Рішення
від 18.10.2024 по справі 420/20926/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/20926/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 жовтня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вікторії ХОМ`ЯКОВОЇ, при секретарі Наталії ПЕРЕБИЙНІС,

за участю прокурора Алли УЛІЦЬКОЇ,

представника ГУ Держгеокадастру Елли СТЕПКО,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом

заступника керівника Одеської обласної прокуратури Юрія ШАРНІНА в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Міністерства освіти і науки України

до Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

за участю третьої особи без самостійних вимог на стороні позивача - Державний навчальний заклад "Старокозацький професійний аграрний ліцей",

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов заступника керівника Одеської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Міністерства освіти і науки України до Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, в якому прокурор просить:

- визнати протиправною бездіяльність Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області щодо невжиття заходів, передбачених ст. 117 Земельного кодексу України, з метою передачі земельної ділянки комунальної власності площею 18,3366 га кадастровий номер 5120886800:01:005:0017, розташованої на території Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, яка перебуває у постійному користуванні Державного навчального закладу "Старокозацький професійний аграрний ліцей", у державну власність в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області ;

- зобов`язати Старокозацьку сільську раду Білгород-Дністровського району Одеської області вчинити дії, відповідно до ст. 117 Земельного кодексу України, щодо передачі земельної ділянки комунальної власності площею 18,3366 га кадастровий номер 5120886800:01:005:0017, розташованої на території Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, у державну власність в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що земельна ділянка комунальної власності площею 18,3366 га кадастровий номер 5120886800:01:005:0017, надана Старокозацькою сільською радою у постійне користування Державному навчальному закладу "Старокозацький професійний аграрний ліцей". Відповідно до п. 1.1 Статуту ДНЗ "Старокозацький професійний аграрний ліцей", який затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 29.12.2010 № 1166, ДНЗ "Старокозацький професійний аграрний ліцей" є підпорядкованим Міністерству освіти і науки України державним професійно-технічним навчальним закладом другого атестаційного рівня професійної (професійно-технічної) освіти, організаційно-правова форма - державна організація (установа, заклад), у якій ліцей перебував і на час отримання земельної ділянки у постійне користування. У відповідності до розділу ІІ "Прикінцевих та перехідних положень" у державній власності залишаються розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони. З урахуванням викладеного, Старокозацька сільська рада мала передати вказану земельну ділянку у державну власність з комунальної, однак відповідачем цього зроблено не було.

Ухвалою суду від 17.07.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, якою передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

03.07.2024 року від представника ГУ Держгеокадастру в Одеській області надійшли письмові пояснення по справі, згідно з якими підтримує позов. Вказує, що 27.05.2021 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 № 1423-ІХ, яким розділ Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, згідно якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, зокрема, що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування , під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності. У разі надання земельних ділянок державної власності у постійне користування підприємствам, установам, організаціям комунальної власності одночасно здійснюється передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність і навпаки.

Після передачі Територіальною громадою Старокозацької сільської ради Білгород- Дністровського району Одеської області у постійне користування Державному навчальному закладу "Старокозацький професійний аграрний ліцей" земельної ділянки із кадастровим номером 5120886800:01:005:0017, в силу частин 12, 13 статті 123 ЗК України та п. 24 розділу Х "Перехідні положення" ЗК України, вона має перейти до державної власності, а зареєструвавши право власності за Територіальною громадою Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області і не передавши її до державної власності, Територіальна громада Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області порушила норми ЗК України. Вищезазначена земельна ділянка має бути землею виключно державної власності, та не може перебувати у комунальній власності.

Ухвалою суду від 12.08.2024 задоволено клопотання заступника керівника Одеської обласної прокуратури Шарніна Юрія Анатолійовича про перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження з проведенням підготовчого засідання, призначено підготовче засідання на 03.09.2024.

Ухвалою суду від 05.09.2024 залучено до участі в розгляді справи в якості 3-ї особи без самостійних вимог на стороні позивача - Державний навчальний заклад "Старокозацький професійний аграрний ліцей".

25.09.2024 закрито підготовче провадження та призначений судовий розгляд по суті на 10.10.2023.

10.10.2023 в судове засідання прибули прокурор та представник позивача ГУ Держгеокадастру в Одеській області, позов підтримали. Представник відповідача не прибув, відзиву на позовну заяву та клопотань не подавав.

Представник 3-ї особи пояснень по справі не надав. Представник 3-ї особи в судове засідання не прибув.

Суд розглянув матеріали справи, заслухавши прокурора, представника позивача, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності та дійшов наступного .

Одеською обласною прокуратурою встановлений факт порушення вимог земельного законодавства у вигляді бездіяльності Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області , яка полягала у не вчиненні дій щодо передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення для дослідницьких та навчальних цілей, кадастровий номер 5120886800:01:005:0017, площею 18,3366 га, яка розташована на території Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту) та перебуває у постійному користуванні Державного навчального закладу (далі - ДНЗ) "Старокозацький професійний аграрний ліцей" (код ЄДРПОУ 02546536) у державну власність.

Так, 24.05.2018 державним кадастровим реєстратором Лаур Г.М. відкрито поземельну книгу на земельну ділянку та присвоєно кадастровий номер 5120886800:01:005:0017 земельній ділянці площею 18,3366 га, та внесено до Державного земельного кадастру відомості про зазначену земельну ділянку, яка віднесена до категорії земель сільськогосподарського призначення, вид використання: для навчальних та дослідних цілей, код цільового призначення 01.09 - для дослідних і навчальних цілей, форма власності - комунальна.

Державним реєстратором Старокозацької сільської ради Білгород- Дністровського району Одеської області Райлян В.В. 28.08.2018 внесено відомості про державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку із кадастровим номером 5120886800:01:005:0017 площею 18,3366 га, за територіальною громадою сіл Старокозацьке в особі Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області.

В подальшому, рішенням Старокозацької сільської ради Одеської області від 23.12.2021 № 1733-УІІІ "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 18,3366 га у постійне користування" ДНЗ "Старокозацький професійний аграрний ліцей" передано в постійне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності кадастровий номер 5120886800:01:005:0017, загальною площею 18,3366 га, яка розташована за адресою: Старокозацька сільська рада Білгород-Дністровського району Одеської області - для дослідних і навчальних цілей. 20.06.2022 внесено відомості про державну реєстрацію права постійного користування на земельну ділянку сільськогосподарського призначення із кадастровим номером 5120886800:01:005:0017, площею 18,3366 га за Державним навчальним закладом "Старокозацький професійний аграрний ліцей" (індексний № 63974581).

Вказаний навчальний заклад відповідно до п. 1.1 Статуту ДНЗ "Старокозацький професійний аграрний ліцей" є підпорядкованим Міністерству освіти і науки України державним закладом другого (базового) рівня професійної (професійно-технічної) освіти, що забезпечує реалізацію права громадян на здобуття робітничих кваліфікацій та профільної середньої освіти. В 1963 році рішенням виконавчого комітету Одеської сільської обласної ради створено Старокозацьке училище механізації сільського господарства № 7, яке в подальшому реорганізовано та перейменовано на Старокозацьке сільське професійно-технічне училище № 7. Відповідно до наказу Одеського обласного управління профтехосвіти від 13.07.1984 № 156/3 Старокозацьке сільське професійно-технічне училище № 7 реорганізовано шляхом перетворення у Старокозацьке сільське середнє професійно-технічне училище № 57. В 1989 році перейменовано на Професійно-технічне училище № 37. Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 26.10.2005 № 621 Професійно-технічне училище № 37 перейменовано на Державний професійно-технічний навчальний заклад "Старокозацький професійний аграрний ліцей", який в 2010 році перейменовано на Державний навчальний заклад "Старокозацький професійний аграрний ліцей". Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 19.06.2019 № 843 установлено, що Державний навчальний заклад "Старокозацький професійний аграрний ліцей" є правонаступником всього майна, прав і обов`язків припинених закладів.

Прокурор вважає, що рішення Старокозацької сільської ради Одеської області від 23.12.2021 повинно було бути підставою одночасно для передачі земельної ділянки кадастровий номер 5120886800:01:005:0017 з комунальної у державну власність в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.

Але згідно інформації від 13.06.2024 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна земельну ділянку кадастровий номер 5120886800:01:005:0017, площею 18,3366 га у державну власність в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області - не передано, та відповідно право власності за Державою на земельну ділянку - не зареєстроване.

Одже, земельна ділянка сільськогосподарського призначення із кадастровим номером 5120886800:01:005:0017 площею 18,3366 га, у порушення вимог ч. ч. 1, 2 ст. 84, ч. 2 ст. 117 Земельного кодексу, ч. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", продовжує перебувати у комунальній власності в особі територіальної громади села Старокозацьке в особі Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області.

Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області на адресу Старокозацької сільської територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області направлено листа за вихідним № 18-15-5-0.3-3792/2-22 від 01.12.202 , в якому викладені зазначені порушення та необхідність вжиття додаткових заходів реагування в межах повноважень, прийняття відповідного рішення на сесії Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області про передачу земельної ділянки з комунальної у державну власність.

Старокозацькою сільською радою станом на день подання позову до суду не прийнято відповідного рішення прийнятого про передачу земельної ділянки з кадастровим номером 5120886800:01:005:0017 до державної власності.

Прокурор вважає, що в силу вимог ч. ч. 1,2 ст. 84, ч. 2 ст. 117 Земельного кодексу, ч. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" вищезазначена земельна ділянка є землею виключно Державної власності, має обмежену оборотоздатність та не може перебувати у комунальній власності.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, відповідно до покладених на нього завдань є розпорядником земель сільськогосподарського призначення, розташованих на території Одеської області в межах, визначених цим Кодексом. Таким чином, прокурор посилається на те, що Держава в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області повинна бути власником зазначеної земельної ділянки та зареєструвати за собою право державної власності.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Згідно із пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 (зі змінами,), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Згідно із п. п. 33 п. 4 Положення Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності: у частині додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель за: додержанням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконанням вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержанням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок. Органи Держгеокадастру можуть виконувати функції розпорядника земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності від імені власника, яким є держава Україна, з усіма повноваженнями власника на захист права власності; функції органу державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Згідно п. п. 1,4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 23.12.2021 №603 Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане. Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, відповідно до покладених на нього завдань є розпорядником земель сільськогосподарського призначення, розташованих на території Одеської області в межах, визначених цим Кодексом.

Головне управління Держгеокадастру в Одеській області є уповноваженим органом щодо здійснення державного контролю в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності та в даному випадку, з урахуванням ч. ч. 2, 4 ст. 145 Земельного кодексу України, звернення до суду із позовом, у тому числі з позовами щодо усунення перешкод у користуванні майном та про зобов`язання вчинити дії для усунення вимог законодавства.

Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 630 (далі - Положення), Міністерство освіти і науки України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної діяльності, інноваційної діяльності в зазначених сферах, трансферу (передачі) технологій, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю закладів освіти, підприємств, установ та організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов`язану з наданням таких послуг, незалежно від їх підпорядкування і форми власності.

Підпунктом 89 п. 4 Положення Міністерство освіти і науки України здійснює управління об`єктами державної власності, що належать до сфери його управління; згідно з пп. З п. 5 Положення - контролює діяльність підприємств, установ та організацій, що належить до сфери його управління.

Функції управління майном, яке закріплюється за професійним ліцеєм, здійснює Міністерство освіти і науки України.

Частиною 3 статті 22 Закону України "Про освіту" передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

У п. 8 вказаної статті зазначено, що заклади освіти діють на підставі власних установчих документів, що затверджуються їх засновниками відповідно до законодавства. Управління закладом освіти в межах повноважень, відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону України "Про освіту", визначається законами та установчими документами цього закладу.

Згідно з ч. 6 ст. 25 Закону засновник закладу освіти зобов`язаний, зокрема, забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Пунктом 1.6, 5.1 Статуту, зазначено, що ДНЗ "Старокозацький професійний аграрний ліцей" належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України, місцевого органу управління освітою відповідно до повноважень, визначених нормативно-правовими актами.

За таких обставин, саме Міністерство освіти і науки України як орган державного нагляду (контролю) у сфері освіти є органом, уповноваженим у даних правовідносинах на захист інтересів держави в розумінні статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Таким чином, Міністерство освіти і науки України є органом, уповноваженим державою управляти майном та здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері освіти, тобто є органом, уповноваженим у даних правовідносинах на захист інтересів держави в розумінні статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Прокурор надано докази того, що Головне управління Держгеокадастру в Одеській області та Міністерство освіти і науки України протягом тривалого часу з моменту виникнення порушення, а також з часу повідомлення про виявлення відповідного порушення прокурором заходи, спрямовані на усунення зазначених порушень земельного законодавства, не вживали.

Підставою для представництва інтересів держави прокурором є загроза порушень інтересів держави, яка полягає у невжитті упродовж тривалого часу Старокозацькою сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області у порушення вимог Закону України "Про освіту", Земельного кодексу України, іншого законодавства належних та достатніх дій і заходів щодо дооформлення та реєстрації земельної ділянки, яку надано у постійне користування ДНЗ "Старокозацький професійний аграрний ліцей", за державою в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, що створює передумови для зловживань при розпорядженні зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та безпечного навчального процесу і перебування дітей. Таке обґрунтування є сумісним з розумінням "інтересів держави", а відтак суд вважає, що у даній справі подання заступником керівника обласної прокуратури позовної заяви мало на меті захист "інтересів держави".

Згідно зч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Положеннями Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст. 3 Земельного кодексу України).

Відповідно до частин 1 та 2 ст. 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 78 Земельного кодексу України, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Частиною 2 ст. 117 Земельного кодексу України встановлено, що до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.

Окрім того, згідно із вимогами ч. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", згідно якої у державній власності залишаються землі, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" № 1423-ІХ від 28.04.2021 внесено зміни до Земельного кодексу України та відповідно до абзацу 1 п. 24 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України, зміст якого визначає, що з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук).

Суб`єктами права приватної власності на землю згідно зі ст. 80 Земельного кодексу України визначено громадян України та юридичних осіб.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України. Частиною 13 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що у разі надання земельних ділянок державної власності у постійне користування підприємствам, установам, організаціям комунальної власності одночасно здійснюється передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність і навпаки.

Тобто, у разі надання земельних ділянок комунальної власності у постійне користування підприємствам, установам, організаціям державної власності одночасно здійснюється і передача таких земельних ділянок комунальної власності у державну власність.

Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

У відповідності до приписів ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Таким чином, Держава в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області повинна бути власником зазначеної земельної ділянки та зареєструвати за собою право державної власності.

Відповідно до п. 1.1 Статуту ДНЗ "Старокозацький професійний аграрний ліцей", який затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України від 29.12.2010 № 1166, ДНЗ "Старокозацький професійний аграрний ліцей" є підпорядкованим Міністерству освіти і науки України державним професійно-технічним навчальним закладом другого атестаційного рівня професійної (професійно-технічної) освіти, організаційно-правова форма - державна організація (установа, заклад), у якій ліцей перебував і на час отримання земельної ділянки у постійне користування. Відповідно до п. 6.10 Статуту майно професійного ліцею, у тому числі: навчально-виробничі, побутові, культурно-освітні, оздоровчі, спортивні будівлі та споруди, житло, комунікації, обладнання, засоби навчання, транспортні засоби та інше майно є об`єктами державної власності, що закріплено Міністерством освіти і науки України за професійним аграрним ліцеєм, і перебуває на праві оперативного управління.

Відповідно до ч.ч. 1,3 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Частиною п`ятою статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; та інші.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

З вищевказаного вбачається, що відповідно до абз. 3 та 4 ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України на підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Статтею 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі , як. зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Старокозацька сільська рада Білгород-Дністровського району Одеської області є органом місцевого самоврядування, до компетенції якого входить управління майном територіальної громади, та розпорядження майном сільської ради в тому числі і земельними ділянками комунальної власності.

26.06.2023листом Білгород-Дністровської окружної прокуратури у порядку ст.23 Закону України "Про прокуратуру" № 55-4976ВИХ-23 на адресу Старокозацької сільської ради повідомлено про необхідність вжиття заходів та прийняття рішення стосовно земельної ділянки кадастровий номер 5120886800:01:005:0017. Однак, 06.07.2023 від Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району отримано відповідь за № 1088, з якої вбачається про відсутність вжитих заходів.

Органами Головного управління Держгеокадастру в Одеській області 01.12.2023 за№ 18-15-0.3-3792/2-22 також повідомлено Старокозацьку сільську раду Білгород-Дністровського району Одеської області про виявлені порушення та подальше вжиття заходів представницького характеру.

Вказане свідчить, що для передачі земельної ділянки ДНЗ "Старокозацький професійний аграрний ліцей" необхідно прийняття рішення Старокозацькою сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області про передачу земельної ділянки з кадастровим номером 5120886800:01:005:0017 з комунальної у державну власність.

На час розгляду справи Старокозацькою сільською радою Одеської області рішення про передачу земельної ділянки з кадастровим номером 5120886800:01:005:0017 з комунальної у державну власність не прийнято, тому відсутня можливість здійснення реєстрації права власності за Державою.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.

Зі змісту відповідей Старокозацької сільської ради Білгород- Дністровського району Одеської області від 06.07.2023 № 1088 на листи Гу Держгеокадастру та прокурора, вагомих причин не застосування заходів до передачі земельної ділянки шляхом вчинення відповідних дій, не встановлено.

З огляду на встановлені обставини справи в їх сукупності, суд робить висновок про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст.ст. 139, 243-246, 250, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Задовольнити позов заступника керівника Одеської обласної прокуратури Юрія ШАРНІНА.

Визнати протиправною бездіяльність Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області щодо невжиття заходів, передбачених ст. 117 Земельного кодексу України, з метою передачі земельної ділянки комунальної власності площею 18,3366 га кадастровий номер 5120886800:01:005:0017, розташованої на території Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, яка перебуває у постійному користуванні Державного навчального закладу «Старокозацький професійний аграрний ліцей», у державну власність в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.

Зобов`язати Старокозацьку сільську раду Білгород-Дністровського району Одеської області вчинити дії, відповідно до ст. 117 Земельного кодексу України, щодо передачі земельної ділянки комунальної власності площею 18,3366 га кадастровий номер 5120886800:01:005:0017, розташованої на території Старокозацької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, у державну власність в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Повний текст рішення виготовлений 18.10.2024.

Суддя Вікторія ХОМ`ЯКОВА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.10.2024
Оприлюднено23.10.2024
Номер документу122444656
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —420/20926/24

Рішення від 18.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні