ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 жовтня 2024 року ЛуцькСправа № 140/6826/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Відділу освіти, молоді та спорту Любомльської міської ради до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «Деражнянський молочний завод», про визнання протиправним та скасування висновку,
ВСТАНОВИВ:
Відділ освіти, молоді та спорту Любомльської міської ради звернувся з позовом до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу закупівлі від 19 червня 2024 року UA-2023-12-08-007748-а.
Позов обґрунтований тим, що 27 грудня 2023 року за результатами проведення Відділом освіти, молоді та спорту Любомльської міської ради відкритих торгів з особливостями учасник Товариство з обмеженою відповідальністю «Деражнянський молочний завод» (далі ТзОВ «Деражнянський молочний завод») був визнаний переможцем закупівлі UA-2023-12-08-007748-a на поставку масла вершкового у заклади освіти та із ним укладено договір від 02 січня 2024 року №8-ВТ. Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області провело моніторинг процедури закупівлі №UA-2023-12-08-007748-a. Згідно з оприлюдненим 19 червня 2024 року висновком про результати моніторингу процедури закупівлі встановлено порушення замовником підпункту 2 пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178 (далі - Особливості №1178). При цьому відповідач дійшов висновку, що має місце невідповідність тендерної пропозиції учасника ТзОВ «Деражнянський молочний завод» вимогам додатку 1 до тендерної документації (в частині підтвердження кваліфікаційного критерію «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід») та порушення підпункту 3.3.3 розділу 3 додатку 2 до тендерної документації (в частині ненадання копій документів, що підтверджують акредитацію установи, яка видала учаснику сертифікат по стандарту ДСТУ ISО 22000:2019 Системи управління безпечністю харчових продуктів від 10 листопада 2023 року №0119FSMS23).
Позивач не погоджується із зазначеним висновком за результатами моніторингу процедури закупівлі. Заперечуючи аргументи відповідача у спірному висновку про невідповідність тендерної пропозиції ТзОВ «Деражнянський молочний завод» вимогам додатку 1 до тендерної документації, позивач вказав, що для підтвердження кваліфікаційного критерію «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» учасник повинен був надати довідку в довільній формі про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід та будуть залучені до постачання товару, що є предметом закупівлі (в тому числі водії, або водії-експедитори (не менше двох), вантажники, комірник та/або завідувач складом), та особисті медичні книжки на всіх працівників, визначених довідкою про проходження саме останнього медогляду, із зазначенням, що дані працівники працюють в учасника або у перевізника (водії). Позивач зауважив, що з огляду на зміст договору постачання учасник мав надати відомості не про усіх працівників (та особисті медичні книжки), а лише тих, які безпосередньо братимуть участь у поставці товару (передачі товару продавцем покупцеві та його доставку транспортом у визначене місце). Позивач вважає, що надавши особисті медичні книжки на чотирьох водіїв, комірника та вантажника (зазначені у довідці), учасник ТзОВ «Деражнянський молочний завод» виконав вимоги додатку 1 до тендерної документації; відсутність завантажених до тендерної пропозиції учасником медичних книжок на решту працівників, які не мають відношення саме до постачання товару, не впливає на поставку масла вершкового. Крім того, учасником завантажено файл з копією акта Держпродспоживслужби, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно дотримання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти, у розділі 10 якого «Загальні вимоги до гігієни персоналу потужностей, який працює у зоні поводження з харчовими продуктами» підтверджено про допуск на потужності персоналу, який не має протипоказань щодо поводження з харчовими продуктами та пройшов у цього оператора ринку навчання з питань гігієни персоналу. З огляду на надані документи уповноваженою особою прийнято рішення про відповідність тендерної пропозиції ТзОВ «Деражнянський молочний завод» кваліфікаційному критерію.
Також позивач вказав, що за умовами підпункту 3.3.3 розділу 3 додатку 2 до тендерної документації учасник міг надати сертифікат, виданий акредитованою установою, або довідку, яка містить опис всіх обов`язкових процедур, які реалізують принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів контролю у критичних точках (НАССР). В складі тендерної пропозиції ТзОВ «Деражнянський молочний завод» завантажено скан-копію оригіналу сертифікату по стандарту ДСТУ ISО 22000:2019 Системи управління безпечністю харчових продуктів від 10 листопада 2023 року №0119FSMS23, який виданий органом сертифікації ТзОВ «Сертифікаційний центр «Стандарт», та уповноваженою особою позивача самостійно здійснено перевірку підтвердження акредитації цієї установи за посиланням http://www.standart-center.com.ua. Інформації, отриманої з відкритих джерел було достатньо. Крім виданого акредитованим органом сертифікату, учасником було завантажено файл «Акт Дердпродспоживслужби від 09.12.2022 НАССР. pdf», який містив опис всіх обов`язкових процедур, які реалізують принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів контролю у критичних точках (НАССР).
Позивач вважає, що відповідач необґрунтовано (без детального вивчення вимог тендерної документації та додатків до неї, завантажених документів) внаслідок суб`єктивного аналізу дійшов помилкового висновку про наявність порушень при проведенні закупівлі. Натомість позивач переконаний, що забезпечив рівні умови для всіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця та що у нього не було законних підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника ТзОВ «Деражнянський молочний завод», а визначений захід за обставин справи - розірвання договору - є проявом надмірного формалізму зі сторони контролюючого органу, до того ж чинне законодавство України не передбачає підстав для розірвання договору про закупівлю товару у зв`язку із вимогою Держаудитслужби.
З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 08 липня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; одночасно залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача ТзОВ «Деражнянський молочний завод»; судовий розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними матеріалами справи відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
У відзиві на позов відповідач позовні вимоги заперечив та у їх задоволенні просив відмовити (а.с.113-122). В обґрунтування цієї позиції відповідач вказав, що за приписами частини другої статті 8 Закону України від 25 грудня 2015 року №922-V1І1 «Про публічні закупівлі» (далі - Закон №922-VIIІ) виявлення органом державного фінансового контролю ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, надає підстави для здійснення моніторингу публічних закупівель, у зв`язку із чим керівник органу державного фінансового контролю або його заступник приймає рішення про початок моніторингу закупівлі, яке оприлюднюється протягом двох робочих днів з дня його прийняття в електронній системі закупівель. Дотримуючись цих вимог, на підставі наказу Управління від 03 червня 2024 року №29-з «Про початок моніторингу процедур закупівель» було проведено моніторинг процедури закупівлі UA-2023-12-08-007748-7а. Виявлені під час моніторингу процедури закупівлі порушення зафіксовано у висновку UА-2023-12-08-007748-а від 19 червня 2024 року. Так позивач в порушення абзацу п`ятого підпункту другого пункту 44 Особливостей №1178 не відхилив тендерну пропозицію учасника закупівлі ТзОВ «Деражняиський молочний завод» як таку, що не відповідає вимогам додатку 1 до тендерної документації, яким встановлену вимогу про підтвердження кваліфікаційного критерію «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» у спосіб надання до довідки в довільній формі про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід та будуть залучені до постачання товару, що є предметом закупівлі, також особистих медичних книжок на всіх працівників, визначених такою довідкою. В складі тендерної пропозиції ТзОВ «Деражнянський молочний завод» надало медичні книжки лише щодо водіїв, комірника та вантажника (а в довідці інформація щодо 20 працівників). Крім того, в складі тендерної пропозиції ТзОВ «Деражнянський молочний завод» наявний сертифікат по стандарту ДСТУ ISO 22000:2019 Системи управління безпечністю харчових продуктів від 10 листопада 2023 року №0119FSMS23, виданий органом сертифікації ТзОВ «Сертифікаційним центром «Стандарт», проте не дотримано вимог підпункту 3.3.3 розділу 3 додатку 2 до тендерної документації в частині надання завіреної учасником копії документа, що підтверджує акредитацію органу сертифікації. За посиланням у відкритих джерелах, яке надав позивач в ході проведення моніторингу закупівлі, до інформації про акредитацію ТзОВ «Сертифікаційний центр «Стандарт» немає доступу. Між тим про вимогу в тендерній документації щодо перевірки в реєстрах видачі сертифікату у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі не йшлося. Відповідач зауважив, що економічно вигідну тендерну пропозицію фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 протокольним рішенням уповноваженої особи замовника від 27 грудня 2023 року №74 відхилено саме як таку, що не відповідає вимогам підпункту 3.3.3 додатку 2 тендерної документації.
Відповідач наголосив, що висновок Управління містить вимоги та рекомендації щодо усунення виявлених під час моніторингу порушень із зазначенням заходів, які повинні бути вжиті. Усунення порушення шляхом розірвання договору має на меті приведення відносин між сторонами у первісний стан, адже у разі недотримання учасником процедури закупівлі усіх кваліфікаційних вимог, зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону №922-VIIІ повинен був відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 20 серпня 2024 року відмовлено в задоволенні клопотання позивача про продовження строку подання відповіді на відзив (а.с.231-232).
Третя особа у письмових поясненнях щодо позову (а.с.159-164) покликається на неправомірність висновку Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області №UA-2023-12-08-007748-а, зазначивши, що подана ним тендерна пропозиція відповідає як вимогам додатка 1 до тендерної документації (надано особисті медичні книжки на працівників, які будуть залучені безпосередньо до постачання товару, а також документи про допуск персоналу щодо поводження з харчовими продуктами), так і підпункту 3.3.3 розділу 3 додатка 2 до тендерної документації (надано сертифікат по стандарту ДСТУ ISО 22000:2019 Системи управління безпечністю харчових продуктів від 10 листопада 2023 року №0119FSMS23, який виданий органом сертифікації ТзОВ «Сертифікаційним центром «Стандарт»). На веб-порталі Національного агентства з акредитації України у відкритому доступі міститься інформація про акредитацію ТзОВ «Сертифікаційнй центр «Стандарт» та гіперпосилання на чинний атестат про акредитацію №80045, виданий останньому, а відповідно до пункту 47 Особливостей №1178 замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель. Крім того, підтвердженням того, що учасник розробив, впровадив та застосовує постійно діючі процедури, засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР), є завантажений файл «Акт Дердпродспоживслужби від 09.12.2022 НАССР. pdf».
Третя особа вважає, що Держаудитслужба не має повноважень встановлювати вимогу про розірвання укладеного із переможцем договору, що можливо лише за взаємною згодою сторін або за ініціативи замовника в односторонньому порядку (вичерпний перелік випадків визначений договором). Однак одностороння відмова від договору та невиконання його умов зі сторони замовника може мати наслідком стягнення із замовника штрафних санкцій та понесення в майбутньому судових та інших витрат.
Окремо третя особа зауважувала на порушення відповідачем частини третьої статті 8 Закону №922-VIIІ (Управлінням не зазначено опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі); наказ від 03 червня 2024 року №29-з та висновок про результати моніторингу закупівлі винесені та підписані не керівником чи його заступником органу державного фінансового контролю.
Інші заяви по суті справи від сторін не надходили, як і клопотання про розгляд справи у судовому засіданні.
Суд, перевіривши доводи учасників справи, викладені у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, встановив такі обставини.
З матеріалів справи слідує, що 08 грудня 2023 року Відділом освіти, молоді та спорту Любомльської міської ради в електронній системі закупівель оприлюднено оголошення про закупівлю «Масло вершкове жирністю 72,5%, ДК 021:2015:15530000-2 Вершкове масло; 492 кг; строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг до 31 грудня 2024 року»; ідентифікатор закупівлі - UA-2023-12-08-007748-а (а.с.234). Очікувана вартість закупівлі 132348,00 грн.
За результатами проведеної закупівлі протоколом від 27 грудня 2023 року №75 (а.с.12) переможцем було визнано ТзОВ «Деражнянський молочний завод», з яким замовником Відділом освіти, молоді та спорту Любомльської міської ради укладено договір від 02 січня 2024 року №8-ВТ на поставку масла вершкового жирністю 72,5% у кількості 492 кг на суму 131364,00 грн (а.с.98-102).
На підставі наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 03 червня 2024 року №29-з «Про початок моніторингу процедур закупівель» (а.с.127-128) проведено моніторинг процедури закупівлі UA-2023-12-08-007748-а.
За наслідками моніторингу закупівлі UA-2023-12-08-007748-а Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області складено висновок, який оприлюднено 19 червня 2024 року на офіційному веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель «Prozorro» (а.с.129-133).
За змістом пункту 1 розділу ІІ «Констатуюча частина» висновку під час моніторингу проаналізовано річний план закупівель Відділу освіти, молоді та спорту Любомльської міської ради на 2024 рік; оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи замовника від 08 грудня 2023 року №43 (далі тендерна документація); тендерні пропозиції фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 , фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , ТзОВ «Деражнянський молочний завод»; протоколи щодо прийняття рішення уповноваженою особою замовника від 25 грудня 2023 року №63, від 27 грудня 2023 року №74, від 27 грудня 2023 року №75; повідомлення про намір укласти договір від 27 грудня 2023 року; договір про закупівлю від 02 січня 2024 року №8-ВТ на суму 131364,00 грн, укладений із ТзОВ «Деражнянський молочний завод»; додаткову угоду від 06 травня 2024 року №1; пояснення, надані від 10 червня 2024 року та 13 червня 2024 року через електронну систему закупівель на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 05 червня 2024 року та 10 червня 2024 року.
Вивченням питання щодо розгляду замовником тендерної пропозиції ТзОВ «Деражнянський молочний завод» Управлінням Західного офісу у Волинській області встановлено, що в складі тендерної пропозиції учасник надав довідку про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, у якій зазначено 20 працівників, в тому числі 4 водія, комірник та вантажник. Відповідно до наказу Міністерства охорони здоров`я України від 21 лютого 2013 року №150 працівники, які зазначені в довідці, підлягають періодичному профілактичному медичному огляду, оскільки дані професії визначені в Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним медичним оглядам, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2001 року №559. Однак в складі тендерної пропозиції ТзОВ «Деражнянський молочний завод» наявні медичні книжки лише чотирьох водіїв, комірника та вантажника. З цього зроблено висновок, що тендерна пропозиція ТзОВ «Деражнянський молочний завод» не відповідає вимогам додатка 1 до тендерної документації, а саме кваліфікаційному критерію «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід». Крім того, відповідно до підпункту 3.3.3 розділу 3 додатка 2 до тендерної документації учасник повинен надати сканований оригінал сертифікату (сертифікатів) по стандарту ДСТУ ISО 22000:2019 Системи управління безпечністю харчових продуктів, виданого на ім`я учасника відповідно до виду діяльності (у разі якщо учасник виробник: виробництво, зберігання, торгівля, транспортування; у разі якщо учасник не виробник: зберігання, складування, торгівля, транспортування), виданого (виданих) акредитованою Національним агентством з акредитації України установою (з наданням завірених учасником копій документів, що підтверджують акредитацію цієї установи) або довідку у довільній формі, яка містить опис всіх обов`язкових процедур, які реалізують усі принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів контролю у критичних точках (НАССР), які підтверджують, що учасник розробив, впровадив та застосовує постійно діючі процедури, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР). В складі тендерної пропозиції ТзОВ «Деражнянський молочний завод» наявний сертифікат по стандарту ДСТУ ISО 22000:2019 Системи управління безпечністю харчових продуктів від 10 листопада 2023 року №0119FSMS23, виданий органом сертифікації ТзОВ «Сертифікаційний центр «Стандарт», однак відсутні завірені учасником копії документів, що підтверджують акредитацію цієї установи. Відповідно до пояснень замовника інформація про акредитацію ТзОВ «Сертифікаційний центр «Стандарт» міститься у відкритому доступі за посиланням http://www.standart-center.com.ua. Під час проведення моніторингу закупівлі встановлено, що до інформації немає доступу («404 категорія не найдена»), також вказано: «У зв`язку з поточною ситуацією реєстри були закриті для вільного доступу. За необхідності ви можете звернутись в СЦ «Стандарт» для перевірки наданого сертифікату».
Відповідно до пункту 2 розділу ІІ «Констатуюча частина» висновку за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ТзОВ «Деражнянський молочний завод» встановлено порушення вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 (визнано переможцем ТзОВ «Деражнянський молочний завод» та укладено з ним договір від 02 січня 2024 року №8-ВТ).
У пункті 3 розділу ІІ «Констатуюча частина» висновку з огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, яке є значущим, через необ`єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, Відділу освіти, молоді та спорту Любомльської міської ради зобов`язано здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом розірвання договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Незгода позивача із зазначеним висновком Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області стала підставою звернення до суду із цим позовом.
При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України від 26 січня 1993 року №2939-ХІІ «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі - Закон №2939-XII).
Відповідно до частини першої статті 1 вказаного Закону здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року №43 (зі змінами і доповненнями), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи (пункт 7 Положення).
Згідно із пунктом 1 Положення про Західний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Державної аудиторської служби України від 02 червня 2016 року №23 (зі змінами), Західний офіс Держаудитслужби (далі - Офіс) підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органом. У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління у Волинській, Закарпатській, Івано-Франківській, Рівненській, Тернопільській, Чернівецькій, Хмельницькій областях (далі - управління). Управління здійснюють свої повноваження на території адміністративно-територіальної одиниці за їх місцезнаходженням відповідно.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі (частина друга статті 2 Закону №2939-XII).
Контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування (стаття 5 цього ж Закону).
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад визначає Закон №922-VIII.
Як установлено частиною першою статті 8 Закону №922-VIII, моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель (пункт 14 частини першої статті 1 Закону №922-VIII).
Порядок проведення моніторингу процедури публічних закупівель визначено статтею 8 Закону №922-VIII.
Приписами пункту 4 частини другої статті 8 Закону №922-VIII передбачено, що рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав, зокрема, виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Моніторинг процедури закупівлі UA-2023-12-08-007748-а проведено на підставі наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 03 червня 2024 року №29-з «Про початок моніторингу процедур закупівель» у зв`язку з виявленням органом державного фінансового контролю ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель інформації, оприлюдненій електронній системі закупівель (а.с.127-128).
Підстави та порядок проведення моніторингу закупівлі позивачем не оскаржуються.
Водночас на доводи третьої особи про неправомірність проведення відповідачем моніторингу закупівлі UA-2023-12-08-007748-а, зокрема, видачі наказу від 03 червня 2024 року №29-3 про початок моніторингу закупівлі, у якому відсутня детальна інформація про те, що стало підставою для моніторингу, суть виявлених поршень, суд зазначає, що метою Закону №922-VIII є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері та розвиток добросовісної конкуренції. Орган державного фінансового контролю наділений правом самостійно проводити аналіз документів та інформації на предмет дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, оприлюдненій в електронній системі закупівель, та у разі виявлення ознак порушень законодавства вчиняє відповідні дії щодо перевірки таких порушень шляхом проведення моніторингу. Водночас законодавством України не передбачено, що у наказі керівника органу державного фінансового контролю про початок моніторингу процедури закупівель повинні міститися відомості щодо дати, посадової особи та/або назви структурного підрозділу органу державного фінансового контролю, якою (яким) виявлено ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, а також опис виявлених ознак порушення (порушень), крім підстав визначених у пункті 4 частини другої статті 8 Закону №922-VIII.
Згідно з пунктами 1, 3, підпунктів 2, 12 пункту 4 Положення про Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22 лютого 2022 року №113, Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (далі управління) є структурним підрозділом Західного офісу Держаудитслужби. Основним завданням управління є реалізація повноважень Західного офісу Держаудитслужби на території Волинської області. Управління відповідно до покладених завдань реалізує державний фінансовий контроль через здійснення, зокрема, моніторингу закупівель; видає накази організаційно-розпорядчого характеру з питань реалізації держаного фінансового контролю.
Начальник управління: забезпечує проведення, зокрема, моніторингу закупівель; підписує накази управління; затверджує висновок про результати моніторингу закупівлі (підпункти 4, 13, 16 пункту 10 Положення).
З наведених підстав суд вважає, що Управлінням Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (за місцезнаходженням Відділу освіти, молоді та спорту Любомльської міської ради) у межах визначених законодавством повноважень та відповідно до вимог статті 8 Закону №922-VIII на підставі наказу від 03 червня 2024 року №29-3 правомірно було розпочато проведення моніторингу закупівлі UA-2023-12-08-007748-а (а.с.127-128).
Згідно з частинами шостою, сьомою статті 8 Закону №922-VIII за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання. У висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Форму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядок його заповнення затверджено наказом Міністерства фінансів України від 08 вересня 2020 року №552 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01 жовтня 2020 року за №958/35241; далі Порядок №552).
У розділі ІІІ Порядку №552 встановлені вимоги до заповнення констатуючої частини форми висновку. Так у пункті 2 констатуючої частини висновку заповнюється висновок про наявність чи відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель за кожним із питань, що аналізувалися. У разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 констатуючої частини висновку має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.
Частинами десятою статті 8 Закону №922-VIII установлено, що у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду.
У цій справі предметом оскарження є висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області про результати моніторингу закупівлі UA-2023-12-08-007748-а («Масло вершкове жирністю 72,5%, 132348 UAН, 15530000-2, ДК021, 492 кг»), у якому орган державного фінансового контролю встановив порушення позивачем вимог абзацу п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178, за змістом якого замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні положення цих особливостей та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику процедури закупівлі/переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель (пункт 46 Особливостей №1178).
Надаючи оцінку доводам сторін у контексті спірних правовідносин, суд виходить із того, що Особливості №1178 встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
За приписами пункту 48 Особливостей №1178 під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону.
Частинами першою, другою статті 16 Закону №922-VIII установлено, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Пунктом 28 Особливостей №1178 установлено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Згідно з пунктом 2 частини другої статті 22 вказаного Закону у тендерній документації зазначаються, зокрема, один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
За визначеннями, наведеними в пунктах 31, 32 частини першої статті 1 Закону №922-VIII, тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель; тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Частиною четвертою статті 22 Закону №922-VIII установлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Аналіз наведених положень Закону №922-VIII та Особливостей №1178 дозволяє дійти висновку, що вимоги тендерної документації та перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність таким вимогам, визначаються замовником самостійно, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель, закріпленими у статті 3 вказаного Закону та з дотриманням законодавства у цілому. Невиконання учасником вимог щодо надання інформації та її документального підтвердження є підставою для відхилення тендерної пропозиції. Натомість за приписами частини четвертої статті 22 Закону №922-VIII замовник не повинен вимагати документального підтвердження інформації, яка є публічною (оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації»), та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.
За обставин цієї справи позивач як замовник затвердив та оприлюднив тендерну документацію щодо відкритих торгів (з особливостями) на закупівлю товару «ДК 021:2015:15530000-2-Вершкове масло (масло вершкове жирністю 72,5%)» (а.с.70-83). У тендерній документації замовник встановив, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям (у разі їх встановлення) та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
У пункті 1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» замовник вказав, що інформація, яка підтверджує відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, подається згідно з додатком 1 до цієї тендерної документації.
У пункті 2 додатку 1 до тендерної документації (а.с.43 зворот) встановлено, що для підтвердження кваліфікаційного критерію «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід»» необхідно надати:
довідку в довільній формі, про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід та будуть залучені до постачання товару, що є предметом закупівлі, в тому числі водії або водії-експедитори (не менше двох), вантажники, комірник та/або завідувач складом із зазначенням у такій довідці інформації про ПІБ, посаду, освіту, загальний стаж роботи, форма трудових відносин (штатний/найманий);
особисті медичні книжки на всіх працівників, визначених довідкою, відповідно до наказу Міністерства охорони здоров`я України від 21 лютого 2013 року №150 - перша та остання сторінки, якими має бути підтверджено проходження саме останнього медогляду із додаванням копії медичних карт огляду осіб для визначення спроможності займатися відповідним видом діяльності за станом здоров`я. В медичних книжках повинно бути зазначено, що дані працівники працюють в учасника або у перевізника (водії).
В матеріалах справи наявна довідка ТзОВ «Деражнянський молочний завод» про наявність 20 працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні звання та досвід (а.с.176-177). У довідці наведено інформацію про працівників сировинного відділу, приймально-апаратного та цільномолочного цеху, контрольно-виробничої лабораторії, зокрема, за посадами начальник відділу, майстер, апаратник виробництва молока та кисломолочних продуктів, інженер-мікробілолог, лаборант, помічник майстра маслоцеху, головний інженер, менеджер зубу, представник торгівельний.
На думку суду, включення у довідку відомостей про таких працівників носить інформативний характер з огляду на те, що ТзОВ «Деражнянський молочний завод» є виробником продукції, яка є предметом закупівлі (масло вершкове), та ці працівники залучені до виготовлення продукції, а не до її постачання, а тому ця інформація не є обов`язковою за вимогами пункту 2 додатку 1 до тендерної документації, адже замовником вимагалася інформація про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід та будуть залучені до постачання продукції, що є предметом закупівлі.
Постачання продукції - це операції, які здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу права власності на такі товари за компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатної поставки товарів.
Проектом договору (а також укладеним договором за результатами процедури закупівлі від 02 січня 2024 року №8-ВТ) (а.с.49-53, 98-103) передбачено, що постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим договором, протягом 2024 року поставити та передати у власність замовника товар належної якості та кількості (вершкове масло жирністю 72,5%), а замовник зобов`язується прийняти і оплатити такий товар (пункт 1.1); місце поставки (передачі) товару згідно з додатком 2 до договору за адресами закладів освіти Любомльської міської ради згідно з додатком 2 до договору (пункт 6.2); товар поставляється окремими партіями транспортом постачальника (пункт 6.3).
Отже, виходячи з умов договору постачання, зрозуміло, що начальник сировинного відділу, майстер приймально-апаратного та цільномолочного цеху, апаратник виробництва молока та кисломолочних продуктів, начальник контрольно-виробничої лабораторії, інженер-мікробіолог, лаборант, майстер та помічник майстра маслоцеху, начальник виробництва, головний інженер не будуть задіяні у процесі постачання товару, який є предметом закупівлі.
Замовник у пункті 2 додатку 1 до тендерної документації саме акцентував на тому, що у довідці необхідно зазначити інформацію, зокрема, про водіїв або водіїв-експедиторів (не менше двох), вантажника, комірника та/або завідувача складом, передбачаючи, що саме такі працівники безпосередньо будуть залучені до постачання товару.
Дотримуючись вимог інструкції про підтвердження такого кваліфікаційного критерію, як наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідний досвід та знання, ТзОВ «Деражнянський молочний завод» у довідку включило відомості про працівників за посадами менеджер збуту, представник торгівельний, вантажник, водії-експедитори, комірник. Одночасно завантажено скановані копії особистих медичних книжок працівників: вантажника ОСОБА_3 (а.с.54-56), водіїв (на яких одночасно покладено обов`язки експедитора) ОСОБА_4 (а.с.56 зворот-58), ОСОБА_5 (а.с.61-66), ОСОБА_6 (а.с.67-69) та ОСОБА_7 (а.с.61 зворот - 63), комірника складу готової продукції ОСОБА_8 (а.с.59-61), які перебувають у трудових відносинах із ТзОВ «Деражнянський молочний завод».
Відповідно до Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним медичним оглядам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2001 року №559 (зі змінами), працівники складів, холодильників, вантажники у харчовій та переробній промисловості, водії, зайняті транспортуванням харчової продукції (на всіх видах транспорту) зобов`язані проходити профілактичний медичний огляд; менеджер збуту, представник торгівельний у цьому переліку не значиться.
На думку суду, те, що у довідку включено інформацію про інших працівників (зайнятих у виробництві продукції), не вказує на те, що учасник повинен був надавати особисті медичні книжки також і на цих працівників, адже суть вимоги про підтвердження кваліфікаційного критерію зводилася до надання інформації саме про працівників, які будуть залучені до постачання продукції.
У своїх поясненнях Відділ освіти, молоді та спорту Любомльської міської ради на запит Управління повідомляв, що у тендерній документації ТзОВ «Деражнянський молочний завод» наявні медичні книжки працівників, які безпосередньо залучені до постачання товару (на чотирьох водіїв, комірника, вантажника), а тому уповноваженою особою прийнято рішення про відповідність умовам тендерної документації в цій частині (а.с.139).
Суд погоджується із позивачем, що зміст довідки учасника ТзОВ «Деражнянський молочний завод» (а.с.176-177) та аналіз завантажених додатків особистих медичних книжок, у яких наявні відомості про проходження останнього медогляду, результати обстежень та визначено спроможність займатися відповідним видом діяльності за станом здоров`я, є достатнім та належним виконанням пункту 2 додатку 1 до тендерної документації. Суд повторює, що у цьому випадку необхідно виходити передусім із суті відносин із постачання товару та мети надання відомостей про досвід та знання працівників учасника закупівлі підтвердити спроможність постачати продукцію (а не її виготовлення), а також забезпечення безпечності харчових продуктів постачальником на етапі постачання.
Інше тлумачення відповідачем положень додатка 1 до тендерної документації вказує на надмірний формалізм необхідність механічного надання особистих медичних книжок на працівників, щодо яких хоч і вказано відомості у довідці учасника про наявність працівників відповідної кваліфікації, однак без урахування доцільності надання такої інформації у контексті відносин постачання продукції, виходячи з конкретних обставин.
За наведених обставин відсутні підстави вважати, що учасник ТзОВ «Деражнянський молочний завод» не підтвердив такий кваліфікаційний критерій, як наявність у нього працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні досвід і знання та будуть залучені до постачання товару, який є предметом закупівлі. Отже, у позивача не було підстав відхиляти пропозицію учасника ТзОВ «Деражнянський молочний завод» з підстав його невідповідності кваліфікаційному критерію, а відповідач дійшов помилкового висновку про необхідність відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника.
У пункті 1 розділу ІІ «Констатуюча частина висновку» також йдеться про невідповідність пропозиції учасника ТзОВ «Деражнянський молочний завод» пункту 3.3.3 розділу 3 додатка 2 до тендерної документації.
Перевіряючи аргументи сторін, суд враховує, у пункті 1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» замовник установив, що технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі мають відповідати додатку 2 до тендерної документації (а.с.72).
Відповідно до підпункту 3.3.3 розділу 3 додатка 2 до тендерної документації учасник повинен надати сканований оригінал сертифікату (сертифікатів) по стандарту ДСТУ ISО 22000:2019 Системи управління безпечністю харчових продуктів, виданого на ім`я учасника відповідно до виду діяльності (у разі якщо учасник виробник: виробництво, зберігання, торгівля, транспортування; у разі якщо учасник не виробник: зберігання, складування, торгівля, транспортування), виданого (виданих) акредитованою Національним агентством з акредитації України установою (з наданням завірених учасником копій документів, що підтверджують акредитацію цієї установи) або довідку у довільній формі, яка містить опис всіх обов`язкових процедур, які реалізують усі принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів контролю у критичних точках (НАССР), які підтверджують, що учасник розробив, впровадив та застосовує постійно діючі процедури, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР).
Отже, замовник установив необхідність надання одного із документів - або сканованого оригіналу сертифіката (сертифікатів) по стандарту ДСТУ ISО 22000:2019 Системи управління безпечністю харчових продуктів, виданого на ім`я учасника відповідно до виду діяльності акредитованою Національним агентством з акредитації України установою (у цьому разі учасник також надає завірену копію документа, що підтверджує акредитацію цієї установи), або довідки (у довільній формі), яка містить опис всіх обов`язкових процедур, які реалізують усі принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів контролю у критичних точках (НАССР). Кожен із вказаних документів є альтернативним в питанні підтвердження дотримання принципів та вимог до безпечності та якості харчових продуктів.
З матеріалів справи слідує, що учасник ТзОВ «Деражнянський молочний завод» надав сертифікат по стандарту ДСТУ ISО 22000:2019 Системи управління безпечністю харчових продуктів від 10 листопада 2023 року №0119FSMS23, який виданий ТзОВ «Сертифікаційним центром «Стандарт» (а.с.42). Не є спірним, що завірену копію документа, що підтверджує акредитацію цієї установи, не завантажено у систему.
Як свідчать надані на запит відповідача пояснення Відділу освіти, молоді та спорту Любомльської міської ради (а.с.139), ним самостійно зроблено перевірку документів, що підтверджують акредитацію ТзОВ «Сертифікаційний центр «Стандарт», оскільки така інформація міститься у відкритому доступі.
Відповідач вважає, що замовник не повинен був самостійно здійснювати перевірку документів, які підтверджують акредитацію органу сертифікації. Також покликається на ту обставину, що тендерну пропозицію учасника - фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (більш економічно вигідна) позивач відхилив у зв`язку із ненаданням документа про акредитацію органу сертифікації (сертифікат CCM MS Stadart НАССР «Схема сертифікації система управління безпечністю харчових продуктів НАССР, що базується на вимогах Кодексу Аліментаріус (Продовольчого кодексу): Система аналізу ризиків, небезпечних чинників та контролю (критичних точок) та керівництво з її впровадження і Загальні принципи харчової гігієни (CAC/RCP 1-1969, ред. 42003)», виданий ТзОВ «Центр сертифікації та метрології») (а.с.239).
Позивачем надано суду роздруківку за посиланням http://www.standart-center.com.ua (а.с.85-87). Відповідно до інформації в розділі «Про центр» орган із сертифікації СЦ «Стандарт» надає послуги із сертифікації Систем менеджменту на відповідність різних стандартів. На сторінці міститься гіперпосилання на акредитацію у відповідних сферах. Проте при переході за посиланням з`являється повідомлення «404 категорія не знайдена». З якого часу відсутній доступ до сторінки (та чи був він станом на день розгляду пропозиції ТзОВ «Деражнянський молочний завод» та прийняття рішення уповноваженою особою про визнання учасника переможцем), не вдається можливим встановити, а отже спростувати проведення перевірки документа про акредитацію органу сертифікації Національним агентством з акредитації України.
Натомість на веб-порталі Національного агентства з акредитації України, за посиланням https://www.naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikhoov у відкритому доступі в Реєстрі акредитованих органів з оцінки відповідності (ООВ) є інформація про акредитацію ТзОВ «Сертифікаційний центр «Стандарт», а у файлі «Органи з сертифікації систем менеджменту (ДСТУ EN ISO/IEC 17021-1)» (а.с.166-175) наявне гіперпосилання (https://drive.google.com/file/d/1TPj9eSJRo4LO6MJmmUh4JEHBWyRCTFwl/view), за яким розміщений додаток від 10 травня 2024 року до атестата про акредитацію №8О045 ТзОВ «Сертифікаційний центр «Стандарт» на заміну виданого від 16 листопада 2023 року у зв`язку із внесенням змін (а.с.236-237).
Національне агентство з акредитації України (НААУ) є національним органом України з акредитації органів з оцінки відповідності, державною організацією, яка належить до сфери управління Міністерства економіки України, та до функцій НААУ належить, зокрема, ведення реєстру акредитованих органів з оцінки відповідності та реєстру персоналу з акредитації; організація інформаційного забезпечення з питань акредитації, у тому числі оприлюднення на вебсайті НААУ переліку назв і позначень нормативно-правових актів у сфері акредитації, національних стандартів з питань акредитації, гармонізованих з відповідними міжнародними та європейськими, а також інших документів з питань акредитації, прийнятих міжнародними та європейськими організаціями з акредитації, відповідно до вимог яких здійснюється акредитація, текстів нормативно-актів з питань акредитації, а також текстів інших документів з питань акредитації, прийнятих НААУ, інформації про результати його взаємного оцінювання, види діяльності з оцінки відповідності, щодо яких НААУ здійснює акредитацію та про будь-які пов`язані з цим зміни, що визначено Положенням про НАУУ, затвердженим наказом Міністерства економіки України від 21 серпня 2023 року №11549.
Отже, з реєстру акредитованих органів з оцінки відповідності, а також з наявних у відкритому доступі документів з питань акредитації, прийнятих НААУ (інформація є публічною, міститься у відкритих реєстрах, доступ до яких є вільним) видається можливим перевірити чинність атестата про акредитацію ТзОВ «Сертифікаційний центр «Стандарт», тоді як відомості про акредитацію ТзОВ «Центр сертифікації та метрології» (яким видано сертифікат фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 ) у реєстрі відсутні, тому протокольним рішенням уповноваженої особи замовника від 27 грудня 2023 року №74 визнано, що сертифікат не відповідає тендерній документації - вимогам, передбаченим пунктом 3.3.3 додатка 2, оскільки виданий не акредитованим НААУ органом сертифікації; учаснику процедури надано строк для усунення невідповідностей, однак відповідь учасника відсутня (а.с.238).
Судом також враховано, що крім сертифікату, виданого акредитованим органом, учасником ТзОВ «Деражнянський молочний завод» було завантажено файл «Акт Дердпродспоживслужби від 09.12.2022 НАССР.pdf», який містить опис обов`язкових процедур, які реалізують усі принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів, що засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів контролю у критичних точках (НАССР) (а.с.88-97), який можна вважати альтернативним документом, який підтверджує, що такий учасник розробив, впровадив та застосовує постійно діючі процедури, засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР).
За таких обставин відсутні підстави стверджувати, що позивач діяв необґрунтовано чи упереджено при виборі переможця.
Між тим відповідач не надав значення поданим документам, а виключно з формальних підстав знову дійшов висновку про невиконання учасником ТзОВ «Деражнянський молочний завод» вимог підпункту 3.3.3 розділу 3 додатка 2 до тендерної документації, що призвело до безпідставного висновку про порушення позивачем підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 й слугувало передумовою для пред`явлення вимоги у спірному висновку про розірвання договору від 02 січня 2024 року №8-ВТ.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, на підставі аналізу положень законодавства, що врегульовує спірні правовідносини, суд дійшов переконання, що відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду достатніх і беззаперечних доказів на обґрунтування своєї позиції, не довів повноти порушень позивачем у сфері публічних закупівель, а тому приймаючи оскаржуваний висновок, діяв протиправно, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, непропорційно, зокрема без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи, і цілями, на досягнення яких спрямоване таке рішення, тому висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області про результати проведення моніторингу процедури закупівлі від 19 червня 2024 року UA-2023-12-08-007748-а (як в частині виявлених порушень підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178, так і в частині здійснення заходів щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору) є протиправним та підлягає скасуванню у цілому.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень у конкретних спірних правовідносинах, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Загальне правило розподілу судових витрат полягає в тому, що стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати. При цьому відповідачу - суб`єкту владних повноважень відповідно до частини другої статті 139 КАС України можуть компенсуватись лише документально підтвердженні витрати, пов`язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз, оскільки суб`єкт владних повноважень повинен нести усі ризики, пов`язані з прийняттям ним рішень, вчиненням дій чи допущенням бездіяльності, у тому числі необхідність відстоювати правомірність своєї поведінки в адміністративному суді.
У межах цієї справи позивач не діє як суб`єкт владних повноважень у розумінні пункту 7 частини першої статті 4 КАС України, оскільки у цих правовідносинах не здійснював публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень та не надавав адміністративних послуг. У цих відносинах він є замовником у розумінні пункту 11 частини першої статті 1 Закону №922-VIII (суб`єктом згідно зі статтею 2 цього Закону, який здійснював закупівлю товару відповідно до цього Закону).
Про необхідність розподілу судових витрат за результатами розгляду справи (стягнення судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - Управління Держаудитслужби в області) йдеться у постановах Верховного Суду від 26 травня 2022 року у справі №480/496/19 (позов задоволено на користь замовника торгів - структурного підрозділу обласної державної адміністрації), від 30 листопада 2021 року у справі №160/8403/19, від 28 січня 2021 року у справі №160/12925/19 (позов в обох випадках задоволено на користь департаменту міської ради).
Звертаючись до суду (позовна заява подана через систему «Електронний суд»), позивач сплатив судовий збір у сумі 3028,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 27 червня 2024 року №5322, випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України (а.с.7, 108а).
Відповідно до частини третьої статті 4 Закону України від 08 липня 2011 року №3674-VI «Про судовий збір» при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
У зв`язку із задоволенням позову на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати у сумі 2422,40 грн (3028,00 грн х 0,8), що підлягав сплаті за подання цього позову.
Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Відділу освіти, молоді та спорту Любомльської міської ради (44301, Волинська область, місто Любомль, вулиця Незалежності, 23, ідентифікаційний код юридичної особи 42025698) до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (43005, Волинська область, місто Луцьк, проспект Президента Грушевського, 3А, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 40913671), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «Деражнянський молочний завод» (32200, Хмельницька область, місто Деражня, вулиця Бориса Олійника, 7, ідентифікаційний код юридичної особи 14146210) про визнання протиправним та скасування висновку задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області про результати проведення моніторингу процедури закупівлі від 19 червня 2024 року UA-2023-12-08-007748-а.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області на користь Відділу освіти, молоді та спорту Любомльської міської ради судові витрати у сумі 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві грн 40 коп).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Ж.В. Каленюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2024 |
Оприлюднено | 24.10.2024 |
Номер документу | 122478251 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Каленюк Жанна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні