через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, допущеного внаслідок дії чи бездіяльності, встановлює Методика визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №171 від 27.10.1997 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 за №285/2725 (далі - Методика).
Методика визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням та засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів (п. 1.3 Методики).
Згідно Розділу 3 Методики, землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх гранично допустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення) (п. 3.1 Методики).
Землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища (п. 3.2 Методики).
Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель (п. 3.3 Методики).
Визначення обсягу забруднення земельних ресурсів у кожному випадку є самостійним через різноманітність геоморфологічних, геологічних та гідрологічних умов. За наявності інформації про кількість (об`єм, маса) забруднюючої речовини, яка проникла у певний шар землі, визначаються площа, глибина просочування. Якщо за зовнішніми ознаками забруднення земельної ділянки неможливо встановити площу забруднення чи глибину просочування, ці параметри визначають за підпунктом 3.6 цієї Методики (п. 3.4 Методики).
У випадках, коли обсяг забруднення не може бути визначено відповідно до підпункту 3.4 цієї Методики, визначення обсягу забруднення земельних ресурсів здійснюється із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, а у разі необхідності із залученням спеціалізованих організацій (п. 3.6 Методики).
При виявленні засмічення визначаються на місці обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди.
Відповідно до пунктів 5.1-5.3 Методики, розміри шкоди внаслідок засмічення земель обчислюються уповноваженими особами, що здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, на основі актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт засмічення земель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення. Основою розрахунків розміру шкоди від засмічення земель є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що засмічена. Віднесення відходів, що спричинили засмічення земельної ділянки, до категорії небезпечних (токсичних) відходів здійснюється у відповідності до чинних нормативних документів у сфері поводження з відходами, затверджених у встановленому порядку, переліків небезпечних (токсичних) відходів тощо.
Розмір шкоди внаслідок засмічення земель визначається за формулою відповідно до п.5.4 Методики.
Позивачем, на підставі Методики, проведено розрахунки розміру відшкодування збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу Заліщицькою міською радою внаслідок засмічення земельних ділянок (а.с.36-40).
Загальний розмір визначеної позивачем шкоди становить 137 896грн 13коп.
При цьому, доказів на підтвердження відсутності порушень, встановлених Актами перевірки від 14.06.2021 та від 05.11.2021 відповідач суду не надав і матеріалами справи їх не спростував.
Також відповідач не оскаржував у встановленому порядку дії посадових осіб Державної екологічної інспекції у Тернопільській області щодо проведення таких заходів державного нагляду (контролю) чи її результатів, не заперечував факт засмічення та забруднення земельних ділянок, як і не оскаржував у встановленому законом порядку розрахунків розміру відшкодування збитків, завданих внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства щодо засмічення/забруднення вище перелічених земельних ділянок.
З огляду на наведене вище, при вирішенні даної справи суд враховує, що під час проведення планової та позапланової перевірок відносно Заліщицької міської ради на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства, Державна екологічна інспекція у Тернопільській області діяла в межах чинного законодавства України та визначених законом повноважень, доказів відсутності порушень, встановлених актами перевірок від 14.06.2021 та від 05.11.2021 Заліщицькою міською радою до суду не надано.
Згідно зі ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність, зокрема, за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.
Відповідно до п. 8 ч. 2 ст. 16 ЦК України одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.
Загальні положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначені у статті 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Для застосування такої міри відповідальності необхідна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки особи, майнової шкоди, причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи та шкодою і вини особи, яка завдала шкоду. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 17.04.2018 року у справі №909/285/16, від 04 травня 2022 року у справі №922/3228/20.
У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.
З урахуванням вимог ст. ст. 1166, 1172 Цивільного кодексу України, у спорі про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, слід виходити з презумпції вини порушника. Отже, позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, а навпаки, відповідач повинен довести, що у його діях відсутня вина у заподіянні такої шкоди.
Таким чином, суд погоджується із доводами позивача про те, що в даному випадку наявні всі елементи складу правопорушення: протиправна поведінка (допущено бездіяльність у виконанні двічі Вимог та не ліквідовано сміттєзвалища); причинний зв`язок між шкодою і протиправною поведінкою відповідача, адже шкода виступає об`єктивним наслідком поведінки відповідача через недотримання вимог природоохоронного законодавства; сама шкода; вина, яка полягає в недотриманні вимог природоохоронного законодавства, зокрема, з урахуванням ст. 21 Закону України "Про відходи" в редакції, чинній на час перевірки, ст. 35 Закону України "Про охорону земель", ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища".
З приводу тверджень відповідача про перебування двох засмічених земельних ділянок у власності та у користуванні і дані обставини унеможливлюють відшкодування збитків відповідачем, то суд зазначає, що долучені докази свідчать про перехід прав на вказані земельні ділянки після виявлення фактів порушення вимог природоохоронного законодавства, а з приводу земельної ділянки за кадастровим номером 6122080400:01:001:0723 спір у даній справі не стосується, тому ці доводи як неспроможні до уваги судом не беруться і оцінка таким не надається.
Згідно з ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у галузі охорони навколишнього природного середовища в межах своєї компетенції організують збір, переробку, утилізацію і захоронення відходів на своїй території (ст. 19 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" в редакції, чинній на час виявлення порушень). Відповідно до ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" суб`єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.
Отже, в силу наведених норм закону, Заліщицька міська рада є органом місцевого самоврядування, який має забезпечувати на своїй території належне поводження з відходами, дбати про охорону навколишнього природного середовища, вживати заходів щодо ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих відходів. Однак, незважаючи на обізнаність щодо засмічення та забруднення земельних ділянок та заподіяної шкоди навколишньому природному середовищу, відповідачем як органом місцевого самоврядування та власником засмічених земельних ділянок комунальної власності жодних заходів щодо поводження з відходами та притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства про відходи, не вжито, а виявлені органом державного контролю стихійні сміттєзвалища не ліквідовано, чим допущено протиправну бездіяльність.
Висновки господарського суду.
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
За змістом ч.1 ст.14 ГПК України суд розглядає справу не інакше як, зокрема, на підставі доказів поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Частинами 1-3 ст. 80 ГПК України передбачено, що учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду. Позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви. Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що матеріалами справи підтверджено наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення.
На виконання положень ст.ст. 74 ГПК України та ч.2 ст.1166 ЦК України відповідачем не надано жодних доказів відсутності його вини.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Сало проти України" від 06.09.2005р.).
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Суд, на підставі оцінки зібраних доказів, з урахуванням встановлених обставин по справі та діючого законодавства, дійшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог; обставини, які є предметом доказування у справі, судом визнаються встановленими; позовні вимоги до відповідача є не спростованими, підтвердженими належними доказами, а тому шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього середовища в загальному розмірі 137896грн 13коп. підлягає відшкодуванню відповідачем.
Відповідно до п.7 ч.3 ст. 29, п.4 ч. 1 ст.69-1 Бюджетного кодексу України джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України у частині доходів є 30% грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності; джерелами формування спеціального фонду місцевих бюджетів є 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до бюджетів місцевого самоврядування (крім бюджетів міст Києва та Севастополя) - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.
У розумінні п.3 ч.2 ст.2 Бюджетного кодексу України бюджети місцевого самоврядування - бюджети територіальних громад сіл, їх об`єднань, селищ, міст (у тому числі районів у містах), бюджети об`єднаних територіальних громад.
Отже, завдана шкода підлягає зарахуванню до спеціального фонду органу місцевого самоврядування.
Керуючись ст.ст.4, 11, 42, 46, 73, 74, 76-79, 91, 123, 129, 195, 216, 219, 220, 222, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Заліщицької міської ради (вул.Бандери С., будинок 15, корпус Б, місто Заліщики Чортківського району Тернопільської області, ідентифікаційний код 04058396) на користь спеціального фонду Заліщицької міської ради на рахунок UA388999980333139331000019759, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37977599, отримувач ГУК у Тернопільській області, ТГ м.Заліщики, - 137896,13грн шкоди, завданої порушенням вимог природоохоронного законодавства.
3. Стягнути з Заліщицької міської ради (вул.Бандери С., будинок 15, корпус Б, місто Заліщики Чортківського району Тернопільської області, ідентифікаційний код 04058396) на користь Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вулиця Шашкевича, будинок 3, місто Тернопіль, ідентифікаційний код 37977693) - 3 028,00грн в повернення сплаченого судового збору.
Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Судове рішення складено та підписано 17.10.2024.
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2024 |
Оприлюднено | 21.10.2024 |
Номер документу | 122406788 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Андрусик Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні