Постанова
від 16.10.2024 по справі 520/14994/24
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2024 р. Справа № 520/14994/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Ральченка І.М.

суддів: Подобайло З.Г. , Катунова В.В.

за участю секретаря судового засідання Кіт Т.Р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Публічного акціонерного товариства "Центренерго" в особі відокремленого підрозділу Зміївської теплової електричної станції на ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 23.08.2024, суддя Котеньов О.Г., по справі № 520/14994/24

за позовом Публічного акціонерного товариства "Центренерго" в особі відокремленого підрозділу Зміївської теплової електричної станції , Публічне акціонерне товариство «Центренерго»

до Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області

про скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство "Центренерго" в особі відокремленого підрозділу Зміївська теплова електрична станція (далі позивач) звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області №734-VIII від 21.10.2021;

- визнати протиправним та скасувати рішення Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області №1796-VIII від 21.09.2023.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 23.08.2024 закрито провадження по справі.

Роз`яснено позивачу, що спір має бути вирішений за правилами господарського судочинства.

Позивач, не погодившись з ухвалою суду, подав апеляційну скаргу, в якій просив її скасувати, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначено про не врахування судом першої інстанції, що спірні рішення відповідача прийняті саме на виконання ним владних управлінських функцій, у зв`язку з чимрозгляд питання щодо законності рішення Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області належить до юрисдикції адміністративного суду.

В судовому засіданні представник позивача підтримав апеляційну скаргу, просив її задовольнити, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду

Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши ухвалу суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судовим розглядом встановлено, рішеннями Слобожанської селищної радиЧугуївського району Харківської області №734-VII від 21.10.2021 та №1796-VIII від 21.09.2023 надано дозвіл Слобожанській селищній радів на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель запасу комунальної власності орієнтовною площею 3,5 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, будівельних організацій та підприємств, яка розташована за межами населеного пункту смт Слобожанське на території Слобожанської селищної ради з подальшим продажем права оренди на земельних торгах (аукціонах); затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за кадастровим номером 6321755600:02:004:0123 для розміщення експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, будівельних організацій та підприємств, яка розташована за межами населеного пункту смт Слобожанське на території Слобожанської селищної ради з подальшим продажем права оренди на земельних торгах та надано дозвіл на розробку технічної документації з нормативною грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 6321755600:02:004:0123 площею 3,5 га, розташовану на території Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області.

Позивач, не погоджуючись із рішеннями відповідача, звернувся до суду із даним позовом.

Закриваючи провадження по справі, суд першої інстанції виходив з того, що предметом даного спору є спірні правовідносини не пов`язані зі здійсненням відповідачем владної управлінської функції, а сама суть спору зводиться до вирішення питання про наявність у позивача права на користування земельною ділянкою, у зв`язку з чим спір у цій справі не є публічно-правовим і не підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до п. 1 та абз. 2 п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір. Публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Згідно зі ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Таким чином, до адміністративного суду можуть бути оскаржені виключно рішення, дії та бездіяльність суб`єкта владних повноважень, що виникають у зв`язку зі здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності встановлено інший порядок судового провадження.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Відповідно до частин 1, 2 статті 2 Земельного Кодексу Україниземельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Частиною 3 статті 152 Земельного Кодексу України передбачено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Відповідно до ст. 158 Земельного Кодексу Україниземельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування.

Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.

Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах території територіальних громад щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, обмежень у використанні земель та земельних сервітутів, додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.

У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органу місцевого самоврядування спір вирішується у судовому порядку.

Згідно з ч. 2ст. 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Пунктами 1, 10 частини 1 статті 20 Господарського процесуального кодексу Українивизначено, що господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці; справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб`єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб`єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем.

Обґрунтовуючи протиправність спірних рішень, позивач зазначав, що відповідно до Державного акту на право користування землею серія Б №045850 від 1993 року Зміївській тепловій електричній станції ТЕС Публічного акціонерного товариства "Центренерго" належить на праві безстрокового та безоплатного користування земельна ділянка загальною площею 2403,71 га для ведення господарської діяльності.

Однак, рішеннями Слобожанської селищної радиЧугуївського району Харківської області №734-VII від 21.10.2021 та №1796-VIII від 21.09.2023 надано дозвіл Слобожанській селищній раді на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель запасу комунальної власності орієнтовною площею 3,5 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, будівельних організацій та підприємств, яка розташована за межами населеного пункту смт. Слобожанське на території Слобожанської селищної ради з подальшим продажем права оренди на земельних торгах (аукціонах) та затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за кадастровим номером 6321755600:02:004:0123.

Листом Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області №3379 від 25.12.2023 повідомлено позивачу, що земельна ділянка загальною площею 3,5 га, проект землеустрою щодо її відведення якої був погоджений Зміївською ТЕС Публічного акціонерного товариства "Центренерго" сформована за кадастровим номером 6321755600:02:004:0123. Вказано, що відомості про зазначену ділянку внесені до АС ДЗК. Додано копію кадастрового плану.

Разом з тим, апелянт зазначає, що спірна ділянка площею 3,5 га входить до меж земельної ділянки загальною площею 2403,71 га, яка надана позивачу на підставі Державного акту на право користування земель серія Б №045850 від 1993 року та належить позивачу на праві безстрокового та безоплатного права користування та яка використовується державним підприємством для ведення господарськоїдіяльності.

Таким чином, з матеріалів справи встановлено, що позивач звернувся до адміністративного суду з позовом, направленим на усунення перешкод у реалізації свого права на користування земельною ділянкою.

Доводи апелянта, про те, що він не пов`язує спірні правовідносини з вирішенням питання про наявність у позивача права на користування вищезазначеною земельною ділянкою, спростовуються тим, що фактично предметом цього спору є поновлення цивільних прав позивача у сфері земельних відносин.

Таким чином, даний спір не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень.

Отже, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що даний спір щодо визнання протиправними та скасування рішень Слобожанської селищної ради Чугуївського району Харківської області №734-VIII від 21.10.2021 та №1796-VIII від 21.09.2023 не є публічно-правовим, у зв`язку з чим не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до п.1 ч. 1ст. 238 КАС Українисуд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про закриття провадження по справі.

Відповідно до ч. 3ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно дост. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 315, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Центренерго" в особі відокремленого підрозділу Зміївської теплової електричної станції - залишити без задоволення.

Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 23.08.2024 по справі № 520/14994/24 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді З.Г. Подобайло В.В. Катунов Постанова складена в повному обсязі 25.10.24.

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2024
Оприлюднено30.10.2024
Номер документу122610439
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —520/14994/24

Постанова від 24.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 16.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Постанова від 16.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 23.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні