Рішення
від 15.10.2024 по справі 523/11916/24
ОРАТІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 523/11916/24

Провадження №2/141/191/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 жовтня 2024 року с-ще Оратів

Оратівський районний суд Вінницької області в складі головуючого судді Климчука С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами цивільну справу № 523/11916/24 за позовом Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення суми надміру виплачених бюджетних коштів у виді допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування,

У С Т А Н О В И В:

03.09.2024 до Оратівського районного суду Вінницької області з Суворовського районного суду м. Одеси надійшла цивільна справа № 523/11916/24 за позовом Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення суми надміру виплачених бюджетних коштів у виді допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач ОСОБА_1 перебував на обліку в управлінні соціального захисту населення в Пересипському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (далі по тексту - управління) як отримувач допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.

Допомогу відповідачу було призначено на підставі розпорядження Суворовської районної адміністрації від 19.11.2020 № 702р «Про призначення ОСОБА_1 опікуном малолітніх ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ».

Рішенням управління з 01.07.2022 припинено виплату допомоги відповідачу на підставі листа Служби у справах дітей Одеської міської ради від 24.06.2022 № 4991 про звільнення ОСОБА_1 за особистою заявою від 21.06.2022 від виконання обов`язків опікуна.

В подальшому розпорядженням Суворовської районної адміністрації від 14.07.2022 № 225р ОСОБА_1 звільнено від виконання обов`язків піклувальника та опікуна, визнано таким, що втратило чинність розпорядження Суворовської районної адміністрації від 09.11.2020 № 702р.

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом про захист порушених прав малолітніх дітей, однак судом першої інстанції в задоволенні позову відмовлено. Натомість, судом апеляційної інстанції 18.09.2023 позов ОСОБА_1 задоволено, скасовано розпорядження Суворовської районної адміністрації від 14.07.2022 № 225 р в частині звільнення ОСОБА_1 від обов`язків опікуна та піклувальника, а також в частині припиненні дії розпорядження Суворовської районної адміністрації від 09.11.2020 № 702 р.

Враховуючи викладене, а також на підставі заяви, ОСОБА_1 були призначено допомогу на період з 01.09.2023 по 31.08.2024 у розмірі 28330,00 грн щомісячно.

Однак, 28.12.2023 управління було повідомлено, що ухвалою Верховного Суду від 30.11.2023 дію постанови Одеського апеляційного суду від 18.09.2023 зупинено, відкрито касаційне провадження, та, в подальшому, постановою Верховного Суду від 13.03.2024 скасовано постанову суду апеляційної інстанції, рішення суду першої інстанції залишено без змін. При цьому, у постанові суду від 13.03.2024 зазначено, що неповнолітня ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживає у Комунальному закладі «Жмеринський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей».

Окрім того, за інформацією Пересипської районної адміністрації малолітні діти ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_5 в родині ОСОБА_1 фактично не проживали та не проживають, обов`язки опікуна над вказаними дітьми відповідачем не здійснювалися, зокрема не здійснювалося матеріальне забезпечення, оскільки малолітніх ОСОБА_8 та ОСОБА_5 влаштовано до прийомної сім`ї ОСОБА_9 та ОСОБА_10 , а малолітню ОСОБА_11 влаштовано у сім`ю ОСОБА_12 та ОСОБА_13 . На підставі вказаної інформації управлінням було прийнято рішення про припинення виплати допомоги ОСОБА_1 з 01.01.2024 до з`ясування обставин.

Таким чином, оскільки діти не знаходилися на піклуванні ОСОБА_1 , а розпорядження Суворовської районної адміністрації № 702р від 09.11.2020, на підставі якого було призначено допомогу скасовано, управлінням було здійснено перерахунок, згідно якого було виявлено, що у період з 01.09.2023 по 31.12.2023 ОСОБА_1 було надміру виплачено кошти на загальну суму 113320,00 грн, які станом на дату подання позовної заяви відповідачем в добровільному порядку не повернуто.

Таким чином, Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради просить суд стягнути з відповідача ОСОБА_1 суму надміру отриманої допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, у розмірі 113320,00 грн, а також судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 3028,00 грн.

Ухвалою суду від 09.09.2024 провадження у справі № 523/11916/24 відкрито, розгляд справи вирішено проводити у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами 15.10.2024, а також зобов`язано позивача надати суду докази сплати заборгованості у добровільному порядку відповідачем, та зобов`язано відповідача надати суду докази погашення заборгованості у добровільному порядку.

27.09.2024 до суду через систему «Електронний суд» від відповідача ОСОБА_1 надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого ОСОБА_1 просить суд відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування відзиву зазначено, що на підставі постанови Одеського апеляційного суду від 18.03.2023 ОСОБА_1 абсолютно законно була призначена допомога на дітей, над якими встановлено опіку.

22.09.2023 ОСОБА_14 було передано в сім`ю піклувальника ОСОБА_1 . Дитина негайно було влаштована в гімназію № НОМЕР_1 м. Одеси, яку успішно закінчила, та станом на дату подачі відзиву (27.09.2024) ОСОБА_15 зарахована до Одеського обласного базового медичного колледжу денного відділення договірної форми навчання вартістю 22860 грн в рік.

У той час, коли вирішувалось питання щодо повернення інших дітей в сім`ю, Пересипською райдержадміністрацією було оскаржено постанову Одеського апеляційного суду та ухвалою Верховного Суду від 30.11.2023 було зупинено виконання постанови Одеського апеляційного суду.

Разом з тим, ухвала Верховного Суду, що зупинила дію постанови Одеського апеляційного суду, не зупинила фізичне існування дитини ОСОБА_2 , та її потреби у їжі, одягу, гармонійного розвитку тощо.

Таким чином, ОСОБА_2 було позбавлено конституційного права на гідне існування, державну підтримку, матеріальне забезпечення та щасливе дитинство, ще й в умовах воєнного стану.

На підставі викладеного, відповідач ОСОБА_1 просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

30.09.2024 до суду через систему «Електронний суд» від представника позивача Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради Трусової Ю.В. надійшла відповідь на відзив, з якої убачається, що 29.09.2023 ОСОБА_1 звернувся до управління із заявою про призначення допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, та надав копію постанови Одеського апеляційного суду від 18.09.2023, на підставі яких ОСОБА_1 було призначено допомогу на період з 01.09.2023 по 31.08.2024 у розмірі 28330,00 щомісячно, тобто по 7082,50 грн на кожну дитину.

В подальшому 28.12.2023 Пересипська (Суворовська) районна адміністрація листом повідомила управління, що ухвалою Верховного Суду від 30.11.2023 дію постанови Одеського апеляційного суду від 18.09.2024 зупинено.

Також, за інформацією Пересипської районної адміністрації, малолітні діти ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_5 з вересня 2023 року в родині ОСОБА_1 фактично не проживали та обов`язки опікуна над цими дітьми відповідачем не здійснювалися. Зокрема не здійснювалось і матеріальне забезпечення. Діти з моменту їх влаштування (договір від 02.06.2023 №3/2023, укладений між Вінницькою районною військовою адміністрацієюта батьками-вихователями, договір від 02.06.2023 № 1, укладений між виконавчим комітетом Вінницької міської ради та батьками вихователями) проживають та виховуються у прийомних батьків та батьків-вихователів, а їх матеріальне забезпечення здійснюється відповідно до встановленого порядку.

Враховуючи викладену інформацію Пересипської районної адміністрації, управлінням було прийнято рішення про припинення виплати допомоги ОСОБА_1 з 01.01.2024 для з`ясування обставин.

Разом з тим, у своїй заяві від 29.09.2023 про призначення усіх видів соціальної допомоги та компенсації (допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування), ОСОБА_1 власноруч зазначив, що зобов`язується повідомляти управління протягом 10 днів про обставини, які можуть вплинути на виплату допомоги.

Поряд з цим, у своєму відзиві на позовну заяву відповідач не заперечує, що за період з вересня 2023 року по грудень 2024 року малолітні діти ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_5 з ним не проживали.

Отже, відповідач приховав від управління обставини, які впливали на виплату допомоги та продовжував незаконно отримувати допомогу на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.

З огляду на зазначені обставини, представник позивача ОСОБА_16 просить суд позов задовольнити у повному обсязі.

01.10.2024 до суду через систему «Електронний суд» надійшла зустрічна позовна заява ОСОБА_1 , ОСОБА_2 від 30.09.2024 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради про стягнення заборгованості по соціальним виплатам та вартості договірної форми навчання у навчальному закладі, а також про поновлення ОСОБА_1 обов`язків піклувальника над неповнолітньою ОСОБА_2 у цивільній справі № 523/11916/24.

Ухвалою суду від 04.10.2024 відмовлено ОСОБА_1 та ОСОБА_2 у прийнятті їх зустрічної позовної заяви від 30.09.2024 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради про стягнення заборгованості по соціальним виплатам та вартості договірної форми навчання у навчальному закладі, а також про поновлення ОСОБА_1 обов`язків піклувальника над неповнолітньою ОСОБА_2 , до спільного розгляду з первісною позовною заявою Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення суми надміру виплачених бюджетних коштів у виді допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування. Зустрічну позовну заяву ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради про стягнення заборгованості по соціальним виплатам та вартості договірної форми навчання у навчальному закладі, а також про поновлення ОСОБА_1 обов`язків піклувальника над неповнолітньою ОСОБА_2 повернуто заявникам.

Відповідно до ч. 2 ст. 279 ЦПК України розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.

Також якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі (ч. 3 ст. 279 ЦПК України).

Згідно ч. 5 ст. 279 ЦПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до частини третьої статті 13 ЦПК України учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

Згідно ч. 2 ст. 247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, розглянувши матеріали справи № 523/11916/24, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Як убачається зі свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 , виданого 21.05.2008 відділом реєстрації актів цивільного стану Вінницького міського управління юстиції Вінницької області, ОСОБА_2 народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 , у графі «Батько» зазначено ОСОБА_17 , у графі «Мати» зазначено ОСОБА_18 .

Відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_3 , виданого 29.07.2010 відділом реєстрації актів цивільного стану Христинівського районного управління юстиції Черкаської області, ОСОБА_3 народилася ІНФОРМАЦІЯ_2 , у графі «Батько» зазначено ОСОБА_17 , у графі «Мати» зазначено ОСОБА_18 .

Згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_4 , виданого 05.01.2012 відділом реєстрації актів цивільного стану Христинівського районного управління юстиції у Черкаській області, ОСОБА_4 народилася ІНФОРМАЦІЯ_3 , у графі «Батько» зазначено ОСОБА_17 , у графі «Мати» зазначено ОСОБА_18 .

Як убачається зі свідоцтва про народження (повторного) серії НОМЕР_5 , виданого 01.08.2014 відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Христинівського районного управління юстиції у Черкаській області, ОСОБА_5 народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 , у графі «Батько» зазначено ОСОБА_21 , у графі «Мати» зазначено ОСОБА_18 .

Рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 01.08.2019 № 1927 малолітнім дітям ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , було надано статус дітей, позбавлених батьківського піклування.

Згідно розпорядження Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради №702 р від 09.11.2020 ОСОБА_1 було призначено опікуном малолітніх дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Відповідно до актів про передачу дітей у сім`ю опікуна від 16.11.2020, на підставі розпорядження Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради №702 від 09.11.2020 адміністрацією НРЦ «Гніздечко» Вінницької обласної Ради ОСОБА_1 було передано дітей, а саме: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

20.11.2020 ОСОБА_1 звернувся до управління соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси із заявою № 4632 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсації та пільг, згідно якої просить призначити йому державну допомогу сім`ям з дітьми, а саме допомогу на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.

Рішенням УПСЗН в Суворовському районі ДП та СП ОМР від 28.11.2020 ОСОБА_1 призначено допомогу як сім`ї з дітьми на утримання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 . ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , а саме допомоги на дітей, які знаходяться під опікою або піклуванням у розмірі 5795,00 грн на кожну дитину у період з 01.11.2020 по 30.11.2020, та у розмірі 5987,50 грн на кожну дитину у період з 01.12.2020 по 31.10.2021.

Згідно акту від 11.02.2022 обстеження матеріально-побутових умов сім`ї ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_1 , ОСОБА_1 , четверо дітей фактично проживають за вказаною адресою, дітям забезпечено належне утримання, є необхідні речі, окремі ліжка, місця для навчання, є технічна засоби для навчання, діти доглянуті.

Як убачається зі змісту листа служби у справах дітей Одеської міської ради №08/4991 від 24.06.2022, Управління соціального захисту населення Суворовського району м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради проінформовано, що до служби у справах дітей Одеської міської ради звернувся ОСОБА_1 із заявою про звільнення його від виконання обов`язків опікуна над неповнолітньою ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , малолітніми ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Неповнолітніх ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , малолітніх ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , доставлено до КНП «Міська дитяча лікарня № 2» для проходження медичного обстеження, з метою подальшого влаштування дітей.

З огляду на викладене, Управління соціального захисту населення Суворовського району м. Одеси Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради слід припинити соціальні виплати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , які він отримує на підопічних ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

31.03.2023 ОСОБА_1 звернувся до управління праці та соціального захисту населення в Суворовському районі м. Одеси із заявою № 595 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсації та пільг, згідно якої просить призначити йому державну допомогу сім`ям з дітьми, а саме допомогу на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.

Однак, рішенням УПСЗН в Суворовському районі м. Одеси від 01.05.2023 № 16.02.-22/18 ОСОБА_1 відмовлено в призначенні державної допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, оскільки ОСОБА_1 не надано документів, які передбачені Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми від 27.12.2011 № 1751.

Як убачається зі змісту рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради № 1242 від 25.05.2023 «Про утворення прийомної сім`ї та влаштування на виховання та спільне проживання малолітніх дітей» (далі по тексту - рішення), вирішено утворити прийомну сім`ю на базі родини громадян України ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_7 та ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , надати сім`ї ОСОБА_9 , ОСОБА_10 статус прийомної сім`ї, а також влаштувати 02.06.2023 на виховання та спільне проживання до прийомної сім`ї ОСОБА_9 , ОСОБА_10 малолітніх дітей, позбавлених батьківського піклування - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (п. 1-3 рішення).

02.06.2023 між виконавчим комітетом Вінницької міської ради та ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , а також ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , було укладено договір про влаштування дітей на виховання на спільне проживання у прийомній сім`ї № 1 від 02.06.2023. Згідно умов договору ОСОБА_9 та ОСОБА_10 приймають на виховання та спільне проживання дітей ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4

Відповідно до рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради № 1247 від 25.05.2023 «Про направлення дитини, позбавленої батьківського піклування, на виховання та спільне проживання у дитячий будинок сімейного типу», вирішено направити дитину, позбавлену батьківського піклування, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , на виховання та спільне проживання у сім`ю ОСОБА_12 та ОСОБА_13 .

02.06.2023 між Вінницькою районною військовою адміністрацією Вінницької області, Оратівською селищною радою Вінницького району Вінницької області та ОСОБА_12 , а також ОСОБА_13 було укладено лдоговір № 3/2023 про влаштування дитини, позбавленої батьківського піклування, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , в дитячий будинок сімейного типу ОСОБА_12 та ОСОБА_13 .

18.09.2023 постановою Одеського апеляційного суду від 18.09.2023 у цивільній справі № 523/12673/22 за позовом ОСОБА_1 до Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради, третя особа Орган опіки та піклування Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради про захист порушених прав малолітніх дітей рішення Суворовського районного суму міста Одеси від 30.01.2023 скасовано та ухвалено нове рішення, яким позов ОСОБА_1 задоволено.

Скасовано розпорядження Суворовської районної адміністрації № 225р від 14.07.2022 в частині звільнення ОСОБА_1 від обов`язків піклувальника над неповнолітньою ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та опікуна над малолітніми: ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Скасовано розпорядження Суворовської районної адміністрації № 225р від 14.07.2022 в частині припинення дії розпорядження Суворовської районної адміністрації № 702р від 09.11.2020 року про призначення ОСОБА_1 опікуном над малолітніми: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та опікуна над малолітніми: ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

29.09.2023 ОСОБА_1 звернувся до управління соціального захисту населення в Пересипському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради із заявою № 1405/1 від 29.09.2023 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсації та пільг, згідно якої просить призначити йому державну допомогу сім`ям з дітьми, а саме допомогу на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, у якій зазначив, що його проінформовано про те, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання ним соціальної допомоги/ компенсації, він повинен повідомити про це орган соціального захисту населення. Також у заяві № 1405/1 від 29.09.2023 ОСОБА_1 зобов`язався повідомляти протягом 10 днів про всі зміни в родині, які можуть вплинути на виплату допомоги.

Рішенням УПСЗН в Пересипському районі ДП та СП ОМР від 08.11.2023 ОСОБА_1 призначено допомогу як сім`ї з дітьми на утримання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 . ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , а саме допомоги на дітей, які знаходяться під опікою або піклуванням у розмірі 7085,50 грн на кожну дитину у період з 01.09.2023 по 31.08.2024 (загальна допомога на дітей щомісяця у період з 01.09.2023 по 31.08.2024 складає 28330,00 грн).

Ухвалою Верховного Суду від 30.11.2023 у справі № 523/12673/22 відкрито касаційне провадження, зупинено дію постанови Одеського апеляційного суду від 18.09.2023 до закінчення її перегляду в касаційному порядку.

В подальшому листом Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради №01-10/1749 вих від 28.12.2023 проінформовано Управління соціального захисту населення в Пересипському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради, що у провадженні Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду перебуває справа № 523/12673/22 за позовом ОСОБА_1 до Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради про захист порушених прав малолітніх дітей (скасування розпорядження Суворовської районної адміністрації № 225р від 14.07.2022 в частині звільнення ОСОБА_1 від обов`язків опікуна та піклувальника), та, на підставі ухвали Верховного Суду від 30.11.2023 у справі № 523/12673/22, дію постанови Одеського апеляційного суду від 18.09.2023, яку ОСОБА_1 , подав до Управління праці та соціального захисту населення в Пересипському районі для виплати йому допомоги на дітей у вересні 2023 року, зупинено з 30.11.2023.

Крім того, встановлено, що фактично малолітні діти ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , в період з вересня 2023 року по теперішній час в родині ОСОБА_1 не проживали та не проживають, а самим ОСОБА_1 не виконувалися обов`язки опікуна над цими дітьми, не здійснювалося їх матеріальне забезпечення, що свідчить про те, що бюджетні гроші, призначені як допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, не витрачалися за цільовим призначенням.

Діти з моменту їх влаштування (договір від 02.06.2023 №3/2023, укладений між Вінницькою районною військовою адміністрацією та батьками-вихователями, договір від 02.06.2023 № 1, укладений маж виконавчим комітетом Вінницької міської ради та батьками вихователями) проживають та виховуються у прийомних батьків та батьків-вихователів, а їх матеріальне забезпечення здійснюється відповідно до встановленого порядку.

На підставі викладеного, Пересипська районна адміністрація Одеської міської ради просить вжити передбачених чинним законодавством заходів щодо перевірки обґрунтованості виплати ОСОБА_1 в період вересня-грудня 2023 року допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, та за наявності підстав вжити заходи щодо стягнення надміру виплаченої суми.

Постановою Верховного Суду від 13.03.2024 у справі № 523/12673/22 касаційну скаргу Пересипської (Суворовської) районної адміністрації Одеської міської ради задоволено частково. Постанову Одеського апеляційного суду від 18 вересня 2023 року скасовано, рішення Суворовського районного суду міста Одеси від 30 січня 2023 року залишено в силі. Ухвалу Одеського апеляційного суду від 18 грудня 2023 року залишено без змін.

Як убачається із листа Управління соціального захисту населення в Пересипському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради від 06.03.2024, з 01.01.2024 управлінням було прийнято рішення про припинення виплати ОСОБА_1 допомоги на дітей, над яким встановлено опіку чи піклування, до з`ясування обставин.

Відповідно до інформації Управління праці та соціального захисту населення Вінницької районної військової адміністрації Вінницької області від 18.03.2024 № 223, загальний розмір державної соціальної допомоги на дитину, позбавлену батьківського піклування ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка виховується у дитячому будинку сімейного типу ОСОБА_12 та ОСОБА_13 за період її влаштування з 02.06.2023 по 31.03.2024 становить 70 588,92 грн.

Також згідно інформації УСЗН (лівобережне) ДСП ВМР, ОСОБА_20 отримує грошове забезпечення батька-вихователя з 25.05.2023, загальний розмір соціальної допомоги за період з травня 2023 року по березень 2024 року становить 207249,68 грн.

Як убачається з листа Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради №01-10/308 вих від 27.03.2024 з червня 2023 року по теперішній час служби соціального захисту населення Вінницької області здійснюють виплати батькам-вихователям ОСОБА_20 на дітей ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (грошове забезпечення та державна соціальна допомога дітям), а також ОСОБА_13 і ОСОБА_12 на дитину ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (державна соціальна допомога на дитину). Стосовно підстав, обставин та часу передачі неповнолітньої ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_1 . Пересипська районна адміністрація Одеської міської ради з даного приводу будь-яких розпорядчих документів не приймала.

Згідно акту про передачу дитини у сім`ю піклувальника від 22.09.2023, КНП «Вінницька міська клінічна лікарня «Центр матері та дитини» було передано дитину ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до сім`ї піклувальника ОСОБА_1 на підставі постанови Одеського апеляційного суду від 18.09.2023 у справі 523/12673/22.

Відповідно до листа Управління соціального захисту населення в Пересипському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради № 19.02.-10/96 від 02.04.2024, ОСОБА_1 проінформовано, що на підставі його заяви від 29.09.2023 про призначення допомоги на чотирьох дітей, які перебувають під його опікою йому було призначено допомогу з 01.09.2023 по 31.08.2024 у розмірі 28330,00 грн щомісячно. Однак, з 30.11.2023 виплата ОСОБА_1 допомоги на дітей зупинена, та, окрім того, малолітніх дітей ОСОБА_4 і ОСОБА_5 влаштовано на виховання та спільне проживання у прийомну сім`ю, а ОСОБА_3 на виховання та спільне проживання у дитячий будинок сімейного типу, при цьому, передачі ОСОБА_1 неповнолітньої ОСОБА_2 не було.

Оскільки діти не знаходились під його піклуванням, кошти на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, за період з 01.09.2023 по 31.12.2023 в розмірі 113320,00 грн підлягають поверненню, які запропоновано ОСОБА_1 повернути на вказаний у листі рахунок.

Визначаючись щодо спірних правовідносин та заявлених позовних вимог, суд керується наступним.

Відповідно до п. 4 ст. 3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, є одним із видів державної допомоги сім`ям з дітьми.

Згідно зі ст. 16 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається особам, призначеним в установленому законом порядку опікунами чи піклувальниками дітей, які позбавлені батьківського піклування. Така допомога вважається власністю дитини.

Допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається на підставі рішення про встановлення опіки чи піклування. (ст. 17 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми»).

Відповідно до абзацу 1 ст. 18 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, надається у розмірі, що становить 2,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, на дітей з інвалідністю, над якими встановлено опіку чи піклування, - 3,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.

Відповідно до ст.22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги. Суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом. Органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, мають право перевіряти матеріальний стан сімей з дітьми.

Умови призначення і виплати допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, визначаються Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27 грудня 2001 року (далі по тексту - Порядок).

Відповідно до статті 16 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається особам, визначеним в установленому порядку опікунами чи піклувальниками дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення їх батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування та відповідно до законодавства набули статусу дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування. Допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, не призначається у разі перебування дитини на повному державному утриманні (абзац 1, 2, п. 25 Порядку).

Допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, надається у розмірі, що становить 2,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, на дітей з інвалідністю, над якими встановлено опіку чи піклування, - 3,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку (абзац 1 п. 26 Порядку).

Згідно п. 29 Порядку допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається з місяця, в якому була подана заява з усіма необхідними документами та/або відомостями, та виплачується щомісяця до місяця досягнення дитиною 18-річного віку включно.

Відповідно до п. 30 Порядку підставою для припинення виплати допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, є:

звільнення від виконання обов`язків опікуна чи піклувальника;

працевлаштування або взяття шлюбу дитиною до досягнення нею 18-річного віку;

усиновлення дитини, передача дитини батькам;

досягнення дитиною 18-річного віку;

надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності, якщо вона записана матір`ю або батьком дитини;

влаштування дитини на повне державне утримання.

У разі виникнення обставин, внаслідок яких може бути припинена виплата зазначеної допомоги, її одержувачі, служба у справах дітей, виконавчий комітет сільської (селищної) ради або уповноважена особа, визначена виконавчим органом ради об`єднаної територіальної громади, зобов`язані у десятиденний строк повідомити про це органи соціального захисту населення, які виплачують допомогу. Виплата допомоги припиняється за рішенням органу соціального захисту населення з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли відповідні обставини.

Особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, у разі виникнення обставин, які призводять до припинення виплати допомоги, зобов`язані у десятиденний строк повідомити про це органи соціального захисту населення. Виплата допомоги припиняється за рішенням органу, що призначає та виплачує цю допомогу з місяця, що настає після місяця, у якому виникли такі обставини (п. 46 Порядку).

Згідно п. 48 Порядку, органи, що призначають і виплачують державну допомогу сім`ям з дітьми, мають право у разі потреби перевіряти обгрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення допомоги. Підприємства, установи та організації несуть відповідальність за шкоду, заподіяну сім`ям з дітьми або державі внаслідок несвоєчасної видачі документів або видачі неправдивих даних, і відшкодовують її в установленому законом порядку.

Пунктом 49 Порядку встановлено обов`язок особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Якщо отримувачам державної допомоги сім`ям з дітьми, якими подано документи із свідомо неправдивими відомостями, не подано відомостей про зміни у складі сім`ї, приховуються обставини, які впливають на призначення і виплату допомоги, було надміру виплачено суми допомоги, органи соціального захисту населення визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної допомоги сім`ям з дітьми та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї, повідомляють отримувачу державної допомоги сім`ям з дітьми про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення. У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти стягуються в судовому порядку.

Відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно зі статтею 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми,надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; 2) інше майно, якщо це встановлено законом.

Отже, законодавцем передбачені два винятки із цього правила: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки зі сторони особи, яка проводила таку виплату; по-друге, у разі недобросовісності зі сторони набувача виплати.

Зазначений правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду України від 02 липня 2014 року у справі № 6-91цс14 та у постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 06 лютого 2019 року у справі № 545/163/17 (провадження № 61-33727сво18).

Так, як установлено судом, на підставі заяви відповідача № 1405/1 від 29.09.2023, подану із постановою Одеського апеляційного суду від 18.09.2023 у справі № 523/12673/22, ОСОБА_1 було призначено державну допомогу сім`ям з дітьми, а саме допомогу на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування за період з 01.09.2023 по 31.08.2024 у розмірі 28330,00 грн щомісячно, зокрема, по 7082,50 грн на кожну дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 .

Однак, у зв`язку прийняттям Верховним Судом ухвали від 30.11.2023 № 523/12673/22 про зупинення дії постанови Одеського апеляційного суду від 18.09.2023, виплата допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування була призупинена з 01.01.2024.

Разом з тим, судом установлено, що малолітніх дітей ОСОБА_4 і ОСОБА_5 влаштовано на виховання та спільне проживання у прийомну сім`ю, а ОСОБА_3 на виховання та спільне проживання у дитячий будинок сімейного типу, та, окрім того, розпорядження про призначення ОСОБА_1 опікуном неповнолітньої ОСОБА_2 , за результатами розгляду справи № 523/12673/22 не було.

Натомість, суд констатує, що доказів на спростування обставин, зазначених у позові, а також доказів сплати боргу в добровільному порядку, а саме коштів на утримання дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, за період з 01.09.2023 по 31.12.2023 в розмірі 113320,00 грн відповідачем не надано.

Поряд з цим, доказів в підтвердження обставин, зазначених у відзиві стосовно того, що спірні кошти в сумі 113320,00 грн дійсно були спрямовані саме для утримання дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , зокрема, були використані на їх потреби як засіб до існування відповідачем також суду не надано та матеріали справи не містять.

За вказаних фактичних обставин справи, суд доходить висновку про обгрунтованість заявлених позовних вимог, а тому позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

При цьому, суд відзначає, що інші доводи та письмові пояснення сторін, які містяться в матеріалах справи, не спростовують висновків суду та встановлених судом фактичних обставин справи справи №523/11916/24 і не можуть впливати на законність даного судового рішення.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа "Серявін проти України", § 58, рішення від 10 лютого 2010 року).

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд враховує наступне.

Згідно частин 1, 2 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

З урахуванням положень статті 141 ЦПК України, а також повного задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір в сумі 3028,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.1212,1215 ЦК України, ст.ст. 5, 10-13, 141, 259, 263-265, 273, 274, 354, 430 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_6 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_6 ), на користь Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (вул. Косовська, буд. 2-Д, м. Одеса, код ЄДРПОУ 36290160) суму надміру виплачених бюджетних коштів у виді допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, у розмірі 113320,00 грн (сто тринадцять тисяч триста двадцять гривень 00 копійок).

3. Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_6 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_6 ), на користь Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (вул. Косовська, буд. 2-Д, м. Одеса, код ЄДРПОУ 36290160) витрати по відшкодуванню судового збору в сумі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).

4. Копію рішення суду направити сторонам у справі згідно ч. 5 ст. 272 ЦПК України.

Рішення суду оформлено та виготовлено 21.10.2024.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги на рішення суду до Вінницького апеляційного суду протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Учасники справи, яким повне рішення суду не було вручене у день його складення, мають право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради (вул. Косовська, буд. 2-Д, м. Одеса, 65022).

Відповідач: ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_6 , зареєстрованийо за адресою: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_6 ).

Суддя С.В. Климчук

СудОратівський районний суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення15.10.2024
Оприлюднено23.10.2024
Номер документу122449970
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них страхування, з них

Судовий реєстр по справі —523/11916/24

Ухвала від 13.01.2025

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Копаничук С. Г.

Ухвала від 10.12.2024

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Копаничук С. Г.

Ухвала від 02.12.2024

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Копаничук С. Г.

Ухвала від 25.11.2024

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Копаничук С. Г.

Рішення від 15.10.2024

Цивільне

Оратівський районний суд Вінницької області

Климчук С. В.

Ухвала від 04.10.2024

Цивільне

Оратівський районний суд Вінницької області

Климчук С. В.

Ухвала від 09.09.2024

Цивільне

Оратівський районний суд Вінницької області

Климчук С. В.

Ухвала від 22.07.2024

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Середа І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні