Ухвала
від 21.10.2024 по справі 925/148/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

21 жовтня 2024 року м. Черкаси справа № 925/148/23

Господарський суд Черкаської області в складі у складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі судового засідання Вовчанській К.Ю., за участі представників сторін: заявника ОСОБА_1 за довіреністю, від стягувача, боржників не з`явились, розглянувши у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси, клопотання Управління державної казначейської служби країни у м.Черкасах Черкаської області про зміну способу та порядку виконання наказів у справі №925/148/23 за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Нижня Горова, 115 до Черкаської міської ради та Комунального підприємства Черкасиелектротранс Черкаської міської ради про витребування майна та скасування запису, та зустрічною позовною заявою Комунального підприємства Черкасиелектротранс Черкаської міської ради до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Нижня Горова, 115, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Черкаська міська рада про зобов`язання усунути та не чинити перешкод у користуванні майном,

ВСТАНОВИВ:

10.09.2024 року Управління державної казначейської служби України у м.Черкасах Черкаської області в особі представника через систему Електронний суд звернулось до Господарського суду Черкаської області із клопотаннями в порядку ст. 331 ГПК України (вх. № 13966/24, 13968/24), в яких просили:

змінити спосіб та порядок виконання наказів суду від 04.07.2024 року по справі № 925/148/23, шляхом стягнення з Черкаської міської ради за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 38764676, місцезнаходження: 18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Нижня Горова, 115 2684 грн судових витрат, 5400 судових витрат на проведення експертизи, 4500 грн судових витрат на професійну правничу допомогу адвоката.

Клопотання обґрунтовані тим, що порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року № 845 (далі Порядок № 845), який визначає механізм виконання рішень про стягнення коштів з боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення. Департаменти/управління, як юридичні особи головні розпорядники (розпорядники) бюджетних коштів Черкаської міської територіальної громади, мають відкриті рахунки в органах казначейства та обслуговуються в Управлінні. Кожен з департаментів/управлінь відповідальний за конкретний визначений напрямок діяльності виконавчого комітету Черкаської міської ради. Боржник - Черкаська міська рада не обслуговується в Управлінні державної казначейської служби України у м.Черкасах Черкаської області та не має відкритих рахунків в органах Казначейства. З метою виконання наказів Господарського суду Черкаської області від 04.07.2024 року по справі № 925/148/23 щодо безспірного списання коштів з боржника - Черкаської міської ради, з урахуванням положень п.п 2 п. 5 Порядку № 845 та ст.331 Господарського процесуального кодексу України, просив змінити спосіб та порядок виконання вказаних наказів у даній справі у запропонований ним спосіб.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 13.09.2024 року клопотання Управління державної казначейської служби країни у м.Черкасах Черкаської області (вх. № 13966/24, 13968/24 від 10.09.2024 року) про зміну способу та порядку виконання наказів у справі №925/148/23 - прийнято до провадження та призначено до розгляду в судове засідання на 21.10.2024 року, явку у судове засідання представників сторін обов`язковою не визнано.

В засідання суду 21.10.2024 року представники стягувача та боржників явку своїх представників не забезпечили, належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, відповідно до довідок суду про доставку електронних листів з ухвалою суду від 13.09.2024 року до їх електронних кабінетів, причини неявки представників не повідомили, їх неявка не перешкоджає вирішенню клопотань по суті.

Представник Управління державної казначейської служби країни у м.Черкасах Черкаської області в судовому засіданні 21.10.2024 року підтримала подані клопотання про зміну способу та порядку виконання наказів у справі №925/148/23, просила їх задовольнити в повному обсязі.

Заслухавши представника Управління державної казначейської служби країни у м.Черкасах Черкаської області, дослідивши подані ним клопотання про зміну способу та порядку виконання наказів у справі №925/148/23 та дослідивши матеріали справи в частині, що їх стосуються, суд приходить до висновку, що подані клопотання підлягають частковому задоволенню з таких підстав.

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 05.09.2023 року у справі № 925/148/23 первісний позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Нижня Горова, 115 задоволено повністю витребувано із чужого незаконного володіння Черкаської міської ради, нежитлове (допоміжне) приміщення першого поверху загальною площею 16,8 кв. м. багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_1 у спільну сумісну власність власників квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку по АДРЕСА_1 в особі Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Нижня Горова, 115; скасовано запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права - права оперативного управління за Комунальним підприємством Черкасиелектротранс на приміщення першого поверху багатоквартирного житлового будинку загальною площею 16,8 кв. м., яке знаходиться за адресою по АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2660591771080; стягнено з Черкаської міської ради, Комунального підприємства Черкасиелектротранс Черкаської міської ради на корить Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Нижня Горова, 115 - по 2684 грн. судових витрат; у задоволенні зустрічного позову Комунального підприємства Черкасиелектротранс Черкаської міської ради відмовлено повністю.

Додатковим рішенням Господарського суду Черкаської області від 27.09.2023 року стягнено з Черкаської міської ради, Комунального підприємства Черкасиелектротранс Черкаської міської ради на корить Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Нижня Горова, 115 - по 5400 грн. судових витрат на проведення експертизи, 4500 грн. судових витрат на професійну правничу допомогу адвоката з кожного.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 22.04.2024 року рішення Господарського суду Черкаської області від 05.09.2023 року, додаткове рішення від 27.09.2023 року залишено без змін.

Додатковою постановою Північного апеляційного господарського суду від 30.04.2024 року стягнено з Комунального підприємства "Черкасиелектротранс" Черкаської міської ради" на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Нижня Горова, 115" - 3750 грн 00 коп. витрат на професійну правничу допомогу.

04.07.2024 року на виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 05.09.2023 року, додаткового рішення від 27.09.2023 року, додаткової постанови Північного апеляційного господарського суду від 30.04.2024 року у справі № 925/148/23 видано відповідні накази.

Ухвалою суду від 05.08.2024 року у справі №925/148/23 задоволено заяву Комунального підприємства Черкасиелектротранс Черкаської міської ради про визнання наказів такими, що не підлягають виконанню вх. № 10829/24 від 05.07.2024 року, визнано накази Господарського суду Черкаської області від 04.07.2024 року, видані судом на примусове виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 05.09.2023 року, додаткового рішення Господарського суду Черкаської області від 27.09.2023 року, додаткової постанови Північного апеляційного господарського суду від 30.04.2024 року у справі № 925/148/23 щодо Комунального підприємства Черкасиелектротранс Черкаської міської ради такими, що не підлягають виконанню повністю.

Накази Господарського суду Черкаської області від 04.07.2024 року, видані судом на примусове виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 05.09.2023 року, додаткового рішення Господарського суду Черкаської області від 27.09.2023 року у справі № 925/148/23 щодо стягнення з Черкаської міської ради:

2684 грн. судового збору;

5400 грн. судового збору на проведення експертизи;

4500 грн. судових витрат на професійну правничу допомогу, направлені стягувачу, які останнім 09.08.2024 року пред`явлено на виконання до Управління державної казначейської служби країни у м.Черкасах Черкаської області.

Заявник зазначив про неможливість виконання вищевказаних наказів, враховуючи те, що в Управління відсутні механізми стягнення коштів з боржника - Черкаської міської ради, який не має відкритих рахунків в органах Казначейства враховуючи наступне.

Боржник за наказами від 04.07.2024 року у справі № 925/148/23 - Черкаська міська рада, з ідентифікаційним кодом юридичної особи 25212542 - не обслуговується в Управлінні та не має відкритих рахунків в органах Казначейства.

Система органів місцевого самоврядування в місті Черкасах має певні особливості, які полягають в розподілі повноважень Черкаської міської ради та її виконавчого комітету між відповідними структурними підрозділами департаментами/ управліннями Черкаської міської ради, які визначені головними розпорядниками додатком № 3 рішення міської ради «Про бюджет Черкаської міської територіальної громади на 2024 рік (2357600000)» № 51-41 від 22.12.2023 року.

Саме департаменти/управління, як юридичні особи головні розпорядники (розпорядники) бюджетних коштів Черкаської міської територіальної громади, мають відкриті рахунки в органах казначейства та обслуговуються в Управлінні. Кожен з департаментів/управлінь відповідальний за конкретний визначений напрямок діяльності виконавчого комітету Черкаської міської ради.

На запити Управління № 04-11-07/1646 від 21.08.2024 року, № 04-11-07/1645 від 21.08.2024 року (т.2 а.с. 201, 228), міський голова Черкаської міської ради листами № 12293/20960-01-21 від 30.08.2024 року, № 12292/20991-01-21 від 30.08.2024 року (т.2 а.с. 202, 229), повідомив, що з метою виконання рішення суду у справі № 925/148/23 вважає за необхідне звернутись виконавцю або стягувачу до суду із заявою щодо зміни способу або порядку виконання рішення суду, шляхом внесення зміни у резолютивні частини наказів щодо стягнення з Черкаської міської ради за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Нижня Горова, 115» 2684 грн судових витрат, 5400 грн. судового збору на проведення експертизи, 4500 грн. судових витрат на професійну правничу допомогу.

Відповідно до статті 6 Закону України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 року № 1404-VIII (далі - ЗУ «Про виконавче провадження») рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів. Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року № 845 (далі Порядок № 845), визначає механізм виконання рішень про стягнення коштів з боржників, прийнятих судами, а також іншими державними органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення.

Відповідно до абзацу 2 пункту 2 Порядку № 845 - боржники - визначені в рішенні про стягнення коштів державні органи, розпорядники (бюджетні установи), а також одержувачі бюджетних коштів, в частині здійснення, передбачених бюджетною програмою заходів, на які їх уповноважено, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, крім рахунків зі спеціальним режимом використання.

Згідно з пунктом 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України, розпорядником бюджетних коштів, є бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов`язань, довгострокових зобов`язань за енергосервісом, середньострокових зобов`язань у сфері охорони здоров`я та здійснення витрат бюджету. Водночас, головні розпорядники бюджетних коштів це бюджетні установи в особі їх керівників, які відповідно до статті 22 Бюджетного кодексу України отримують повноваження шляхом встановлення бюджетних призначень (пункт 18 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України).

Також, відповідно до статті 2 Бюджетного кодексу України, бюджетне асигнування це повноваження розпорядника бюджетних коштів, надане відповідно до бюджетного призначення, на взяття бюджетного зобов`язання та здійснення платежів, яке має кількісні, часові та цільові обмеження.

Отже, безспірне списання коштів за рішеннями суду згідно з наведеними нормами провадиться виключно з боржника розпорядника бюджетних коштів.

Також, пунктом 24 Порядку № 845 визначено, що стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, в якому обслуговується боржник (відкриті рахунки) або за його місцезнаходженням, документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку № 845.

Підпунктом 3 пункту 9 Порядку № 845, чітко визначено, що орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві, у разі, коли боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства, або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішення суду про стягнення коштів, боржником, за яким є державний орган згідно із Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».

Черкаська міська рада орган місцевого самоврядування, відповідно Закон України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» на нього не розповсюджується, адже відповідно до частини першої статті 2 цього Закону, Держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів, боржником за яким є: державний орган, державне підприємство та юридична особа, примусово реалізація майна якої заборонена відповідно до законодавства. Пункт 47 Порядку № 845 також стосується тільки безспірного списання коштів державного бюджету за бюджетною програмою для забезпечення виконання судових рішень та виконавчих документів відповідно до Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».

Відповідно до ЗУ «Про виконавче провадження» примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та, у передбачених цим Законом випадках, на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів».

Тому органи Державної казначейської служби України не є органами примусового виконання судових рішення і відповідно не здійснюють заходів з примусового виконання рішень у порядку, визначеному ЗУ «Про виконавче провадження». Органи Казначейства, в межах наданих повноважень Законом України «Провиконавче провадження», Порядком № 845, під час виконання рішення суду про стягнення коштів з боржників органів місцевого самоврядування, здійснюють безспірне списання коштів з рахунків боржників, які відкриті в органах Казначейства.

Також, органи Казначейства не мають повноважень самостійно визначати та здійснювати заміну боржника іншою юридичною особою, рахунки якої відриті в органах Казначейства.

Враховуючи вищевикладене суд зазначає наступне - предметом первісного позову у справі № 925/148/23 був захист прав спільної сумісної власності позивача на допоміжне нежитлове приміщення першого поверху житлового будинку по АДРЕСА_1 речове права оперативного управління на яке заявляв боржник - Черкаська міська рада. Первісний позов рішенням Господарського суду Черкаської області від 05.09.2023 року задоволено повністю, за результатами розгляду спору судами, 04.07.2024 року видано відповідні накази щодо стягнення з Черкаської міської ради 2684 грн. судового збору, 5400 грн. судового збору на проведення експертизи, 4500 грн. судових витрат на професійну правничу допомогу.

Однак, вказані накази не можуть бути виконані Управлінням державної казначейської служби країни у м.Черкасах Черкаської області через відсутність відкритих рахунків в органах Казначейства про що зазначено заявником у поданих суду клопотаннях.

Департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради відповідно до Положення про департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради, затвердженого рішенням Черкаської міської ради № 27-1 від 14.07.2022 року, є виконавчим органом Черкаської міської ради, підконтрольний та підзвітний Черкаській міській раді. Основними напрямками діяльності якого є організація та ведення претензійної і позовної роботи, представництво інтересів Черкаської міської ради, її виконавчих органів та Черкаського міського голови в судах та інших органах під час розгляду правових питань і спорів; участь в організації виконання та здійснення контролю за виконанням судових рішень виконавчими органами Черкаської міської ради (копія Положення додається). Саме Департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради є одним з головних розпорядників бюджетних коштів Черкаської міської територіальної громади, має відкриті рахунки в органах Казначейства та обслуговується в Управлінні.

Приписами ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що представницький орган місцевого самоврядування виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення; районні та обласні ради органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.

В силу вимог ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 16 Закону України Про місцеве самоврядування передбачено, що органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, доходи місцевих бюджетів та інші кошти, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах. Місцеві бюджети є самостійними, вони не включаються до Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та інших місцевих бюджетів.

Отже, з огляду на зазначені приписи законодавства, Черкаська міська рада є власником майна, у тому числі й доходів місцевих бюджетів, інших коштів тощо.

Статтею 1 Бюджетного кодексу України визначено, що місцевий бюджет це нормативно-правовий акт відповідної місцевої ради, виданий в установленому порядку, що затверджує місцевий бюджет та визначає повноваження відповідного виконавчого органу місцевого самоврядування здійснювати виконання місцевого бюджету протягом бюджетного періоду.

Черкаська міська рада згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є самостійною юридичною особою з організаційно-правовою формою орган місцевого самоврядування.

За вимогами ч. 1 ст. 96 Цивільного кодексу України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.

Відповідно до пп. 1 п. 9 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України рішення суду про стягнення (арешт) коштів держаного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України виключно для виконання.

Згідно з абз. 1 пп. 2 п. 9 та абз. 2 п. 2 Порядку органи казначейства змушені повертати виконавчі документи у разі, якщо боржником зазначено не розпорядника бюджетних коштів.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 11 Закону України Про місцеве самоврядування виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

У відповідності до ст. 51 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.

Згідно з ч. 2 ст. 64 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські, районі в містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами відповідних місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання. При цьому, згідно з пп. 27 п. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: як прийняття рішень щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету.

Статтею 2 Бюджетного Кодексу України визначено, що головні розпорядники бюджетних коштів - бюджетні установи в особі їх керівників, які відповідно до статті 22 цього Кодексу отримують повноваження шляхом встановлення бюджетних призначень.

Згідно з ст. 22 Бюджетного Кодексу України Головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно: 1) за бюджетними призначеннями, визначеними законом про Державний бюджет України, - установи, уповноважені забезпечувати діяльність Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України в особі їх керівників; міністерства, Національне антикорупційне бюро України, Конституційний Суд України, Верховний Суд, вищі спеціалізовані суди, Вища рада правосуддя та інші органи, безпосередньо визначені Конституцією України, в особі їх керівників, а також Державна судова адміністрація України, Національна академія наук України, Національна академія аграрних наук України, Національна академія медичних наук України, Національна академія педагогічних наук України, Національна академія правових наук України, Національна академія мистецтв України, інші установи, уповноважені законом або Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у відповідній сфері, в особі їх керівників; 2) за бюджетними призначеннями, визначеними рішенням про бюджет Автономної Республіки Крим, - уповноважені юридичні особи (бюджетні установи), що забезпечують діяльність Верховної Ради Автономної Республіки Крим та Ради міністрів Автономної Республіки Крим, а також міністерства та інші органи влади Автономної Республіки Крим в особі їх керівників; 3) за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, - місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. Якщо згідно із законом місцевою радою не створено виконавчий орган, функції головного розпорядника коштів відповідного місцевого бюджету виконує голова такої місцевої ради.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 129 Конституції України, суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.

Відповідно до ст.ст. 18, 326 ГПК України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Частиною 1 ст. 239 ГПК України встановлено, що суд, який ухвалив рішення, може визначити порядок його виконання, надати відстрочення або розстрочити виконання, вжити заходів для забезпечення його виконання, про що зазначає в рішенні.

Зміна способу та порядку виконання рішення є однією з процесуальних гарантій захисту та відновлення захищених судом прав та інтересів фізичних і юридичних осіб. Зі змісту та призначення інституту зміни способу виконання рішення, ухвали, постанови, вбачається, що він є ефективним процесуальним засобом на гарантування виконання рішення (пункт 3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 25.04.2015 №11-рп/2012).

За змістом ст. 331 ГПК України суд за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом) може встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

З аналізу зазначених вище норм чинного законодавства вбачається, що під зміною способу і порядку виконання рішення суду слід розуміти прийняття господарським судом нових заходів для реалізації такого рішення в разі неможливості його виконання у порядку та у спосіб, що раніше встановлені, а підставою для зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або у спосіб, встановлений господарським судом.

За вимогами ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, а в частині другій цієї статті визначено способи здійснення захисту цивільних справ та інтересів судом.

Тобто, спосіб виконання рішення визначається на підставі встановлених у ст. 16 ЦК України способів захисту цивільних прав.

Зміна способу і порядку виконання рішення полягає у заміні одного заходу примусового виконання іншим. Вирішуючи питання про зміну способу виконання рішення, суд повинен з`ясувати обставини, що свідчать про абсолютну неможливість такого виконання рішення суду. Змінюючи спосіб і порядок виконання судового рішення, суд не може змінювати останнє по суті.

При цьому, поняття спосіб і порядок виконання судового рішення мають спеціальне значення у розумінні реалізації завдань виконавчого провадження.

Спосіб виконання судового рішення це спосіб реалізації та здійснення способу захисту, встановленого ст. 16 ЦК України.

Отже, для зміни способу виконання судового рішення необхідним є з`ясування питання чи не призведе така зміна способу виконання до зміни первісно обраного позивачем способу захисту своїх прав та інтересів, оскільки змінюючи спосіб виконання судового рішення, суд не може змінювати останнє по суті.

Близька за змістом правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 11.04.2018 у справі № 904/1478/15.

В той же час, порядок виконання рішення це встановлення у судовому рішенні конкретних заходів та дій, які слід вчинити сторонам, державному виконавцеві, іншим суб`єктам владних повноважень у разі, якщо рішення не буде виконано добровільно.

З огляду на викладені обставини справи, наведені норми законодавства і судової практики суд вбачає, що вирішення питання щодо зміни способу або порядку виконання рішення перебуває в межах дискреційних повноважень Господарського суду Черкаської області, який прийняв це рішення і розглядає клопотання Управління державної казначейської служби країни у м.Черкасах Черкаської області. Враховуючи відсутність відкритих рахунків у Черкаської міської ради в органах державного казначейства, не включення її до мережі головних розпорядників коштів міського бюджету при виконанні програм і заходів державного та місцевих бюджетів, не внесення наказів суду від 04.07.2023 року у справі № 925/148/23 до Програми забезпечення виконання судових рішень на 2024-2025 роки, затвердженою рішенням Черкаської міської ради № 55-9від 28.03.2024 року, з урахуванням внесених до нього змін рішенням Черкаської міської ради № 58-3 від 28.05.2024 року (т.2 а.с. 208-215, 203-206), з метою реального виконання рішень суду у даній справі в частині стягнення присуджених до відшкодування та стягнення коштів, виконання належить здійснювати за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради, відповідно клопотання заявника в порядку ст. 331 ГПК України підлягають задоволенню в частині зміни порядку виконання рішень суду, в решті вимог клопотань заявника слід відмовити.

Керуючись ст.ст. ст.ст. 233-235, 331 ГПК України, господарський суд

УХВАЛИВ:

Задовольнити клопотання Управління державної казначейської служби країни у м.Черкасах Черкаської області (вх. № 13966/24, 13968/24 від 10.09.2024 року) про зміну порядку виконання наказів у справі №925/148/23.

Змінити порядок виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 05.09.2023 року у справі № 925/148/23 на підставі наказу від 04.07.2024 року в частині стягнення судового збору таким чином:

стягнути з Черкаської міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 25212542, місцезнаходження: 18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36 за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 38764676, місцезнаходження: 18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Нижня Горова, 115, ідентифікаційний код юридичної особи 43334944 місцезнаходження: 18005, м. Черкаси, вул. Нижня Горова, 115 - 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн судових витрат.

Змінити порядок виконання додаткового рішення Господарського суду Черкаської області від 27.09.2023 року у справі № 925/148/23 на підставі наказу від 04.07.2024 року в частині стягнення судових витрат таким чином:

стягнути з Черкаської міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 25212542, місцезнаходження: 18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36 за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 38764676, місцезнаходження: 18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36 на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Нижня Горова, 115, ідентифікаційний код юридичної особи 43334944 місцезнаходження: 18005, м. Черкаси, вул. Нижня Горова, 115 - 5400 (п`ять тисяч чотириста) судових витрат на проведення експертизи; 4500 (чотири тисячі п`ятсот) грн судових витрат на професійну правничу допомогу адвоката.

В решті вимог клопотань Управління державної казначейської служби країни у м.Черкасах Черкаської області відмовити.

Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня складення повного тексту ухвали.

Повний текст ухвали складено 24.10.2024 року.

Суддя В.М. Грачов

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення21.10.2024
Оприлюднено28.10.2024
Номер документу122569054
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про приватну власність щодо витребування майна із чужого незаконного володіння

Судовий реєстр по справі —925/148/23

Ухвала від 21.10.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 13.09.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 13.09.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Постанова від 30.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Постанова від 22.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Ухвала від 12.03.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

Ухвала від 28.02.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Демидова А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні