ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
25 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 340/2723/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),
суддів: Суховарова А.В., Ясенової Т.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 18 липня 2024 року (суддя Петренко О.С.) в адміністративній справі
за позовом ОСОБА_1
до Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просить: визнати протиправною бездіяльність Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області, яка полягає у неприйнятті рішення за його заявою від 02.10.2023; зобов`язати Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років, орієнтовною площею 7,8093 га для сінокосіння та випасання худоби, що розташована на території Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3525280500:02:000:9163.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 18 липня 2024 року позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області стосовно не прийняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 02.10.2023. Зобов`язано Великоандрусівську сільську раду Олександрійського району Кіровоградської області розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років, орієнтовною площею 7,8093 га для сінокосіння та випасання худоби, що розташована на території Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3525280500:02:000:9163 та прийняти відповідне рішення з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні, у строки, встановлені Земельним кодексом України, після скасування заборони на безоплатну передачу земель комунальної власності у приватну власність, установленої Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 24.03.2022 № 2145-IX. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись частково з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить його змінити, виключивши з мотивувальної частини рішення допис «після скасування заборони на безоплатну передачу земель комунальної власності у приватну власність, установленої Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 24.03.2022 № 2145-IX». Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення. Зазначає, що названий закон не поширюється на спірні правовідносини.
Відзив на апеляційну скаргу не надходив.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів дійшла таких висновків.
Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що позивач направив поштовим засобом зв`язку на адресу відповідача заяву від 02.10.2023, в якій просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі в оренду строком на 49 років, орієнтовною площею 7,8093 га для сінокосіння та випасання худоби, що розташована на території Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3525280500:02:000:9163.
Натомість Великоандрусівська сільська рада Олександрійського району Кіровоградської області допустила протиправну бездіяльність щодо розгляду такої заяви, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Наявність такої бездіяльності відповідачем не спростована, рішення суду першої інстанції в цій частині також не оскаржується.
Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив з того, що на дату ухвалення рішення в цій справі, в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII.
Пунктом 5 пункту 27 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України передбачено, що під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.
Відповідно до пункту 23 пункту 27 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України визначено, що у період дії воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях особливості регулювання земельних відносин, передбачені цим пунктом, діють відповідно в межах України або окремої її місцевості, у якій введено воєнний стан.
Положення цього пункту, які передбачають особливості правового регулювання земельних відносин щодо укладення договорів оренди земельної ділянки, передачі прав землекористування, встановлення і зміни цільового призначення земельних ділянок у період, коли функціонування Державного земельного кадастру призупинено на всій території України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, застосовуються через 30 робочих днів з дня прийняття такого рішення і діють до дня прийняття зазначеним органом рішення про відновлення функціонування Державного земельного кадастру.
Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на вказані вище дії, прийняття відповідних рішень.
Позивач, в свою чергу зазначає, що заборона стосується лише безоплатної передачі, оренди земельних ділянок не стосується. Отримання земельної ділянки громадянином з цільовим призначенням «для сінокосіння та випасання худоби» реалізується також без аукціону.
Надаючи оцінку рішенню суду першої інстанції в цій частині, суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Статтею 123 Земельного кодексу України врегульований порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.
За приписами наведеної норми, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:
надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;
формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Відповідно до частин 1-3 статті 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 134 Кодексу визначено, що не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, зокрема, передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Як вбачається зі змісту заяви ОСОБА_1 від 02.10.2023, позивач просив надати дозвіл для розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для подальшої передачі в оренду.
Натомість, викладені в мотивувальній частині рішення суду першої інстанції норми Перехідних положень Земельного кодексу України, стосуються заборони на безоплатну передачу земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації під час дії воєнного стану.
Будь-яких заборон надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою передачі земельної ділянки в оренду, норми Земельного кодексу не містять.
Відтак, висновок суду першої інстанції в оскаржуваній частині не ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права, а тому апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 243, 317, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд,-
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 18 липня 2024 року в адміністративній справі № 340/2723/24 скасувати в частині висновків щодо застосування до спірних правовідносин обмежень, установлених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 24.03.2022 № 2145-IX.
Виключити з абзацу третього резолютивної частини рішення слова: «після скасування заборони на безоплатну передачу земель комунальної власності у приватну власність, установленої Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 24.03.2022 № 2145-IX».
В іншій частині рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Стягнути з Великоандрусівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 1453 (одна тисяча чотириста п`ятдесят три) грн 44 коп.
Постанова суду набирає законної сили з 25 жовтня 2024 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови.
Повна постанова складена 25 жовтня 2024 року.
Головуючий - суддяО.В. Головко
суддяА.В. Суховаров
суддяТ.І. Ясенова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2024 |
Оприлюднено | 30.10.2024 |
Номер документу | 122610612 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Головко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні