Рішення
від 16.10.2024 по справі 161/6724/24
ЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 161/6724/24

Провадження № 2/161/2480/24

ЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 жовтня 2024 року м. Луцьк

Луцький міськрайонний суд Волинської області в складі:

головуючого - судді Пахолюка А.М.

при секретарі - Корнійчук А.А.,

з участю:

представника позивача - Колачинської Т.В. ,

представника відповідача - ОСОБА_2 ,,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Луцьку цивільну справу за позовом Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради до ОСОБА_3 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дитину, як одинокій матері та одноразової грошової допомоги на дітей з багатодітних малозабезпечених сімей, -

В С Т А Н О В И В:

Департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради звернувся в суд з позовом до ОСОБА_3 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дитину, як одинокій матері та одноразової грошової допомоги на дітей з багатодітних малозабезпечених сімей.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що відповідач ОСОБА_3 14.09.2020 року подала до Департаменту соціальної політики (перейменовано в Департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради на підставі рішення Луцької міської ради від 31.01.2024 року № 55/122) (далі - Департамент) заяву про призначення їй державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

На підставі поданої заяви 23.03.2021 року Департаментом було призначено та виплачено відповідачу допомогу малозабезпеченій сім`ї на період з 01.03.2021 по 31.08.2021 (за період з березня 2021 по червень 2021 в розмірі 9754,31 та за період з липня 2021 по серпень 2021 в розмірі 10502,23 грн.) та на підставі заяви від 15.09.2021 - на період з 01.09.2021 по 28.02.2022 в розмірі 10001,32 грн.

Зазначає, що відповідно до Закону України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат», під час проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявником для призначення державних соціальних допомог було виявлено, що у власності відповідача є два транспортні засоби: Fiat Panda (2011 р.в.) та Ford Focus (2012 р.в.).

Відповідно до п.п.4 п. 10 Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250 (далі - Порядок), державна соціальна допомога не призначається, якщо у власності малозабезпеченої сім`ї є більше ніж один автомобіль, транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з дати випуску якого минуло менше ніж 15 років (крім мопеда і причепа). Наявність (відсутність) у власності членів малозабезпеченої сім`ї транспортних засобів зазначається у декларації.

Вказує, що з поданих разом із заявами декларацій ОСОБА_3 вбачається, що остання зазначила, що транспортних засобів у власності та користуванні немає.

21.10.2021 року на підставі рішення було припинено виплату призначеної державної соціальної допомоги.

Рішенням від 17.11.2021 року визначено обсяг надміру виплачених коштів допомоги за період з 01.09.2020 року по 31.10.2021 року в розмірі 133851,43 грн.

Крім того, 14.09.2020 року, відповідач подала до Департаменту заяву про призначення їй допомоги на дитину, як одинокій матері.

Відповідно до поданої заяви та документів відповідачу було призначено допомогу на дочку - ОСОБА_4 , як одинокій матері, на період з 01.09.2020 по 31.01.2021 року.

Відповідно до п. 35-2 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженим постановою КМУ № 1751 від 27.12.2001 року, допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо у власності сім`ї є більше ніж один автомобіль, що підлягає державній реєстрації, з дати випуску якого минуло менше ніж 15 років.

Рішенням від 17.11.2021 визначено обсяг надміру виплачених коштів допомоги на дітей, як одинокій матері , за період з 01.09.2020 року по 31.01.2021 рік в розмірі 3685,15 грн.

Також, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.08.2021 року № 803, якою запроваджено у 2021 році виплату одноразової грошової допомоги багатодітним сім`ям, які станом на 01.08.2021 р. є одержувачами державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, у сумі 2000 грн. на кожну дитину, відповідачу було здійснено виплату даної допомоги на 4 дітей (віком від 6 до 18 років) в розмірі 8000 грн.

Відтак, 19.11.2021 року та 21.02.2024 року на адресу відповідача були направлені повідомлення про повернення надміру виплачених коштів допомоги, однак станом на дату звернення з позовом до суду, відповідачем надміру виплачені кошти в розмірі 145 536,58 грн. не повернуті.

На підставі наведеного, просить суд, стягнути з ОСОБА_3 на користь Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради надміру виплачені кошти: державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 133 851,43 грн.; коштів допомоги на дітей, як одинокій матері в розмірі 3 685,15 грн.; одноразової грошової допомоги багатодітним сім`ям в розмірі 8000 грн. та 3028,00 грн. судового збору.

Ухвалою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 17 квітня 2024 року відкрито спрощене провадження у справі.

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначила, що заперечує проти даного позову та вважає його безпідставним. Вказує, що з Єдиного державного реєстру МВС стосовно зареєстрованих транспортних засобів, який носить інформаційний характер і не є офіційним документом, на її ім`я був зареєстрований автомобіль «Fiat Panda», який у відповідності до договору купівлі-продажу був відчужений 29.10.2018 року. Вказує, що вона ніколи не володіла цим автомобілем і на момент подання декларації, вважала, що він відчужений і тому підстав вносити його в декларацію у неї не було, крім того даний автомобіль перебуває в розшуку виконавчої служби. Зазначає, що аналогічна ситуація і з автомобілем «Ford Focus», який був зареєстрований на її ім`я та, теж, перебуває в розшуку виконавчої служби. Просить відмовити у задоволенні позову Департаменту.

12.06.2024 року на адресу суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, у якій наведено доводи на спростування аргументів відзиву.

Представник позивача в судовому засіданні підтримала позов, просила задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні вказав, що недобросовісної поведінки з боку його довірителя не вбачає, позов є безпідставним та просив відмовити в задоволенні позову.

Заслухавши учасників справи, свідка, дослідивши та оцінивши представлені по справі докази в їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов не підлягає до задоволення.

Відповідно до п. 2 Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250 (далі - Порядок), державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, а також іншим малозабезпеченим сім`ям у випадках, установлених законом, які з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї. Державна соціальна допомога призначається на шість місяців з місяця звернення за її призначенням.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Згідно ст.18-1 та 18-3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини. Допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Судом встановлено, що ОСОБА_3 14.09.2020 року подала до Департаменту соціальної політики (перейменовано в Департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради на підставі рішення Луцької міської ради від 31.01.2024 року № 55/122) (далі - Департамент) заяву про призначення їй державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (а.с.9-14,36).

На підставі поданої заяви, 23.03.2021 року Департаментом було призначено та виплачено відповідачу допомогу малозабезпеченій сім`ї на період з 01.03.2021 по 31.08.2021 (за період з березня 2021 по червень 2021 в розмірі 9754,31 та за період з липня 2021 по серпень 2021 в розмірі 10502,23 грн.) (а.с.20).

Крім того, 14.09.2020 року, відповідач подала до Департаменту заяву про призначення їй допомоги на дитину, як одинокій матері. (а.с.9-12).

Відповідно до поданої заяви та документів відповідачу було призначено допомогу на дочку - ОСОБА_4 , як одинокій матері, на період з 01.09.2020 по 31.01.2021 року (а.с.15).

Із матеріалів справи вбачається, що 15.09.2021 відповідач повторно подала заяву та декларацію про доходи та майновий стан до Департаменту про призначення соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, відповідно до яких їй було призначено допомогу малозабезпеченій сім`ї на період з 01.09.2021 по 28.02.2022 в розмірі 10001,32 грн. (а.с.21-23).

Розпорядженням про перерахунок одноразової грошової допомоги від 13.08.2021 року, ОСОБА_3 було виплачено допомогу на чотирьох дітей в розмірі 8000 грн. (а.с. 28).

Відповідно до п.п.4 п. 10 Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250 (далі - Порядок), державна соціальна допомога не призначається, якщо у власності малозабезпеченої сім`ї є більше ніж один автомобіль, транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з дати випуску якого минуло менше ніж 15 років (крім мопеда і причепа). Наявність (відсутність) у власності членів малозабезпеченої сім`ї транспортних засобів зазначається у декларації.

Відповідно до п. 35-2 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженим постановою КМУ № 1751 від 27.12.2001 року, допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо у власності сім`ї є більше ніж один автомобіль, транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з дати випуску якого минуло менше ніж 15 років (крім мопеда і причепа).

Відповідно до ч. 5 ст. 16 Закону України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат», у разі виявлення недостовірної інформації, наданої реципієнтом, на підставі якої було призначено, нараховано та/або здійснено державні виплати, органи, що здійснюють державні виплати, надсилають таким реципієнтам вимогу щодо повернення неправомірно або надміру отриманої державної виплати.

Відповідно до акту № 396 від 13.01.2021 року, під час проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявником для призначення державних соціальних допомог було виявлено, що у власності відповідача є два транспортні засоби: Fiat Panda (2011 р.в.) та Ford Focus (2012 р.в.) (а.с.24-25).

Із матеріалів справи вбачається, що 21.10.2021 року на підставі рішення було припинено виплату призначеної державної соціальної допомоги (а.с. зворот 26).

Рішеннями від 17.11.2021 року визначено обсяг надміру виплачених коштів допомоги малозабезпеченим сім`ям за період з 01.09.2020 року по 31.10.2021 року в розмірі 133851,43 грн., одноразової грошової допомоги багатодітним сім`ям за період з 01.08.2021 по 31.08.2021 рік в розмірі 8000 грн. та коштів допомоги на дітей, як одинокій матері за період від 01.09.2020 року по 31.01.2021 рік розмірі 3685,15 грн. (а.с. 29-30,33-35).

19.11.2021 року та 21.02.2024 року позивачем на адресу відповідача були направлені повідомлення про повернення надміру виплачених коштів, однак, в добровільному порядку відповідач вказану суму грошових коштів позивачу не повернула (а.с.31-32).

Однак, суд не погоджується з доводами позивача про те, відповідач, враховуючи вимоги положення п.35-2 Порядку № 1751 та п.п. 4 п. 10 Порядку № 250, не мала права на отримання вищезазначеної допомоги, відповідно, останній було надміру виплачені кошти допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 133 851,43 грн.; коштів допомоги на дітей, як одинокій матері в розмірі 3 685,15 грн.; одноразової грошової допомоги багатодітним сім`ям в розмірі 8000 грн., з огляду на наступне.

Абзацом третім частини першої статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» визначено, що державна соціальна допомога не призначається, якщо у власності чи володінні малозабезпеченої сім`ї є друга квартира (будинок) за умови, що загальна площа житла перевищує 21 квадратний метр на одного члена сім`ї та додатково 10,5 квадратного метра на сім`ю, чи більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму).

Із матеріалів справи вбачається, що згідно договору купівлі-продажу автомобіля від 29.10.2018 року, ОСОБА_3 продала автомобіль марки «Fiat Panda», 2011 року випуску ОСОБА_5 (а.а.54-55).

Крім того, з постанови головного державного виконавця Другого ВДВС у місті Луцьку ЗМУ МЮ № 64020012 від 14.02.2022 року, вбачається, що автомобілі марки «Fiat Panda», д.н.з. НОМЕР_1 та марки «Ford», д.н.з. НОМЕР_2 , знаходяться у розшуку (а.с. 58).

Відповідно до частини другої статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» за наявності обставин, передбачених у частини першої цієї статті, соціальна допомога може бути призначена місцевою державною адміністрацією на підставі рішень районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій та виконавчих комітетів міських і районних у містах (у разі їх створення) рад у разі, якщо, зокрема, у малозабезпеченій багатодітній сім`ї виховуються троє або більше дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, а також професійно-технічних, вищих навчальних закладах I - IV рівнів акредитації, але не довше ніж до досягнення ними 23 років).

Судом встановлено, що на момент подання заяв про призначення відповідачу соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї та коштів допомоги на дітей, як одинокій матері, у ОСОБА_3 на вихованні перебувало четверо неповнолітніх дітей: син ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дочка ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , дочка ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та син ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 . Також суд враховує те, що умислу на приховання і подання недостовірних відомостей у відповідача не було.

У даному випадку, подаючи декларацію про доходи та майно сім`ї, не вказавши у ній відомості про транспортні засоби, у ОСОБА_3 не було мети щодо навмисного приховання нею цих даних, оскільки Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» передбачено право на отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченими сім`ям, у власності яких є транспортні засоби, у тому випадку, якщо у родині виховується троє і більше дітей відповідного віку.

Відтак, наявність зареєстрованих за відповідачем автомобілів не позбавляє малозабезпечену сім`ю, в якій виховується четверо неповнолітніх дітей, права на отримання державної соціальної допомоги на підставі частини другої статті 7 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям».

Враховуючи вищевикладене, соціальний статус сім`ї відповідача, наявність на її утриманні чотирьох неповнолітніх дітей, необхідність дотримання справедливого балансу між інтересами держави та втручанням у права відповідача, суд приходить до висновку, що примусове повернення наданої державою соціальної допомоги у сумі 145 536,58 грн., може призвести до покладення на відповідача надмірного тягаря.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 18.07.2018 року у справі № 345/2072/16-ц.

Таким чином, враховуючи вищезазначену практику Верховного Суду, проаналізувавши зібрані та дослідженні по справі докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради є необґрунтованим та не підлягає задоволенню по суті заявлених вимог.

Керуючись ст.ст. 10, 12, 27, 77, 81, 141, 263-265, 354 ЦПК України, на підставі ст.ст. 256-268, 1212-1215 Цивільного кодексу України, Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року № 1751, суд -

В И Р І Ш И В:

Відмовити в задоволенні позову Департаменту соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради до ОСОБА_3 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дитину, як одинокій матері та одноразової грошової допомоги на дітей з багатодітних малозабезпечених сімей.

Рішення може бути оскаржене до Волинського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи:

Позивач: Департамент соціальної та ветеранської політики Луцької міської ради місцезнаходження: м. Луцьк, пр. Волі, буд.4а, ЄДРПОУ 03191963;

Відповідач - ОСОБА_3 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_3 , адреса місця реєстрації: АДРЕСА_1 .

Повний текст судового рішення складено 18 жовтня 2024 року.

Суддя Луцького міськрайонного

суду Волинської області Пахолюк А.М.

СудЛуцький міськрайонний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення16.10.2024
Оприлюднено29.10.2024
Номер документу122506928
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —161/6724/24

Постанова від 18.12.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Здрилюк О. І.

Постанова від 18.12.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Здрилюк О. І.

Ухвала від 12.12.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Здрилюк О. І.

Ухвала від 05.12.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Здрилюк О. І.

Ухвала від 25.11.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Здрилюк О. І.

Рішення від 16.10.2024

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Пахолюк А. М.

Рішення від 16.10.2024

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Пахолюк А. М.

Ухвала від 17.04.2024

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Пахолюк А. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні